8 تکنیک روانشناسی در فروش تلفنی که باید بدانید ✅ ...



آپدیت شده در: خرداد 24, 1403

💡 یکی از موضوعاتی که سال ها به آن توجهی نمیشد روانشناسی و استفاده از آن در مراحل مختلف زندگی بود.

اما امروزه و با مشخص شدن تاثیر روان شناسی و اهمیت آن افراد مختلف به دنبال استفاده از آن در کار و حرفه خود هستند.

همان طور که احتمالا می‌دانید تمام سعی ما در سایت راه فروش کمک به افزایش فروش تلفنی می‌باشد به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این مقاله نحوه استفاده از روانشناسی در فروش تلفنی برای افزایش فروش را بررسی نماییم.

معمولا فروشنده های تلفنی به دنبال این هستند که به سرعت روی مشتری تاثیر بگذارند و سریعا آنها را به خرید ترغیب کنند انجام این کار به دانستن و استفاده از تکنیک های فروش تلفنی بر می‌گردد، تکنیک هایی که بخش زیادی از آن ها به روانشناسی فروش بر می‌گردد.

اهمیت روان شناسی در فروش تلفنی

پادکست روان شناسی در فروش

در پادکست زیر که به تازگی در سایت راه فروش تولید و منتشر شده است میتوانید تمام مطالب این مقاله را به همراه مطالب جدیدتر به صورت صوتی بشنوید.

امیدواریم پادکست روان شناسی در فروش تلفنی ما برای شما مفید و کاربردی باشد و بتواند نظر شما را به خود جلب کند.

اهمیت روان شناسی در فروش تلفنی

برای اینکه بتوانید مخاطب را پشت تلفن جذب کنید، یادگیری روانشناسی در فروش تلفنی بسیار مهم است، زیرا تماس تلفنی برای فروشندگان یکی از ابزارهای اصلی برای برقراری ارتباط با مشتریان است.

در این روش فروش، فروشنده باید تنها با استفاده از صدای خود و کلمات، مشتری را متقاعد کند که محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهد، برای او مناسب است.

برای این کار، فروشنده باید به خوبی با خصوصیات و نیازهای مشتری آشنا باشد و بتواند با استفاده از تکنیک‌های روانشناسی در فروش تلفنی، به آنها احساس رضایت و اعتماد دهد.

همچنین، فروشنده باید بتواند به درستی به پرسش‌ها و اعتراضات مشتریان پاسخ داده و مسائلشان را حل کند.

بنابراین، شناخت روانشناختی مشتریان و آموزش فنون روانشناسی به فروشندگان، در فروش تلفنی بسیار مهم است و می‌تواند به بهبود عملکرد و افزایش فروش‌ها کمک کند.

در ادامه به چند تکنیک روانشناسی فروش تلفنی را بررسی می کنیم.

تکنیک های روانشناسی در فروش تلفنی

در فروش تلفنی، می‌توان از تکنیک های روانشناسی مختلفی استفاده کرد.

قبل از اینکه به این تکنیک ها بپردازیم لازم است بدانید که بهترین روش برای استفاده از تکنیک های روانشناسی در فروش تلفنی، شناخت نیازها و خصوصیات مشتریان است.

با این شناخت، فروشنده می‌تواند بهترین روش برای متقاعد کردن مشتری تلفنی آنها را پیدا کند و باعث ایجاد ارتباط موفق با مشتری شود.

در ادامه به تعدادی از تکنیک های روان شناسی در فروش تلفنی اشاره خواهیم کرد:

1️⃣ استفاده از فامیل مشتری

استفاده از نام مشتری در طول مکالمه، احساس ارتباط نزدیک را ایجاد می‌کند و به مشتری این احساس را می‌دهد که فروشنده به او توجه می‌کند، فقط در نظر داشته باشید که بیش از حد، از فامیل مشتری استفاده نکنید! چون اصلا حس خوبی به مشتری نخواهد داد.

استفاده از فامیل مشتری

2️⃣ استفاده از تکنیک “حالت تجربی”

فروشنده می‌تواند با ایجاد یک تصور خوب از محصول یا خدمات خود در ذهن مشتری، او را به خرید ترغیب کند.

برای مثال، این جمله می‌تواند مفید باشد: “شما می‌دانید چگونه این محصول می‌تواند مشکلی که سالها با آن درگیر بودید را حل کند؟”با استفاده از این تکنیک، فروشنده می‌تواند مشتری را به یک حالت خاص منتقل کند که در آن مشتری خود را در حال استفاده از محصول می‌بیند.

3️⃣ تکنیک ” تأیید و تعهد مشتری”

این تکنیک یکی از تکنیک های روانشناسی در فروش تلفنی است که با استفاده از این تکنیک، فروشنده می‌تواند مشتری را به انجام یک عمل خاص دعوت کند و او را به خرید محصول تشویق کند.

برای مثال، فروشنده می‌تواند به مشتری بگوید: “موافقید که این محصول برای شما مفید است و می تواند مشکل شما را حل کند؟” در این قسمت مشتری حرف شما را تایید می‌کنند و به نوعی برای خود تعهد ایجاد کرده است.

در کل سعی کنید در ابتدای ارتباط تلفنی با مشتری بین 2 الی 3 بار سوالاتی از مشتری بپرسید که پاسخ آن “بله” است.

4️⃣ استفاده از اصطلاحات مشترک

استفاده درست و به جا از اصطلاحات و عباراتی که مشتریان از آنها استفاده می‌کنند، احساس همبستگی را بین فروشنده و مشتری ایجاد می‌کند و مشتری سریعتر به شما اعتماد می‌کند.

مثلا تکنیکی که من خودم خیلی از مواقع در فروش تلفنی استفاده میکنم این است که بعد از اینکه مشتری صحبتش تمام می شود از اصطلاحات و جملاتی که انگیزه در او برنگیخته می کند استفاده میکنم.

شنیدن جملاتی که مشتری خودش در ارتباط تلفنی با شما استفاده کرده است، حس خوبی به او می دهد و متوجه این می شود که شما به دغدغه های او گوش کرده اید.

5️⃣ استفاده از پرسش‌ های باز

💎 یکی از تکنیک‌های پر کاربرد رواشناسی در فروش تلفنی استفاده از پرسش‌های باز است که به فروشنده کمک می‌کند تا بیشتر درباره نیازها و خواسته‌های مشتریان بداند و بهتر و موثرتر با آنها ارتباط برقرار کند.(ما پیش از این در مورد پرسش گری در فروش تلفنی مقاله ای با همین عنوان نوشته ایم که خواندن آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم)

به عنوان مثال، “من چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟” پرسش بازی است که شرایطی را برای مشتری ایجاد می کند که بیشتر صحبت کند و این فرصت را برای شما ایجاد می‌کند که نکات مهمی را از بین صحبت های مشتری یادداشت برداری کنید.

6️⃣ استفاده از لحن صدا

یادتان نرود که شما یک فروشنده تلفنی هستید، مشتری شما را نمی‌بیند و زبان بدن شما را درک نمی‌کند.

تغییر در بلندی و کمی صدای در طول مکالمه، می‌تواند احساس جذابیت و شور و اشتیاق در مشتری ایجاد کند.

استفاده از لحن صدا

7️⃣ به اشتراک گذاشتن تجربیات

فروشنده می‌تواند با به اشتراک گذاشتن تجربیات و نظرات مثبت مشتریان دیگر، اعتماد مشتری را به محصول یا خدمات خود بالا ببرد.

به این فکر کنید که ممکن است مشکل مشتری فعلی دقیقا مشکل مشتری قبلی شما باشد! پس پیشنهاد می‌کنم از این تکنیک روانشناسی در فروش تلفنی غافل نشوید.

8️⃣ استفاده از تکنیک درد و لذت

همه ما برای خرید کردن دلیلی داریم، کسی که اضافه وزن دارد ورزش می‌کند، از مکمل های ورزشی استفاده می‌کند تا به وزن ایده آل خود برسد.

درد این فرد اضافه وزنی است که دارد و لذت این فرد این است که بدنی متناسب داشته باشد تا بتواند کت و شلواری را که دوست دارد بپوشد و به مهمانی برود!

استفاده از تکنیک درد و لذت

🔔 از این مثال ها در کسب و کارهای مختلف زیاد است که شما باید این مثال ها را در کسب و کار خود پیدا کنید.

تکنیک درد و لذت به شما کمک می‌کند که مشتری را به خرید نزدیکتر کنید.

ترکیب این تکنیک های روانشناسی در فروش تلفنی با یکدیگر، می‌تواند به بهبود عملکرد فروش شما در فروش تلفنی کمک کند، فقط کافی آنها را تکرار کنید و در زمان های مناسب از آن استفاده کنید.

علاوه بر مواردی که در این مقاله گفته شد، موارد دیگری نیز وجود دارد که باید به ان ها توجه داشته باشید تا به مشتری خود نگویید.

ما لیست این جملات ممنوعه در فروش تلفنی را در مقاله ای جداگانه با عنوان جملات اشتباه در فروش تلفنی قرار داده ایم که میتوانید با مراجعه به این مقاله ان ها را مطالعه نمایید.

💡 تکنیک های روانشناسی در فروش تلفنی برای مشتریان مختلف متفاوت است

شاید برای شما سوال باشد که آیا ما باید تمام این تکنیک های گفته شده را برای همه مشتریان استفاده کنیم تا به فروش برسیم؟ پاسخ خیر است.

تکنیک های روانشناسی در فروش تلفنی برای مشتریان مختلف متفاوت است و باید با توجه به نیازها و خصوصیات هر مشتری در نظر گرفته شود.

مشتریان مختلف دارای نیازها و خصوصیات متفاوتی هستند و بنابراین تکنیک های موثر برای یک مشتری ممکن است برای مشتری دیگر موثر نباشد.

برای مثال، یک مشتری با شخصیت خودمحور ممکن است به محصولاتی علاقه داشته باشد که به نفع شخصی او باشد، بنابراین فروشنده می‌تواند با ایجاد تصوری از اینکه چگونه این محصول به او کمک می‌کند تا به اهداف شخصی خود برسد.

از طرف دیگر، یک مشتری با شخصیت وابسته ممکن است به محصولاتی علاقه داشته باشد که باعث ایجاد ارتباط نزدیکی با دیگران می‌شود، بنابراین فروشنده می‌تواند با ایجاد تصوری از اینکه چگونه این محصول به او کمک می‌کند تا ارتباطاتش را با دیگران تقویت کند، او را به خرید ترغیب کند.

به طور کلی، برای استفاده موثر از تکنیک های روانشناسی در فروش تلفنی، فروشنده باید به شناخت نیازها، خصوصیات و شخصیت مشتریان خود بپردازد و به صحبت های هر مشتری به خوبی گوش دهد و برای هر مشتری، روش مناسبی را برای ارتباط برقراری و متقاعد کردن آنها انتخاب کند.

ما پیش از این در مقاله ای با عنوان موانع گوش کردن موثر در فروش تلفنی به موضوعاتی که باعث میشوند تا مشتریان از شما خرید نکنند پرداخته ایم و پیشنهاد میکنیم حتما این کتاب ها را مطالعه نمایید.

کتاب برای یادگیری روان شناسی در فروش تلفنی

ما در وب سایت راه فروش به تازگی شروع به خلاصه کردن کتاب های مفید حوزه فروش کرده ایم که میتوانید از قسمت خلاصه کتاب های راه فروش به آن ها دسترسی داشته باشید.

یکی از کتاب هایی که در همین راستا خلاصه و منتشر شده است کتاب روانشناسی فروش از برایان تریسی میباشد که میتواند گفت این کتاب یکی از بهترین کتاب های حوزه بازاریابی میباشد.

همچنین پیشنهاد میکنیم اگر علاقه مند به مطالعه کتاب هستید به مقاله بهترین کتاب های حوزه فروش تلفنی هم سر بزنید.

📝 نتیجه گیری

در این مقاله آموختیم که روانشناسی در فروش تلفنی امری بسیار مهم و ضروری است و هر فروشنده تلفنی ای باید تا حدودی به این مسائل آگاه باشد و بتواند از آن ها در مذاکرات خود برای فروش بیشتر محصولات استفاده کند.

ما در وب سایت راه فروش در دوره جامع فروش تلفنی به طور کامل به این موضوع پرداخته ایم که چگونه مشتریان را از پشت تلفنی شناسایی کنیم تا بهترین نوع ارتباط را با آنها بدست آوردیم.

همچنین اگر صاحب یک کسب و کار در مشهد هستید میتوانید از طریق صفحه مشاوره فروش در مشهد از خدمات ویژه ما برای کسب و کارهای مشهدی استفاده کنید.

دوره بازاریابی و فروش تلفنی رایگاندوره بازاریابی و فروش تلفنی رایگان در سایت راه فروش
google rating | reviews
Google rating: 4.3
مجله شرکت شهروندان کد خبر: « 121891 »
« ویراستار: فرزانه نیکراه »

مجله شرکت شهروندان بازدیدها: 24302 2 ماه پیش

مجله شرکت شهروندان لینک منبع خبر:
https://raheforosh.com/psychological-techniques-in-telephone-sales/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=psychological-techniques-in-telephone-sales