صفر تا صد مراحل راه اندازی کسب و کار +7 نکته طلایی برای موفقیت در کسب و کار ...



مراحل راه اندازی کسب و کار

راه اندازی کسب و کار یکی از مهم‌ترین و پرچالش‌ترین مراحلی است که یک کارآفرین باید در طول زندگی تجاری خود تجربه کند.

این مراحل، شامل چندین مرحله‌ی کلیدی است که باید به ترتیبی خاص پیش بروید تا به موفقیت و پیشرفت مطلوب دست یابید.

در این مقاله، به بررسی مراحل راه اندازی کسب و کار، اصول راه اندازی کسب و کار و شروع کسب و کار از صفر می‌پردازیم. 

اگر قصد دارید به یک صاحب کسب و کار حرفه ای و رو به جلو تبدیل شوید و مهارت های مدیریتی و اجرایی خود را از جوانب مختلف تقویت کنید، پیشنهاد میکنیم در دوره راه اندازی کسب و کار میلیاردی شرکت کنید. 

مراحله اول: ساختن یا یافتن ایده مناسب

اولین قدم از مراحل راه اندازی کسب و کار، یافتن یک ایده مناسب بریا شروع کسب و کار از صفر است.

در این مرحله شما باید با توجه به نکات مهم از اصول راه اندازی کسب و کار اقدام کنید.

بعضی از این مراحل عبارتند از:

یافتن ایده ای که برای خود شما جذابیت کافی داشته باشد.

کسب و کار بسیار سخت است و تا به ثمر رسیدن آن باید با موانع و مشکلات بسیاری مواجه شوید.بنابر این باید به کاری که میخواهید شروع کنید علاقه مند باشید و برایش اشتیاق درونی داشته باشید.برای ایده انتخابی شما باید بازار مناسبی وجود داشته باشد.

منظور من اندازه یا سایز بازار است.

اگر شما ایده دارید که محصولی تولید کنید که مشتری زیادی ندارد، احتمال شکست خوردن شما در کسب و کارتان بسیار زیاد خواهد بود.

بنابر این به دنبال ایده باشید که تعداد زیادی مشتری بالقوه در آن باشد.در قدم سوم شما باید بررسی کنید که چه تعداد رقیب در این بازار وجود دارد و  قدرت این رقبا چقدر است؟ اگر نمیتوانید با این رقبا به صورت مستقیم رقابت کنید، بهترین راه جدا کردن یک بخش از بازار و مارکت(نیچ مارکت) و تمرکز روی آن است.

بعدا میتوانید با قدرتمند شدن بازار خود را توسعه بدهید.

مرحله دوم: نو آور باشید و کاری جدید ارائه کنید

در این مرحله از مراحل راه اندازی کسب و کار باید با دقت بازار را رصد کنید و ببینید چه کاری را میتوانید متفاوت از بقیه رقبا انجام دهید تا متمایز شوید.

اگر این کار را نکنید، درگیر رقابت با رقبایی میشوید که مدتهاست در این بازار حضور دارند و مشتریان را به سمت خودشان جلب کرده اند.

شما با داشتن یک وجه تمایز و ارائه یک پیشنهاد جدید و جذاب میتوانید نظر مشتریان را به سمت خودتان جلب کنید.

بطور مثال شما میخواهید که پیتزا فروشی بزنید، اگر همان کاری که بقیه انجام میدهند را انجام دهید، یعنی:

دکوراسیون مانند بقیه پیتزا فروشی هاپرسنل مثل بقیه پیتزا فروشی هامنوی غذا مانند بقیه پیتزا فروشی هانوشیدنی ها دقیقا مانند بقیه پیتزا فروشی هاو قیمت های شما هم مانند بقیه پیتزا فروشی ها

با خودتان فکر کنید که چرا مشتری باید بقیه پیتزا فروشی های قدیمی و خوش نام را رها کند و به شما مراجعه کند.

قاعدتا خودتان هم باشید این کار را نخواهید کرد.

ولی اگر یک نوآوری داشته باشید و در یک یا چند چیز با بقیه متفاوت باشید، آنوقت حتما برای یک بار که شده محصول شما را امتحان خواهند کرد.

مراحل ساخت کسب و کار

مرحله سوم: برنامه ریزی کنید

آقای برایان تریستی میگوید: هر یک ساعتی که برای برنامه ریزی اختصاص میدهید، به اندازه 10 ساعت در زمان اجرا شما را جلو می اندازد.

بسیاری از افرادی ه میخواند برای شروع کسب و کار از صفر اقدام کنند و اصول راه انداز کسب و کار را نمیشناسند، توجهی دقیق به مراحل راه اندازی کسب و کار ندارند و به سرعت و احساسی کارشان را شروع میکنند و به سرعت هم شکست میخورند.

خودتان دقت کنید که وقتی در خیابان شهرتان قدم میزنید متوجه میشوید هر سه ماه یکبار بسیاری از کسب و  کارها تاسیس و بعد جمع میشوند و کسب و  کار دیگری شروع به کار میکند.

علت دقیقا نداشتن برنامه ریزی است.

خوب در چه موارید باید برنامه ریزی کنیم:

اولین موضوع تعیین اهدف کسب و کارتان است.

اگر شما ندانید که به کجا میخواهید بروید و در نهایت کسب و کار شما به چه چیزی و چه نتایجی دست میابد، بطور قطع شکست خواهید خورد.

هدفگذاری باعث میشود بدانیم که در چه زمانی به کجا خواهیم رسید.دومین موضوع در برنامه ریزی، تعیین استراتژی های است.

استراتژی به صورت خیلی ساده یعنی به چه وسیله ای و چه روشی میخواهیم از جایی که هستیم به جایی که میخواهیم بروم، حرکت میکنیم.

استراتژیها بسیار متنوع هستند که در یک مقاله جداگانه در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.بودجه بندی سومین قدم از اصول راه اندازی کسب و کار است.در در نهایت نوشتن برنامه های عملیاتی یا اجرایی است.

یعنی حداقل قدمهای اول برای مسیر را بشناسیم و با چشم بسته کارمان را شروع نکنیم. 

مرحله چهارم: منابع مالی را تامین کنید

هر کسب و کاری برای شروع در ابتدا نیاز به منابع مالی دارد.

راههای مختلفی برای تامین منابع مالی وجود دارد.

از قبیل:

استفاده از سرمایه شخصی خودتان

استفاده از سرمایه دیگران با تضمین پرداخت سود مناسب به صاحب سرمایه

انتخاب یک یا چند شریک مالی

انتخاب یک یا چند شریک مالی و کاری

استفاده از منابع بانکی

در نظر داشته باشید، سرمایه مناسب برای شروع یک کسب وکار حیاتی است ولی نکته مهمتر مدیریت مالی این سرمایه است که بیشترین بهره وری را برای شروع کسب وکار از صفر داشته باشد.

تامین منابع مالی موضوع مهمی در مراحل راه اندازی کسب و  کار به شمار میرود.

مرحله پنجم: دریافت مجوزهای ضروری

بسیاری از کسب و کارها در مورد دریافت مجوزهای لازم در مراحل راه اندازی کسب و کار،دقت لازم را به خرج نمیدهند و با اشتیاق یک کار را شروع میکنند ولی بعد از مدتی از مراکز قانونی به سراغ انها می ایند و مشکلات زیاید برایشان ایجاد میشد.

بنابراین قبل از اینکه کارتان را شروع کنید به فکر مجوزهای لازم باشید.

البته بسیاری از کسب و کارهای جدید در شروع نیاز به مجوز خاصی ندارند و این یک نکته ارزشمند است.

این کسب و کارها را میتوان شروع کرد و بعد از رشد برای بعضی مجوزها اقدام کرد.

همه چیز در مورد مراحل راه اندازی کسب و کار

مرحله ششم: تامین تجهیزات مورد نیاز

هر کسب و کاری هر چند که کوچک هم باشد، نیاز به تجهیزاتی دارد که کسب و کار از طریق آنها انجام میشود.

بعضی از این تجهیزات عبارتند از:

مکان مناسب برای کسب و کار

میزها و صندلی های مورد نیاز

تجهیزات تلفن و سانترال

سیستم های کامپیوتری

دکوراسیون

و………

این موارد در مراحل راه اندازی کسب و کار باید دیده و تهیه شوند تا کسب و کار به صورت حرفه ای انجام شود.

مرحله هفتم: تامین منابع انسانی

اگر شما یک کسب و کار کوچک داشته باشید، شاید بتوانید در شروع آنرا خودتان انجام دهید و تمام کارها را ساپورت کنید.

ولی به طور یقین بعد از اینکه کسب وکارتان کمی رشد کرد، نیاز به منابع انسانی حرفه ای و متعهد خواهید داشت.

در زمانه فعلی تامین و یافتن منابع انسانی، یکی از بزرگترین چالشهای صاحبین کسب و کار است.

چون این منابع انسانی به شدت کمیاب شده اند و اگر شما توانستید نیروی انسانی مناسب پیدا کنید حتما تلاش کنید او را حفظ کنید تا کسب و کارتان به سرعت رشد کند.

مرحله هشتم: بازاریابی و فروش

بازاریاب و فروش حکم قلب و سیستم گردش خون را برای کسب وکار شما دارند.

اگر شما بهترین محصولات را داشته باشید و نتوانید برای انها به خوبی بازاریابی کنید و انها را بفروشید، یقینا کسب و کارتان به مشکل خواهد خورد و ورشکست میشوید.

در زمانه فعلی که ما زندگی میکنیم، تنوع محصولات بسیار زیاد است و این مشتری است که انتخاب میکند کدام محصول را از کدام برند بخرد.

اگر این انتخاب ما نباشیم و رقیب ما را انتخاب کنند، ما از بازار حذف میشویم، چون  نمیتوانیم هزینه هایمان را ساپورت کنیم و ورشکسته خواهیم شد.

اگر می خواهید به یک فروشنده حرفه ای در هر حوزه ای تبدیل شوید، پیشنهاد می کنیم دوره آموزش فروش حرفه ای را از دست ندهید. 

فرایند راه اندازی کسب و کار

مرحله نهم: توجه به ساخت برندی معتبر

مهمترین نکته ای که امروز میتوانم به شما بگویم اینکه: نهایت موفقیت در کسب وکار ساخت یک برند معتبر و دوست داشتنی است.

دنیا دنیای برندها است و مردم فقط برای نام یک برند محبوب حاضر هستند مبالغ بسیار زیادی را هزینه کنند.

نمونه آن گوشی های شرکت اپل.

اجازه بدهید من یک مثال بزنم: یک گوشی با مشخصات فنی ثابت تولید شده است و سه حالت را در نظر بگیرید:

اول توسط یک برند ناشناخته معرفی و روانه بازار شود.دوم: توسط  برند سامسونگ عرضه شود.سوم: توسط شرکت اپل عرضه شود.

تحقیقات نشان داده است مشتریان حاضر هستند برای گوشی آیفون تا 20 برابر یک برند ناشناخته پول پرداخت کنند و این نشان دهنده قدرت برند است.

شما باید تلاش کنید یک برند محبوب و معتب در ذهن مشتریانتان باشید تا دائم از شما خرید کنند و شما را به بقیه هم معرفی کنند.

مرحله دهم: توجه به رشد و توسعه

 در این مرحله، باید به رشد و توسعه کسب و کار خود بپردازید.

شما باید به دنبال فرصت‌های جدید و بازارهای جدید برای توسعه کسب و کار خود باشید و استراتژی‌های مناسب را برای رشد بیشتر انتخاب کنید.

بسیار از کسب وکارها به درآمد مناسب که میرسند به همان میزان راضی میشوند و حرکتی برای رشد و توسعه کسب و کارشان برنمیدارند و این یک سم مهلک برای کسب و کار است.

اگر شما رو به جلو حرکت نمیکنید به طور یقین دارید رو به سمت عقب میروید چون در همین زمان رقبا دارند به خوبی کار میکنند و به سرعت سهم بازار را از شما خواهند گرفت.

شروع کسب و کار از صفر نیازمند توجه دقیق به مراحل راه اندازی کسب و کار و اصول راه اندازی کسب و کار است.

با توجه به آنها میتوانید کسب و کاری پررونق و رو به رشد درست کنید و از پیشرفت آن لذت ببرید.

google rating | reviews
Google rating: 4.5
مجله شرکت شهروندان کد خبر: « 121897 »
« ویراستار: مجید خوش آهنگ »

مجله شرکت شهروندان بازدیدها: 14125 1 سال پیش

مجله شرکت شهروندان لینک منبع خبر:
https://mohamadbahrami.ir/مراحل-راه-اندازی-کسب-و-کار/