فرق جذب و استخدام در چیست؟ ...



فرق جذب و استخدام چیست؟ این دو عبارت معمولا با هم به کار می روند ولی تفوت هایی هم بین آن ها وجود دارد که در این مقاله به آن ها می پردازیم.

تمام اشخاص در طول عمر خود حداقل یک‌بار برای آنکه بتوانند موقعیت شغلی مناسبی داشته باشند، درخواست همکاری خود را به سازمان یا شرکت مربوطه ارائه داده‌اند تا بتوانند در آن مکان استخدام شوند.

شرکت‌های مختلف به منظور دستیابی به پیشرفت و اهداف خود به صورت پیوسته به دنبال جذب و استخدام نیرو‌ی انسانی متخصص می باشند.

اصطلاح جذب و استخدام به عنوان دو رویکرد رایج در سازمان‌ها در به کارگیری نیرو به شمار ‌می‌روند، هرچند در ظاهر به نظر می‌رسد که مشابه باشند ولی در حقیقت تفاوت و فرق جذب و استخدام معین می‌کند که هر کدام از آن‌ها هدف خاصی را دنبال می‌کنند.

در این مقاله از سایت رسا، به بررسی این دو مفهوم و تفاوت آنها خواهیم پرداخت.

با ما همراه باشید.

استخدام چیست؟

هرگاه 1 موقعیت شغلی مناسب در سازمان یا شرکتی در دسترس باشد، فرایند جست‌وجو، ارزیابی و به کارگیری کارمندان و استعداد‌های جدید را استخدام می‌نامند.

این اتفاق زمانی ایجاد می‌گردد که 1 کارمند در حال کار استعفا دهد و یا به دلایلی از جمله بازنشستگی، از کار افتادگی یا ناکارآمدی 1 موقعیت جدید در سازمان ایجاد خواهد شد.

در این حالت نیاز هست تا فرد مناسب به سازمان تزریق گردد که این کار با استخدام انجام می‌گردد.

در نتیجه فرایند استخدام بر اساس نیاز زمانی صورت می‌گیرد که سازمان نیاز فوری به پر کردن موقعیت شغلی ایجاد شده داشته باشد.

این کار اغلب با تبلیغات و آگهی شروع شده و به اشخاص متقاضی اعلام می‌کند که این سازمان در جست‌وجوی کارمندی با توانایی و تخصص مربوطه هست.

منبع استخدام - استخدام چیست

موقعیت‌های شغلی به شیوه‌های مختلف از جمله تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی مثل فیس بوک، لینکدین و… یا در طول جلسات اداری درون سازمانی اعلام می‌شوند.

علاوه بر این وب سایت‌های گوناگون، آژانس‌های کاریابی که به صورت تخصصی برای کارفرمایان طراحی شده‌اند نیز برای اعلام موقعیت شغلی ایجاد شده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به دنبال تبلیغات شغلی، اشخاص واجد شرایط و متقاضی به صورت مستقیم و با از طریق سامانه‌های معین شده، رزومه خود را تکمیل کرده و برای کارفرما ارسال می‌کنند.

مسئولین استخدام در کنار تیم منابع انسانی و مدیریت استعدادیابی، پس از بررسی رزومه‌ها، از طریق تلفن، ‌ایمیل و انجام مصاحبه با متقاضیان ارتباط برقرار می‌کنند تا بتوانند بهترین داوطلب را با توجه به دانش، تخصص و مهارت لازم را استخدام کنند.

یکی از موارد مهم در فرایند استخدام انجام مصاحبه با متقاضیان هست.

سؤالی که مطرح می‌گردد این هست که چگونه مصاحبه کنیم؟ مصاحبه 1 فرایند ساده هست که مسئولین ارزیابی متقاضیان را بر اساس سؤالات از پیش تعیین و تهیه شده توسط تیم مدیریت استعدادیابی و منابع انسانی، محک‌زده و سپس با توجه به پاسخ‌های ارائه شده، پاسخ مثبت یا منفی را به آن‌ها اعلام می‌کنند.

این سؤالات می‌تواند در حیطه استعدادیابی، شخصیت‌شناسی، تخصص و دانش و هم چنین مهارت‌های فردی باشد.

توصیه می کنیم در ادامه، حتما مقاله «۸ راهکار بهبود مدیریت فرایند استخدام» را مطالعه کنید.

جذب چیست؟

فرایند جذب به معنای ایجاد جلب توجه، انتخاب و نگه داشتن بهترین نفرات کاندید برای موقعیت شغلی هست.

این فرایند به صورت منظم قبل از به وجود آمدن 1 موقعیت شغلی انجام می‌گردد.

از این رو مدیران منابع انسانی در هر سازمان به صورت پیوسته به دنبال اشخاص با توانایی و مهارت خاص می باشند.

وظیفه اصلی مدیران منابع انسانی معرفی سازمان، شرکت و کسب‌وکار خود به اشخاص با توانایی و دانش خاص به صورت گسترده هست.

این کار با استفاده از تکنیک‌های مختلفی مثل روابط عمومی، رسانه‌های پربازدید اجتماعی و یا ایجاد شبکه انجام می‌گردد.

در برخی موارد ممکن هست این مدیران با ارتباط برقرار کردن با اشخاص خاص، آن‌ها را با پیشنهاد‌های ویژه متقاعد کنند تا در موقعیت شغلی مناسب با آن‌ها در سازمان فعالیت کنند.

جذب چیست؟

یکی از بهینه‌ترین شیوه‌های جذب نیروی کاری متخصص و آگاه به درون 1 سازمان، این هست که مدیران منابع انسانی با پیدا کردن اشخاص با توانایی در زمینه کاری معین شده، با آن‌ها ارتباط برقرار کرده و با ارائه توضیحاتی در مورد شرکت خود با ایشان صحبت می‌کنند.

با این کار لیستی از نفراتی که با توانایی می باشند و تمایل دارند با آن‌ها کار کنند تهیه می‌کنند.

بدین ترتیب هرگاه موقعیت شغلی مناسب به دلیل استعفا و یا ترک کار یکی از کارمندان قدیمی ایجاد گردد، شرکت دغدغه و نگرانی بابت پیدا کردن نیروی کاری مناسب نخواهد داشت و از لیست تهیه شده می‌تواند در مدت زمان کمی فرد مورد نظر را جایگزین کند.

به کار بردن راهکار‌ها و استراتژی‌های جذب به منظور پیدا کردن نیرو‌های متقاضی دارای صلاحیت، استعداد، مهارت و تجربه خاصی هست که با معیار‌های سازمان برای موقعیت شغلی مطابقت دارند و این فرایند برای بلندمدت برنامه‌ریزی می‌گردد.

بررسی تفاوت و فرق جذب و استخدام

همان طور که گفته شد، جذب و استخدام هر دو اصطلاحاتی می باشند که تمام اشخاص شاغل به منظور دستیابی به جایگاه الان خود با آن سر و کار داشته‌اند.

هر فرد در طول عمر کاری خود حداقل 1 بار یا به دنبال موقعیت شغلی مناسب بوده هست.

جذب و استخدام، فرایندی را بیان می‌کنند که نتیجه نهایی آن منجر به اضافه شدن یا جایگزین شدن 1 فرد با توانایی و با مهارت مورد نیاز سازمان در پست مربوطه خواهد شد.

این فرایند طولانی شامل انتخاب بهترین متقاضی در بین چندین نفر کاندیدا هست که برای 1 موقعیت شغلی درخواست همکاری داده‌اند که به آن جذب گفته می‌گردد.

این در حالی هست که استخدام به عنوان آخرین مرحله از فرایند به کارگیری نیروی کاری مناسب از بین تعداد زیادی متقاضی شناخته می‌گردد.

جذب و استخدام

بررسی و درک تفاوت و فرق جذب و استخدام از اهمیت ویژه یا برخوردار هست.

از آنجایی که موفقیت هر سازمان یا کسب‌وکاری به منابع انسانی آن بستگی دارد، هرگاه کارمند متناسب با دانش، تخصص و مهارت خود در جایگاه شغلی قرار گرفته باشد، کل سازمان می‌تواند با این ویژگی به سمت موفقیت و پیشرفت گام بردارد.

در حالت کلی درک تفاوت جذب و استخدام به منظور جلوگیری از وارد شدن هرگونه ضرر به شاکله سازمان ضروری هست.

در حالت کلی استخدام به معنای جایگزین کردن 1 داوطلب مناسب از بین چندین نفر برای موقعیت شغلی ایجاد شده به صورت ساده و مستقیم هست.

از طرفی جذب، فرایند تکرار شونده برای انتخاب استعداد‌های برتر شرکت و دسته‌بندی اشخاص دارای مهارت خاص هست تا در صورت ایجاد موقعیت شغلی بتوان از آن‌ها استفاده کرد.

تفاوت جذب و استخدام را می‌توان از جنبه‌های مختلف بررسی کرد:

۱.

تعریف اولیه

اولین تفاوتی که می‌توان برای جذب و استخدام بیان کرد، معانی آن‌ها هست که استخدام به معنای جایگزین کردن توانایی جدید برای 1 موقعیت شغلی خالی ایجاد شده هست.

در حالی که جذب، استراتژی بلندمدتی هست که با کمک آن، سازمان از طریق مدیران منابع انسانی خود لیستی از اشخاص با توانایی و مهارت خاص تهیه کرده و از بین آن‌ها استخدام را انجام می‌دهند.

۲.

زمان اجرای فرایند

فرایند استخدام زمانی انجام می‌گردد که 1 موقعیت شغلی به دلایل مختلف از جمله استعفا کارمند قبلی، اخراج، ترک کار و… در سازمان ایجاد گردد.

این در حالی هست که جذب طی 1 برنامه‌ریزی بلندمدت قبل از به وجود آمدن موقعیت شغلی خالی انجام می‌گیرد تا لیستی از بهترین داوطلبان تهیه گردد.

۳.

خزانه استعداد

با توجه به اینکه فرایند استخدام به محض ایجاد فرصت شغلی و مبتنی بر نیاز سازمان انجام می‌گردد، 1 موقعیت موقت خواهد بود و برای سطوح پایین دست سازمان مناسب هست.

جذب 1 فرایند دراز مدت بوده و برای موقعیت‌های ‌ایده آل و دائمی مناسب هست زیرا به دنبال آن اشخاص متخصص با مهارت، دانش و میزان تجربه کافی مشغول به کار خواهند شد.

۴.

دستیابی به اهداف

استخدام معمولاً شامل حال کارمندان رده‌های پایین‌تر می‌گردد که نیازی به تخصص و مهارت خاصی ندارند از این رو در صورتی که فرد اشتباهی جایگزین شده باشد، زیان کمتری به سازمان وارد خواهد شد و با توجه به خزانه توانایی تهیه شده می‌توان در فرصت کم نفر بعدی را جایگزین کرد.

ولی از آنجایی که فرایند جذب شامل موقعیت‌های حساس و مهم سازمانی است، به کارگیری نیروی اشتباهی موجب وارد شدن خسارات مالی و ضرر و زیان‌های جبران‌ناپذیر به سازمان خواهد شد.

۵.

بررسی معایب جذب و استخدام

یکی از اصلی‌ترین معایب فرایند استخدام این هست که هرگاه 1 فرصت شغلی خالی ایجاد گردد و سازمان به نیرو نیاز داشته باشد، انجام می‌گردد.

این در برخی موارد موجب وارد شدن فشار به تیم مدیریت منابع انسانی برای پیدا کردن نیروی مناسب خواهد شد.

از معایب فرایند جذب نیز می‌توان به سرمایه‌گذاری بر روی زمان و امور مالی اشاره کرد.

یکی از دلایل عمده این کار، بلندمدت بودن استراتژی انجام کار هست.

بررسی معایب جذب و استخدام

جمع‌بندی

یک سازمان برای دستیابی به اهداف و پیشرفت خود نیاز به نیروی کاری متخصص با میزان دانش و مهارت مرتبط با موقعیت شغلی دارد.

برای این کار مدیران منابع انسانی درون سازمان باید با 1 برنامه‌ریزی دقیق و صحیح تمامی متقاضیان واجد شرایط را بررسی، تحلیل و ارزیابی کرده تا بتوانند بهترین نفرات را انتخاب کنند.

از طرفی آن‌ها باید به درک درستی از فرق جذب و استخدام رسیده باشند و بدانند که متناسب با موقعیت سازمان کدامیک از فرایند‌های جذب و استخدام را باید انجام دهند.

زیرا در صورت اجرای اشتباه فرایند می‌توانند ضرر‌های مالی سنگین و جبران‌ناپذیری را علاوه بر زمان از دست رفته متحمل سازمان کنند.

اگر احساس می کنید سازمان شما در اجرای این فرآیندها دچار ضعف می باشد، کافیست از خدمات مشاوره منابع انسانی تیم رسا استفاده کنید.

کافیست کلیک کنید و وارد صفحه مربوطه شوید و پس از مطالعه و کسب اطلاعات تکمیلی، با ما در تماس باشید.

۴/۵ (۲ نظر)
google rating | reviews
Google rating: 4.3
مجله شرکت شهروندان کد خبر: « 121407 »
« ویراستار: سیروس صداقت »

مجله شرکت شهروندان بازدیدها: 24449 1 سال پیش

مجله شرکت شهروندان لینک منبع خبر:
https://rasateam.com/articles/attraction-vs-recruitment/