انواع بازاریابی چیست؟ ...

امروزه بازاریابی واژهای هست که با نام و فعالیت هر کسبوکاری گره خورده هست.
روشها و تکنیکهای متفاوت زیادی تاکنون معرفی و استفاده شدهاند.
با تعدد این روشها 1 سوال بسیار مهم ایجاد شده است: انواع بازاریابی چیست ؟ و روش مناسب در هر شرایط خاصی را چگونه انتخاب کنیم؟
بازاریابی دیجیتال در دهه ۱۹۹۰ فعالیت خود را آغاز کرد.
در آن زمان ایمیل در دسترس تمام فارغالتحصیلان دانشگاهی بود، AT & T از اولین بنرهای تبلیغاتی رونمایی کردند و صنعت مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) شروع به رشد کرد.
از آن زمان، بازاریابی با سرعت فوقالعادهای شروع به پیشروی کرد، و باعث به وجود آمدن انواع مختلفی از بازاریابی شد، که بسته به شرایط بعضی از آنها موثرتر از انواع دیگر می باشند.
شناخت انواع بازاریابی به ما کمک می نماید تا در هر شرایطی بتوانیم استراتژی بهتر را انتخاب و آن را بهکار گیریم.
در ادامه به مطالعه و بررسی برترین و جدیدترین لیست انواع بازاریابی میپردازیم.
انواع بازاریابی چیست ؟
۱.
بازاریابی سنتی (مرسوم)
در بازاریابی سنتی برای تبلیغ و نمایش برند شما از هر نوع کانال تبلیغاتی که قبل از پیدایش اینترنت وجود داشته است، استفاده میگردد.
از آنجا که در عصر بدون اینترنت، سطح آگاهی مشتریان بالقوه از اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات مختلف، پایین بود، شما باید ویژگیهای محصول خود را به صورت مستقیم به دست مخاطبان میرساندید.
پس بدیهی هست که اکثر بازاریابان سنتی به روشهای بیرونی(OutBand) مثل چاپ تراکت، تبلیغات تلویزیونی و بیلبورد تکیه داشتند.
2.
بازاریابی برونگرا
بازاریابی برونگرا به تبلیغاتی مثل چاپ تراکت، تبلیغات تلویزیونی، تماسهایی بدون هماهنگی با مخاطب (کلد کال) و ارسال ایمیلهای متعدد، اشاره دارد.
به این روش بازاریابی، بروگرا گفته میگردد، زیرا برند، پیامها و تبلیغات خود را در دید عموم مردم، چه کسانی که به آن احتیاج دارند و چه کسانی که ندارند، قرار میدهد.
تمام ما احتمالا این تجربه را داشتهایم:
یک خانم محترم با شما تماس گرفته و میپرسد آیا ملکی برای خرید و فروش یا اجاره دارید؟ شماره شما به صورت رندوم انتخاب شده هست.
این مثالی از بازاریابی برونگرا هست.
تفاوت این روش با روش سنتی این هست که در اینجا بازاریاب میتواند از روشهای اینترنتی نظیر ایمیل هم استفاده کند.
۳.
بازاریابی درونگرا (Inbound-Marketing)
بازاریابی درونگرا روی دیگری از بازاریابی هست که در آن، شما برای جذب مخاطب به تولید محتوای هدفمند روی میآورید.
اکثر تاکتیکهای بازاریابی درونگرا زیر مجموعهی بازاریابی دیجیتال قرار میگیرند، چرا که مصرف کنندگان میتوانند به صورت آنلاین در مورد آن تحقیق کنند (در ادامه بیشتر با این روش آشنا میشویم).
به وسیلهی مطالب مفید و با کیفیت، مشتریهای فعلی و آینده را به سمت سایت خود بکشانید.
زمانی که آنها به سایت شما میآیند، ارتباط شما با آنها شروع میگردد.
از حالا به بعد وظیفه دارید به وسیلهی ایمیل، نوتیفیکیشن و …، آنها را در ادامه مسیرشان به سمت خرید همراهی کنید، تا برایشان تجربهی خوبی بوجود آورید.
۴.
بازاریابی دیجیتال
بازاریابی دیجیتال نقطه مقابل بازاریابی سنتی هست.
قدرتی که تکنولوژی برای جذب مخاطب دارد، در هیچ کدام از روشهای بازاریابی سنتی وجود ندارد.
این نوع از بازاریابی شامل کلیهی فعالیتهای بازاریابی هست که میتوان به وسیله اینترنت یا سایر امکانات دیجیتالی انجام داد.
امروزه کسب و کارها از کانالهای دیجیتالی مثل موتورهای جستجو، شبکههای اجتماعی، ایمیل و وب سایتهای دیگر استفاده میکنند تا با مشتریان فعلی و بالقوه خود در ارتباط باشند.
در ادامه برخی از پرکاربردترین روشهای دیجیتال مارکتینگ را نیز در قالب یکی از انواع بازاریابی در کنار سایر انواع معرفی شده، شرح میدهیم.
5- بازاریابی موتور جستجو
بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM، شامل تمامی فعالیتها برای رسیدن به بالاترین جایگاه، در صفحه نتایج موتورهای جستجو میباشد (SERPs).
زمانی که کاربری از 1 کلید واژه خاص استفاده میکند، SEM میتواند کار شما را به عنوان برترین و اولین نتیجهی جستجو برای مخاطب به نمایش بگذارد.
SEM را میتوانیم به دو دسته تقسیم بندی کنیم:
برای کار با SEO، اول از تمام شما باید با عوامل موثر در رتبهبندی موتورهای جستجو آشنا شوید و سپس شروع به تولید محتوا با در نظر گرفتن این عوامل کنید.
در حقیقت شما در این روش کارهایی را انجام میدهید که موتور جستجو، محتوای شما را به عنوان بهترین محتواها شناسایی کرده و در رتبهی بالاتری نسبت به سایرین، به مخاطبان نشان دهد.
برای استفاده از PPC، باید با موتور جستجویی کار کنید، که میخواهید به وسیلهی آن تبلیغ کنید.
تبلیغ گوگل 1 انتخاب مورد علاقه عموم هست.
به همین صورت ابزارهایی برای مدیریت تبلیغات و مدیریت فعالیتهای PPC وجود دارد که مهمترین آنها GoogleAdwords هست.
۶.
بازاریابی محتوایی
بازاریابی محتوایی 1 ابزار کلیدی در بازاریابی داخلی و بازاریابی دیجیتال است، زیرا محتوایی که شما تولید میکنید به مخاطب این اجازه را میدهد تا با جستجو در مورد آن در موتورهای جستجو مثل گوگل به اطلاعات مورد نیاز خود در اینترنت دست پیدا کند.
طبق تعریف:
رایجترین برنامههایی که از آنها برای بازاریابی محتوایی استفاده میگردد شبکههای اجتماعی، بلاگها، محتواهای تصویری مثل ویدیوها و حتی ابزارهایی مثل کتابهای صوتی و پادکستها هست.
هدف از بازاریابی محتوایی این هست که به صورت هدفمند به مخاطبین خود کمک کنید و اعتماد آنها را بدست آورید.
اول، باید نیازها و سوالات متداولی که آنها قبل از خرید دارند شناسایی کنید.
سپس برای خود 1 تقویم محتوا درست کنید که به شما در تولید، مدیریت و به همین صورت انتشار محتوای مورد نظرتان کمک خواهد کرد.
۷.
بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی
در این نوع از بازاریابی شما محتوای تولید شده برای تبلیغ محصولتان را از طریق شبکههای اجتماعی مثل فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین و توییتر به اشتراک میگذارید.
فراموش نکنید در هنگام تولید محتوا سلیقه مخاطب خود را به خاطر داشته باشید.
هیچ کس در شبکههای اجتماعی به دنبال چیزی برای خرید نمیگردد، پس باید در هنگام تولید محتوا حواستان به مفید، آموزنده، سرگرم کننده و یا حتی جذاب بودن محتوایی که تولید میکنید، باشد.
محتوای تولیدی شما باید کاملاً مخصوص پلتفرم آن شبکه اجتماعی باشد که میخواهید در آن محصول خود را تبلیغ کنید.
مثلا محتوای رایج در توییتر با محتوای رایج و مناسب اینستاگرام متفاوت هست.
این کار در بالا رفتن میزان بازدید پست شما کمک بسیاری میکند.
۸.
بازاریابی ویدیویی
بازاریابی ویدیویی نوعی از بازاریابی محتوایی هست که از ویدیو به عنوان 1 رسانه استفاده میگردد.
ایده ایجاد ویدئو و آپلود آن در وب سایت، یوتیوب و شبکههای اجتماعی ابزاری هست برای بالا بردن میزان آگاهی مردم از برند شما، که میتواند برای برقراری ارتباط نزدیک با مخاطبینتان بسیار مفید باشد.
برخی از برنامههای بازاریابی ویدیویی به شما این امکان را میدهند که بر اساس میزان بازدید و امتیازدهی انجام شده به ویدیو، آنها را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید.
۹.
بازاریابی صوتی
بازاریابی صوتی، به وسیله دستیارهای صوتی هوشمند مثل Amazon Alexa و Google Home انجام میگردد.
این دو وسیله به مردم چیزهای مختلفی را آموزش میدهند.
این دستگاههای هوشمند به همین صورت پاسخگوی سوالات می باشند (درست مثل سرچ عادی گوگل).
قرار دادن تبلیغات و وب سایتان در جستجوی صوتی، کاملاً شبیه به قرار گرفتن در جستجوی عادی سایتهایی مثل گوگل هست.
ولی با این تفاوت که با حضورتان در جستجوی صوتی میتوانید برندی خلاقتر به نظر بیایید.
۱۰.
بازاریابی ایمیلی
بازاریابی ایمیلی عبارت هست از ارسال محتوای آموزشی، سرگرمکننده و یا پیامهای تبلیغاتی به مخاطبان فعلی و بالقوهتان.
بازاریابی ایمیلی میتواند با اهداف مختلف انجام گردد.
یکی از مهمترین هدفها، عمیقتر کردن رابطه خود با مشتری یا مشتری های بالقوهتان، با ارسال ایمیلهایی کاملاً متناسب با ویژگیهای آن فرد هست.
به همین صورت از بازاریابی ایمیلی میتوان برای تولید محتوای مخصوص به هر فرد استفاده کرد و ایشان را در طول مسیر خریدش همراهی و هدایت کرد.
در تصویر پایین نمونه ایمیلهای آموزشی را مشاهده میکنید که برای ارتباط بیشتر مخاطبان و آماده سازی آنها برای خرید محصول استفاده میگردد.
با توجه به موقعیتی که در آن قرار دارید و کشوری که در آن هستید، ایمیلهایی که برای مخاطبینتان ارسال میکنید، باید از قوانین و مقررات خاص آن منطقه پیروی کنند.
شما مسئول تمام ایمیلهای تجاری که ارسال میکنید هستید، و باید آنها را برای کسانی بفرستید که انتظار دریافت چنین ایمیلی را دارند (آنها شما را انتخاب کردهاند).
برای راحتتر شدن کارتان پیشنهاد میکنیم با مخاطبینتان شفاف باشید و در مورد اینکه دقیقاً شما چه کسی هستید و چه زمانی برای آنها ایمیل ارسال میکنید به آنها توضیح دهید.
با این توضیح، اولین کاری که باید انجام دهید این هست که 1 لیست ایمیلی برای خود بسازید.
پایگاه دادهای از ایمیل مخاطبانی که میتوانید به آنها ایمیل ارسال کنید.
رایجترین مکانیزم این کار قرار دادن فرمهای ثبتنام در وب سایتتان هست.
سپس، شما به 1 نرمافزار بازاریابی ایمیلی و 1 مدیریت ارتباط با مشتریان قوی برای ارسال، دنبال کردن و بررسی میزان اثربخشی ایمیلهایتان احتیاج دارید.
برای به حداکثر رساندن میزان بهرهوری سیستمتان میتوانید از نرمافزار اتوماسیون ایمیلی استفاده کنید که ایمیلها را طبق معیار و قانون معینی به صورت کاملاً منظم ارسال میکند.
یکی از برترین سیستمهای اتوماسیونی میلرلایت نام دارد.
در تصویر پایین پنل داخلی این سرویس و برخی آمارهای موجود در آن را مشاهده میکنید.
برای آشنایی بیشتر با روشهای بازاریابی ایمیلی، میتوانید به مقاله بازاریابی ایمیلی مراجعه کنید.
۱۱.
بازاریابی محاورهای
بازاریابی محاورهای توانایی داشتن مکالمه شخصی با مشتریان در مکانها و شبکههای اجتماعی مختلف است؛ ملاقات با مشتریان در هر زمان و مکانی که آنها بخواهند! این روش فراتر از 1 چت کردن ساده با آنها هست.
تماس تلفنی، ارسال پیامک، فرستادن پیام در فیسبوک، ایمیل و حتی حضوری.
برای اجرای این روش بازاریابی، در شروع کار معین میکنید که مخاطبینتان از چه طریقی با شما در ارتباط خواهند بود.
استفاده از ابزارهای بازاریابی محاورهای مثل 1 صندوق دریافت 1 پارچه پیامها، برای سادهتر کردن این فرآیند بسیار مهم هست.
۱۲.
بازاریابی همهمهای
بازاریابی همهمهای 1 نوع بازاریابی همهگیر (مثل پخش شدن ویروس) هست که از محتوای تازه خلاقانه، رویدادهای جذاب و تعاملی و از مشارکت اشخاص تاثیرگذار در جامعه (اینفلوئنسر) تشکیل میگردد.
هدف از اجرای این نوع بازاریابی، ایجاد 1 نوع جو تبلیغاتی برای محصولات، خدمات و حتی راه اندازی 1 حرکت جدید به شیوه دهان به دهان هست.
بازاریابی همهمهای زمانی میتواند بهترین بازدهی را داشته باشد که شما از اولینها باشید که از اشخاص تاثیر گذار با داشتن 1 برنامه درست و محتوای مفید بهره میبرید.
برای پیگیری بهتر شرایط بازاریابی خود در شبکههای اجتماعی، و مشاهده برخورد مخاطبینتان با آن، بهتر هست از نرمافزارهای مانیتورینگ این شبکهها استفاده کنید.
۱۳.
بازاریابی به کمک اینفلوئنسرها
در این نوع از بازاریابی، شما از اعتبار اشخاص تاثیرگذار و محبوب در جامعه مثل ورزشکاران، هنرمندان، بلاگرها و یا … در بین مخاطبینشان، استفاده میکنید.
میتوان گفت اینفلوئنسرها تاثیر زیادی بر مخاطبین خود دارند.
شما وقتی شروع به همکاری با اینفلوئنسرها کنید، میتوانید به مخاطبین آنها دست پیدا کنید.
این اتفاق تاثیر بسیار مفیدی در میزان فروش شما خواهد داشت.
در ویدیو زیر تبلیغات فروشگاههای زنجیرهای افق کوروش رو مشاهده میکنید که توسط مجتبی شفیعی، یکی از واینرهای موفق و خلاق داخل کشور تهیه شده هست.
۱۴.
بازاریابی جذب
هدف نهایی هر نوع بازاریابی، بدست آوردن مشتری هست.
ولی بسیاری از انواع بازاریابی این کار را به روشهای آرام تر و مرحله مرحله پیگیری میکنند.
مثلا آگاهی بخشیدن به مخاطب در مورد برند و یا سوق دادن مخاطبین بیشتر به سمت خود و چیدن مراحل بازاریابی محتوایی برای تبدیل کردن آنها به مشتری، از جمله این روشها هست.
ولی در بازاریابی جذب، تمرکز اصلی بر جذب مشتری و تبدیل کردن مخاطبان به مشتری هست.
بازاریابی جذب مثل چتری هست که از انواع استراتژیها و تاکتیکهای مختلف بازاریابی برای درآمدزایی مستقیم استفاده میکند.
وقتی روی وبسایت خود ترافیک دارید، باید آنها را به لید تبدیل کنید و سپس آنها را به مشتری تبدیل کنیدو برای این پروسه بازاریابی جذب بهکار میرود.
مثلا میتوانید با قراردادن لید مگنتها ترافیک را به لید و سپس با استفاده از تریپ وایرها یا روشهای دیگر محتوایی و غیرمحتوایی آنها را تبدیل به مشتری کنید.
۱۵.
بازاریابی زمینهمحور
در بازاریابی زمینهمحور، کاربران اینترنتی را با تبلیغاتی مختلف، متناسب با رفتار آنلاین قبلی آنها در وب و در فضاهای مجازی مورد هدف قرار میدهید.
تنها راه اجرای این روش، شخصیسازی کردن تبلیغات هست.
ترکیب مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) با کال تو اکشن های قدرتمند (CTA) میتواند بسیار مفید باشد.
بازاریابی زمینه، نیاز جدی به تعیین استراتژی و برنامهریزی دقیق دارد.
بنابراین بهتر هست قبل از ورود به این مسیر، از دورههای آموزشی موجود در این رابطه استفاده کنید.
16.
بازاریابی برند
برای شروع 1 بازاریابی برند خوب، شما باید در ابتدا شناخت کاملی از مشتریان و پرسونای خود داشته باشید، تا بتوانید به خوبی آنها را درک کنید.
همیشه باید شرایط و موقعیت خود و مزیت رقابتیتان را در نظر داشته باشید و برروی آنها مانور دهید.
این کار میتواند به شکل گرفتن و جا افتادن ارزشهای شما کمک کند.
بازاریابی برند، باعث ایجاد درک عمومی مردم از برند شما میگردد.
و هدف آن برقراری 1 نوع ارتباط عاطفی بین شما و مخاطبین از روشهای خلاقانه، طنزآمیز، انگیزشی و… هست.
هدف در اینجا ایجاد تعامل بین برند شما و اشخاص مختلف با ایجاد صحبت و گفتوگو بین شما و آنها هست.
به صورتی که مخاطبین همیشه از شنیدن نام برند شما، حس مثبتی دریافت کنند.
17.
بازاریابی پنهان(Stealth Marketing)
یکی از انواع بازاریابی، بازاریابی پنهان هست.
در بازاریابی پنهان برندها با استفاده از بازیگران، اشخاص مشهور و یا نامی مستعار، محصول یا خدمات خود را بهصورت غیر مستقیم تبلیغ میکنند.
در بازاریابی پنهان، مخاطب بدون اینکه آگاه باشد در معرض تبلیغ محصول یا خدماتی قرار میگیرد که توسط یکی از اشخاص مشهور یا اینفلئونسرها استفاده شده هست.
از لحاظ روانشناسی وقتی فرد مشهور و قابل اعتمادی را ببینیم که از محصول یا خدماتی خاص استفاده میکند، میل به استفاده از آن برند در ما افزایش پیدا میکند؛ مخصوصا اگر بهصورت غیرمستقیم و بدون آگاهی از فرایند تبلیغ، در معرض آن قرار گرفته باشیم.
درواقع در بازاریابی پنهان، مخاطب بسیار کمتر از تبلیغات پی در پی و مستقیم که ایشان را برای خرید تحت فشار قرار میدهد، آزار میبیند.
برای مثال ممکن هست شما در حال دیدن ویدئویی از یکی از خوانندگان مشهور و مورد علاقهتان باشید که در حال نوشیدن آبمیوه با برندی خاص هست و یا با گوشی همراهش در حال گرفتن 1 عکس سلفی هست.
در این حالت توجه شما به مدل گوشی و آب میوهای که خواننده مورد علاقهتان استفاده میکند، جلب شده و از سر کنجکاوی نام مدل گوشی را در گوگل جستجو خواهید کرد.
بهعنوان مثال دیگر، میتوان به تبلیغ پنهان اسنپ در فیلم سینمایی “عرق سرد” اشاره کرد.
باران کوثری در این فیلم به صورت کاملا ضمنی از کلمه اسنپ گرفتن استفاده می نماید.
به نحوی که انگار تاکسی اینترنتی گرفتن معادل همان اسنپ گرفتن هست و به شکلی آن را به کار میبرد که مخاطب به راحتی متوجه تبلیغ بودن آن نمیگردد و صرفا در ناخوداگاه مخاطب این برند جایگاه بالاتری میگیرد.
تأثیر تبلیغات در بازاریابی پنهان مخصوصا وقتی از طریق ویدئوهای وایرال یا ویروسی دست به دست به اشتراک گذاشته میگردد، افزایش پیدا میکند.
در این نوع از بازاریابی، برندها گاه محصول یا خدمات خود را در صحنههایی از 1 فیلم سینمایی یا برنامه تلویزیونی بهصورت غیر مستقیم تبلیغ کرده و توجه مخاطب را برمیانگیزند.
18.
بازاریابی چریکی(Guerrilla Marketing)
یکی دیگر از انواع بازاریابی، بازاریابی چریکی یا پارتیزانی هست که نسبت به دیگر انواع بازاریابی روشی خلاقانه و درعینحال مقرون به صرفه هست.
بازاریابی چریکی بر اساس غافلگیر کردن مخاطبان از طریق روشی غیرمتعارف بوده که باعث افزایش آگاهی از نام برند خواهد شد.
بازاریابی چریکی در مکانهای پرترافیک شهری، رویدادهای زنده و یا در فضاهای داخلی مثل قطارها یا فروشگاهها بهاجرا گذاشته شده و ازآنجا که همراه با ایجاد هیجان و شگفتی در مخاطبان بوده، فرایند ویروسی شدن آن از طریق خود مخاطبان انجام میگیرد.
در ویدیو پایین تبلیغ چریکی خلاقانه سریال Walking Dead را مشاهده میکنید که در 1 ایستگاه اتوبوس پیاده سازی شده هست.
نکته حائز اهمیت در مورد این نوع تبلیغات این هست که، ویدیوهای آنها بعد از اجرا، در فضای اینترنت به سرعت قابلیت وایرال شدن دارد که خود به دیده شدن برند کمک بسیار زیادی میکند.
نمونه بازاریابی چریکی از طریق تغییر فضاهای داخلی را میتوان در شرکت فرانت لاین (Frontline) مشاهده کرد.
این شرکت، تولیدکنندهی محصولات ضد کنه برای سگهاست که برای آگاهی از برند خود دست به ابتکار جالبی زد.
شرکت فرانت لاین ساختمان عمومی بزرگ و پرترددی را انتخاب کرد و سپس کف سالن ورودی آن را با پوستری بسیار بزرگ از 1 سگ پوشاند.
کسانی که از طبقات بالایی ساختمان به پایین و به تصویر سگ نگاه میکردند، امکان نداشت که مجددا روی تصویر خیره نشوند.
تصویر، سگی را نشان میداد که در حال خاراندن خود بود و تعداد زیادی کنه در اطراف و روی پوست حیوان دیده میشد.
درواقع کنهها همان افرادی را تشکیل میدادند که در حال حرکت از قسمت ورودی ساختمان بودند ولی از آن فاصله دور شبیه ککهای روی سگ بهنظر میرسیدند.
ابتکار شرکت فرانت لاین، استفاده هوشمندانه از بازاریابی چریکی در رویدادهای روزمره را بهخوبی نشان میدهد.
نمونه دیگر از بازاریابی چریکی، ماشین شادی کوکا کولا هست که فضای داخلی 1 دانشگاه را با انجام عملی خلاقانه تحتتأثیر قرار داد.
کوکاکولا با نصب دورربین مخفی، واکنش دانشجویان را در هنگام دریافت نوشیدنی از ماشین مخصوص سفارشیاش ثبت کرد.
دانشجویان بعد از پرداخت پول و منتظر ماندن برای نوشیدنی، با هدایای غیرمنتظره دستگاه مثل پیتزا، شاخهای گل و یا گاهی چند عدد نوشابه اضافی غافلگیر میشدند.
ویدئوهایی که از طریق این ابتکار عمل شرکت کوکا کولا توسط خود مخاطبان دست به دست شد، گویای تأثیر غافلگیری مخاطب در این نوع از بازاریابی هست.
بنابراین غیرمتعارف بودن بازاریابی و شگفتزده کردن مخاطب از ویژگیهایی هست که در بازاریابی چریکی بسیار اهمیت دارد.
19.
بازاریابی بومی (Native Marketing)
۷۰ درصد مخاطبان از طریق محتوا با محصول یا خدمات برندها آشنا میشوند و این نکتهای هست که علاقمندان به بازاریابی بومی از آن غافل نیستند.
بازاریابی بومی یکی از انواع بازاریابی هست که با ترکیب جذابی از محتوا و معرفی محصول پیوند خورده هست.
در بازاریابی بومی، برندها از ناشران مشهور میخواهند که در قالب 1 مقاله یا ویدئوی جذاب، تبلیغ محصول یا خدماتشان را در صفحه اصلی وبسایتشان به نمایش بگذارند.
درنهایت ناشران ویدئو یا مقاله، معرفی محصول را در بین کاربران خود به اشتراک گذاشته و با 1 محتوای جذاب آنها را به خواندن یا تماشای تبلیغ جذب میکنند.
علاوهبراین برچسبهایی که در قسمت پایین آگهی یا زیرنویس دیده میگردد به مخاطب نشان میدهد که با 1 تبلیغ مواجه شده است؛ درواقع در بازاریابی بومی هدف فریب دادن مخاطب نبوده و با ذکر عناوینی مثل تبلیغ شده توسط … یا ارائه شده توسط … با مخاطبان شفاف سازی صورت میگیرد.
20.
بازاریابی اشتراکی یا همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
در بازاریابی اشتراکی، برندهای مختلف محصول خود را از طریق وبسایتهای پربازدید در معرض نمایش گذاشته و در ازای فروش محصول، مبلغی را بهعنوان حق کمیسیون به طرف مقابلشان پرداخت میکنند.
در این نوع بازاریابی مبلغ کمیسیون زمانی به دارنده وبسایت پرداخت میگردد که محصول، فروخته شده و یا روی تبلیغ محصول کلیک خورده باشد.
علاوهبراین اگر فردی دارای محصول و یا خدماتی هست که قابل عرضه به دیگران باشد، میتواند از طریق وبسایت یا رسانههای اجتماعی پرترافیک خود این کار را بهراحتی انجام دهد.
در کنار آن میتوانید محصولات دیگر برندهای مرتبط با زمینه فعالیتتان را نیز بهعنوان تبلیغ به اشتراک بگذارید.
نکته مهم همتراز کردن تبلیغات 1 برند با زمینه فعالیتتان هست به طوریکه آن را وارد رقابت با محصولات یا خدمات خود نکنید.
21.بازاریابی شریکی (Partner Marketing)
یکی دیگر از انواع بازاریابی، بازاریابی شریکی هست که از طریق آن با یکی از برندها وارد معاملهای دوسویه میشوید که به نفع هردویتان خواهد بود.
درواقع در این نوع بازاریابی صاحبان برندها برای فروش محصول با یکدیگر وارد همکاری میشوند.
با 1 مثال ساده بازاریابی شریکی را بهتر درک خواهید کرد.
تصور کنید کسی که صاحب 1 سالن آرایشی هست به تبلیغ 1 سالن سولاریوم میپردازد و همین تبلیغ نیز توسط شریک تبلیغاتی ایشان یعنی مرکز سولاریوم در حال اجراست.
زمانی که از استراتژی بازاریابی شریکی استفاده میکنید، همواره باید به ۲ معیار اصلی پایبند بمانید.
براساس اولین معیار، شریک شما نباید جزو رقیبانتان بوده و هردوی شما میبایست خدماترسانی و سودرسانی متقابلی نسبت به یکدیگر ارائه دهید.
دومین معیار داشتن چشماندازی مشترک در زمینه جذب مخاطبانتان هست.
برای مثال اگر هدف شما ارائه خدماتی حرفهای به دستهای از مشتریانِ بهخصوص هست نمیتوانید با شرکتی که چنین چشماندازی از مخاطبانش ندارد، وارد شراکت شوید.
دیدگاهی که شریک شما راجع به مخاطبین خود دارد از طریق بازاریابی شریکی به شما انتقال پیدا میکند.
در این مدل از انواع بازاریابی برندها تنها در منافع یکدیگر شریک نبوده و حتی احترام و اهمیتی که شریکتان نسبت به مخاطبان خود دارد باعث اعتباربخشی برندتان خواهد شد.
22.
بازاریابی محصول (Product Marketing)
یکی دیگر از انواع بازاریابی، بازاریابی محصول هست.
در بازاریابی محصول تأکید فقط بر روی عرضه محصول به بازار و ترغیب مصرفکنندگان به خرید آن هست.
در این نوع تبلیغات بیشتر بر روی ویژگیهای کمی و کیفی محصول تأکید شده و توجهی به نام سازمان و یا شرکت تولیدکننده آن نمیگردد.
در بازاریابی محصول باید بهخوبی مطمئن شوید که فروشندگان و مصرفکنندگان از ویژگیهای محصول و فواید آن بهخوبی آگاه بوده و به اندازه کافی برای اعتماد به آن و خرید ترغیب شدهاند.
23.
بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری (Account-based Marketing)
بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری یا به اختصار ABM یکی دیگر از انواع بازاریابی با استراتژی تمرکز بسیار بالا بر روی حساب کاربری اشخاص هست.
این نوع بازاریابی بر اساس حساب کاربری اشخاص یا سازمانها به اجرا گذاشته شده که تعامل بیشتری با مشتریان برقرار میگردد.
در این مدل از انواع بازاریابی، کاربران بر اساس نیازها، اهداف و علایقشان تعریف و دستهبندی میشوند.
سپس تمام مخاطبان شخصی به عنوان 1 بازار واحد در نظر گرفته شده و استراتژیهای بازاریابی بر اساس همان الگوی واحد بهاجرا گذاشته میگردد.
برای مثال شناسایی اینکه کاربرها در چه محدوده سنی می باشند، علاقمند به چه موضوعاتی بوده و چه چیزی باعث ترغیب کردن آنها به خرید میگردد، اطلاعات ارزشمندی به برندها خواهد داد که بر آن اساس میتوانند بازاریابی متمرکزتری را بهاجرا بگذارند.
مزیت بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری در اختیار داشتن 1 کمپین کاملا اختصاصی هست که مشتریان خاصی را هدف قرار میدهد.
24.
بازاریابی خریدار (Customer Marketing)
برخلاف بازاریابی اکتسابی که تنها هدفش افزایش مشتریان جدید است، در بازاریابی خریدار حفظ مشتریان فعلی و علاقمند کردن آنها به استفاده مداوم از محصولات و خدماتتان هدف اصلی هست.
اگر بتوان مشتریان فعلی را تبدیل به مشتریان وفادار و همیشگی برندتان کنید، هر مشتری میتواند ابزاری برای تبلیغ بیشتر محصولات و خدماتتان در سرتاسر دنیا باشد.
بازاریابی خریدار بر مبنای 1 استراتژی بسیار مقرون بهصرفه پایه ریزی شده که هزینه کمتری نسبت به بازاریابی اکتسابی و صرفا افزایش مشتری جدید دارد.
بازاریابی خریدار به تجربه و احساسی که مشتری شما بعد استفاده محصول یا خدمات شما احساس میکند، در ارتباط هست.
یکی از راههای کم کردن فشار در فرایند خدماتدهی به مشتری و ایجاد تجربه لذتبخش در آنها ایجاد بسترهایی هست که مشتریان شما بتوانند با استفاده از اطلاعات آنلاین روند خرید را به انجام برسانند.
به همین صورت استفاده از نرمافزارهای آنلاینِ خدمات به مشتری میتواند در فرایند بهبود خدماتدهی به آنها بسیار تأثیرگذار باشد.
25.
بازاریابی دهان به دهان (Word of Mouth Marketing)
در بازاریابی دهان به دهان اساس تبلیغات بر اساس گفتهها و پیشنهادات مشتریان شما به اشخاص دیگر صورت میگیرد.
درواقع در بازاریابی دهان به دهان این مشتریان شما می باشند که باتوجه به رضایتمندی از کیفیت محصولات و خدماتتان نام برند را دهان به دهان به دیگر مشتریان بالقوه انتقال میدهند.
بنابراین در بازاریابی دهان به دهان بسیار ضروری هست که برندها بیشترین تمرکز خود را بر روی بالابردن کیفیت محصول و خدمات خود قرار دهند تا بتوانند مشتریان خود را حفظ کنند.
مشتریان وفادار همثل عضوی از برند شما خواهند شد که استفاده از محصولات یا خدماتتان را قبل از هر شخص دیگری به اشخاص خانواده و دوستانشان معرفی میکنند.
در این مورد بسیار ضروری هست که ابتدا نیازهای مشتریان را قبل ازاینکه به فکر منافع خود باشید مورد توجه قرار داده و آنها را بیش از هرچیز دیگر در اولویت بگذارید.
26.
بازاریابی رابطه یا ارتباطی (Relationship Marketing)
بازاریابی ارتباطی تلاش برای ایجاد رابطه نزدیک و درعینحال روبه رشد با مشتریان هست.
لازمه چنین ارتباطی، اعتمادسازی بین برند و مشتریان بوده که بهتدریج آنها را تبدیل به مشتریان ثابت و همیشگیتان خواهد کرد.
بازاریابی رابطه به دنبال ایجاد رابطهای عمیق و طولانی مدت با مشتری بوده و تنها بهدنبال فروش و سود کوتاهمدت نیست.
1 مشتری ثابت و وفادار مُبلغ همیشگی برندتان خواهد بود و بههمین دلیل اطمینان از میزان رضایت مشتریان اهمیت بالایی دارد.
راههای زیادی برای تشخیص میزان رضایت مشتریان از برند شما وجود دارد.
برای مثال میتوانید از آنها بخواهید که به 1 پرسشنامه در خصوص کیفیت محصولات و خدماتتان پاسخ دهند و یا از آنها بپرسید که چه توصیههایی برای بهتر کردن کیفیت خدماتتان پیشنهاد میکنند.
27.
بازاریابی از طریق محتوای تولید شده توسط کاربر یا کاربرساز (User-generated Marketing)
یکی دیگر از انواع بازاریابی، بازاریابی از طریق محتوای تولید شده توسط کاربران هست.
در این نوع بازاریابی، برندها مخاطبان خود را ترغیب به ساخت ویدئو یا انتشار پستهایی مرتبط با محصولات و خدمات خود میکنند.
درواقع برندها با ارائهای پیشنهاداتی سرگرمکننده، باعث میشوند که مخاطبان با انتخاب خود و کاملا از روی علاقه با برندها همکاری کنند.
برای مثال شرکتی را فرض کنید که برای بهترین لوگوی پیشنهادی از سمت کاربران جایزهای معین کرده هست.
این پیشنهاد باعث ترغیب اشخاص و رقابت آنها در جهت ارائهای ایدههای متنوع میگردد.
در خلال ایدههای کاربران و به همین صورت موج رقابتی که در بینشان ایجاد میگردد، شرکت، موفق به بالابردن آگاهی عمومی از نام برند خود نیز میگردد.
تصور کنید که 1 شرکت تولیدکننده قهوه از مصرفکنندگان خود بخواهد که تصویری از خوردن قهوه تولیدی آنها را به همراه عکسخودشان با هشتگی معین با دیگران بهاشتراک بگذارند.
ازآنجا که کاربران میتوانند احساس و تصویر خود را درقالب عکس شخصیشان با دیگران بهاشتراک بگذارند، پیشنهاد شرکت بهاندازه کافی میتواند باعث ایجاد شور و هیجان در اشخاص گردد.
شرکت مورد نظر با انتخاب عکسی که بیشترین بازخورد را داشته به ایدههایی پیرامون چگونگی اثربخشی بازاریابی خود خواهد رسید.
درواقع ایجاد 1 محتوای کاربرساز که توسط مصرفکنندگان قهوه ایجاد شد، علاوهبر دیده شدن بیشتر نام برند، باعث آگاهی شرکت از سلایق و نظرات کاربران نیز خواهد شد.
28.بازاریابی دانشجویی (Campus Marketing)
در بازاریابی دانشجویی محور تبلیغات بر روی دانشجویانی میچرخد که بهعنوان سفیران برندها محصول و خدمات آنها را به دیگر دانشجویان معرفی میکنند.
برای مثال یکی از این راهها ایجاد غرفههایی در دانشگاهها برای معرفی محصولات و خدماتتان هست.
زمانیکه دانشجویان طیف وسیعی از مشتریان بالقوه شما را تشکیل میدهند، استفاده از خود آنها به عنوان بازاریاب میتواند تأثیر خوبی در میزان فروشتان داشته باشد.
اغلب دانشجویان با توجه به شناختی که از دوستان خود دارند بسیار خوب میدانند که برای معرفی محصولات شما سراغ چه کسی بروند و این موضوع میتواند صرفهجویی زیادی در زمان شما ایجاد کند.
29.بازاریابی مجاورتی یا در محیط نزدیک (Proximity Marketing)
یکی از انواع بازاریابی، بازاریابی مجاورتی هست که در آن برندها از دستگاههایی استفاده میکنند که به وایفای متصل بوده و یا بلوتوث فعالی دارند.
بر اساس این ابزارها آنها پیامهایی را به افرادی که به مجاورت محل کسبوکار آنها نزدیک بوده فرستاده و پیامهایی نظیر تخفیف یا فروش فوقالعاده را به اطلاع آنها میرسانند.
برخی از این ابزارها بهگونهای طراحی شده که قادر هست اشخاص حاضر در فروشگاه را به برندهای دیگر و غرفههای محصولات موجود در فروشگاه هدایت کند.
در بازاریابی مجاورتی، اگر مشتری نسبت به دریافت پیامک یا نوتیفیکشین، واکنشی مثبت از خود نشان دهد، برندها آن را به منزله تأییدیهای درجهت ارسال پیشنهادات ویژه خود در آینده تعبیر میکند.
30.
بازاریابی رویدادی (Event Marketing)
بازاریابی رویداد، برنامهریزی، سازماندهی و برگزاری رویدادی خاص به منظور ترویج 1 برند، محصول و یا خدمات برندهاست.
رویدادها میتواند بهصورت فردی یا بهصورت آنلاین اتفاق بیفتند که شرکتهای مختلف بهعنوان میزبان و یا اسپانسر در آن شرکت میکنند.
این نوع استراتژی بازاریابی علاوهبراینکه نوعی سرگرمی برای شرکتکنندگان در آن رویداد محسوب میگردد، درعینحال باعث ماندگاری نام برند در خاطر شرکتکنندگان خواهد شد.
برای مثال برندها در قالب سمینارهای رایگان اطلاعات ضروری و جامعی در مورد محصولات و خدمات خود به مخاطبان داده و ویژگیهای محصولات خود را به صورت مؤثری به اشتراک میگذارند .
در پایان هر رویداد تنها مرجع قابل اعتماد برای ارزیابی محصولات و خدمات برند، همان شرکتکنندگانی می باشند که در آن شرکت کردهاند.
بازاریابی رویدادی از آنجا که ارتباط چهره به چهره با اشخاص مختلف برقرار کرده و درعینحال جنبه سرگرمی برای مخاطبان دارد، میتواند یکی از انواع بازاریابی مؤثر و مفید در جهت بالارفتن فروش بهشمار رود.
31.
بازاریابی آزمایشی یا تجربی (Experiential Marketing)
بازاریابی تجربی نوعی از بازاریابی هست که تعامل احساسی پایداری بین برندها و مخاطب هدف ایجاد میکند.
برخلاف بازاریابی رویدادی، در بازاریابی تجربی هدف تنها دادن اطلاعات به مخاطبان نیست بلکه سهیم شدن اشخاص و کسب لذت از اهداف اصلی این نوع بازاریابی هست.
در بازاریابی تجربی کنفرانسها، سمینارها و یا روند تولید محصول سرشار از خلاقیت و نوآوری هست که روح و احساس مخاطبان را تحتتأثیر قرار میدهد.
ازآنجا که در این مدل از انواع بازاریابی حواس پنجگانه مخاطبان، هدف اصلی است، درنتیجه اشتیاق آنها برای خرید محصول افزایش پیدا میکند.
نمونه موفق از بازاریابی تجربی را میتوان در شرکت شکلاتسازی میلکا Milkaبهخوبی مشاهده کرد:
این شرکت ۱۳ میلیون شکلات مستطیلی تولید کرد که کامل نبود؛ درواقع قطعهای از شکلات در تولید جدید آن عمدا برداشته شده بود.
روی برگه شکلات کدی وجود داشت که میتوانستید به صورت آنلاین آن را در وبسایت میکا وارد کنید.
با وارد کردن کد شما ۲ انتخاب داشتید؛ میتوانستید قطعه حذف شده شکلات را از شرکت دریافت کنید یا با وارد کردن ادرس کسی که دوستش دارید، آن قطعه شکلات را به همراه متنی احساسی به یکی از دوستانتان ارسال کنید.
این اتفاق علاوهبر ایجاد سرگرمی، باعث موجی از احساسات در میان مصرفکنندگان شد و تجربه لذتبخشی را برایشان رقم زد.
32.بازاریابی تعاملی (Interactive Marketing)
بازاریابی تعاملی یکی از بهترین روشها برای جلب توجه مخاطب هدف محسوب میگردد.
در بازاریابی تعاملی، مخاطبین شما میتوانند نظرات و پیشنهاداتشان را نسبت به پیام و محتوای تبلیغاتتان به گوش شما برسانند.
در این نوع بازاریابی پیام شما چه در قالب پست متنی ساده و یا ویدئو باشد، همواره فرصت گفتوگو و شنیدن نظرات مخاطبان برایتان مهیاست.
بازتاب انتقادات و پیشنهادات مخاطبین هدف باعث خلاقیت بیشتر شما شده و دست شما را برای بازگو کردن داستانهای بیشتر کاملا باز خواهد کرد.
یکی از نمونههای بازاریابی تعاملی استفاده از اینفوگرافیگ تعاملی هست.
برخلاف اینفوگرافیک ثابت که کلیه اطلاعات در 1 نگاه کلی به نمایش درمیآید، در اینفوگرافیک تعاملی انتخاب مخاطب نقشی اساسی دارد.
در این نوع اینفوگرافیک، اطلاعات در 1 بستر گرافیکی که قالبا به صورت فریم به فریم هست در اختیار مخاطب قرار میگیرد.
به این معنا که اطلاعات بر مبنای کنش و واکنش بین فرد و محیط به نمایش در میآید.درواقع از این طریق میتوان پی به علایق و نظرات کاربران برد.
تهیه تبلیغاتی که در قالب ویدئوهای پارانوما به اشتراک گذاشته میگردد نیز یکی دیگر از ابزارهای موجود در بازاریابی تعاملی هست.
33.
بازاریابی جهانی (Global Marketing)
بازاریابی جهانی، بر روی پتانسیلهای موجود در نیازهای خریداران دیگر کشورها متمرکز شده هست.
در این استراتژی بازاریابی، کسبوکارهای مختلف به تحقیق و جستجو پیرامون پیدا کردن بازارهای جدید در کشورهای دیگر می باشند تا براساس آن محصولات و خدمات خود را بهفروش برسانند.
با تشخیص درست پتانسیل بازار در کشورهای دیگر میتوان محصولات و خدمات برندها را در جایی دیگر بومی کرده و بر اساس نیازهای شناسایی شده در دیگر کشورها، باعث رشد کسبوکار شد.
بازاریابی جهانی تنها بر روی فروش 1 محصول بینالمللی و گسترش آن متمرکز نیست بلکه کسبوکارها با ایجاد دفاتری در کشورهای دیگر، محصولات و خدمات خود را به سراسر جهان عرضه میکنند.
درواقع در بازاریابی جهانی برندها تمام سعیشان تولید محصول و ارائه خدماتی هست که در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار گیرد.
34.
بازاریابی چندفرهنگی یا قومی (Multicultural Marketing)
بازاریابی چند فرهنگی نوعی استراتژی تبلیغات بوده که اقلیت 1 جامعه با نژادها و فرهنگهای مختلف را در برمیگیرد.
بازاریابی چندفرهنگی به کسبکارها کمک میکند که با گروه اقلیت وارد تعامل شوند و درعینحال شکاف بین آنها با گروه اکثریت را از میان برمیدارند.
در بازاریابی چندفرهنگی برندها باید به دنبال این باشند که آیا میان نیازهای اشخاص اقلیت با گروههای اکثریت تفاوتی وجود دارد یا خیر؟ درعینحال تشخیص اینکه گروه اقلیت از چه منابع اطلاعاتی یا چه کانالهای ارتباطی استفاده میکنند نیز در شناسایی نیاز آنها و ارائه محصول و خدمات بسیار ضروری هست.
بازاریابی چندفرهنگی زمانی بیشترین رشد را خواهد داشت که نیازهای گروه اقلیت مورد توجه قرار گیرد.
برای مثال ممکن هست نیازهای گروه اقلیت توسط کسبوکارهایی که محصولاتی را برای گروه اکثریت تولید میکنند، برطرف نگردد.
توجه به این نکته کلیدی میتواند رمز موفقیت در بازاریابی چندفرهنگی باشد.
35.بازاریابی اطلاعاتی (Informative Marketing)
بازاریابی اطلاعاتی یکی دیگر از انواع بازاریابی هست که مبنای آن ارائه دادهها و اطلاعاتی هست که به مخاطبان خود میدهید.
در این نوع بازاریابی چیزی بهعنوان احساسات مخاطبان هدف اهمیت چندانی نداشته و فقط حقایق و دادههاست که باعث وجه تمایز محصول یا خدماتتان میگردد.
درواقع کیفیت ارائه اطلاعات و پیامهایی که به مخاطبانتان ارائه میدهید در بازاریابی اطلاعاتی بسیار مهم هست.
بازاریابی اطلاعاتی بیشتر بر مبنای اطلاعات و اعداد و ارقام بوده که باید ویژگی متقاعدسازی از نظر مخاطب را دارا باشد.
در این نوع بازاریابی برندها بر روی ویژگیهایی از محصول یا خدمات خود تأکید میکنند که نسبت به رقبایشان برتری خاصی داشته باشند.
برای مثال وبسایتی را درنظر بگیرید که در زمینه فروش بلیطهای آنلاین هواپیما فعالیت میکند.
این شرکت اگر بخواهد از “بازاریابی اطلاعاتی”، برای شناساندن خدماتش استفاده کند باید تنها روی آمار و حقایق متمرکز گردد.
برای مثال قرار گرفتن نام شرکت در فهرست 3 شرکت برتر در زمینه خدمات آنلاین سفر و یا تعداد سفرهایی که مسافران از طریق آن وبسایت انجام دادهاند، حقایقی هست که می تواند باعث تأثیرگذاری این نوع از بازاریابی گردد.
علاوهبراین اگر برند شما محصولات یا خدماتی را ارائه میدهد که با استفاده از آن مشکل مخاطبانتان برطرف خواهد شد، متمرکز شدن روی این ویژگی نیز میتواند باعث اثربخشی بازاریابی اطلاعاتی گردد.
برای مثال شرکت فروش بلیطهای آنلاین میتواند تصویر مردی پرمشغله را به نمایش بگذارد که در 1 روز کاری شلوغ، تنها با 1 کلیک و در عرض چند ثانیه بلیط خود را تهیه کرده و بسیار راضی هست.
بنابراین چیزی که اثربخشی بازاریابی اطلاعاتی را دوچندان میکند، اعداد، ارقام و اطلاعاتی هست که بدون لفافه و کاملا مستقیم اطلاعاتی را راجع به ویژگیهای کیفی و کمی محصول در اختیار مخاطبان قرار میدهد.
36.
بازاریابی عصبی یا نورو مارکتینگ (Neuromarketing)
بازاریابی عصبی ترکیبی از علم عصبشناسی و بازاریابی هست.
بازاریابی عصبی با استفاده از ابزارهایی مثل عکسبرداری مغزی و یا یافتههایی که حاصل تحقیقات در حوزه روانشناسی و اعصاب می باشند، واکنشهای زیستی مخاطبان هدف را در برابر محرکهای بازاریابی مثل تبلیغات و یا ارائه محصول جدید ارزیابی میکند.
در بازاریابی عصبی تأکید زیادی بر روی رفتار مصرفکننده انجام میگردد تا با شناسایی واکنش او، محصولات و خدمات خود را بهینهتر کنند.
برای مثال با استفاده از ردیاب چشم میتوان به تأثیرگذاری 1 تبلیغ در مخاطب پیبرد و از طریق رمزگشایی چهره میزان هیجان مصرفکنندگان را در هنگام تبلیغات یا خرید بهخوبی تشخیص داد.
علاوهبراین واکنش مصرفکنندگان در هنگام رویارویی با رنگ محصول، نوع بستهبندی و یا حتی آهنگ تبلیغات میتواند باعث تغییر و اصلاح استراتژی فروش شما گردد و یا ایدههای جدیدی در ذهنتان خلق کند.
37.
بازاریابی ترغیب (Persuasive Marketing)
بازاریابی ترغیب، به احساسات مخاطبانِ هدف بیشتر از محتوای پیام و حقایقی که به آنها ارسال میگردد، توجه میکند.
هدف از بازاریابی ترغیب، برانگیختن احساسات در اشخاص بوده که درنهایت منجر به خرید میگردد.
ترغیب مشتری به طرق گوناگونی انجام میگردد برای مثال استفاده از شعارها و کلمات الهامبخش و یا نحوه زبان بدن میتواند روی تأثیرگذاری مخاطبان هدف نقشی حیاتی داشته باشد.
ازآنجا که بیشتر اشخاص از روی احساسات خرید میکنند، با برانگیختن احساسات آنها میتوان اقدام به فروش محصول یا خدمات کرد؛ البته بهشرطی که مورد سوء استفاده قرار نگیرند.
برای مثال فروشندهای که دارای مهارتهای ارتباطی بسیار خوبی هست و بسیار خوب از کلمات استفاده میکند، بهتر میتواند اعتماد مشتری را برای خرید جلب کرده و احساسات ایشان را برانگیزد.
38.
بازاریابی حمایتی (Cause Marketing)
بازاریابی حمایتی بر اساس همکاری برندها با 1 مؤسسه غیرانتفاعی یا مؤسسه خیریه برای سود بردن منافع مالی متقابل انجام میگیرد.
بازاریابی حمایتی درقالب کمکهای خیرخواهانه باعث منفعترسانی به جامعه انسانی شده و درعینحال آگاهی مخاطب هدف را از نام برند و محصولاتی که تولید میکند، افزایش میدهد.
غالب اشخاص نسبت به خرید ازشرکتهایی تمایل نشان میدهند که وظیفه ای فراتر از فروش محصول داشته باشند.
درواقع برندهایی که در کنار کسب وکار عهدهدار مسئولیتی اجتماعی نیز میشوند، از محبوبیت خاصی در بین مخاطبان هدف برخوردارند.
مصرفکنندگان با خرید محصول و خدمات اینگونه شرکتها خود را در عملی انسانی سهیم میدانند و همواره بهدنبال دلیلی قانعکننده برای خرید از برند شما می باشند.
برای مثال جملاتی مثل این میتواند نمونه 1 بازاریابی حمایتی باشد: با خرید هر کفش 1 کفش رایگان به 1 نیازمند هدیه دهید.
بازاریابی حمایتی بر مبنای پاسخ دادن به این ۳ پرسش انجام میگیرد:
مهمترین دلیلی که بهدنبال بازاریابی حمایتی هستید، چیست؟ درواقع باید از خود بپرسید که دقیقا بهدنبال چه هستید و قصد کمک به چه کسانی را دارید چگونه بهوسیله برند خود و محصولات و خدماتی که ارائه میدهید، آن دلیل را تحت پوشش کسبوکارتان قرار دهید؛ چگونه پیامتان را به مخاطب هدف که قصد درگیر کردن آنها در 1 عمل انسانی از طریق خرید محصولاتتان هستید، میرسانید؟39.
بازاریابی بحتبرانگیز (Controversial Marketing)
بازاریابی بحث برانگیز بهدنبال چندقطبی کردن مخاطبان خود نیست بلکه امکان بحث و گفتوگو را در بین اشخاص فراهم میکند.
کسبوکارها با عنوان کردن موضوعات بحثبرانگیز که در قالب تصویر، شعار و یا طنزی انتقادی هست سعی در شرکت دادن نظرات اشخاص مختلف در آن موضوع دارند.
طبیعی هست که 1 بحث جنجالی یا موضوعی داغ توجه هر کسی را میتواند جلب کند.
ایجاد گفتوگو باعث آگاهی مخاطبان از نام برند شما شده و درنتیجه امکان ویروسی شدن تبلیغات شما را دوچندان خواهد کرد.
هرچند در این نوع بازاریابی ممکن هست افرادی که با نظرات و ایدههایتان مخالف می باشند را برای همیشه از خود برانید ولی موافقان شما از طریق بازنشر تبلیغات شما اثرات آن را کم خواهند کرد.
درواقع در بازاریابی بحثبرانگیز از طریق بهاشتراک گذاشتن ارزشهای مخاطبان هدفی که با شما موافق می باشند، باعث جلب توجه و حمایت آنها و درنتیجه سوددهی خواهید شد.
40.
بازاریابی میدانی (Field Marketing)
بازاریابی میدانی با ارائه اطلاعاتی در خصوص ویژگیهای محصول، مقایسه با رقیب و ارزیابی خدمات سعی در متقاعد کردن مخاطبان هدف برای خرید دارند.
بازاریابی میدانی به کلیه برنامههای اجرایی گفته میگردد که بهصورت رودررو در مکانهایی که مخاطبان هدف قرار دادند، به اجرا گذاشته میگردد.
مشتریان بالقوه از طریق کسب اطلاعات از متخصصان فروش با ویژگیهای محصولات آشنا شده و گاه از نزدیک قادر به تجربه آن میشوند.
در این مرحله آنها قادر خواهند بود که با توجه به اطلاعات ارائه شده برای خرید تصمیمگیری کنند.
جمع بندی انواع بازاریابی چیست و انتخاب بهترین روش بازاریابی
در این مقاله به بررسی 40 روش بازاریابی پرداخته شد.
نکته حائز اهمیت این هست که این روشها هرکدام برتریهای خاص خود را دارند و استفاده از هرکدام بسته به شرایط باید تعیین گردد.
بعلاوه لزومی به استفاده از 1 روش خاص مارکتینگی نیست و میتوان تلفیقی از چند روش را در استراتژی خود بکاربرد.
با شناخت عمیقتر هرکدام از این روشهای بازاریابی، شما میتوانید متناسب با شرایط کسب و کار خود، 1 و یا تلفیقی از چند روش بازاریابی را انتخاب کرده و آن را به کار بگیرید.
نوشته انواع بازاریابی چیست؟ اولین بار در مدیر مارکتینگ.

شما می توانید 30 تا 50 میلیون تومان در ماه، از اینترنت درآمد داشته باشید و شغل رویایی خودتان را بسازید ...
برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا بر روی بنر زیر کلیک بفرمایید :