اهمیت چت بات چیست و چه کاربردی دارد؟ ...

چت بات چیست – آیندهی ما با چتباتها (Chat Bot) گره خورده؛ چه برایش آماده باشیم یا نه.این عبارتی هست که بهطور مستقیم یا تلویحی، از زبان رهبران شرکتهای بزرگ تکنولوژی میشنویم.آنها در پی ساخت پلتفرمهایی می باشند که قادرند جای اپلیکیشنهای امروزیمان را بگیرند؛ باتهای (Bot) کوچک هوشمندی را در نظر بگیرید که به کلماتتان گوش میدهند و به شما در انجام کارها کمک میکنند.
چتبات چیست؟
به زبان ساده، چتبات نرمافزاری هست که به شما در انجام کارها کمک میکند یا نقشی سرگرمکننده در زندگیتان بازی میکند.باتها این پتانسیل را دارند که جای اپلیکیشنهای امروزیمان را بگیرند.فرض کنید به جای باز کردن اپلیکیشن هواشناسی، از 1 بات در مورد وضعیت هوا بپرسید.در نهایت، کار به جایی میرسد که 1 چتبات به دستیار شخصیتان تبدیل شده و همهی کارهای شما را راست و ریست میکند.فرقی ندارد که بخواهید تاکسی بگیرید یا با کسی قرار ملاقات بگذارید؛ 1 چتبات واحد باید از مدیریت همهی اینکارها بربیاید.به همین صورت پلتفرمهای مرسوم مثل واتساپ یا فیسبوک مسنجر، باید میزبانی چتباتهای مختلف را برعهده بگیرند و به آنها اجازه بدهند با کاربران ارتباط برقرار کنند.بهطور مثال 1 چتبات از 1 شرکت هواپیمایی مطرح، در بستر پلتفرم واتساپ به شما میگوید که پروازتان تاخیر داشته؛ چتباتی دیگر هم از شرکت پست به شما خبر میدهد که بستهتان ارسال شده.
البته فکر نکنید همیشه پشت این باتهای هوشمند، رباتها می باشند که با شما صحبت میکنند؛ بسیار وقتها این باتها فقط وظیفهی انتقال اطلاعات به ما را انجام میدهد و در واقع پیام متخصص یا کارشناس را به ما منتقل میکنند.در واقع، چت بات 1 همیار هست که با ما از طریق پیامهای متنی ، 1 اپراتور مجازی که در وب سایت ها ، برنامه ها یا پیام رسان های فوری ادغام شده با ما ارتباط برقرار میکند و به کارآفرینان کمک میکند تا به مشتریان نزدیکتر شوند. چنین رباتی 1 سیستم ارتباطی خودکار با کاربران هست. چرا 1 تجارت نیاز به چت بات دارد؟ دلایلی مثل رهایی از کارهای روزمره و پردازش همزمان چندین درخواست از طرف کاربران وجود دارد. علاوه بر این ، سرعت فوق العاده پردازش درخواست های کاربران با چت بات به جلب وفاداری مشتریان کمک می کند.
مشتریان به همین صورت از چت بات ها بهره مند می شوند و به طور فزاینده ای به این فناوری علاقه مند می شوند.1 مطالعه ارائه شده در چهارمین کنفرانس بین المللی علوم اینترنت در نوامبر سال 2017 ، دلایلی را نشان می دهد که چرا مردم تعامل با چت بات ها را انتخاب می کنند.
چرا کسبو کارها به چت بات نیاز دارند؟
رسیدگی همزمان به چندین درخواست و پاسخگویی سریع و آنی به درخواستهای کاربران، موجب افزایش اعتماد مشتریان میگردد.هم چنین کاربران نیز به طرز چشمگیری مشتاق استفاده از چت باتها می باشند.یکی از مطالعات ارائه شده در چهارمین کنفرانس بین الملی علوم اینترنت در نوامبر سال 2017 به بررسی دلایل اقبال کاربران به برقراری ارتباط با چت باتها پرداختند.بر اساس تحقیقات مذکور، عوامل اصلی که انگیزه کاربران را به استفاده از چت باتها سوق میدهد، عبارت هست از:
بهرهوری: رسیدگی و هدایت به سمت اطلاعات، به طور موثر و سریع.
سرگرمی: چت باتها کاربران را در هنگام فراغت با برقراری ارتباط و گپ زدن سرگرم میکنند.
عوامل اجتماعی و ارتباطی: چت باتها باعث افزایش تجربه اجتماعی میشوند.به این معنا که با فراهم کردن فرصتی برای مکالمه بدون قضاوت باعث کاهش نگرانی و اضطراب کاربران و به همین صورت افزایش مهارتهای رفتاری آنها میگردد و کمک به بهبود روابط اجتماعی میکند.
کنجکاوی: چت باتهای نو ظهور، جرقه کنجکاوی کاربران می باشند.در این میدان، کاربران به بررسی تواناییهای خود میپردازند و در جستجوی فرصتهای جدید می باشند.
چرا باتها فرصتی ایدهآل فراهم میکنند؟
در ظاهر به نظر میرسد که باتها، سرویسهای متنی سادهای می باشند که تولید و طراحی سختی ندارند.پس چرا این روزها مدام بحث در مورد آنها هست و چه اهمیتی دارند؟ اهمیت شگفتانگیز این ابزارهای جدید در استقبال کاربران از آنها هست. برای اولین بار هست که کاربران از اپلیکیشنهای پیامرسان بیشتر از شبکههای اجتماعی بهره میبرند. اقبال اپلیکیشنها، نقطه عطفی ایجاد کرده هست.اپلیکیشنهای پیامرسان و باتها شیوه دسترسی مخاطب به هر نوع خدماتی را فراهم میکند و دسترسی وسیعی برای مشتریان تولیدات مختلف و کاربرانِ در جستجوی موضوعات متنوع، فراهم میسازد.
بنابراین، به طور منطقی اگر خواهان راهاندازی کسبوکاری باشید، باید به دنبال مشتری و مخاطب باشید.جایی که مخاطب در آن حضور دارد در زمان فعلی، جایی نیست به جز اپلیکیشنهای مختلف.به زبانی دیگر، در دنیای کنونی برای ارائه هر گونه محصول و سرویسی باید به طراحی و تولید اپلیکیشنی متناسب با آن فکر کنید.فرقی نمیکند که محصول شما در زمینه تولید وسایل باغداری هست یا تولید مواد غذایی.در هر صورت، طراحی نوعی اپلیکیشن متناسب با آن میتواند فرصتی ایدهآل برای فروش و موفقیت بیشتر باشد.
عملکرد باتها چگونه است؟
دو نوع چت بات وجود دارد.یکی از انواع بات، براساس مجموعهای از قوانین عمل میکند و نوع دیگر، ورژنی پیشرفته از یادگیری ماشینی (machine learning) هست.اینها به چه معنا است؟ باتهایی که بر اساس مجموعهای از قوانین عمل میکنند، بسیار محدود می باشند و فقط به تقاضاهای خاصی پاسخ میدهند.اگر پرسش و خواستهای که کاربر مطرح میکند، اشتباه باشد، این نوع از بات قادر به تشخیص غلط و اشتباه نیست.ولی باتهایی که از یادگیری ماشینی بهره میبرند، با هوش مصنوعی کار میکنند و برای تعامل با آنها نیازی نیست که حتما تقاضاها و عبارات دقیق و صحیحی به کار ببرید.
زیرا این باتها علاوه بر تقاضای کاربر، زبان ایشان را نیز متوجه میشوند.هر چقدر تعداد مکالمات این باتها با کاربران مختلف بیشتر بگردد، هوشمندی آن نیز افزایش پیدا میکند.هر گونه ارتباط با باتها از طریق ارسال پیام آغاز میگردد و مراحل بعدی به سادگی به جلو پیش خواهد رفت.در دنیای امروز، تمامی کسبوکارها باید به سمت استفاده هر چه بیشتر از باتها پیش بروند.چت بات میتواند به سادگی و در نهایت دقت، نیازهای مشتریان را بدون اتلاف فرایندهای زمانبر تعامل با مشتری سر و سامان بدهد.اگر می خواهید در کوتاه ترین زمان مشتری ها را مجذوب خود کنید بروی لینک آبی کلیک کنید.
آیندهی در انتظار چت بات چیست؟
شاید بتوان گفت که آیندهی چت باتها مدتی هست که شروع شده و هم اکنون آنها در آستانهی پیشرفت قرار گرفتهاند.امروزه شاید کاربران اینترنتی با چت باتهای هوشمند آشنایی نداشته باشند، ولی تا حدودی با مفهوم چتبات آشنا باشند و حتی از آنها در شکلهای مختلفی استفاده کرده باشند.به همین دلیل هست که میگوییم چت باتها در آستانه پیشرفت قرار گرفتهاند زیرا زمانی در راه پیشرفت قرار میگیرند که کاربران با کاربردشان آشنایی پیدا کنند و به دلیل مزایایی که دارند از کسبوکارها تقاضای این سرویس را داشته باشند.
چتباتها ظرفیت آن را دارند که از دو راه اساسی و کلی به کسبوکارها سود رسانی داشته باشند و باعث تحول آنها بشوند: (۱) با بالا بردن اصل بهرهوری و (۲) کمک به کسب وکارها برای رفع نیازهای روزافزون مشتریان.آمارهای جدید نشان میدهد که چتباتها تا چه حد میتوانند باعث پیشرفت 1 کسبوکار شوند و در هزینههایشان تحول ایجاد کنند.اگر بخواهیم در مورد تحولی که چتباتها در هزینه ایجاد میکنند مثال بزنیم، میتوانیم به این مسئله اشاره کنیم که تنها در سال ۲۰۱۹ صاحبان کسبوکاری که از چتبات در بخش پشتیبانی و فروش استفاده کردند، توانستند تا ۳۰۰ هزار دلار در هزینههایشان صرفهجویی کنند.البته این مسئله برای قشر مصرفکننده و کاربرانی که از چتباتها استفاده میکنند تاکنون با خلاءهایی روبهرو هست.آمار نشان میدهد که ۷۴ درصد از کاربرانی که به 1 سایت مراجعه میکنند انتظار 1 چتبات را بر روی وبسایت دارند و ۸۷ درصد از آنها ترجیح میدهند عامل انسانی جوابگوی آنها باشد تا چتباتها زیرا تصور میکنند که در این صورت تعامل با آن سریعتر انجام میگردد.البته آمار باز هم نشان میدهد که ۲۵ درصد از کاربران تا زمانی که به راحتی بتوانند جواب خود را بگیرند، برایشان تفاوتی نمیکند که عامل انسانی جوابگویشان باشد یا خیر.
چت بات برای همه
یکی از زمینههایی که chat bot ها به سرعت در حال گسترش در آن می باشند، بخش پشتیبانی از مشتریان میباشد.آنها میتوانند به مشتریان در هر سطحی از چرخه عمر مشتری (customer lifecycle) قرار دارند کمک رسانی کنند.در حال حاضر از چت باتها ۴۱ درصد در بخش فروش، ۳۷ درصد در بخش پشتیبانی و ۱۷ درصد در بخش بازاریابی استفاده میگردد.امروزه بسیاری از صاحبان کسب و کارها و شرکتها، متوجه لزوم استفاده از چت بات و به همین صورت مزایای قابل توجه آنها در زمینه ارائه خدمات می باشند.بنابراین بستر مناسبی برای فعالیت چت باتها فراهم هست.البته استفاده از چت باتها در این زمینه پدیده نوظهوری هست که ظرفیت رو به رشدی دارد و قابلیتهای این چت باتها روز به روز در حال گسترش می باشند و بهترینها در راه می باشند.
لطفا به این محتوا امتیاز دهید.نوشته اهمیت چت بات چیست و چه کاربردی دارد؟ اولین بار در آکادمی دکتر صادقی نیا.

شما می توانید 30 تا 50 میلیون تومان در ماه، از اینترنت درآمد داشته باشید و شغل رویایی خودتان را بسازید ...
برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا بر روی بنر زیر کلیک بفرمایید :