بررسی بازی Wo Long: Fallen Dynasty ...

بازی Wo Long: Fallen Dynasty به نوعی دنباله معنوی سری Nioh، طراحی دیگر استودیو تیم نینجا به حساب میآید و همچنان سعی دارد تحولی در زیر ژانر سولزلایک به وجود آورد.ولی آیا Wo Long توانسته چنین کاری را انجام دهد؟ در متن بررسی Wo Long: Fallen Dynasty به این سوال پاسخ میدهیم.
وقتی صحبت از بازیهای سولز لایک میگردد ناخواسته به یاد آثار میازاکی و استودیو فرام سافتور میافتیم.دلیل واضحی هم برای این موضوع وجود دارد.میازاکی صاحب این سبک هست و از آن مهمتر تا حالا هیچ اثر سولز لایکی دیگری منتشر نشده که بتواند از نظر کیفیت با بازیهای ایشان برابری کند.با این حال، در طی چند سال اخیر چند استودیو بزرگ تلاش کردند که با استفاده از المانهای مهم این زیر ژانر، بازیهای متفاوتی بسازند.یکی از این استودیوها، تیم نینجا بود؛ استودیویی که در کارنامهاش بازیهایی دشواری چون Ninja Gaiden دیده میشد.
تیم نینجا با تزریق المانهای سبک هک اند اسلش به ژانر سولز لایک، توانست آثار موفقی به نام Nioh را روانه بازار کند که شباهت کمتری به آثار میازاکی داشت.آنها سعی کردند از سایه فرام سافتور بیرون بیایند و با ساخت بازیهای متفاوتتر، ژانر سولز لایک را چند قدم به جلو ببرند.کارشان هم به قدری خوب بود که سالها بعد حتی خود میازاکی و فرامسافتور نیز از ایده آنها برای ساخت Sekiro الهام گرفتند و اثر فوقالعادهای را خلق کردند که تاکنون هم از نظر بسیاری بهترین ترکیب ژانر سولز لاک و هک اند اسلش به حساب میآید.
حالا بعد از سه سال از عرضه Nioh 2، استودیو تیم نینجا با اثری جدید با نام Wo Long: Fallen Dynasty برگشته.1 بازی به شدت جذاب که از قصههای افسانه سه برادر برای روایت داستانی متفاوت استفاده کرده و سعی دارد تا 1 بازی سولز لایک جمع و جور ولی پرهیجان را به تصویر بکشد.ولی برای اینکه بفهمید در مورد Wo Long چه حسی دارم، بیایید به چند سوال ساده پاسخ بدهیم.آیا بازی جدید تیم نینجا 1 سولز لایک جذاب هست و ارزش تجربه را دارد؟ بله، قطعا.ولی Wo Long 1 بازی بینقص در این ژانر هم هست؟ اصلا.


پاسخ این دو سال، کاملا به شما نشان میدهند که Wo Long چطور اثری هست.Wo Long در واقع از نظر گیمپلی تقریبا همان روندی را دنبال میکند که در سری Nioh دیده بودیم.با سولز لایکهای سریعتری طرف هستیم که با سرعت بالای گیمپلی و باسهای متنوعشان میتوانند حسابی سرگرم کننده باشند.این اتفاقی هست که کاملا در Wo Long نیز رخ داده.سرعت جریان مبارزات در Wo Long به قدری زیاد هست که برخی اوقات مخاطب یادش میرود در حال تجربه 1 بازی سولز لایک هست.سرعت ضربات و استفاده از جادوها در بالاترین حالت خود قرار دارند و باعث میشوند که مبارزات سریعتر و هیجانانگیزتر نسبت به اکثر آثار میازاکی دنبال شوند.
اما مسئله اینجاست که سرعت بالای کاراکتر شما لزوما به معنی 1 برگ برنده برایتان نیست؛ اتفاقا کاملا برعکس.به همان نسبت که شما سرعت بالاتری دارید، دشمنانتان هم یا سریعترند یا سرسختتر.از نظر من دشمنان سریعتر بازی، آنقدرها تهدید جدی و مهمی به حساب نمیآیند.ولی در سوی دیگر این دشمنان سرسختترند که با نوار سلامتی بزرگتر و ضربات سنگینتری که معمولا با 1 تاخیر کوتاه به سمتتان روانه میشوند، میتوانند تجربه Wo Long را برایتان عذاب آور کنند.از نظر من، این 1 بالانس خوب برای گیمپلی بازی هست.چراکه سیستم پیشرفت در مراحل Wo Long متفاوتتر از آثار دیگری هست که تجربه کردهاید.
در واقع هر مرحله بازی Wo Long، 1 جهان کوچک منحصر به خودش را دارد که در انتهای آنها 1 باس مهم انتظارتان را میکشد.برای تمام دشمنان این جهانهای کوچک، ارزشی به نام «مورال رنک» تعریف شده.معیاری که به شما نشان میدهد قادر به مبارزه با دشمن پیش رویتان هستید یا نه.معمولا دشمنان سرسختتری که برایتان گفتم، مورال رنک بالاتری دارند و به همین واسطه ضربات سنگینتری میتوانند به نوار سلامتی شما وارد کنند.جالبتر اینکه رنک مورال برای کاراکتر شما هم تعریف شده که در ابتدا صفر هست و با کشتن دشمنان میتوانید به عدد آن بیفزایید.


بالا رفتن مورال رنک شما به معنی قدرت گرفتن بیشتر شما در منطقه فعلی هست و با زدن باس پایانی آن مرحله دوباره رنک شما صفر میگردد.بنابراین، مورال رنک شما فقط برای پشت سر گذاشتن چالش همان مرحلهای که در آن هستید به کارتان میآید و باید در حفظ و بالا نگه داشتن آن تمام تلاشتان را بکنید.چراکه به محض اینکه توسط یکی از دشمنان داخل محیط کشته شوید، از مورال رنک شما کاسته و به مورال رنک قاتل شما اضافه میگردد.این یعنی نه تنها خودتان ضعیفتر شدهاید، بلکه 1 رقیب قدرتمندتر نیز برای خود تراشیدهاید که دقیقا در جریان مسیر پیشرفتتان قرار دارد.حالا ترکیب سیستم مورال رنک را با حضور آن دشمنان سرسختتر تصور کنید تا متوجه شوید Wo Long اصلا بازی سادهای نیست و به شدت میتواند چالش برانگیز هم باشد.
با این حال، جذابیت بازیهای سولز لایک به منصفانه بودنشان هست.Wo Long هم از این قضیه مستثنی نیست و برای اینکه تلاشهای گیمر برای بالا نگه داشتن مورال رنکش نادیده گرفته نگردد، دو نوع «بتل فلگ» در نظر گرفته شده.نوع اول این بتل فلگها دقیقا همان بونفایرهای دارک سولز هست و میتوانید با فعال کردنشان، جدای از تثبیت مورال رنک روی 1 عدد معین، لول آپ کنید و نوار و بستههای سلامتیتان را پر کنید.ولی برخلاف بتل فلگهای نوع اول که تعدادشان معمولا در جریان هر مرحله کمتر است، بتل فلگهای دوم حکم چکپوینتهای کوچکی را دارند که صرفا نوار سلامتیتان را به حالت اولش برمیگرداند و سطح رنک مورالتان را ارتقا میدهد.از بتل فلگهای نوع دوم تعداد بیشتری در دل محیط مخفی شده که با جستجو در جهان بازی و پیدا کردنشان، میتوانید استرس از دست دادن مورال رنکتان را کم کنید.
همین موضوع ارزش گشت و گذار در محیطهای مختلف بازی Wo Long را نیز بیشتر کرده.این یعنی وجود 1 مکانیزم در بازی، مکانیزم دیگری را در جریان گیمپلی توجیه میکند و تمام اینها در کنار هم به 1 ساختار مستحکم و کامل شکل دادهاند.از این حیث، Wo Long 1 بازی فوقالعاده خوش ساخت و هیچ کم و کسری خاصی در آن دیده نمیگردد.برای اینکه Wo Long از نظر گیمپلی به 1 پکیج کاملتر تبدیل گردد، تیم نینجا 1 سیستم لول آپ هوشمندانه هم برای کاراکترهای بازی در نظر گرفته.به صورت کلی شما موقع لول آپ کردن با پنج المان آتش، چوب، زمین، آب و فلز طرف هستید.بالا بردن سطح هر 1 از این المانها، جنبههای مختلفی از تواناییهای کاراکترتان ارتقا پیدا میکند.


اما نکته اینجاست که بالا بردن هر 1 از این المانها، روی وضعیت و کارکرد المانهای دیگر تاثیر گذار هست.برای اینکه کارکرد این المانها در کنار هم را بهتر متوجه شوید، باید آنها را مثل همان چیزی که در طبیعت می باشند در نظر بگیرید.برای مثال، آب و آتش ضد هم می باشند و طبیعتا موقع ساخت 1 بیلد نباید این دو المان را با هم لول آپ کنید.ولی در سوی دیگر جریان، چوب همیشه حکم هیزم آتش را دارد.بنابراین، هرچه موقع لول آتش و چوب را با هم ارتقا دهید، نتیجه بهتری خواهید گرفت.از نظر من، سیستم لول آپ و بیلد کاراکتر در Wo Long یکی از جذابترین سیستمهایی بود که طی چند سال اخیر در 1 بازی سولز لایک دیده بودم.
با سیستم ساده و قابل فهمی طرف هستید که به شدت موقع طراحی رویش فکر شده، پر مغز هست و آنقدر دستتان را باز میگذارد که بیلدهای متفاوتی را برای کاراکترتان در نظر بگیرد و بازی را با روشهای مختلفی به پایان برسانید.این بخش برای من جذابترین بخش کل Wo Long بود.چراکه اگر این مورد را از بازی بگیرید، با 1 سولز لایک جمع و جور و بسیار ساده به نسبت دیگر آثاری که این روزها میتوانید در بازار پیدا کنید طرف هستید.این را هم باید در نظر گرفت که Wo Long 1 تجربه بینقص نیست.به طور کلی، چهار مورد بود که موقع تجربه Wo Long بسیار فکرم را به خودش درگیر کرد و در نهایت تصمیم گرفتم که به خاطر هر کدامشان نیم نمرهای از امتیاز نهایی بازی کم کنم.
اولین مورد گرافیک فنی و هنری بازی بود.جدای از ایرادهای مختلف نسخه پیسی، با گرافیک هنری چندان خوبی طرف نیستیم.محیطهای بازی زیبا طراحی شدهاند ولی وقتی به کلیت جهان Wo Long نگاه میکنید، انگار با اثری طرف هستید که اوایل نسل هشتم منتشر شده.وقتی که شرایط در چنین سطحی قرار دارند، حداقل باید روی مباحث فنی وقت بیشتری گذاشته گردد تا بازی پرفورمنس خوبی ارائه دهد.موضوعی که اگر اخبار ویدیو گیم را دنبال کرده باشید، میدانید که چنین چیزی هم رخ نداده.در کنار این، سیستم دفع و جاخالی دادن از ضربات هم در Wo Long یکی از عذابآورترین سیستمهایی هست که تا حالا با آن دست و پنجه نرم کردم.


ذات مبارزات Wo Long شباهت زیادی به سکیرو دارد و هر چه بیشتر ضربات را به اصطلاح پری کنید، میتوانید کنترل بیشتری روی دشمن پیش رویتان داشته باشید.ولی مسئله اینجاست که کلید پری کردن و جاخالی دادن هر دو روی کلید دایره یا B قرار گرفتهاند.به طور کلی، اگر 1 بار دایره را بفشارید مکانیزم دیفلکت فعال میگردد و اگر دوبار این کار را انجام دهید، کاراکترتان با 1 پرش سعی میکند از ضربات جاخالی بدهد.نکته اینجاست که اکثر دشمنان بازی، ضربات ترکیبی و پیدرپی زیادی در الگوهای رفتاری خود دارند و زیاد پیش میآید که برای پری کردن این ضربات، مجبور شوید پشت سر هم دایره را بفشارید.اینجاست که به جای فعال شدن مکانیزم پری، انیمیشن جاخالی دادن اجرا میگردد و از آنجایی که هیت باکس بازی آنقدرها عملکرد خوبی ندارد، 1 دفعه چند ضربه کاری به نوار سلامتیتان وارد میگردد.
این مورد برای من، عذابآورترین بخش Wo Long به حساب میآمد و بسیار طول کشید تا کمی به آن عادت کنم.چیزی که به هیچ وجه نتوانستم به آن عادت کنم ولی هوش مصنوعی بازی هست.میتوانم بگویم Wo Long در میان بازیهای سولز لایک خوب، یکی از بدترین هوشهای مصنوعی را دارد.دشمنان در اکثر مواقع شما را نمیبینند یا ضرباتشان به جایی میرود که نباید.ولی باز میگردد از این مورد چشم پوشی کرد.چیزی که قابل بخشش نیست، هوش مصنوعی همراهانتان هست.در جریان هر مرحله، 1 یا دو کاراکتر همراهیتان میکنند که از نظر وجودشان اضافی هست.چراکه عملا از هیجان مبارزات کم میکنند و به نظرم وجودشان برای این بوده که اشخاص بیشتری Wo Long را تمام کنند.
اما همین تصمیم، در نهایت به ضرر بازی هم تمام شده.چراکه هوش مصنوعی این کاراکترها به قدری بد هست که نه تنها در جریان مبارزات به دادتان نمیرسند، بلکه بار اضافی هم می باشند و باید مدام از گوشه کنار نقشههای بازی جمعشان کنید.بارها با چشم خودم دیدم که موقع پریدن از روی پلتفرمها، هوش مصنوعی این کاراکترها درست عمل نمیکند و باعث پایین افتادنشان میگردد.وقتی هم که پایین میافتند عملا کل نوار سلامتیشان خالی میگردد و دیگر نمیتوانند عملکرد درستی از خودشان حین مبارزات نجات دهند.تازه این فقط 1 مثال ساده بود.اگر خودتان Wo Long را تجربه کنید، قطعا با موقعیت خندهدار بیشتری مواجه خواهید شد.
با تمام اینها ولی کیفیت خوب گیمپلی، طراحی مراحل، دشمنان بیشمار و باس فایتهای جذاب، باعث شدهاند تا این ایرادها کمتر به چشم بیایند و باعث شوند تا Wo Long رنگ و بوی 1 بازی معمولی را به خود نگیرد.تجربه Wo Long واقعا جذاب هست و میتوانم به طرفداران بازیهای سولز لایک پیشنهادش دهم.طبیعتا با 1 بازی کامل و بینقص مثل آثار میازاکی طرف نیستید.ولی Wo Long میتواند برایتان حکم 1 زنگ تفریح جذاب را داشته باشد تا بسته الحاقی الدن رینگ عرضه گردد.
بازی Wo Long: Fallen Dynasty با کد نسخه پیسی که سازنده بازی در اختیار ویجیاتو قرار داده بررسی شده هست.
خلاصه بگم که…
خلاصهاش اینکه Wo Long یکی از جذابترین بازیهای سولز لایک چند سال اخیر هست.روی تک تک المانهای گیمپلی بازی فکر شده و تمام چیز آنقدر با هم چفت و جور هست که نمیتوانید به جز چند مورد جزئی ایراد خاصی از بازی بگیرید.بنابراین اگر طرفدار ژانر سولز لایک هستید و از چالشهای منطقی استقبال میکنید، Wo Long میتوانید برایتان 1 تجربه جذاب تا زمان عرضه بسته الحاقی الدن رینگ باشد.




میخرمش…
سکیرو را دوست داشتید؟ خب Wo Long میتواند برایتان عین بسته الحاقی عرضه نشده سکیرو باشد.با اثری درگیر کننده، پر زد و خرد و هیچانانگیز طرف هستید که سرعت بالای مبارزاتش میتواند بمب آدرنالین را در بدنتان منفجر کند.البته نباید این قضیه را نادیده بگیرید که Wo Long 1 بازی سولز لایک هست و چالشهای سنگین جزئی جدایی ناپذیر از جریان گیمپلی آن هست.پس اگر دنبال 1 سولز لایک با کیفیت میگردید، Wo Long میتواند انتخاب خوبی برایتان باشد.
نمیخرمش…
گیمپلی و طراحی مراحل بازیهای سولز لایکی مثل Wo Long معمولا با چالشهایی سنگین ولی منطقی همراه می باشند.اگر بسیار طرفدار این ژانر و بازیهای دشوارتر نیستید، پیشنهاد میکنم سراغ Wo Long نروید.



شما می توانید 30 تا 50 میلیون تومان در ماه، از اینترنت درآمد داشته باشید و شغل رویایی خودتان را بسازید ...
برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا بر روی بنر زیر کلیک بفرمایید :