citizenryco.ir logo روانشناسی رنگ ها در زندگی شما چه کاربردی دارد؟ ...




روانشناسی رنگ ها در زندگی شما چه کاربردی دارد؟
citizenryco.ir logo لینک منبع خبر:
https://mojeradical.com/psychology-of-colors/

آیا با علم روانشناسی رنگ ‌ها آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید هر 1 از رنگ‌هایی که ما در طول روز مشاهده می‌کنیم انرژی‌های خاص خود را به همراه داشته و بر روی حالات خلقی و رفتاری ما تأثیر بسیار زیادی می‌گذارند؟ یکی از موضوعات بسیار جذاب و به روز در زمینه روانشناسی، بحث شخصیت‌ شناسی اشخاص از روی رنگ‌ ها و تأثیر رنگ بر ادراک انسان ‌ها هست.

این موضوع به حدی مهم هست که روانشناسان معتقد می باشند برای طراحی اتاق کودکان نباید تنها به جنبه زیبایی رنگ‌ها توجه داشته باشید بلکه قبل از هر چیز به سراغ روانشناسی رنگ ‌ها بروید تا بدانید که رنگ‌های مورد استفاده می‌توانند چگونه آرامش فرزند شما را در هم ریخته و یا بر عکس‌، باعث آرامش روحی ایشان گردد.

در این مطلب با ما همراه باشید تا در مورد روانشناسی رنگ ‌ها و تأثیر آن‌ها بر زندگی صحبت کنیم.

شخصیت شناسی اشخاص از روی رنگ ها

شخصیت شناسی با روانشناسی رنگ هاحتماً این مطلب برای شما جالب خواهد بود اگر بگوییم طبق تحقیقات علمی در زمینه روانشناسی، رنگ‌هایی که اشخاص انتخاب می‌کنند بیانگر خصوصیات اخلاقی و رفتاری آن‌ها خواهد بود.

در واقع انسان‌ها براساس شرایط روحی خود به سمت برخی از رنگ‌ها جذب می‌شوند و به همین دلیل هست که در جلسات مشاوره، متخصصین علم روانشناسی در مورد رنگ های مورد علاقه اشخاص از آن‌ها سؤال می‌پرسند.

دیوید زیلا یکی از معروف‌ترین طراحان مد، معتقد هست که اگر می‌خواهید شخصیت اشخاص را از روی رنگ مورد علاقه آن‌ها بشناسید، کافی هست که به سراغ کمد لباس آن‌ها بروید.

ممکن هست در کمد لباس شما رنگ‌های بسیار زیادی وجود داشته باشد ولی اینکه شما بیشتر به سراغ کدام 1 از لباس‌ها می‌روید، نشان‌دهنده شخصیت شما خواهد بود.

در واقع انسان‌ها جذب رنگ‌هایی می‌شوند که برای آن‌ها حس خوبی را به همراه داشته باشد و در واقع بتواند اعتماد به نفس آن‌ها را افزایش دهد.

بنا بر آنچه که گفته شد، در ادامه به بررسی شخصیت‌ شناسی اشخاص از روی رنگ ‌ها می‌پردازیم (توجه، ویژگی‌های شخصیتی ذکر شده، از دید سایت موج رادیکال معتبر نیست و نمی‌تواند ملاک قضاوت شخصیت دیگران باشد، اگر می خواهید اطلاعات خوب و جامعی در مورد رنگها و تاثیر آن بر خودرو، دکوراسیون، تبلیغات و … بدست آورید پیشنهاد می کنیم دوره آموزشی روانشناسی رنگ ها را مشاهده کنید)

شخصیت شناسی از طریق رنگ های تیره

کسانی که به رنگ‌های تیره علاقه دارند، افرادی می باشند که از نظر روحی، یا خودخواه و کمی عصبی بوده و یا اینکه حالاتی افسرده حال، مضطرب و نگران دارند.

به همین دلیل ذاتا به سمت رنگ‌های تیره مثل قهوه‌ای، سیاه و خاکستری جذب می‌شوند.

شخصیت شناسی از طریق رنگ های روشن

اگر شما کسانی را می‌شناسید که به رنگ‌های روشن علاقه بیشتری دارند، این نشان می‌دهد که این دسته از اشخاص از نظر روحی در حالت بسیار آرام قرار دارند.

این دسته از اشخاص ذاتا شوخ ‌طبع، مهربان، آرام و عاشق صلح و زندگی می باشند.

استفاده از رنگ‌های روشن باعث بهبود شرایط روحی اشخاص نیز خواهد شد چون همانگونه که متوجه شدید حس آرامش و به همین صورت مهربانی را در وجود انسان بیشتر می‌کند.

به همین دلیل هست که متخصصان علمی روانشناسی برای کسانی که مبتلا به ناهنجاری‌های روحی همثل افسردگی، استرس، اضطراب و یا حتی غم و اندوه مفرط شده‌اند توصیه می‌کنند برای مدتی تمامی رنگ‌های تیره را در محیط زندگی خود حذف کرده و به جای آن از رنگ‌های روشن مثل زرد، نارنجی، سبز و یا سفید استفاده کنند.

به همین صورت رنگ آبی یکی از بهترین رنگ‌های روشن به حساب می‌آید که به دلیل همرنگ بودن با آسمان و به همین صورت دریا، آرامش بیشتری را با خود به همراه دارد.

رنگ ها در دکوراسیون داخلی چه تاثیری بر ادراک انسان دارند؟

روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون داخلیرنگ‌ها بر درک انسان از محیط داخلی نیز تأثیر می‌گذارند.

زمانی که شما وارد 1 ساختمان می‌شوید، براساس تنوع رنگ‌هایی که در آن مشاهده می‌کنید، می‌توانید بخشهای مختلف ساختمان را با دقت بررسی کرده و حتی از نظر ابعاد، اندازه و موقعیت قرارگیری عناصر داخلی، تفاوت‌های موجود در بخش‌های مختلف ساختمان را به راحتی احساس کنید.

حتی جالب هست بدانید نوع رنگ‌هایی که در داخل 1 ساختمان به کار می‌رود، بر روی بزرگتر یا کوچکتر نشان دادن مساحت ساختمان بسیار تأثیر می‌گذارد.

به همین دلیل هست که در طراحی دکوراسیون داخلی باید حتماً به علم روانشناسی رنگ ‌ها تسلط داشته باشید چرا که متخصصان در این زمینه باید بدانند برای فضا‌های کوچک از چه رنگ‌هایی استفاده کنند‌ تا فضای ساختمان برای کسانی که در این محیط زندگی می‌کنند، بزرگتر به نظر برسد.

این بدان معنا هست که رنگ‌ها می‌توانند به صورت کاذب، ابعاد محیط اطراف شما را به شدت تحت تأثیر قرار دهند.

برای مثال اگر شما از از رنگ‌های سبز و آبی در محیط ساختمان خود استفاده می‌کنید، اندازه ابعاد این محیط بسیار بزرگتر از زمانی خواهد بود که‌ به سراغ رنگ‌های زرد و قرمز می‌روید.

رنگ زرد و قرمز به دلیل اینکه تناژ تندی دارند، باعث می‌شوند محیط حالت محصور پیدا کند.

به همین دلیل هست که گفته می‌گردد در طراحی دکوراسیون داخلی و یا حتی برای رنگ‌آمیزی‌ اشیا باید به سراغ رنگ‌های ملایم بروید.

جالب هست بدانید که نوع رنگ‌های به کار رفته در داخل 1 محیط، بر روی ادراک ما از دمای محیط اطراف نیز تأثیر می‌گذارد.

فرض کنیم که در زمستان وارد 1 محیط می‌شوید که عمده رنگ‌های به کار رفته در آن خاکستری، آبی یخی و یا حتی سفید می باشند.

حتی اگر بهترین وسایل گرمایشی در این ساختمان وجود داشته باشد، احساس سرمای بیشتری به ما القا می‌گردد.

این در حالی هست که اگر در طراحی 1 ساختمان عمدتاً از رنگ‌های قرمز و نارنجی و به طور کلی رنگ‌های گرم استفاده شده باشد، به دلیل اینکه احساس گرما را به انسان القا می‌کنند، در زمستان میزان نیاز به مصرف انرژی برای گرم کردن ساختمان نیز کمتر خواهد شد.

نکته جالب دیگر در زمینه تأثیر رنگ ‌ها بر ادراک انسان، تأثیر رنگ‌ بر وزن ‌اشیا هست.

اشیایی که رنگ روشن دارند به ظاهر سبک‌تر از اشیایی می باشند که تیره رنگ به نظر می‌رسند.

بنابراین همان گونه که متوجه شدید رنگ‌ها به شدت می‌توانند احساسات و ادراک ما را تحت کنترل خود قرار دهند.

به همین دلیل هست که ما نباید در انتخاب رنگ برای لباس یا طراحی دکوراسیون خانه و محیط کار خود سرسری و بی‌تفاوت عمل کنیم.

حتماً باید بحث روانشناسی رنگ ‌ها را در نظر گرفته و براساس خلق و خوی اعضای خانواده و کارکنانی که در محیط کار وجود دارند، بهترین ترکیب‌های رنگی را برای طراحی دکوراسیون داخلی انتخاب کنیم.

روانشناسی رنگ ها در زندگی چه تاثیری دارد؟

کاربرد روانشناسی رنگ ها در زندگی

حتماً این سؤال برای شما به وجود آمده هست که چرا روانشناسی رنگ ‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد؟

طبق تئوری رنگ ‌ها (که در پاراگراف بعد توضیح داده شده است) روانشناسان معتقد می باشند که رنگ‌ها می‌توانند بر روی درک شما از محیط، احساسات شما نسبت به اطراف، قدرت یادگیری شما و به همین صورت بهبود شرایط روحی، تأثیر بگذارند.

مثلاً اگر شما در 1 محیط کاری پر از استرس حضور دارید، باید از رنگ‌های آرامبخش استفاده کنید تا بتوانید آرامش روحی اشخاص حاضر در محیط را افزایش داده و در نتیجه تمرکز فکری کارکنان نیز ارتقا پیدا کند.

حتی بچه‌هایی که در دوران کنکور به سر می‌برند، باید در اتاقی با رنگ‌های روشن و آرامبخش درس بخوانند تا در زمان مطالعه کردن دچار استرس، اضطراب و یا حتی پریشانی افکار نشوند.

جالب هست بدانید که رنگ‌ها بر روی فرآیند درمان انسان‌ها نیز تأثیر می‌گذارند.

در واقع رنگ درمانی موضوع بسیار جالبی هست که در چند سال اخیر اهمیت بیشتری پیدا کرده هست.

از آنجایی که رنگ‌ها می‌توانند شرایط روحی انسان را به شدت تحت تأثیر قرار دهند، بنابراین می‌توانیم از رنگ‌ها برای درمان ناهنجاری‌های روحی و بیماری‌های صعب‌العلاج مثل سرطان استفاده کنیم.

مثلاً کسانی که دچار سرطان می‌شوند باید حتماً تحت نظر مشاور و روانشناس قرار گیرند تا راهکار‌هایی برای افزایش سطح انرژی بدن آن‌ها و به همین صورت کاهش استرس و افکار منفی در آن‌ها اجرا گردد.

متخصصان روانشناسی حتماً به این دسته از اشخاص توصیه می‌کنند که رنگ‌های روشن همثل سفید، سبز و آبی را در محیط کار و زندگی خود استفاده کرده و تا جایی که امکان دارد از رنگ‌های تیره پرهیز کنند.

رنگ‌های تیره باعث می‌شوند که افکار منفی بیشتر به سراغ انسان آمده و از طرف دیگر استرس و اضطراب نیز تشدید گردد.

تئوری رنگ‌ ها چیست؟

تئوری رنگ ها چیستاکنون که در مورد روانشناسی رنگ ‌ها و تأثیر آن در زندگی انسان مطالبی را آموختید، بهتر هست کمی نیز در مورد تئوری رنگ ‌ها صحبت کنیم.

در واقع تئوری رنگ 1 راهنمای عملی برای بیان تأثیر ترکیب رنگ‌ها هست که کمک می‌کند ما بتوانیم از بهترین ترکیب‌های رنگی برای امور مختلف همثل طراحی دکوراسیون و انتخاب لباس و یا به طور کلی در هنر‌های تجسمی استفاده کنیم.

در واقع تئوری رنگ‌ ها بخش مهمی از علم طراحی به حساب می‌آید.

به همین دلیل هست که آشنایی با جوانب مختلف تئوری رنگ ‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد.

تصور کنید که شما وارد 1 خانه می‌شوید.

ترکیب رنگ‌هایی که در آن خانه استفاده شده است، با ترکیب رنگ‌های به کار رفته در محیط خانه شما، تفاوت بسیار چشمگیری دارد و همین موضوع نشان‌دهنده خلق و خوی افرادی هست که در این محیط زندگی می‌کنند.

در علم طراحی، برای انتخاب رنگ‌ها باید ابتدا بتوانیم انواع رنگ‌ها را از یکدیگر تشخیص داده و ویژگی هر کدام از آن‌ها را بشناسیم تا بتوانیم براساس اهداف خود در طراحی، بهترین ترکیب‌های رنگی را انتخاب کنیم.

در این زمان هست که آگاهی از تئوری رنگ ‌ها اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

براساس این تئوری، رنگ‌ها به دو دسته رنگ‌های اصلی و رنگ‌های فرعی تقسیم می‌شوند.

منظور از رنگ‌های اصلی آن دسته از رنگ‌ها می باشند که از طریق ترتیب کردن به دست نمی‌آیند بلکه به عنوان رنگ‌های پایه شناخته می‌شوند.

ولی اگر شما دو رنگ اصلی را با یکدیگر ترکیب کنید، رنگ‌های فرعی به دست می‌آید و از ترکیب کردن رنگهای اصلی و فرعی، رنگهای ترکیبی.

برای مثال از ترکیب رنگ سبز و قرمز، رنگ زرد و یا از ترکیب رنگ آبی و سبز رنگ فیروزه‌ای به دست می‌آید.

به همین صورت رنگ‌ها براساس تأثیراتی که بر روی دمای محیط می‌گذارند به سه دسته رنگ‌های گرم، سرد و رنگ‌های خنثی تقسیم می‌شوند.

رنگ گرم باعث القای احساس گرما به ذهن اشخاص شده و در مقابل آن، رنگ‌های سرد احساس خنکی را به انسان القا می‌کنند.

در محیط‌هایی که تعادل دمایی زیادی وجود دارد، استفاده کردن از رنگ‌های خنثی برای طراحی داخلی و یا حتی برای طراحی لباس، بهترین انتخاب خواهد بود.

فیزیولوژی رنگ چیست؟

در 1 تعریف کلی منظور از فیزیولوژی رنگ ‌ها بررسی تأثیر رنگ‌ها بر روی خلق و خو و رفتار انسان‌ها هست.

همان گونه که گفتیم، رنگ‌ها بار روانی بسیار زیادی را با خود به همراه دارند.

رنگ‌های روشن باعث القای احساس شادی و آرامش به وجود انسان می‌شوند ولی در مقابل، رنگ‌های تیره احساس افسرده و حتی عصبانیت، خشم و یا استرسمی‌شوند و اضطراب را در وجود فرد افزایش می‌دهند.

براساس فیزیولوژی رنگ ‌ها، رنگ‌ها می‌توانند حتی قدرت ادراک و تفکرات انسان‌ها را نیز تحت کنترل خود بگیرند.

بنابراین در انتخاب رنگ‌ها برای تهیه لباس و یا حتی طراحی دکوراسیون داخلی باید به صورت آگاهانه و بر پایه فیزیولوژی رنگ ‌ها عمل کنید.

بعضی از رنگ‌ها سطح انرژی را بسیار بالا می‌برند.

مسلما استفاده کردن از چنین رنگ‌هایی در اتاق خواب کودکان اصلاً مناسب نیست به خصوص اگر شما در خانه خود فرزند بیش فعال دارید، باید از رنگ‌های استفاده کنید که حس آرامش را با خود به همراه می‌آورند.

برای مثال رنگ آبی، سبز و سفید از بهترین رنگ‌ها در چنین محیط‌های می باشند.

به طور کلی رنگ‌ها می‌توانند سیستم عصبی انسان را به شدت تحت کنترل قرار دهند.

به همین دلیل هست که بعضی از رنگ‌ها احساس شادی و نشاط را به انسان القا کرده و در مقابل، برخی از آن‌ها باعث کاهش سطح انرژی بدن و در نتیجه احساس افسردگی خواهند شد.

از آنجایی که سیستم عصبی به شدت بر روی ضربان قلب، تنفس، میزان میل به غذا و به همین صورت اعمال غیر ارادی انسان تأثیر می‌گذارد، بنابراین در انتخاب رنگ‌ها باید وسواس بیشتری به خرج دهیم و نباید به صورت عجولانه و بی‌تفاوت نسبت به روانشناسی رنگ‌ ها عمل کنیم.

هماهنگی (هارمونی)‌ رنگ ها

هارمونی رنگ ها چیست

نکته بسیار مهم در انتخاب ترکیبات رنگی برای طراحی داخلی و یا حتی انتخاب لباس، بحث هماهنگی رنگ ‌ها و هارمونی بین رنگ‌ ها هست.

متأسفانه بعضی از اشخاص در طراحی دکوراسیون داخلی خانه و یا محل کار خود اصلاً به هارمونی رنگ ‌ها توجهی نمی‌کنند.

آیا می‌دانید اگر هماهنگی بین ترکیب‌های رنگ وجود نداشته باشد علاوه بر اینکه محیط داخلی زیبا به نظر نمی‌رسد، تأثیرات منفی بر روی شخصیت و خلق و خوی انسان‌ها گذاشته و همین موضوع باعث می‌گردد که از نظر فیزیولوژیکی دچار مشکلاتی همثل تپش قلب، اختلال در تنفس و حتی اختلال در تفکر و رفتار گردید؟

اگر قرار هست از ترکیب‌های رنگی در محیط کار خانه خود استفاده کنید، رنگ‌ها باید با یکدیگر همخوانی داشته باشند.

در واقع شما باید ترکیباتی از رنگ‌ها را انتخاب کنید که از نظر تأثیر‌گذاری بر روی شرایط روحی، شما را در 1 سطح قرار دهند.

برای مثال اگر شما از رنگ‌های قرمز، نارنجی، آبی و سفید که اختلاف بسیار زیادی با یکدیگر دارند استفاده کنید به دلیل اینکه تناژ رنگ و سطح انرژی آن‌ها مدام در حال تغییر است، سطح انرژی در محیط خانه و به همین صورت محل کار، به 1 ثبات و اعتدال نرسیده و به همین دلیل هست که در چنین محیطی دچار پریشانی افکار و یا حتی مشکلات روحی همثل استرس، خشم و عصبانیت شدید خواهید شد.

در محیط خانه باید ترکیبی از رنگ‌ها که آرامش زیادی را با خود به همراه دارند استفاده گردد ولی در محیط کار باید به شرایط کاری خود توجه داشته باشید.

برای مثال در رستوران‌ها و فست فود‌ها به دلیل اینکه صاحبان سرمایه می‌خواهند اشتهای مشتریان را افزایش دهند، باید از رنگ‌هایی مثل قرمز، زرد و نارنجی بیشتر استفاده گردد تا اشتهای کاذب در بین مردم افزایش یابد.

در محیط‌های کاری که امور حسابرسی، آمار و یا حتی امور مهندسی انجام می‌گردد باید از رنگ‌های ملایم و آرامش‌بخشکه تمرکز فکری را افزایش می‌دهد بیشتر استفاده گردد.

روانشناسی رنگ های سرد – کدام رنگ آرامش دهنده است؟

همانگونه که در تئوری رنگ ‌ها توضیح داده شد، رنگ‌ها به سه دسته رنگ سرد، رنگ گرم و رنگ خنثی تقسیم‌بندی می‌شوند.

منظور از رنگ‌های سرد، رنگ‌های سبز، بنفش و آبی می باشند.

این دسته از رنگ‌ها به دلیل اینکه می‌توانند احساس خنکی را به اشخاص القا کنند، به همین دلیل هست که در تابستان پوشیدن لباس‌هایی با رنگ‌های سرد توصیه می‌گردد:

رنگ سبز

یکی از آرامبخش‌ترین رنگ‌ها، رنگ سبز شناخته شده و به همین دلیل هست که در بیمارستان‌ها نیز حتی‌المقدور از رنگ سبز استفاده می‌کنند.

این رنگ به دلیل این که می‌تواند آرامش درونی اشخاص را افزایش دهد، بنابراین به عنوان 1 رنگ مبارزه‌کننده با استرس، کسالت‌های روحی و به همین صورت افسردگی و خشم شناخته شده هست.

حتی کسانی که دچار بیماری‌های صعب‌العلاج شده و در نتیجه ‌امید خود را از دست می‌دهند، بهتر هست از رنگ سبز در طراحی دکوراسیون خود استفاده نمایند تا بتوانند انرژی مثبت بیشتری را دریافت کرده و بر بیماری غلبه کنند.

کسانی که رنگ سبز را دوست دارند تحت عنوان اشخاص با اراده و پشتکار شناخته می‌شوند که شخصیت مثبت داشته و در نتیجه می‌توانند انرژی مثبت زیادی را به دیگران القاء نمایند.

استفاده کردن از گل‌های طبیعی آپارتمانی در خانه در راستای افزایش رنگ سبز، ایده بسیار جذابی هست.

در واقع شما توانسته‌اید رنگ سبز زنده را وارد محیط کنید.

از 1 سو با تماشای گل‌ها احساس خوبی به شما دست می‌دهد و از سوی دیگر دیدن رنگ سبز آرامش زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت.

رنگ آبی

آبی تحت عنوان رنگ آرامش و صلح شناخته شده هست.

آبی دریا و آبی آسمان واقعاً آرامش زیادی را به همراه می‌آورد.

این رنگ به کاهش اشتها کمک می‌کند.

بنابراین اگر می‌خواهید در طراحی آشپزخانه خود از رنگ برای پوشش دیوار‌ها استفاده کنید، حتماً رنگ آبی را توصیه می‌کنیم چون می‌توانید اشتهای خود را کنترل کنید.

افرادی که به این رنگ علاقه دارند، اشخاص ساده و بسیار وفادار می باشند که خود را نسبت به مسئولیت‌هایی که قبول کرده‌اند، متعهد دانسته و به عبارتی دیگر بسیار وظیفه‌شناس می باشند.

این رنگ به دلیل اینکه احساس آرامش را با خود به همراه می‌آورد می‌تواند برای درمان بی‌خوابی و البته برطرف کردن استرس بسیار مفید باشد.

البته توجه داشته باشید در استفاده از رنگ آبی نباید افراط کرد چون رنگ آبی ذات 1 رنگ سرد هست و اگر بیش از اندازه در محیط وجود داشته باشد، باعث ایجاد نامید و حتی احساس سرمای بیش از اندازه خواهد شد.

رنگ بنفش

بنفش یکی از زیباترین رنگ‌های اصلی هست که به دلیل تناژ تندی که دارد،، در بین رنگ‌های همثل سفید آبی و زرد، خود را به خوبی نشان می‌دهد.

کسانی که از رنگ‌های بنفش در لباس و وسایل خود استفاده می‌کنند، افرادی می باشند که اعتماد به نفس بسیار بالایی دارد.

این رنگ باعث می‌گردد که حس خلاقیت در اشخاص افزایش پیدا کند.

به همین دلیل استفاده از آن در محیط‌های کاری توصیه می‌گردد.

برای افرادی که دچار مشکلات سیستم عصبی و میگرن می باشند، وجود رنگ بنفش بهترین راهکار برای بهبود عملکرد سیستم عصبی هست.

البته با این حال باز هم باید در استفاده از رنگ بنفش اعتدال را رعایت نمایید.

روانشناسی رنگ سرد و گرمروانشناسی رنگ های گرم

رنگ قرمز، زرد و نارنجی در گروه رنگ‌های گرم قرار گرفته‌اند که احساس گرما را به شما القا کرده و از طرف دیگر رنگ‌های اشتها‌آور به حساب می‌آیند.

به همین دلیل در رستوران‌ها و فست فود‌ها به شدت از این رنگ‌ها استفاده می‌گردد

رنگ قرمز

رنگ قرمز سطح انرژی بدن را بسیار بالا می‌برد.

بنابراین باعث افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب و از طرفی باعث افزایش جنب و جوش در اشخاص می‌گردد.

به طور کلی رنگ قرمز نماد عشق، هیجان و شور و نشاط هست.

اگر شما در اشخاص خانواده خود کسانی را دارید که بسیار زود عصبانی می‌شوند و یا اینکه فرزندان شما بیش فعال می باشند، بهتر هست از رنگ قرمز در محیط خانه استفاده نکنید چون سطح انرژی آن‌ها به شدت بالاتر رفته و در نتیجه میزان بیش فعالی، تشدید خواهد شد.

البته نقطه مقابل آن برای افرادی که دچار کسالت‌های روحی از نوع افسردگی و ناامیدی می باشند، استفاده از رنگ قرمز را به شدت توصیه می‌کنیم چون به تدریج سطح انرژی بدن آن‌ها بالا می‌رود.

قرمز محرک سیستم عصبی هست و از طریق افزایش آدرنالین، باعث بهبود شرایط روحی شما می‌گردد.

به شما پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله روانشناسی رنگ قرمز را مطالعه کنید.

رنگ نارنجی

نارنجی یکی از زیباترین رنگ‌هایی هست که حد واسط بین رنگ زرد و قرمز هست.

افرادی که از رنگ نارنجی استفاده می‌کنند ذاتا افرادی بسیار خوش‌بین، خوش خلق، صادق و با روابط اجتماعی بسیار بالا بوده و مثبت‌اندیش می باشند.

رنگ نارنجی می‌تواند باعث افزایش سطح انرژی بدن، افزایش اشتها و کمک به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن گردد.

رنگ زرد

ما رنگ زرد را با نور خورشید می‌شناسیم.

خورشید گرما و زندگی می‌بخشد.

بنابراین رنگ زرد نیز باعث افزایش سطح انرژی بدن، افزایش شادابی و از طرف دیگر مثبت‌اندیشی در بین اشخاص می‌گردد.

افرادی که به رنگ زرد علاقه دارند افرادی بسیار پرتلاش، پرتکاپو و بلند پرواز می باشند.

این دسته از اشخاص روابط اجتماعی بالایی داشته و شوخ طبع می باشند و می‌توانند در مدیریت مجامع به خوبی عمل کنند به گونه‌ای که مردم جذب آن‌ها خواهند شد.

رنگ زرد محرک سیستم عصبی هست.

بنابراین بر روی عملکرد سایر اندام‌ها مثل سیستم گوارش نیز تأثیر گذاشته و درمان‌کننده یبوست نیز هست.

روانشناسی رنگ های خنثی

بعضی از رنگ‌ها در گروه رنگ‌های خنثی قرار گرفته‌اند به این معنا که باعث سردی یا گرمی نمی‌گردد و در واقع ما نمی‌توانیم آن‌ها را جزء رنگ‌های گرم یا سرد دسته‌بندی کنیم.

برای مثال رنگ سفید و مشکی دو نمونه از رنگ‌های خنثی به حساب می‌آیند.

رنگ سفید

سفید نماد پاکیزگی و بی‌گناه بودن هست.

بنابراین کسانی که به این رنگ علاقه دارند، افرادی می باشند که به صلح و آرامش بسیار علاقه‌مند بوده و در واقع وجودی بسیار آرام دارند.

وجود رنگ سفید، احساس آرامش زیادی را برای شما به همراه خواهد آورد.

به خصوص اگر شما در طراحی دکوراسیون داخلی از رنگ سفید برای طراحی دیوار‌های استفاده کنید، به دلیل اینکه نور را منعکس می‌کند باعث روشن‌تر شدن محیط و بزرگتر به نظر رسیدن فضا نیز خواهد شد.

رنگ سیاه

نقطه مقابل رنگ سفید، رنگ مشکی یا سیاه هست.

افرادی که این رنگ‌ را استفاده می‌کنند، عمدتا اشخاص سلطه طلب و قدرتمند می باشند ولی از سوی دیگر ممکن هست از نظر روحی در شرایط ‌ایده‌آلی نبوده و در واقع افرادی باشند که حالت افسرده، اضطراب، استرس یا حتی ناامیدی شدید دارند.

سایر رنگها

رنگ صورتی

برخلاف تصور عموم و بر اساس تحقیقات بین المللی انجام شده، این رنگ چندان مورد علاقه خانمها نیست و کاربرد گسترده‌ای برای خانمها ندارد.

شاید دختر بچه‌ها تمایل و گرایشی نسبت به انتخاب این رنگ داشته باشند، ولی در مجموع باید در استفاده از این رنگ، مخصوصا برای تبلیغات احتیاط کنید.

(ماهیت این رنگ با پیام کسب و کار شما باید همخوانی داشته باشد)

یکی از برندهایی که به خوبی از این رنگ برای کسب و کار خود استفاده کرده است، Victoria’s Secret هست.

ویکتوریا سیکرت 1 خرده‌فروش لباس زیر زنانه، لباس و زیبایی آمریکایی هست که به دلیل بازاریابی و برندسازی قوی شناخته می‌گردد، فعالیت این برند عمدتا با 1 کاتالوگ محبوب شروع می‌گردد و پس از آن 1 نمایش مد سالانه با سوپرمدل‌ها به نام فرشتگان برگزار می کند و استفاده زیادی از رنگ صورتی می کند.

این برند به‌عنوان بزرگ‌ترین خرده‌فروش لباس‌های زیر زنانه در ایالات متحده در حال فعالیت هست.

استفاده از این رنگ در اسباب بازی‌ها و تزیین اتاق کودکان مناسب هست.

به همین صورت برای بسته بندی برخی از محصولات که مناسب کودکان و نوزادان هست کاربر دارد.

رنگ قهوه‌ای

رنگ قهوه‌ای رنگ اعتماد هست.

بسیاری از کمپانی های بزرگ در حوزه خودرو، تولید کیف، حمل و نقل، پوشاک، وکالت و دادگستری و … از این رنگ استفاده می کنند.

ولی در استفاده از این رنگ باید با احتیاط عمل کرد.

اکنون که دارم این مقاله را برای شما می نویسم متوجه اشتباه بزرگ 1 شرکت بسته بندی مواد غذایی شدم که از این رنگ برای بسته بندی استفاده کرده هست.

روانشناسی رنگ ها و تبلیغات

کاربرد زوانشناسی رنگ ها در تبلیغات

در این مطلب شما با روانشناسی رنگ ها آشنا شدید و اکنون متوجه شده‌اید که رنگ‌ها چه اندازه می‌توانند بر روی رفتار و شخصیت اشخاص تأثیر بگذارند.

اکنون بد نیست در مورد روانشناسی رنگ ها در تبلیغات نیز صحبت کنیم.

در حوزه کاری، شما باید برای انتخاب رنگ جهت تبلیغات، وسواس بسیار زیادی به خرج دهید چون رنگ‌ها بار روانی بسیار زیادی با خود به همراه داشته و افرادی که تبلیغات شما را مشاهده می‌کنند، تحت تأثیر رنگ‌ها ذهنیت مثبت یا منفی نسبت به شما پیدا خواهند کرد.

اگر تبلیغاتی که بر روی بیلبورد‌های تبلیغاتی و در تلویزیون به نمایش درمی‌آیند را مشاهده کنید، متوجه تنوع رنگ در آن‌ها می‌شوید.

رنگ‌هایی که قرار هست در تبلیغات استفاده شوند، باید با نوع کسب و کار شما تطابق داشته باشند.

برای مثال اگر شما در زمینه‌ی لبنیات کار می‌کنید، رنگ‌های کرمی، قهوه‌ای و به همین صورت سفید بهترین تناژ رنگی می باشند که می‌توانید برای تبلیغات استفاده کنید چون این قبیل در در محصولات لبنی شامل شیر، پنیر، بستنی و سایر لبنیات به کار برده می‌شوند.

در انتخاب رنگ برای تبلیغات باید به چند نکته توجه داشته باشید:

– ترکیب‌های رنگی انتخاب شده باید با نوع کسب و کار شما هماهنگی داشته باشند.

برای مثال اگر شما تجهیزات مربوط به آتش نشانی را تولید می‌کنید، باید از ترکیب‌های رنگی زرد، نارنجی و قرمز بیشتر برای تبلیغات خود استفاده کنید چون در نگاه اول مخاطب با دیدن رنگ‌هایی که در تبلیغات وجود دارد می‌تواند درک بهتری نسبت به کسب و کار شما داشته باشد و در این زمان برای خواندن تبلیغات، کنجکاو خواهد شد.

– فراموش نکنید که رنگ‌ها به شدت می‌توانند بر روی ذهنیت مخاطب نسبت به کسب و کار شما تأثیر بگذارند.

بنابراین رنگ‌هایی را انتخاب کنید که بتوانند احساس مثبتی را از کسب و کار شما در ذهن مخاطب ایجاد کنند.

– در انتخاب ترکیب‌های رنگی، بحث هارمونی رنگ ها را فراموش نکنید.

اگر قرار هست تبلیغاتی را بر روی بیلبورد‌های تبلیغاتی ارائه کنید رنگ‌ها نباید حالت زننده و تند داشته باشند چون چشم مخاطب را اذیت کرده و در نتیجه از دیدن ادامه تبلیغات منصرف می‌گردد.

اگر مدیر 1 کسب و کار هستید حتما دوره ویدئویی رنگها که شمامل کلیپ های کوتاه روانشناسی رنگها هست را مشاهده کنید.

به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله روانشناسی رنگ ها در تبلیغات را نیز مطالعه کنید.

به همین صورت پیشنهاد می‌کنیم pdf روانشناسی رنگ ها که در مورد کاربرد رنگها در طراحی سایت و بنر تبلیغاتی هست و خلاصه‌ای از کتاب روانشناسی رنگها در کسب و کار اینترنتی هست را مطالعه کنید.

روانشناسی رنگ ها و کاربرد آن در فرهنگ های مختلف

روانشناسی رنگ و فرهنگ

آیا می‌دانید که در فرهنگ‌های مختلف رنگ‌ها معانی متفاوتی دارند؟

به همین دلیل هست که وقتی ما به کشور‌های مختلف سفر می‌کنیم، تنوع رنگ‌هایی که در سطح شهر و یا حتی در پوشش مردم مشاهده می‌گردد، با رنگ‌های به کار رفته در کشور خودمان بسیار تفاوت دارد.

حتی در مراسم‌های آیینی و فرهنگی، کشور‌های مختلف از رنگ‌های متنوعی استفاده می‌گردد.

بنابراین رنگ‌ها می‌توانند گویای فرهنگ هر کشور باشند.

حتی در 1 کشور نیز بین اقوام مختلف تنوع بسیار زیادی در رنگ‌‌ها مشاهده می‌گردد.

ولی به طور کلی در فرهنگ جهانی، هر رنگ‌ معانی خاصی را با خود به همراه دارد.

برای مثال سیاه به معنای عزاداری شناخته می‌گردد و قرمز به معنای عشق، خشونت و یا انقلاب هست.

مثلاً در کشور ایران لاله‌های قرمز نشان‌دهنده شهدا می باشند و این بدان معناست که در کشور ایران رنگ قرمز به نشانه انقلاب و شهادت شناخته می‌گردد.

روانشناسی رنگ ها و فرهنگسفید به معنای صلح هست (در اغلب کشورها از سفید به عنوان رنگ مناسب برای لباس عروس استفاده می گردد، در خالی که در برخی کشورها این رنگ برای لباس عروس نحس هست و بجای آن از رنگی نظیر سبز برای لباس عروس استفاده می گردد) و زرد به نشانه دشمنی و کینه در تمام دنیا شناخته شده هست.

رنگ سبز نماد امیدواری هست به همین دلیل هست که در انقلاب‌های مختلف رنگ سبز را حتماً مشاهده می‌کنیم.

بنابراین ما از طریق رنگ‌ها می‌توانیم به فرهنگ 1 ملت پی ببریم.

ترکیب‌های رنگ دیده شده، نشان‌دهنده فرهنگی هست که در بین‌الملل جریان دارد.

بنابراین اگر قصد دارید محصولی تولید کنید و در 1 کشور دیگر به فروش برسانید، حتما قبل از شروع تبلیغات و طراحی بسته بندی راجع به فرهنگ و عقاید مردم آن منطقه تحقیق کنید.

این موضوع حتی برای تبلیغات منطقه‌ای در کشور خودمان هم کاربرد دارد.

فرهنگ و عقاید مردم از استانی به استانی دیگر می تواند متفاوت باشد!

امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

اگر سوالی دارید حتما در بخش کامنها بپرسید.

به شما پیشنهاد می کنیم حتما دوره روانشناسی رنگها را مشاهده کنید تا با کاربرد صحیح این علم در زندگی و تجارت آشنا شوید.

نوشته روانشناسی رنگ ها در زندگی شما چه کاربردی دارد؟ اولین بار در موج رادیکال.

google rating | reviews
4. ستاره - بازنگری سردبیر
citizenryco.ir logo « خبرنگار: مهین فرهمند »

citizenryco.ir logo کد خبر: « 12328 »

citizenryco.ir logo بازدیدها: 11367 5 ماه پیش

« پیشنهاد ویژه برای شما »
سلام و عرض ادب ❤️ خدمت شما هم وطن محترم، قطعا شما نیز به کسب درآمد فوق العاده از اینترنت نیاز خواهید داشت ...

شما می توانید 30 تا 50 میلیون تومان در ماه، از اینترنت درآمد داشته باشید و شغل رویایی خودتان را بسازید ...

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا بر روی بنر زیر کلیک بفرمایید :