سئو تکنیکال چیست؟ 11 قدم که باید در سایت طی کنید! ...

یادم هست 3- 4 سال پیش که میخواستم تخصص SEO را یاد بگیرم، همیشه از چیزی به اسم سئو تکنیکال ترس داشتم.
راستش را بخواهید آن روزها فکر میکردم برای یادگیری تکنیکال سئو نیاز به یادگیری برنامه نویسی دارم و همینطور تصور میکردم مسیر آموزش آن بسیار طولانی و سخت هست.
اما بعد از مدتی که به مرور وارد دنیای بهینهسازی سایت شدم، فهمیدم اصلاً سئو تکنیکال آن چیزی که تصور میکردم نیست و الکی برای خودم بزرگش کرده بودم.
با توجه به اینکه میدانم این تصورات اشتباه گذشته من را بسیار از اشخاص دیگر از جمله شما دوستان هم دارید، میخواهم به کمک این مقاله تمامی آنها را از ذهنتان پاک کنم.
در این مقاله به سادهترین شکل ممکن با سئو technical آشنا میشوید و جزء به جزئش را یاد میگیرید.
علاوه بر این، ما در دوره پایه سئو تمام اصول و مقدمات سئو را و اینکه گوگل چطور کار میکند، آموزش دادهایم که پیشنهاد میکنیم برای ایجاد دید کاملتر و همهجانبهتر، حتما در آن شرکت کنید.
سئو تکنیکال چیست؟
سئو تکنیکال به بهینهسازی وبسایت از نظر فنی اشاره دارد.
برخلاف سئو خارجی یا سئو داخلی، بیشتر کارهایی که در سئو تکنیکال میکنیم مرتبط با موتور جستجو، مسائل فنی وبسایت، رباتها، کدهای برنامه نویسی و… می باشند.
هدف اصلی اجرای سئو تکنیکال در وب سایت، آماده کردن سایتی هست که در مرحله اول برای رباتهای موتور جستجو به راحتی قابل درک و بررسی باشد و در مرحله دوم سایتی که ساختار صحیحی داشته و کاربر از بودن در آن و کار کردن با بخشهای مختلفش، لذت ببرد!
چرا سئو تکنیکال؟
راستش را بخواهید فکر میکنم سئو تکنیکال نسبت به چندین سال قبل در ذهن مخاطبان جایگاه و اهمیت کمتری دارد.
چرا؟ چون امروز سیستمهای مدیریت محتوایی مثل وردپرس به صورت خودکار نیمی (یا شاید بیشتر) از سئو تکنیکال را در سایت پیاده میکنند.
همین موضوع باعث میگردد وبمستران تصور کنند این موضوع واقعاً قابل اهمیت نیست.
سئو تکنیکال جزو اولین قدمهایی هست که هر سئوکار باید برای بهینه کردن وبسایت بردارد.
برای اینکه بهتر متوجه این موضوع بشوید 1 مثال از تجربه 2 سال پیشم را برایتان بازگو میکنم:
2 سال پیش یکی از دوستانم تصمیم گرفت فروشگاه فیزیکیاش را جمع کند و وارد دنیای کسبوکار آنلاین گردد.
بعد از راهاندازی سایت و انجام اقدامات اولیه، به کمک 1 نویسنده شروع کرد به تولید محتوا و انصافاً هم محتواهای جذاب و خوبی در وبسایتش بارگذاری میکرد.
حدود 3 ماه که از این موضوع گذشته بود 1 روز با من تماس گرفت و خواست وب سایتشان را بررسی کرده و دلیل اینکه در نتایج گوگل دیده نمیگردد را پیدا کنم.
راستش نیاز به بررسی زیادی نبود! بعد از 1 نگاه 5 دقیقهای گفتم در تمام این چند ماه وبسایت شما از دید رباتهای موتور جستجو مخفی بوده! در اصل در تمامی این مدت، گوگل وبسایت این بنده خدا را نمیدید و به هیچ کدام از محتواهایی که نوشته بود رتبه نمیداد.
این موضوع به دلیل وجود 1 تکه کد 1 خطی در میان کدهای سایت بود؛ در اصل این تکه کد، بخشی از همین سئو تکنیکال هست.
همین داستان کوتاه به خوبی نشان میدهد که چقدر این نوع SEO میتواند روی موفقیت یا حتی شکست وب سایت شما تأثیرگذار باشد.
آموزش سئو تکنیکال
خب به بخش اصلی مقاله برویم و ببینیم که این سئو تکنیکال را چطور باید یاد بگیریم؟ اصلا از چند بخش تشکیل شده و چطور میتوانیم آن را در وب سایت خودمان پیادهسازی کنیم؟ تمام سعیم را میکنم که در ادامه مقاله تمام چیز را به سادهترین شکل ممکن برایتان توضیح بدهم خب، به سراغ اولین فاکتور برویم.
1.
سرعت سایت
شاید برای شما هم جالب باشد بدانید که گوگل وقتی قرار هست 1 صفحه از وب سایتتان را به نتایج اول بیاورد، به عنوان 1 فاکتور مهم سرعت آن را نسبت به سرعت صفحات رقبا بررسی میکند.
این یعنی ممکن هست سرعت لود پایین وب سایت شما؛ باعث گردد محتوای جذاب و مفیدتان در مقابل دید کاربران قرار نگرفته و به قول خودمان «به پول تبدیل نگردد!»
اما چرا سرعت؟ خب راستش گوگل به کاربران اهمیت زیادی میدهد و در ادامه هم کاربران از منتظر ماندن پای صفحات گوشی یا رایانه برای باز شدن صفحه سایت شما خوششان نمیآید.
یادم هست در گذشته ما ایرانیها حتی حاضر بودیم برای خواندن 1 مقاله 300 کلمهای در سایتی مثل ترفندستان، چند دقیقه به صفحه سفید رایانه در کافی نت نگاه کنیم و منتظر بمانیم؛ ولی امروز حتی 10 ثانیه منتظر ماندن آزارمان میدهد.
اگر بخواهم کمی با آمار و اعداد صحبت کنم؛ باید زمان باز شدن هر صفحه از وب سایت شما چیزی بین 2 تا 7 ثانیه باشد.
بنابراین به عنوان قدم اول از سئو تکنیکال باید شروع کنید به بهینه کردن سرعت وب سایتتان.
چطور؟ یا با کمک آموزشهای سطح وب یا 1 برنامه نویس حرفهای و خبره.
پیشنهاد میکنم مقاله آموزش افزایش سرعت سایت در وبلاگ نوین را هم برای آشنایی بهتر مطالعه کنید.
2.
ساختار بهینه شده برای رباتها
گوگل و بقیه موتورهای جستجوگر برای مشاهده صفحات وبسایت شما، از یکسری ربات کمک میگیرند که به اسمهایی مثل کراولر (crawler) یا خزنده، عنکبوت و… شناخته میشوند.
نکته مهم اینجاست که این خزندهها بسیار توانایی بالایی در بررسی صفحات وبسایت ندارند.
یعنی اینطور نیست که امروز 1 مقاله بنویسید، آن را به امید خدا ول کنید و منتظر باشید که خزندهها صفحهتان را پیدا کنند.
در اصل شما باید برای دیده شدن سایت و صفحات آن، به رباتها کمک کنید.
چطور؟ یکی از بهترین راهکارها، ایجاد 1 ساختار قابل پیگیری و دنبال کردن در سایت هست.
خزندهها اصولاً برای پیدا کردن صفحات جدید، از لینکها کمک میگیرند.
یعنی اگر من اینجا به صفحه آموزش سئو در آکادمی نوین لینک بدهم، علاوه بر اینکه آن صفحه را به شمای کاربر معرفی کردهام، راهی هم طراحیام تا رباتها به آن صفحه دسترسی پیدا کرده و ایندکسش کنند.
(منظور از ایندکس ذخیره صفحه در دیتابیس گوگل و نمایش در نتایج است).
با توجه به همین مثال، وب سایت شما باید به طور استاندارد دارای لینکهای داخلی باشد.
اگر بخواهم به صورت خلاصه بگویم، باید برای تمام صفحات وبسایتتان لینک داخلی وجود داشته باشد؛ در غیر اینصورت ممکن هست خزندهها به صورت ناقص سایت را خزش کنند.
3.
فایل robot.txt
تا جایی که من میدانم رباتها موجودات زبان نفهمی می باشند و به راحتی نمیگردد حالیشان کرد که ربات عزیز این صفحه را ایندکس نکن!
اما خب با بعضی زبانهای برنامه نویسی میگردد با آنها صحبت کرد.
فایل متنی robot.txt که در هاست وبسایت شما بارگذاری میگردد، حاوی 1 سری دستور برنامه نویسی هست که با رباتهای موتور جستجو ارتباط برقرار میکند.
ولی چرا؟
در اصل این فایل به شما کمک میکند نسبت به رفتار خزندهها در مورد وبسایتتان، کمی کنترل داشته باشید.
مثلاً میتوانید به کمک فایل robot از آنها درخواست کنید که صفحاتی مثل صفحه پرداخت و… سایتتان را ایندکس نکنند.
مثالی که از دوستم زدم را یادتان هست؟ دقیقاً مشکل اینجا بود که در حالت پیش فرض سایتهای وردپرسی 1 خط کد در داخل فایل روبوت میگذارند تا رباتها نتوانند سایت ناقص را بررسی کنند و این وظیفه طراح سایت هست که بعد از کامل شدن پروژه، این کد را از آن حذف کند.
البته حذف کردن یا قرار دادنش هم کار سختی نیست؛ کافی هست به بخش تنظیمات وردپرس بروید، سراغ گزینه خواندن رفته و تیک گزینهای که در پایین میبینید را حذف کنید:
اما در مورد خود فایل robot.txt به صورت پیشفرض وردپرس این فایل را برای وبسایت شما میسازد.
ولی پیشنهاد میکنم برای آشنایی بیشتر سراغ مقاله آن در وبلاگ نوین بروید و اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.
4.
صفحات 404 و لینکهای شکسته
اگر همین حالا دچار 1 خوددرگیری مزمن بشوم و تصمیم بگیرم مقاله آموزش سئو تکنیکال که در حال خواندنش هستید را حذف کنم؛ زمانی که بخواهید بار دیگر به آن وارد شوید، با 1 صفحه 404 روبرو خواهید شد.
در اصل صفحات 404 صفحاتی می باشند که محتوای آن به طور کامل حذف شده هست.
در ادامه هر لینکی که از وبسایت شما به صفحات 404 سایت خودتان (یا دیگران) داده گردد؛ 1 لینک شکسته هست.
خب؟ در اصل تمامی این مقدمهچینیها برای این بود که بگویم رباتهای گوگل از این صفحات 404 متنفرند و وجودشان در سایت شما باعث کاهش قدرت سئو تکنیکالتان میگردد.
راهکار چیست؟ راهکار استفاده از ریدایرکت 301 هست.
به کمک این ریدایرکت شما میتوانید رباتها و کاربرانی که وارد این صفحات حذف شده میشوند را به صفحات مرتبط (اغلب صفحه اصلی سایت) هدایت کنید.
5.
جلوگیری از وجود صفحات تکراری (duplicate content)
مشکل محتواهای تکراری اغلب مشکلی هست که فروشگاههای اینترنتی با آن روبرو میشوند.
مثلاً فروشگاهی که در محصولاتش، 5 تلفن همراه LG مدل k8 دارد و تنها تفاوت آنها در رنگشان هست.
در اصل تمامی این 5 صفحه 1 محتوا و توضیحات محصول یکسان و جزئیات مشابه دارند.
گوگل در مقابل محتواهای تکراری درون وب سایت شما ساکت نمیشیند و ترجیح میدهد اعتبار سئوتان را کاهش دهد.
اما خب راه حل این مشکل چیست؟ چطور 1 فروشگاه میتواند محصولات مشابه را هم در وب سایتش داشته باشد؟
راه حلی که خود گوگل برای این مشکل تعیین کرده، استفاده از تگ کنونیکال هست.
با کمک این تگ شما میتوانید به گوگل بفهمانید که از میان صفحات تکراری در سایتتان، کدام یکی نسخه اصلی هست و کدام را در نتایج ایندکس نکند.
6.
امنیت سایت!
گوگل نسبت به امنیت وب سایتهای سطح وب به شدت حساس هست.
یعنی کافی هست رباتهای این موتور جستجو متوجه شوند 1 جوجه هکر به سایت شما نفوذ کرده تا آبرو و حیثیتتان را ببرند! در اصل اگر وبسایت شما هک گردد و گوگل آن را بفهمد، باید در مدت زمان کوتاهی منتظر کاهش رتبههای آن باشید.
چون در این حالت علاوه بر کاهش خودکار رتبهها، گوگل در نتایج هک شدن وبسایتتان را برای کاربران سطح وب هم بازگو میکند تا آنها وارد سایتتان نشده و عملاً 1 برندسازی منفی برایتان شکل میگیرد.
بنابراین پیشنهاد میکنم حتماً برای افزایش امنیت سایت خودتان اقدام کنید.
برای افزایش امنیت سایت بهتر هست موارد زیر را حتماً رعایت کنید:
هاست خود را از 1 شرکت معتبر و مطمئن خریداری کنید یک رمز عبور قدرتمند داشته باشید و به هر کسی ندهید سیستم مدیریت محتوای سایت را از منابع اصلی بگیرید سطح دسترسی را برای اشخاص معین کنید و به اطلاعات مهم فقط صاحب سایت دسترسی داشته باشد. برای سایتتان گواهی امنیتی ssl بگیرید که در بخش بعد توضیح میدهیم که چیست از سیستم عامل و نرمافزارهای معتبر و اصلی استفاده کنیدگواهی امنیتی ssl
ssl همان چیزی هست که باعث میگردد وب سایت نوین به جای آدرس http، با آدرس https نمایش داده گردد.
یعنی کل قضیه سر همان s آخر آدرس هست.
در اصل ssl 1 پروتکل امنیتی هست که از انتقال اطلاعات بین سایت و کاربرانتان حفاظت بیشتری میکند.
چند سالی هست که گوگل نسبت به وجود ssl در سایتها حساسیت زیادی نشان میدهد.
یعنی اگر از این پروتکل امن استفاده نکنید، گوگل از ورود کاربران به سایتتان جلوگیری میکند.
اگر قصد فعالسازی آن را دارید؛ باید به پشتیبانی هاستینگ خودتان پیام بدهید تا شما را راهنمایی کنند؛ همینطور میتوانید از مقالات رایگان آموزشی سطح وب کمک بگیرید.
7.
سایت مپ
سایتمپ سایت هم مثل فایل روبوت، 1 فایل متنی با فرمت xml است؛ ولی کارکرد آنها با هم فرق دارد.
در اصل سایتمپ فایلی هست که لینک تمام صفحات وبسایتتان درون آن قرار میگیرد؛ از صفحات مقالات گرفته تا برگهها و… .
ولی چرا؟
چون رباتهای موتور جستجو به صورت خودکار همیشه سایتمپ سایت شما را بررسی میکنند.
آنها با بررسی لینکهای درون این صفحه، راحتتر میتوانند صفحات را پیدا کرده و آنها را بررسی کنند.
بنابراین با ساخت سایت مپ روند خزش رباتها روی سایتتان را راحتتر میکنید.
در مقاله «سایت مپ چیست» وبلاگ نوین میتوانید یاد بگیرید که چگونه نقشه سایت بسازید و به گوگل معرفی کنید.
8.
استراکچر دیتاها
به طور عادی، گوگل به کمک یکسری الگوریتم و فاکتورهای از پیش تعیینشده تشخیص میدهد که محتوای وبسایت شما چقدر باکیفیت هست.
مثلاً با بررسی چگالی کلمه کلیدی، وجود کلمات مرتبط، تصاویر و… در متن محتوا میفهمد که صفحه شما چقدر برای بودن در نتایج اول لیاقت دارد؛ ولی به طور کلی توانایی تشخیص محتوای خود صفحه را ندارد.
در ادامه 1 سری کدهای برنامهنویسی که به آنها استراکچر دیتا میگویند؛ میتوانند در شناخت خود محتوای صفحه هم به گوگل کمک کنند.
اگر شما از کدهای استراکچر دیتا در برنامهنویسی وبسایتتان کمک بگیرید، گوگل محتوایتان را بهتر درک کرده و در ازای زحمتی که میکشید؛ علاوه بر بر افزایش اعتبارتان، نحوه نمایش سایتتان در نتایج را هم تغییر میدهد.
مثلا به تصویر پایین نگاه کنید:
نمایش قیمت، ستاره و… در نتایج گوگل یکی از مزایای استفاده از کدهای استراکچر دیتا هست.
پیادهسازی این کدها در سایت بهتر هست به کمک 1 متخصص سئوکار انجام گردد.
پس اسکیما چیست؟
Schema فرمی از استراکچر دیتا است؛ به زبان سادهتر اسکیما 1 زبان مشترک هست که توسط چندین موتور جستجوی بزرگ ایجاد شده هست و حاوی 1 نشانه گذاری استاندارد برای دادههای ساختاری یا استرکچر دیتاهاست که موتورهای جستجو قادر به درک آن می باشند.
در مقاله «اسکیما چیست» به طور کامل در مورد این نشانهگذاری و نحوه پیادهسازی آن در سایت توضیح دادهایم.
9.
آدرس صفحهها را ساختارمند کنید
یکی دیگر از فاکتورهای سئو تکنیکال، موضوع URLهاست.
در واقع گوگل به زیبایی و کوتاه بودن آدرس صفحات سایت شما هم اهمیت میدهد.
البته نه آنقدر زیاد ولی در هر حال این موضوعی هست که میتوانید با توجه به آن، سایتتان را نسبت به قبل بهینهتر کنید.
برای ساخت URL صفحات به این موارد دقت داشته باشید:
10.
لینکهای بردکرامب (Breadcrumbs)
لینکهای بردکرامب همان لینکها یا مسیری می باشند که در بالا یا پایین صفحات وب سایت، به کاربر نمایش میدهند دقیقاً الان در کدام نقطه سایت قرار گرفته.
به عنوان نمونه به تصویر پایین نگاه کنید تا بهتر متوجه منظورم بشوید:
همانطور که میبینید، بردکرامب از چند لینک داخلی طراحی شده.
پس در مرحله اول به ایجاد 1 ساختار لینک سازی در سایتتان کمک میکند و در مرحله دوم باعث بهینه سازی تجربه کاربران از کار با سایت شما میگردد.
11.
قالب ریسپانسیو و متناسب با گوشی
قالب ریسپانسیو سایت در اصل قالبی هست که نسبت به اندازه صفحه نمایش کاربر واکنش نشان میدهد.
مثلاً زمانی که شما با رایانه به سایت نوین سر بزنید، سایت را متفاوت از زمانی میبینید که با تلفن همراه یا تبلت وارد آن شوید.
این به خاطر ریسپانسیو بودن سایت هست که نسبت به اندازه صفحه نمایش شما کوچک و بزرگ میگردد تا بتوانید به بهترین شکل ممکن تمام اجزای آن را مشاهده کنید.
در حال حاضر گوگل نسبت به ریسپانسیو بودن وبسایتهای شما حساسیت بسیار زیادی نشان میدهد.
بنابراین اگر تاکنون از قالبهای قدیمی استفاده میکنید که با صفحه نمایش کاربر تناسب ندارند؛ حتماً فکری به حال سایتتان کنید.
کلام آخر
خب؛ بالاخره به انتهای مقاله آموزش سئو تکنیکال رسیدیم.
تمام سعیم را کردم تا در زمان نوشتن این مقاله، نکات تخصصی و شاید کمی سخت را به زبان ساده به شما آموزش بدهم.
در نهایت و به عنوان کلام آخر پیشنهاد میکنم اگر قصد دارید در دنیای سئو فعالیت کرده یا اصلاً آن را روی سایتتان پیاده کنید؛ همیشه علمتان در این زمینه را به روز نگاه دارید.
با توجه به اینکه الگوریتمهای گوگل هر روز در حال به روز شدن می باشند، دانش سئو قبلی شما همیشه در معرض منقضی شدن هست.
اگر به دنبال 1 منبع به روز برای آپدیت کردن دانشتان هستید، حتماً از مقالات وبلاگ نوین کمک بگیرید.
نوشته سئو تکنیکال چیست؟ 11 قدم که باید در سایت طی کنید! اولین بار در نوین.

شما می توانید 30 تا 50 میلیون تومان در ماه، از اینترنت درآمد داشته باشید و شغل رویایی خودتان را بسازید ...
برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا بر روی بنر زیر کلیک بفرمایید :