citizenryco.ir logo مارکت استراکچر Market structure چیست؟ – آموزش مارکت استراکچر ...




مارکت استراکچر Market structure چیست؟ – آموزش مارکت استراکچر
citizenryco.ir logo لینک منبع خبر:
https://itsca-brokers.com/forex/market-structure/

مارکت استراکچر

در این درس و چند درس بعدی از آموزش پرایس اکشن پیشرفته به آموزش مارکت استراکچر و پیدا کردن سیگنال های معاملاتی فارکس می پردازیم.این مقاله درس 26 از دوره اسمارت مانی ایتسکا (پرایس اکشن پیشرفته) می باشد.در درس قبلی 7 چک لیست معاملاتی فارکس را بررسی کردیم.

و در این درس نیز مارکت استراکچر و یا همان ساختار بازار را بررسی می کنیم.مارکت استراکچر مبحث بسیار مهم و بنیادی بوده و بهتر هست تا آن را کامل متوجه نشده اید ، سراغ درس های بعدی ما نروید.

دوره اسمارت مانی ایتسکا مارکت استراکچرمارکت استراکچر

مارکت استراکچر Market Structure چیست؟

مارکت استراکچر همان ساختار بازار می باشد که ما قصد داریم آن را هم از لحاظ داخلی و هم خارجی بررسی کنم.ساختار داخلی بازار شامل حرکات کوچکی می گردد که ما می توانیم با استفاده از آن سیگنال های خرید و فروش را پیدا کرده و بعد از بررسی های دیگر نسبت به معامله اقدام کنیم.

ساختار خارجی بازار نیز بسیار مهم بوده و شامل سوئینگ های سقف و کف بوده و تریدر می تواند با پیدا کردن آنها بهترین نقطه برای ورود و خروج را پیدا کند.

هنگام معامله همیشه باید بدانید که اگر بتوانید روند بازار را تشخیص داده و به نوعی سوار موج روند شده و همسو با آن معامله کنید ، خواهید توانست به سود خوبی در بازار برسید.

پس هدف اصلی 1 تریدر باید پیدا کردن روند بازار معامله و معامله در جهت این روند و کسب سود باشد.پایه و اساس تمامی این موارد مارکت استراکچر می باشد.

کارکت استراکچر یکی از مهم ترین بحث ها و مفاهیم در مبحث تحلیل تکنیکال می باشد.و یادگیری این مبحث پیش نیاز بسیاری از مفاهیم دیگر دوره اسمارت مانی ما می باشد.

پس زمانی که برای تحلیل 1 جفت ارز فارکس و یا هر سهم در بازار های مالی چارت قیمتی آن را مشاهده می کنید ، مارکت استراکچر اولین چیزی هست که باید آن را بررسی کنید.

مارکت استراچر فارکس شامل بهترین ناحیه ها ، جریان سفارشات ، مسیر حرکت و نقاط ورود و خروج می گردد.و با استفاده از آن بهتر می توان معاملات خود را مدیریت کرد.

مفاهیم اولیه در ساختار بازار

در این قسمت به بیان مفاهیمی در فارکس و اصطلاحاتی در مارکت استراکچر می پردازیم.این مفاهیم ممکن هست برایتان ابتدایی به نظر برسد و یا برای برخی دیگر از دانشجویان این دوره جدید باشد.پس بهتر هست آنها را بیان کنیم.

HH : Higher High

HL : Higher Low

LL : Lower Low

LH : Lower High

بازار صعودی (بولیش) Bullish

بازار صعودی بازاری هست که از محموعه ای از نقاط بالایی ، یعنی کف ها و سقف های بالاتری را ایجاد می کند.یعنی از HH ها و HL های متوالی تشکیل شده هست.در شکل زیر 1 بازار صعودی را می بینید.

بازار صعودی (بولیش) Bullishبازار صعودی (بولیش) Bullish

البته در روند صعودی همیشه قرار نیست HH ها و HL ها منظم و مثل شکل بالا قرار گیرند.در بازار و چارت واقعی در بازار صعودی تقریبا نموداری مثل شکل زیر را شاهد هستیم.

شکست استراکچر BOS (Break Of Structure)

زمانی قیمت از سقف قبلی عبور می کند تا HH جدیدی ایجاد کند ، شکست استراکچر BOS (Break Of Structure)  ایجاد شده هست که آنها را در شکل زیر نشان داده ایم.

شکست استراکچر BOSشکست استراکچر BOS

Bos با مفاهیم دیگری از قبیل شکست و اسپایک نیز شناخته می گردد.

پس برای ایجاد 1 HH جدید 1 باس به وجود می آید.

ساختار داخلی بازار Internal Structure

بعد از آموزش مارکت استراکچر باید بتوانید سوئینگ های سقف و کف را معین کنید.آنچه میان سوئینگ سقف و کف قرار دارد ، ساختار داخلی بازار می باشد.در شکل زیر ساختار داخلی بازار میان دو خط نارنجی قرار گرفته هست.

ساختار داخلی بازارساختار داخلی بازار

میان این دو خط نارنجی رنگ بازار بالا و پایین شده و مدام در حال تغییر می باشد.ولی همچنان میان سوئینگ سقف و کف قرار داریم و بازار صعودی می باشد.

نحوه تعیین HH و HL در مارکت استراکچر

زمانی که HH جدیدی ایجاد شد و ما سوئینگ کف را معین کردیم ، در ساختار داخلی و میان دو خط کمترین کف را پیدا می کنیم و آن همان HL و یا کف بعدی ما خواهد بود.

HL جدید کف سوئینگ بعدی ما بوده و خط نارنجی رنگ بعدی مثل شکل زیر از HH بعدی رسم خواهد شد.سپس میان این دو ساختار داخلی بازار بوده و کمترین سقف به عنوان HL معین می گردد.

نحوه تعیین HH و HL در مارکت استراکچرنحوه تعیین HH و HL در مارکت استراکچر

بازار نزولی (خرسی) Bearish

 در بازار نزولی (خرسی) Bearish نیز شاهد سقف ها LH و کف ها LL های پایین تری هستیم و مثل بازار صعودی در بازار واقعی این روند منظم نبوده و در میان این سقف ها و کف ها نوسانات زیادی دیده می گردد.

بازار نزولی (خرسی) Bearishبازار نزولی (خرسی) Bearish

زمانی که قیمت پایین تر رفته تا کف جدیدی ایجاد کند.در این حالت نیز 1 BOS مثل شکل زیر رخ داده هست.

بازار نزولی (خرسی) Bearishبازار نزولی (خرسی) Bearish

نحوه تعیین LL و LH در مارکت استراکچر

زمانی که قیمت پایین رفته و LL جدیدی ایجاد شد ، مثل شکل زیر دو خط یکی از LH و یکی از LL جدید رسم کرده و میان این دو خط (دو خط نارنجی رنگ شکل زیر) ساختار داخلی بازار نامیده می گردد.

حال بین این دو خط بالاترین سقف را پیدا کرده و به عنوان LH در نظر می گیریم.و Lower High های بعدی نیز به همین ترتیب پیدا خواهند شد.

نحوه تعیین LL و LH در مارکت استراکچرنحوه تعیین LL و LH در مارکت استراکچر

نکته مهم مارکت استراکچر در فارکس

در هر تایم فریمی بعد از BOS انتظار داریم 1 پولبک ایجاد گردد.

بسیاری از تریدر ها با مشاهده BOS در بازار و عبور قیمت از HH به فکر خرید می افتند.ولی تریدر های باهوش بعد از مشاهده BOS منتظر پولبک مانده و در پولبک وارد می شوند.و تصمیم که خرید و یا فروش می گیرند.

پس در بازار صعودی باید HL ها و در بازار نرولی نیز باید به دنبال LH ها باشیم.

در روند نزولی تا زمانی که قیمت به 1 سقف قوی LH قبلی نرسیده هست ، یعنی فعلا بازار در روند نزولی خود قرار دارد.

در روند صعودی نیز تا زمانی که قیمت به HL قبلی نرسیده هست یعنی بازار فعلا در روند صعودی قرار دارد.

معمولا در قسمت باس ها لیکوئیدیتی زیادی وجود دارد که در درس های آینده به آن خواهیم پرداخت.

بعد از این درس و چند دور خواندن آن باید بتوانید سقف ها و کف ها را به درستی در روند های مختلف تشخیص دهید.

بررسی سقف و کف قوی و ضعیف

سقف قوی همان HH ها و LH ها در روند های مختلف می باشد.زمانی که قیمت از این سقف ها عبور کند ، باید تریدر دقت و توجه بیشتری نسبت به بازار داشته باشد.

برای مثال فرض کنید در 1 روند صعودی قرار داریم.و HH ها به صورت متوالی در حال ایجاد و دیده شدن بر روی چارت می باشند.

فرض کنید در 1 مرحله قیمت پایین تر آمده و HL قبلی را رد کرده و از آن هم پایین تر آمده هست.در این حالت دیگر آن HL قبلی دیگر کف قوی نیت و کف ضعیف محسوب می گردد.ولی اگر بازار پایین آده و قبل از رسیدن به این HL پولبک زده و به بالا برگردد این نقزه کف قوی محسوب می گردد.

در روند نزولی نیز به همین صورت می توان تحلیل کرد.

فرض کنید در 1 روند نزولی قرار داریم و کف ها و سقف های پایین تر به صورت متوالی در حال ایجاد شدن می باشند.فرض کنید قیمت بعد از رد کردن 1 LL در حال پایین آمدن می باشد.بعد از ایجاد 1 LL کمی بالا تر می رود.و مثلا بعد از نوساناتی 1 LH ایجاد می کند.

بعد از LH بازار پایین می آید .فرض کنید در 1 مرحله و در نوسانات قیمت بالا رفته و از این LH نیز رد شده و بالاتر می رود.در این حالت این LH 1 سقف ضعیف محسوب می گردد.زیر مقاومت خود را از دست داده هست.ولی اگر قیمت قبل از رسیدن به این LH پولبک شده و دوباره پایین می رفت این قسمت همچنان سقف قوی در روند نزولی محسوب می شد.

در درس بعدی بیشتر به این موضوع و روند و نیز نحوه معامله در آنها خواهیم پرداخت.ولی مفاهیم بیان شده در این درس بسیار مهم و بنیادی بوده و بهتر از قبل ادامه دادن دوره چندین بار این درس را مرور کرده و با مطالب بیان شده بیشتر آشنا شوید.

انواع مارکت استراکچر

قبل از بیان انواع مارکت استراکچر باید با مفاهیم بیان شده آشنا می شدید.حال که مفاهیم را بیان کردیم ، راحتتر می توانیم به بیان این دو بپردازیم.در کل دو نوع مارکت استراکچر داریم :

ساختار خارجی بازار ساختار داخلی بازار

ساختار خارجی بازار

ساختار خارجی بازار همان پیدا کردن سوئینگ سقف و کف در بازار می باشد.در ساختار خارجی ، بازار را با دید بزرگتر و با وسعت بیشتری نگاه می کنیم.در این مورد با پیدا کردن سوئینگ ها کاملا می توانیم تشخیص دهیم که در بازار صعودی قرار داریم و یا نزولی.

و راحتتر می توان نقاط ورود و خروج از بازار را تشخیص داد.توضیحات مربوط به ساختار داخلی بازار را نیز در ابتدای مقاله بیان کردیم.

google rating | reviews
4. ستاره - بازنگری سردبیر
citizenryco.ir logo « خبرنگار: دکتر محسن حسن پور »

citizenryco.ir logo کد خبر: « 128188 »

citizenryco.ir logo بازدیدها: 17316 1 هفته پیش

« پیشنهاد ویژه برای شما »
سلام و عرض ادب ❤️ خدمت شما هم وطن محترم، قطعا شما نیز به کسب درآمد فوق العاده از اینترنت نیاز خواهید داشت ...

شما می توانید 30 تا 50 میلیون تومان در ماه، از اینترنت درآمد داشته باشید و شغل رویایی خودتان را بسازید ...

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا بر روی بنر زیر کلیک بفرمایید :