مزایا و معایب بازاریابی دهان به دهان (WOMM) چیست و چگونه در آن موفق شویم؟ ...

همهی ما با شنیدن نام بازاریابی دهان به دهان (که در انگلیسی با نام Word Of Mouth Marketing یا WOM نامیده میگردد) یادِ داستان 1 کلاغ چهل کلاغ میافتیم؛ البته این 1 کلاغ چهل کلاغها از آن نوع حرف آوردن و بردنهای خانهخرابکن نیستند، این چرخش حرفهای دهان به دهان تأثیر اعجاب و آور و مثبتی را در هر کسبوکاری به همراه خواهند داشت.
بگذارید با این 1 جمله شروع کنیم: ۹۲% از مصرفکنندهها، پیشنهادهای دوستان یا خانوادهشان را بیشتر از هر نوع دیگری از تبلیغات باور میکنند. این آمار ساده، یکی از قدرتمندترین حقایق در بازاریابی را در خود پنهان کرده است: بزرگترین سرمایه بازاریابی شما، پایگاه مشتریان فعلی شماست.قدرت جادویی بازاریابی دهان به دهان، بیش از پیش خودش را به رخ کشیده است، از 1 رستوران سادهی محلی در شمال کشور خودمان تا ظهور و بروز شبکههای اجتماعی قدرتمندی مثل فیسبوک تا بهیادماندنیترین کمپینهای تبلیغاتی شرکتهای بزرگ مثل کوکاکولا و حتی تا مارکتینگ برند جادویی هری پاتر و همین اپلیکیشن کار راه بینداز اسنپ و یا فروشگاه بزرگی مثل دیجیکالا، تمام بهنوعی تحت تأثیر جادوی قدرتمند بازاریابی دهان به دهان بودهاند.
در دنیای پیوسته و پیچیده امروزه، حتی 1 توصیه و پیشنهاد میتواند تاثیر شگرفی داشته باشد.بنابراین این نوع از بازاریابی فرصت مناسبی برای انتقال نظرات هست.بسیاری از بهترین شیوهها و راهکارهای تحقیقات بازاریابی، بازاریابی دهان به دهان را ترویج میکنند.اجازه دهید این طور تعریف خود را از این روش به پایان برسانیم: ۹۲% از مصرفکنندهها، پیشنهادهای دوستان یا خانوادهشان را بیشتر از هر نوع دیگری از تبلیغات باور میکنند.این آمار ساده، یکی از قدرتمندترین حقایق در بازاریابی را در خود پنهان کرده است: بزرگترین سرمایه بازاریابی شما، پایگاه مشتریان فعلی شماست.
مزایای بازاریابی دهان به دهان
افزایش فروش بدون نیاز به پرداخت هزینه برای تبلیغات: بسیاری از برندها از بازایابی دهان به دهان به جای هزینه تبلیغاتی برای افزایش فروش و مخاطب استفاده میکنند. ایجاد جامعه، نه فقط تولید کالا: بازاریابی دهان به دهان طرفداران و مشتریان وفادارتری ایجاد میکند.مشتریان با میزان مشارکت بالا، عموما خرید بیشتری دارند و بیشتر به دوستان خود پیشنهاد میکنند.این روند باعث افزایش بازده در طول زمان استراتژی شده و 1 مشتری با میزان وفاداری بالا و طولانی ایجاد میکند. بودجه بیشتر، آزادی بیشتر: برندهایی که مشتریان وفادار دارند، چرخه خرید آنها تکرار شده و در نتیجه بازگشت سرمایه بالاتری دارند و خدمات بازاریابی بهتری ارائه می دهند.راه کارهای ایجاد 1 استراتژی موفق در بازاریابی دهان به دهان
برای اینکه مردم در مورد محصولات یا خدمات شما در دنیای دیجیتال صحبت کنند، پستهای شما را به اشتراک بگذارند، زیر معرفی محصولاتتان کامنت های مثبت بگذارند و به شما در گوگل مپ امتیاز بدهند باید دلیلی به آنها بدهید.
جذاب باشید وقتی پستهایی که منتشر میکنید ارزش اشتراکگذاری را داشته باشد، فالوئرهایتان با اعتماد به نفس بیشتری آنها را با دوستانشان به اشتراک خواهند گذاشت.پستهایتان یا باید خوب باشند یا جالب یا سرگرمکننده.به این منظور میتوانید در مورد شبکههای اجتماعی مختلفی که در آنها فعالیت دارید تحقیق کنید.برای مثال طبق تحقیقاتی که انجام شده، کاربران فیسبوک بیشتر محتواهای آموزشی را به اشتراک میگذارند.
ماشه را بکشید آیا میتوانید خودتان را با چیزهایی که مشتریانتان انجام میدهند یا استفاده میکنند گره بزنید؟ محصولاتی طراحی کنید که مشتریانتان دوست داشته باشند، سپس با 1 لینک آنها را به صفحات ترغیبکننده دیگری وصل کنید.
ارزش ایجاد کنید اشتراکگذاری اطلاعات با ارزش شما را با ارزش میکند.تجربیات خاص مشتریان در کنار داشتن محصولات عالی و بینقص ارزشهای برندتان را افزایش میدهد و در نتیجه پتانسیل بازاریابی توصیهای (WOM) نیز برای شرکتتان بالا خواهد رفت.
احساسات را برانگیزید ایجاد احساسات با ایجاد ارزش دست در دست هم پیش میروند.وقتی 1 پست تبلیغاتی احساسات بینندگان را برمیانگیزاند، احتمال اینکه مردم تجربیاتشان را در بخش نظرات به اشتراک بگذارند بسیار زیاد هست.دقت داشته باشید که کسی 1 تجربه معمولی را به اشتراک نمیگذارد؛ بنابراین پست تبلیغاتی شما بخشی از تجربیات کاربران راجع به 1 حادثه تلخ یا 1 اتفاق شیرین را یادآوری کند.
معایب تبلیغات دهان به دهان (WOM)
عدم کنترل: از معایب این روش، عدم کنترل بر محتوای پیامهایی هست که کاربران به اشتراک میگذارند.بهعنوانمثال، اگر تعدادی از کاربران تجربه بسیار منفی از اپلیکیشن شما داشته باشند و آن را با دیگران به اشتراک گذاشته باشند، تأثیر مخربی بر کسبوکار شما به وجود میآورد.به همین دلیل، همواره باید بر کیفیت اپلیکیشن و به همین صورت نظرات و بازخوردهای کاربران توجه کنید. ارزیابی دشوار: اندازهگیری میزان تأثیرگذاری بازاریابی دهانبهدهان نسبت به سایر روشهای دیجیتال مارکتینگ دشوار هست.این نوع بازاریابی اغلب در قالب گفتگوهای روزانه اتفاق میافتد و قابلاندازهگیری نیست.بااینوجود اندازهگیری نتایج کمپینهایی که بر اساس کلیک روی 1 دکمه CTA یا اشتراکگذاری محتوای معین باشد، قابل دنبال کردن و اندازهگیری هست.به دنبال ایجاد شبکهی اجتماعی فعال باشید
72% بازاریابان از شبکه های اجتماعی برای ساخت طرفداران وفادار استفاده می کنند.داشتن 1 جامعه وفادار در شبکه های اجتماعی یکی از الزامات اجرای استراتژی های بازاریابی دهان به دهان هست.این جا جایی هست که می دانید مخاطبانتان نقش مهمی بازی می کنند.باید بدانید مخاطبان هدفتان چه افرادی می باشند و کجا و چگونه علاقه دارند تا در فضای آنلاین فعال باشند.ممکن هست آن ها بیشتر در پلتفرم هایی مثل اینستاگرام فعال باشند تا به عنوان مثال توئیتر.زمانی که بهترین شبکه اجتماعی برای برقراری ارتباط با مخاطبان هدفتان را پیدا کردید، شروع به برقراری ارتباط با آن ها کنید.در این باره تحقیق کنید که چگونه می توانید با آن ها به گونه ای صحبت کنید که طبیعی باشد.آیا می توان با آن ها شوخی کرد؟ لحن صحبت این نوع از مخاطبان چیست؟ اگر می خواهید 8 ترند بسیار مهم در دیجیتال مارکتینگ را بدانید بروی لینک آبی کلیک کنید.
چرا استفاده از بازاریابی دهان به دهان مؤثر و ضروری است؟
مهمترین دلیلی که بازاریابی دهان به دهان را به ارزشمندترین و مؤثرترین روش بازاریابی تبدیل میکند این هست که مشتریان هدف شما به دوستانشان بیش از هر کس دیگری اعتماد دارند.بر طبق یکی از تحقیقاتی که در همین زمینه انجام گرفته، 92 درصد مردم پیشنهادهای دوستان و اعضای خانواده خود را بیشتر از آنچه که در تبلیغات میبینند و میشنوند باور دارند.همین آمار برای درک ارزش و اهمیت استفاده از استراتژیهای تقویت کننده بازاریابی دهان به دهان کفایت میکند.علاوه بر این، نکته جالب توجه دیگر این هست که بازاریابی دهان به دهان با اولین پیشنهاد یا معرفی به پایان نمیرسد؛ بلکه اولین نفر به شخص دوم اطلاع میدهد و آن فرد نیز به نوبه خود شخص دیگری را در جریان تجربه مثبت خود قرار میدهد و این زنجیره همینطور ادامه پیدا میکند.لذا در صورت استفاده صحیح، بازاریابی دهان به دهان به ابزار قدرتمندی برای دیده شدن و توزیع گسترده اطلاعات تبدیل خواهد شد. البته باید دقت داشته باشید که اطلاعات مخرب و تجربههای ناخوشایند نیز میتوانند به همین ترتیب پخش شوند و در کوتاه مدت یا بلندمدت، چهره کسب و کارتان را خدشه دار کنند.در عین حال، با این پیش فرض که همیشه در جهت فراهم آوردن تجربههای مثبت و خوشایند تلاش میکنید، یکی از مزیتهای بسیار مهم بازاریابی دهان به دهان این هست که فرد پیشنهاد دهنده از شخص خودش مایه میگذارد که نه تنها اطلاعات دریافتی را برای گیرنده ملموستر میکند، بلکه از دید مشتریان امروزی نیز ارزشمندتر به نظر میرسد. از جمله سایر مزایای بازاریابی دهان به دهان میتوان به موارد زیر اشاره کرد: • افزایش فروش بدون هزینه تبلیغات: با استفاده از روش طبیعی بازاریابی دهان به دهان، آمار فروش شما بدون هیچ هزینهای افزایش پیدا خواهد کرد؛ • شکل گیری جامعهای از مشتریان علاقمند و وفادار: با تکیه بر بازاریابی دهان به دهان، 1 جامعه همسو از مشتریان علاقمند و فعال در حول کسب و کار شما شکل خواهد گرفت.این مشتریان فعال و علاقمند، خرید بیشتری انجام میدهند و بیشتر به ارجاع دوستان و آشنایان خود تمایل دارند؛ در نتیجه، درآمد شما و ارزش هر مشتری افزایش خواهد یافت. • امکان دریافت بودجه و آزادی عمل بیشتر: برندهایی که میزان ارزش مشتریان و وفاداری آنها بیشتر هست موارد مناسبتری برای سرمایه گذاری می باشند؛ چرا که نسبت هزینه جذب به ارزش مشتری یکی از مهمترین شاخصها برای سنجش کیفی مدل کسب و کار محسوب میگردد. شبکههای اجتماعی انجام فرایند دیجیتال بازاریابی دهان به دهان را سادهتر میسازند، ولی در واقع این روش بازاریابی به دو صورت ترکیبی آفلاین و آنلاین انجام میگردد؛ بنابراین کمپین بازاریابی دهان به دهان خود را طوری طراحی کنید که کاربر ترغیب به اشتراکگذاری ویژگی و فواید محصول شما هم داخل فضای مجازی و هم خارج از آن گردد.یادگیری از سایر برندهای موفق
بهکارگیری فرایندهای مورد استفاده در این مثالها برای هر شرکتی که به دنبال ایجاد زیرساخت بازاریابی دهان به دهان برای برند خود است، مفید میباشد.بررسی ایدههای موفق سایر برندها در بازاریابی دهان به دهان بسیار حایز اهمیت است؛ بنابراین برای کمپین بازاریابی دهان به دهان از ایدههای مورد استفاده برندهایی که در این موضوع موفق بودند، کمک بگیرید.
کلام آخر
استراتژیهای اندکی از نقطه نظر اقتصادی بودن و وایرال شدن در تبلیغ دهان به دهان وجود دارند.تنها بهکارگیری 1 استراتژی صحیح میتواند شرکت را در کسب درآمد بیشتر کمک کند، ولی این فعالیت خود به خود اتفاق نمیافتد.Word Of Mouth Marketing نیازمند درگیرساختن هوشمندانه و معنادار مشتری و نیازمند 1 مشارکت دوجانبه هست.به خاطر داشته باشید که استفاده از استراتژیهای فوق، در نهایت بیش از آنکه 1 تکنیک باشند، صرفاً 1 روش برقراری ارتباط مؤثر می باشند که منجر به ترغیب مشتری برای تبدیل شدن به سفیر برند میگردد.
لطفا به این محتوا امتیاز دهید.نوشته مزایا و معایب بازاریابی دهان به دهان (WOMM) چیست و چگونه در آن موفق شویم؟ اولین بار در آکادمی دکتر صادقی نیا.

شما می توانید 30 تا 50 میلیون تومان در ماه، از اینترنت درآمد داشته باشید و شغل رویایی خودتان را بسازید ...
برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا بر روی بنر زیر کلیک بفرمایید :