نیاز مشتریان خود را بشناسید تا در کسب و کار خود پیشرفت کنید ...

شناخت نیاز مشتری – فروشندگان موفق و حرفه ای همیشه به دنبال شناسایی نیاز مشتری می باشند.در مورد مصرف کنندگان تحقیق می کنند و طبقات مختلف مشتریان را مورد توجه قرار می دهند.شکایت ها و نظرات مشتریان را تجزیه و تحلیل می کنند تا بتواند 1 فروش موفق و عالی داشته باشند.ولی مهم ترین رکن فروش قبل از هر چیز شناخت نیاز مشتری هست این قضیه بقدری اهمیت دارد که بر آن شدیم تا مقاله ای جداگانه درمورد این موضوع بنویسیم.با زدبازار همراه باشید.
از مشتریان خود بازخورد مستقیم بگیرید
یکی از ساده ترین راههای کشف نیاز مشتری، پرسیدن از خود اوست.بزرگترین کمپانیهای دنیا از این راه برای شناسایی نیاز مشتری خود استفاده میکنند.برای مثال کمپانی اپل با سابقۀ طولانی در زمینۀ ساخت ابزار الکترونیک را در نظر بگیرید.نظرسنجیهایی که این شرکت از مشتریان خود به عمل میآورد بسیار کارآمد و مفید می باشند.به تصویر زیر توجه کنید و ببینید چطور بازخورد و نظر مستقیم مشتری، بیانگر نیاز اوست.
1- نیازهای اساسی ( که باعث رفع نیاز و جلوگیری از نارضایتی می گردد)
2- نیازهای عملکردی (نیازهایی که اگر برطرف شوند فرد خشنود و برعکس آن ناراضی می گردد)
3- نیازهای انگیزشی (در صورت برآورده شدن فرد به وجد می آید)
از نظر دکتر نوریا کما کانوی ژاپنی بهتر هست طرح پرسش ها برای درک بهتر نیاز مشتریان به این صورت باشد.
1- نظر شما در صورت انجام فلان كار يا ارائه چنين خدماتي چيست ؟
2-نظر شما در شرايطي كه چنان كاري انجام يا اين گونه خدمات ارائه نگردد ، چيست ؟
این سوالات زیرکانه که اولی با نگرش مثبت و دومی با نگرش منفی طرح شده می تواند جواب های متفاوت ولی ارزشمندی را به همراه داشته باشد.شما با زیر نظر گرفتن واکنش مشتریان و پاسخ های آنها به راحتی می توانید به نیازهای آنها پی ببرید.
نیازهای محصول شما
عملکرد
مشتریان برای حل مشکل یا خواسته خود به محصول یا خدمات شما نیاز دارند تا بتوانند روش مورد نیاز خود را عملی کنند.
قیمت
مشتریان بودجههای منحصر به فردی دارند که با استفاده از آنها قادر به خرید محصول یا خدمات می باشند.
سهولت
محصول شما باید راهکاری مناسب برای عملکردی باشد که مشتریان شما سعی در برآورده کردن آن دارند.
تجربه
تجربه استفاده از محصول و یا خدمات شما باید آسان و یا حداقل واضح باشد در نتیجه منجر به کارایی بیشتری برای مشتریان شما نمیگردد.
طراحی
در امتداد مسیر تجربه، محصول و یا خدمات مستلزم طراحی سادهای می باشند تا استفاده از آن نسبتاً آسان و شهودی باشد.
شناخت نیاز مشتری
از مشتریان خود بخواهید در نظرسنجی محصولات و خدمات شما شرکت کنند
نظرسنجی ها یکی از بهترین روش ها در جهت به دست آوردن بازخوردهای کاملا واقعی در باره محصول یا خدمات می باشد.روش انجام نظرسنجی و گرفتن بازخورد از سمت مشتریان، روشی هست که نسبتا به مدت زمان زیادی دارد تا از طریق آن درک کنید که مشتریان شما به چه چیزی فکر می کنند و احساس واقعی آن ها نسبت به محصولات و خدمات شما چیست.
رویدادهای مختلف برگزار کنید
اگر برای کسب و کار شما به صورت فیزیکی هست و شرکت و مکان خاصی برای ارائه خدمات و محصولات خود دارید، حتما به مناسبت های مختلف، رویدادهای مرتبط برگزار کنید.رویدادها بهترین فرصت را برای تعامل شرکت ها با مشتریان فراهم می کند.توصیه می گردد که این رویدادها را برای جامعه ی هدف تان برگزار کنید.شرکت ها در این رویدادها ممکن هست با مشتریانی روبرو شوند که از محصولات آن ها راضی یا ناراضی می باشندو حتی ممکن هست مشتریان بالقوه ای را ببینند که این رویداد در تبدیل آن ها تاثیر گذار باشد.
در واقع شرکت ها می توانند از این فرصت استفاده کنند تا از طریق نشان دادن رضایت مندی مشتریان به دیگران، اعتماد اشخاص دیگر را نیز به کسب و کار خود جلب کنند و از طرفی به صورت حضوری می توانند دل مشتریان ناراضی خود را به روش های مختلف، به دست آورند تا مجدد بتوانند همان مشتریان ناراضی را نیز به خود جلب کنند.قابل توجه شرکت هایی که فعالیت آن ها در فضای اینترنت می باشد، برگزاری وبینارها می تواند به شناخت مشتریان آن ها کمک کند.در نظر بگیرید باید برای شرکت کنندگان رویداد، این فرصت فراهم گردد تا خودشان را معرفی کنند و از علاقمندی ها و نیازهای خود صحبت کنند.این همان چیزی هست که بازاریابان شرکت شما به آن نیاز دارند تا مشتریان را بشناسند.
شناخت نیاز مشتری
به صدای مشتری گوش کنید
در رسانه های اجتماعی در مورد نیازهای مشتریان کاملا شفاف صحبت می گردد.هر چند که گاهی شنیدن انتقادات مربوط به کالاها یا خدماتی که ارائه می دهید دشوار است، ولی این اطلاعات ارزشمند را هیچ استراتژی بازاریابی نمی تواند در اختیار شما قرار دهد.به همین صورت مهم هست که بدانید مردم در مورد پیشنهادات رقبای شما چطور فکر می کنند.دانستن آنچه مشتری می خواهد اکنون مهم تر از همیشه است، زیرا رقابت بیشتری در بازار برای برآورده کردن نیازهای مشتریان وجود دارد.مصرف کنندگان اکنون می توانند تقریباً از هر جای دنیا نیازهای خود را تأمین کنند.مصرف کنندگان امروز نسبت به گذشته باهوش تر می باشند.در این شرایط پیش بینی نیازهای مشتریان برای 1 کسب و کار به معنی باقی ماندن در رقابت و افزایش حاشیه سود شرکت هست.
محتوای فوقالعاده تولید کنید
اگر تازه فعالیت خود را شروع کرده اید، تجارت شما باید ثابت کند که قادر هست بخشی از مشکلات مشتریان را از طریق محتوای مناسب، حل کند.محتوای شما باید مشتریانتان را آگاه و سرگرم کرده و ارزش های کسب و کارتان را به آنها انتقال دهد.با تولید محتوای با کیفیت در مورد نیاز مشتری به طور منظم، اعتماد مخاطبان به خود را افزایش می دهید و این بهترین راه رشد برای کسب و کارهای تازه کار هست.
نظرات مشتریان خود را انعکاس دهید
در صورتی که بازخوردهای منفی زیادی در مورد کسب و کار شما وجود داشته باشد، مشتریان از خرید از رقبای شما دریغ نخواهند کرد.به همین دلیل کارکنان شما باید از هر مشتری که تجربه منفی داشته عذرخواهی کرده و به سرعت به هر بازخوردی که پیش می آید پاسخ دهند.اگر می خواهید 7 راه حل کلیدی برای پاسخ به مشتریان ناراضی را بدانید بروی لینک آبی کلیک کنید.
بررسی کلمات کلیدی که توسط مشتریان، جستجو می شوند
با استفاده از ابزار keyword planning گوگل شما میتوانید آن چیزی را که در ذهن مشتری شما می گذرد به راحتی درک کنید.مشتریان برای خرید محصول مورد نظر خود و از تمام مهم تر، برای پیدا کردن مکانی که قصد خرید از آن جا را داشته باشد، به صورت کاملا جدی، تحقیقات آنلاین انجام می دهد.این تحقیقات آنلاین در واقع همان کلمات کلیدی می باشد که مشتریان برای رسیدن به خواسته خود، آن ها را جستجو می کنند.بنابراین شرکت ها با بررسی کلمات کلیدی سرچ شده توسط مشتری ، می توانند منافع بازار هدف خود را معین کنند و ازشرایط مهم برای مشتریان در مورد تهیه ی محصولات مورد نیازشان، اطلاع پیدا کنند.هدف اصلی بررسی کلمات کلیدی، یافتن کلمات کلیدی مناسب برای کسب و کارهاست ولی جالب هست که از این اطلاعات می توان برای رسیدن به درک درست از نیازهای مشتریان نیز استفاده کرد.
روابط مشتری را پرورش دهید
زمانیکه مشتری محصول یا خدمات شما را خریداری میکند، میخواهند بلافاصله از آن استفاده کرده و نیازهای فوری خود را برآورده کنند.خواه مشتریان در اولین ساعت، هفته و یا ماه خرسند باشند، دائماً اندیشیدن در مورد نیازهای آتی آنها بسیار اهمیت دارد.ساخت روابط پویشگرانه از اینکه هیجان بعد از خرید مشتری از دست برود و در نهایت رویگردانی و ریزش مشتری جلوگیری میکند.اگر مشتریان خبری از شما نشنوند و شما هم خبری از مشتری نداشته باشید، این امر میتواند نشانهی بدی باشد که طول عمر این مشتری در معرض خطر هست.شرکتها با ترکیبی از ساختار خدمات به مشتری و استراتژیهای ارتباطی، روابط مشتری و نیز نیاز طولانی مدت مشتری را حل میکنند و تیم خدمات به مشتری ایجاد تشکیل میدهند که به ورود و حفظ مشتری اختصاص یابد، از مشتریان وفادار با پاداش و هدیه قدردانی میکنند، میزبان رویدادهای محلی میشوند، کارمندانی که فراتر از حد انتظار عمل میکنند را نمایان میسازند و بهروزرسانی و خصوصیات جدید محصول را انتقال میدهند.
توجه به نیاز مشتری و تلاش برای رفع آن راهی ایدهآل و مطمئن برای موفقیت در کسبوکار هست.چیزی که بعضی کسبوکارها را از سایرین متفاوت میکند توجه به نیازهای مشتری حتی قبل از خود اوست؛ اینکه گاهی جلوتر از مشتری حرکت کنید و خود را به جای ایشان بگذارید تا رضایتش را جلب کنید مسئلهای هست که میتواند آیندۀ شغل شما را رقم بزند.فراموش نکنید داشتن 1 تیم منسجم برای انجام این کار بسیار مهم هست.
لطفا به این محتوا امتیاز دهید.نوشته نیاز مشتریان خود را بشناسید تا در کسب و کار خود پیشرفت کنید اولین بار در آکادمی دکتر صادقی نیا.

شما می توانید 30 تا 50 میلیون تومان در ماه، از اینترنت درآمد داشته باشید و شغل رویایی خودتان را بسازید ...
برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا بر روی بنر زیر کلیک بفرمایید :