citizenryco.ir logo پروپاگاندا چیست؟ انواع آن و چرا استفاده می شود؟ ...




پروپاگاندا چیست؟ انواع آن و چرا استفاده می شود؟
citizenryco.ir logo لینک منبع خبر:
https://honarfardi.com/public-skills/routine/propaganda/

پروپاگاندا اطلاعات جانبدارانه یا گمراه‌کننده‌ ای هست که برای تبلیغ 1 موضوع یا هدف سیاسی استفاده می‌ گردد.

با ما همراه باشید تا بیشتر و جامع تر با این مفهوم آشنا شوید.

پروپاگاندا چیست؟

پروپاگاندا (Propaganda) اطلاعاتی هست که هدف آن تحمیل 1 طرز فکر یا هدف خاص سیاسی هست که معمولا با استفاده از اطلاعات مغرضانه یا گمراه کننده همراه هست.

گروه های سیاسی به منظور تأثیرگذاری بر مردم و تامین منافع شان دست به پروپاگاندا می زنند.

پروپاگاندا انواع مختلفی از جمله پوستر، فیلم ، متن و تصویر را دارد.

این نوع تبلیغات بیشتر در زمان درگیری استفاده می گردد.

دولت ها از پروپاگاندا برای انتشار اطلاعات نادرست در مورد دشمن شان و همین طور آگاه کردن مردم نسبت به قوانین و مقررات موجود استفاده خواهند کرد و تاثیر مثبت بسیار زیادی هم برایشان خواهد داشت.

برای یادگیری چه بخوریم؟ 9 خوراکی ثابت شده

چرا از پروپاگاندا استفاده می گردد؟

پروپاگاندا معمولا ابزار گروه های سیاسی یا فعالانی هست که می خواهند مردم را متقاعد کنند تا مثل آن ها فکر و عمل کنند.

این شیوه معمولا احساسات را هدف قرار می دهد و کاری می کند تا مخاطب به جای نشان دادن واکنش منطقی، احساساتش تا حد زیادی برانگیخته گردد.

از زمان های قدیم، پروپاگاندا به عنوان ابزاری توسط هر دو جناح در جنگ جهانی اول استفاده می شد.

با این حال، در طول قرن بیستم، به پروپاگاندا با دیدی منفی نگاه شده هست تا جایی که هر گاه این کلمه را شنیده می گردد؛ این طور تفسیر می شد که 1 سری اطلاعات حاوی دروغ های تعمدی در مورد 1 موضوع خاص هست.

پروپاگاندا جنگ جهانی دوم

چند نمونه از معروف ترین نمونه های پروپاگاندا، پوستر های سیاسی هست که در طول جنگ جهانی دوم استفاده می شده هست .

این پوستر ها برای تشویق مردان برای پیوستن به ارتش و تشویق زنان به اشتغال در کارخانه ها طراحی شده بودند.

پوستر های تبلیغاتی زمان جنگ به گونه ای طراحی شده بودند که چشم نواز باشند و پیام خاصی را به مردم منتقل کنند.

این پوستر های تبلیغاتی اغلب حاوی 1 شعار کوتاه و جذاب اند که با حروف درشت و برجسته نوشته شده اند.

آن ها حاوی تصویر هم می باشند تا بیشتر در یاد ها بمثل و یا حتی مردم را بترسانند.

در طول جنگ جهانی دوم، پروپاگاندا ابزار مهمی برای جلوگیری از وحشت و شایعات بود، با این حال، این پوستر ها در دوران مدرن به دلیل استفاده از تاکتیک های جدید برای ترساندن و ایجاد حس گناه جهت تحت کنترل درآوردن مردم مورد انتقاد قرار گرفته اند.

تنها روشهای ممکن کسب درآمد آنلاین در ایران (کاملا عملی و پولساز)

پروپاگاندای منفی چیست؟

پروپاگاندای منفی نوعی تبلیغات هست که برای تحقیر یا تهمت زدن به 1 گروه خاص که می تواند 1 کشور، 1 فرهنگ، 1 کسب و کار و یا 1 گروه اجتماعی باشد، استفاده می گردد.

پروپاگاندای منفی در گذشته برای برانگیختن مردم علیه یکدیگر هم استفاده می شده هست.

یکی از مهم ترین دلایلی که آدولف هیتلر توانست قدرت را در آلمان به دست بگیرد، ایجاد کمپین پروپاگاندای منفی بود که می خواست اکثریت جمعیت آلمان را علیه یهودیانی که در آن زمان در آلمان زندگی می کردند ، تحریک کند.

آدولف هیتلر و متحدانش اطلاعات نادرستی را در مورد یهودیان منتشر کردند و پروپاگاندای منفی راه می انداختند تا مردم را متقاعد کنند که مشکلاتی که آلمان بعد از جنگ جهانی اول با آن روبرو بوده؛ تقصیر یهودیان هست.

علی رغم این واقعیت که هیچ مدرکی برای تأیید این موضوع وجود نداشت، بسیاری از مردم این تبلیغات را باور کردند.

همین امر به قوی تر شدن آدولف هیتلر و در نهایت شروع جنگ جهانی دوم کمک کرد.

پروپاگاندای مثبت چیست؟

https://images.twinkl.co.uk/tw1n/image/private/t_630/u/ux/twinkl-we-can-do-it_ver_1.jpg

پروپاگاندای مثبت نوعی تبلیغات هست که برای آگاه کردن مردم یا تشویق آن ها به انجام کار هایی برای کمک به جامعه استفاده می گردد.

برخلاف پروپاگاندای منفی که بیشتر بر دروغ و اطلاعات نادرست متکی است، در این یکی معمولا شیوه های متفاوت فکری که بر پایه حقایق اند ، برجسته و به مردم معرفی می شوند.

نمونه ای از این پروپاگاندا، کمپین تبلیغاتی هست که برای تشویق زنان به کار در طول جنگ جهانی دوم طراحی شده بود.

این پوستر ها حاوی پیام ‌هایی مثل ” ما می ‌توانیم آن کار را انجام دهیم ” بودند و هدف شان متقاعد کردن زنان نسبت به این که به اندازه مردان توانایی کار در کارخانه ‌های مهمات ‌سازی را دارند، بود.

معرفی 12 کار برای انجام در منزل توسط آقایان 

نمونه دیگری از پروپاگاندای مثبت را می توان در دوران مدرن از جانب گروه هایی مشاهده کرد که به دنبال گسترش آگاهی در مورد تغییرات آب و هوا می باشند.

این تبلیغات حقایقی را در مورد نحوه تغییر رفتار انسان در سیاره ما برجسته می کند تا مردم را تشویق کند تا سبک زندگی شان را طوری اصلاح کنند که به محیط زیست آسیب کم تری وارد گردد.

اگر در مورد پروپاگاندا در کلاس تدریس می کنید، می توانید دانش آموزان تان را تشویق کنید تا در مورد این موضوع فکر کنند و به این سؤالات پاسخ بدهند:

چه گروه هایی از پروپاگاندای منفی سود می برند ؟ چرا این گروه ها از پروپاگاندای منفی استفاده می کنند؟ آیا پروپاگاندای منفی خلاف قانون است؟ چه گروه هایی از پروپاگاندای مثبت استفاده می کنند ؟ چرا پروپاگاندای مثبت بهتر از منفی است؟

انواع پروپاگاندا

راه انداختن کاروان تبلیغاتی: هدف از این کار تشویق مردم به انجام 1 کار آن هم صرفا به این دلیل هست که اشخاص زیادی آن را انجام می دهند. تایید و توصیه اشخاص دیگر : این نوع پروپاگاندا به کارشناسان و منابع معتبر برای ترویج 1 ایده خاص متکی هست. ارجاع دادن: این نوع پروپاگاندا ویژگی‌های 1 فرد شناخته شده را به 1 محصول ربط می دهد تا آن را بالا ببرد یا تخریب کند.

ربط دادن 1 چیز به 1 شخص محترم ارجاع دادن از نوع مثبت ولی مقایسه کردن 1 فرد منفور و 1 محصول ارجاع منفی هست. تکرار : تکرار 1 پیام به هک شدن آن در ذهن مخاطب کمک می کند. استفاده از زبان خوش و احساسی : با این کار پیام با احساسات و عاطفه بیشتری منتقل می گردد و مخاطب را بهتر به سمت خود جذب می کند.

در ادامه بخوانید: 44 مهارت که هر مرد و زنی در زندگی باید بلد باشند

google rating | reviews
4. ستاره - بازنگری سردبیر
citizenryco.ir logo « خبرنگار: 36055052acfdb6af17dd407c80a714c2 »

citizenryco.ir logo کد خبر: « 12270 »

citizenryco.ir logo بازدیدها: 11701 2 ماه پیش

« پیشنهاد ویژه برای شما »
سلام و عرض ادب ❤️ خدمت شما هم وطن محترم، قطعا شما نیز به کسب درآمد فوق العاده از اینترنت نیاز خواهید داشت ...

شما می توانید 30 تا 50 میلیون تومان در ماه، از اینترنت درآمد داشته باشید و شغل رویایی خودتان را بسازید ...

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا بر روی بنر زیر کلیک بفرمایید :