کدام روش بازاریابی مناسب کسب و کار شماست؟ ...

بازاریابی علمی هست که بسیاری از اشخاص به دنبال یادگیری آن می باشند و تمامی کسب و کارها اعم از کوچک، متوسط و یا بزرگ برای ادامه حیات اقتصادی خویش به آن نیازمند خواهد بود.دانستن این که بازاریابی به معنای کاربردی چیست و از طرف دیگر کدام روش بازاریابی مناسب برای کسب کار شماست مهم تر از آموختن و تحصیل کردن در مورد آن هست.زدبازار در این بخش سعی کرده شما را با 4 روش کاربردی از انواع بازاریابی با مثال آشنا کند.
تعریف بازایابی
قطعا شما نمی توانید 1 تعریف کلی برای واژه بازاریابی (Marketing) داشته باشید و آن را به تمام فعالیت ها نسبت دهید زیرا بازاریابی بسیار گسترده هست.در بسیاری از مواقع دیده شده که عموم مردم بازاریابی را با تبلیغات یکسان دانسته و تعاریفی که ارائه می کنند دقیقا مساوی با تعریف تبلیغات هست.این توضیح از این جهت بیان می گردد که اشخاص دیدگاه و یا دانش کافی در مورد مارکتینگ نداشته و یا تعریف درستی از آن را نمی دانند.ولی بهترین تعریف را برای بازایابی می توان این گونه بیان کرد: ” بازاریابی به تمام فعالیت هایی گفته می گردد که کسب و کارها برای جذب و حفظ رابطه با مشتری انجام می دهند.” این فعالیت ها می توانند مثل ارسال 1 ایمیل تشکر از 1 شخص باشد و یا ارائه تخفیف های جذاب که مخاطب را به خرید ترغیب کند.
انواع بازاریابی با مثال:
بازاریابی سنتی (Traditional Marketing)
بازاریابی سنتی گونه ای از بازاریابی هست که تا اواخر دهه ۱۹۹۰ از آن استفاده می شده هست.فعالیت های این نوع بازاریابی عموما به دوران قبل از اینترنت باز می گردند.در بازاریابی سنتی سازمان ها به دنبال جذب مشتریان جدید می باشند، در این روش، سازمان تلاش می کند مشتری بیشتری را به سمت سازمان سوق دهد و اولویت مهم فروش بیشتر به مشتری هست.در بازاریابی سنتی معمولاً هدف افزایش رضایت مشتری نیست، اگر هم این موضوع در اولویت ها باشد ولی همچنان از روش ها و ابزارهای سنتی استفاده می گردد.
در بازاریابی مدرن سعی و تلاش در وهله اول در حفظ و وفادار کردن مشتری هست. اینکه مشتری را چنان شیفته مجموعه کنیم که به هیچ وجه سازمان ما را ترک نکند.و در وهله بعد به دنبال ایجاد ارزش بیشتر برای جامعه و مصرف کننده هست.یکی دیگر از مشکلات بازاریابی سنتی، هزینه بر بودن این روش هست.بازاریاب های سنتی همچنان بهترین روش را تبلیغات محیطی یا تبلیغات تلویزیونی می دانند، تبلیغاتی که امروزه هزینه های بسیار بالایی دارند.جالب اینجاست که با توجه به هزینه های بسیار زیاد اثربخشی آنی گاهاً وجود ندارد و حتی گاهی تغییرات فروش با میزان هزینه تبلیغات برابری نمی کند.اگر می خواهید بدانید تبلیغات ترغیب کننده باید چگونه باشد به متنی که قبلا در این باره منتشر شده مراجعه کنید.
بازاریابی چریکی (Guerilla Marketing)
بازاریابی چریکی گونه ای از بازاریابی هست که برای به دست آوردن بیشترین نتیجه در کنار کمترین هزینه اعمال می گردد.عبارت بازاریابی چریکی برگرفته از جنگ های نامنظم هست.این نوع جنگ ها عموما خارج از قواعد بوده و برای گروه های کوچک غیر نظامی ترتیب داده شده هست.استراتژی این جنگ ها غافلگیر کردن دشمنان و ایجاد حیرت با نیروهای اندک بود.این گونه از بازاریابی نیز به همین دلیل بر این استراتژی بنا شده که در مکان هایی که مشتری توقع ندارد 1 تبلیغات از وی مشاهده می کند.به همین دلیل این نوع بازاریابی و تبلیغات تاثیر به مراتب بیشتری بر روی مشتریان خواهد داشت.این نوع تبلیغات به نسبت تبلیغات سنتی (رادیو، تلویزیون و جرائد) از جذابیت و تاثیرگذاری بیشتری برخوردار هست و نکته قابل تامل در این نوع تبلیغات کم هزینه بودن آن ها نسبت به نمونه های سنتی هست.
بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
بازاریابی ربایشی یا درونگرا (inbound marketing) به معنای آن هست که مخاطب در ابتدای سفر مشتری و اشنایی با برند شما، احساس کند که خود به سمت شما آمده، نه اینکه شما به سراغ ایشان رفته باشید و شروع ارتباط بین مخاطب و کسب و کار با تصمیم و توسط مخاطب انجام می گردد.در واقع inbound marketing 1 استراتژی کامل برای جذب lead و تبدیل به مشتری هست.در این شیوه از بازاریابی هست که بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) به کار می آید چرا که تمامی مراحل و بسترهای این نوع از بازاریابی بر پایه فناوری های نوین و بسترهای دیجیتال هست.در این استراتژی با در اختیار قرار دادن اطلاعات مرتبط و مفید برای مخاطبین، اشخاص علاقمند به صنعت شما که می توانند مشتری شما باشند جذب می شوند و در هر مرحله از سفر مشتری (Customer Journey) 1 یا چند ویژگی از محصولات برای مخاطب بیان می گردد.برای جمع آوری و ذخیره سازی اطلاعات مخاطبین از ابزارهایی مثل نرم افزار CRM می تواند بهره جست.
بازاریابی برونگرا (Outbound Marketing)
بازاریابی برونگرا دقیقا نقطه مقابل بازاریابی درونگرا می باشد.در این روش شما محصول و یا خدمات ارائه شده خود را به جمع زیادی از اشخاص اطلاع رسانی می نمایید.در این نوع از بازاریابی شما برای کسانی تبلیغات یا فعالیت می کنید که شاید هرگز مشتری شما نشوند.بازاریابی برونگرا عموما از رسانه هایی همچون رادیو، تلویزیون، بیلبوردهای خیابانی و… استفاده می کنند.از معایب این روش می توان هزینه بالای آن اشاره نمود.تصور کنید در حال تماشای 1 سریال تلویزیونی هستید و اواسط برنامه پیام های بازرگانی مواجه می شوید که با تناژ صدای زیاد و موسیقی های تند شروع به تبلغ شامپوی ضد ریزش مو می کند.در مودبانه ترین حالت شما صدای تلویزیون را کم کرده و کانال را عوض می کنید.این 1 نمونه از outbound marketing ست.البته این شیوه تاکنون در جهان مرسوم بوده و 1 روش رد شده نیست.شما می توانید 7 اصل حرفه ای در بازاریابی را نیز در مقاله ای دیگر بخوانبد.
لطفا به این محتوا امتیاز دهید.نوشته کدام روش بازاریابی مناسب کسب و کار شماست؟ اولین بار در آکادمی دکتر صادقی نیا.

شما می توانید 30 تا 50 میلیون تومان در ماه، از اینترنت درآمد داشته باشید و شغل رویایی خودتان را بسازید ...
برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا بر روی بنر زیر کلیک بفرمایید :