روشهایی برای شبکه سازی مؤثر در سمینارها ...


حاضرشدن در 1 اتاق پر از آدمهای مختلف که تمام چشم به دهان شما دوختهاند کار سختی هست و همیشه با استرس و نگرانی همراه خواهد بود.
بااینحال، شما میتوانید با شرکت در سمینارها یا رویدادها، نقاط تماس بیشتری را با اشخاص متخصص ایجاد کنید و ارتباطات خود را پرورش دهید، که به آن شبکه سازی میگویند.
بهگفتۀ Michele Jennae:
شبکه سازی بهمعنای اتصال اشخاص با یکدیگر نیست، بلکه به اتصال اشخاص با اشخاص دیگر، اشخاص با ایدهها و اشخاص با فرصتها اطلاق میگردد.
اگر با روشهای صحیح شبکه سازی در سمینارها آشنا شوید، متوجه تفاوت بین 1 تجربۀ عالی در سمینار، با تجربۀ خوب آن خواهید شد.
در ادامه به توضیح اهمیت شبکه سازی پرداخته و روشهای مختلفی برای انجام مؤثر آن بیان میکنیم:
۷ مزیت شبکه سازی در سمینار
شرکت در سمینارها مزایای زیادی داشته و 1 محل عالی برای شبکه سازی است؛ شما میتوانید در آنجا اشخاص حرفهای بسیاری را در رشتۀ خود از نزدیک ببینید و با آنان ارتباط برقرار کنید.
در ادامه به ۷ مزیت دیگر شبکه سازی در سمینارها میپردازیم:
۶ روش شبکه سازی در قبل و بعد از سمینار
شاید دیدن این عنوان برایتان عجیب باشد، ولی نباید شبکه سازی را در قبل و بعد از سمینار دستکم گرفت.
شما میتوانید با شروع شبکه سازی در قبل از سمینار مخاطبان را در مسیر شناخت و آشنایی با خودتان هدایت کنید و این هدف را بعد از اتمام سمینار نیز دنبال کنید.
۱) اهداف شبکه سازی خود را تعیین کنید
ابتدا این سؤالات را از خود بپرسید: شما به دنبال بهدستآوردن چه چیزی بهوسیلۀ شبکه سازی در سمینار هستید؟
آیا میخواهید نام خود را بهعنوان 1 محقق در رشتۀ خود مطرح کنید؟ آیا میخواهید بازخوردهایی را درمورد پژوهش خود دریافت کنید؟ آیا به دنبال 1 شریک برای پژوهشهای خود هستید؟ آیا به دنبال شغل جدیدی میگردید؟ آیا به سرمایهگذار نیاز دارید؟تعیین اهداف، اولین قدم برای بهدستآوردن آنان خواهد بود.
این اهداف بر نحوۀ گذراندن زمانتان در سمینار تأثیر میگذارد.
آنان به همین صورت در ارائۀ شما، جذب مخاطبان هدف شما و نوع مکالماتتان تأثیرگذار خواهند بود.
۲) با استفاده از هشتگ سمینار، شبکه سازی آنلاین را نیز آغاز کنید
اکثر سمینارها از 1 هشتگ برای معرفی و صحبت درمورد موضوعات سمینار استفاده میکنند.
شما میتوانید با استفاده از این هشتگها خود را به مخاطبان معرفی کرده و آنان را به شرکت و دقت به محتوای ارائۀ خودتان تشویق کنید.
با استفاده از این روش به همین صورت میتوانید برند شخصی خود را گسترش داده و نظر دیگر ارائهدهندگان را نیز به موضوع سمینار خود جلب کنید.
۳) در اقامتگاه تعیینشده توسط برنامهریزان سمینار بمانید
معمولاً برای ارائهدهندگان سمینارهای خارج از شهر، اقامتگاههایی تعیین میگردد و به نام و محل آن نیز در تبلیغات یا سایت آن سمینار اشاره میکنند.
این اقامتگاهها نیز میتوانند 1 محل شبکه سازی عالی باشند؛ زیرا شما میتوانید در لابی یا در آسانسور آن با اشخاص و ارائهدهندگان سمینار صحبت کنید و ارتباطاتی را با آنان بسازید.
گاهی برنامهریزان این رویدادها محلی را در این اقامتگاهها برای دیدارهای دوستانه در نظر میگیرند که حاضرنبودن شما میتواند فرصتهای شبکه سازی مناسب را از شما دریغ کند.
۴) درمورد شرکتکنندگان و دیگر ارائهدهندگان تحقیق کنید
در سایت رویداد معمولاً نام و اطلاعات شرکتکنندگان و ارائهدهندگان را به اشتراک میگذارند.
به این لیست نگاهی انداخته و به اهداف احتمالی پیوستن آنان به این سمینار فکر کنید.
ممکن هست شما با این اشخاص اشتراکاتی داشته باشید یا آنان بتوانند به شما در مشکلات موجود در پژوهشتان راهنمایی دهند یا حتی ممکن هست آنان در شرکتی کار کنند که شما به دنبال پیوستن به آن هستید و بتوانند ارتباطاتی را برای استخدام شما پیدا کنند.
سعی کنید فهرستی از نام افرادی که خواهان برقراری ارتباط با آنان هستید بنویسید و برای این کار برنامهریزی کنید.
۵) 1 سخنرانی ۳۰ ثانیهای آماده کنید
شما باید برای توضیح آنکه چه کسی هستید، اهل کجا هستید و چه کاری انجام میدهید، 1 سخنرانی ۳۰ ثانیهای یا به تعریفی دیگر، سخنرانی آسانسوری (elevator pitch) آماده کنید.
برای تقویت برندینگ خود، شما همیشه به 1 سخنرانی آسانسوری نیاز دارید تا بتوانید در صورت لزوم و در کمترین زمان ممکن، خودتان را معرفی کنید.
۶) برای آغاز 1 گفتوگو آماده باشید
ممکن هست در رویدادی با کسی که آرزوی همصحبتی با ایشان را داشتهاید روبهرو شوید؛ چگونه میخواهید گفتوگو را با ایشان شروع کنید؟ برای آنکه مطمئن باشید برای هر فرصت شبکه سازی آماده هستید، باید به این مورد نیز فکر کنید و برای آن برنامه داشته باشید.
یک لیست کوتاه برای شروع صحبت آماده کنید که میتواند شما را به اهداف شبکه سازیتان نزدیکتر کند تا هنگام قرارگیری در چنین شرایطی به آن رجوع کرده و اضطراب خود را پایینتر بیاورید.
۷ روش شبکه سازی در طول سمینار
با استفاده از این روشها در طول سمینار، خود را برای ملاقات با اشخاص جدید، توسعۀ ارتباطات موجود و بهبود مسیر شغلی خود آماده کنید:
خودتان را به شرکتکنندگان معرفی کنید: شاید ارزشمندترین کاری که میتوانید در 1 رویداد انجام بدهید، معرفی خود بهشکلی جذاب و بهیادماندنی هست.همانطور که پیشتر اشاره شد، هر رویداد سرشار از فرصت هست که شما میتوانید با معرفی خود و کاری که انجام میدهید، فرصتهای زیادی را برای خود رقم بزنید. با اعتمادبهنفس در رویداد حضور داشته باشید: سعی کنید با حس خوب و با اعتمادبهنفس در رویداد حاضر شوید.
بدین صورت میتوانید بهراحتی با بقیه ارتباط برقرار کرده و نظر آنان را جلب کنید.
به همین صورت، گشادهرویی شما به دیگران نیز جسارت گفتوگو با شما را خواهد داد. از تگ رویداد مختص به خود استفاده کنید: اکثر برگزارکنندگان رویدادها، تگهای مخصوصی را به هر فرد اختصاص میدهند که روی آنها اطلاعات کلیدی مثل نام و عنوان شغلی شما نوشته میگردد.
با استفاده از این تگها، اشخاص بهراحتی میتوانند از شما اطلاعات مفیدی به دست بیاورند و در صورت نیاز، نام شما را در موتورهای جستوجو یا شبکههای اجتماعی جستوجو کنند و به این ترتیب شبکه سازی خود را بهراحتی گسترش میدهید. برای زمانهای استراحت بین ارائه برنامهریزی کنید: اگر ارائۀ بهنسبت طولانیای دارید، میتوانید با تنظیم زمانهای استراحت، به خود و دیگران استراحت مورد نیاز را بدهید.
استراحت در طول سمینار موجب میگردد که شما و دیگران بتوانید افکارتان را جمعآوری و متمرکز کرده و خود را برای قسمت بعد آماده کنید. یادداشتبرداری کنید: در طول رویداد ممکن هست با اشخاص زیادی ملاقات کرده یا با موضوعات و ایدههای جدیدی برای تحقیق روبهرو شوید.
برای بهخاطرآوردن این نکات در روزهای بعد، بهتر هست آنها را یادداشت کنید تا در طول سمینار نیز به تکرار آنان برای جلوگیری از فراموشی نیاز نداشته باشید. سؤالات خود را بپرسید: بیشتر ارائههای شفاهی به شما این فرصت را میدهند که سؤالات خود را بهراحتی پرسیده و خود را در معرض توجه قرار دهید.
گاهی ممکن هست سؤالاتی که شما میپرسید یا دیگران از شما میپرسند، به مکالمات جذابی تبدیل شده و شما را بهیادماندنی کند.
به همین صورت، در چنین مکالماتی میتوانید میزان تخصص خود را در حرفۀ خودتان به نمایش بگذارید. همیشه 1 استراتژی خروج داشته باشید: ممکن هست در طول ارائه یا بعد از آن، ناگزیر به مکالمهای برسید که علاقهای به ادامۀ آن نداشته یا آن بحث را بیهوده بیابید؛ در چنین موقعیتی باید 1 استراتژی آماده داشته باشید که بتوانید مؤدبانه و با ظرافت، خود را از آن گفتوگو نجات دهید.
راههای مختلفی برای این کار وجود دارد، ولی همیشه مؤدب بوده و از شخص نیز برای دقت نظرش تشکر کنید.
و در آخر…
ارتباطاتی که شما از طریق شبکه سازی در سمینارها به دست میآورید، میتواند درهایی را برای شما بگشاید که حتی در تصوراتتان نیز دستنیافتنی بوده هست.
شبکه سازی میتواند چالشبرانگیز و حتی سخت باشد؛ ولی هرچه بیشتر تمرین کرده و خود را برای آن آماده کنید، میتوانید بهسادگی انجامش دهید؛ پس فقط کافی هست آن را شروع کنید.
منابع
Fourwaves
Indeed
Exordo
امتیاز میدمنوشته روشهایی برای شبکه سازی مؤثر در سمینارها اولین بار در ویپدیا (بلاگ صباویژن).

شما می توانید 30 تا 50 میلیون تومان در ماه، از اینترنت درآمد داشته باشید و شغل رویایی خودتان را بسازید ...
برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا بر روی بنر زیر کلیک بفرمایید :