13 نکته مهم و حیاتی در مدیریت مالی کسب و کارتان ...

اصول مهم مدیریت مالی – مدیریت مالی یکی از رشته های نسبتا جدید علمی است؛ که مفاهیم و روش های آن کاربرد های گسترده ای دارد.در دنیای اقتصاد امروز، به امری حیاتی و مهم تبدیل گشته هست.شایان ذکر هست که این شاخه از علم مدیریت نه تنها به صورت جزئی لاینفک از سازمان ها درآمده، بلکه هر نوع کسب کاری از کوچک تا بزرگ را تحت تاثیر قرار می دهد، حتی نیاز اشخاص به دانستن اصول و یادگیری آن برای اداره ی مالی هزینه ها و دخل و خرج های شخصی نیز، بیش از پیش احساس می گردد.1 مدیر مالی خوب می تواند با هوشمندی و درایت به پیشرفت 1 مجموعه و سازمان کمک کند.در نقطه مقابل می تواند تمام زحمات سایر بخش ها را نیز هدر دهد و منجر به افول و سقوط اشخاص و سازمان ها گردد.پس از بیان مقدمه فوق و آشنا شدن اجمالی شما با موضوع بحث، وارد تعریف دقیق و علمی آن می شویم.
تعریف مدیریت مالی
از نظر آکادمیک مدیریت مالی را می توان دانش و فن تامین و کاربرد وجوه برای رسیدن به هدف و یا دانش و علم اداره ی پول تعریف کرد.به طور کلی تمامی اشخاص و موسسات پول را تحصیل یا جمع آوری و سپس آن را خرج یا سرمایه گذاری می کنند.در صورتی که ترازنامه را نمودی از وضعیت 1 شرکت یا کسب و کار در نظر بگیریم، مدیریت مالی با تصمیم گیری نسبت به بدهی ها و حقوق صاحبان سهام، منابع مالی را تامین می کند و با تصمیم گیری نسبت به دارایی های جاری، بلند مدت و سرمایهگذاری ها، آن ها را به کار می برد.معمولا هر گونه تصمیم مالی در زمینه تامین و کاربرد منابع بر عملکرد و ارزش شرکت اثر می گذارد؛ لذا بهینه شدن فعالیت های مالی مستلزم تصمیم گیری صحیح نسبت به هریک از منابع تامین مالی و کاربرد آن ها هست.
اصول مهم مدیریت مالی
دستمزد خودتان را بپردازید
اگر صاحب کسب و کار کوچکی هستید، انجام امور به صورت روزانه برای تان آسان خواهد بود و به این ترتیب از سرمایه خرج نشده تان می توانید در جهت رشد کسب و کارتان استفاده کنید.الکساندر لوری، استاد دانشگاه و مدیر برنامه تحلیل مالی دوره کارشناسی ارشد در کالج گوردون، می گوید صاحبان کسب و کارهای کوچک نباید نقش خود را در شرکت شان نادیده بگیرند و نباید در پرداخت دستمزد به خودشان کوتاهی کنند.باید مطمئن شوید که امور مالی شخصی و تجاری تان در وضعیت مناسبی قرار دارند.وی می گوید: بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک و متوسط مخصوصا در ابتدای امر از نقش و وظیفه خود غفلت می کنند، زیرا فکر می کنند رشد و پیشرفت کسب و کارشان و پرداخت دستمزد سایرین ارجحیت دارد.ولی اگر کسب و کارتان شکست بخورد، هیچ وقت دستمزد و پاداشی به خودتان پرداخت نکرده اید.به یاد داشته باشید که شما نیز جزئی از این کسب و کار هستید و باید همانقدر که به دیگران دستمزد پرداخت می کنید به دستمزد خودتان نیز توجه کنید.
سرمایه گذاری در رشد
علاوه بر پرداخت دستمزد خودتان، باید مقداری پول را هم پس انداز کنید و به دنبال فرصت های رشد باشید.به این ترتیب کسب و کارتان رشد می کند و در جهت مالی صحیحی حرکت می کند.اِدگار کولادو، مدیر ارشد مالی شرکت مشاوران مالی توبیاس، می گوید که صاحبان کسب و کارها همیشه باید به آینده توجه کنند.«کسب و کار کوچکی که مایل به رشد، نوآوری و جذب بهترین کارکنان هست باید ثابت کند که مایل به سرمایه گذاری در آینده هست.» وی افزود: مشتریان از بهبود کیفیت خدمات استقبال خواهند کرد و کارکنان از سرمایه گذاری شما در شرکت و شغل خود خرسند خواهند شد.در نهایت در این حالت در مقایسه با حالتی که تمام سودتان را صرف مسائل شخصی تان کنید ارزش بیشتری برای کسب و کارتان خلق خواهید کرد.
استراتژی مناسبی برای صدور صورت حساب داشته باشید
تمام صاحبان کسب و کارها مشتریانی دارند که همیشه فاکتورهای شان را دیر پرداخت می کند.مدیریت تمام امور مالی کسب و کارهای کوچک به معنی مدیریت جریان نقدینگی و تضمین عملکرد روزانه صحیح کسب و کار هست.اگر دریافت وجه از برخی مشتریان برای تان دشوار هست شاید وقت آن رسیده باشد که روش خلاقانه ای برای صدور صورتحساب ابداع کنید.جیمز سفوراک، مدیر مسئول مجله راهنمای صدور صورت حساب می گوید: مبالغ بالای فاکتورهای پرداخت نشده منجر به بروز مشکل در زمینه جریان نقدینگی می شوند و این مسئله یکی از عوامل اصلی شکست کسب و کارهاست.علاوه بر این، اگر با مشتریانی سروکار دارید که همیشه فاکتورهای شان را دیرتر از موعد پرداخت می کنند (که معمولا هم چنین است)، به جای اذیت کردن آنها با صدور مکرر صورتحساب و تماس های تلفنی از رویکرد دیگری استفاده کنید! مثلا مدت زمان پرداخت را به روش «2/10 Net 30» تغییر دهید.در این روش، اگر مشتری فاکتور صادر شده را ظرف مدت 10 روز بپردازد، 2 درصد از مبلغ صورتحساب را تخفیف می گیرد؛ در غیر این صورت، باید تمام مبلغ را ظرف مدت 30 روز بپردازد.
اصول مهم مدیریت مالی
پرداخت مرحله ای مالیات
میشل ازل، مالک شرکت خدمات حسابداری بِیساید می گوید: اگر نمی توانید مبلغ لازم را برای مالیات های برآوردی خود پس انداز کنید، ماهانه این مبلغ را بپردازید.به این ترتیب مالیات های تان را مثل سایر هزینه های اجرایی ماهانه تان می پردازید.
نظارت بر دفاتر
این اقدام باید همیشه انجام گردد، ولی باید توجه کنید که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هست.تمام سعی تان را بکنید تا هر روز یا هر ماه زمانی را به بررسی و نظارت بر دفاتر شرکت اختصاص دهید، حتی اگر دفترداری را از قبل مسئول انجام این کار کرده اید.به این ترتیب با امور مالی کسب و کارتان بیشتر آشنا می شوید و دریچه ای به سوی جرایم مالی احتمالی به روی تان گگردده خواهد شد.ترنس چانون، مدیر کمپانی با مسئولیت محدود نیولید می گوید: از صورت های مغایرت بانکی غفلت نکنید و هر ماه زمانی را صرف بررسی فاکتورهای مهم خود کنید.عدم انجام این کار مخصوصا در صورت استخدام دفتردار سبب هدررفت هزینه های کسب و کار یا حتی اختلاس خواهد شد.اگر می خواهید بدانید چطور با سرمایه کم در کسب و کار آنلاین موفق شوید بروی لینک آبی کلیک کنید.
روی هزینه ها و به همین صورت نرخ بازگشت سرمایه تمرکز کنید
سنجش هزینه ها و نرخ بازگشت سرمایه (ROI) تصویر شفافی را از اهداف سرمایه گذاری و سرمایه گذاری هایی که باید متوقف شوند دراختیارتان قرار می دهند.دبورا سوئینی، مدیرعامل کمپانی شرکت من می گوید: صاحبان کسب و کارهای کوچک باید سرمایه خود را به دقت مصرف کنند.وی افزود: بر نرخ بازگشت سرمایه حاصل از تک تکِ هزینه های تان تمرکز کنید.عدم انجام این کار به معنی احتمال هدر رفت سرمایه در حوزه های نامربوط یا نامناسب هست.باید بدانید که پولی را که به سختی به دست آورده اید کجا خرج می کنید و این سرمایه گذاری ها چقدر سودآور بوده هست.اگر سرمایه گذاری انجام شده سودآور نباشد باید آن را متوقف کنید و بیشتر روی اقداماتی سرمایه گذاری کنید که برای شما و کسب و کارتان سودآور می باشند.
تعریف عادت مالی صحیح
تعریف پروتکل های مالی درون سازمانی حتی اگر صرفا به معنی صرف زمان برای بررسی و به روز رسانی اطلاعات مالی تان باشد تاثیر زیادی در حفظ سلامت مالی کسب و کارتان خواهد داشت.علاوه بر این، پیگیری امور مالی مربوطه نیز از احتمال کلاهبرداری یا خطرات بالقوه می کاهد. کولادو گفت: ما به عنوان کسب و کاری کوچک اغلب دچار کمبود وقت و پول هستیم و قابلیت های تکنولوژیکی بسیار ضعیفی نیز داریم، ولی این محدودیت ها نباید صاحبان کسب و کارها را از کنترل و نظارت داخلی بازدارد.اگر کسب و کارتان کارمند دارد اهمیت این مسئله دوچندان می گردد.ضعف نظارت و کنترل داخلی می تواند سبب کلاهبرداری یا دزدی از سوی کارکنان گردد و اگر شما یا کارکنان تان از قوانین حاکم پیروی نکنید مشکلات حقوقی برای تان به وجود خواهد آمد.
به امید موفقیت در شرط بندی نباشید
تبلیغات سایت های شرط بندی، لاتاری یا هر ریسک دیگری در این زمینه می تواند برای تمام اشخاص جذاب باشد.اگر فردی را در تبلیغ می بینید که می گوید در شرط بندی برنده شده، آیا تعداد دفعات باخت و یا مبلغی که متضرر شده را نیز محاسبه می کنید؟ جهت مدیریت مالی در کسب و کار حقیقت این هست که هیچ کس با شرط بندی به موفقیت دست پیدا نکرده بلکه شرط بندی تنها باعث از بین رفتن پول و سرمایه شما می گردد و هیچ راه جایگزینی برای آن نیست.با استفاده از مهارت مدیریت مالی، متوجه می شوید که تنها راه افزایش درآمد و کسب سود از طریق تلاش و استراتژی هست و نمی توان راه موفقیت را 1 شبه طی کرد.
اصول مهم مدیریت مالی
در صورت لزوم از مشاوران مالی کمک بگیرید
اکثر مدیران کسب و کار و یا حتی افرادی که به دنبال مدیریت مالی شخصی موفق می باشند، اهمیت مشاوران مالی را نادیده می گیرند یا به عبارت دیگر آنرا الزامی نمی دانند ولی واقعیت این هست که در برخی مواقع شما خودتان به تنهایی تجربه کافی در این زمینه را ندارید ولی به کمک 1 مشاور مالی می توانید نگرانی های مالی خود را از زوایای دیگری بررسی کرده و سپس استراتژی موفقی برای آن در نظر بگیرید.
حداقل 10 درصد از درآمد خود را پس انداز کنید
معمولا اکثر اشخاص در پایان ماه متوجه می شوند که هیچ چیز از درآمدشان باقی نمانده و به هر بهانه ای خرج شده هست.برای مدیریت مالی در کسب و کار آیا تا به حال به اهمیت پس انداز و سرمایه گذاری در بلند مدت اندیشیده اید؟ اشخاص موفق استراتژی مناسبی برای رسیدن به امنیت مالی دارند و هر ماه 10 درصد از درآمد خود را به پس انداز اختصاص می دهند.
سرمایه گذاری، مهم ترین راه رسیدن به امنیت مالی
شاید گاهی اوقات ذهنتان درگیر افزایش درآمد یا اضافه کاری شده باشد ولی تنها افرادی می توانند به امنیت مالی دست یابند که ذهنیت ایجاد کار هوشمندانه دارند.این اشخاص به کمک سرمایه گذاری می توانند درآمد فعال ایجاد کنند یا به عبارت دیگر به گونه ای رفتار کنند که حتی اگر در محل کار خود حضور نداشته باشند، باز هم ایجاد درآمد داشته باشند.
سواد مالی خود را ارتقا بخشید
جهت مدیریت مالی در کسب و کار ، سواد مالی به شما کمک می کند تا با استراده از برنامه ریزی و درصدهای مربوط به آن، درآمدتان را هوشمندانه خرج کنید.اهمیت سواد مالی از چشم مدیران موفق کسب و کارها پوشیده نیست چرا که باعث می گردد شما پس از چند ماه نتیجه و تاثیر آنرا در زندگی شخصی و به همین صورت کاری خود مشاهده کنید.به عنوان مثال زمانی که سواد مالی شما ارتقا پیدا می کند، می تواند با سود ایجاد شده از سرمایه گذاری، باز هم سرمایه گذاری کنید و یا به عبارت دیگر درآمد انفعالی ایجاد کنید.در واقع ذهنیت فردی که از هوش مالی برخوردار نیست بر این باور شکل گرفته که باید با زیاد کار کردن به درآمد بیشتری دست پیدا کند ولی اشخاص موفق، هنر یا مهارت خود را به دیگران آموزش می دهند، ثروت خود را سرمایه گذاری می کنند یا از طریق راه های دیگر به درآمد بیشتر در ازای زمان کمتر دست پیدا می کنند.
تنها به 1 منبع درآمد وابسته نباشید
ثروتمند شدن حق شماست و برای رسیدن به آزادی مالی، باید حداقل به دو منبع مالی متصل باشید.در زمینه کسب و کار همیشه ریسک هایی وجود دارد که نمی توان منکر آن شد از این رو سعی کنید به قدری کسب و کار خود را گسترش دهید که حتی در صورت شکست یکی از منابع مالی، بتوانید دوباره شروع کنید.در این مطلب با تعریف موفقیت و امنیت مالی آشنا شدیم و برخی از استراتژی های مقابله با نگرانی های مالی را به شما ارائه کردیم.اکنون امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد و بتوانید از آنها در مدیریت کسب و کار خود استفاده کنید.
لطفا به این محتوا امتیاز دهید.نوشته 13 نکته مهم و حیاتی در مدیریت مالی کسب و کارتان اولین بار در آکادمی دکتر صادقی نیا.

شما می توانید 30 تا 50 میلیون تومان در ماه، از اینترنت درآمد داشته باشید و شغل رویایی خودتان را بسازید ...
برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا بر روی بنر زیر کلیک بفرمایید :