17 کتاب بازاریابی که هر بازاریابی باید بخواند! ...

پس از رشد صنعت و ایجاد رقابت در بازار در دهه 70 میلادی، دیگر کمتر کسی در دنیا میتوانست اهمیت علم بازاریابی را نادیده بگیرد.
اساتید مختلف در سراسر دنیا، چندین کتاب بازاریابی عالی را خلق کردند که هرکدام از آنها دریچهای جدید را به روی علم بازاریابی باز کرده اند.
بسیاری از کتابهای بازاریابی قدیمی می باشند ولی همچنان هم پرکاربردند و بعضی، حتی مرجع به شمار میآیند.
ولی در این مقاله تلاش کردیم مجموعه ای از کتابهای بازاریابی جدید و قدیمی را معرفی کنیم که هم آثار قدیمی و همیشه ماندگار را پوشش داده باشیم و هم کتاب های بازاریابی جدید، که رویکرد بهروزتری نسبت به شرایط بازار امروزی را دارند معرفی کنیم.
طبق گفته اساتید صاحبنام بازاریابی، هر بازاریاب حرفهای برای حفظ و گسترش مهارتها و دانش خود، باید در سال حدود ۱۰ کتاب آموزشی در این زمینه مطالعه کند.
این کار ممکن هست کمی دشوار به نظر بیاید ولی در صورت انجام ندادن آن، احتمالا از رقیبان خود عقب خواهید ماند.
کتابهای پیشنهادی ما که در این مقاله معرفی شدهاند، در رشد کسبوکار شما موثر خواهند بود و به شما در مسیر بازاریابی بهتر محصولات و موفقیت کاری، کمک خواهند کرد.
1- کتاب بازاریابی محتوایی – جو پولیتزی
جو پولیتزی بنیانگذار موسسه بازاریابی محتوایی (CMI) است؛ این موسسه یکی از منابع آموزشی پیشرو برای کسبوکارها در این زمینه بوده و پیشرفت چشمگیری از زمان تاسیس خود تا به امروز داشته هست.
پولیتزی در این کتاب به شرح چگونگی انجام صحیح این نوع بازاریابی پرداخته و توصیههای بسیار خوبی در این مورد ارائه میدهد.
کتاب “بازاریابی محتوایی” شما را قدم به قدم در مسیر آماده کردن داستانهایی پیش میبرد که به کمک آنها میتوانید مشتریان خود را سرگرم کرده و اطلاعات مفیدی به آنان ارائه دهید؛ بدین ترتیب آنها، بدون اینکه خود متوجه شوند، وادار به انجام کاری خواهند شد که هدف شماست.
محتوای داستانی شما، زمینه انجام چنین کاری را فراهم کرده و شما را قادر خواهد ساخت که جایگاه کسب و کار خود را تثبیت کنید.
افراد به واسطه دریافت اطلاعات مناسب و مفید به شما اعتماد کرده و تجربیات خود را در این زمینه با دیگران به اشتراک میگذارند.
2- ایده عالی مستدام – چیپ هیث و دن هیث
چیپ و دن هیث در کتاب “ایده عالی مستدام” به بررسی این موضوع میپردازند که چرا برخی از ایدهها شکوفا میشوند، در حالیکه برخی دیگر شکست میخورند! این کتاب بازاریابی به مخاطبان میآموزد که چگونه ایدههای ارزشمند خود را پرورش دهند.
در کتاب “ایده عالی مستدام” برادران هیث به بررسی ساختار ایدههای موفق و ماندگار پرداخته و راهکارهایی مثل اصل مقیاس انسانی (human scale principle)، بکار بردن تئوری حافظه (Velcro Theory of Memory) و ایجاد حس کنجکاوی (curiosity gaps) را برای تبدیل افکار به ایدههایی ماندگار مطرح میکنند.
این کتاب اصول موثر در ماندگاری ایدهها را معرفی کرده و نحوه استفاده از این قوانین را به شما آموزش میدهد.
3- روانشناسی نفوذ: کتاب بازاریابی به کمک هنر متقاعد نمودن دیگران – رابرت بی.
چالدینی
کتاب بازاریابی-روانشناسی “روانشناسی نفوذ” کتابی کلاسیک هست که به شرح دلایل روانشناختی “بله” گفتن مردم پرداخته و چگونگی بکار بردن این مفاهیم را به مخاطب میآموزد.
دکتر رابرت چالدینی متخصص حوزه نفوذ و متقاعدسازی میباشد که حوزهای در حال رشد، با سرعتی چشمگیر هست.
این کتاب تحسین برانگیز حاصل تحقیقات دقیق و مبتنی بر مشاهدات وی در مدت سی و پنج سال، و 1 برنامه مطالعاتی سه ساله در مورد آنچه که مردم را به سمت تغییر رفتار سوق میدهد، میباشد.
در کتاب “روانشناسی نفوذ” شما نحوه استفاده از شش اصل کلی برای متقاعد کردن دیگران را میآموزید.
به همین صورت با فراگیری این اصول قادر خواهید بود که در مذاکرات و ارتباطات شخصی خود از آنها استفاده کرده و در مقابل این فنون از خود محافظت کنید.
اصول تاثیرگذاری و نفوذ، شما را به سمت تغییرات درونی عمیق هدایت کرده و به عنوان یکی از عوامل محرک موفقیت در تمام مشاغل به شمار میرود.
4- جایگاهسازی: نبردی برای ذهن – آل ریس و جک تروت
“جایگاهسازی” کتاب کلاسیک دیگری در زمینه بازاریابی بوده و اولین کتابی هست که به مشکلات برقراری ارتباط با 1 جامعه شکاک و رسانهستیز میپردازد.
این کتاب رویکردی انقلابی را برای ایجاد “جایگاه” در ذهن مشتری بالقوه ارائه میدهد که این نکات منعکس کننده نقاط قوت و ضعف 1 شرکت در مقایسه با رقیبان آن می باشند.
شما با خواندن کتاب “جایگاهسازی” میآموزید که چگونه از تکنیکهای مدرن آژانسهای تبلیغاتی استفاده کنید تا بیشترین سهم بازار را بدست آورده و به 1 نام ماندگار تبدیل شوید.
این کتاب آموزههای دیگری نیز برای شما دارد که عبارتند از:
برنامهریزی استراتژیک حول نقاط ضعف رقیبان تغییر جایگاه 1 رقیب قدرتمند و ایجاد 1 نقطه ضعف استفاده از موقعیت فعلی خود به بهترین وجه ممکن انتخاب بهترین نام برای محصول خود تجزیه و تحلیل ترندهای موثر در جایگاهسازی خود5- کتاب بازاریابی این هست – ست گودین
کتاب “این هست بازاریابی” یا “بازاریابی این است” یکی از جدیدترین و بهترین نگرشها در بازاریابی را ارائه میدهد.
ایده اصلی این کتاب بر این هست که بازاریابان باید با ایجاد تنشهایی که منجر به انتخابهای جدید میشوند، در مخاطب و بازار تغییر ایجاد کنند.
گودین در جدیدترین کتاب بازاریابی خود خاطر نشان میگردد که: وظیفه بازاریاب این هست که داستانی را برگزیده و به تکرار آن بپردازد، و اینکار را تا زمانی که داستان خسته کننده و تکراری گردد، ادامه دهد.
ایشان یادآور میگردد که اعتماد بیش از حد و تکیه به هزینههای تبلیغاتی، کار بازاریابان تنبل هست.
گودین در کتاب خود به نقد بازاریابانی میپردازد که قیمت محصولات خود را کاهش میدهند و آنها را به عنوان “تنبلترین” اشخاص معرفی میکند.
ایشان در اینباره میگوید: “کاهش قیمت آخرین راهحل 1 بازاریاب هست که ایدههای بسیاری را به کار بسته و اکنون ایده جدیدی در سر ندارد.”
6- کتاب بازاریابی با هک رشد – شان الیس
اغلب کتابهای بازاریابی مثل شرابهایی کهنه در بطریهای جدید می باشند، چرا که ایدههای تکراری را در قالبی جدید ارائه میدهند؛ ولی در این بین کتابهای محدودی هم وجود دارند که نگرشی کاملا جدید را مطرح میکنند.
کتاب “هک رشد” یکی از همین کتابهاست که میتوان آن را به عنوان اثر برتر سال ۲۰۱۹ معرفی کرد.
الیس پس از موفقیتهای خود در Dropbox و Logmein در سال ۲۰۱۰، جنبش هک رشد را آغاز کرد.
این کتاب میتواند راهنمای اجرای برنامه رشد و پیشرفت در شرکت شما باشد.
اگر شما در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارید ولی کسب و کارتان پیشرفتی ندارد و از فعالیتهای بازاریابی فاصله گرفتهاید، باید بدانید که تجارت شما در خطر فراموشی هست و این کتاب به شدت به شما توصیه میگردد.
7- کتاب بازاریابی و برندینگ خلق داستان برند: پیام خود را شفاف سازید تا مشتریان به شما گوش کنند – دونالد میلر
داستانسرایی (Storytelling) مرکز توجه بسیاری از کتابهای بازاریابی در سالهای اخیر بوده و نادیده گرفتن آن غیرممکن هست.
میلر موضوعی به نظر واضح و پیشپا افتاده را برای کتاب خود برگزیده و اصول خلق داستان برند را که ۷ مرحله داشته و به اثبات رسیده، به آن افزوده هست.
او در این کتاب به تجزیه و تحلیل ساختار 1 داستان خوب میپردازد: شخصیت، مشکل، راهنمایی، برنامهریزی، اجرا، پیشگیری از شکست و موفقیت.
میلر حتی در کتاب خود فراتر میرود و ساختار داستانسرایی را مستقیما با مثالهای تجاری آشنا برای بازاریابان، مورد بررسی قرار میدهد.
8- کتاب بازاریابی: 1 داستان عاشقانه – برنادت جیوا
از کلمه “عشق” در عنوان کتاب نترسید! در عوض بر روی زیرعنوان فوقالعاده “چگونه به مشتریان خود مهم شوید” تمرکز کنید.
توجه متقابل مشتری و اهمیت دادن به او، به ایجاد ارتباط عاطفی نیاز دارد.
این سبک کتاب بازاریابی، مناسب کارآفرینان، بازاریابان B2B و بازاریابان B2C میباشند.
اگر شما نسبت به چگونگی بروز احساسات خود در فروش یا ارتباطات بازاریابی سردرگم هستید، این کتاب منبعی الهامبخش برای شما بوده و ایدههای بیشتری را نسبت به هر کتاب دیگری در اختیارتان قرار میدهد.
برنادت جیوا مدعی هست هنگام فروش، شما محصول را نمیفروشید بلکه داستان خود را به فروش میرسانید و انجام این کار، به نحوه عملکرد و بروز احساسات بستگی دارد.
9- قواعد جدید بازاریابی و روابط عمومی – دیوید اسکات
قوانین و قواعد بازاریابی دیجیتال دائما در حال تغییر هست.
اسکات در این کتاب بازاریابی، با استفاده از مطالعات موردی و مثالهای واقعی، بهترین و جدیدترین روشهایی که منجر به موفقیت در بازاریابی میشوند را بررسی و معرفی میکند.
این کتاب مقدمه مناسبی برای نقش بازاریابی رسانههای اجتماعی و روابط عمومی هست.
بخش اول کتاب “قواعد جدید بازاریابی و روابط عمومی” به استدلال این موضوع میپردازد که چرا سازمانها، به ویژه کسبوکارهای کوچک و موسسات خصوصی، باید توجه ویژهای به رسانههای اجتماعی داشته باشند.
این کتاب به همین صورت به بررسی این امر میپردازد که استفاده کارآمد از رسانههای اجتماعی، نیازمند طرز فکری متفاوت در مقایسه با رسانههای سنتی هست.
10- پیش-القایی: انقلابی در تاثیرگذاری و متقاعد نمودن – رابرت بی.
چالدینی
چالدینی اولین اثر خود در زمینه نفوذ و تاثیرگذاری را در سال ۱۹۸۴ نوشت؛ کتاب “پیش-القایی”را میتوان به عنوان دنبالهای از این اثر دانست که اشخاص بسیاری مدتها در انتظارش بودند.
هردوی این کتابها در زمینه بازاریابی می باشند، چرا که بازاریابان در پی نفوذ بر مشتریان خود می باشند تا آنها را برای انجام کارهای مدنظرشان متقاعد سازند.
11- موفق سازها – درک تامسون
تامسون تصمیم گرفت تا در کتاب “موفق سازها” عوامل موثر در موفقیت را مورد بررسی قرار دهد.
این موضوع مورد توجه بازاریابانی هست که به دنبال شناخته شدن و محبوبیت هرچه بیشتر محصولاتشان در بازار هدف میباشند.
او در این کتاب منابع بسیاری مثل هنر امپرسیونیستی، صحبتهای سخنرانان سیاسی موفق، فیلمها، موسیقی، مد، کتابها، محصولات برتر Etsy و برنامههای تلفن همراه را که در طی دو قرن گذشته وجود داشتند، بررسی میکند.
نتیجهای که از نوشتههای تامسون بدست میآید این هست که هیچ اصلی که به سرعت منجر به معروف و محبوب شدن محصولات گردد، وجود ندارد؛ ولی برخی از الگوهای موثر در این زمینه عبارتند از:
12- تمام نویسندهایم – آن هندلی
بازاریابی به کمک محتوا پیش میرود، بنابراین انتخاب بعدی ما در لیست بهترین کتابهای بازاریابی، کتابی در زمینه تولید محتوا میباشد.
شما برای تولید 1 محتوای خوب و مناسب، باید به تقویت مهارت خود در نوشتن بپردازید تا بتوانید ایدههای خود را به شکلی کارآمد زنده کنید.
کتاب “همه نویسندهایم” دهها راهکار مفید برای تولید محتوای نوشتاری عالی ارائه میدهد.
این کتاب برای تمام بازاریابانی که به نوشتن یا ویرایش محتوا میپردازند توصیه میگردد.
13- نامشهود – روهیت بهارگاوا
تمرکز بهارگاوا در کتاب بازاریابی “نامشهود” بر روی بستری هست که در آن کار میکنیم.
نویسنده در این کتاب به بررسی ترندها پرداخته و توضیح میدهد که بازاریابان چگونه میتوانند از آنها به نفع خود استفاده کنند.
وی به همین صورت نحوه جستجوی ترندها و اطلاعات را به علاقهمندان میآموزد.
بهارگاوا هر سال این کتاب را منتشر میکند؛ زیرا به خوبی میداند که ترندها به سرعت در حال تغییر می باشند و با این کار برای حفظ بستر فعلی تلاش میکند.
از روشها و ترندهای وی میتوان سود دو جانبه (Enlightened Consumption)، محدود کردن بازار هدف، شعار برند، بازگویی یکی از دلایل موفقیت برند، برانگیختن احساسات، یادگیری سریع، همدلی مجازی، مد انسانی (Human Mode)، آلودگی اطلاعات و حفاظت پیشگیرانه را نام برد.14- کتاب بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ) به زبان آدمیزاد – رایان دیس و راس هنبری
این کتاب بازاریابی دیجیتال را به زبانی ساده آموزش داده و به شما نشان میدهد چگونه از استراتژیهای بازاریابی دیجیتال و راهکارهای آن برای شناساندن برند خود، افزایش مخاطب و کسب درآمد استفاده کنید.
این کتاب را میتوان به عنوان مرجعی عالی در نظر گرفت که شامل بسیاری از جزئیات عملی، خاص و جدید میباشد و توصیههای مفیدی در این زمینه ارائه میدهد.
این کتاب بازاریابی به شما کمک میکند تا از بازاریابی دیجیتال خود بیشترین بهره را ببرید.
آنچه که در سالهای گذشته در بازاریابی دیجیتال کارگشا بوده است، حال دیگر استفادهای ندارد.
بنابراین ما باید روشها و ترندهای جدید دیجیتال مارکتینگ را بشناسیم و در دنیای رقابتی تبلیغات با قدرت به کار خود ادامه دهیم.
این کتاب تمامی روشها، تکنیکها، ابزارها و مفاهیم دیجیتال مارکتینگ را به شما آموزش میدهد.
15- سوراخ دعا را گم کردن – اریک بارکر
کتاب “سوراخ دعا را گم کردن” یکی از کتابهای عمومی در زمینه بازاریابی بوده که به شدت مورد توجه بازاریابان قرار گرفته هست.
بارکر در این کتاب به بررسی دقیق برخی از مسیرهای موفقیت پرداخته و جزئیاتی جدید و جالب به آنها افزوده هست.
وی تحقیقاتی را شرح میدهد که در کتابهای موفقیت کسب و کار، کمتر به آنها پرداخته شده هست.
تعدادی از این نکات عبارتند از: صحبت کردن در جمع موجب میگردد دیگران شما را بعنوان 1 رهبر ببینند.
عینک زدن موجب میگردد دیگران شما را فردی باهوش بشناسند! خوردن نوشیدنی با جمع در درامد اشخاص موثر هست و … .
این کتاب را بخوانید تا متوجه شوید چگونه این نکات، در کنار یکدیگر قرار میگیرند تا شما را به فردی موفق تبدیل کنند.
16- حرکت بسوی اقیانوس آبی – دبلیو.
چان کیم و رنه مابورنیا
اصطلاح اقیانوس آبی یا همان Blue Ocean، به اصطلاحی مشهور برای ایجاد بازارهای جدید تبدیل شده هست.
این استراتژی بر چگونگی ایجاد ارزشهای جدید برای مصرفکنندگان تمرکز میکند.
در طرز فکر اقیانوس آبی مدیران ملزم به بهرهگیری از خلاقیت در نحوه برنامهریزی، توسعه و گسترش ارزشها برای مصرفکنندگان خود می باشند.
این کتاب بازاریابی را با نگرش جدیدی بررسی می نماید و شما را به این سمت سوق میدهد که از اقیانوس قرمز پر از رقیب فاصله گرفته و اقیانوسی آبی برای خود بسازید.
اقیانوس آبی مخالف تمرکز بیش ازحد در زمینه رقابت هست چرا که احتمال دارد این امر شما را بسیار شبیه به رقیبانتان کرده و از برجستگی و تفاوت شما در ذهن مصرفکنندگان بکاهد.
17- نوآفرینی – آدام گرانت
کتاب “نوآفرینی” نه فقط پرفروشترین کتاب نیویورک تایمز هست بلکه توسط اشخاص مشهور زیادی نظیر ریچارد برانسون، بنیانگذار Virgin، نیز به عنوان کتابی که باید خوانده گردد پیشنهاد شده است؛ بنابراین بدون شک لایق جایگاه خود در میان کتابهای پرفروش جهان میباشد.
این کتاب با اشاره به تحقیقات و نوشتههای چندین تن از اشخاص موفق و برجسته، چگونگی ایجاد اصالت در شرکت و محصول را، از طریق شناخت ایدههای عالی، جذب متحدان(شرکا)، اجرا در زمان صحیح و حذف ترس و شک، به ما نشان میدهد.
به همین صورت کتاب “نوآفرینی” برای موفقیت هرچه بیشتر فرهنگهایی که مخالف با یکدیگر بوده و بر سر این موضوع در جدال می باشند، راهکارهایی ارائه میکند.
انواع کتاب های بازاریابی
وقتی صحبت از کتاب های بازاریابی به میان میآید، غالب مردم انتظار کتابهای تخصصی نظیر دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی محتوایی و … را دارند.
ولی نکتهای که همواره توسط اساتید بازاریابی دنیا به آن تاکید شده هست این هست که:
بازاریابان باید برروی پرورش نگرش و تفکر استراتژیک بازاریابی خود تمرکز بسیار بیشتری داشته باشند.
وجود این تفکر استراتژیک و نگرش بازاریابی، در کنار تسلط به ابزارها و مهارتهای تخصصی نظیر دیجیتال مارکتینگ، دو بال مهم برای پرواز 1 بازاریاب به سمت قلههای موفقیت می باشند.
در همین راستا، تلاش کرده ایم که کتابهای بازاریابی معرفی شده در لیست بالا هم هر دو نوع را پوشش دهند:
برخی از کتابهای بازاریابی معرفی شده در این لیست مثل “بازاریابی محتوایی”، به طور تخصصی به شرح برخی شاخههای تخصصی بازاریابی میپردازند در حالیکه دستهی دیگر مثل “نوآفرینی” بر نگرش بازاریابان و تصمیم گیریهای آنها تاثیر مثبت به سزایی خواهند داشت.
پیشنهاد میگردد این کتابهای بازاریابی را به صورت ترکیبی از هر دو دسته ذکر شده در برنامه مطالعه خود قرار دهید.
نوشته 17 کتاب بازاریابی که هر بازاریابی باید بخواند! اولین بار در مدیر مارکتینگ.

شما می توانید 30 تا 50 میلیون تومان در ماه، از اینترنت درآمد داشته باشید و شغل رویایی خودتان را بسازید ...
برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا بر روی بنر زیر کلیک بفرمایید :