6 گام اساسی در تدوین و تعیین استراتژی راهبردی در هر مجموعه ...

چرا آموزش استراتژی کسب و کار ؟ به دلیل آنکه یکی از نیاز های حیاتی هر کسب و کاری تدوین استراتژیک می باشد.
در واقع هر مجموعه یا شرکتی برای حرکت به سمت هدف خود به 1 مسیر معین شده یا نقشه ی راه نیازمند هست که آن را استراتژی یا راهبرد مینامیم.
استراتژی کسب و کار Business Strategy معین می کند، هدف از ایجاد 1 کسب و کار چیست، این هدف چگونه محقق خواهد شد و از چه طریقی به درآمدزایی می رسد.
البته در برنامه بازاریابی استراتژیک 1 شرکت موارد دیگری هم ذکر خواهد شد، ولی این عوامل ذکر شده اساس هر کسب و کاری را تشکیل می دهند و هیچ بیزینسی بدون معین کردن آنها نمی تواند مدت زیادی در بازار دوام بیاورد.
احتمالا اکثر شما که در بیزینس کوچکی فعالیت دارید و یا کارآفرین می باشید با طرح کسب و کار آشنایی دارید، شاید حتی دغدغه نوشتن آن را برای کسب و کارتان داشته اید و نهایتا برای نوشتن آن از مشاوران متخصص در این امر کمک گرفته اید.
زمانی که شما طرح 1 کسب و کار را مشخحص می کنید در واقع زیر ساخت های کار خود را بنا کرده اید، وجود این طرح سبب ثبات و دوام کسب و کار می گردد و عدم وجودش هم منجر به آن می گردد که در مواقع بحرانی بیزینس ها مسیر خود را گم کنند و حتی با شکست مواجه شوند.
استراتژی کسب و کار جزئی از طرح کسب و کار هست که با توجه به تمام مستندات مندرج در طرح کسب و کار معین می کند بهترین راهبرد یا استراتژی و برنامه بازاریابی برای 1 شرکت در مدت زمان معین چیست.
به این صورت کسب و کارها برنامه های اجرایی خود را براساس استراتژی های مارکتینگ، هدف برند، بودجه در دسترس، و هرآن چیز دیگری که ممکن هست تاثیرگذار باشند معین میکنند.
تدوین 1 استراتژی در تمامی موارد، از جمله اولویت بندی جدید برای کسب وکار، تدوین برنامههایی برای رشد، تعیین نقشهی راه 1 محصول و یا برنامه ریزی برای تصمیمات سرمایه گذاری ضروری هست.
اگر کمی واقع بین باشید، کسب وکار شما به 1 استراتژی معین نیازمند هست.
در حقیقت تدوین 1 استراتژی عملی، هوشمندانه و البته ضروری هست.
شما می توانید برای آشنایی کامل با اصول کسب و کار بر روی لینک آبی رنگ کلیک کنید.
آموزش استراتژی کسب و کار
گام اول : جمع آوری اطلاعات
باید بدانید که اکنون کجا هستید و کسب و کار رشما به کدام سمت می رود.
پس قبل از حرکت به جلو باید کارهای گذشته و یا شرایط فعلی خود را به خوبی بررسی کنید.
به دقت هر 1 از بخشهای کسب وکار را در نظر بگیرید، عملکردهای خوب را شناسایی کنید، فعالیتهایی که باید تقویت گردد و فرصتهایی که منتظر شماست معین کنید و تدبیری برای استفاده از آنها بیاندیشید.
ابزارها و تکنیکهایی مثل تجزیه و تحلیل SWOT میتواند در این مرحله از تدوین استراتژی کسب وکار به شما کمک کند.
(یافتن نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیداتی که شرکت با آن رو به رو است).
عملکرد متداول در این روش آن هست که نقاط قوت و ضعف را در داخل شرکت بررسی کنید و برای شناسایی فرصتها و تهدیدات عوامل خارجی را در نظر بگیرید.
تحلیل PESTLE یا تحلیل PEST چارچوب سودمند برای عوامل خارجی میباشد که شامل عوامل سیاسی (Political) اقتصادی (Economic)، اجتماعی (Social)، تکنولوژیکی (Technological)، قانونی (Legal) و زیست محیطی (Environmental) هست.
بنابراین در تحلیل 1 پروژه یا برنامه باید پرسید که هر 1 از گروه ها و شرکت های بالادستی چه فرصتها و تهدیداتی را برای شما ایجاد میکنند.
قسمت کلیدی این فرآیند استفاده از اشخاص ماهر هست تا بتوانند اطلاعاتی مربوط را در زمان مورد نیاز، فراهم کنند.
آموزش استراتژی کسب و کار
گام دوم : تهیه کردن بیانیه چشم انداز (Vision Statement)
این بیانیه باید بتواند مسیر آینده ی کسب و کار و اهداف میان مدت تا بلند مدت آن را توصیف کند.
این بیانیه در مورد توصیف ارزشها و اهداف شرکت هست.
کارشناسان تجاری در مورد اولویت ارائه ی 1 بیانیه چشم انداز و 1 بیانیه مأموریت سالها بحث کرده اند.
ولی در واقع، شما باید به طور همزمان هر دو را تهیه کنید.
معین کردن این موارد سبب می گردد بدانید کدام استراتژی را باید برگزینید که ماموریت و اهداف کسب و کارتان محقق گردد.
این موارد در برندبوک یا کتابچه برند نوشته می شوند.
چنانچه برای کسب و کارتان برندبوکی تهیه نکرده اید توصیه می گردد حتما در اسرع وقت اینکار را انجام دهید چرا که قسمت مهمی از تصمیم های استراتژیک بر اساس استراتژی های برندینگ صورت می گیرد و مهمتر از آن اگر اهداف و ماموریت برند معین نباشد نمی توان مسیر درستی را برای آن متصور شد.
شما می توانید در راستای این آموزش برای یادگیری کامل انواع سازمان ها و انواع مدیریت بر روی لینک آبی رنگ کلیک کنید.
آموزش استراتژی کسب و کار
گام سوم : تهیه ی بیانیه ی ماموریت(Mission Statement)
مثل بیانیه چشم انداز، بیانیه مأموریت نیز به تعریف کردن هدف سازمان می پردازد.
ولی تمرکز اصلی بیانیه مأموریت بر روی اهداف اولیه هست.
ماموریت کسب و کار معین می نماید هدف اصلی از ایجاد آن کسب و کار چه بوده هست.
بنابراین در 1 بیانیه چشم انداز، باید از خود پرسید که در 10سال آینده میخواهیم کجا باشیم؟ ولی سؤالات 1 بیانیه مأموریت به صورت زیر است:
کسب وکار ما چیست؟
چگونه آن را انجام میدهیم؟
بخاطر چه افرادی آن را انجام میدهیم؟
با این کسب وکار چه ارزشی ایجاد میکنیم؟
پرسیدن این سوالات و معین کردن ماموریت و هدف برند سبب میگردد، در هر مرحله استراتژی هایی انتخاب شوند که در راستای اهداف کلان برند باشد.
در نتیجه در ادامه راه برند از مسیر خود خارج نخواهد شد و برنامه های بازاریابی یا حتی در ابتدایی ترین حالت متن و شعارهای تبلیغاتی در راستای ماموریت، هدف و جوهره برند خواهد بود.
گام چهارم : تعیین اهداف استراتژیک
هدف این مرحله از فرآیند تدوین استراتژی کسب وکار، تعیین مجموعه ای از اهداف پیشرفته برای تمامی بخش های کسب و کار هست.
مرحله ی اهداف استراتژیک نیازمند تعیین اولویت ها و گردآوری اطلاعات برای بهبود عملکرد و برنامه ها هست تا چشم انداز و مأموریت کسب وکار معین گردد تا از این طریق بتوانید مناسبترین استراتژی بازاریابی را شناسایی کنید.
با نگاهی به مرحله اول تدوین استراتژی یعنی جمع آوری اطلاعات، و به ویژه تحلیل های SWOT و PESTLE میتوانید تمامی نقاط ضعف و قوت شناسایی شده را در کنار اهداف خود درنظر بگیرید.
اهداف باید دارای ویژگیهای SMART باشند.
(این واژه مخفف عبارات ویژه (Specific)، قابل سنجش (Measurable)، قابل دسترس (Attainable)، مرتبط (Relevant) و زمانبندی شده (Time-bound) میباشد.) و باید شامل مواردی مثل شاخص های کلیدی عملکرد (KPIS )، تخصیص منابع و الزامات بودجه بندی باشد.
شخص های کلیدی عملکرد ممکن هست برای کسب و کارهای مختلف متفاوت باشد، KPI ها با توجه به اهداف کلان یا کوتاه مدت برند تعیین میشوند، حتی ممکن هست هر کمپین علاوه بر KPI های معمول دارای شاخص های ویژه ای نیز باشد، به عنوان مثال در کمپین های تبلیغاتی مناسبتی ممکن هست افزایش نرخ تعامل در شبکه اجتماعی خاص به عنوان شاخص عملکرد در کنار KPI های قبلی در نظر گرفته گردد.
گام پنجم : معین کردن برنامه های تاکتیکی (Tactical Plans)
در این بخش از آموزش استراتژی کسب و کار می خواهیم، اهداف استراتژیک به برنامههای کوتاه مدت دقیق تری تبدیل شوند.
این برنامه ها شامل عملکرد بخشهای مختلف و عملیات سازمان می باشند و حتی میتوانند عرضه کنندگان را نیز شامل شوند.
در این مرحله از تدوین استراتژی کسب وکار باید بر نتایج قابل سنجش تمرکز کرده و با ایجاد ارتباط با سهامداران، زمان و نوع خواسته های آن ها را شناسایی کنید.
برای اجرای استراتژی کسب و کار می توانید از این برنامه های تاکتیکی به عنوان عملکردهای سریع استفاده کنید.
برنامه های تاکتیکی نوع عملکرد، مدت زمان اجرا، بسترها و شبکه هایی که جهت انجام تبلیغات به آن نیاز هست را معین می نماید، در نتیجه برنامه ریزی برای فعالیت های بازاریابی با شفافیت دنبال خواهد شد.
گام ششم : مدیریت عملکرد
بعد از پایان آموزش استراتژی کسب و کار، شاید کل فرآیند برنامه ریزی و تلاش شما برای تدوین استراتژی کسب و کار به پایان برسد، ولی ارزیابی مستمر تمامی اهداف و برنامه های اجرایی برای اطمینان از اینکه تاکنون در راستای اهداف کلی حرکت میکنید، بسیار ضروری هست.
مدیریت و کنترل کل فرآیند 1 استراتژی، فعالیت پیچیده ای هست و بیشتر مالکان، مدیران و صاحبان کسب وکار به امید روش های جایگزین برای مدیریت استراتژی می باشند.
پیاده سازی، مدیریت و ارزیابی 1 استراتژی کسب وکار نیازمند مربوط بودن اطلاعات جمع آوری شده، دسته بندی تمامی اطلاعات کلی، برنامه ریزی، اولویت بندی و داشتن 1 چشم انداز استراتژیک معین هست و تمام این موارد زمانی حاصل می گردد که فرآیند تدوین استراتژی کسب و کار با دقت و به درستی انجام شده باشد.
شما می توانید برای آشنایی با مراحل پیشرفت 1 کسب و کار بر روی لینک آبی رنگ کلیک کنید.
نوشته 6 گام اساسی در تدوین و تعیین استراتژی راهبردی در هر مجموعه اولین بار در آکادمی دکتر صادقی نیا.

شما می توانید 30 تا 50 میلیون تومان در ماه، از اینترنت درآمد داشته باشید و شغل رویایی خودتان را بسازید ...
برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا بر روی بنر زیر کلیک بفرمایید :