CDP و DMP چه تفاوتهایی با هم دارند؟ ...


هنگامی که صحبت از جمعآوری، سازماندهی و فعالسازی دادههای کاربران میگردد، راهحلهای زیادی پیش روی بازاریابان قرار میگیرد.
بنابراین، چالش واقعی برای بازاریابان این هست که تشخیص دهند کدام راهحل به بهترین وجه نیازهای کسبوکار آنها را برآورده کرده و آنها را به اهدافشان میرساند.
در انتها اغلب بازاریابان به این سؤال برخورد میکنند: تفاوت بین پلتفرم مدیریت داده (Data Management Platform یا به اختصار DMP) و پلتفرم دادههای مشتری (Customer Data Platform یا به اختصار CDP) چیست و کدام 1 برای کسبوکار من مناسب است؟ CDPها و DMPها چگونه کار میکنند؟ چقدر با هم تفاوت دارند؟ و چگونه میتوان از آنها در کنار هم استفاده کرد؟
در این نوشته از بلاگ صباویژن همراهتان هستیم تا به شما در یافتن بهترین گزینه برای کسبوکارتان کمک کنیم.
CDP بهمعنای پلتفرمهای داده مشتری و DMP بهمعنای پلتفرمهای مدیریت داده هست.
این دو اصطلاح بازاریابی بسیار از اشخاص را به اشتباه میاندازند و به همین دلیل ما در این محتوا قصد داریم تفاوت آنها را بهشکل واضح معین کنیم.
ابتدا بار دیگر به نامهای این دو پلتفرم دقت کنید؟ چه چیزی در نام این دو مشترک است؟ بله واژۀ «داده»؛ بنابراین هر دو اصطلاح درمورد دادهها می باشند.
حال برای تفهیم بیشتر، از تعریف انواع داده آغاز میکنیم.
انواع داده
امروزه دادهها بزرگترین دادههای کسبوکارها می باشند؛ به همین دلیل پلتفرمهایی برای جمعآوری و مدیریت دادهها تولید شدهاند.
در ادامه به تعریف ۳ نوع مهم داده میپردازیم و سپس از پلتفرمهای آنان صحبت میکنیم.
۱) دادههای شخص اول (First-Party Data)
حتماً شما هم در سایت خود برنامهای برای جمعآوری سرنخ (Lead) دارید.
برای مثال، ممکن هست شما برای عضوکردن اشخاص در خبرنامۀ خود، شمارهگوشی یا آدرس ایمیلشان را دریافت کنید.
این اطلاعات یا بهتر هست بگوییم این دادهها، درواقع دادههای شخص اول می باشند؛ یعنی همانهایی که شما از سایت، اپلیکیشن، رسانههای اجتماعی یا حتی تماسهای ورودی شرکت خود جمعآوری کردهاید.
۲) دادههای شخص دوم (Second party data)
حال، برخی از شرکتها دادههای شخص اول خود را به سازمانی دیگر میفروشند.
معیناً هیچ شرکتی دادههای شخص اول خود را در اختیار رقیب خود قرار نمیدهد.
شما دادههای شخص دوم را مستقیماً از شرکتی که مالک آن است، خریداری کرده و واسطهای در میان نیست.
۳) دادههای شخص سوم (Third-Party Data)
برخی شرکتها از جمعآوری دادهها کسب درآمد میکنند و درواقع سود اصلی آنها از همین طریق هست.
شرکتهای بزرگی ازجمله فیسبوک و گوگل نیز این کار را انجام میدهند.
این برندها این دادهها را از شرکتهای مختلف جمعآوری کرده و درنهایت 1 منبع بزرگ داده تشکیل میدهند.
به بیان دیگر، دادههای شخص اول شرکتها توسط 1 سازمان خریداری میگردد و آن سازمان حجم عظیمی از این دادهها را به شرکتهای دیگری میفروشد.
سازمان جمعآوری این دادهها، ارائهدهندگان آنها را براساس جنبههایی مثل صنعت، رفتارها و علایق مخاطبان و ویژگیهای جمعیتشناختی مثل سن و جنسیت، به دستههایی سازماندهی میکنند.
سپس هر دسته به بخشهای خاصی تقسیم میگردد و خریدار، بخش موردنظر خود را برمیگزیند.
حال میتوانیم به تعریف CDP و DMP بپردازیم:
این فناوری عموماً دادههای شخص ثالث را در اختیار سازمانها قرار میدهد.
CDP در مقابل DMP و ۳ تفاوت اصلی آنها
برای استفادۀ بهینهتر از این دو پلتفرم نیاز هست که تفاوتهای آنها را بشناسیم.
در ادامه به ۳ تفاوت عمدۀ پلتفرمهای داده مشتری و پلتفرمهای مدیریت داده پرداختهایم.
۱) انواع دادهها و ذخیرهسازی
CDPها دادههای شخص اول کسبوکار خودتان را جمعآوری کرده و برای مدت طولانی نگهداری میکنند.
DMPها عمدتاً دادههای شخص ثالث (کوکیها و شناسههای مشتری) را دنبال کرده و سپس آن دادهها را برای مدت کوتاهی ذخیره میکنند.
درواقع، 1 CDP این دادهها را در دورههای زمانی طولانی ذخیره میکند تا بازاریابان بتوانند پرسونای دقیقی از مشتریان خود ایجاد کرده و روابط با آنان را تقویت کنند.
ولی DMPها از این نظر کاملاً برعکس می باشند.
ازآنجاییکه پلتفرمهای مدیریت داده بیشتر برای کمپینهای تبلیغاتی استفاده میشوند، هرچه دادههای جدیدتری را ارائه دهند، کارآمدتر خواهند بود.
با 1 مثال این تفاوت را روشنتر میکنیم: شما میخواهید کد تخفیفی برای مشتریان وفادار خود در نظر بگیرید؛ پس شما به دادههای کسبوکار خودتان نیاز دارید تا بدانید هر مشتری چند بار خرید کرده هست.
درواقع در این شرایط CDP مؤثر واقع میگردد.
حال خود را 1 آژانس مسافربری در نظر بگیرید که میخواهید با 1 تخفیف ویژه اشخاص مختلف را به سفر به ترکیه تشویق کنید.
بدیهی هست که هدفگذاری و خرید دادههای افرادی که در سه ماه گذشته به سفرهای زیادی رفتهاند، نسبت به افرادی که در ۵ سال گذشته این کار را کردهاند، مؤثرتر خواهد بود.
اینجاست که در DMPها، دادههای بهاصطلاح جدید تقاضای بیشتری خواهند داشت.
۲) هویت داده
CDPها سعی میکنند هویت اشخاص را بهتر شناخته و اطلاعات مختلف بیشتری از هر شخص جمعآوری کنند تا بتوانند پروفایلهای دقیقی برای مشتریان کسبوکار ایجاد کنند.
هرچهCDP اطلاعات بیشتر و دقیقتری جمعآوری کند، مؤثرتر است؛ زیرا سازمانی موفق هست که بتواند مشتریان خود را بهخوبی بشناسد تا بتواند آنها را هدف قرار دهد.
DMPها طرز کار متفاوتی دارند.
آنها از دادههای بینام استفاده میکنند.
DMPها دادهها و جزئیات کمتری را جمعآوری کرده و در اختیار خریداران و کسبوکارها قرار میدهند؛ برای مثال، شمارهتماس افرادی که در سه ماه گذشته به دنبال شغل جدید بودهاند.
۳) کاربرد
همانطور که پیشتر اشاره کردهایم، CDPها برای شناخت دقیق مخاطبان هر کسبوکار به کار میروند، ولی DMPها معمولاً در کمپینهای تبلیغاتی استفاده شده و دقت یا جزئیات زیادی ندارند.
درواقع با استفاده از DMPها به دنبال یافتن مشتریان جدید هستیم.
نقش CDP و DMP در استراتژی بازاریابی کسبوکار
هر پلتفرم میتواند نقشی در استراتژی بازاریابی شما داشته باشد، ولی به روشهای بسیار متفاوت.
بهطور مثال، DMPها برای کانالهای دیجیتال و تقسیمبندی مخاطبان مؤثر می باشند.
از سوی دیگر، CDPها برای ترسیم پرسونای مشتری، رسانههای اجتماعی، تعاملات آفلاین، بینش درمورد نیازهای مشتری و رفتار خرید، مؤثر عمل میکنند.
با 1 سیستم CDP نیازها و انتظارات مشتری را براساس رفتار خرید و تعاملات گذشتۀ آنها با برندتان، بهتر درک خواهید کرد.
CDP در مقابل DMP: کدامیک برای سازمان شما مناسب است؟
درحقیقت تا زمانی که هدف سازمان خود در استفاده از دادههای مشتریان را ندانید، نهتنها CDP یا DMP، بلکه هیچ دادهای برای شما مناسب نخواهد بود.
بنابراین، اولین قدم شناسایی و اولویتبندی نیازهای کسبوکارتان هست.
1 بار دیگر با هم مرور کنیم:
درصورتیکه دادههای شخص اول، شناخت بیشتر مشتریان کسبوکار یا حفظ مشتریان موجود و هدفگذاری مشتریان وفادار موردنظرتان بود، پلتفرمهای داده مشتری را اولویت قرار دهید.
حال اگر به دنبال راهاندازی 1 کمپین تبلیغاتی هستید، مشتریان جدیدی موردنظرتان هست و درکل، دادههای شخص ثالث به کارتان میآید، پلتفرمهای مدیریت داده انتخاب بهتری خواهند بود.
درست هست که ما در این مطلب از ویپدیا به تفاوتهای این دو پلتفرم پرداختهایم، ولی این فناوریها به همان اندازه که مستقل عمل میکنند، با هم و مشترکاً نیز به کار میروند.
گاهی نیاز هست که از هر دو پلتفرم با هم استفاده کنید.
درکل، برای نکتۀ پایانی 1 مسئله را به یاد داشته باشید: دادهها وجود دارند، تنها کاری که باید انجام دهید این هست که آنها را به چیزی معنادار تبدیل کنید تا مشتریان را در زمان مناسب به کسبوکار خودتان پیوند دهید.
منابع
Mparticle
Oracle
Acquia
امتیاز میدمنوشته CDP و DMP چه تفاوتهایی با هم دارند؟ اولین بار در ویپدیا (بلاگ صباویژن).

شما می توانید 30 تا 50 میلیون تومان در ماه، از اینترنت درآمد داشته باشید و شغل رویایی خودتان را بسازید ...
برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا بر روی بنر زیر کلیک بفرمایید :