citizenryco.ir logo kpi چیست؟ آموزش روش استفاده برای مبتدی ها ...




kpi چیست؟ آموزش روش استفاده برای مبتدی ها
citizenryco.ir logo لینک منبع خبر:
https://honarfardi.com/public-skills/success/key-performance-indicator/

شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) معیارهای مهمی می باشند که پیشرفت 1 شرکت را در جهت دستیابی به اهداف استراتژیک و عملیاتی آن دنبال می کنند.

نظارت بر شاخص های کلیدی عملکرد در طول زمان به سازمان ها کمک می کند تا تصمیمات بهتر و مبتنی بر داده را اتخاذ کنند.

این مقاله اطلاعات جامعی در مورد انواع مختلف KPI، نحوه انتخاب و نحوه استفاده از آنها ارائه می دهد.

تعریف شاخص های کلیدی عملکرد (KPI)

KPI 1 مقدار قابل اندازه گیری هست که پیشرفت 1 شرکت در دستیابی اهداف تجاری را نشان می دهد.

KPI های سطح بالا برعملکرد کلی سازمان و KPI های سطح پایین روی 1 بخش یا عملیات خاص در 1 شرکت، مثل فروش، بازاریابی، مدیریت موجودی یا منابع انسانی تمرکز دارند.

شاخص های کلیدی عملکرد مالی بر معیارهای به دست آمده از داده های حسابداری، مثل رشد درآمد و جریان نقدی خالص، تمرکز دارند.

KPI ها معیارهایی می باشند که عملکرد 1 شرکت را در راستای اهدافش ارزیابی می کنند. KPI ها را می توان در سطح استراتژیک و عملیاتی و به همین صورت برای تیم ها، پروژه ها و اشخاص خاص ایجاد کرد. بهترین شیوه برای انتخاب KPI ها بر اساس تناسب با اهداف تجاری، منابع و جدول زمانی هست.

شرکت ها داده های زیادی را جمع آوری می کنند، ولی هر معیاری به عنوان KPI در نظر گرفته نمی گردد.

ویژگی متمایز KPIها این هست که عملکرد را در جهت هدف خاصی که برای شرکت حیاتی هست اندازه گیری می کنند.

با نظارت بر شاخص‌های کلیدی عملکرد در طول زمان، سازمان‌ها می‌توانند روندها را ردیابی کنند و فرصت‌ها و نقاط ضعف بالقوه را شناسایی کنند.

حتما بخوانید: 15 تا از اصول موفقیت در کسب و کار و تجارت از دیدگاه اشخاص موفق

چرا KPI برای شرکت ها مهم است؟

KPI ها ابزارهای مدیریتی مهمی می باشند.

آنها تمرکز و وضوح را ارائه می دهند و رفتار، بهره وری و تصمیم گیری را راحت تر می کنند.

KPI ها به همین صورت شفافیت و مسئولیت پذیری ایجاد می کنند.

بنابراین، انتخاب شاخص های کلیدی عملکرد مناسب که با اهداف شرکت هماهنگ باشند، ضروری هست.

KPI ها زمانی که برای تجزیه و تحلیل پیشرفت در دوره های طولانی تر استفاده می شوند، قدرتمندتر می باشند.

ارزش آن‌ها زمانی بیشتر می‌گردد که کسب ‌وکارها آن‌ها را در ترکیب با سایر KPIها در داشبورد در نظر بگیرند و نمای کامل ‌تری از عملیات اصلی شرکت ایجاد کنند.

انواع شاخص های کلیدی عملکرد (KPI)

KPI های زیادی برای انتخاب وجود دارند و اکثر آنها را می توان بر اساس هدفشان در دسته های وسیعی دسته بندی کرد.

یکی از روش‌های رایج برای طبقه‌ بندی KPIها، چارچوب دیدگاه‌ها هست که شامل موارد زیر می باشد:

دیدگاه مشتری یا تمرکز بر نتیجه: KPI هایی که بر تعاملات مشتریان و نظرات آنها در مورد کیفیت و عملکرد محصول تمرکز دارند.

این گروه ممکن هست شامل رضایت مشتری، شاخص های آگاهی از برند یا میانگین زمان رسیدگی در 1 مرکز تماس باشند. چشم انداز مالی: KPIهایی که سودآوری، نقدینگی، ریسک و کارایی مالی را بررسی می کنند.

دیدگاه رشد: شاخص های کلیدی عملکردی که میزان بازده سرمایه گذاری روی تجهیزات، تحقیقات و کارکنان را برای دستیابی به رشد میان مدت و بلند مدت مطلوب اندازه گیری می کند. دیدگاه فرآیند: KPI هایی که بر کارایی فرآیندهای خاص تمرکز دارند.

بسیاری از صنایع از KPIهای مدیریت منابع انسانی (HRM) استفاده می کنند.

این KPI ها بازده و کارایی کار کارکنان را اندازه گیری می کنند.

سایر شاخص های کلیدی مدیریت منابع انسانی غیبت، گردش مالی و زمان استخدام را اندازه گیری می کنند.

در نهایت، برخی از KPI ها می توانند مختص پروژه ها باشند.

این گروه پیشرفت به سمت نقاط عطف، تاریخ ها یا تحویل های کلیدی را اندازه گیری می کنند.

KPI های Leading و Lagging

هنگام تجزیه و تحلیل KPIها در هر دسته بندی، مهم هست که در نظر بگیرید که شاخص Leading هست یا Lagging.

این فیلترها می توانند بر تصمیم گیری ها تأثیر بگذارد، به ویژه در مورد مسائل زمان بندی.

KPI هایLeading پیش بینی کننده می باشند و به رویدادها یا نتایج احتمالی آینده اشاره دارند.

بنابراین در برنامه ریزی ها مفید می باشند.

برای مثال، افزایش ناگهانی تعداد محصولات برگشتی را در نظر بگیرید.

چنین چیزی ممکن هست نشان دهنده 1 مشکل در کیفیت یا انتظاراتی باشد که به خوبی برآروده نشده اند – و نشان می دهد که درآمد شرکت در آینده کمتر خواهد بود.

KPIهایLagging آنچه را که قبلا اتفاق افتاده را اندازه گیری می کنند.

با نظارت بر این روند، شرکت ها می توانند تعیین کنند که آیا نیاز به تجدید نظر در برنامه های خود دارند یا خیر.

به عنوان مثال، اگر KPI گردش موجودی در سه فصل گذشته کاهش یافته است، شرکت ممکن هست بخواهد 1 برنامه جدید برای ورود به بازار برای معکوس کردن روند ایجاد کند.

استفاده از ترکیبی از KPIهای Leading و Laggingبرای 1 هدف، بهترین روش هست.

شاخص های Lagging راحت تر و دقیق تر محاسبه می شوند، ولی روی گذشته متمرکز می باشند.

شاخص های Leading اغلب نیازمند تفسیر می باشند، ولی در صورت تفسیر دقیق می توانند بستر را برای تغییر مسیر فراهم کنند.

KPI های سازمانی و عملیاتی

روش دیگر برای طبقه بندی KPI ها بر اساس ماهیت سازمانی یا عملیاتی بودن آنهاست.

این دسته بندی ها نیاز به تراز دقیق دارند.

شاخص های کلیدی عملکرد سازمانی (Organizational KPIs ) اهداف استراتژیک و بلندمدت را که با ماموریت یا ارزش های 1 شرکت مرتبط می باشند، اندازه گیری می کنند.

به عنوان مثال می توان به افزایش سهم بازار، افزایش جذب مشتری، گسترش جهانی و رشد درآمد اشاره کرد.

شرکت‌ها گاهی اوقات در طول هر مرحله از چرخه عمر محصول روی 1 معیار تمرکز می ‌کنند، این رویکردOMTM نامیده می ‌گردد. KPIهای عملیاتی (Operational KPIs) بر عملکرد روزانه شرکت از نظر تاکتیکی، فرآیندهای عملیاتی و کارایی نظارت می کنند.

این گروه را می توان برای فرآیندها، تیم ها و اشخاص اعمال کرد.

حتما بخوانید: بهترین و جدیدترین روشهای بهره وری و مدیریت زمان

KPI ها چگونه استفاده می شوند؟

KPI برای ردیابی پیشرفت به سمت 1 هدف تجاری استفاده می گردد.

KPI ها ایجاد می ‌شوند، ارتباط برقرار می ‌کنند و سپس در دوره‌ای معین ردیابی می ‌شوند.

سازمان‌ها معمولاً KPIها را برای تعیین اینکه آیا اصلاحات مورد نیاز هست یا خیر تجزیه و تحلیل می ‌کنند.

حتی ممکن هست KPI های انتخابی خود را مجددا ارزیابی کنند.

برخی از KPIها ممکن هست پس از رسیدن به هدف متوقف، تجدید نظر یا تمدید شوند.

KPI ها اغلب برای شناسایی کارکنان، توسعه و پاداش های مالی بکار می روند.

به چند KPI نیاز دارید؟

هیچ پاسخ معینی برای این سوال وجود ندارد.

تیم‌ های مختلف KPIهای منحصربه ‌فردی که با اهداف گروهشان همسو می باشند را انتخاب می کنند.

اکثر داشبوردهای KPI، سه تا پنج KPI را نمایش می دهند.

در زمان انتخاب KPI ها برای 1 هدف خاص، استفاده از ترکیبی از KPIهای Leading و Lagging مفید هست.

به خاطر داشته باشید که KPI های سازمانی بیش از حد می تواند نشان دهنده سردرگمی استراتژی باشد.

انتخاب KPI

انتخاب و مدیریت KPIهای مناسب برای 1 کسب و کار می تواند چالش برانگیز باشد.

علاوه بر این انتخاب نادرست می تواند هزینه زیادی در پی باشد.

پیروی از استانداردهای صنعت می تواند تا حدودی این خطر را کاهش دهد.

در انتخاب KPI ها موارد زیر را در نظر بگیرید:

KPIها باید با اهدافی که بررسی می ‌کنند همسو باشند. مطمئن شوید KPI سازگار و قابل اندازه گیری هست. انتخاب KPIهای شفاف و مرتبط با هدف ضروری هست. به چالش کشیدن و ارزیابی مجدد سودمندی KPI بر اساس هدف مورد نظر را فراموش نکنید.

30 روش افزایش انگیزه در کارکنان جهت افزایش راندمان کاری

نحوه ایجاد KPI در 5 مرحله

هنگام ایجاد KPI، مهم هست که بهاهداف خاصی که قصد دارید به آنها برسید توجه داشته باشید.

زیاده روی نکنید و از اهداف خود دور نشوید.

KPI ها معمولا در تمام سطوح سازمان جریان پیدا می کنند و در نهایت KPI های فردی را برای هر کارمند ایجاد می کنند.

برای ایجاد KPI پنج مرحله زیر را دنبال کنید:

1- 1 هدف را در نظر بگیرید.

هدف استراتژیک یا هدف عملیاتی را که KPI اندازه گیری می کند، به وضوح تعریف کنید.

2- معیارها را معین کنید.

داده هایی را که برای KPI استفاده می گردد شناسایی کنید و از یکپارچگی آنها اطمینان حاصل کنید.

منابع عینی اطلاعات را معین کنید.

3- داده ها را جمع آوری کنید.

نحوه جمع آوری داده ها و تعداد دفعات به روز رسانی آنها را معین کنید.

4- فرمول KPI بسازید.

در حالت ایده‌آل، فرمول KPI باید به راحتی قابل درک باشد و به طور مداوم اعمال گردد.

5-KPI ها را با اشخاص ذینفع به اشتراک بگذارید.

اطلاعات مربوط به KPI ها شامل چیزهایی که اندازه گیری می کنند و به همین صورت دلایل آن را با تمامی ذینفعان به اشتراک بگذارید.

این کار باید به گونه ای انجام گردد که همه، به ویژه آنهایی که اقداماتشان برای دستیابی به هدف حیاتی است، با آن موافق باشند.

چرا باید برنامه ریزی کنیم؟ چگونه برنامه ریزی کنیم؟ (4 گام)

نمونه های KPI

صدها KPIوجود دارند.

انتخاب مناسب به هدف مورد نظر، صنعت و شرکت بستگی دارد.

نمونه‌ های معمولی KPIها عبارتند از:

فروش

هدف فروش: فروش های جدید را با اهداف یا دوره های دیگر مقایسه می کند. نرخ فروش: درصد موجودی موجود فروخته شده در 1 دوره معین.

مالی

روزهای فروش معوقه (DSO) : میانگین مدت زمانی که برای دریافت وجه نقد حاصل از فروش های نسیه صرف می گردد. حاشیه سود ناخالص: درصد درآمد پس از کسر هزینه های مستقیم تولید 1 محصول یا ارائه خدمات. نسبت جاری: دارایی های جاری شرکت را با بدهی های جاری آن مقایسه می کند تا توانایی آن در پرداخت بدهی های کوتاه مدت را اندازه گیری کند.

مشتری

ارزش طول عمر مشتری: میزان درآمد 1 شرکت از هر مشتری در طول رابطه تجاری. نرخ ریزش مشتری: درصدی از مشتریان فعال که خرید را در 1 بازه زمانی معین متوقف می کنند. نرخ پاسخگویی مرکز تماس: درصد تماس‌های مشتریان که در اولین دقیقه پاسخ داده می‌شوند.

عملیاتی

نرخ واحد ناسالم: تعداد واحدهای تولید شده ناسالم را با تعداد کل واحدهای تولید شده مقایسه می کند. نرخ سفارش کامل: نسبت تعداد سفارش های بدون خطا در مقایسه با تعداد کل سفارش های پردازش شده.

بازار یابی

فروش افزایشی: بررسی درآمد حاصل از ابتکارات بازاریابی نسبت به فروش پایه برای تعین میزان اثربخشی کمپین های بازاریابی. معیار اولین بازدید: تعداد بازدیدکنندگانی که برای اولین بار به وب ‌سایت 1 شرکت می‌ آیند و سطح تعامل آنها در اولین بازدیدشان را ردیابی می‌ کند. بازگشت سرمایه در بازاریابی (ROMI) : میزان درآمد 1 کمپین بازاریابی را با هزینه آن مقایسه می کند.

آموزش فروشندگی از صفر تا صد (و 11 نکته برای فروش دو برابری)

گزارش و داشبورد KPI

KPIها باید به طور منظم و با استفاده از جدیدترین اطلاعات موجود نظارت شوند.

گزارش‌ها و داشبوردهای خودکار می ‌توانند جایگزین فرآیندهای دستی زمان ‌بر شوند.

گزارش‌های KPI : از نرم افزارهای موجود این امکان را به شرکت ها و سازمان ها می دهند که گزارش ها را سفارشی کنند، آنها را به طور خودکار در فواصل زمانی معین اجرا کنند و برای سهامداران کلیدی ارسال کنند. داشبوردهای KPI : رابط‌ های گرافیکی که KPI و سایر اطلاعات مهم را نمایش می‌دهند، با داده‌های real-time پر می‌شوند.

سفارشی سازی در اینجا نیز کلیدی هست.

می توانید داشبوردها را برای بخش‌ها یا قسمت های مختلف یا سازمان به‌ عنوان 1 کل سفارشی کنید.

نمونه زیر نمونه ای از داشبورد مدیر فروش هست و چهار KPI و KPI متر و به همین صورت سایر روندها، نمودارها و جداول اطلاعات مهم را نشان می دهد و به مدیریت فعالیت های روزانه در جهت رسیدن به اهداف بزرگتر کمک می کند.

UsersMSADownloadsunnamed (66).jpg

دانلود 1 الگوی KPI رایگان

این الگوی رایگان، شما را در هر مرحله از فرآیند توسعه KPI راهنمایی می ‌کند.

فرآیند با تعیین اهداف و داده های منبع آغاز می گردد.

این الگو به همین صورت شامل فرمول نمونه و ارائه گرافیکی KPI هست.

برای شروع ایجاد و ردیابی KPIهای خود، همین امروز الگو Download the template را دانلود کنید.

ردیابی KPI ها با سیستم ERP

شاخص‌های کلیدی عملکرد نشان می‌ دهند که آیا 1 شرکت در مسیر دستیابی به اهداف تجاری خود قرار دارد یا خیر، ولی اگر شرکت ‌ها بخواهند شاخص‌های کلیدی عملکرد را به صورت دستی بسازند و نظارت کنند، باید زمان زیادی صرف این کار کنند .

این کار می تواند تحلیل و تصمیم گیری فرآیند را تحت الشعاع قرار دهد.

علاوه بر این، هر گونه تاخیر می ‌تواند توانایی شرکت برای اقدام به موقع را مختل کند.

یک رویکرد موثرتر برای مدیریت KPI از طریق اتوماسیون و ادغام آن با سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) 1 شرکت هست که تمام اطلاعاتی که سازمان برای محاسبه هر متریک به آن نیاز دارد را ذخیره می کند.

ERP با تجزیه و تحلیل داده‌ها، نمودارها و KPIها که توسط داشبوردها و گزارش‌ها ارائه می‌ شوند، می تواند روند کار را برای شرکت شما تسریع کند.

بیزینس پلن: روش نوشتن و قالبهای آماده برای استفاده

KPI ها روشی عینی برای اندازه گیری پیشرفت به سمت اهداف شرکت ارائه می دهند.

می توان آنها در سطح استراتژیک یا سازمانی تنظیم کرد.

KPI ها به ایجاد فرهنگ مسئولیت پذیری و تصمیم گیری مبتنی بر داده کمک می کنند.

ادغام با 1 سیستم ERP می تواند فرآیندهای ایجاد KPI و ردیابی را کارآمد تر کند.

سوالات متداول

KPI به زبان ساده چیست؟

KPI یا شاخص کلیدی عملکرد، میزان موفقیت 1 شرکت در دستیابی به اهداف یا معیارهای صنعت را اندازه گیری می کند.

پنج شاخص کلیدی عملکرد کدامند؟

شرکت ها KPI های متعددی در اختیار دارند و مواردی را انتخاب می کنند که به اهداف و فرآیندهای عملیاتی آنها نزدیک می باشند.

برخی KPI ها توسط طیف گسترده ای از شرکت ها در صنایع مختلف استفاده می شوند مثل حاشیه سود عملیاتی و خالص، رشد فروش و گردش حساب های دریافتنی.

شرکت ها به همین صورت KPI های خاص صنعت خود را انتخاب می کنند.

چند نمونه از KPI ها را نام ببرید؟

KPI های سازمانی اهداف استراتژیک مثل گسترش جهانی را اندازه گیری می کنند.

KPIهای عملیاتی فعالیت‌های تجاری روزانه را دنبال می ‌کنند.

نمونه هایی از KPIهای سازمانی شامل رشد درآمد یا هزینه و نرخ جذب مشتری هست.

نمونه‌هایی از KPIهای عملیاتی عبارتند از فروش معوقه و نرخ واحد ناسالم.

KPI چیست و چرا مهم است؟

KPI پیشرفت 1 شرکت را در جهت رسیدن به مجموعه ای از اهداف اندازه گیری می کند.

KPI ها که در 1 دوره زمانی معین ردیابی می شوند، به سازمان کمک می کنند تا تصمیمات بهتر و مبتنی بر داده اتخاذ کند.

آنها به همین صورت می توانند رفتار، بهره وری و تصمیم گیری های سازمان را هدایت و شفافیت و مسئولیت پذیری را فراهم کنند.

google rating | reviews
4. ستاره - بازنگری سردبیر
citizenryco.ir logo « خبرنگار: 36055052acfdb6af17dd407c80a714c2 »

citizenryco.ir logo کد خبر: « 12253 »

citizenryco.ir logo بازدیدها: 19062 1 سال پیش

« پیشنهاد ویژه برای شما »
سلام و عرض ادب ❤️ خدمت شما هم وطن محترم، قطعا شما نیز به کسب درآمد فوق العاده از اینترنت نیاز خواهید داشت ...

شما می توانید 30 تا 50 میلیون تومان در ماه، از اینترنت درآمد داشته باشید و شغل رویایی خودتان را بسازید ...

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا بر روی بنر زیر کلیک بفرمایید :