راهنمای استفاده از هشتگها در هر شبکه اجتماعی؛ 1 راهنمای ساده، سریع و کاربردی ...
آیا نحوه صحیح هشتگ گذاری را میدانید؟ نحوه استفاده نکردن از آنها را چطور؟ قبل از استفاده از هشتگها با ما همراه باشید و این مقاله را درباره بایدها و نبایدهای استفاده از هشتگ بخوانید.
پیش از آن که بخواهید از شبکههای اجتماعی مختلف برای پیش برد استراتژیهای خود استفاده کنید، دانستن روش درست استفاده از هشتگها در هر کدام از این شبکهها برای بالا بردن میزان دسترسی و تعامل برند شما امری ضروری است.
اگر مطمئن نیستید چگونه از هشتگها برای کسب و کارتان استفاده کنید، همینجا صبر کنید و مطمئن شوید که برند شما با استفاده از هشتگ گذاری صحیح کارهای بیشتری میتواند انجام دهد.
این مقاله اساس استفاده موثر از هشتگها در شبکههای اجتماعی را به شما آموزش میدهد.
موضوعات بیشتری که در این مقاله یاد میگیرید:
هشتگ چیست؟
هشتگ کلمه یا عبارتی است که پیش از استفاده حتما باید از نماد # بدون فاصله استفاده کنیم (مانند #اینستاگرام).
در شبکههای اجتماعی این عبارت نشانهگر (برای کاربران و الگوریتمها) ارتباط یک محتوا به یک موضوع خاص یا یک دستهبندی را دارد.
با استفاده از هشتگها محتوای شما در شبکههای اجتماعی به آسانی در دسترس کاربران قرار میگیرند و کمک میکند تا افراد بیشتری با برند شما آشنا شوند.
اصول هشتگ
هشتگها همیشه با نماد # شروع میشوند اما اگر در آن از فاصله، نقطه گذاری یا نمادهای دیگر استفاده کنید کار نمیکند. اطمینان داشته باشید که حساب کاربری شما در حالت عمومی (Public) است، زیرا تنها در این حالت کاربرانی که شما را دنبال نمیکنند به محتوای شما دسترسی خواهند داشت. از عبارتهای طولانی استفاده نکنید.بهترین هشتگها آنهایی هستند که نسبتاً کوتاه بوده و در ذهن مخاطب میمانند از هشتگهای مرتبط و خاص برای کسب و کارتان استفاده کنید.
اگر هشتگ انتخابی شما مبهم باشد یافتن آن دشوار است و احتمالا توسط کاربران شبکه اجتماعی دیده نمیشود. تعداد هشتگهایتان را محدود کنید.
استفاده از تعداد بیشتر هشتگ، راه حل مناسبی برای دیده شدن بیشتر محتوای شما نیست.
تاریخچه هشتگها
نماد # روی کیبورد – همچنین با عنوان مربع هم از آن یاد میکنند – در ابتدا برای علامت گذاری اعداد مورد استفاده قرار میگرفت.
در تابستان 2007 از این نماد برای ساخت هشتگها توسط “کریس مسینا (Chris Messina)” استفاده شد.
این اتفاق زمانی افتاد که کریس متخصص بازاریابی دیجیتال شرکت توییتر با یک ایده جدید وارد دفتر شرکت شد و به دلیل کوچک بودن این رسانه در آن زمان پیشنهاد داد که از این نماد برای گروه بندی توییتهای مرتبط با هم استفاده کنند.
اولین استفاده از هشتگ در این توییت بود که توسط کریس مسینا به اشتراک گذاشته شد:
how do you feel about using # (pound) for groups.
As in #barcamp [msg]?
از آن زمان استفاده از هشتگها، میزان دسترسی و اثر بخشی آنها افزایش پیدا کرد.
هشتگها راهکار اتصال محتوای شبکههای اجتماعی به یک موضوع، رویداد یا مکالمه خاص شدند و مورد استقبال کاربران قرار گرفتند.
هشتگ در ابتدا تنها به توییتر اختصاص داشت، اما پس از مدتی در شبکههای اجتماعی دیگر هم مورد استفاده قرار گرفت.
در ادامه مقاله جزئیات نحوه استفاده از هشتگها در هر شبکه اجتماعی را با شما در میان میگذاریم.
چرا از هشتگها استفاده کنیم؟
بالا بردن تعامل با دنبال کنندگان
نوشتن هشتگ در پستهای شما به معنای حضور در بحثی است که در آن شبکه اجتماعی اتفاق میافتد.
از همه مهمتر این امکان را بوجود میآورد که پست شما در آن موضوع توسط دیگر کاربران دیده شود.
استفاده صحیح از هشتگها سبب بالا بردن تعامل شما با مخاطبانتان میشود و در تعداد لایک Like، نظرات Comment و اشتراکگذاریهای پست شما هم تاثیر چشمگیری دارد.
هشتگها حتی در جذب دنبال کنندههای جدید هم به کمک شما میآیند.
آگاهی از برندتان را با هشتگهای خاص خودتان بسازید
ساخت هشتگهای مختص برندتان میتواند تاثیر مهمی در پیشرفت کسب و کارتان و تولید محتوا توسط کاربران دیگر UGC شود.
برای مثال تیم بسکتبال رپتورز (Toronto Raptors) در سال 2019 هشتگ #WetheNorth را همگانی کرد.
این عبارت بیشترین هشتگ استفاده شده در نیمه اول سال 2019 توسط کاربران کانادایی توییتر بود.
محتوایی که توسط صفحه توییتر این تیم به اشتراک گذاشته شد:
YOUR 2019 @NBA CHAMPS! #WeTheNorth
دیگر مثالی که میتوان زد از شرکت غذایی چریوس (Cheerios) است که کارزار #CheeriosHeartHuntSweepstakes را شروع کرد.
این هشتگ باعث شد دنبال کنندگان بیشتری جذب محصولات این برند شوند و هم کاربران دیگر محصولات این برند را شناختند.
حمایت خود را از مسائل اجتماعی نشان دهید
استفاده از هشتگ مرتبط با حوزه فعالیت برند شما روشی برای همفکر کردن مردم پیرامون یک مسئله است.
برای مثال هشتگهای #EachforEqual و #IWD2020 برای روز جهانی زنان در تمامی شبکههای اجتماعی از جمله لینکدین افراد زیادی را در کنار هم قرار داد و یک جامعه بزرگ شکل گرفت.
در برخی مواقع استفاده از هشتگهای خاص توسط برندها، موضع آنها را در مسائل اجتماعی مشخص میکند.
برای مثال شرکت ارتباطات کانادایی بِل (Bell) از هشتگ تجاری #BellLetsTalk برای آگاه سازی از سلامت روان در توییت زیر استفاده کرد:
Double T Ranch integrates horses into therapy to support those recovering from addiction and trauma.
Learn more.
#MentalHealth #BellLetsTalk
از هشتگها برای بیان موضوعات مختلف استفاده کنید
در توییتر شما توانایی نوشتن یک متن طولانی را ندارید.
شما میتوانید محتوایی با حداکثر تعداد 280 کاراکتر منتشر کرده و به اشتراک بگذارید.
در اینستاگرام شما میتوانید متن طولانیتری به اشتراک بگذارید، اما این نکته را فراموش نکنید که استفاده از متن طولانی در توضیحات پست الزاماً تاثیر بیشتری بر مخاطب نخواهد داشت.
این نکته برای شبکههای اجتماعی دیگر مانند فیسبوک، پینترست (Pinterest) و لینکدین هم صدق میکند.
استفاده از هشتگ میتواند راهی ساده برای ایجاد یک جریان در خصوص آنچه مد نظر شماست؛ باشد.
شما میتوانید بدون استفاده از الفاظ اضافی و توضیحات بیش از حد در پستهایتان، آنچه را که میخواهید به مخاطبانتان بگویید.
برای مثال شرکت فضانوردی NASA (آژانس فضانوردی آمریکا) در 50 اُمین سالگرد فرستادن فضاپیما آپولو 11 به ماه در جولای سال 2019 تنها با اشتراک گذاری توییت زیر همزمان روز جهانی اموجی و سالگرد ارسال سفینه آپولو 11 را مشترکاً جشن گرفت:
☄️ .
* .
*
* 👨🚀 🌒👨🚀👨🚀
* .
🛰️ .
*
⭐️ * .
.
🚀 * .
.
.
.
.
* 🌎 * #Apollo50th #WorldEmojiDay
در این توییت ناسا تنها با یک هشتگ سالگرد ارسال سفینه اش را جشن گرفت و با استفاده از هشتگ درست توانست محتوای خود را به دست افراد بیشتری برساند.
به مخاطبان هدفتان کمک کنید تا شما را پیدا کنند
در بستر اینستاگرام و لینکدین کاربران میتوانند هشتگهای مختلف را مانند یک اکانت اینستاگرامی دنبال کنند.
استفاده از چند هشتگ محبوب در پستها میتواند راه دیگری برای کمک به کاربران برای پیدا کردن شما در این شبکهها باشد.
به عنوان مثال اگر شما از هشتگ #travel را زیر پستهای اینستاگرامتان استفاده کنید، افرادی که این هشتگ را دنبال میکنند ممکن است پست شما را ببینند.
فراموش نکنید که از هشتگها در پستهای مرتبط استفاده کنید و آنها را برای تمام موضوعات به کار نبرید.
تبلیغات مشارکتی
بیشتر مشاوران و کارشناسان شبکههای اجتماعی بر این نظر موافق هستند که اینفلوئنسرها برای انتشار محتوای تبلیغاتی از یک برند، از هشتگ #تبلیغ در کپشن استفاده کنند.
در سال 2019 کمیسیون جهانی تجارت دانشنامهایی برای تبلیغات اسپانسری اینفلوئنسرها منتشر کرد.
در این دانشنامه قوانینی برای طرفین تبلیغات مصوب شده بود.
در قوانین جهانی عدم رعایت این نکات میتواند منجر به صدور جریمههای سنگینی هم برای اینفلوئنسرها و هم برندهای تجاری شود.
طبق این قوانین اینفلوئنسرها باید از هشتگهایی مانند #ad یا #ads برای نشان دادن محتوای تبلیغاتی استفاده کنند.
برندها هم با اشتراک گذاری آن پستها نشان میدهند که با اینفلوئنسر خاصی برای تبلیغ کردن محصولاتشان همکاری دارند و حامی مالی آن محتوا هستند.
محبوب ترین هشتگهای سال 2021
معروفترین و محبوبترین هشتگها الزاماً بهترینِ آنها برای استفاده نیستند.
به عنوان مثال هشتگ #followme بیش از 575 میلیون پست در اینستاگرام دارد، اما مشخص است که استفاده کردن از این هشتگ ممکن است هیچگونه بازخورد مناسبی برای صفحه شما نداشته باشد.
فراموش نکنید که هشتگها تنها برای جذب مخاطب به صفحه شما نیستند، بلکه می توانند اطلاعات مهمی را به مخاطبان شما بدهند.
مثلا هشتگی مانند #تخفیف به کاربران نشان میدهد که محصول یا خدمات نام برده در آن پست را میتوانند با تخفیف تهیه کنند.
تا ماه ژوئن سال 2021 معروفترین هشتگهای استفاده شده در سراسر دنیا به شرح زیر هستند:
#love (2.1 میلیارد پست) #instagood (1.3 میلیارد پست) #fashion (972 میلیون پست) #photooftheday (931 میلیون پست) #photography (769 میلیون پست) #beautiful (749 میلیون پست) #instagram (691 میلیون پست) #picoftheday (655 میلیون پست) #nature (639 میلیون پست) #happy (639 میلیون پست)البته این هشتگهای معروف در شبکههای اجتماعی مختلف متفاوت هستند، مثلا در لینکدین هشتگهای #leadership و #productivity جزو هشتگهای محبوب این به حساب میآیند.
میلیونها و میلیاردها پست در شبکههای اجتماعی مختلف به اشتراک گذاشته میشوند.
تمام کاربران این رسانهها محتواهای به اشتراک گذاشته شده را میبینند، اما مشکل اینجاست که این هشتگها همگی برای یک حوزه مناسب نیستند و ممکن است برای تجارت شما کارآمد نباشند.
شما باید هشتگهای مرتبط با برندتان را که نمایانگر کسب و کار شما است، استفاده کنید.
6 راه برای پیدا کردن بهترین هشتگها
روشهای مختلفی برای پیدا کردن هشتگهای هر کسب و کار وجود دارد.
در ادامه برخی از آنها را با هم مرور میکنیم:
برندهای رقیب و اینفلوئنسرها را بررسی کنید
ابتدا باید شبکههای اجتماعی رقبا و اینفلوئنسرهای مرتبط با کسب و کار خودتان را پیدا کنید.
نحوه عملکرد آنها را زیر نظر داشته باشید.
توجه کنید که این صفحات از چه هشتگهایی در پستهایشان استفاده کردهاند.
این به شما کمک میکند تا بدانید چه هشتگهایی در حوزه فعالیت شما کاربرد دارد.
از سایتهای معرفی هشتگ کمک بگیرید
سایتهای مختلفی برای پیشنهاد هشتگ با توجه به حوزههای مختلف وجود دارد.
Hashtagify.me یکی از آنها است.
این سایت به شما کمک میکند بهترین هشتگهای اینستاگرام و توییتر را برای محتوای خود پیدا کنید.
با استفاده از این ابزار شما میتوانید میزان محبوب بودن یک هشتگ را بررسی کنید.
آخرین هشتگهای تِرند (Trend) شده هفته و ماه را ببینید و تحلیل آن را در استراتژیهای خود استفاده کنید.
از هشتگهای ترند استفاده کنید
سایت RiteTag به شما این قدرت را میدهد که طبق توضیحات پست و عکسی که قصد اشتراک گذاری آن را دارید، بهترین هشتگهای قابل استفاده برای آنها را به شما پیشنهاد دهد.
این ویژگی به شما کمک میکند پست شما بیشترین بازخوردهای ممکن را داشته باشد.
از ابزارهای Social Listening استفاده کنید
ابزارهای Social Listening به شما این امکان را میدهد که با جستجو در آن بهترین هشتگهای قابل استفاده در شبکههای اجتماعی را در اختیار داشته باشید محتواهای منتشر شده توسط کاربران را بررسی کنید و هشتگهای پر استفاده را برای خودتان یادداشت کنید.
هشتگهای مرتبط را پیدا کنید
اگر هشتگهای مناسب کسب و کارتان را پیدا کردهاید باید هشتگهای مرتبط را هم در نظر بگیرید.
این روش به شما کمک میکند بتوانید با مخاطبان بیشتری ارتباط برقرار کنید.
هنگامی که در اینستاگرام یک هشتگ را جستجو میکنید، برخی از هشتگهای مرتبط هم به شما نشان داده میشود.
شما میتوانید از آنها هم در پستهایتان استفاده کنید.
در لینکدین هنگامی که صفحه هشتگی را باز میکنید، میتوانید از گزینه “Discover more Hashtags” هشتگهای بیشتری را در در همان حوزه پیدا کنید.
بررسی کنید کدام هشتگها در پستهای قبلی کارآمد بودند
آمار هشتگهایی که در پستهای قبلیتان استفاده کردهاید را داشته باشید.
بررسی کنید کدام پست از همه محبوبتر بوده است.
هشتگهای استفاده شده در این پستها را در جایی یادداشت کنید.
پس از مدتی میتوانید هشتگهای کاربردیتر را پیدا کنید.
استفاده از هشتگها در هر رسانه اجتماعی
در ادامه راهکارهای سادهای برای استفاده از هشتگها در هر شبکه اجتماعی را مطرح میکنیم:
استفاده از هشتگها در توییتر
بهترین تعداد هشتگ برای هر توییت در این شبکه اجتماعی بین 1 الی 2 عدد است.
میتوانید آنها را در ابتدا، میان و انتهای متن توییتها استفاده کنید.
استفاده از هشتگها در بخش نظرات Comments هر توییت و هنگام بازنشر کردن آن و همچنین در بخش توضیحات شخصی Bio صفحه خود استفاده کنید.
فراموش نکنید که امکان جستجوی هشتگ در این پلتفرم هم وجود دارد.
توییتهای مرتبط با یک هشتگ را بخوانید و بررسی کنید که در این شبکه اجتماعی چه هشتگهایی در حال بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند.
هشتگهای ترند در توییتر، در بخش جستجو قابل مشاهده هستند.
نکاتی در خصوص هشتگ گذاری در توییتر
شما میتوانید بیشتر از 2 هشتگ در توییتهایتان استفاده کنید.حتی میتوانید تمامی متن توییت خود را با هشتگ بنویسید، اما خودِ این کمپانی پیشنهاد میکند که این کار را انجام ندهید و نهایتا 2 هشتگ را به کار ببرید تا توییتهای با کیفیتتری داشته باشید. اگر به فکر ایجاد یک هشتگ جدید هستید این را در ذهن داشته باشید که پیش از آن مقداری در خصوص آن هشتگ تحقیق کنید تا از قبل ساخته نشده باشد.
استفاده از هشتگها در فیسبوک
همانند توییتر بهترین تعداد هشتگ قابل استفاده در این شبکه اجتماعی هم 2 هشتگ است.
میتوانید آنها را در هر متنی استفاده کنید.
این متنها میتوانند شامل توضیحات پست (Post Caption)، نظرات و دیگر بخشهای این شبکه باشند.
در فیسبوک از هشتگها برای دسته بندی کردن محتواها در گروههای خصوصی (Private) هم میتوانید استفاده کنید.
همچنین مانند دیگر شبکههای اجتماعی قابلیت جستجو برای هشتگ در این پلتفرم وجود دارد.
پیشنهاد میکنیم پستهای مختلف با یک هشتگ را ببینید.
علاوه بر آن در گروههای فیسبوکی هم امکان جستجوی هشتگ وجود دارد و بیشتر برای دستهبندی موضوعات استفاده میشود.
نکاتی در خصوص هشتگ گذاری در فیسبوک
چون بیشتر صفحات فیسبوک در حالت خصوصی (Private) قرار دارند.شما به عنوان یک برند تجاری نمیتوانید از تعاملات کاربران با هشتگهای مختلف، مطلع شوید. میتوانید با استفاده از آدرس Facebook.com/hashtag/____ افرادی که با هشتگهای مورد نظر شما محتوایی ایجاد کردهاند را تحت نظر داشته باشید.
بررسی کنید چه مقدار این هشتگها کارآمد هستند و چه مقدار مورد استفاده دیگر کاربران قرار گرفته است.
استفاده از هشتگها در اینستاگرام
بهترین تعداد هشتگ قابل استفاده در این شبکه بین 5 الی 10 عدد است، اما امکان گذاشتن 30 هشتگ هم وجود دارد.
مانند دیگر شبکههای اجتماعی در محتوای متنی خود ( در اینستاگرام کپشن) میتوانید از هشتگها استفاده کنید.
علاوه بر آن در استوریها هم تا 10 عدد هشتگ هم به اشتراک بگذارید (البته در آپدیت جدید اینستاگرام، استوریها در صفحه هشتگ به کاربران نمایش داده نمیشود و این یعنی هشتگ گذاری در استوریها شما را به مخاطبان جدید نمیرساند) استفاده از هشتگ در توضیحات بیو هم امر رایجی است.
در این پلتفرم هم میتوانید در بخش جستجو، هشتگها را پیدا کرده و آنها را مانند یک کاربر دنبال کنید تا پستهای جدیدی که با آن هشتگها منتشر میشوند را ببینید.
نکاتی برای هشتگ گذاری در اینستاگرام
در هنگام اشتراک گذاری یک پست سعی کنید در هشتگها را در کامنت بنویسید تا دنبال کنندههای شما به توضیحات فوق العادهایی که در کپشن قرار دارند جذب شوند. اگر در صفحه اینستاگرامتان قابلیت Business Account را فعال کنید، امکانات بیشتری مانند Instagram Insights خواهید داشت.این بخش قابلیت بررسی بازخورد محتوای منتشر شده را در اختیار شما قرار میدهد. از افزودن هشتگها در میان توضیحات پستها خودداری کنید.
چرا که گاهی اوقات این کار میتواند نظم نوشتاری شما را بهم بریزد.
قرار دادن هشتگهای گروهی در انتهای متن توضیحات پست یا کامنتها بهترین کار روش است.
استفاده از هشتگها در یوتیوب
بهینهترین تعداد استفاده از هشتگ در این شبکه بین 2 الی 3 هشتگ در متن توضیحات هر ویدیو است.
شما میتوانید این هشتگها را حتی در عنوان ویدیو هم استفاده کنید.
در این شبکه با کلیک روی هشتگها، ویدیوهایی که از آنها استفاده کردهاند را مشاهده میکنید.
توجه کنید که در این شبکه هرگز بیشتر از 15 هشتگ به کار نبرید، چرا که در آن صورت یوتیوب هشتگهای شما را نادیده گرفته و حتی ممکن است محتوای شما را به عنوان اسپم در نظر بگیرد و آن را به کاربران کمتری نشان دهد.
البته هشتگها تنها راه پیدا کردن ویدیوهای شما در یوتیوب نیست و راهکارهای دیگری هم برای وجود دارد.
یک نکته برای هشتگ گذاری در یوتیوب
اگر از هشتگها در عنوان ویدیو استفاده نکنید 3 هشتگ اول در توضیحات ویدیو انتخاب شده و در بالای ویدیو نمایش داده میشود.استفاده از هشتگها در لینکدین
بهترین تعداد هشتگ برای استفاده در پستها در این شبکه مانند دیگر شبکهها بین 1 الی 2 هشتگ است.
مانند تمام شبکههای اجتماعی که در بالا گفتیم میتوانید در بخش جستجوی این رسانه هم هشتگها را پیدا کنید و پستهای مرتبط با آن را ببینید.
علاوه بر آن در این شبکه بخشی با عنوان “news and views” وجود دارد که هشتگهای پر استفاده و محبوب روز را به شما نمایش میدهد.
نکاتی برای هشتگ گذاری در لینکدین
لینکدین یک پلتفرم اجتماعی سطح بالا و حرفهای است.بنابراین باید توجه داشته باشید که از هشتگهای حرفهای در آن استفاده کنید. هشتگها را دنبال کنید تا پستهای اخیرشان را ببینید و از محتوای به اشتراک گذاشته شده آگاه باشید.
استفاده از هشتگها در پینترست
زمانی که از این شبکه اجتماعی برای کسب و کارتان استفاده میکنید مطمئن باشید که حتما هشتگها را در توضیحات پینها (Pin) بنویسید.
در نسخه موبایل این شبکه اجتماعی هنگام اشتراکگذاری محتوا، میتوانید از هشتگهای پیشنهادی هم استفاده کنید.
نکاتی برای هشتگ گذاری در پینترست
پینترست را یک موتور جستجو در نظر بگیرید.هشتگها برای جستجو کردن یک موضوع در آن بسیار کارآمد هستند. توجه داشته باشید که در اشتراک گذاری هر پین بیشتر از 20 هشتگ استفاده نکنید.
اگر قبل از مطالعه این مقاله از هشتگها استفاده نمیکردید از این پس زمانش رسیده که آنها در محتوای خود به کار بگیرید.
امروزه هشتگها در تمام شبکههای اجتماعی کاربردی هستند و به قطع برای برند تجاری شما مفید خواهند بود.
اگر تجربه استفاده از یک هشتگ خاص را دارید آن را با ما به اشتراک بگذارید.
Google rating: 4.6
کد خبر: « 121775 »
« ویراستار: مجید خوش آهنگ »