سئو یوتیوب: چگونه رتبه ویدیوهای خود را افزایش دهیم ...
آمارهای اخیر یوتیوب نشان میدهد که بازدیدکنندگان بیشتر و بیشتری در حال کشف محتوا از طریق سرچ کردن هستند و استفاده از محتوای ویدیویی در بالاترین حد خود قرار دارد.
با یادگیری اصول پایه سئوی ویدیو، شما میتوانید ویدیوهای خود را بیشتر در معرض دیده شدن قرار دهید و دسترسی به کانال خود را برای افراد بیشتری میسر کنید.
علیرغم باور عمومی، انجام این کار نیازی به دانش فنی یا بهکارگیری تکنیکهای اسپم ندارد.
راهنمای گامبهگام ما را در زمینه سئوی یوتیوب را بخوانید و آن را بهراحتی روی همه ویدیویهای خود اجرا کنید.
برای کشف ایدههای ویدیویی جدید، تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید.
موضوعات ویدیویی که مردم بهدنبال آنها هستند را جستجو کنید.
بهطور پیشفرض، یوتیوب کار بسیار مهمی انجام میدهد و موضوعاتی که بازدیدکنندگان دوست دارند ببینند را به سازندگان نشان میدهد.
کافی است یک کلمه کلیدی یا عبارت مربوطه را در نوار جستجوی یوتیوب تایپ کنید و کلمات کلیدی بازدیدکنندگان را ببینید.
هدف از تحقیق کلمات کلیدی، این نیست که لزوما عبارتهای موجود را کپی کنید.
شما میتوانید از این اصطلاحات برای کشف موضوعات بالقوه جدید و دیدن و پیدا کردن کلمات جدید، استفاده کنید.
برای مثال، فرض کنید که شما یک یوتیوبر حوزه فشن هستید و دوست دارید یک ویدیو در مورد «distressed jeans» بسازید.
فقط با دیدن نتایج برتر، میتوانیم ببینیم که اصطلاحات جانبی مثل «DIY» و «denim» در کنار کلمه کلیدی اصلی ما ظاهر میشوند.
با جستجوی سایر اصطلاحات مرتبط، میتوانید محدوده ویدیویی خود را محدود کنید و یک زاویه منحصربهفرد و فراتر از «distressed jeans» پیدا کنید.
برای مثال، ممکن است درباره ابزار یا تکنیک خاصی صحبت کنید (قیچی، چاقو، کاغذ سنباده) یا شاید درباره یک سبک خاص از شلوارجین پاره (با سوراخهای بزرگ).
مشخص کردن نیچ Niche برای ویدیوهای خود به این معنی است که شما مخاطبان مشخصی را هدف قرار دادید و احتمال کمتری وجود دارد که دربرابر ویدیوها و کانالهای قوی عمومیتر، رقابت کنید.
یکی دیگر از روشهای تحقیقات سئو، از طریق گوگل است.
این موضوع به این دلیل است که ویدیوهای یوتیوب در نتایج گوگل رتبهبندی میشوند.
به این معنی که، فیلمهایی که در نتایج جستجو ظاهر میشوند، بهاحتمال زیاد قبلا برای سئو بهینه شدهاند.
توجه کنید و ببینید که این ویدیوها از نظر کاور و عنوان چگونه هستند.
شما میتوانید ازطریق ابزار Google’s Keyword Planner، تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید.
اگرچه به خودیخود، مربوط به سئوی ویدیو نیست.
مزیت جانبی استفاده از گوگل این است که میتوانید عبارات واقعی را که مردم آنها را جستجو میکنند، کشف کنید.
هدف از سرچ کلمات کلیدی، هم طوفان فکری برای ایدهها و هم فهمیدن خواسته بینندگان است.
گنجاندن کلمات کلیدی و اصطلاحات مرتبط در سراسر محتوای شما، روشی برای ارتقای رتبه شما در برابر ویدیوهایی است که کاملا سئوی یوتیوب را نادیده میگیرند.
عناوین، توضیحات و موارد دیگر را در مورد ویدیو خود بهینهسازی کنید.
حالا، بیایید ایدههای کلمات کلیدی و ادغام آنها با محتوای خود را انجام دهید.
این بخش، نحوه بهینهسازی ویدیوهای یوتیوب را به روشهای مختلف شرح میدهد که در پشت صحنه باعث میشوند افراد به کلیک کردن تشویق شوند و مراحل مختلف سئو تیک بخورند.
به خاطر داشته باشید که هیچ میانبری برای رتبه یا دسترسی تضمینی وجود ندارد.
با این اوصاف، نکات زیر سیگنالهایی را به الگوریتم یوتیوب ارسال میکنند که شانس شما را برای بهدست آوردن بازدیدهای بیشتر، افزایش میدهد.
عناوین ویدیو
یک عنوان فریبنده میتواند ویدیویی شما را بهتر کرده یا آن را خراب کند.عنوان ویدئو مکان مناسبی برای برجستهسازی کلمات کلیدی شماست.
تجربه میگوید که استفاده از 75 کاراکتر برای عنوان، تعداد مناسبی است.
بنابراین شما باید عناوین خود را هوشمندانه انتخاب کنید.
در ادامه چند نمونه از فرمتهای عنوان آورده شده که با بهترین روشها در زمینه نگارش تیتر مطابقت دارد و به شما اجازه میدهد که ایدههای کلمات کلیدی خود را بهصورت یکپارچه، ادغام کنید:
کانالهایی مثل DFB Guide، معمولا از فرمتهای بالا استفاده میکنند و تعداد بازدید آنها به خودیخود، بیانکننده همه چیز است.
اگرچه این موارد، تنها نوع عناوینی نیستند که میتوانید از آنها استفاده کنید، اما مطمئنا امنترین گزینهها برای برانگیختن کنجکاوی مردم و سهولت در استفاده از کلمات کلیدی، هستند.
بهعنوان یک نکته مهم، سعی کنید از نوشتن تیترهایی که صرفا برای کلیک گرفتن هستند اجتناب کنید.
چون مخاطبان با این تکنیکها بهخوبی آشنا هستند و از آنها خسته میشوند و ممکن است اعتماد آنها به محتوای شما کاهش پیدا کند.
توضیحات ویدیو
وقتی صحبت از سئوی یوتیوب میشود، توضیحات قطعا یک برگ برنده بزرگ است.
با 5000 کاراکتری که در کپشن در اختیار شما است، شاید وسوسه انگیز باشد که آن را با کلمات کلیدی پر کنید.
روشهای زیادی برای ادغام کلمات کلیدی در قسمت توضیحات یوتیوب شما وجود دارد، بدون اینکه اسپم شود.
توضیحات شما برای انتقال ترافیک از یوتیوب به وبسایت، صفحات فرود و کانالهای شبکههای اجتماعی شما، بسیار مهم هستند.
بهطور خلاصه، اجازه ندهید این فضا هدر برود.
در اینجا ترکیبی از عناصری وجود دارد که باید در قسمت توضیحات از آنها استفاده کنید:
این توضیحات از Beardbrand، کلمات کلیدی متعددی را در سرتاسر خود گنجانده است، همچنین لینک به ویدیوهای دیگر که منجر به تعامل بیشتر و افزایش زمان تماشای ویدیو میشود ( کاملا عالی برای سئوی ویدیو)
این توضیحات از Elgato، کلمات کلیدی را برای محصولات خاص خود هدفگذاری کرده است و یک حرکت خوب برای اتصال به خریدهای درون یوتیوب است.
این مثال مستقیم از Food Wishes، ثابت میکند که قرار دادن کلمات کلیدی در توضیحات شما نباید خیلی پیچیده باشد (توجه داشته باشید که این ویدیو، رتبه 1 را برای «دستور باقلوا» دارد)
در اینجا یک مثال عالی از JHS Pedals وجود دارد که توانسته کلمات کلیدی مربوط به یک محصول خاص خود را ازطریق برچسبهای زمانی در توضیحات خود بگنجاند.
بهعنوان یک نکته جانبی، درج برچسبهای زمانی در ویدیو برای تعامل بسیار موثر است زیرا به بینندگان شما اجازه میدهد به مناسبترین بخشهای ویدیو دسترسی داشته باشند.
درنهایت، این مثال از SEMrush، همه موارد بالا را با استقاده از کلمات کلیدی، برچسبهای زمان و لینک به منبع مفید در سایت خود، بهخوبی انجام داده است.
کاور ویدیو
اگرچه کاورها بهطور مستقیم با سئو در ارتباط نیستند، اما آنها برای جلب توجه بازدیدکنندگان و درنهایت جذب کلیکهای بیشتر، موثرند.
بهعنوان یک قاعده کلی، در اینجا برخی از بهترین شیوههای ایجاد کاور برای اکثر کانالهای یوتیوب آورده شده:
استفاده از رنگهای چشمگیر (ازطریق متن یا تصویرزمینه) پررنگ کردن Bold متن که عنوان را برجسته میکند حضور یک شخص یا یک اکشناینجا چند مثال از Upright Fitness آورده شده:
کاورها برای تعیین هویت برند شما ضروری هستند و باعث میشوند که مخاطب از کانال شما حس حرفهای بودن دریافت کند.
حتی اگر شما در طراحی متخصص نیستید، با استفاده از ابزارهای زیر میتوانید کاورهای مناسب و چشمگیر ایجاد کنید:
Canva Bannersnack Vismeبرچسبهای یوتیوب
برچسبها جنبهای ظریف از سئوی یوتیوب هستند که مخاطبان شما به احتمال زیاد، هرگز آن را نخواهند دید، اما آنها میتوانند به بهبود رتبه و آمار بازدید شما کمک کنند.
اما باز هم، این به آن معنا نیست که شما باید ویدیوهای خود را با برچسبهای زیادی پر کنید.
مفهوم پشت برچسبها ساده است: با برچسبگذاری ویدیوهای خود با استفاده از ویدیوهای توصیفی، شما به یوتیوب کمک میکنید که محتوای ویدیوی شما را درک کند و محتوای مرتبط را به بینندگان پیشنهاد دهد (مثلا DIY jean distressing یا distressed jeans scissors)
اگرچه خود یوتیوب مشخص نمیکند که چند برچسب برای هر کانال مناسب است، اما بهنظر میرسد که پنج عدد برای بیشتر کانالها مناسب و مفید است.
اگر شما علاقه دارید که نمونهای از برچسبها را ببینید یا بفهمید که رقبای شما از چه برچسبهایی استفاده میکنند، تشخیص هر دو مورد کار آسانی است.
بهسادگی به یک ویدیو مراجعه کنید، به قسمت منبع بروید (CTRL-U) و سپس کلمات کلیدی را برای کشف برچسبها، سرچ کنید (CTRL-F)
محتوای ویدیویی خود را برای افزایش تعامل با مخاطبان، تبلیغ کنید.
برای جمعبندی همه چیز، بیایید کمی درباره نکات فنی سئو یوتیوب و عواملی که باعث افزایش تعامل مخاطبان با ویدیوها چه در این بستر و چه در خارج آن میشود، صحبت کنیم.
افزایش تعداد کلیکها، بازدیدها و اشتراکها برای کانال شما، همگی سیگنالهایی به الگوریتم یوتیوب است که میتواند دید کلی شما را بهبود ببخشد و باید هدف استراتژی شما برای سئو ویدیو باشد.
درخواست تعامل در ویدیو
زمانی که شما سعی میکنید تعامل بیشتری داشته باشید، هرکاری که با انجام آن باعث شوید تا بینندگان واکنش بیشتری نشان دهند، امتیاز محسوب میشود.
برخی نکات برای انجام این کار عبارتند از:
ضمنا، نیاز نیست که برای لایک یا کامنت التماس کنید.
فقط در ابتدا یا انتها، اشارهای گذرا داشته باشید یا یک درخواست درون ویدیویی قرار دهید که باعث اختلال در کار بینندگانتان نیز نشود.
در اینجا یک مثال از Emergency Awesome آورده شده:
منتشر کردن و تبلیغ محتوای خود در خارج از یوتیوب
هدایت بینندگان به محتوای یوتیوب شما به این معنی است که در شبکههای مختلف، تبلیغ کنید.
این ممکن است شامل موارد زیر باشد:
نکته آخر بسیار مهم است.
محتواهای ویدیویی در شبکههای اجتماعی عملکرد خوبی دارند.
دقیقا بههمین دلیل است که بیزنسها آخرین ویدیوهای خود را بهاشتراک میگذارند و بارها در توییتر، فیسبوک، لینکدین، پینترست و سایر شبکههای اجتماعی، به آن اشاره میکنند.
به آنالیتیکس خود نگاه کنید تا بفهمید چه کاری انجام میدهد (و چهکاری انجام نمیدهد)
آخرین قسمت از سئوی یوتیوب، تجزیه و تحلیل نتایج شماست.
از طریق یوتیوب آنالیتیکس، شما میتوانید عملکرد محتوای خود را ارزیابی کنید تا بفهمید که چهچیزی از نظر سئو برای شما خوب است و چه چیزی خوب نیست.
بهعنوان مثال، داشبورد یوتیوب شما، میتواند موارد زیر را مشخص کند:
برای کدام کلمه کلیدی رتبه دریافت کردید؟ کدام نوع ویدیوها عملکرد خوبی دارند؟ (برای مثال، ویدیوهای چگونه درمقابل فهرستها) مدت زمان ویدیوهایی که عملکرد خوبی دارند، چقدر است؟ کدام ویدیوها بیشترین ترافیک و تعامل خارج از پلتفرم را بههمراه داشتهاند؟اگر شما میخواهید بدانید که استراتژی سئوی یوتیوب شما باید به کجا برسد، باید بدانید که کجا بودهاید.
براساس دادههای خود، میتوانید موضوعات و کلمات کلیدی جدیدی را کشف کنید که برای ما یک حلقه کامل ایجاد میکند.
آیا آمادهاید که دانستههای خود در مورد سئوی یوتیوب بهکار بگیرید.
بهینهسازی و سئوی ویدیو نیاز به علم موشک ندارد.
با رعایت اصول و نکات بالا، شما درحال حاضر هم درمورد بهینهسازی ویدیوهای خود بسیار جلو هستید.
بهخاطر داشته باشید که محتوای ویدیویی یکی از پرکاربردترین محتواها در شبکههای اجتماعی است.
اگر قبلا این کار را نکردهاید، میتوانید از نحوه واکنش بینندگان به محتوای ویدیویی و سایر روندهای اجتماعی بر اساس تحقیقات انجام شده در Sprout Social Index™ XVII: Accelerate مطلع شوید.
Google rating: 4.5
کد خبر: « 121772 »
« ویراستار: مهین فرهمند »