بررسی سوشال مدیای اتاقک در دورهمی بازاریابی دیجیتال ...
رویداد دورهمی در مسیر بازاریابی دیجیتال DMWAY، یک رویداد تخصصی در حوزه بازاریابی دیجیتال است که هر ماه در موضوعات مختلف برگزار میشود.
در نوزدهمین دورهمی سوشال مدیای سایت اتاقک (اینستاگرام، توییتر و لینکدین) توسط علیرضا کاظم زاده بررسی شد.
بررسی سوشال مدیای اتاقک؛ فعالیت حرفهای در همه بسترها!
سوشال مدیای اتاقک را میتوان نقطه قوتی برای این بیزنس گردشگری دانست.
هرچقدر هم مطالب و منابع متفاوت درصدد نفی تأثیر سوشال مدیا بر تبلیغات باشند، این روزها شبکههای اجتماعی، بهخصوص اینستاگرام نقشی غیر قابل چشمپوشی در پیشرفت کسبوکارها دارند.
بهدنبال برند اورنس هستید؟ برای اجرای کمپینهای خود به یک بستر آنلاین نیاز دارید؟ یا فضایی برای انتشار اخبار بیزنس خود میخواهید؟ سوشال مدیا پاسخی به تمام نیازهای شماست.
فعالیت اتاقک در فضای مجازی را میتوانیم در یک جمله خلاصه کنیم؛ اتاقک، سوشال مدیا را شناخته و از آن بهدرستی استفاده میکند!
این بیزنس اجاره اقامتگاه، درحال حاضر در اینستاگرام حضور فعال و مؤثری دارد.
پس از آن در توییتر، لینکدین و سابقاً پینترست فعالیت داشته است.
در ادامه به بررسی سوشال مدیاهای محبوب اتاقک میپردازیم و راهکارهایی برای بهترشدن این اکانتها را مطالعه میکنیم.
بررسی اینستاگرام اتاقک؛ از خلاقیت تا فروش
محتوای اینستاگرام اتاقک در 6 دسته کلی تقسیمبندی میشود.
برای آنکه بتوانید در شبکههای اجتماعی موفق شوید، باید مخاطبانتان را مانند حریفی در رینگ بوکس تصور کنید!
برای درک بهتر این جمله، بیایید قرارگرفتن در یک مسابقه بوکس را تصور کنیم.
برای آنکه بتوانیم پیروزی صد درصدمان در زمین را تضمین کنیم، بهترین استراتژی، ضربههای متعدد است.
زمانی در برابر یک حریف هوشیار و آگاه برنده میشویم که او را با ضرباتی که انتظارش را ندارد غافلگیر کنیم.
پس زمانی میتوانیم در شبکههای مجازی موفقتر باشیم که مخاطبانمان را با محتوایی روبرو کنیم که انتظار آن را ندارند.
اینستاگرام «اتاقک» این ضربههای متعدد را بهخوبی درک کرده است و محتوای متنوع، ارزشمند و تأثیرگذار خود را در 6 دسته کلی عرضه میکند.
محتوای تعاملی اینستاگرام اتاقک
محتوای تعاملی اتاقک به دو دسته آموزشی و پشت صحنه تقسیم میشود.
این دسته از پست و استوریها با معرفی مجموعه اتاقک به مخاطبان و آموزش مباحث مختلف، بهخوبی در جهت کسب رضایت دنبالکنندهها آماده میشود.
در محتوای تعاملی، بخش تکنیکال فعالیت در سوشال مدیا یعنی دریافت Engagement از کاربر اهمیت زیادی دارد.
محتوای فروشمحور اینستاگرام اتاقک
ارائه محصولات برند (در نمونه اتاقک ارائه اقامتگاه)، در دسته محتواهای فروشمحور قرار میگیرد.
این بخش با صراحت اقامتگاههای موجود، اقامتگاههای دارای تخفیف یا ویلاهایی با اجاره فوری را به مخاطب ارائه میدهد.
این دسته از محتواها به صورت مستقیم با هدف فروش تولید میشوند.
محتوای فروشمحور-تعاملی اینستاگرام اتاقک
محتوای فروشمحور-تعاملی دستهای از محتواهای هوشمندانه هستند که هر دو هدف معرفیشده در دو دسته قبلی، یعنی تعامل و فروش را شامل میشوند.
محتواهای فروش به خودی خود جذابیت کافی را برای مخاطب ندارند و ممکن است پس از مدتی آزاردهنده بهنظر برسند.
اتاقک این اشکال را بهخوبی متوجه شده و عمده محتواهای هوشمند خود را آمیزهای از سرگرمی یا آموزش به همراه سرنخهایی برای فروش ارائه میدهد.
معرفی کمپینها
چهارمین و شاید بهترین نوع محتوای منتشرشده در سوشال مدیای اتاقک، کمپینهای تبلیغاتی هستند.
برخلاف بسیاری از برندهای مشابه، اتاقک برای برگزاری کمپینهای تبلیغاتی خود در شبکههای مجازی، اقدام به تولید محتوای مناسب همان بستر میکند.
بر همین اساس کمپینهای مختلف اتاقک بر پایه دریافت UGC، افزایش فالوور و استفاده از قابلیت گذاشتن پستهای مشترک در اینستاگرام Collab، تا کنون موفقیت زیاد، فالوور بالا و اینگیجمنت قابل قبولی را برای آنها حاصل کرده است.
محتوای خبری
محتوای خبری اتاقک به دو دسته ارتباطات و اخبار بیزنسی تقسیم میشود.
درواقع اتاقک بزرگترین سوشال مدیای خود یعنی اینستاگرام را برای انتشار اخبار کسبوکار خود انتخاب کرده است تا بتواند پیام موفقیتها یا تغییرات اخیر در بیزنس خود را به گوش عده بیشتری از کاربران برساند.
محتوای How To’s (چطور کار میکند؟)
با وجود اهمیت محتوایی برای ارائه دستورالعمل خرید یا استفاده از محصولات یک بیزنس، بسیاری از کسبوکارها تولید چنین محتوایی را بیفایده میدانند.
اتاقک نیز از این قاعده مستنثی نیست و محتوای جداگانهای برای این دسته از مطالب ندارد.
با این حال با بررسی اینستاگرام اتاقک، میتوان متوجه این نکته شد که هر از چند گاهی، این استارتاپ موفق در فضای مجازی، راهنمایی برای استفاده از خدمات اتاقک و رزرو اقامتگاه از طریق وبسایت ایشان را در کپشن پستهای مختلف، ارائه میدهد.
یکی از جذابیتهای پلتفرم اینستاگرام نسبت به شبکههای مجازی مشابه، تنوع فرمت محتوا در آن است.
بهنظر میرسد اتاقک با یک استراتژی مشخص، از هر فرمتی برای مقاصد خاصی استفاده میکند.
مثلاً برگزاری لایو را به قرعهکشی، پستهای اسلایدی را به محتواهای آموزشی، محتواهای ویدیویی را به معرفی محصولات و ویدیوموشنها را به کمپینهای خود اختصاص داده است.
اما کلید طلایی رشد سوشال مدیای اتاقک در سال اخیر چیست؟
برگزاری کمپینهای تبلیغاتی تداوم در برگزاری مسابقات تبلیغات متداوم حتی خارج از کمپینها استفاده از قابلیت Collabیک آنالیز ساده به کمک ابزارهای آنالیز دیتای رایگان موجود در فضای وب، به ما نشان میدهد بیشترین میزان تغییرات و رشد فالوور اتاقک، زمانیست که درحال انجام یکی از این 4 مورد بالا است.
در یک نگاه کلی، تداوم در تولید محتوای خلاقانه را میتوان مهمترین عامل موفقیت این اکانت اینستاگرامی محبوب دانست.
استراتژی توییتر مارکتینگ اتاقک
شاید بتوان گفت استراتژی موفقیت در توییتر فارسی، کمی متفاوتتر از شبکههای اجتماعی دیگر است.
برای آنکه در توییتر دیده شوید، نیاز به فالوورهای زیاد و فعال ندارید.
بلکه یک حلقه ارتباطی محبوب، محتوای شما را Viral خواهد کرد!
جنس محتوا نیز در توییتر کمی تفاوت دارد.
به نظر میرسد توییتر فارسی بیش از هرچیز پذیرای جملات کوتاهی است که کمی چاشنی طنز در بطن خود داشته باشد.
اتاقک در این مورد بهخوبی عمل کرده و با انتشار توییتهای طنز مرتبط با کسبوکار سفر، بهخوبی توانسته است در میان کاربران توییتر فارسی دیده شود.
جالب است بدانید نقطه اشتراک توییتر فارسی با اینستاگرام، زمان تولید محتوا است.
آمارها نشان میدهند مشابه اینستاگرام، ساعات طلایی انتشار توییت 11 تا 1 ظهر و 7 تا 9 شب است.
لینکدین اتاقک؛ فضایی برای تعاملات افراد
یکی از اشتباهات تکرارشونده بیزنسهای مختلف، تمرکز بر روی فعالیت و رشد یک اکانت سوشال مدیا و رهاکردن شبکههای اجتماعی دیگر به امان خدا است!
اتاقک این قانون را شکسته با این حال نمیتوان گفت صد درصد موفق بوده است.
شبکه اجتماعی لینکدین اتاقک، سومین فضاییست که به بررسی آن خواهیم پرداخت.
با بازکردن اکانت لینکدین این کسبوکار اقامتگاهی، متوجه میشویم لینکدین فعال است با این حال محتوای مستقلی از باقی شبکههای اجتماعی برند خود ندارد.
اگر شما هم لینکدین اتاقک را زیر و رو کنید، متوجه میشوید دستهای از محتوا به نام «اطلاعرسانی برای بلاگ پستها» وجود داشته که با مرور زمان، این روزها عددی نزدیک به صفر دارد.
این تغییر استراتژی، لینکدین اتاقک را به انتشار سه دسته اصلی محتوا محدود کرده است.
آپارات؛ حیاط خلوتی برای ویدیوهای قدیمی!
اما برخلاف بسیاری از رقبا، اتاقک فعالیت نسبتاً چشمگیری در آپارات دارد.
اگرچه فعالیت در این پلتفرم مستمر و هدفدار نیست، با این حال ساخت تیزرهای خلاقانه برای کمپینهای اینستاگرامی، خواه و ناخواه محتوای مستقلی برای آپارات ایجاد کرده است.
برای مثال کمپین جذاب «سفر از اینجا شروع میشه» به اجرای تیم کلاکت، بازدیدی معادل 700 هزار ویو در آپارات کسب کرده است که چنین رقمی برای فعالیت غیر متمرکز اتاقک، بینظیر است.
بررسی پینترست اتاقک؛ بستری غیر معمول برای دیدهشدن
اما نکته جالب در مورد اتاقک، بردن زمین بازی به فضاهای غیرمعمول است.
پینترست اتاقک در حال حاضر غیر فعال است با این حال زمانی تصاویر خلاقانه و واقعی برای پروموتکردن مقالههای وبلاگ در این شبکه اجتماعی محبوب دیده میشد.
این تصاویر که گویای فرهنگ و گردشگری ایران بودند، احتمالاً با کمی تلاش و صرف هزینه میتوانستند بهراحتی ترافیک سایت را افزایش دهند.
با این حال گمان میکنیم تغییر استراتژی فعالیت و پروموشن اتاقک و گذر از سئو به شبکه اجتماعی اینستاگرام، مانعی در برابر رشد پینترست و شبکههای اجتماعی مشابه برای اتاقک بوده است.
«در یک نگاه کلی میتوان فعالیت اتاقک در سوشال مدیا را خلاقانه، مستمر و هوشمندانه دانست.»
نکاتی برا بهترشدن که باید بدانید!
در انتهای بخش بررسی سوشال مدیای اتاقک، چند پیشنهاد اساسی برای بهبود اکانتهای سوشال مدیای اتاقک ارائه شد که در ادامه به اختصار به آنها میپردازیم.
اتاقک باشید! اتاقک باید از مزایای رقابتی مختلف خود مانند پوشش سراسری و تعداد اقامتگاهها برای ایجاد تمایز میان خود و کسب و کارهای کوچک Small Business استفاده کند.
در استفاده از قابلیتهای اینستاگرام محتاط نباشید!
استفاده از قابلیتهای گاید و Collab، برگزاری لایو اینستاگرام، بهینهسازی هایلایتهای قدیمی و استوری تلینگ یا روایتگری در استوریها، همه مواردی هستند که در سوشال اتاقک تا حدودی فراموش شده است.
مسابقات را محدود تصور نکنید!
مسابقات اینستاگرامی، محدود به «تگ دوستان» یا پستهای ویدیویی نیستند.
بهنظر میرسد اتاقک تا به حال در تلاش بوده تا مسابقات خود را خلاقانه و متنوع برگزار کند.
با این حال، خلاقیت در فرم مسابقات، گسترش مسابقات در بستر استوری و حتی ارائه جایزههای خلاقانه اما کم هزینه، میتواند چاشنی خوش طعم این تلاشها باشد.
خلاقانه ترغیبکننده باشید!
یکی از اشتباهات کارشناسان محتوای سوشال مدیای اتاقک را میتوانیم استفاده از CTA یا Call To Action تکراری بدانیم.
عبارت «راستی یادتون نره» عبارت معمول و تکرارشوندهایست که در بخش انتهایی اکثر پستهای اینستاگرام اتاقک قابل مشاهده است.
استفاده هوشمندانه از کال تو اکشنهای مختلف، میتواند به طرز چشمگیری در افزایش اینگیجمنت کاربران تأثیرگذار باشد.
لینکدین را فراموش نکنید!
شبکه اجتماعی لینکدین میتواند بهترین فضا برای ساخت یک هویت سازمانی باشد.
علیرضا کاظمزاده در انتهای صحبتهای بخش پیشنهادات خود، استفاده از لینکدین به عنوان بستر آموزشی حوزه کسب و کار (و نه ارائه محتوای آموزشی منابع انسانی) را به اتاقک تأکید کرد.
آیا مطالعه این گزارش از نوزدهمین رویداد «در مسیر بازاریابی دیجیتال» برای شما جالب بود؟ به نظر شما با یک نگاه کلی به کسبوکار اتاقک، چه بخشی را میتوان مهمترین نقطه ضعف این استارتاپ گردشگری به حساب آورد؟ نظرات شما این مقاله را تکمیل خواهند کرد!
دانلود فایل بررسی سوشال مدیای اتاقک
Google rating: 4.4
کد خبر: « 121790 »
« ویراستار: دکتر محسن حسن پور »