راهنمای صفر تا صد فروش آنلاین محصولات هنری ...
هنر که آینده ندارد! احتمالاً زمانی که برای آینده تحصیلی خود، به انتخاب رشته هنر فکر میکردید، این جمله را زیاد شنیده باشید.
هرگاه که پای صحبت ریشسفیدی مینشستید، به شما میگفت که بهتر است دنبال پزشکی بروید و هنر را در کنار آن ادامه بدهید.
زیست و شیمی بخوانید و حالا در ساعتهای خالی خود، نقاشی هم بکشید!
احتمالا گوش تمام دانشآموزان و دانشجویان رشتههای هنری، از این قبیل حرفها پر باشد.
در اینجا، متقاضیان این رشته مظلوم، به دو دسته تقسیم میشوند:
شخصی را میشناختم که راه گروه دوم را پیش گرفته بود.
علیرغم فشارهای خانواده و جامعه، آنچه که میخواست را بقچه کرده و کولهبار مسیر خود ساخته بود.
روزی از روزها، در کافهای او را دیدم.
غمگین به نظر میرسید.
بعد از سلام و علیک و اینجور تعارفات، سفره دلش را برایم باز کرد:
«سالها زحمت کشیدم و تلاش کردم.
از خرج خوراکم زدم تا بتوانم لوازم و رنگهای مورد نیازم را تهیه کنم.
هیچوقت ناامید نشدم و اگرچه که همیشه تنها بودم، بنزین علاقهم را میسوزاندم و پیش میرفتم.
حالا مدتی است که از دانشگاه فارغالتحصیل شدهام.
باور نمیکنی؛ هزاران انگیزه و آرزو داشتم که دیگر نیست و نابود شدهاند.
دارم فکر میکنم که شاید باید به حرف پدرم گوش میدادم.
به هرحال، این بزرگان فامیل، موهایشان را در آسیاب سفید نکرده بودند که! عجب اشتباهی کردم.»
حین گوش دادن به درد و دلهای او، به فکر فرو رفتم.
آیا واقعاً، آیندهای در رشتههای هنری نیست؟ آیا این دوست من که به زیر و بم تئوری و تکنیکهای طراحی و رنگ تسلط داشت، نمیتوانست کار و درآمدی درخور داشته باشد؟
بعد از آن روز، به مطالعه و تحقیق پرداختم.
با افراد زیادی در این رابطه مشورت کردم.
مشکل از کجاست؟ چه میشود که نقاشان، نمیتوانند تابلویی که روزها و هفتهها روی آن وقت گذاشتهاند را بفروشند؟ چه میشود که این آثار، گوشه کارگاهها خاک خورده و به فراموشی سپرده میشوند؟
بعد از مدتها جستوجو و مطالعه، خوشبختانه میتوانم بگویم که حالا جواب این سؤال را پیدا کرده و در این مقاله، مفصل به آن پرداختهام.
درس اصلی این است:
«برای موفقیّت در هنر، باید در تجارت نیز موفق باشید.»
دیگر به برگزاری گالریهای بزرگ و پرهزینه، نیازی نیست!
هنرمندان میتوانند مستقل باشند؛ و هنرمندان مستقل، قادرند تا با فروش مستقیم آثار خود، سرمایه لازم را برای هنرشان تأمین کنند.
برگزاری گالریهای هنری و اقداماتی از این قبیل، هنوز هم راهی عالی برای دستیابی به مخاطبان گستردهتر، مشتریان شرکتی و خریداران ثروتمندتر، محسوب میشود؛ اما خبر خوش این است که امروزه، این امر برای موفقیّت هنرمندان، ضروری نیست.
گسترش فعالیّت شبکههای مجازی و کسب و کارهای آنلاین، به هنرمندان نیز این فرصت را میدهد تا مخاطبان خود را افزایش داده و با فروش محصولات هنری، درآمد لازم برای تأمین هزینههای زندگیهایشان را کسب کنند.
البته این روش نیز چالشهای خود را داشته و نمیتوان تضمین کرد که با راهاندازی یک بیزینس هنری آنلاین، قطعاً موفق خواهید شد؛ اما روشهایی برای فروش محصولات هنری وجود دارد که اگر آنها را خوب یاد بگیرید، شانس موفقیّت خود را تا حدّ زیادی افرایش میدهید.
پس با ما در این مطلب همراه باشید و نکاتی که در ادامه به آنها میپردازیم را با همه حواستان بخوانید!
چگونه محصولات هنری خود را به صورت آنلاین بفروشیم؟
مواردی که در این مقاله یاد میگیرید، چه برای فروش آثار هنری به صورت آنلاین، و چه حضوری، برای شما مفید خواهند بود.
بنابراین، فرقی نمیکند که هنرمند هستید یا تنها قصد دارید که از فروش آثار هنری هنرمندان، درآمد کسب کنید؛ این راهنما به کارتان خواهد آمد!
چه چیزی برای شما مناسبتر است؟
2 روش برای فروش آثار هنری و کسب درآمد وجود دارد:
خلق آثار هنری فروش آثار هنری به عنوان یک نمایندهبه عنوان کسی که میخواهد آینده خود را با فروش محصولات هنری پیریزی کند، باید تصمیم بگیرید که کدام یک از این موارد ذکرشده، برای شما بهتر است.
به کدام یک علاقه داشته و در کدام مورد، شانس بیشتری برای موفقیّت دارید؟ بگذارید هر دو مورد را با هم بررسی کنیم.
فروش آثار هنری؛ به عنوان خالق
شما یک هنرمند هستید؛ یک خالق.
کسی که آثار هنری اورجینالی را تولید، یا از نسخههای اصلی دیگر آثار، بازتولید میکند.
هنرمندان میتوانند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، محصولات خود را توسط یک گالری، شریک خردهفروشی یا نماینده هنری، به مخاطبانشان بفروشند.
فراموش نکنید که گالریهای هنری، میتوانند آثار شما را در معرض دید مخاطبان جدید قرار دهند.
چنین مواردی، قادرند تا شما را به منابعی متصل کنند که هنر خود را راحتتر ترویج کنید.
البته از آنجایی که دنیای فناوری و اینترنت، روز به روز در حال گسترش است، بسیاری از هنرمندان، برای فروش آثار هنری خود، به شبکههای مجازی و پلتفرمهای راهاندازی کسب و کار آنلاین، روی آوردهاند.
رسانه و روشی برای فروش محصولات هنری خود انتخاب کنید که مخاطبان شما در آنجا حضور داشته باشند.
بدینترتیب، اولین قدم را برای فروش آنلاین محصولات هنری، برداشتهاید!
لازم نیست حتماً هنرمند باشید!
اگر خودتان هنرمند نیستید، اما علاقه زیادی به دنیای هنر و آثار آن دارید، میتوانید به عنوان نمایندهای برای فروش محصولات هنری، فعالیّت کنید.
هنرمندان زیادی هستند که علاقهای به دنیای تجارت، بازاریابی یا پیدا کردن بهترین راه برای فروش آنلاین آثار هنری خود ندارند.
این هنرمندان، در عوض، به موزهداران، گالریستها، شرکای خردهفروشی و نمایندگان فروش آثار هنری، اتّکا میکنند.
نمایندگان میتوانند با بازاریابی و فروش محصولات هنرمندان، درصدی از قیمت را به عنوان پاداش خدمات تجاری خود، دریافت کنند.
محصولات خود را در چه فرمی عرضه میکنید؟
آثار هنری خود را به چه شکلی تولید خواهید کرد؟ محدود یا نامحدود؟ آیا به طراحی نقشی میپردازید که تا ابد روی لباسها، ماگها و قابهای مختلف چاپ میشود؟ یا تنها چند طرح محدود از اثر شما وجود خواهد داشت؟
استراتژی لیمیتد-ادیشن (Limited Edition) یا تولید محدود، برای مخاطبان، احساس کمبود و فوریّت ایجاد میکند.
این، یک استراتژی بازاریابی عالی است که میتواند انقلابی در فروش یک کسب و کار، ایجاد کند.
با اینحال، نسخه تولید محدود نیز دارای اشکالاتی است.
برای مثال، ممکن است آثار هنری شما، از ارزش آثار ثانویه برخوردار باشند؛ این بدان معناست که محصولات هنری شما، میتوانند با قیمتهای بیشتری در بازار، به فروش مجدد برسند.
اینکه چه استراتژی تجاریای برای خود برمیگزیند، به اولویتها و خواستههایتان بستگی دارد.
اهداف خود را ارزیابی کرده و تصمیم بگیرید که کدام تصمیم برای شما، بهتر خواهد بود.
البته لازم نیست که حتماً یکی از این دو روش را انتخاب کنید؛ شما میتوانید در طی فروش نامحدود خود، به مناسبتهای مختلف، از استراتژی لیمیتدادیشن نیز بهره بگیرید.
چگونه از آثار هنری خود عکاسی کرده و آنها را به نمایش میگذارید؟
برای فروش آثار هنری به صورت آنلاین، توانایی تصویربرداری و نمایش آنها به مشتریان، اهمیّت زیادی دارد.
مخاطب شما باید بتواند هنرتان را لمس کرده و احساس کند.
درست است که شما در یک گالری هنری نیستید و نمیتوان از نزدیک، محصولاتتان را مشاهده کرد، اما فکر کنید چرا باید محصولی را خرید که حتی به خوبی دیده نمیشود؟
زمانی که به فروش آثار هنری خود به صورت آنلاین و عکسبرداری از آنها فکر میکنید، تنها یک تنظیم اولیه نور میتواند تأثیر مهمی در کیفیت تصاویر شما داشته باشد.
بنابراین اگر خودتان عکاس نیستید، بهتر است استخدام یک عکاس حرفهای را در نظر بگیرید!
چرا که اگر نتوانید یک عکس خوب از اثر هنری خود بگیرید، چگونه میخواهید آن را بفروشید؟!
برندسازی
اگر میخواهید در فروش آنلاین محصولات هنری خود موفق باشید، باید یاد بگیرید که چگونه تجارت کنید! یکی از مهمترین مؤلفههای یک تجارت خوب، برندسازی مناسب است.
برند هنرمندان نیز همزمان با گسترش فعالیت و پیشرفتهای هنری آنان، توسعه پیدا میکند.
بنابراین، اهمیت زیادی دارد که رسانه انتخابی، نقش مؤثری در تعریف شما به عنوان یک هنرمند داشته و مخاطبان را به سمت خود جذب کند.
زمانی که شروع به راهاندازی کسب و کار آنلاین خود میکنید، باید صفر تا صد نکات تجاری مربوط به فروش آنلاین آثار هنری را دانسته و بهترین تصمیم را در زمینه برندسازی بگیرید.
خرید آثار هنری، غالباً یک تصمیم احساسی محسوب میشود؛ بنابراین، داستان شما به عنوان یک هنرمند، میتواند عاملی برای تصمیم خرید مخاطبان باشد.
همچنین، هویت بصری برند شما باید با پرسونای مخاطبانتان همگام بوده و بتوانند احساس اثر را به خوبی انتقال دهد.
اگر به فکر فروش محصولات خود به صورت آنلاین هستید، پیش خود به سؤالات زیر پاسخ دهید:
چگونه محصولاتتان را قیمتگذاری کنید؟
تنها در صورتی میتوانید محصولات هنری خود را به صورت آنلاین بفروشید، که بدانید چگونه باید آثار خود را ارزش و قیمتگذاری کنید.
این امر، خود هنری چالشبرانگیز است؛ چرا که لزوماً با استراتژیهای قیمتگذاری معمولی، مطابقت ندارد.
«سودآوری»، بهترین راه فروش آثار هنری به صورت آنلاین و حضوری است.
اگر تازه فعالیّت خود را شروع کردهاید، میتوانید با آزمون و خطا جلو بروید.
از یک فرمول ساده شروع کنید:
هزینه زمان و نیروی کار + هزینه مواد و سایر هزینهها + سود
بازار را بررسی کنید؛ تضمینی وجود ندارد که فرمول بالا شکست نخواهد خورد.
قیمت آثار هنری خود را با هنرمندان مشابه مقایسه کنید.
همچنین میتوانید با گالریهایی که در قیمتگذاری محصولات هنری متخصص هستند نیز همکاری کنید.
آثار هنری خود را در چه پلتفرمی برای فروش میگذارید؟
بهترین پلتفرم و رسانه اجتماعی برای فروش آنلاین آثار هنری، کدام است؟ جدا از تأسیس فروشگاه آنلاین اختصاصی خود، به فکر فعالیّت در مکانی باشید که مخاطب مورد نظر شما، در حال حاضر، آنجا پاتوق کرده است! برای مثال، اگر در شبکه اجتماعیای مانند اینستاگرام، دنبالکنندگان زیادی دارید، میتوانید از همین پلتفرم برای فروش آنلاین محصولات هنری خود استفاده کنید.
چگونه آثار هنری خود را بستهبندی و ارسال میکنید؟
حالا که وارد حوزه هنر شدهاید، باید به کوچکترین جزئیات بصری نیز توجه کنید.
نحوه بستهبندی و ارسال آثار شما، نقش قابل توجهی در جلوه برندتان خواهد داشت.
محصولات هنری خود را با نهایت کیفیت و بدون آسیب، به مشتریان برسانید؛ تا تجربهای منحصر به فرد از خرید آثار هنری به صورت آنلاین، به آنان هدیه کنید.
بایدها و نبایدهای کار کردن با گالریهای هنری
هنرمندان میتوانند با گالریهای هنری همکاری کنند تا آثار هنری خود را بفروشند.
اگر ترجیح میدهید که محصول هنری شما، توسط یک گالری نمایش داده شود، به باید و نبایدهای زیر توجه کنید:
تکنیکهای بازاریابی
برخی از ایدههای افزایش فروش آنلاین محصولات هنری، عبارتند از:
اجرای کمپینهای تبلیغاتی در پلتفرم گوگل تولید محتوای متداوم و تعامل مکرر با مخاطبان و جوامع هنری برگزاری مسابقات و ارائه تخفیفهای انحصاری به مشتریان پر و پا قرص خود برقراری ارتباط با اینفلوئنسرها یادگیری درباره اصول SEO بازاریابی آفلاینمشکلات کپیرایتینگ را فراموش نکنید!
یکی از معضلاتی که هنرمندان، هنگام فروش آثار هنری خود با آن دست و پنجه نرم میکنند، مسائل مربوط به سرقت ادبی و حفاظت از حق چاپ است.
ممکن است افراد زیادی از هنر شما کپیبرداری کنند؛ بنابراین شما باید به حمایت قانونی متوسل شده و از وکلای مجرب این حوزه، برای کمک به محافظت از مالکیت معنوی آثار خود، مشاوره بگیرید.
و در آخر…
از خلق زیبایی ناامید نشوید.
محصولات هنری خود را به صورت آنلاین به فروش رسانده و به همه ثابت کنید که با هنر و خلاقیت نیز، میتوان زندگی کرد.
همین حالا که در حال خواندن این مقاله هستید، هنردوستان زیادی وجود دارند که از هنرهای تکراری و فاقد نوآوری، کلافه شدهاند.
شاید شما راه حل تمام مشکلات این راه باشید.
آستینهای خود را بالا بزنید؛ از همین حالا شروع کنید!
Google rating: 4.5
کد خبر: « 121793 »
« ویراستار: احمد جمالی »