چگونه 1 کسب و کار آنلاین پوشاک راه بیندازیم: 12 راز از پروژه Runway ...
بعد از کسب مدرک در طراحی لباس، سارا دونوفریو با سوالاتی به جهان واقعی قدم گذاشت؛ سوالاتی مشابه تمام افرادی که به دنبال یک موفقیت بزرگ هستند.
آن پرسش ذهنی بزرگ و اساسی چیزی نبود جز: ″ الان چی؟! ″
مدرسه مد و لباس به سارا طرح، دوخت و دوز و تزیین پارچه را آموزش داده بود.
او می توانست درزگیری فرانسوی انجام دهد.
میتوانست همه چیز درباره تناسب لباس را به شما بگوید.
اما تحصیلاتش واقعاً به او نیاموخته بود که چطور برند شخصیاش را راه بیندازد.
سارا امروز یک طراح و مالک موفق در خط تولید لباس است.
چیزی که او در طول دو دهه گذشته یاد گرفته، این است که باید همواره رویاهایتان را از ایده به عمل تبدیل کنید.
تحقق این مسئله در دنیای آشفته مد و فشن، به تواناییهای خاص، مقدار زیادی خلاقیت و مقداری هم مدرک تجاری نیاز دارد.
راهنمای جامع شروع یک خط تولید لباس، با ارائه نکاتی از زبان یک متخصص با تجربه
سارا در دو کشور زندگی و کار کرده است.
تجربهاش همه چیز را، از طراحی و تولید تا آموزش و فروشندگی در بر میگیرد.
در طول همه سالهای حضورش در این صنعت، او بارها مبارزه کرده و موفق شده است.
در سال ۲۰۱۶ سارا پیروز پانزدهمین فصل پروژه Runway شد.
از آن زمان او برند همنامی را به عنوان یک آنلاین شاپ در اسپاتیفای راه انداخت، جوایز زیادی برنده شد و کارش در بسیاری از نشریات و فروشگاهها نمایش داده شد.
بیایید با تجربیات سارا به عنوان یک متخصص موفق همراه شویم.
تواناییهای طراحی لباستان را پرورش دهید
طراحانی مثل Vivienne Westwood و Dapper Dan موفقیت عجیبی در دنیا پیدا کردهاند، در حالی که خود آموخته هستند.
ما در دوره زمانه دسترسیها زندگی میکنیم، جایی که بازسازی یک موتور یا دوخت یک تیشرت میتواند به سادگی از طریق تماشای یک ویدیو در یوتیوب ممکن باشد.
این محتمل است که مدرسه را ترک کنید و همچنان خط تولید محصولات خودتان را راه بیاندازید؛ ولی تحصیلات رسمی چه در کلاس چه به شکل آنلاین، مزایای خودش را دارد: یادگیری جدیدترین استانداردهای صنعتی، دسترسی به منابع و تجهیزات، ایجاد تعامل و بازخورد گرفتن از متخصصان و موارد اینچنینی.
در حالی که سارا بخش زیادی از موفقیتش را مدیون یادگیری مهارتها در کلاس درس است، بخش زیادی از دانشش را هم از طریق شغل و کار کردن در فروشگاههای شراکتی به دست آورده است.
او میگوید ″من میخواستم برای خودم کار کنم ولی احساس کردم کمی تجربه هم اهمیت زیادی دارد.″
سارا بسیار طرفدار روش صرف زمان برای یاد گرفتن چم و خم کار از برندها و طراحان دیگر است.
″برای من خیلی طول کشید تا اعتماد به نفس کافی برای پر کردن یک فروشگاه از لباسهایم را به دست بیاورم.
فکر میکنم برای رشد و کسب تجربه، به زمان زیادی نیاز داشتم.″
بسیاری از موسسهها، دورههای طراحی لباس و برنامههای کوچک تجاری را در سطوح مختلف برگزار میکنند.
مدارسی مثل Parsons در نیویورک و Central Saint Martins در بریتانیا، آوازه جهانی در زمینه برنامههای آموزشی مد و لباس دارند.
اگر از نظر زمان و هزینه محدودیت دارید، تعداد زیادی کلاس آنلاین برای امیدواران به صنعت مد و فشن وجود دارد.
سایت کالجهای مختلف را برای اطلاع از دورههای مجازی و پاره وقت که با بودجه و زمانبندی شما تناسب دارند بررسی کنید.
همچنین میتوانید یادگیری از طریق سایتهایی مثل MasterClass (یک دوره طراحی لباس توسط شخص Mark Jacobs برگزار میکند)، Maker’s Academy یا Udemy را در نظر بگیرید.
یک نقشه تجاری برای کمپانی لباستان ایجاد کنید
طبق یافتههای سارا، دنیای فشن و دنیای بیزنس، همپوشانی زیادی دارند؛ خیلی بیشتر از چیزی که انتظارش را دارید! راه انداختن یک خط تولید پوشاک، بسیاری از ملاحظاتی که برای راه انداختن یک کسب و کار در نظر میگیرید را لازم دارد؛ شروع کردن چقدر هزینه لازم دارد؟ چه زمانی باید به دنبال سرمایه برای استارتاپم باشم؟ چه کمکهای بیرونی نیاز خواهم داشت تا کسب و کارم را از زوایای حقوقی، مالی، تولیدی و توزیعی هدایت کنم؟ کجا و چطور قرار است پوشاکم را تولید کنم؟ بگذارید بررسی کنیم.
مدل کسب و کارتان چگونه است؟
این راهنما برای کسانی است که به دنبال طراحی و ارتقاء برند و مجموعه پوشاک خودشان هستند.
اگر به دنیای مد و لباس علاقمندید ولی هیچ علاقه و استعدادی در زمینه طراحی ندارید، نقش واسطه را در نظر بگیرید (با خرید از عمدهفروشها یا عرضه مستقیم کالا از تولیدی).
نکاتی که در ادامه ذکر میشوند، برای کسانی که از همان ابتدا پوشاک تولیدیشان را شخصاً طراحی میکنند، مناسب است.
اینجا نقطهای است که باید تصمیم بگیرید به دنبال راه اندازی چه نوع کسب و کاری هستید.
در این مقاله به شما کمک میکنیم تا تعیین کنید که به چه مقدار زمان و تلاش و سرمایه اولیه نیاز دارید.
تعدادی مدل کسب و کار را در نظر بگیرید:
با دست تولید کنید و طراحیهایتان را مستقیماً از طریق وبسایت، فروشگاههای اینترنتی یا در بازار واقعی به مشتریها بفروشید. مجموعه پوشاک تهیه کنید و لباسها را به روش صنعتی تولید کنید.سپس لباسهایتان را به صورت عمده به خرده فروشها بفروشید. طرحهای گرافیکی و پترنهای تکرارشونده را روی تیشرتهای ساده و دیگر لباسها چاپ کنید.
سپس از طریق فروشگاه شخصیتان به طور آنلاین اقدام به فروش کنید.
راه انداختن یک خط تولید چقدر هزینه دارد؟
وقتی یک ایده بیزینسی برای خط تولیدتان داشته باشید، میتوانید سرمایه لازم را خودتان تامین کرده و در ادامه هم به خودتان تکیه کنید.
طراحی و دوخت لباسهای سفارشی به این معناست که نیازی به تهیه فهرستی بزرگ از کالاها ندارید.
هرچند از ابتدا برای ابزارآلات و پارچهها به سرمایه نیاز دارید.
سایر هزینهها شامل حمل و نقل، هزینههای گرداندن سایت و بودجه بازاریابی میشود.
اگر تصمیم دارید که سنگ تمام گذاشته و از همان ابتدا به طور صنعتی و کامل شروع کنید، به سرمایه اولیه زیادی برای ایجاد حداقلها نیاز دارید.
یک نقشه کسب و کار و ایجاد روشهای استوار برای محاسبه مخارج، به شما در داشتن درکی درست از میزان سرمایه مورد نیازتان کمک میکند.
در هر موقعیت و شرایطی، انتظار سرمایه چند هزار دلاری را برای شروع داشته باشید.
“در مد و لباس، شما فقط هزینه پارچه، دکمه و کارکنان را تامین نمیکنید؛ شما برای حمل و نقل، تامین انرژی و اجاره هم هزینه میکنید.”
تعدادی نقطه کم هزینه هم برای شروع کار در دنیای مد و لباس وجود دارد، مثل خرید و فروش لباسهای دست دوم، توزیع مستقیم از تولیدکننده، انجام خدمات چاپ روی پارچه بر اساس درخواست خریدار و موارد اینچنینی.
ترندهای لباس را دنبال کنید و جایگاهتان را مشخص کنید
طی سالهایی که سارا برندش را به عنوان یک شغل دوم پرورش میداد، متوجه شد در حالی که توجه به برندهای جدید اهمیت دارد، متمرکز بودن روی یک الگو هم به همان اندازه مهم است.
بر روی تواناییتان متمرکز شوید و در مورد ظرافتهای طراحیتان ثابت و صادق باشید.
آموزشگاههای مد و لباس، اساس تولید همه چیز و هر نوع لباسی را به شما آموزش میدهند.
هنر این است که چیزی که در آن خوب و قوی هستید را پیدا کرده و بر آن متمرکز شوید.
در حالی که خط تولیدی او یک برنامه ثابت سالانه دارد (سلایق و انتخابهای طراحی قطعاً متعلق به خودش هستند)، سارا همیشه به ترندها توجه میکند.
او معتقد است که باید ترندها را با برندتان تطبیق دهید، آنها را شخصیسازی کنید و کاری کنید که برای خریدارانتان جذاب باشند.
«من همیشه درک خوبی از ترندها داشتهام ولی همه چیز بستگی به این دارد که این درک را چطور تفسیر، شخصیسازی و سپس پیادهسازی کنید.» سارا در طی سالهای فعالیتش، روی مجموعههای سایز بزرگ کار کرده است و میگوید که تطبیق ترندها یعنی علاوه بر همه ابعاد، به نیاز مشتریان سایز بزرگ هم توجه شود.
در حالی که سارا به تواناییهای خودش تکیه میکند، اتفاقاتی که در زمینه مد و لباس و دنیای اطرافش رخ میدهد را هم در نظر میگیرد.
«ست لباس ورزشی را در نظر بگیرید.
من ساپورت تولید نمیکنم؛ ولی این محصول من که به خوبی هم دوخته شده است، با ساپورت خیلی زیبا به نظر میرسد.
این روش من برای همراهی با ترندها است.»
با منسجم نگه داشتن تولید و حفظ کنترل در طراحیها، سارا به سرعت توانست با همهگیری جهانی کرونا همراه شده و ماسک صورت را به محصولاتش اضافه کند.
او به مدت دو ماه، ۱۱۰۰ ماسک فروخت و این خریداران را به مشتریان دائمی تبدیل کرد.
برای انگیزه گرفتن در مورد ایدههایتان، با دقت نشریات مد و لباس را بررسی کنید.
اینفلوئنسرهای مرتبط با استایل و مد را دنبال کنید.
با اخبار و پادکستهای مد و فشن همراه شوید تا باانگیزه بمانید و قبل از پدیدار شدن ترندها، با آنها آشنا باشید.
در دنیای پر سر و صدای لباس، حتماً به پیدا کردن جایگاهتان و پر کردن خلاءهای این صنعت توجه کنید؛ مثل این مؤسسان با انگیزه:
لین مایلی هیلگارت، برند کتهای وگان را به دلیل شرایط ناامیدانه کمبود گزینههای بدون خشونت (از نظر آسیب به حیوانات و طبیعت) راه انداخت. کامیلا نیومن در بازی سایز بزرگها با تولید مجموعه Body By Love، خودی نشان داد. تارین رودیگرو با ملحق شدن به بازی لباسهای شنا و تمرکز بر تولید لباسهای سفارشی، مجموعه محبوبی از لباسهای شنا بر اساس ویژگیهای دقیق هر مشتری را تولید کرد.یک برند قوی برای خط تولید لباستان بسازید
به یاد داشته باشید که برند به معنای لوگوی شما نیست! ساختن برند لباس، یک روش برای شرح ارزشها، ماموریتها، چیزی که هوادارش هستید، داستانتان و مواردی از این قبیل است.
ایجاد خط مشی برای برند، باعث آگاهی از کل کسب و کار برای اتخاذ تصمیمات صحیح همزمان با رشد آن میشود.
این خط مشیها، جزئیات محتوای بصری، طراحی وب سایت و کمپینهای فروش را تعیین میکنند.
آنها چیزی که باید در شریک و یا یک کارگر جدید پیدا کنید را به شما میگویند.
از شبکههای مجازی برای ساخت یک سبک زندگی مربوط به برندتان استفاده کنید.
منابع و پروژههایتان را برای تولید به اشتراک بگذارید، شخصیت خودتان را نشان دهید، داستانتان را نقل کنید و درمورد هر پست عمیقاً فکر کنید.
«کلید رسانههای اجتماعی، ثبات و پیگیری است.
من فکر میکنم که باید هر روز چیزی برای به اشتراک گذاشتن داشته باشید ولی پستها باید همواره جذاب باشند.» سارا محتوایش را با سفر، الهام و پیشنمایش روند انجام کارها میآمیزد.
خط تولیدتان را طراحی کرده و رشد دهید
سارا دونوفریو، طرفدار دفترهای طراحی به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای یک طراح است.
«من دفتر طراحیام را همه جا با خودم میبرم.
وقتی مشغول طراحی هستم ،خیلی وقتها با خودم میگویم که این نقاشی کوچک میتواند به طرحی فوقالعاده برای لباسها تبدیل شود.»
به عنوان یک شرکت کننده در Project Runway، او مجاز به همراه داشتن دفتر طراحی نبود (به دلیل قوانین مسابقات).
در مورد همین قضیه سارا میگوید «این واقعا آزاردهنده بود و باعث شد که به خوبی عمل نکنم.»
نکات او درباره توسعه یک خط تولید:
همیشه در حال طراحی باشید: طراحی روی کاغذ اولین قدم برای رسیدن به یک طراحی لباس ناب است.از نظر سارا، هر ایده قبل از تفسیر شدن برای نرم افزارهای طراحی، از روی کاغذ شروع میشود.
«من همیشه ترکیبی از تکنولوژی و دفترهای پر از خط خطی را استفاده میکنم.» نمونههای خودتان را ابتدا به صورت دستی بسازید: با این روش میتوانید با آگاهی بیشتر در مورد اینکه تولید کردن این لباس چه چیزی را در بر میگیرد، با تولید کننده ارتباط بگیرید.
به این صورت، موقعیت بهتری برای مذاکره در مورد هزینهها خواهید داشت چون با مراحل تولید و چالشهایی آشنا خواهید بود. روی پرورش خلاقیت تمرکز کنید: اگر تولید یا دیگر فرآیندهای کسب و کارتان شروع به پیشرفت کرد، زمان برای نوآوری فرا میرسد.
در چنین شرایطی لازم دارید تا با خلاقیت بیشتری پیش روید.
پارچههای لباس را تامین کرده یا خودتان آنها را طراحی کنید
سارا میگوید تامین پارچههای لباس بسیار مرتبط با ارتباطات شما و کسانی که میشناسید است.
ساخت یک شبکه ارتباطی در این صنعت، میتواند در دسترسی به کارگزارن تولیدکنندگان پارچه، عمده فروشها و کارخانهها به شما کمک کند.
وقتی او در تورنتو زندگی میکرد، بازار بومی پارچه را میشناخت و از یک کارگزار برای ایجاد دسترسی به پارچههای ژاپنی استفاده کرد.
ولی حتی همین مسیر هم خطرات و اشکالاتی دارد.
“در کانادا، همه از یک کارگزار یکسان استفاده میکنند.
همه تولیدیهای لباس بومی، در حال استفاده از پارچههای یکسان هستند.”
زمانی که دسترسی آنلاین به پارچههای سراسر دنیا میسر شد، با وجود ارتباطاتش، تامین طرح و جنسهای منحصر به فرد برای سارا دشوار شد.
راه حل او: شروع به طراحی پارچه برای خودش کرد.
«وقتی در سال ۲۰۰۵ از مدرسه مد و لباس فارغالحصیل شدم، نمیتوانستیم فقط آنلاین شویم و به سایت علیبابا مراجعه کنیم! در حال حاضر، بسیاری از افرادی که میشناسم، این کار را میکنند.
به همین دلیل به طور جدی اقدام به پرورش تواناییهایم در زمینه طراحی پارچه کردم.»
برای کسانی که تازه میخواهند شروع کنند، کارگزارها میتوانند کمککننده باشند.
ولی سارا پیشنهاد میکند که شبکه ارتباطی شخصی ایجاد کرده و به جامعه طراحان ملحق شوید.
شروع کنید به ملاقات دیگر اعضای این صنعت؛ در دورهمیها، گروههای آنلاین، ایونتهای مد و لباس و موارد اینچنینی.
در مورد تولید لباس و روندهای صنعتی آموزش ببینید
در روزهای ابتدایی، شاید حجم تولیدتان، استفاده از کمک بیرونی را ایجاب نکند؛ ولی همزمان با پیشرفت، یک همکاری صنعتی و گسترده به شما اجازه میدهد تا زمان بیشتری برای اختصاص به دیگر زوایای بیزنسی و طراحی داشته باشید.
تعدادی استثنا هم وجود دارد.
اگر دستدوز بودن پوشاکتان اساس برند شما است، در روند کاریتان همیشه تولیدکردن را لمس میکنید.
در هرحال، رشد و پیشرفت اصولاً وابسته به برونسپاری حداقل بخشی از کار است.
ساخت و تولید طراحیهایتان میتواند به چند روش انجام پذیرد:
منحصر به فرد و دست دوز توسط شما تولید شده توسط کارکنان استخدامی یا دوزندگان فریلنسر، ولی همچنان درون سازمانی دوخته شده با تجهیزات صنعتی اجارهای، شریکی یا متعلق به خود شما برونسپاری شده به یک کارخانه بومی که بر آن نظارت دارید تولید در یک کارخانه خارج از کشور و بدون هیچ مداخلهایتولید درون سازمانی
آدرین بوتیکوفر از برند Okayok با به کار گیری کارکنان مناسب همزمان با پیشروی و رشد، تولیدش را دورن سازمانی نگه داشته است.
اما آدرین، مراحل رنگ و چاپ پارچهها را برونسپاری کرده است.
در میشیگان، Detroit Denim پوشاک را با تجهیزات تولیدی خودش آماده میکند.
موسسان و مالکان همزمان با روند پیشروی تولید، کاملاً بر آن نظارت میکنند.
اگر قرار است که از خانه خودتان شروع کنید، اطمینان حاصل کنید که استودیوی شما با یک جریان مناسب از یک ابزار کار به دیگری تطابق دارد، فضای زیادی دارد، اصول ارگونومیک را رعایت میکند و یک فضای الهام برانگیز برای تشویق شما به سپری زمان در فضایش است.
به مرور زمان با این تنهایی مبارزه کنید.
با گشتن به دنبال مکانهای شراکتی یا استودیوهای مشترک، در هزینههای تجهیزات صرفه جویی کنید.
کار با تولیدکنندگان لباس
در آغاز، خط تولیدی سارا در اصل توسط شخص خودش اداره میشد.
ولی همزمان با رشدش، او شروع به برونسپاری گوشهای از کارها به دوزندگان محلی کرد.
حال او با کارخانهها کار میکند و در زمان صرفهجویی میکند.
او این زمان اضافه را صرف برندسازی، تولید مجموعههای جدید و توسعه کانال فروش عمدهاش میکند.
برای سارا بررسی دقیق پروسهها از نزدیک، اهمیت داشت.
او همچنین احساس میکند که خریدارانش به تولید بومی و اخلاقی اهمیت میدهند؛ به حدی که حاضرند پول بیشتری برایش بپردازند.
«مشخصاً تولیدات آمریکایی، با هزینههای بالایی همراه هستند.
ولی بومی بودنشان، محبوبیت خاصی بین خریداران دارد و باعث میشود تا این تولید به صرفه شود.
من معتقدم که شفافیت، یک مزیت بزرگ است.»
هنگام بررسی کارخانههای بومی، سارا معتقد است باید از هر کدام بازدید کرد تا نسبت به روشهای تولیدشان در شما احساس و درک ایجاد شود.
طرز کار کارکنان، روشها و فضای کارخانه، تاثیرات زیادی روی نتیجه تولیدی خواهند داشت.
تجربه سارا در دنیای همکاری، به او یاد داد که همه تخممرغهایش را در یک سبد نگذارد! او نقاط قوت و ضعف هر کارخانه را در نظر میگیرد و یافتههایش را در یک دیتابیس شخصی ذخیره میکند.
“کمپانیهای بزرگ، از کارخانههای مختلف برای اهداف متفاوت استفاده میکنند.
شاید یک کارخانه باشد که تولید لباسهای بافتنی را بهتر انجام دهد یا یکی دیگر بتواند شلوارهای بهتری تولید کند.”
دست آخر، اینکه چطور از عهده تولید و انتخاب یک همکار برای تولید بر میآیید، در چند سؤال خلاصه میشود:
فعالیتهای شما چه اندازه وسیع هستند؟ “ساخت ایران” یا “تولید بومی” برای شما اهمیت دارد؟ با تولید اصولی موافقید یا تولید کمهزینه و به صرفه؟ تا چه حد مایلید که تولیدتان درون سازمانی باشد؟حوالی فصلهای فشن، برای تولید مجموعهها برنامهریزی کنید
صنعت مد و لباس بر اساس یک چرخه فصلی پیش میرود (پاییز/زمستان و بهار/تابستان).
کار کردن روی مجموعه هر فصل یعنی تمرکز بر طراحی و تولید از یک سال قبل یا حتی زودتر.
سارا میگوید: «ما در حال تهیه تولیدات از دو سال قبلتر هستیم.
شرکتهای بزرگ، سریعتر طراحی میکنند، به همین دلیل پژوهشهای زیادی در زمینه ترندها انجام میدهند.” هرچند بدون یک تیم بزرگ و منابع قوی، طراحان مستقل مثل سارا نزدیکتر به زمان ارائه کار میکنند.»
زمان طراحی و تولید شما و تاریخ ارائه محصول، بستگی به مشتری و استراتژیهای تولیدی شما دارد.
سارا توصیه میکند که حداقل ۶ تا ۸ ماه زودتر، مجموعهتان برای فصل بعد را آماده کنید.
اگر عمده فروشی میکنید، خریداران مایل به دیدن مجموعه شما از یک ماه قبل از هفته مد و لباس آن فصل هستند.
قبل از زمان ارائه محصول، اقدام به فعالیت کنید تا برنامهریزی زمانی برای طراحی و تولیدتان به خوبی انجام شود.
تاریخهای مهم جهانی در صنعت لباس را در نظر بگیرید، مثل هفته مد و لباس.
با این وجود، شرایط فصلی نباید بر همه اجزاء مجموعهتان اثر بگذارد.
«زمانی که یک طراحی زیبا دارم و فکر میکنم که این را فقط برای یک فصل خواهم داشت، برایم مایه تاسف است.
من فقط یک بازهی ۶ ماهه دارم! به همین دلیل، اصولاً بر طرحها و مدلهایی کار میکنم که بدون در نظر گیری فصل، مناسب و محبوب جلوه خواهند کرد.»
در حالی که تولید محصول یک مفهوم استوار و ثابت برای برندهای لباس است، یک نشان خاص یا قیمتهای فروش مناسب میتوانند برای فصلها در مجموعههایتان ثابت بمانند.
این یک اساس در روند برندسازی است.
خرده فروشهای لباس را در مورد خط تولیدیتان ترغیب کنید
عمده فروشی، نقش بزرگ و مهمی در رشد برند سارا از آغاز داشت.
پس از امتحان دیگر کانالهای فروش مثل مغازه خرده فروشی شخصیاش، او به استراتژی عمده فروشی قبل بازگشته است.
در صنعت لباس، دو راه اصلی برای فروش محصولات خط تولید وجود دارد:
فروش محمولهای: این یک موقعیت برد-برد برای همه است.به این صورت که به تولیدی شما شانس عرضه در یک فروشگاه بدون ریسک را میدهد.
اشکال این روش این است که تنها زمانی پول دریافت میکنید که آن آیتم فروخته شود. عمده فروشی: این مربوط به خرده فروشانی میشود که تعداد بالایی از محصول را به شکل عمده و با قیمت ارزانتر از شما خریداری میکنند.
این روش ممکن است برای خرده فروش به نظر ریسکی برسد؛ پس لازم است ابتدا از روش قبلی خودتان را اثبات کنید.
«برای مغازهها آسانتر و بهتر است که کل مجموعه شما را به شکل یک محموله خریداری کرده و اقدام به فروشش کنند چون در این روش، چیزی برای از دست دادن ندارند.»
دسترسی به خریداران یک تجربه اضطرابآور است و سارا در هر دو سمت معامله کار کرده است.
تجربهاش در نگاه از دید مشتری به او کمک کرد تا متوجه شود چطور برندش را به آنها نشان دهد.
سارا معتقد است که باید از همه جهات آماده باشید.
«اولین بار که محصولاتم را عرضه کردم، از خودم پرسیدم خریداران قرار است چه چیزی از من بپرسند؟ شما نمیتوانید فقط لباسهای زیبا ارائه کنید، بلکه لازم است به همه جزئیات مسلط باشید.»
بررسی میدانی و تحقیقات فراوان یک استراتژی بود که در اویل کار، برای سارا جواب داد.
البته سارا معتقد است که باید آرام شروع کرده و خودتان را با یک کارت یا کاتالوگ معرفی کنید.
«راههای زیادی برای دسترسی به افرارد وجود دارد بدون اینکه لازم باشد با تندی و لحن جدی به انها نزدیک شوید یا پشت کامپیوترها پنهان شوید.»
یک فروشگاه آنلاین برای کمپانی لباستان بسازید
بیایید اطمینان حاصل کنیم که شما یک ایده مستحکم برای فروش آنلاین دارید.
آیا این نقشه کسب و کارتان، جزئیات حمل و نقل، سفارشگردانی، بستهبندی و خدمات مشتری را هم مشخص میکند؟ روش تولیدتان قادر به تولید و فراهم کردن سفارشات تکی هست؟
یک فروشگاه آنلاین تخصصی میتواند دو هدف داشته باشد:
یک راه مستقیم برای فروش به خریداران بالقوه باشد. یک کاتالوگ زنده و مستقیم برای اشتراک تولیدات با رسانه و خریداران باشد.راه اندازی فروشگاه مجازی
پلتفرمی مثل فروشگاهسازها (مانند سازیتو و ویزی) میتواند به سادگی قابل استفاده باشد حتی اگر توانایی خاصی در طراحی یا برنامهنویسی نداشته باشید.
همچنین دسترسی به مخاطبان از طریق شبکههای مجازی (اینستاگرام، فیس بوک و موارد اینچنینی) میتواند یک روش عالی باشد.
عکاسی برای برندهای لباس
یک تم و محتوای بصری درست میتواند بسیار موفق عمل کند پس اطمینان حاصل کنید که در زمینه عکاسی سرمایهگذاری خوبی میکنید.
برای بودجههای محدودتر، یک کیت ساده نورپردازی، یک دوربین خوب (یا حتی دوربین تلفن همراهتان) و پیادهسازی چند ترفند عکاسی میتواند در تهیه عکسهای جذاب و زیبا کمککننده باشند.
اطمینان حاصل کنید که جزئیات را ثبت میکنید: بافت پارچه، تزئینات و دوخت درزها.
یک عکس مرتبط با سبک زندگی و فریبنده، میتواند باعث شود تا دیگر صفحات و سایتها هم تصویر شما را به اشتراک بگذارند.
از مدلهایی با ظاهر متناسب و متنوع استفاده کنید.
خریداران را در ست کردن لباسها و آرایش یاری کنید.
فروش خط تولیدی لباس
فروش و رساندن محصول فروخته شده به مشتری، همچنان رایجترین چالش در فروش به صورت آنلاین است؛ بدون توجه به صنعت و نوع کالا.
با توجه به اینکه صنعت لباس، یک صنعت اشباعشده است، یک برند استوار با موضعهای ارزشمند و منحصر به فرد لازم است؛ در این صورت، تلاشتان روی خریداران ایدهآل متمرکز میشود و پولتان را هدر نخواهید داد.
در ابتدا ممکن است بودجه محدودی داشته باشید ولی همچنان راههایی برای جلب توجه با ایدههای خلاقانه و بکر وجود دارد:
روی محتوا سرمایهگذاری کنید.از عکس و ویدیوهای مطلوب علاوه بر پستهای حاوی کلیدواژه استفاده کنید تا مخاطبان سایت را افزایش دهید. لباسهایتان را برای عکاسی به دیگر کسب و کارها (مثل برندهای آرایشی) قرض دهید تا بیشتر در معرض دید قرار گیرید. اینفلوئنسر مارکتینگ را از طریق همکاری با ستارههای اینستاگرام و تیک تاک مرتبط با برندتان تجربه کنید.
وقتی پیشرفت کنید، استفاده از تبلیغات گرانقیمت، نمایش مجموعههایتان در رویدادهای مد و فشن و موارد اینچنینی میسر خواهند شد.
به مرور زمان بهتر و بیشتر میتوانید در معرض دید باشید.
یک مغازه خرده فروشی باز کنید، دستفروشی کنید یا در مراکز فروش بفروشید
برای سارا ۱۱ سال طول کشید تا در موقعیتی قرار گیرد که به طور جدی به باز کردن مغازه خرده فروشی فکر کند.
ولی این یک جهش نبود، یک حرکت بود که خودش را برای آن آماده کرده بود.
او در روند رشد برندش، از فروشگاههای محلی برای دریافت بینش بهتر نسبت به مشتریها، تست بازاریابی، در معرض قرارگیری و ساخت روابط در این صنعت استفاده کرد.
بعد از جابجایی به شهر پرتلند، تجربه فروشش را با سه ماه دستفروشی قبل از باز کردن مغازه، ارتقاء داد.
«من همیشه بابت باز کردن مغازه خودم نگرانیهایی داشتم، به دلیل هزینههایش! خصوصاً در تورنتو، چون توان تامین مخارجش را نداشتم.»
در طی این پروسهها، سارا متوجه شد که میتواند از ۶ نفر دیگر هم کمک بگیرد.
او یک دانشجوی مد و لباس را برای کارهای مغازه استخدام کرد.
«وقتی یک مغازه و برند لباس دارید، مثل بسیاری از کارآفرینها، لازم است تا بدانید منابع را به چه چیزی اختصاص میدهید.
برای من زمان زیادی طول کشید تا متوجه این امر شوم.
ولی امروز میدانم زمانی که در مغازه نمیگذرانم، بازدهی زیادی برایم دارد و منبع مالی که به دستمزد آن دانشجو اختصاص میدهم، ارزشش را دارد.»
البته سارا مغازهاش را تعطیل کرده است.
او معتقد است که این مغازه، او را از ابعاد کسب و کاری که دوست دارد، یعنی طراحی دور کرده است.
او همچنان از طریق وبسایت به مشتریانش لباس میفروشد ولی بخش زیادی از توجه برند را بر عمده فروشی متمرکز کرده است.
از متخصصان درس بگیرید
تجربه سارا به عنوان شرکتکننده درProject Runway درسهای مهم زیادی درمورد خود و صنعت فعالیتیاش به او داد.
به دلیل پیشزمبنه رشد و پیشرفتش، او متعجب بود که رقیبانش چطور به سرعت کارها را سر و سمان میدهند.
«این برای من یک سرعت طبیعی محسوب نمیشد! در ان زمان بسیار کند بودم و مایه تاسف است که بهترین خودم را در تلوزیون ملی نمایش ندادم.»
او همچنان یکی از ترسناکترین چیزهایی که یک هنرمند تجربه میکند را تجربه کرده است: بدخواهان.
او در قسمت چهارم که لباس شنای طراحی شدهاش توجه داوران را جلب نکرد، حذف شد.
درس: مخاطب شما، همه مردم نیستند.
ولی او همچنان از بابت توییتهای حمایتی فراوان طرفداران جدیدی که طی نمایش برنامه به دست اورده بود، حیرت داشت.
“این برنامه به من آموخت که همه چیز بستگی به سلیقه دارد.
همیشه کسی هست که کارهایتان را دوست دارد در حالی که عدهای آنها را دوست ندارند.”
سارا در حال پیادهسازی دانش و تجربههایش در کار است.
او تلاش میکند خلاق بماند و بر نقطه قوتش یعنی طراحی اصرار بورزد.
کسب و کار سارا بسیار پر رونق است زیرا رویای آن را از پایینترین سطوح در سر داشت و هر قدم را با دقت و به سمت همان رویای اصلی برداشت.
موفقیت یک شبه اتفاق نمیافتد ولی جرقههایی در مسیر رشد وجود دارند که روند رشد را شتاب میدهند.
همیشه باید در زمان مناسب، چرخشهای درست انجام دهید.
گاهی این چرخشها ریسک زیادی دارند ولی برای رشد شما لازم هستند.
Google rating: 4.7
کد خبر: « 121791 »
« ویراستار: صمد نادریان »