چگونه مبلمان و دکوراسیون منزل را آنلاین بفروشیم؟ ...
تا چند وقت پیش اگر کسی میخواست مبلمان منزلاش را تهیه کند، راهی نداشت جز اینکه حضوراً به یک فروشگاه مراجعه کند.
درست مثل والدین خودمان که همه وسایل منزلشان را به همین شیوه تهیه کردهاند.
اما امروزه، پیشرفتهای فناوری به بهبود تجربه خرید آنلاین یاری رسانده است و راه را برای کسبوکارهای دکوراسیون خانگی و فروش آنلاین مبلمان هموارتر کرده است.
به یک میز نهارخوری نیاز دارید؟ یکی از سایتهای فروش دکوراسیون منزل را باز کنید.
به همین راحتی میتوانید یک میز محبوب از برندهای بینالمللیای مثل IKEA LACK یا یک میز مقرونبهصرفه تولید داخل را انتخاب کنید.
شاید سلیقه خاصتری داشته باشید و به دنبال یک میز آنتیک و خاص باشید.
مطمئناً همه این گزینهها را بدون اینکه خانه را ترک کنید در اختیار خواهید داشت.
در سالهای اخیر، شرکتهای زیادی اقدام به فروش آنلاین مبلمان کردهاند.
حالا با حذف نمایشگاهها، تولید و مصرف راه مستقیمتر و کوتاهتری را طی میکند.
اگرچه همهگیری کرونا آسیبهای فراوانی در همه ابعاد ایجاد کرد اما باتوجهبه مسئله قرنطینه و دورکاری بسیاری از مشاغل، تقاضا برای متحول کردن دکوراسیون خانگی افزایش پیدا کرد.
حالا سؤال این است که آیا تابهحال به تجارت اینترنتی مبلمان یا دکوراسیون منزل فکر کردهاید؟ اگر بله پس با ما همراه باشید.
در اینجا، ما بهترین توصیهها را برای سازندگان مبلمان، طراحان، متصدیان و فروشندگان مشتاق گرد هم آوردهایم.
در این نوشته میتوانید در مورد تهیه یا ساخت مبلمان و محصولات دکوراسیون منزل بیاموزید، در مورد موجودی، حملونقل و بازاریابی مشاوره دریافت کنید و همانطور که شما را در مراحل راهاندازی تجارت مبلمان و فروش آنلاین خود راهنمایی میکنیم، ایده خود را به واقعیت تبدیل کنید.
چطور مبلمان خود را بفروشیم؟
قبل از شروع فروش مبلمان و دکوراسیون منزل، چند سؤال وجود دارد که باید از خود بپرسید: برای شروع به چه مقداری پول نیاز دارید؟ فضای مورد نیاز شما چیست؟ مشتریان شما چه کسانی هستند؟ فرایند تولید و توزیع محصولاتتان چگونه است؟
رقابت زیادی در کسبوکار دکوراسیون منزل وجود دارد، بهخصوص اگر سهم بازار غولپیکر تولیدکنندههای زنجیرهای که با قیمتی پایین مشغول به کار هستند را در نظر بگیریم.
به همین دلیل هم مهم است که تجارت خود را از گزینههای بازار انبوه متمایز کنید؛ مثلاً با ارائه محصولی منحصربهفرد، سفارشی یا سطح بالا تمایز خود و رقبایتان را نشان دهید.
طراحی، ساخت یا فروش مجدد؟
راههای مختلفی برای ورود به تجارت فروش مبلمان وجود دارد.
راهی که انتخاب میکنید به عوامل مختلفی مانند سطح مهارت، بودجه راهاندازی و دردسترسبودن فضای ذخیرهسازی و انبارداریتان بستگی دارد.
در اینجا میخواهیم مدلهای مختلف کسبوکار را بررسی کنیم:
مبلساز: این نوع کسبوکار شامل طراحی و ساخت مبلمان بهصورت دستی است که در کارگاه شخصی شما اتفاق میافتد.شما میتوانید با استفاده از یک مدل سفارشی، تعداد محدودی سبک بسازید و بفروشید.
حتی ممکن است یک سرویس سفارشی ارائه دهید که به مشتریانتان امکان میدهد تا ابعاد و ویژگیهای خاصی که مدنظر دارند را به دست آورند.
کسبوکار تولید مبلمان مستلزم داشتن مهارتهای فنی، ابزارهای تخصصی و فضای کارگاهی خاص خود است. طراحی مبلمان (همکاری با یک سازنده): بهجای اینکه مبلمان را به تنهایی بسازید، میتوانید آن را طراحی کنید و با سازندههای این عرصه همکاری کنید.
البته احتمالاً به مهارتهای تخصصی طراحی و درک مواد ساختوساز نیاز خواهید داشت تا بتوانید به طور مؤثر با کارخانه و کارگاهها ارتباط برقرار کنید. نمایندگی فروش: در این مدل، شما تعدادی اقلام از برندها یا سازندگان مختلف را به فروش میرسانید و مجموعههایی را انتخاب میکنید که منحصر به برند شما هستند.
از آنجایی که شما اقلام را طراحی و تولید نمیکنید، نیاز به خلاقیت در ایجاد یک برند منسجم و استفاده از داستانسرایی یا استوری تلینگ، عکاسی و این دست از استراتژیهای مارکتینگ خواهید داشت.
در این شکل از کسبوکار، شما اقلام را بهصورت عمده از برندهای دیگر خریداری کرده و مستقیماً برای مشتریان ارسال میکنید. فروشنده لوازم آنتیک و قدیمی: این یکی دیگر از مدلهای نمایندگی/فروشنده است که بر روی اشیاء قدیمی یا عتیقه تمرکز دارد.
ما این شکل از کسبوکار را به عنوان یک دسته جداگانه فهرست کردهایم؛ زیرا روشهای تأمین محصول آن تفاوتهای زیادی با دیگر اشکال دارد.
برای تشخیص اینکه چه اشیایی ارزش فروش مجدد را دارند و چه چیزهایی مورد تقاضا هستند، به دانشی درباره مبلمان قدیمی نیاز دارید.
همچنین داشتن مهارت در تعمیر و بازسازی مبلمان برای اینکه بتوانید یافتههای قدیمی را احیاء کنید، مفید خواهد بود.
بهطورکلی، شما به فضای قابلتوجهی برای انبارداری هم نیاز خواهید داشت.
تأمین مالی تجارت مبلمان
چقدر سرمایه اولیه برای راهاندازی کسبوکار مبلمان آنلاین خود نیاز دارید؟ خب، این پاسخ بستگی به مدل کسبوکار شما دارد.
اگر قصد دارید یک تجارت شخص سوم باشید که تولیدکننده و مصرفکننده را به هم پیوند میزند، میتوانید با چند صد دلار شروع کنید؛ چرا که نیازی به انبارداری نیست.
یک تجارت مبلمان بر پایه سفارش و تولید به شما این امکان را میدهد که در حین جلو رفتن در روند کسبوکار، مواد مورد نیاز را بخرید؛ بنابراین نیازی به سرمایهگذاری گزاف نیست.
البته با این پیشفرض که کارگاه خودتان را دارید و به خرید ابزار و تجهیزات نیازی نیست.
در بیشتر شیوههای دیگر کسبوکار، برای ذخیره محصولاتتان باید روی انبار و فضا سرمایهگذاری کنید.
اگر فضای مناسبی (مثل زیرزمین) برای ذخیرهسازی دارید، میتوانید تجارت مبلمان را از خانه خود شروع کنید.
بسیاری از فروشندگان قدیمی کارشان را با یافتن مبلمان یا وسایل مربوط به دکوراسیون منزل و فروش مجدد آنها آغاز میکنند.
شیوهای که هم از طریق رسانههایی مثل دیوار و شیپور و امثال آن ممکن است و هم از طریق کانال یا صفحههای شخصی در شبکههای اجتماعی.
این شیوه راهی عالی برای امتحان کردن توانایی خود در فروش مبلمان قدیمی است.
با این کار، تجربه فروش بهصورت آنلاین را قبل از آنکه سایت اختصاصی خود را درست کنید، به دست خواهید آورد.
علاوه بر این، این مدل راه مناسبی است تا سرمایه اندکتان را افزایش دهید.
برند مبلمان آنلاین خود را بسازید
بسیار مهم است که برند خود را در همان مراحل اولیه تعریف کنید.
پاسخ به چند سؤال به شما کمک میکند تا داستان برند خود را بیان کنید، تم بصری خود را بسازید، کسبوکار خود را به تصویر بکشید و مشتری ایدهآل خود را بادقت بیشتری بشناسید.
اکنون که تصمیم گرفتهاید وارد تجارت مبلمان شوید، مسیری را برای این تجارت انتخاب کنید.
آیا فقط مبل میفروشید و روی یک محصول خاص تمرکز میکنید؟ آیا تصمیم دارید که حسابی بهروز باشید و از ترندهای مردمی پیروی کنید؟ آیا قصد دارید روی قطعات مینیمالیستی خوشساخت برای فضاهای کوچک متمرکز باشید؟ شاید هم میخواهید مبلمان و صندلیهای راحتی بسازید که نیاز روزافزون دورکاران خانگی را برآورده میکند.
هنگام انتخاب سبک و تخصص کاریتان، بهتر است مواردی مثل موارد مثالی زیر را در نظر بگیرید:
دستهبندی: مبلمان اداری، دکوراسیون فضای باز، دکوراسیون خانه محصول: مبل تختخوابشو، میز غذاخوری، دکوراسیون اتاق کودک سبک: مدرن، مینیمال، سنتی مشتری: دانشجویان، آپارتماننشینان، صاحبان ویلاتأمین مبلمان برای طراحی و فروش
نحوه تأمین مبلمان موردنیاز شما، به مدل کسبوکار و جایگاهتان بستگی دارد.
برای طراحان مبلمان که قصد ندارند مبلمان را خودشان بسازند، باید به دنبال تولیدکننده مورد اعتماد بود.
یکی از طراحانی که با او صحبت کردهایم به ما میگوید: «هرچه به تولید و زنجیره تأمین خود نزدیکتر باشید، مخصوصاً در اوایل تجارت، رابطه و ایجاد مشارکت با هرکسی که محصولات شما را میسازد آسانتر خواهد بود.» هنگامی که تازه شروع به کار کردهاید و با تولید آشنایی ندارید، توصیه میشود که سازندهای را پیدا کنید که به شما امکان نظارت زیادی را میدهد و بهعنوان شریک در تجارت شما با شما همکاری میکند.
اگر به دنبال فروش مجدد محصولات هستید، میتوانید با شرکتهای سازنده و برندها تماس بگیرید و در مورد قیمتها و شرایط عمدهفروشی آنها بپرسید.
همچنین، در بسیاری از شهرها، بازارهایی که مختص عمدهفروشی است وجود دارد که به شما امکان بازدید نیز میدهد.
راهاندازی فروشگاه برای سازندگان
برای ساختن مبلمان، اگر از قبل ابزار و کارگاه اختصاصی نداشته باشید، شروع به کار میتواند پرهزینه باشد.
البته میتوانید مانند کریس و بسیاری دیگر با ابزار اولیه شروع کنید و جعبه ابزار خود را با رشد کسبوکارتان گسترش دهید.
توصیههای کریس برای راهاندازی کارگاه مبلمان شخصی:
کارگاه خود را مرتب نگه دارید.«یک مغازه تمیز و منظم، یک فروشگاه امن با راندمانی بالا است.» فرایند کار را در نظر بگیرید.
«برای اینکه بتوانید کارهایتان را انجام دهید به چه ابزاری نیاز دارید؟ این ابزار به چه ترتیبی استفاده خواهند شد؟ پاسخ به این سؤالها به شما کمک میکند تا طرحبندی کارگاهتان را مشخص کنید.» اره رومیزی قلب کارگاه شماست.
«مطمئن شوید که فضای کافی موردنیاز برای برشهایتان را مهیا کردهاید و اطراف اره رومیزی شما خیلی شلوغ نیست.» روشنش کن.
«شما به نور مناسبی در کارگاه خود نیاز دارید.
پس به سراغ یک نورپردازی مقرونبهصرفه و کارآمد بروید.»
موجودی و انبار مبلمان
اگر تصمیم به ساخت یا فروش مجدد مبلمان (نو یا قدیمی) دارید و نمیخواهید آنها را مرتب سفارش بدهید، حتماً نیاز به فضا را در نظر بگیرید.
همانطور که در بخش تأمین مالی اشاره کردیم، انبارداری میتواند بخش قابلتوجهی از هزینههای راهاندازی شما را تشکیل دهد.
هنگام تصمیمگیری در مورد شیوه انبارداری یا نگهداری محصولات خود، شرایط فضا را در نظر بگیرید.
بسیاری از مواد مانند چوب و پارچههای طبیعی در برابر دماهای شدید، آفات و نوسانات رطوبت حساس هستند.
برای مثال، اگر در شمال ایران زندگی میکنید، بسیاری از انبارهای عایق نشده میتوانند صدمات جدیای به محصولات شما وارد کنند.
راهحلهای انبارداری و نگهداری مبلمان:
برای این منظور اتاقی را در داخل منزل خود مهیا کنید. اجاره یک فضای ذخیرهسازی، تحت کنترل آبوهوا (بهترین شیوه برای موجودی سرریز که نیازی به دسترسی منظم ندارد.) کار با یک شریک انباردار که حملونقل و امورات مربوط به سفارش را نیز انجام میدهد.عکاسی از مبلمان و محصولات دکوری منزل
مانند لباس، مبلمان نیز بسیار شخصی تلقی میشود.
بدون نمایشگاهها و امکان حضور مشتری در این شیوه از کسبوکار، این به عهده مشاغل آنلاین است که تاحدامکان تجربه فرایند خرید حضوری را به مشتریان مجازی خود القاء کنند.
مقیاس، اندازه، بافت و جزئیات همگی جنبههای مهمی هستند که هنگام عکاسی از مبلمان و اشیاء مربوط به خانه باید ثبت شوند.
وقتی که بخواهید شروع به عکاسی از محصولاتتان کنید، احتمالاً دو گزینه پیش روی خود دارید: یا با یک عکاس حرفهای کار کنید یا با خرید یک دوربین DSLR و یک کیت نورپردازی عکسهایتان را خودتان بگیرید.
سعی کنید در یک سری از عکسها، یک فرد را هم کنار مبلمان قرار دهید تا مقیاس اندازهگیری مناسبی برای مشتریانتان فراهم آورده باشید.
سپس به محصول نزدیک شوید و بافت و جزئیات آن را نیز ثبت کنید.
فروش آنلاین مبلمان: چگونه فروشگاه آنلاین خود را راهاندازی کنیم؟
اگر برای توسعه یک دستورالعمل برند مستحکم وقت گذاشته باشید، بخش راهاندازی در واقع توسعه طبیعی همان دستورالعمل خواهد بود.
قبل از اینکه واقعاً به دنیای راهاندازی پا بگذارید، زمانی را به بازی با طرحها و دیزاینهای مختلف اختصاص دهید.
راهاندازی یک صفحه فرود ساده در این مرحله، همراه با حسابهای اجتماعی مختص خودتان که در آن تعبیه شده است، به شما در ایجاد یک لیست ایمیل کمک خواهد کرد.
این کار باعث خواهد شد که هنگام افتتاح سایت مدنظرتان، حسابی سروصدا کنید و توجه مشتریان بالقوه را جلب کنید.
طراحی و ایجاد یک تم برای فروشگاههای مبلمان آنلاین
بسیاری از سایتهای واسطه وجود دارند که میتوانید به کمک خدمات آنها طراحی سایت خود را انجام دهید.
ابزارهای طراحی سایت و لوگوی آنها به شما امکان میدهد تا بدون هیچ مهارت خاصی سایت خود را طراحی کنید.
البته اگر بودجهای در اختیار دارید و حس میکنید که مهارتهای بصری لازم را ندارید، یک طراح یا یک آژانس طراحی را مدنظر قرار بدهید تا به شما در تهیه یک بسته برندینگ کمک کند.
حتی میتوانید کار خود را فقط با یک پیج اینستاگرام شروع کنید.
برای این کار پیشنهاد میکنیم مقاله همه چیز درباره اینستاگرام را بخوانید.
صفحات «درباره ما»، «تماس با ما» و «سؤالات متداول» برای برندهای مبلمان
بسیاری از برندهای امروزی تصمیم گرفتهاند که چهرههای دستاندرکاران خود و همچنین چهرهها و داستانهای شرکای صنعتگرشان را در سرلوحه برند خود قرار دهند.
این شیوه از برندینگ، داستانهای انسانیای را منعکس میکند که برای خریداران جذاب است.
علاوه بر این، در این سبک از برندینگ، حمایت از کسبوکار رنگ و بویی انسانی به خود میگیرد؛ بهویژه در پی همهگیری کرونا که اهمیت حمایت از کسبوکارهای کوچک مهم تلقی شد.
داستان برندتان میتواند شما را از رقبای بزرگ متمایز کند.
در این عرصه، مشاغل کوچک با پشتوانه انسانی همیشه برنده هستند، چرا که ما به حضور آدمهایی از جنس خودمان در روایات و داستانها عادت داریم.
صفحه درباره شما میتواند داستان اصلی شما را بیان کند، ارزشهای برند شما را برجسته کند، برخی از چهرههای اعضای تیم شما را به اشتراک بگذارد و زمینههای مشترکی را با مشتریانتان ایجاد کند.
اطلاعات تماس و سؤالات متداول نیز صفحات مهمی هستند.
برای کسبوکارهای دکوراسیون منزل و خصوصاً مبلمان، صفحه پرسشهای متداول بسیار مهم و حیاتی است؛ بهویژه برای اطلاعرسانی درباره حملونقل و شیوه ارسال محصولات.
به دلیل اندازه و وزن زیاد بسیاری از قطعات مبلمان، حملونقل محصولات ممکن است پیچیدهتر از سایر کسبوکارها باشد و امکان بازگشت وجود نداشته باشد.
شما باید سیاستهای حملونقل و مرجوعی خود را در اینجا بهوضوح بیان کنید.
علاوه بر این، به مشتریان اجازه دهید تا بهراحتی با سؤالات بعدی با شما ارتباط بگیرند.
خریدهای بزرگتر در اغلب مواقع نیاز به پشتیبانیهای گسترده دارند.
هنگام ایجاد صفحات سایت خود، بهینهسازی موتور جستجو یا SEO را هم در نظر بگیرید.
این ویژگی که به موتورهای جستجویی مانند گوگل کمک میکند تا سایت شما را رتبهبندی کنند، بیشتر از آنچه تصور کنید به کمک شما و تجارتتان خواهد آمد.
تجربه مشتری
در سالهای اخیر باتوجهبه همهگیری کرونا و قرنطینههای گسترده مربوط به آن، مصرفکنندگان به خرید ایمن از خانه گرایش پیدا کردهاند.
در نتیجه همین موضوع، بسیاری از کسبوکارها نیز در راستای فروش آنلاین هر چه بهتر و ارتقاء تجربه مشتریان از این شکل از خرید، قدمهایی برداشتهاند.
البته ما اعتقاد نداریم که با پایان همهگیری، خرید آنلاین فراموش میشود.
بلکه این دقیقاً سازوکاری است که ماندگار و با دوام است.
بسیاری از فروشگاههای آنلاین امروزی، ویژگیهای زیادی را تکامل بخشیدهاند.
برای مثال، دستهبندیهای دقیق، ارائه تصاویر خلاق و واضح از محصولات، تصاویر سهبعدی و حتی ویدئوهایی که تجربه کاملتری را در اختیار مصرفکنندگان قرار میدهد.
ایجاد تنوع در کانالهای فروش
راههای گوناگونی را مدنظر قرار دهید تا محصولات خود را در یک بازار شلوغ در معرض دید مشتریان قرار دهید.
با فرض اینکه سازنده یا طراح هستید، آیا میتوانید با عمدهفروشی محصولات خود به بازارهای جغرافیایی دیگر نیز نزدیک شوید؟ اگر یک برند آنلاین مبلمان باشید، این یک راه آسان برای خردهفروشی محسوب میشود.
شما میتوانید بادقت به بازار و محیط، مخاطبان زیادی را در نظر بگیرید.
سعی کنید کانالهای فروشی را انتخاب کنید که شما را به این مشتریان بالقوه میرساند.
پلتفرمهای مجازی مختلف، ترکیب این پلتفرمها، لحنها و سبکهای گوناگون و غیره به شما کمک میکنند تا کانالهای فروش گستردهای را در اختیار داشته باشید.
بازاریابی برای تجارت مبلمان و دکوراسیون منزل
هیچ راهحل یکسانی برای بازاریابی مشاغل مبلمان وجود ندارد.
یک قانون دمدستی خوب این است که «پیام مناسب را در مکان مناسب و در زمان مناسب انتقال دهید».
البته این عوامل بستگی به این دارد که مشتری شما چه کسی است و در کجا قرار دارد.
آیا ارزش زمان و هزینه شما برای سرمایهگذاری در بازاریابی ایمیلی یا تبلیغات شبکههای اجتماعی را دارد؟ آیا باید بازاریابی محتوا یا تبلیغات گوگلی را امتحان کنید؟
زمانی که در رسانهها و پلتفرمهایی کار میکنید که برای شما راحت و صمیمی هستند، محتوای بازاریابی شما هم معتبرترین شکل ممکن را پیدا میکند.
پیامهای صمیمی، انعکاس صمیمیت صادقانه شما با کسبوکار و بستری است که از طریق آن در حال برقراری ارتباط هستید.
حملونقل، مرجوعی و خدمات پس از فروش
«حملونقل یک چالش بزرگ است.
ما میزهای ناهارخوری چند صد کیلویی را به سراسر کشور ارسال کردهایم.
اعصاب خردکن است!»
این را یکی از کسانی میگوید که در تجارت دکوراسیون منزل است.
حملونقل محصولات شما، یکی از مهمترین مسائلی است که باید به آن فکر کرد.
وقتی تازه شروع به کار میکنید، ممکن است این خودتان باشید که انجام سفارش و ارسال را مدیریت کنید.
اگر اینطور باشد، پس بد نیست که چند توصیه را باهم مرور کنیم:
اطمینان حاصل کنید که میتوانید قیمت حملونقل سریع بر اساس وزن و ابعاد را از قبل دریافت کنید تا بتوانید آن را در قیمت فروش محصول خود لحاظ کنید. محصول خود را بهخوبی بستهبندی کنید.
به این شکل، خیالتان راحت خواهد بود که وقتی میز ناهارخوری زیبایتان به دست مشتری میرسد، همان چیزی است که سفارش داده شده است.
هنگامی که با اقلام بزرگ سروکار دارید، مرجوعی محصولات میتواند بسیار مشکل باشد.
شما باید مطمئن شوید که سیاست بازگشت کالاهایتان کاملاً واضح است.
در صورت عدمپذیرش مرجوعی، این اطلاعات باید در مرحله تسویهحساب و حتی در صفحه محصول بهوضوح به مشتری توضیح داده شود.
اگر مایل به پذیرش مرجوعی هستید، باید از قبل شرایط را با شریک حملونقلی خود به اشتراک بگذارید و به مشتری اطلاع دهید که چه کسی مسئول هزینههای حملونقل بازگشت محصول خواهد بود.
جمعبندی: مسیر خود را بادقت انتخاب کنید
راهکارهای زیادی برای راهاندازی یک تجارت آنلاین در حوزه دکوراسیون و مبلمان وجود دارد.
راههایی که سعی کردیم در این متن به آنها اشاره کنیم.
اما انتخاب این راهکارها، وظیفهای است که شما باید به انجام برسانید.
بسته به اینکه چه مهارتها و ویژگیهایی دارید و یا با چه مشتریان و نیازهایی در ارتباط هستید، انتخاب یک استراتژی برای احداث و بازاریابی یک برند مبلمان یا دکوراسیون متفاوت است.
پس هم خودتان را بشناسید و هم مشتریهای آینده خود را.
Google rating: 4.7
کد خبر: « 121789 »
« ویراستار: دکتر محسن حسن پور »