گوشی بخری ماشین میبری؛ کمپین قرعه کشی خودرو ۲۰۶ تکنولایف ...
اگر تا به حال در فضای آنلاین به دنبال خرید گوشی موبایل یا لوازم جانبی آن بوده باشید، به احتمال زیاد اسم تکنولایف Technolife را هم شنیدهاید.
تکنولایف یک فروشگاه آنلاین خرید گوشی موبایل و لوازم جانبی است که چند سالی است حضور پررنگی در این بازار دارد.
یکی از دلایل مهم رشد تکنولایف مثل هر کسب و کار موفق دیگری سرمایهگذاری روی بازاریابی و تبلیغات است.
کمپین اخیر این فروشگاه اینترنتی نیز یکی از بزرگترین کمپینهای اجرایی آنها تا به امروز بوده است.
این کمپین از تاریخ ۲۵ شهریور شروع شده و تا تاریخ ۳۰ مهر (یک ماه و شش روز) ادامه پیدا کرد.
جایزه کمپین هم یک دستگاه خودروی ۲۰۶ بود.
برای شرکت در قرعه کشی کافی بود مشتریان حداقل ۵۰۰ هزار تومان از این فروشگاه خرید میکردند.
در واقع هر ۵۰۰ هزار تومان خرید، یک شانس در قرعه کشی به حساب میآمد.
بنابراین با خرید تنها یک گوشی میان رده که حداقل ۵ میلیون تومان ارزش دارد، ۱۰ شانس در قرعه کشی به آنها داده میشد. از طرفی تنوع محصولات تکنولایف نیز دست خریداران را برای پر کردن این سقف ۵۰۰ هزار تومانی باز گذاشته بود.
هدف اولیه کمپین، افزایش فروش محصولات و هدف ثانویه آن افزایش تعامل با مخاطبان به نظر میرسد.
کانال ارتباطی اصلی تکنولایف برای پیشبرد این کمپین، اینستاگرام و کانال ارتباطی ثانویه وبسایتِ تکنولایف و لندینگ خاص طراحی شده برای این کمپین بود. تبلیغات محیطی نیز بخش مهمی از این کمپین به حساب میآمد.تکنولایف برای پروموت کردن کمپین خود از بیلبوردهای مرکز شهر تهران (به خصوص در نزدیکیهای بازار موبایل) هم استفاده کرده بود. کانال آپارات تکنولایف نیز، دیگر بستر تبلیغاتی این کمپین بود.
جالب است بدانید ویدئوی کوتاه معرفی کمپین در کانال آپارات تکنولایف بالای ۳۵ میلیون بازدید داشته است!
به طور کل در طول یک ماهی که کمپین در حال اجرا بود، تکنولایف به شکلهای مختلف آن را پروموت کرد.
در ادامه کمپین تکنولایف را با جزئیات بیشتری بررسی میکنیم.
شروع رسمی کمپین
شبکههای اجتماعی
اینستاگرام
تکنولایف در تاریخ 29 شهریور با یک پست اینستاگرامی شروع جشنواره را اعلام کرد.
شعار تبلیغاتی پست لانچ کمپین سرراست و واضح است: گوشی بخری، ماشین میبری!
ویدئوی پست نیز بدون مکث سراغ بحث اصلی میرود: جایزه کمپین، یک خودرو پژو ۲۰۶ برای برنده مسابقه.
در این پست مثل هر پست شروع کمپین دیگری، ابتدا شرایط شرکت در آن توضیح داده شده است.
هر ۵۰۰ هزار تومان خرید یک شانس برای شرکت در قرعه کشی به حساب میآید و برای داشتن شانس بیشتر، طبیعتا باید مبلغ سبد خرید بیشتر باشد.
البته این شرط تنها به تلفن همراه محدود نمیشود؛ با خرید لپتاپ، تلویزیون، لوازم جانبی و به طور کلی هر محصولی از تکنولایف کاربران میتوانستند در این قرعه کشی شرکت کنند.
خرید میتوانست به صورت حضوری یا اینترنتی انجام شود و این مسئله در قرعه کشی تاثیری نداشت.
تاریخ پایان قرعه کشی نیز 30 مهر بود.
بنابراین برای شرکت در قرعه کشی و افزایش شانس برنده شدن، یک ماه زمان در اختیار افراد قرار داشت.
همانطور که در تصاویر مشاهده میکنید، در تمام مراحل کمپین تصویر پژو 206 در همه پستهای اینستاگرام تکنولایف استفاده شد.
استوریها و هایلایتهای صفحه اینستاگرام تکنولایف هم نقش مهمی در معرفی کمپین داشت.
تکنولایف دو هایلایت آخر پیج خود را به این برنامه اختصاص داده بود.
این شرکت در کنار مسابقه جدید خود، همزمان رویداد دیگری را نیز به شکل قرعهکشی برگزار کرد.
این جشنواره با هدف جمعآوری لید Lead و اهدای یک دستگاه گوشی آیفون 13 برگزار شد. برای شرکت در این جشنواره کافی بود کاربران به لندینگ اختصاصی تکنولایف برای این جشنواره رفته و داخل فرم ثبت نام، اسم، شماره تلفن و ایمیل خود را (اختیاری) را وارد میکردند.
پس از ثبت نام، اسامی در قرعه کشی یک دستگاه آیفون 13 شرکت داده میشد.
در این کمپین نیازی به خرید نبود.
یکی دیگر از نکات جذاب این کمپین، برگزاری سومین مسابقه در 9 مهر، همزمان با جشنواره قرعه کشی 206 و آیفون 13 بود.
هر کدام از این سه مسابقه و قرعه کشی هدف و استراتژی ارتباطی خاص خود را داشت.
مقیاس این کمپین نیز در مقایسه با دیگر رویدادهای تکنولایف، گستردهتر بوده و در پی افزایش فروش بود.
قرعه کشی آیفون 13 نیز بیشتر با هدف جمع آوری لید انجام شد.
همزمانی و وصل شدن این قرعه کشی به قرعه کشی 206 باعث آگاهی بیشتر مخاطبان از آن شد.
قرعه کشی آیفون 13 گزینهای اضافی برای مشتریان تکنولایف بود، خصوصا آنهایی که نمیتوانستند در قرعه کشی 206 شرکت کنند.
در نظر داشته باشید که برای شرکت در قرعه کشی اول، مخاطبان حتما باید حداقل 500 هزار تومان از تکنولایف خرید میکردند و بسیاری از افراد یا نمیتوانستند یا نمیخواستند خرید کنند.
از سمت دیگر مسابقه آیفون 13 خریداران قبلی تکنولایف را هم در نظر گرفته بود.
اما با گذشت حدود دو هفته از شروع مسابقات، تکنولایف رویداد دیگری هم برگزار کرد.
برای شرکت در این قرعه کشی کافی بود که از میان چند مدل گوشی موبایل، پرفروشترین مدل گوشی تکنولایف در یک ماه گذشته را حدس بزنید.
قرعه کشی بین افرادی بود که مدل گوشی را درست حدس زده باشند.
جایزه قرعه کشی هم همان گوشی در نظر گرفته شده بود.
یکی از مهمترین امکاناتی که اینستاگرام در اختیار کاربران و کسب و کارها قرار میدهد، امکان نوشتن بیو و قرار دادن لینک در آن است.
این امکان یک راه برای بازاریابی در کمپینها و معرفی جشنوارههای مختلف است، اما استراتژی تکنولایف کمی متفاوت بود.
این شرکت در طول کمپینهای مختلف خود، طبق روال همیشه فقط لینک محصولاتی که شامل تخفیف هستند را در بیو Bio قرار میداد.
در واقع تکنولایف تنها در استوری درباره نحوه دریافت کد قرعه کشی به شرکت کنندگان اطلاع رسانی میکرد.
ویژگی دیگری که تکنولایف از آن غافل ماند، استفاده از راهنمای Guide اینستاگرام برای دستهبندی پستهای مربوط به جشنواره بود.
با این روش آنها میتوانستند پستهای مد نظرشان را یک جا جمع آوری کنند تا کاربران به محتواهای مربوطه راحتتر دسترسی داشته باشند.
آپارات
دیگر شبکه اجتماعی مورد استفاده در این کمپین، آپارات بود.
تکنولایف در 30 شهریور، با انتشار یک ویدئوی تبلیغاتی در کانال آپارات خود همزمان با اینستاگرام شروع کمپین را اعلام کرد.
این ویدئوی کوتاه نیز در 20 ثانیه پیام کمپین را به مخاطب میرساند.
در ابتدا با جمله «گوشی بخری، ماشین میبری!» نظر مخاطب را جلب میکند.
پس از آن یک پژو 206 از جعبه موبایل خارج میشود.سپس در یک جمله شرایط شرکت در کمپین توضیح داده میشود: هر 500 هزار تومان، یک شانس.
شاید جالب باشد که بدانید این ویدئو بیش از 35 میلیون بار دیده شده است!
چند روز مانده به پایان کمپین نیز تکنولایف ویدئوی تبلیغاتی کوتاه دیگری با همین مضمون در کانال آپارات خود منتشر کرد.
این ویدئو به بیش از 7 میلیون بازدید رسید.
توجه داشته باشید که میانگین بازدید بقیه ویدئوهای کانال آپارات تکنولایف کمتر از هزار عدد است.
گرچه کمپین تکنولایف و جایزه آن برای مخاطبان جذاب به نظر میرسد، اما میزان بازدید بالای این دو ویدئو نشان میدهد که تکنولایف نه تنها صفحات آنها را برای موتورهای جستجو بهینه کرده، بلکه از تبلیغات آنلاین گسترده هم بهره برده است.
پس از پایان کمپین تکنولایف ویدئوی سوم خود را که از زمان دقیق قرعه کشی خبر میداد، در کانال آپاراتش منتشر کرد.
وبسایت
وبسایت تکنولایف روزانه میزبان تعداد کاربر زیادی است.
بهترین مکان برای انتشار پیامهای بازاریابی و تبلیغاتی که مخاطبان حضور دارند.
پس برای معرفی کردن این کمپین، تکنولایف حتما باید روی وبسایت خود هم کار میکرد.
در طول یک ماهی که کمپین در حال برگزاری بود، اگر به سایت تکنولایف مراجعه میکردید، بالای تمام صفحات نواری متحرک از یک پژو 206 در حال حرکت وجود داشت.
این نوار متحرک به کاربران زمان انتهای جشنواره را یادآوری میکرد.
کاربران با کلیک برروی این نوار، به لندینگ اختصاصی جشنواره تکنولایف منتقل میشدند.
در اینجا دو گزینه وجود داشت:
رپورتاژ آگهی
رپورتاژ آگهی چند سالی است که به یکی از شیوههای معمول و محبوب سئوکاران تبدیل شده است.
نظرات مختلفی درباره مزایا و معایب رپورتاژ آگهی وجود دارد، اما مشخص است که تاثیرات مثبت رپورتاژ قابل چشمپوشی نیست.
این تاثیرات مثبت فقط به سئو و رتبه وبسایت هم محدود نمیشود.
فرض کنید روز شنبه در اینستاگرام به صورت اتفاقی پستی درباره یک جشنواره بزرگ که جایزهاش پژو 206 و آیفون 13 است، میبینید.
این پست را در صفحه تکنولایف دیدهاید.
یکشنبه به فکر جشنواره هستید؛ اما نه پست را ذخیره کردهاید، نه آدرس آن صفحه اینستاگرامی به یادتان میآید، نه جستجوی اینستاگرام کمک زیادی به شما میکند.
طبق معمول دست به دامان گوگل میشوید.
از برند تکنولایف، تنها «تکنو» را بهخاطر دارید.
پس عبارت «جشنواره 206 تکنو» را در گوگل سرچ میکنید.
اینجاست که علاوه بر سایت تکنولایف، با تعداد زیادی رپورتاژ آگهی در سایت خبرگزاریها مواجه میشوید.
حالا فرض کنید سایت کسب و کار شما مثل سایت تکنولایف، قوی نباشد.
در چنین شرایطی رپورتاژ آگهی میتواند کمک زیادی برای شما باشد.
یا تصور کنید در حال گشت و گذار در سایت ایلنا هستید که پستی با عنوان «جشنواره تکنولایف، قرعهکشی یک دستگاه 206 و گوشی آیفون 13» را میبینید.
با کلیک برروی آن، با کمپین تکنولایف آشنا میشوید و شاید ترغیب شوید که خریدی هم انجام دهید.
این دقیقا همان چیزی است که تکنولایفیها میخواهند!
با همین اهداف، تکنولایف برای کمپین خود از گزینه رپورتاژ آگهی هم استفاده کرد.
رپورتاژهای تکنولایف در سایتهایی مثل خبرگزاری ایلنا، خبرگزاری مهر، جهان نیوز، خبربان، کلیک، ایران آنلاین ومانند آن منتشر شد.
تبلیغات محیطی
بسیاری از متخصصان معتقدند دوره تبلیغات محیطی به سر آمده و با گسترش ابزارهای دیجیتال، این نوع تبلیغات دیگر کارایی ندارد.
اما تکنولایفیها چنین عقیده ای ندارند.
در طول یک سال گذشته بیلبوردها پایه همیشگی فعالیتهای تبلیغاتی تکنولایف بودهاند.
در این تبلیغ استرابورد شبیه یک گوشی موبایل و پایه آن شبیه کابل شارژر طراحی شده است.
یکی دیگر از تبلیغات محیطی تکنولایف را در تصویر زیر میبینید:
تکنولایف در زمان اجرای کمپین 206 خود از تبلیغات محیطی کمک خوبی گرفت.
این گونه تبلیغات شاید نه در حد و اندازههای بازاریابی چریکی، اما در مقایسه با بقیه تبلیغات ساده محیطی، خلاقانه هستند.
استفاده درست و هدفمند از فضا و امکانات (پایه استرابوردها) چیزی است که یک تبلیغ را از بقیه متمایز میکند:
پایان کمپین و قرعه کشی
در پایان مهر فرصت شرکت در قرعه کشی 206 و آیفون 13 تکنولایف به پایان رسید.
حالا وقت برگزاری مراسم قرعه کشی است.
تکنولایف با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود پایان کمپین را اعلام کرده و از شرکت کنندگان تشکر برای همراهی تشکر کرد.
تاریخ دقیق برگزاری مراسم قرعه کشی (2 ابان) هم به مخاطبان اطلاعرسانی شد.
مراسم با حضور حسن ریوندی و شاهین جمشیدی به عنوان مجری برنامهریزی شد.
این انتخاب مجری نشان میداد که جشنواره 206 برای تکنولایفیها تفاوت زیادی با جشنوارههای قبلی دارد.
دو روز پیش از مراسم قرعه کشی، حضور حسن ریوندی و شاهین جمشیدی به صورت عمومی در صفحه اینستاگرام تکنولایف اعلام شد.
جایزه کمپین آنقدر جذاب و مهم بود که برند تکنولایف بیشتر به آن بپردازد.
مانند بسیاری از جشنوارههای جایزهدار دیگر، عکس و فیلم آن قبل از تحویل به برنده، تبدیل به منبع محتوای شبکههای اجتماعی این برند شد.
در اصول بازاریابی این روش فکر و ذهن مخاطبان را درگیر مسابقه یا قرعه کشی کرده و به شکلی مخاطب بیش از پیش ترغیب میشود مراسم را دنبال کرده و نتیجه را پیگیری کند.
همچنین استفاده از این روش معمول به مخاطبان این اطمینان را میدهد که مراسم قرعه کشی و جایزه آن دروغین نبوده است.
از دیدگاه روانشناسانه، مخاطب هنگام دیدن تصویر جایزه در دنیای واقعی، خود را مالک آن تصور میکند.
بر طبق همین ویژگی مغز است که بسیاری از ما پیش از بردن یک جایزه، شروع به رویاپردازی با آن میکنیم.
این باعث میشود که ارتباط ذهنی عمیقتری با جایزه و کسب و کار برقرار کنیم.
با در نظر گرفتن این نکات، به استوری صفحه اینستاگرام تکنولایف، پیش از مراسم قرعه کشی توجه کنید:
یکی دیگر از امکانات محبوب اینستاگرام برای یادآوری ایونتها استیکر Count down یا شمارش معکوس است.
تکنولایف از این فیچر اینستاگرام نیز درست و به جا استفاده کرد.
بدین ترتیب کاربران با کلیک روی استیکر شمارش معکوس و فعال کردن نوتیفیکیشن آن با شروع مراسم قرعه کشی از برگزاری آن باخبر میشدند.
چند ساعت قبل از قرعه کشی، تکنولایف تصاویری از پشت صحنه مراسم را در استوری اینستاگرامی خود منتشر کرد.
دکوراسیون استودیو در حال آماده سازی بوده و چیزی به شروع مراسم نمانده است.
سرانجام قرعهکشی شروع شد.
این مراسم به صورت زنده از کانال آپارات و صفحه اینستاگرام تکنولایف پخش میشود.
قبل از آن شرکت کنندگان کدهای قرعه کشی شان را از سایت تکنولایف دیدهاند.
حالا همه چیز آماده برگزاری مراسم است.
بیش از چهار هزار نفر مراسم قرعه کشی را از طریق لایو اینستاگرامی تکنولایف تماشا کردند.
از میان شرکت کنندگان یک نفر یک دستگاه پژو 206 و یک نفر گوشی آیفون 13 برنده شد.
در پایان همین مراسم اعلام شد که جشنواره جدید تکنولایف در راه است و در ماههای آینده یک قرعه کشی دیگر برگزار خواهد شد و بدین ترتیب کمپین یک ماهه تکنولایف به پایان رسید.
Google rating: 4.4
کد خبر: « 121796 »
« ویراستار: احسان جهان آرا »