مدیر سئو کیست و وظایف ایشان در شرکت چیست؟ ...



یکی از درخشان‌ترین موقعیت‌های شغلی در صنعت بازاریابی دیجیتال، مدیر سئو (SEO Manager) است.

این تخصص به کسی اطلاق می‌شود که با استفاده از دانش و استراتژی‌های خود، وظیفه‌ی قرار گرفتن وب‌سایت در رتبه‌های برتر موتورهای جستجویی مانند گوگل را بر عهده دارد.

در این مقاله از الومحتوا به بررسی شغل “مدیر سئو” و وظایف او می‌پردازیم.

آیا برای کشف یکی از پر درآمدترین موقعیت‌های شغلی در شرکت‌ها آماده‌اید؟

مدیر سئو کیست؟

مدیر سئو (SEO Manager) متخصصی است که در زمینه بهینه‌سازی موتورهای جستجو مهارت دارد.

او وظیفه‌ی طراحی و اجرای استراتژی‌های سئو را برای افزایش بازدید وب‌سایت با نتایج جستجو بر عهده دارد.

مدیر سئو با همکاری سایر متخصصان بازاریابی دیجیتال مانند طراحان سایت، نویسندگان محتوا و متخصصان شبکه‌های اجتماعی، یک استراتژی سئو قوی و منسجم را ایجاد می‌کند.

علاوه بر این او نحوه جستجوی کاربران را درک کرده و برای افزایش ترافیک وب‌سایت، اقدام به اعمال بهبودهایی در آن می‌کند.

از نظر فرصت‌های شغلی، یک مدیر سئو دو گزینه پیش رو دارد:

کار در یک آژانس برای چندین مشتریکار به صورت درون سازمانی در بخش بازاریابی یک شرکت

تقاضا برای این موقعیت شغلی پس از شیوع کرونا به طور تصاعدی افزایش یافته و می‌توان گفت طبق آمارهای جهانی استخدام خدمات مرتبط با سئو 36.94% و تقاضا برای متخصصان دیجیتال مارکتینگ 30.4% افزایش یافته است.

گفتنی است که هیچ مدرک دانشگاهی برای تبدیل شدن به مدیر سئو وجود ندارد زیرا این حرفه به شدت عملی بوده و نیاز به انجام آزمایش، پیش‌بینی و تجزیه و تحلیل دارد، می‌توانید با تبدیل شدن به یک متخصص سئو، در این مسیر قدم بردارید.

بنابراین اگر به یادگیری سئو علاقه‌مند هستید به خواندن ادامه مطلب بپردازید تا از وظایف مدیر سئو در یک شرکت، ویژگی‌های او و رازهای تبدیل شدن به یک متخصص واقعی در زمینه سئو مطلع شوید.

وظایف مدیر سئو در شرکت

به طور کلی کار یک مدیر سئو (SEO Manager) بر جذب ترافیک ارگانیک و افزایش درآمد یک وب سایت متمرکز است.

با این حال این موقعیت شغلی حرفه‌ای در حال تکامل و تطابق با الگوریتم‌های جدید موتورهای جستجو است.

به همین دلیل، مدیر سئو مجبور به کسب مهارت‌های اضافی شده و همزمان به عنوان یک متخصص محتوا، متخصص یو آی، تصمیم گیرنده در استراتژی دیجیتال، فردی خلاق و مدیر عمل می‌کند تا بتواند در این دنیای رقابتی زنده بماند.

در ادامه برخی از اصلی‌ترین وظایف مدیر سئو را دنبال می‌کنیم:

۱- مدیریت و بهینه‌سازی محتوا

در دنیای بازاریابی، “محتوا پادشاه است“.

به همین دلیل بسیاری از نویسندگان به طور مستقیم به تیم سئو ملحق می‌شوند.

“محتوای سئو شده” به محتوایی ارزشمند برای مخاطبان دیجیتال گفته می‌شود.

ارائه محتوای ارزشمند به کاربران و به شرکت‌ها کمک می‌کند تا به مخاطبان هدف خود نزدیک‌تر شوند.

وظایف مدیر سئو در شرکت

برای اینکه محتوا تأثیر خودش را بگذارد باید اصیل و منحصر به فرد باشد.

هدف ایجاد علاقه بین کاربران است.

پس از رسیدن به این هدف، می‌توانیم علایق آنها و نحوه واکنش آنها به پست‌ها را درک کنیم.

در حالی که نویسندگان بر روی ایجاد محتوا تمرکز دارند، مدیران سئو بر روی بهینه‌سازی آن برای جذابیت در برابر گوگل تمرکز می‌کنند.

محتوا شامل محتوای شبکه‌های اجتماعی، وب سایت یا وبلاگ است.

۲- بهبود تجربه کاربری

سئو و تجربه کاربری (UX) دست در دست هم دارند زیرا اهداف مشترکی را دنبال می‌کنند.

گوگل دیگر فقط نتایج با رتبه بالا را نشان نمی‌دهد، بلکه صفحاتی را نیز نمایش می‌دهد که می‌داند نیازهای کاربر را برآورده می‌کنند.

بنابراین مدیر سئو برای درک “هدف جستجو” کاربران هنگام ورود به وب سایت تلاش می‌کند.

انتشار محتوای باکیفیت به کاربران کمک می‌کند تا پاسخ‌هایی را که به دنبال آن هستند پیدا کنند.

یک استراتژی خوب سئو به هر دو مورد یعنی سئو و تجربه کاربری کمک می‌کند.

۳- کار بر روی استراتژی دیجیتال

مدیر سئو باید در “استراتژی دیجیتال” نقش داشته باشد زیرا او کسی است که بیشترین زمان را در وب سایت برای تجزیه و تحلیل هر داده صرف می‌کند تا بفهمد کاربران چگونه از وب سایت استفاده می‌کنند.

بنابراین مهم است که دیدگاه مدیر سئو را در نظر بگیرید زیرا او می‌داند که چه چیزی برای وب سایت بهتر است.

برای کسانی که با این موضوع آشنا نیستند، یک استراتژی دیجیتال ترکیبی از کانال‌ها و قالب‌های ارتباطی است که بر روی “بازاریابی ورودی” با هدف جذب مخاطب متمرکز است.

به طور خلاصه، این شامل تولید و ارائه این محتوا به موثرترین شکل ممکن است.

۴- ایجاد استراتژی سئو

همانطور که می‌توانید تصور کنید، مدیر سئو مسئول ایجاد و توسعه یک استراتژی سئو است.

یک استراتژی بهینه‌سازی موتور جستجو فرآیندی از برنامه‌ریزی، توصیف و اجرای مراحل طراحی‌شده برای بهبود رتبه‌بندی موتورهای جستجو است.

به عبارت دیگر، این همان فرآیندی است که وقتی می‌خواهید ترافیک ارگانیک بیشتری را به وب سایت خود جذب کنید دنبال می‌کنید.

این شامل مواردی مانند ایجاد لیست کلمات کلیدی، تجزیه و تحلیل رتبه‌ها، تولید محتوا، بهینه‌سازی وب سایت برای سئو، بهینه‌سازی بر اساس هدف جستجو، ایجاد بک لینک به صفحه، بهبود و به‌روزرسانی محتوا و … است.

۵- مذاکره در مورد بک لینک‌ها

بک لینک‌ها بخش اساسی از سئو هستند زیرا به گوگل نشان می‌دهند که وب سایت دیگری محتوای شما را ارزشمند می‌داند که به آن در وب سایت خود لینک دهد.

با افزایش تعداد بک لینک‌های یک وب سایت، موتورهای جستجو به این نتیجه می‌رسند که این وب سایت سزاوار رتبه بندی در گوگل است.

بدست آوردن این نوع لینک‌ها می‌تواند دشوار باشد.

به همین دلیل یکی از وظایف مدیر سئو مذاکره با سایر وب سایت‌ها، وبلاگ‌ها یا رسانه‌ها برای انتشار آنها است.

۶- رصد و تجزیه و تحلیل داده‌ها

ما می‌دانیم که تجزیه و تحلیل داده‌ها برای رشد یک وب‌سایت و تجزیه و تحلیل عملکرد اقدامات مختلف ضروری است.

این کار به مدیر سئو کمک می‌کند تا بفهمد آیا وب‌سایت برای جستجو به طور بهینه عمل می‌کند یا خیر، چه عواملی ترافیک ایجاد می‌کنند و چه عواملی اینطور نیستند و همچنین اینکه در کجا باید زمان و پول سرمایه‌گذاری شود.

برای تجزیه و تحلیل این عوامل به دانش حداقلی در زمینه تجزیه و تحلیل داده‌ها یا تسلط بر یکی از ابزارهای موجود در این حوزه نیاز است.

اگرچه برخی از شرکت‌ها ممکن است تیم‌های تجزیه و تحلیل جداگانه‌ای داشته باشند، اما توانایی تجزیه و تحلیل داده‌ها و استخراج اطلاعات، مزیت قابل‌توجهی به متخصصان سئو می‌دهد.

تجزیه و تحلیل و دانش در این زمینه، عنصری کلیدی برای رشد کسب‌وکار و عاملی دیگر است که به متخصصان سئو اعتبار و مزیت استراتژیک در سازمان می‌دهد.

۷- تحقیق کلمات کلیدی

یکی از مهم‌ترین مفاهیم در یک استراتژی سئو، جستجو و تحلیل کلمات کلیدی است.

بدون دانستن اینکه مخاطبان هدف ما از چه کلمات کلیدی برای یافتن راه‌حل‌های مشکلاتشان استفاده می‌کنند، کار زیادی نمی‌توانیم انجام دهیم و این امر مستلزم تحقیق است.

در این راستا، نقش مدیر سئو ایجاب می‌کند که خود را جای مشتری بالقوه محصول قرار دهد تا بفهمد او چگونه عمل می‌کند و به دنبال چه چیزی در موتور جستجو می‌گردد.

پس از داشتن این اطلاعات، تمام اقدامات سئو باید بر روی پوشش این کلمات کلیدی متمرکز شود.

هنگامی‌که به عنوان مدیر سئو یا متخصص سئو کار می‌کنید، خواهید دید که مواقعی وجود دارد که می‌توانید برای افزایش ترافیک ارگانیک، اصلاحات فنی را پیاده‌سازی کنید، در حالی که در مواقع دیگر ممکن است لازم باشد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال را برای بهبود ترافیک ارگانیک خود اجرا کنید.

خواهید دید که در بیشتر موارد باید هر دو کار را انجام دهید.

بازاریابی، مشتریان بالقوه را در مورد محصول یا خدمات شما آموزش می‌دهد و آنها را متقاعد به خرید می‌کند و در نتیجه، سئو بخشی از بازاریابی است و به یکی از کانال‌هایی تبدیل می‌شود که بیشترین ترافیک را جذب می‌کند.

گفتنی است تا زمانی که گوگل به تغییر الگوریتم‌های خود ادامه دهد، متخصصان سئو باید تاکتیک‌های خود را به‌روزرسانی کنند.

مهارت‌های یک مدیر سئو حرفه‌ای

همانطور که تا کنون مشاهده کردید، یک مدیر سئو می‌تواند کارهای مختلفی داشته باشد و در زمینه‌های مختلفی تخصص داشته باشد.

بنابراین اگرچه هیچ تعریفی از یک متخصص وجود ندارد، می‌توانیم طبق بهترین شیوه‌هایی که متخصصان توصیه می‌کنند، ویژگی‌هایی را که یک متخصص سئو باید داشته باشد، تعریف کنیم:

خلاق بودن

در حال حاضر، به دست آوردن لید یا مشتری بالقوه بسیار دشوارتر از گذشته است.

به صورت دستی یا ارگانیک، هر لینک به برنامه‌ریزی و تلاش بسیار بیشتری نیاز دارد.

به همین دلیل، مدیر سئو باید هر روز خلاق‌تر شود.

مربی بودن

به گفته متخصصان این حوزه، بهترین مدیر سئو کسی است که پس از مدتی حضور در یک شرکت، دیگر به او نیازی نباشد.

اگرچه این موضوع متناقض به نظر می‌رسد، اما به واقعیتی اشاره می‌کند که روز به روز رایج‌تر می‌شود.

متخصص سئو باید کل تیم بازاریابی دیجیتال را آموزش دهد تا همه محتواها با هدف بهبود موقعیت در موتورهای جستجو طراحی شوند.

مهارت‌های 1 مدیر سئو حرفه‌ای

مسئول بودن

هنگامی‌که یک برنامه سئوی خاص را طراحی می‌کند، تمام داده‌های قبل از ورود خود را ارزیابی می‌کند تا مشخص کند چه نوع نتایجی می‌خواهد.

اگرچه یک متخصص سئو نمی‌تواند عدد دقیقی ارائه دهد، اما تعیین هدف بر اساس نتایج قبلی می‌تواند به میزان انتظارات کمک کند.

اگر مشتری او این نتایج را در اختیار ندارد، باید از آموخته‌های خود با مشتریان قبلی استفاده کند (به شرطی که در صنایع مشابه باشند و ترافیک مشابهی داشته باشند).

مهارت‌های ارتباطی

یکی از وظایف او ارتباط با سایر تیم‌ها است.

به همین دلیل او باید توانایی ارائه خوب نتایج را برای مشتریان داشته باشد و مهارت برقراری ارتباط با مفاهیم تحلیلی به صورت ساده را داشته باشد تا بقیه آنها را درک کنند.

در صورتی که در یک شرکت کار کند، باید استراتژی‌های جدید را که اجرا خواهد شد، مدیریت و به سایر دپارتمان‌ها اطلاع‌رسانی کند.

کار تیمی کردن

یک مدیر سئوی خوب می‌داند چگونه کار تیمی‌ انجام دهد و کنترل اوضاع را در دست دارد.

او از منابعی که در اختیار دارد آگاه است، می‌داند همه اعضای تیم چه کسانی هستند، چه توانایی‌هایی دارند، چه مدتی برای رسیدن به اهداف وقت دارند و سناریوهای مختلف ممکن را آماده می‌کند.

بسیاری از مدیران سئو به تنهایی کار می‌کنند، شاید به عنوان تنها متخصص این حوزه در یک شرکت یا به عنوان مشاور در شرکت‌های دیگر کار می‌کنند.

بسیاری دیگر تیمی‌ دارند یا روزی آرزوی مدیریت دیگران را در سر خواهند پروراند.

مدیریت افراد مهارتی است که یادگیری آن دشوار است، اما مهارتی است که همه مدیران بزرگ سئو باید داشته باشند.

با رشد تیم‌ها، مدیر باید توانایی مدیریت منابع، ایجاد انگیزه در تیم و اطمینان از اجرای استراتژی را به دست آورد.

می‌داند چگونه اولویت‌بندی کند

او منظم است و می‌داند چگونه کارها را اولویت‌بندی کند.

هنگامی‌که منابع محدود هستند، باید بداند کدام یک از درخواست‌های مشتری مهم‌تر است و باید به او بفهماند که برای کسب نتایج بهتر باید روی آن تمرکز کند.

متعهد بودن

او به دنبال رشد پروژه‌ها است.

در هر کجا که ممکن باشد کمک می‌کند و در صورت لزوم ابتکار عمل را به دست می‌گیرد.

او به دنبال موفقیت پروژه است و باید به هدف‌های پروژه و در نهایت فروش بیشتر متعهد باشد.

چشم‌انداز استراتژیک داشتن

یک مدیر سئو باید توانایی توسعه چشم‌انداز استراتژیک و هم‌ترازی برنامه‌های سئو با اهداف کسب‌وکار را داشته باشد.

داشتن چشم‌انداز استراتژیک برای تعریف یک رویکرد و ایجاد چشم‌اندازی بلندمدت از نحوه افزایش ارزش جستجوی ارگانیک در طول زمان ضروری است.

باید به‌روز باشد

مدیران سئو باید دانش قوی و به‌روز از موثرترین تاکتیک‌های جستجوی ارگانیک داشته باشند.

با پیچیده‌تر شدن روزافزون موتورهای جستجو، دیگر نمی‌توان فقط از الگوریتم پیروی کرد و به اقدامات آزموده و قابل اعتماد گذشته اعتماد کرد.

حقوق مدیر سئو چقدر است؟

اگرچه همه چیز به تجربه و تحصیلات متخصص بستگی دارد اما میانگین حقوق سالانه برای موقعیت مدیر سئو در اروپا 49.000 یورو است.

اما در ایران حقوق مدیر سئو بستگی به عوامل مختلفی از جمله میزان تجربه، تخصص، و نوع قرارداد (استخدامی یا فریلنسری) دارد.

به طور کلی حقوق مدیر سئو در ایران در سال ۱۴۰۳ به شرح زیر است:

حقوق مدیر سئو استخدامی: حقوق مدیران سئو که به صورت تمام وقت در شرکت‌ها مشغول به کار هستند، به طور متوسط بین ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان در ماه است.

این میزان می‌تواند بسته به سطح تجربه و اندازه شرکت متفاوت باشد.حقوق کارشناسان ارشد سئو: حقوق کارشناسان ارشد سئو معمولاً بین ۸ تا ۲۰ میلیون تومان در ماه متغیر است.

این دسته از افراد تجربه و تخصص کافی برای مدیریت پروژه‌های سئو را دارند.حقوق فریلنسرهای سئو: درآمد فریلنسرهای سئو بسته به تعداد و نوع پروژه‌ها متغیر است.

به طور متوسط، فریلنسرهای سئو برای هر پروژه بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان به صورت ماهیانه دریافت می‌کنند.

این میزان می‌تواند بسته به تعداد پروژه‌ها و توافقات مالی متفاوت باشد.

حقوق مدیر سئو چقدر است؟

چگونه یک مدیر سئو شویم؟

برای تبدیل شدن به یک مدیر سئو خوب، باید با بهترین آموزش‌های ممکن در بازار تخصص کسب کنید و در این بازار رو به رشد پیشرفت کنید.

برای این منظور، الومحتوا آموزش‌های ویژه‌ای در خصوص سئو در سایت خود دارد که می‌توانید از آنها کمک گرفته و با کمک بهترین متخصصان این حوزه یاد می‌گیرید چگونه دید خود را افزایش دهید و موقعیت ارگانیک را در موتورهای جستجو بالاتر ببرید.

google rating | reviews
Google rating: 4.6
مجله شرکت شهروندان کد خبر: « 122147 »
« ویراستار: محمد نوری مقدم »

مجله شرکت شهروندان بازدیدها: 22648 1 هفته پیش

مجله شرکت شهروندان لینک منبع خبر:
https://alomohtava.com/seo-manager/