Domain Forwarding چیست و چطور انجام می‌شود؟ ...



تغییر آدرس سایت اتفاق دور از ذهنی نیست! خیلی وقت‌ها، بنا به دلایل گوناگون، مجبور می‌شوید نام دامنۀ سایت خود را تغییر دهید و به‌دنبال این کار، URL وب‌سایت کلاً عوض خواهد شد.

در چنین شرایطی، اولین چیزی که باید باید مد نظر داشته باشید، هدایت بازدیدکنندگان قبلی به آدرس جدید است؛ اینجا است که فوروارد دامنه به کار می‌آید.

حالا فوروارد کردن دامنه یا همان Domain Forwarding چیست و در چه مواقعی لازم می‌شود؟

در این مقاله علاوه بر اینکه به این سوال پاسخ می‌دهیم، نحوه فوروارد یا ریدایرکت دامنه را هم توضیح می‌دهیم.

بیایید بدون معطلی برویم سر اصل مطلب.

منظور از Domain Forwarding چیست؟

Domain Forwarding که به آن ریدایرکت دامنه و URL Forwarding هم می‌گویند، اقدامی است که به شما اجازه می‌دهد بازدیدکنندگان یک دامنه را مستقیماً، به دامنه‌ای دیگر هدایت کنید!

پس هروقت شخصی یک URL فوردارشده را در مرورگر خود می‌نویسد، به‌صورت خودکار به دامنۀ جدیدی می‌رود که طی فرآیند فوروارد دامنه، آن را به‌عنوان مقصد جدید مشخص کرده‌اید.

مثلاً فرض کنید دامنۀ www.example1.com را دارید و می‌خواهید بازدیدکنندگان آن را به دامنۀ جدید که www.example2.com است هدایت کنید؛ Domain Forwarding این کار را برایتان انجام خواهد داد.

Domain Forwarding چیست

این سازوکار در شرایط و مواقع مختلفی به کار می‌آید؛ مثلاً وقتی چندین دامنه داشته باشید و بخواهید همۀ آن‌ها به یک وب‌سایت واحد هدایت شوند؛ یا مثلاً اگر دامنۀ خود را تغییر داده باشید و بخواهید آن‌هایی که همچنان از دامنۀ اصلی برای ورود به سایت استفاده می‌کنند، به سمت دامنۀ جدید و سایت شما فرستاده شوند.

اغلب پلتفرم‌هایی که خدمات مربوط به ثبت دامنه را ارائه می‌کنند، ملزومات Domain Forwarding را هم در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.

در ادامه، راجع‌به نحوه فوروارد دامنه هم صحبت خواهیم کرد؛ اما فعلاً اگر موافق باشید، حالا که فهمیدید معنای Domain Forwarding چیست، در بخش بعدی با انواع آن آشنا شویم و بعد برویم سراغ باقی جوانب مربوط به این موضوع.

cta

جست‌و‌جو و ثبت دامنه

از بین بیش از ۸۰۰ پسوند مختلف، دامنه دلخواهتان را جست‌و‌جو و ثبت کنید.

شروع قیمت از ۴۹ هزار تومان

خرید دامنه

انواع Domain Forwarding

۲ نوع فوروارد دامنه داریم:

ریدایرکت دائمی یا ۳۰۱ ریدایرکت موقتی یا ۳۰۲

کاربران و بازدیدکنندگان متوجه تفاوت بین این دو نخواهند شد؛ یعنی آن‌ها نمی‌دانند Domain Forwarding انجام‌گرفته موقتی است یا دائمی؛ اما موتورهای جست‌وجو مثل گوگل، هم خیلی خوب متوجه نوع ریدایرکت می‌شوند و هم برای هرکدام از آن‌ها دستورالعمل‌های مشخصی دارند.

به همین خاطر، انتخاب اشتباه هنگام تعیین نوع ریدایرکت، می‌تواند به‌صورت جدی برای سئو سایت سنگین تمام شود.

بیایید با این دو نوع Domain Forwardding بیشتر آشنا شویم.

پیشنهاد خواندنی: دامنه چیست؟ آشنایی با انواع و نحوه ثبت دامنه سایت

ریدایرکت دائمی (۳۰۱)

این نوع Domain Forwarding به موتورهای جست‌وجو می‌فهماند که صفحه یا صفحات سایت، برای همیشه به آدرس‌های جدیدی با دامنه‌ای تازه منتقل شده‌اند.

در نتیجه، انتظار می‌رود تمام اعتبار صفحه یا PA (مخفف Page Authority) هم به URL جدید انتقال پیدا کند.

PA یکی از پارامترهای گوگل برای رتبه‌بندی است و به همین دلیل، انتقال یا عدم انتقال آن اهمیت دارد.

پس اگر می‌خواهید ریدایرکت برای مدت‌زمانی محدود و معین اعمال شود، مطلقاً نباید سراغ این نوع فوروارد بروید؛ چون تمام اعتبار صفحۀ مقصد را از بین خواهید برد.

اگر احیاناً مرتکب چنین اشتباهی شوید، باید هفته‌ها و ماه‌ها صبر کنید تا صفحۀ اولیه مجدداً در نظر موتورهای جست‌وجو و کرالرهای آن‌ها، معتبر به حساب بیاید.

ریدایرکت موقت (۳۰۲)

اگر به هر دلیلی می‌خواهید بازدیدکنندگان را به‌صورت موقت به آدرسی متفاوت بفرستید، ریدایرکت موقت که با عنوان Redirect 302 شناخته می‌شود، کارتان را راه می‌اندازد.

این نوع Domain Forwarding نشان می‌دهد که انتقال موقتی است و به‌ همین خاطر، هیچ اعتباری از صفحۀ مبدأ به آدرس جدید منتقل نخواهد شد.

البته که در بیشتر مواقع، سایت‌هایی که سراغ این سازوکار می‌روند، قصد جابه‌جایی دائمی دارند و می‌خواهند PA هم به آدرس جدید منتقل شود؛ بنابراین، ریدایرکت ۳۰۱ یا دائمی بسیار رایج‌تر از ریدایرکت موقت یا ۳۰۲ است.

برای مثال، ممکن است بخواهید سایت را برای مدتی زیر تعمیرات ببرید، یا شاید بخواهید چیز خاصی را امتحان کنید؛ در چنین مواقعی است که ریدایرکت ۳۰۲ به کار می‌آید.

نکتۀ مهم: اگر ریدایرکت ۳۰۲ برای مدت‌زیادی برقرار بماند و اوضاع به حالت قبلی برنگردد، موتورهای جست‌وجو به‌صورت اتوماتیک رویۀ خود را تغییر می‌دهند و با آن مثل ریدایرکت دائم (۳۰۱) برخورد می‌کنند.

انواع ریدایرکت دامنه

اجازه دهید یک قدم عقب‌تر برویم و ببینیم در چه شرایط و احوالی استفاده از Domain Forwarding منطقی است.

چه زمانی باید از Domain Forwarding استفاده کنیم؟

همان‌طور که گفتیم، هروقت بخواهید بازدیدکنندگان را به آدرسی جدید هدایت کنید، Domain Forwarding سرویسی است که دست شما را می‌گیرد و در رفع این نیاز به کمکتان می‌آید.

در این بخش، راجع‌به مواقعی صحبت می‌کنیم که Domain Forwarding راهکاری مناسب به حساب می‌آید.

ریبرندینگ یا تغییر نام دامنه

معمولاً ریبرندینگ با تغییر نام دامنه همراه خواهد بود.

در برخی مواقع هم ممکن است بدون ربرندینگ و بنا به دلایل مختلف، تصمیم به تغییر نام دامنه بگیرید.

در این صورت، باید با استفاده از ریدایرکت دامنه، مخاطبان فعلی را به سایت تازه و آدرس جدیدش هدایت کنید تا هم جامعۀ مخاطبان خود را حفظ کنید و هم از PA سایت قبلی به‌منظور بهینه‌سازی وب‌سایت جدید برای موتورهای جست‌وجو بهره ببرید.

تغییر ساختار سایت

هنگام تغییر ساختار سایت، تغییر ساختار URL یا جابه‌جایی به یک سیستم مدیریت محتوای جدید که با تغییر URL همراه است، به Domain Forwarding نیاز خواهید داشت.

فوروارد دامنه در چنین مواقعی، مانع از نمایش خطای ۴۰۴ می‌شود و به کاربران و موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند صفحات سایت شما با آدرس جدید را به‌سادگی پیدا کنند.

تبلیغات و کمپین‌های بازاریابی

از آنجایی که کمپین‌های مختلف بازاریابی معمولاً در مدت‌زمان‌های معینی انجام می‌گیرند و بعد از گذر زمان، دیگر نیازی به آن‌ها وجود ندارد، می‌توانید بازدیدکنندگانی که بعد از اتمام دوره، قصد بازدید از آن صفحات را دارند، به آدرس جدید منتقل کنید.

مثلاً اگر پیشنهاد ویژه‌ای که برای محصولی خاص در نظر گرفته‌اید به پایان برسد، می‌توانید بازدیدکنندۀ آن را به صفحۀ اصلی سایت یا به صفحۀ محصولی مشابه هدایت کنید.

به‌علاوه، URL Forwarding در مواقعی که کمپین‌ها همچنان در حال اجرا هستند هم به کار می‌آید؛ چون هدایت بازدیدکنندگان به صفحات مشخص، یک راه عالی برای سنجش عملکرد کمپین است و می‌توانید بفهمید کاربران چقدر به پیشنهادهای ارائه‌شده در کمپین توجه نشان می‌دهند.

کمپین بازاریابی

بومی‌سازی سایت

ممکن است بخواهید برای موقعیت‌های مکانی مختلف و زبان‌های گوناگون، نسخه‌های متفاوت از سایت‌ خود بسازید.

در چنین شرایطی، ریدایرکت برای هدایت کاربران به نسخه‌ای که بیشتر مناسب آن‌ها است، به کار می‌آید.

سیستم می‌تواند تشخیص دهد که هر کاربر از کدام موقعیت مکانی وارد سایت شده و بسته به این پارامتر و تنظیمات مرورگر، او را به نسخۀ درست سایت بفرستد.

تعمیرات و نگهداری از سایت

اگر به دلیل تعمیرات و رسیدگی به مسائل این‌چنینی سایت از دسترس خارج شده است، می‌توانید با فوروارد دامنه، بازدیدکنندگان را به صفحۀ فرودی که به این منظور طراحی کرده‌اید بفرستید.

هدایت متقاضیان بازدید از محتواهای قدیمی

اگر محتوا یا محتواهایی را از سایت خود پاک کرده‌اید، ریدایرکت دامنه برای هدایت متقاضیان بازدید از آن‌ صفحات به کمکتان می‌آید.

با این کار، از رقم خوردن تجربۀ بد برای کاربران جلوگیری خواهید کرد؛ چون نمی‌گذارید آن‌ها وارد صفحاتی شوند که هیچ‌چیزی در آن‌ها وجود ندارد!

یواش‌یواش وقت آن می‌رسد که ببینیم راه اجرای Domain Forwarding چیست؛ اما قبل از آن، بیایید به یک سؤال مهم دیگر در این رابطه پاسخ دهیم.

Domain Forwarding چه تأثیری روی سئو سایت دارد؟

احتمالاً خودتان هم تا اینجا فهمیده باشید که فوروارد دامنه، روی وضعیت سئو سایت اثرگذار است؛ اما خب برخلاف تصور خیلی‌ها، این تأثیر لزوماً منفی نیست!

در واقع، باید این‌طور بگوییم که مثبت یا منفی بود این تأثیر، به چگونگی اجرای Domain Forwarding بستگی دارد.

اگر به‌خاطر ریبرندینگ یا تغییر نام دامنه سراغ URL Forwarding می‌روید، اجرای درست فوروارد با استفاده از ریدایرکت ۳۰۱، همۀ آن نقاط قوتی که برای سئو دامنۀ مبدأ جمع‌آوری کرده بودید را به دامنۀ جدید انتقال می‌دهد؛ یعنی لازم نیست از صفر شروع کنید و جهت کسب اعتبار برای دامنۀ جدید عرق بریزید!

همچنین، انجام این کار، کمکتان می‌کند بر مشکلات ناشی از محتوای تکراری (Duplicate Content) غلبه کنید؛ مشکلی که تأثیر چشمگیری در افت وضعیت سئو سایتتان خواهد داشت.

در نقطۀ مقابل، اگر این فرایند را به‌درستی انجام ندهید، باید خود را برای مواجهه با اثرات منفی آن روی سئو سایت آماده کنید!

همان‌طور که بالاتر هم گفتیم، ریدایرکت ۳۰۲ موقتی است و نمی‌تواند ارزش اعتبار صفحۀ مبدأ را به آدرس جدید انتقال دهد.

پس اول از همه، باید ببینید که چه هدفی دارید و بسته به موقتی یا دائمی بودن انتقال، سراغ نوع درست Domain Forwarding بروید.

ضمناً، اگر تصمیم بگیرید فوروارد دامنه تمام ترافیک را به‌جای انتقال به صفحۀ درست در آدرس جدید، به صفحۀ اصلی آن بفرستد، اعتبار آن صفحۀ خاص ضربه وارد می‌بیند و به دنبال این موضوع، شاهد پایین آمدن صفحۀ مورد بحث در رتبه‌های نتایج جست‌وجو خواهید بود.

برای جلوگیری از پیش آمدن این مشکل، پیشنهاد می‌کنیم با اجرای URL Forwarding برای هر صفحه به‌صورت جداگانه، بازدیدکنندگان را دقیقاً به همان جایی بفرستید که دنبالش هستند؛ پس تا جای ممکن، از ریدایرکت همۀ صفحات به صفحۀ اصلی آدرس جدید خودداری کنید!

و نکتۀ آخر اینکه مطمئن شوید ساختار ریدایرکت دامنه درست است و بازدیدکنندگان سر از صفحات خطا درنمی‌آورند.

علاوه‌بر این‌ها، اطمینان از نصب گواهی SSL درست و معتبر روی هر دو دامنۀ جدید و قدیمی، برای کاهش داون‌تایم و جلوگیری از پایین آمدن امتیاز سئو وب‌سایت، ضروری است.

حالا وقت عمل است؛ بیایید ببینیم راه‌وروش domain forwarding چیست.

نحوه فوروارد کردن دامنه از طریق کنترل‌پنل

کنترل‌پنل‌ها، رابط‌های گرافیکی‌ای هستند که ارتباط برقرار کردن با هاست را آسان می‌کنند.

کلی راه برای Domain Forwarding وجود دارد، اما بدون شک، ساده‌ترین روش استفاده از کنترل‌پنل‌هایی مثل سی‌پنل و دایرکت‌ادمین است.

بیایید این قسمت از مقاله را به دو بخش جدا از هم تقسیم کنیم و چگونگی انجام این کار با استفاده از دایرکت ادمین و سی‌پنل را زیر ذره‌بین ببریم.

چگونگی ریدایرکت دامنه در cPanel

بعد از ورود به این کنترل‌پنل، در داشبورد دنبال بخش Domains بگردید؛ پس از آن، در بین گزینه‌های مختلف این بخش، روی Redirects کلیک کنید.

آموزش ریدایرکت دامنه در سی‌پنل

در صفحۀ جدید، چند فیلد را می‌بینید که باید آن‌ها را با اطلاعات لازم پر کنید.

اولین فیلد، یک فیلد کشویی است که به انتخاب نوع Domain Forwarding اختصاص دارد؛ در این بخش، مشخص خواهید کرد که می‌خواهید ریدایرکت دائمی (۳۰۱) باشد یا موقت (۳۰۲).

فیلد دوم هم کشویی است و می‌توانید از طریق آن، دامنه‌هایی که قصد انتقالشان را دارید، معلوم کنید.

گزینۀ پیش‌فرض All Public Domains است و اگر قصد انتقال دامنه‌ای خاص را دارید، می‌توانید این فیلد را باز کرده و گزینۀ مد نظر را انتخاب کنید.

در فیلد سوم باید آدرس دامنۀ مبدأ را بنویسید و در فیلد چهارم که فیلد آخر است، آدرس دامنۀ جدید یا همان مقصد را وارد کنید.

در آخر روی دکمۀ آبی‌رنگ Add که پایین این فیلدها قرار دارد کلیک می‌کنید و کار تمام می‌شود.

آموزش ریدایرکت دامنه در سی‌پنل

در انتهای همین صفحه، بخشی وجود دارد که تمام ریدایرکت‌های فعال را نشان می‌دهد.

از این بخش می‌توانید دامنه‌هایی که فوروارد کرده‌اید را مدیریت کنید.

آموزش ریدایرکت دامنه در سی‌پنل

چگونگی ریدایرکت دامنه در دایرکت ادمین

قاعدتاً در مرحلۀ اول باید وارد داشبورد دایرکت ادمین شوید.

بعد از آن، از منوی سمت چپ داشبورد روی Account Manager (اولین گزینه) بروید و در بین گزینه‌هایی که ظاهر می‌شوند، Site Redirection را انتخاب کنید.

آموزش ریدایرکت دامنه در دایرکت ادمین

اگر قبلاً ریدایرکتی انجام داده باشید، اطلاعات آن را در صفحۀ جدیدی که باز می‌شود خواهید دید؛ اگر ریدایرکتی در کار نباشد، این صفحه هم خالی است.

برای فوروارد دامنه، روی نوشتۀ Create New Redirect که یک علامت + بزرگ کنار آن است، کلیک کنید.

آموزش ریدایرکت دامنه در دایرکت ادمین

پنجره‌ای روی صفحه ظاهر می‌شود که ۳ فیلد دارد.

در فیلد اول، باید آدرس دامنۀ مبدأ را بنویسید؛ فیلد دوم کشویی است و از طریق آن می‌توانید نوع ریدایرکت را مشخص کنید.

در نهایت، فیلدم سوم جایی است که باید آدرس URL مقصد را در آن بنویسید.

بعد از وارد کردن اطلاعات خواسته‌شده، روی دکمۀ Create کلیک کنید تا ریدایرکت دامنه انجام بگیرد.

آموزش ریدایرکت دامنه در دایرکت ادمین

همان‌طور که دیدید، فوروارد دامنه از طریق کنترل‌پنل‌های شناخته‌شدۀ هاست، یعنی سی‌پنل و دایرکت ادمین، خیلی راحت‌ انجام می‌شود و قرار نیست با مسائل فنی سروکله بزنید.

حالا که همه‌چیز را دربارۀ URL Forwarding می‌دانید، بیاید با اشاره به یک نکتۀ مهم مقاله را به پایان ببریم.

راهکار جایگزین Domain Forwarding چیست؟

در این مقاله، مبحث فوروارد دامنه را بررسی کردیم و سعی کردیم به همۀ جوانب آن بپردازیم.

از چیستی آن گرفته که گفتیم یعنی هدایت بازدیدکنندگان یک دامنه به آدرس جدید بنابر دلایل گوناگون، تا انواع و چگونگی انجام آن.

برای این منظور، یعنی هدایت کاربران به آدرسی دیگر، راهکارهای دیگری هم وجود دارند؛ مثلاً:

آپدیت رکوردهای DNS استفاده از رکوردهای CNAME ریدایرکت در جانب سرور

اما خب تردیدی وجود ندارد که ریدایرکت دامنه به روش‌هایی که اینجا توضیح دادیم، ساده‌ترین و سرراست‌ترین راهکار برای دستیابی به چنین هدفی است.

امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفید و به‌دردبخوری را با این مقاله در اختیارتان قرار دهیم.

اگر در اجرای Domain Forwarding به مشکلی برخوردید، زیر همین بلاگ‌پست برای ما کامنت بگذارید تا روش برطرف کردن آن را یادتان بدهیم.

منابع: Open Provider | Host Advice

google rating | reviews
Google rating: 4.3
مجله شرکت شهروندان کد خبر: « 122153 »
« ویراستار: حسن میرزایی زاده »

مجله شرکت شهروندان بازدیدها: 16721 1 هفته پیش

مجله شرکت شهروندان لینک منبع خبر:
https://limoo.host/blog/what-is-domain-forwarding/