فضای ابری چیست؟ معرفی ۵ فضای ابری رایگان ...



فضاهای ذخیره‌سازی ابری، فضایی برای ذخیره کردن انواع فایل‌ها با فرمت‌های مختلف در بستری مبتنی بر ابر هستند که هم به کار اشخاص می‌آیند و هم کسب‌وکارها می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

اگر فکر می‌کنید دنیای ابرها و به‌طور مشخص فضاهای ابری غول‌های پیچیده‌ای هستند، حتماً در ادامه همراه ما باشید که قرار است به ساده‌ترین زبان، به سؤال فضای ابری چیست جواب بدهیم و کاربردهای آن و چند نمونه فضای ابری رایگان را معرفی کنیم.

پس بیایید شروع کنیم.

فضای ابری چیست؟

فضای ابری یا Cloud Storage، نیاز به فضاهای ذخیره‌سازی سنتی و فیزیکی مثل هاردهای کامپیوترهای شخصی، فلش‌مموری‌ها، هاردهای اکسترنال، حافظۀ گوشی‌های موبایل و… را از بین می‌برد؛ چراکه اجازۀ ذخیره‌سازی و البته دسترسی به انواع فایل‌ها از طریق اینترنت و از هر نقطه‌ای را فراهم می‌کند.

چگونگی عملکرد حافظه‌های ابری

برای مثال، اگر داکیومنت‌های پروژۀ خود را در چنین فضاهایی ذخیره کنید، حتی هنگام سفر، وقتی هیچکدام از وسایل کار را همراه ندارید، می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

جالب نیست؟

با استفاده از فضاهای ابری، فایل‌های شما در بستر اینترنت منتقل می‌شوند و روی سرورهای ارائه‌دهنده قرار می‌گیرند؛ سرورهایی که نگهداری و رسیدگی به آن‌ها بر عهدۀ شرکت‌های بزرگی است که چنین خدماتی را ارائه می‌کنند؛ بنابراین، از هر نقطه‌ای با اتصال به اینترنت پرسرعت، می‌توانید فایل‌های خود را در فضای ابری پیدا کنید.

این را هم بگوییم که سرورهای میزبان فایل‌ها، اصطلاحاً ابر یا Cloud نامیده می‌شوند.

در مقایسه با روش‌های سنتی، ذخیره‌سازی اطلاعات در فضاهای ابری هم به‌صرفه‌تر است و هم خیلی‌ مقیاس‌پذیرتر! همۀ انواع فضاهای ذخیره‌سازی فیزیکی حجم مشخصی دارند.

مسلماً وقتی تمام فضای آن‌ها با فایل‌ها و اطلاعات پر شوند، دیگر نمی‌توانید فایل جدیدی به آن‌ها منتقل کنید و باید سراغ فضای جدیدی بروید.

البته ارگان‌های بزرگ معمولاً فضاهایی با نام SAN می‌سازند؛ این عبارت مخفف Storage Area Network است که برای نگهدرای از حجم خیلی زیادی داده کاربرد دارد؛ با وجود اینکه SANها مشکل محدودیت حجم را تا حد زیادی برطرف می‌کنند، نباید هزینۀ بالای راه‌اندازی و رسیدگی به آن‌ها را فراموش کنید؛ ضمن اینکه حجم SAN هم در نهایت به اتمام می‌رسد؛ به همین خاطر است که می‌گوییم استفاده از فضاهای ابری مقرون‌به‌صرفه هم است.

نکتۀ جالب اینکه خودتان هم می‌توانید ابر بسازید و فایل‌هایتان را روی آن ذخیره کنید؛ منتهی به‌خاطر چالش‌های فراوانی که در پیاده‌سازی چنین زیرساختی وجود دارد، بیشتر مردم و کسب‌وکارها سراغ ارائه‌دهندگانی می‌روند که زیرساخت مورد بحث را فراهم کرده‌اند و در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند.

همان‌طور که گفتیم، وقتی فایل‌ها و اطلاعات را به ابرهای ارائه‌دهندگان منتقل می‌کنید، آن‌ها مسئولیت همه‌چیز را بر عهده خواهند گرفت؛ از مدیریت بهینه گرفته تا تأمین ایمنی حداکثری.

با اینکه در این مقاله روی قابلیت ذخیره‌سازی اطلاعات در فضاهای ذخیره‌سازی متمرکز شده‌ایم، باید بدانید مفهوم رایانش ابری یا Cloud Computing خیلی بیشتر از این حرف‌ها است و به معنای واقعی کلمه دنیای IT را متحول کرده.

منظور از رایانش ابری چیست؟

اجازه دهید بیخیال همۀ پیچیدگی‌های فنی شویم و بگوییم رایانش ابری امکان استفادۀ حداکثری از اینترنت را فراهم کرده است! این تکنولوژی نسبتاً جدید می‌تواند انواع منابع کامپیوتری، سرویس‌ها و پلتفرم‌ها را از طریق اینترنت منتقل کند.

در نتیجه، می‌توان بدون نصب نرم‌افزاری روی کامپیوتر خود و فقط با اتصال به اینترنت، از تمام قابلیت‌ها و امکانات آن استفاده کرد؛ یا اینکه بدون خرید سخت‌افزارهای قدرتمند، از منابع پردازشی خیلی بیشتر به‌صورت ریموت بهره برد!

کلاً این مقوله گسترده‌تر از این حرف‌ها است و بررسی جنبه‌های مختلف آن به مقاله‌ای جداگانه نیاز دارد؛ پس اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری در این رابطه داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم “رایانش ابری (Cloud Computing) چیست؟ بررسی کاربردها برای کسب‌وکارها” را بخوانید.

برگردیم سراغ موضوع اصلی این بلاگ‌پست.

تا اینجا فهمیدید منظور از فضای ابری چیست؛ حالا بیایید با انواع آن آشنا شویم.

انواع فضای ابری را بشناسید

فضاهای ابری که برای ذخیره‌سازی فایل‌ها به کار گرفته می‌شوند، انواع‌واقسام منتوعی دارند.

۳ نوع اصلی آن‌ها عبارتند از ابر عمومی، ابر خصوصی و ابر هیبریدی (ترکیبی).

در این بخش، هرکدام را به‌صورت جداگانه و مختصر زیر ذره‌بین می‌بریم.

ابر عمومی

می‌توانیم بگوییم ابرهای عمومی رایج‌ترین انواع حافظه‌های ابری هستند.

در این مدل، کاربر از طریق اینترنت به یک فضای ذخیره‌سازی ابری متصل می‌شود که ارائه‌دهندۀ خدمات ابری از آن نگهداری می‌کند و کسب‌وکارها و اشخاص مختلف از خدمات آن استفاده می‌کنند.

در بیشتر مواقع، سازوکار این ابرها به‌گونه‌ای است که استفاده‌کنندگان می‌توانند با استفاده از هر نوع دستگاهی به آن‌ها متصل شوند و به فایل‌های خود دسترسی داشته باشند.

منظور دستگاه‌هایی مثل گوشی‌های هوشمند و انواع کامپیوترهای شخصی است.

ابر خصوصی

صفت خصوصی، تا حد زیادی تکلیف چیستی این نوع ابرها را مشخص می‌کند.

ابرهای خصوصی از کلیت سازوکار ابری پیروی می‌کنند؛ منتهی اینجا یک تفاوت اساسی وجود دارد.

آن هم اینکه سرور تشکیل‌دهندۀ ابر درون شبکۀ داخلی قرار دارد و اطلاعات هم روی آن سرور ذخیره می‌شوند!

واضح‌تر بگوییم: یک سرور فیزیکی با استفاده از نرم‌افزارهای مجازی‌سازی به سرورهای مجازی متعدد تقسیم می‌شود تا هرکدام برای ذخیره‌سازی انواع داده‌ها و فایل‌ها مورد استفاده قرار بگیرند.

می‌توانید صفر تا صد راه‌اندازی یک ابر خصوصی در محل (on-premise private cloud) را خودتان مدیریت کنید؛ البته همان‌طور که گفتیم، رسیدگی به چنین موضوعی نیازمند دانش فنی بالایی است؛ به همین خاطر، بسیاری از شرکت‌هایی که به ابر خصوصی نیاز دارند و از دانش لازم برای انجام این کار برخوردار نیستند، سراغ ارائه‌دهندگان بزرگ و حرفه‌ای می‌روند!

این شرکت‌های بزرگ وارد عمل می‌شوند و با ساخت یک ابر خصوصی، نیاز کسب‌وکارهای کوچک‌تر که متخصصان حرفه‌ای را در کنار خود ندارند، برطرف می‌کنند.

با توجه به خصوصی بودن و اطمینان از عدم دسترسی دیگران به داده‌های ذخیره‌شده روی حافظۀ ابری خصوصی، معمولاً آن دسته از کسب‌وکارها که حساسیت خیلی بیشتری روی داده‌هایشان دارند سراغ چنین ابری می‌روند.

پیشنهاد خواندنی: VPC چیست؟ همه‌ چیز درباره ابر خصوصی مجازی!

ابر هیبریدی

با ترکیب دو ابر عمومی و خصوصی، شکل جدیدی از فضای ذخیره‌سازی ابری را خواهیم داشت که با نام ابر هیبریدی شناخته می‌شود.

این نوع ابرها آزادی عمل خوبی به کاربرانشان می‌دهند؛ به این ترتیب که آن‌ها می‌توانند انتخاب کنند کدام فایل‌ها روی ابرهای عمومی نگهداری شوند و کدام‌یک از آن‌ها به ابرهای خصوصی انتقال یابند!

یک ابر ترکیبی که نیمی از آن ابر خصوصی هست و نیمی دیگر ابر عمومی

قاعدۀ کلی به این صورت است:

ابرهای خصوصی مناسب داده‌های حساس‌تر که لو رفتن آن‌ها خطرات سنگینی به‌همراه می‌آورد، هستند.

در نقطۀ مقابل، آن‌ فایل‌هایی که خیلی حساس نیستند و اگر هم احیاناً در دست دیگران بیفتند خطری جدی کسب‌وکار را تهدید نمی‌کند، روی ابرهای عمومی ذخیره می‌شوند.

ضمناً، برخی کسب‌وکارها سراغ ابر هیبریدی می‌روند تا ابر عمومی را به‌عنوان مکملی در کنار ابر خصوصی درون‌شبکه‌ای خود داشته باشند.

برای مواقع ضروری!

بعد از دریافت پاسخ سؤال انواع فضای ابری چیست، بیایید مقایسه‌ای داشته باشیم بین دو نوع اصلی، یعنی ابر عمومی و ابر خصوصی.

تفاوت فضای ابری عمومی و خصوصی

نخستین تفاوت موضوع مالکیت ابر است! همان‌طور که گفتیم، ابر خصوصی در اختیار شرکتی قرار دارد که آن‌ را ساخته است (یا سفارش ساختش را به ارائه‌دهنده‌ای معتبر ارائه کرده است)؛ در نتیجه، تنها کسانی می‌توانند به داده‌های درون ابرهای خصوصی دسترسی داشته باشند که مورد تأیید ارگان سازنده هستند.

در طرف دیگر ماجرا، مالکیت ابر عمومی متعلق به ارائه‌دهندۀ ابری است و همۀ کاربرها، از تمام منابع مثل سرورها به‌صورت اشتراکی استفاده می‌کنند.

از نظر میزان مقیاس‌پذیری، ابر عمومی خیلی بهتر از ابر خصوصی نشان می‌دهد.

طبیعتاً، ارائه‌دهندگان کلی سرور دارند و هروقت نیاز به حجم بیشتری فضای ذخیره‌سازی ایجاد شود، با اضافه کردن فضاهای جدید، خیال مشتری را راحت می‌کنند؛ اما آن‌هایی که درون شبکۀ خود ابر خصوصی می‌سازند، اگر به حجم بیشتر از آنچه در ابتدا تعریف شده بود نیاز پیدا کنند، یا باید زیرساخت را ارتقا دهند، یا باید با استفادۀ هم‌زمان از ابر عمومی، سراغ مدل هیبریدی بروند.

اگر دغدغۀ امنیت دارید و قرار است فایل‌های خیلی حساس را به حافظه ابری انتقال دهید، بدون شک ابر خصوصی انتخاب عاقلانه‌تری است.

در حالت استاندارد، ابرهای عمومی ایمنی کمتری از ابر خصوصی دارند.

توجه داشته باشید که تمام ابر خصوصی در اختیار یک مجموعه است و همین عدم امکان دسترسی از خارج، به افزایش ایمنی آن کمک بزرگی می‌کند.

همچنین، لحاظ کردن سازوکارهای امنیتی ویژه توسط ارگان دارندۀ ابر خصوصی هم ممکن است و می‌تواند امنیت را چند پله بالاتر ببرد.

در نهایت، در زمینۀ هزینه‌ها و مخارج هم تفاوت‌های قابل توجهی بین دو نوع اصلی فضاهای ابری دیده می‌شوند.

مشخصاً ابرهای عمومی هزینۀ کمتری روی دستتان می‌گذارند، چون مخارج مربوط به نگهداری از آن‌ها، بین همۀ مشترکین تقسیم می‌شود.

در ابرهای خصوصی، نه‌تنها کل فشار هزینۀ نگهداری روی جیب خود مجموعه قرار دارد، بلکه قبل از بهره‌برداری، برای تهیۀ سخت‌افزارها و زیرساخت‌ها هم باید هزینۀ جداگانه و سنگینی پرداخته شود.

بیایید همۀ تفاوت‌ها را در قالب یک جدول ساده نشانتان بدهیم:

مورد مقایسه ابر عمومی ابر خصوصی مالکیت ارائه‌دهنده مالک ابر است و استفاده‌کننده یک مشترک محسوب می‌شود. تمام ابر به شرکتی تعلق دارد که آن را ساخته یا سفارش ساختش را به ارائه‌دهنده‌ای داده است. مقیاس‌پذیری افزایش حجم فضای ذخیره‌سازی خیلی راحت‌تر انجام می‌گیرد. افزایش حجم فضای ذخیره‌سازی چالش‌برانگیز است. امنیت در مقایسه با ابر خصوصی امنیت کمتری دارد. با مدیریت درست و پیاده‌سازی راهکارهای به‌روز، امنیت قابل قبولی ارائه می‌کند. مخارج خیلی مقرون‌به‌صرفه‌تر از ابر خصوصی است و هزینۀ کمتری روی دست استفاده‌کننده می‌گذارد. هم هزینۀ نگهداری از ابر و هم مخارج مربوط تهیۀ زیرساخت‌ها از جیب شرکت دارندۀ آن برداشته می‌شود و به همین خاطر، پر خرج به حساب می‌آید.

و اما یک سؤال مهم؛ آن هم اینکه کاربرد فضای ذخیره‌سازی ابری چیست؟

کاربردهای فضای ذخیره‌سازی ابری چیست؟

به‌طور کلی، کاربرد این فضاهای ذخیره‌سازی که احتمالاً به‌زودی فضاهای فیزیکی و سنتی قدیمی را کلاً از دور خارج می‌کنند، به دو بخش تقسیم می‌شوند؛ یعنی کاربردهای آن‌ها برای اشخاص و استفاده‌هایی که برای کسب‌وکارها دارند.

کاربرد فضای ابری برای افراد

کاربرد فضاهای ابری برای مصارف شخصی، در نگهداری از داده‌هایی مثل عکس‌های شخصی، فایل‌های با فرمت‌های مختلف، ویدیوهایی که برای هرکس ارزش معنوی دارند و… خلاصه می‌شود.

با توجه به این موضوع که در عصر اطلاعات دیجیتال به سر می‌بریم، خیلی از مردم با مشکل کمبود فضا برای نگهداری از داده‌هایشان مواجه هستند و به همین خاطر، این فضاهای ابری را به چشم قهرمانانی می‌بینند که به کمک آن‌ها آمده‌اند!

اگر بخواهیم نگاهی کلی‌تر به ماجرا داشته باشیم، باید گفت رایانش ابری علاوه‌بر ذخیره‌سازی داده‌ها، در شرایط گوناگونی برای مصارف شخصی به کار می‌آید.

شرایطی مثل:

سایت‌های استریم ویدیو پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی سرویس‌های ایمیل نرم‌افزارهای کاربردی آنلاین وب‌سایت‌های فروشگاهی

البته باید بدانید کاربرد اصلی این تکنولوژی در زمین بازی کسب‌وکارها است.

کاربرد فضای ابری برای کسب‌وکارها

حافظه‌های ابری برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک هم کاربردی مشابه دارند و می‌توانند نیاز به حجم بیشتر فضای ذخیره‌سازی را برطرف کنند؛ اما مجدداً وقتی کمی بالاتر می‌رویم و به تصویر کلی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که کلاً رایانش ابری تحولات زیادی را در دنیای کسب‌وکارها رقم زده است.

بیایید با ۳ دستۀ اصلی از خدمات ابری که باعث این تحولات شده‌اند، آشنا شویم.

SaaS یا Software-as-a-Service

SaaS یا نرم‌افزار به‌عنوان سرویس، یکی از خدمات ابری است که خیلی از آن استفاده می‌شود.

در این مدل، ارائه‌دهندۀ نرم‌افزار در بستر ابرها از آن میزبانی می‌کند و کاربران می‌توانند از طریق اینترنت به آن دسترسی داشته باشند.

برای آشنایی بیشتر با این مدل، مقالۀ “سرویس ابری saas چیست و چه کاربردهایی دارد؟” را بخوانید.

IaaS یا Infrastructure-as-a-service

منظور مدلی از خدمات ابری است که در آن کسب‌وکارها می‌توانند زیرساخت‌های پردازشی و IT را اجاره کنند؛ زیرساخت‌هایی مثل سرورها.

در چنین مدلی، ارائه‌دهنده مسئولیت نگهداری و رسیدگی به زیرساخت‌ها را بر دوش می‌کشد و کسب‌وکار می‌تواند از آن‌ها برای پیشبرد اهدافش استفاده کند.

مقالۀ “iaas چیست؟ (مزایا، معایب و مثال به زبان ساده)” را بخوانید تا با این مدل بیشتر آشنا شوید.

PaaS یا Platform-as-a-service

منظور فضاهایی هستند که بر بستر ابرها ارائه می‌شوند و برنامه‌نویس‌ها می‌توانند از آن‌ها برای ساخت، تست و پیاده‌سازی نرم‌افزارهای مختلف استفاده کنند.

به این ترتیب، دولوپر می‌تواند تمام تمرکزش را روی ساخت و توسعۀ اپلیکیشن بگذارد و باقی مسائل مثل مدیریت و نگهداری از زیرساخت را به ارائه‌دهندۀ این سرویس ابری بسپارد.

برای این مدل خدمات ابری هم مقاله‌ای کامل و مفصل داریم که می‌توانید آن را با عنوان “paas چیست و چه کاربردی دارد؟ (+مزایا و انواع paas)” در وبلاگ پیدا کنید.

برگردیم سراغ حافظه‌های ابری و ببینیم مزیت‌های فضای ابری چیست.

مزایای استفاده از فضای ابری

طی سال‌های گذشته این نوع فضاهای ذخیره‌سازی به محبوبیت بسیار زیادی دست پیدا کرده‌اند.

اصلی‌ترین دلیل این محبوبیت، مزایایی هستند که با استفاده از آن‌ها شامل حال شخص یا کسب‌وکار می‌شوند.

بکاپ‌گیری خودکار و بازیابی راحت اطلاعات

ابرهای عمومی، امکان بکاپ‌ گرفتن از اطلاعات مهم مثل انواع عکس‌ها، ویدیوها و اسناد را با روشی بسیار آسان و البته ایمن فراهم می‌کنند.

وقتی با عینک کسب‌وکارها به ماجرا نگاه کنیم، می‌بینیم چنین خصوصیتی خیلی به‌دردبخور است؛ چون آن‌ها می‌توانند نسخه‌های زیادی از فایل‌های مهم خود داشته باشند و اگر احیاناً نسخۀ اصلی از دست رفت، امکان بازیابی اطلاعات وجود خواهد داشت.

بنابراین، ذخیره‌سازی اطلاعات در حافظه‌های ابری نیاز کسب‌وکارها به سخت‌افزارهای فیزیکی را کاهش می‌دهد؛ این یعنی اگر مشکلی برای سخت‌افزارها پیش بیاید، یا اگر بلایای طبیعی از آسمان نازل شوند، همچنان شانس زیادی برای بازیابی اطلاعات وجود دارد.

همگام‌سازی فایل‌ها

یکی از مهم‌ترین فایده‌های فضاهای ذخیره‌سازی ابری این است که همیشه می‌توان همۀ فایل‌ها را بین تمام دستگاه‌ها همگام کرد! به زبان ساده‌تر، بعد از بارگذاری فایل‌ها در فضای ابری، می‌توانید با هر دستگاه متصل به اینترنت، به آن‌ها دسترسی پیدا کنید و نیازی به انتقال دستی آن‌ها وجود ندارد.

با همین منطق، هر تغییری که روی فایل‌ها ایجاد کنید، بلافاصله و به‌صورت لحظه‌ای اعمال خواهد شد؛ در نتیجه، همیشه به آخرین ورژن از فایل‌ها دسترسی خواهید داشت.

فضای ذخیره‌سازی نامحدود

بالاتر هم گفتیم هر سالی که می‌گذرد، فایل‌های دیجیتالی بیشتری روی دست کسب‌وکارها و اشخاص قرار می‌گیرد؛ با توجه به این که حافظۀ دستگاه‌هایی مثل لپتاپ و گوشی‌های موبایل محدویت دارند، خیلی زود حجم حافظه پر خواهد شد و عملاً دیگر امکان بارگذاری فایل‌های جدید روی آن‌ها وجود نخواهد داشت.

به‌لطف حافظه‌های ابری، می‌توانید با انتقال فایل‌ها، فضاهای ذخیره‌سازی روی دستگاه‌های خود را خلوت کنید تا عملکرد دستگاه هم بهتر شود.

قابلیت به‌اشتراک‌گذاری راحت فایل‌ها و اطلاعات

شمایی که می‌دانید ذخیره‌سازی ابری چیست، احتمالاً متوجه شده باشید که چنین سازوکاری، چقدر برای همکاری مؤثر بین نیروهای شاغل در یک مجموعه به کار می‌آید!

حافظه‌های ابری اجازه می‌دهند چندین نفر به‌صورت هم‌زمان روی یک داکیومنت کار کنند و مشکلات ارسال‌های رفت‌وبرگشتی فایل‌ها را از بین می‌برند.

یادآوری می‌کنیم که اتصال به فضای ابری با انواع دستگاه‌های متصل به اینترنت ممکن است و هیچ محدودیتی از این بابت وجود ندارد.

کاهش ریسک از دست رفتن فایل‌ها

گفتیم که به‌خاطر مدیریت حرفه‌ای و رسیدگی همه‌جانبه به زیرساخت‌ها، احتمال از دست رفتن داده‌ها در ابرهای عمومی نزدیک به صفر است.

مقیاس‌پذیری

یکی از اصلی‌ترین مشکلات فضاهای ذخیره‌سازی سنتی و فیزیکی، موانع زیادی بودند که در مسیر رشد ایجاد می‌کردند! چون بالاخره حجم حافظه در جایی به اتمام می‌رسد و همین موضوع باعث بروز مشکلات زیادی می‌شود.

بالاتر هم گفتیم که اگر سراغ ابرهای عمومی بروید، به معنای واقعی کلمه محدودیتی در کار نخواهد بود؛ هروقت که نیاز به حجم بیشتری داشته باشید، حجم بیشتر برایتان فراهم خواهد شد.

در تصویر زیر، دو متد اصلی مقیاس‌پذیری که توسط ارائه‌دهندگان ابری به کار گرفته می‌شوند را می‌بینید:

مقیاس‌پذیری فضاهای ذخیره‌سازی ابری

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

کلیت تمام سرویس‌های ابری به این صورت است که فقط در ازای سرویسی که می‌گیرید پول می‌پردازید.

در رابطه با حافظه‌های ابری هم اوضاع به همین شکل است؛ یعنی فقط برای حجمی که استفاده می‌کنید پول می‌دهید.

در نتیجه، کسب‌وکارها می‌توانند هزینۀ فضای ابری را به‌عنوان بخشی از مخارج جاری در نظر بگیرند و لازم نیست همان اول کار بودجۀ سنگینی برای راه‌اندازی آن کنار بگذارند.

اما آیا ذخیره کردن اطلاعات در فضاهای ابری سراسر مزیت و خوبی است؟!

آیا ذخیره‌سازی ابری معایبی هم دارد؟

البته که دارد! اغلب ایرادات قابل چشم‌پوشی هستند، به جز یک مورد؛ یعنی مسئلۀ امنیت.

با وجود اینکه ارائه‌دهندگان نهایت تلاششان را برای تأمین امنیت حداکثری به کار می‌گیرند، هرازگاهی نفوذی رخ می‌دهد و اطلاعاتی که قرار بود ایمن باشند، نشت می‌کنند.

باز هم تأکید می‌کنیم که ارائه‌دهندگان سعی می‌کنند با استفاده از به‌روزترین تکنولوژی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مانع رخ دادن چنین اتفاقاتی شوند؛ اما خب تجربه ثابت کرده که هنوز امنیت به آن حدی که باید نرسیده است.

حالا وقت آن است که چند فضای ذخیره‌سازی ابری رایگان معرفی کنیم.

معرفی ۵ فضای ابری رایگان

۴ حافظۀ ابری بین‌المللی و یک مورد داخلی.

ما فقط آن‌ها را معرفی می‌کنیم و در نهایت، انتخاب بهترین فضای ابری رایگان را بر عهدۀ خودتان می‌گذاریم.

گوگل درایو (Google Drive)

فضای ابری رایگان گوگل اولین جایگاه لیست ما را به خود اختصاص داده است.

این فضا امکان ذخیره‌سازی انواع فایل‌ها و دسترسی‌ به آن‌هاT حتی به‌صورت آفلاین را فراهم می‌کند!

ذخیره‌سازی ایمن، دسترسی راحت به فایل‌ها، به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها و امکان همکاری هم‌زمان، پشتیبانی از فرمت‌های مختلف فایل‌ها، امکان جست‌‍وجو بین فایل‌ها و یکپارچه‌ شدن با دیگر سرویس‌های گوگل جزو مهم‌ترین خصوصیات گوگل درایو هستند.

صفحۀ اصلی گوگل درایو

دراپ باکس (Drop Box)

نام مشهور دیگری که حافظۀ ابری رایگان ارئه می‌کند، دراپ باکس است.

تمام ویژگی‌هایی که یک فضای ذخیره‌سازی ابری باید داشته باشد، در دراپ باکس دیده می‌شوند.

صفحه اصلی دراپ باکس

آی کلود (iCloud)

سرویس اختصاصی اپل که به‌عنوان فضای ابری گوشی آیفون شناخته می‌شود، تا حجم مشخصی به‌صورت رایگان قابل استفاده است.

البته آی کلود با تمام دستگاه‌های ساخت این کمپانی آمریکایی سازگاری دارد؛ پس علاوه‌بر گوشی‌های آیفون، می‌توان از آن‌ روی آیپدها و کامپیوترهای مک هم بهره برد.

صفحه اصلی آی کلود

وان درایو (OneDrive)

مطابق انتظار، مایکروسافت هم به‌عنوان یکی از غول‌های دنیای تکنولوژی، حضوری پررنگ در این حوزه دارد و مثل رقیب خود گوگل، فضای ذخیره‌سازی ابری رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

حافظۀ ابری مایکروسافت وان درایو نام دارد.

این گزینه هم مثل اغلب سرویس‌های مشابه، تمام آنچه از یک حافظۀ ابری انتظار دارید را ارائه می‌کند؛ ضمن اینکه خیلی خوب با انواع ابزارهای ساخت این کمپانی سازگاری دارد و یکپارچه می‌شود.

صفحه اصلی وان درایو

آروان کلود

در فضای داخلی کشورمان که متأسفانه از تکنولوژی روز دنیا فرسنگ‌ها فاصله دارد، شرکت‌های انگشت‌شماری وجود دارند که فضای ذخیره‌سازی ابری ارائه می‌کنند و مشهورترین آن‌ها آروان است.

طبیعتاً نباید از آروان کلود انتظار داشته باشید مثل ۴ گزینۀ قبلی عمل کند، ولی خب اگر به‌هردلیلی نخواستید یا نتوانستید سراغ وان درایو، دراپ باکس، گوگل درایو و آی کلود بروید، با قبول مسئولیت، فایل‌های خود را روی حافظۀ ابری آروان بارگذاری کنید.

این آخرین قسمت مقالۀ ما بود و حالا وقت جمع‌بندی است.

در آینده بیشتر از حافظه‌های ابری خواهید شنید!

روزها می‌گذرند و حجم داده‌های دیجیتال به‌صورت مداوم بیشتر می‌شوند.

قطعاً به جایی خواهیم رسید که دیگر هیچ فضای ذخیره‌سازی فیزیکی‌ای جوابگوی نیازهای ما نخواهد بود و آن موقع زمانی است که مجبوریم سراغ حافظه‌های ابری برویم؛ به همین خاطر است که می‌گوییم در آینده بیشتر از آن‌ها خواهیم شنید.

بعد از خواندن این مقاله، می‌دانید فضای ابری چیست.

شاید خیلی از شما قبلاً یک تکنولوژی پیچیده و ناشناخته را در ذهن خود تصویر کرده بودید و به همین دلیل از حافظه‌های ابری دوری می‌کردید؛ ولی حالا خیلی خوب می‌دانید که اصلاً این‌طور نیست و اتفاقاً این فضاها آمده‌اند که زندگی ما راحت کنند و واقعاً هم این کار را انجام می‌دهند.

خلاصه که تمام زیروبم این مفهوم را روی داریه ریختیم و سعی کردیم نکته‌ای ناگفته نماند.

اگر هنوز هم سؤالی در ذهنتان است که باعث تردید در استفاده از حافظه‌های ابری می‌شود، زیر این بلاگ‌پست کامنت بگذارید تا ببینیم چه باید کرد!

منابع: IBM | Proton

google rating | reviews
Google rating: 4.4
مجله شرکت شهروندان کد خبر: « 122047 »
« ویراستار: مریم مجیدی »

مجله شرکت شهروندان بازدیدها: 11175 1 ماه پیش

مجله شرکت شهروندان لینک منبع خبر:
https://limoo.host/blog/what-is-cloud-storage/