معرفی بهترین نرم‌افزار کلاس آنلاین (۹ نرم‌افزار برتر) ...



 تکنولوژی، دنیا را بسیار کوچک کرده است؛ آنقدر کوچک، که نیازی نیست برای حضور در کلاس‌های آموزشی یا جلسات سازمان‌ها از خانه خارج شوید! هر جای دنیا که باشید، کافی است اینترنت خود را روشن کنید تا در کسری از ثانیه و فقط با چند تا کلیک، با گوشی یا لپتاپ‌تان وارد کلاس‌ آنلاین شوید.

البته برای اینکه کلاس یا جلسه‌ آنلاین‌تان بدون قطعی و باکیفیت برگزار شود، باید از یک نرم‌افزار کلاس آنلاین مناسب استفاده کنید.

در این مقاله، بهترین نرم‌افزارهای آنلاین برای تدریس را معرفی خواهیم کرد؛ پس اگر کلاس‌ها و جلسات آنلاین زیادی شرکت می‌کنید یا خودتان برگزارکننده این جلسات هستید، حتما تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. 

معیارهای انتخاب بهترین نرم‌افزار کلاس آنلاین

معنای «بهترین‌ نرم‌افزار کلاس آنلاین» در ذهن هر کس می‌تواند متفاوت باشد؛ مثلاً ممکن است یک شخص، به دنبال نرم‌افزار تدریس آنلاین رایگان باشد و فردی دیگر، حاضر باشد در ازای پرداخت هزینه، امکانات بیشتری دریافت کند.

در هر صورت، تحت هر شرایطی که باشید و هدف شما از برگزاری کلاس هر چیزی که باشد، باید در انتخاب نرم‌افزار مناسب برای تدریس آنلاین، چند ویژگی کلیدی را در نظر بگیرید.

۱.

رابط کاربری ساده

برنامه کلاس آنلاین باید آنقدر ساده و قابل فهم طراحی شده باشد که همه مدرسان و فراگیران، به‌راحتی بتوانند از آن استفاده کنند.

استفاده از این نوع برنامه‌ها، نباید نیاز به آموزش تخصصی داشته باشد و افراد خیلی سریع باید با ابزارهای آن آشنا شوند. 

۲.

امنیت بالا

در کلاس‌های آنلاین، ممکن است اطلاعاتی رد و بدل شود که ارزش بالایی داشته باشد و افشای آن‌ها، به ضرر مدرس یا فراگیران تمام شود.

برنامه‌ای برای برگزاری کلاس آنلاین مناسب است که مجهز به سیستم‌های امنیتی قوی باشد و تحت هیچ شرایطی، باعث درز اطلاعات خصوصی کاربران یا مباحث مطرح‌شده در کلاس نشود. 

۳.

پشتیبانی خوب 

بروز برخی مشکلات فنی در طول برگزاری کلاس‌های آنلاین طبیعی است.

مثلاً ممکن است کاربران در ورود به سامانه یا استفاده از ابزارها دچار مشکلاتی شوند.

در چنین شرایطی، پشتیبانی قوی نرم‌افزار تدریس آنلاین اهمیت ویژه‌ای دارد. 

۴.

سرعت بالا

یکی از مزایای بزرگ کلاس‌ها و دوره‌های مجازی، صرفه‌جویی در زمان است؛ ولی اگر قرار باشد کاربران زمان زیادی را برای بارگذاری صفحه منتظر بمانند، ترجیح می‌دهند در یک کلاس حضوری شرکت کنند!

به همین دلیل، بهترین نرم‌افزار برای برگزاری کلاس آنلاین، نرم‌افزاری است که بالاترین سرعت ممکن را داشته باشد.

این برنامه‌ها، باید سرور با پهنای باند و سرعت بالا داشته باشند تا بتوانند به شکل همزمان، به چندین کاربر پاسخ دهند.

استفاده از سرورهایی مثل سرور مجازی یا سرور ابری لیموهاست، می‌تواند به بهبود سرعت این پلتفرم‌ها بسیار کمک کند. 

سرور مجازی ایران

پهنای باند نامحدود برای کاربران داخلی

برای دسترسی امن و راحت‌تر به نرم‌افزارها و وب‌سایت‌های کلیدی داخل ایران، روی این سرویس لیموهاست حساب کنید.

شروع قیمت از ۸۴۰ هزار تومان

خرید VPS ایران

معرفی بهترین نرم‌افزارهای کلاس آنلاین

در صورتی که قصد دارید از فضای آنلاین برای برگزاری دوره‌های آموزشی استفاده کنید، می‌توانید از پلتفرم‌های خارجی یا ایرانی کمک بگیرید.

هر یک از این نرم‌افزارها، مزایای خاص خود را دارند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. 

معرفی بهترین نرم‌افزارهای کلاس آنلاین

نرم‌افزارهای برگزاری کلاس آنلاین خارجی

کافی‌ست در اینترنت سرچ کنید: «با چه برنامه‌ای کلاس آنلاین برگزار کنیم؟» تا صدها نرم‌افزار مختلف به شما پیشنهاد شود.

تعداد زیادی از این نرم‌افزارها، خارجی هستند، اما در ایران نیز امکان استفاده از آن‌ها وجود دارد.

در ادامه، با چند برنامه تدریس آنلاین خارجی که در ایران نیز در دسترس هستند بیشتر آشنا خواهیم شد. 

۱) گوگل میت، بهترین نرم‌افزار رایگان برای برگزاری کلاس آنلاین 

اگر به دنبال نرم‌افزار رایگان برای برگزاری کلاس آنلاین هستید، گوگل میت بهترین گزینه ممکن است.

با استفاده از این نرم‌افزار کلاس آنلاین می‌توانید جلسات کاری، دوره‌های آموزشی و وبینارهای خود را به‌راحتی و بدون پرداخت هزینه برگزار کنید.

البته پیش از پرداختن به امکانات برنامه باید به یک محدودیت بزرگ توجه داشته باشید؛ کاربرانی که قصد ورود به گوگل میت را دارند، حتما باید اکانت فعال گوگل داشته باشند.

این موضوع، در برگزاری دوره‌های آموزشی کمی چالش‌برانگیز خواهد بود؛ به خصوص اگر فراگیران دانش کافی برای استفاده از تکنولوژی را نداشته باشند. 

گوگل میت

اگر از این محدودیت کوچک چشم‌پوشی کنیم، گوگل میت بسیار مفید و کاربردی است.

از جمله مزایای این ابزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از Google Meet کاملا رایگان است و هیچ هزینه‌ای برای برگزارکننده یا شرکت‌کنندگان ندارد.  گوگل میت با سایر ابزارهای گوگل مانند Google Calendar یا Gmail به‌راحتی همگام‌سازی می‌شود و از این راه، می‌توانید زمان برگزاری کلاس‌ها و جلسات را به‌راحتی اطلاع‌رسانی کنید.  با استفاده از این ابزار، می‌توانید جلساتی با حداکثر ۱۰۰ شرکت‌کننده برگزار کنید.

مدیریت این تعداد از اعضا، در نرم‌افزارهای رایگان مشابه کم سابقه است.  رابط کاربری گوگل میت، بسیار ساده و در عین حال مفید طراحی شده است.

شما در این ابزار می‌توانید صفحه خود را به اشتراک بگذارید، پیام‌های متنی بنویسید، تماس تصویری داشته باشید و به‌صورت صوتی با دیگران صحبت کنید.  این ابزار، با Google Drive هماهنگی کامل دارد.

این قابلیت باعث می‌شود فایل‌های کلاسی به‌راحتی در دسترس کاربران قرار بگیرند. 

۲) Google Classroom، بهترین نرم افزار برای برگزاری کلاس انلاین

گزینه بعدی در لیست بهترین نرم‌افزار تدریس آنلاین، باز هم از شرکت گوگل است.

این برنامه به شکل اختصاصی برای مدیریت کلاس درس طراحی شده است و از این نظر، می‌تواند یک ابزار فوق‌العاده کاربردی برای معلمان و اساتید باشد. 

گوگل کلاس روم، برای اشتراک‌گذاری تکالیف و فایل‌ها، برگزاری آزمون، ارسال اطلاعیه برای دانش‌آموزان، نمره‌دهی، سازماندهی کلاس‌ها و مدیریت دروس استفاده می‌شود. 

نرم‌افزار تدریس آنلاین Google Classroom

از جمله مزایای این برنامه، می‌توانیم موارد زیر را ذکر کنیم:

استفاده از این برنامه کاملا رایگان است و در هیچ سطحی نیاز به پرداخت هزینه ندارید.  این برنامه، به صرفه‌جویی در زمان کلاس کمک خواهد کرد؛ زیرا دیگر نیازی به اشتراک‌گذاری یا چک کردن تکالیف و آزمون‌ها در کلاس نخواهید داشت.

با استفاده از Google classroom به‌راحتی می‌توانید به تکالیف و آزمون‌ها بازخورد دهید.  با کمک گوگل کلاس روم می‌توانید با دانش‌آموزان و اولیا در ارتباط باشید و اطلاعات لازم را در کمترین زمان در اختیار آن‌ها قرار دهید.  رابط کاربری برنامه بسیار ساده است و همه معلمان و دانش‌آموزان به‌راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.  این ابزار، با سایر برنامه‌های گوگل از جمله گوگل میت، گوگل درایو و جیمیل همگام‌سازی می‌شود. 

۳) برنامه ZOOM

زوم یک برنامه تدریس آنلاین برای برگزاری کلاس‌های تصویری است.

در این برنامه، می‌توانید به‌صورت رایگان، ویدئو کنفرانس‌های ۴۰ دقیقه‌ای با حداکثر ۱۰۰ نفر شرکت‌کننده برگزار کنید.

با این حال اگر بخواهید مدت زمان کلاس یا تعداد شرکت‌کنندگان را افزایش دهید، باید هزینه بپردازید. 

فراگیران و مدرسان برای استفاده از زوم، باید نرم‌افزار آن را روی گوشی همراه یا کامپیوتر خود نصب کنند تا بتوانند از طریق لینک، وارد کلاس شوند.

مدرسان حتما باید یک حساب کاربری فعال در این برنامه داشته باشند، اما فراگیران نیازی به ساخت اکانت ندارند و می‌توانند هنگام ورود به کلاس، به‌عنوان مهمان نام خود را وارد کنند. 

نرم‌افزار کلاس آنلاین ZOOM

از جمله مزایای بزرگ زوم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برگزاری کلاس با امکان تماس تصویری و صوتی با مخاطبان امکان چت خصوصی با هر کاربر به‌صورت جداگانه یا ساخت گروه با چند عضو قابلیت به اشتراک‌گذاری صفحه یا فایل‌های انتخابی با شرکت‌کنندگان امکان ایجاد پس‌زمینه مجازی برای پوشاندن تصاویر پس‌زمینه هر شخص تعامل کلاسی با ارسال بازخوردهای کوتاه مانند بلند کردن دست، مخالفت یا موافقت یا تشویق دیگران

۴) برنامه اسکایپ

اگر به دنبال یک برنامه مناسب برای تدریس آنلاین با گوشی هستید، می‌توانید اسکایپ را امتحان کنید.

این برنامه در اصل برای برقراری تماس تصویری طراحی شده است، اما می‌توانید از آن برای تدریس آنلاین هم کمک بگیرید.

استفاده از اسکایپ کاملا رایگان است و به همین دلیل، افرادی که به تازگی وارد فضای تدریس آنلاین شده‌اند، اغلب سراغ آن می‌روند. 

اسکایپ

از جمله امکانات این برنامه می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

استفاده رایگان برای برقراری تماس تصویری و صوتی به شکل همزمان با چندین نفر امکان ارسال بازخوردهای سریع برای تایید، رد یا تشویق دیگران قابلیت ارسال پیام‌های متنی حین برگزاری کلاس امکان ایجاد گروه‌های کلاسی جهت اطلاع‌رسانی و تبادل نظر برقراری چت خصوصی با سایر اعضای کلاس امکان استفاده از نرم‌افزار با شماره موبایل یا ایمیل کاربر

۵) BigBlueButton، بهترین نرم‌افزار تدریس آنلاین

در دوران همه‌گیری کرونا، استفاده از نرم‌افزار برگزاری کلاس آنلاین بسیار رایج شد.

در همین دوران، نام BigBlueButton به‌عنوان یکی از بهترین نرم‌افزارها برای تدریس آنلاین بر سر زبان‌ها افتاد.

البته این برنامه، عمر طولانی‌تری دارد و از سال ۲۰۰۷، در دسترس کسانی است که در زمینه برگزاری دوره‌های آنلاین فعالیت می‌کنند. 

بیگ بلو باتن

با استفاده از این برنامه، می‌توانید از قابلیت‌های زیر استفاده کنید:

امکان به اشتراک‌گذاری صفحه یا فایل‌های مربوط به تدریس قابلیت به اشتراک‌گذاری تخته سفید با دسترسی تمامی اعضای کلاس پشتیبانی از زبان فارسی برای استفاده آسان از ابزارها و قابلیت‌های برنامه امکان ارسال پیام‌های متنی در حین برگزاری کلاس درس قابلیت ضبط جلسات و ارسال لینک فایل ضبط شده برای فراگیران

البته باید توجه داشته باشید که استفاده از این برنامه کلاس آنلاین کمی دشوارتر از سایر موارد است و نیاز به تنظیمات تخصصی و ویژه دارد.

همچنین برای برگزاری کلاس در این برنامه، حتما باید اشتراک بخرید و استفاده از آن رایگان نیست. 

۶) نرم‌افزار Adobe Connect

بعید است در زمینه برگزاری کلاس‌های آنلاین فعال باشید یا در دوره‌های آنلاین شرکت کنید و نامی از Adobe Connect به گوشتان نخورده باشد! ادوبی کانکت، برنامه‌ای برای برگزاری کلاس آنلاین است که با خرید اشتراک‌های مختلف می‌توانید از آن استفاده کنید.

در این برنامه بسته به اشتراکی که می‌خرید، می‌توانید بین ۵ تا ۳۰۰۰ کاربر را به شکل همزمان مدیریت کنید.

برنامه کلاس آنلاین Adobe Connect

 از جمله قابلیت‌های مهم این نرم‌افزار تدریس آنلاین، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

امکان به اشتراک‌گذاری فایل‌های تصویری و متنی مختلف با کاربران ارسال پیام‌های متنی حین برگزاری کلاس قابلیت ضبط کلاس و به اشتراک‌گذاری فایل ضبط‌شده با فراگیران امکان به اشتراک‌گذاری صفحه گوشی یا لپتاپ با کاربران دیگر امکان ورود به کلاس بدون نیاز به ساخت حساب کاربری
نرم‌افزارهای تدریس آنلاین ایرانی

با وجود ده‌ها برنامه بین‌المللی برای برگزاری کلاس آنلاین، هنوز هم برخی افراد برنامه کلاس آنلاین ایرانی را ترجیح می‌دهند.

استفاده از این برنامه‌ها چند مزیت دارد؛ نخست اینکه به دلیل قرارگیری سرورهای آن‌ها در داخل کشور، کمتر با کندی سرعت مواجه می‌شوند.

نکته بعدی، این است که زبان آن‌ها به فارسی است و استفاده آسان‌تری دارند.

همچنین، برنامه‌های ایرانی برای افراد داخل کشور، خدمات پشتیبانی بهتری ارائه می‌دهد و در آخر، برای استفاده از آن‌ها نیازی نیست هزینه اشتراک را به شکل دلاری پرداخت کنید. 

با این حساب، اگر قرار است در داخل ایران دوره آموزشی برگزار کنید و فراگیران شما نیز در داخل کشور هستند، می‌توانید به گزینه‌های زیر هم فکر کنید:

۷) برنامه اسکای روم

اگر قصد دارید برای برگزاری دوره‌های آموزشی یا وبینارهای خود از نرم‌افزار تدریس آنلاین ایرانی استفاده کنید، اسکای روم می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

این پلتفرم، نیازی به نصب روی گوشی یا لپ تاپ ندارد و با استفاده از مرورگر می‌توانید وارد کلاس‌های آنلاین شوید.

نرم افزار برگزاری کلاس آنلاین اسکای روم

استفاده از اسکای‌روم در سطوح محدود رایگان است، اما اگر بخواهید دوره‌های آموزشی گسترده برگزار کنید، باید اشتراک ماهانه یا سالانه بخرید.

از جمله مزایای برگزاری کلاس در این پلتفرم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

زبان آن فارسی است و رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد؛ بنابراین نیازی نیست وقت زیادی را صرف یادگیری کنید.  این برنامه با وضعیت اینترنت ایران سازگاری بیشتری دارد و کمتر دچار اختلال اتصال خواهید شد.  می‌توانید صفحه موبایل یا لپتاپ، فایل‌های متنی و تصویری، فایل‌های ویدئویی یا تخته سیاه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.  کاربران می‌توانند با ارسال پیام متنی یا روشن‌ کردن میکروفون و وبکم، با کلاس در تعامل باشند.  این برنامه پشتیبانی آنلاین دارد و در صورت بروز مشکل، خیلی سریع می‌توانید گزارش ارسال کنید.  در این  برنامه تدریس آنلاین، می‌توانید جلسات را ضبط کنید و در نهایت فایل آن را در اختیار کاربران قرار دهید. 

۸) نرم‌افزار فرا روم

فراروم برنامه‌ای برای برگزاری کلاس آنلاین است که در دو نسخه رایگان و پولی در دسترس کاربران قرار دارد.

از جمله امکانات ویژه نسخه کامل فراروم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

امکان حضور و غیاب آنلاین  ارسال پیامک تاخیر یا غیبت فراگیر به شماره موبایل ثبت‌شده امکان اشتراک‌گذاری تصویر، فایل صوتی، ویدئو و فایل متنی  قابلیت به اشتراک گذاشتن صفحه لپتاپ یا موبایل امکان ارسال پیام‌های متنی یا بازخوردهای سریع مانند اجازه گرفتن 

برنامه فرا روم

البته استفاده از فراروم محدودیت‌هایی دارد.

با استفاده از این برنامه، می‌توانید جلسات ۵ نفره آنلاین را به‌صورت رایگان برگزار کنید؛ در حالی که نسخه پولی حضور ۸۰۰ نفر را در جلسات به‌صورت همزمان پشتیبانی می‌کند. 

همچنین در نسخه رایگان برنامه، صرفا می‌توانید یک کلاس مجازی تعریف کنید، در حالی که در نسخ پولی امکان تعریف چندین کلاس برای فراگیران مختلف وجود دارد.

در نسخه رایگان برنامه، نمی‌توانید جلسات را بیش از یک ساعت طول دهید.

همچنین، امکان ضبط جلسات یا حضور و غیاب و ارسال پیامک در این نسخه وجود ندارد. 

۹) نرم‌افزار الوکام

یک  نرم‌افزار کلاس آنلاین ایرانی دیگر که می‌توانید برای برگزاری دوره‌های آموزشی خود سراغ آن بروید، الوکام است.

این ابزار، برای تماس‌های دو نفره رایگان است؛ اما اگر بخواهید کلاس‌هایی با جمعیت بیشتر برگزار کنید، باید اشتراک ماهانه یا سالانه بخرید.

از جمله قابلیت‌های الوکام، می‌توان موارد زیر را نام برد:

از اینترنت نیم‌بها استفاده می‌کند قابلیت اشتراک صفحه نمایش یا پخش فایل صوتی و تصویری را دارد امکان حضور و غیاب دارد دارای موتور تبدیل گفتار به متن است و به شکل خودکار یادداشت‌برداری می‌کند امکان گروه‌بندی فراگیران را دارد می‌توانید کلاس‌ها را ضبط کنید و در اختیار فراگیران قرار دهید امکان ارسال پیام متنی دارد

البته باید به این محدودیت هم توجه داشته باشید که الوکام، صرفا از تماس صوتی پشتیبانی می‌کند و قابلیت نمایش تصویر مدرس و فراگیران در آن وجود ندارد. 

بالاخره از کدام نرم‌افزار تدریس آنلاین استفاده کنم؟

پاسخ کوتاه این است: «هر کدام که با نیازهای شما همسویی دارد!»؛ در این مورد نمی‌توان برای همه یک نسخه پیچید.

ممکن است برای یک شخص، رایگان بودن نرم‌افزار تدریس آنلاین مهم باشد و برای فرد دیگر، امکانات ویژه مانند حضور و غیاب یا نمره‌دهی اهمیت بیشتری داشته باشد.

در هر صورت، این شما هستید که بیش از هر کسی نیازهای خود را می‌شناسید و می‌توانید منطقی‌ترین تصمیم را بگیرید.

امیدواریم اطلاعاتی که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد، در انتخاب بهتر به شما کمک کنند.

اگر سوالی دارید یا فکر می‌کنید جای برنامه تدریس آنلاین دیگری در این لیست خالی است، حتماً در قسمت نظرات برایمان بنویسید.

google rating | reviews
Google rating: 4.4
مجله شرکت شهروندان کد خبر: « 122052 »
« ویراستار: نادر حسین پور »

مجله شرکت شهروندان بازدیدها: 16124 1 ماه پیش

مجله شرکت شهروندان لینک منبع خبر:
https://limoo.host/blog/best-virtual-classroom-softwares/