کاربرد هوش مصنوعی در ۱۶ حوزه مختلف ...



زمان مثل برق می‌گذرد! مدت‌زمان زیادی نیست که هوش مصنوعی پیشرفت قابل توجهی کرده و بسیار رایج شده است، اما همین حالا هم می‌بینیم که در حوزه‌های مختلف کاربردهای زیادی دارد.

این مقاله را می‌نویسیم تا کاربردهای هوش مصنوعی در ۱۶ زمینۀ مختلف را بررسی کنیم.

از صنایع پزشکی گرفته تا حوزۀ فشن و مد.

اگر فکر می‌کنید به اطلاعات پایه‌ای بیشتری راجع‌به AI نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ “هوش مصنوعی چیست؟ آشنایی با AI به زبان ساده” را بخونید.

اگر نه که بیایید شروع کنیم.

کاربرد هوش مصنوعی در صنایع پزشکی

همین حالا که شما این مقاله را می‌خوانید، تعداد زیادی از مراکز درمانی در کشورهای پیشرفته، از هوش مصنوعی برای کارهای مختلف استفاده می‌کنند؛ کارهایی مثل:

تجزیه‌وتحلیل تصاویر پزشکی

دقت بالای AI در آنالیز تصاویر ایکس‌ری و نتایج سی‌تی‌اسکن، سرعت و احتمال درستی تشخیص بیماری را بالا می‌برد؛ برای مثال، هوش مصنوعی نمی‌گذارد رشد غده‌های سرطانی از دید پزشک مخفی بماند.

پیش‌بینی بروز بیماری

با بررسی سوابق پزشکی بیماران، هوش مصنوعی می‌تواند احتمال مبتلا شدن آن‌ها به برخی بیماری‌ها را در آینده را تشخیص دهد؛ بنابراین، امکان پیشگیری مؤثر به وجود می‌آید.

ارائۀ درمان‌های شخصی‌سازی‌شده

هوش مصنوعی می‌تواند خصوصیات ژنتیکی افراد را تحلیل و نتایج را با اطلاعات تکمیلی دیگر ترکیب کند.

نتیجۀ چنین کارهایی، دستیابی به روش‌های درمانی شخصی‌سازی‌شده برای هر فرد است که هم تأثیرگذاری بیشتری دارند و هم عوارض جانبی خیلی کمتری خواهند داشت.

مراقبت از بیمار به‌صورت ریموت

دستگاه‌های پوشیدنی مجهز به AI (مثلاً آخرین نسل ساعت‌های مچی هوشمند) سنسورهایی دارند که می‌توانند دائماً علائم حیاتی بیمار را چک کنند؛ به این ترتیب، اگر احیاناً مشکلی پیش بیاید، افراد مسئول که در محل حاضر نیستند خیلی زود مطلع خواهد شد.

مقابله با کلاهبرداری‌های رایج

متأسفانه چاپیدن بیماران چیز عجیبی نیست و زیاد رخ می‌دهد! هوش مصنوعی می‌تواند با موشکافی حجم زیادی از داده‌های پزشکی هر پترن غیرمعمولی را شناسایی کند و مانع از دریافت هزینه‌ها اضافی و اقدامات پزشکی بی‌مورد شود.

کمک به اتخاذ تصمیم‌های مدیریتی مهم در مراکز درمانی

بعد از بررسی دیتابیس‌های بزرگی که از اطلاعات همۀ بیماران نگهداری می‌کنند، هوش مصنوعی به کمک تیم‌های مدیریتی کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها می‌آید و امکان گرفتن بهترین تصمیم‌ها را به وجود می‌آورد.

کاربرد هوش مصنوعی در صنایع پزشکی

کاربرد هوش مصنوعی در داروسازی و بیوتکنولوژی

در یکی از اصلی‌ترین زیرشاخه‌های حوزۀ پزشکی، یعنی داروسازی و بیوتکنولوژی، هوش مصنوعی در موارد زیر به کار می‌آید:

افزایش سرعت کشف و توسعۀ داروها

بررسی دیتاست‌های خیلی بزرگ با سرعت زیاد، باعث افزایش سرعت در فرایند کشف و توسعۀ انواع داروها می‌شود.

مدل‌های مختلف ماشین لرنینگ می‌توانند با دقت زیادی پیش‌بینی کنند که ترکیب مواد مختلف با یکدیگر چه نتایجی خواهد داشت.

تجویز دارو براساس خصوصیات فردی هر بیمار

اینجا هم هوش مصنوعی می‌تواند سوابق پزشکی و ویژگی‌های ژنتیکی هر بیمار را تجزیه‌وتحلیل کند؛ بنابراین، این امکان برای پزشک فراهم می‌شود که با تجویز بهترین داروها، فرایند درمان را مؤثرتر و البته سریع‌تر کند.

تعریف کاربردهای جدید برای داروهای موجود

با تشخیص کاربردهای جدیدی که داروهای موجود می‌توانند داشته باشند، هوش مصنوعی به پیشرفت علم در این حوزه کمک می‌کند.

اختراع دستگاه‌های جدید برای تشخیص انواع بیماری‌ها

ساخت نشانگرهای زیستی جدید که برای تشخیص بیماری‌ها به کار می‌آیند، توانایی علم پزشکی در تشخیص بیماری‌ها و زیر نظر گرفتن روند پیشرفت آن‌ها را بیشتر می‌کند.

کاربرد هوش مصنوعی در داروسازی و بیوتکنولوژی

کاربرد هوش مصنوعی در توسعه فردی و سلامت روان

با هوش مصنوعی می‌توانید به نسخۀ بهتری از خودتان تبدیل شوید! انواع AI می‌توانند در جنبه‌های مختلف توسعۀ فردی کارآمد باشند و در حفظ سلامت روان هم به کمک افراد بیایند.

کاربرد هوش مصنوعی در این حوزه را این زیر می‌بینید:

تعیین اهداف و پیگیری وضعیت پیشرفت

مردم دنیای امروزی می‌توانند برای تعیین اهداف توسعۀ فردی سراغ هوش مصنوعی بروند و وظیفۀ بررسی وضعیت پیشرفت را هم به آن بسپارند.

مدیریت استرس

هوش‌های مصنوعی‌ای وجود دارند که راهکارهایی برای کاهش استرس و اضطراب ارائه می‌کنند.

رصد وضعیت سلامت روان

در برخی مراکز درمانی پیشرفته، هوش مصنوعی با اندازه‌گیری پارامترهای مختلف مثل ساعات خواب و حس‌وحال لحظه‌ای افراد، اطلاعات ارزشمندی در رابطه سلامت روان آن‌ها فراهم می‌کند.

رفع تنهایی

شاید این مورد خیلی شبیه یکی از قسمت‌های سریال Black Mirror باشد، اما خب هوش مصنوعی می‌تواند در نقش یک همراه و رفیق ظاهر شود و افراد را از پیلۀ تنهایی خود بیرون بکشد.

در خیلی از اوقات، تنهایی عامل اصلی بیماری‌های روانی محسوب می‌شود.

برگزاری جلسات تراپی مجازی

متخصصان حوزۀ سلامت روان می‌توانند مدل‌های زبانی عظیم یا LLMها را با کمک برنامه‌نویس‌ها کاستومایز کنند و به‌منظور تراپی در اختیار عموم قرار دهند.

کاربرد هوش مصنوعی در توسعه فردی و سلامت روان

کاربرد هوش مصنوعی در آموزش

حوزۀ آموزش هم از میوۀ درخت هوش مصنوعی می‌خورد و موارد زیر کاربردهای AI برای این حوزه هستند:

ارائۀ برنامه‌های آموزشی شخصی‌سازی‌شده

AI می‌تواند برای آدم‌های مختلفی که خصوصیات فردی متفاوتی دارند، برنامه‌های آموزشی جداگانه‌ای تنظیم کند که در نهایت به یادگیری بهتر آن‌ها کمک می‌کنند.

ارزیابی توانایی‌ها

اگر مهارتی دارید و نمی‌دانید چقدر در آن خوب هستید، می‌توانید نظر صادقانه و بی‌تعارف هوش مصنوعی را بپرسید! تازه علاوه‌بر دریافت بازخورد و نمره برای مهارت خود، می‌فهمید کدام جنبه‌های مهارتتان نیاز به بهتر شدن دارند.

پشتیبان مجازی در زمینۀ یادگیری

وقتی دارید یک مهارت جدید را یاد می‌گیرید، اینکه متوجه قسمتی از آموزش نشوید کاملاً طبیعی است.

اینجا هوش مصنوعی می‌توند به کمکتان بیایید و در نقش یک پشتیبان همه‌چیزدان ظاهر شود.

خودکارسازی کارهای تکراری برای آموزگاران

هوش مصنوعی می‌تواند با خودکارسازی کارهایی مثل بررسی تکالیف، تصحیح برگه‌های امتحانی و ارزیابی کلی وضعیت پیشرفت دانشجوها کار اساتید را هم راحت کند.

آموزش تعاملی

اضافه کردن المان‌های تعامل برانگیز به آموزش می‌تواند یادگیری را راحت کند و هوش مصنوعی خیلی خوب این کار را انجام می‌دهد.

تولید محتوای آموزشی

خلق محتوای آموزشی با هوش مصنوعی می‌تواند تأثیرگذاری کلیت فرایند را بالا ببرد.

با دادن درخواست درست، هوش مصنوعی امکان ساخت محتواهای جذاب در قالب متن و تصویر را دارد.

مقالۀ “پرامپت هوش مصنوعی چیست و چطور یک پرامپت اصولی بنویسیم؟” را بخوانید تا چگونگی دادن درخواست‌های درست را یاد بگیرید.

کاربرد هوش مصنوعی در آموزش

به‌عنوان یک معلم، ممکن است نگران این باشید که نکند دانش‌آموزان و دانشجوها نوشتن تکالیف و مقالات خود را به هوش‌های مصنوعی سپرده باشند! خوشبختانه ابزارهایی وجود دارند که این نگرانی را برطرف می‌کنند.

برخی از انواع هوش مصنوعی با هدف تشخیص متن‌های نوشته‌شده با AI توسعه داده شده‌اند و خواندن مقالۀ “چگونه محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی را تشخیص دهیم؟” اطلاعاتتان در این زمینه را بیشتر می‌کند.

کاربرد هوش مصنوعی در صنایع کشاورزی و دامداری

شاید در کشوری که بخش بزرگی از صنعت کشاورزی آن همچنان با سنتی‌ترین روش‌ها مثل آبیاری غرقابی پیش می‌رود، صحبت از کاربردهای هوش مصنوعی در این صنعت مثل کوبیدن آب در هاون بی‌فایده باشد! اما خب، حقیقت این است که AI در این حوزه هم توانمندی‌هایش را به رخ می‌کشد و می‌تواند کلی فایده داشته باشد:

رصد دقیق چگونگی برداشت محصولات

در مزارع خیلی بزرگ، می‌توان از پهپادها و حتی تصاویر ماهواره‌ای کمک گرفت و با ارائۀ آن‌ها به هوش‌های مصنوعی مخصوص، چگونگی فرایند برداشت، پترن‌ها، زمان اتمام کار و… را بررسی کرد.

تجزیه‌وتحلیل کیفیت خاک

دوران دبستان یاد گرفتیم که خاک، یکی از مهم‌ترین عناصر برای کشاورزی و پرورش انواع محصولات غذایی است؛ بنابراین، هرچقدر کیفیت آن بیشتر باشد، محصولات بهتری هم از آن سر در می‌آورند.

هوش مصنوعی می‌تواند در تجزیه‌وتحلیل کیفیت خاک و مواد مغذی موجود در آن به کمک کشاورزان و صاحبان زمین‌های زراعی بیاید.

پیش‌بینی دقیق وضعیت آب‌وهوا در بلندمدت

بررسی موشکافانۀ الگوهای شکل‌گرفته از وضعیت آب‌وهوا برای زمان‌بندی دقیق کاشت، آبیاری و برداشت کارآمد است.

زیر نظر گرفتن سلامت دام‌ها

رصد دقیق رفتار حیوانات جهت تشخیص زودهنگام بیماری‌ها و پیشگیری آن‌ها با هوش مصنوعی ممکن است.

خودران کردن ماشین‌آلات کشاورزی

خودران کردن تراکتورها و انواع دیگر ماشین‌آلات کشاورزی، نیاز به نیروی انسانی را کاهش می‌دهد و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود.

کاربرد هوش مصنوعی در صنایع کشاورزی و دامداری

کاربرد هوش مصنوعی در کارخانجات و صنایع تولیدی

کاربردهایی که می‌توانید از AI در این حوزه انتظار داشته باشید، شامل موارد زیر می‌شوند:

عیب‌یابی خودکار

هوش مصنوعی می‌تواند هرگونه عیبی در خطوط تولید را خیلی زود تشخیص دهد و اگر بتواند، آن‌ها را بدون نیاز به دخالت نیروی انسانی برطرف کند.

پیش‌بینی اتفاقات

الگوریتم‌های مختلف هوش مصنوعی امکان پیش‌بینی خرابی قطعات مختلف را دارند.

این کار با کمک سنسورهایی که در خط تولید نصب می‌شوند انجام می‌گیرد.

در نتیجه، خبری از توقف کار، آن‌ هم به‌صورت غیرمنتظره نیست.

کنترل کیفیت

مقایسۀ تصاویر و ویدیوها از نمونه‌های اولیه با محصولاتی که عرضه می‌شوند، به کنترل کیفیت کمک می‌کنند.

این خودکارسازی نه‌تنها فرایند QC را بهینه‌تر می‌کند، بلکه در کاهش دورریزها هم اثرگذار است.

توسعۀ محصولات

سیستم‌های مجهز به هوش مصنوعی با آنالیز داده‌هایی که به دست می‌آورند، در توسعه و ارتقا محصولات نقش پررنگی خواهند داشت.

نقش پررنگی که به صاحبان کارخانجات کمک می‌کند در زمان و پول صرفه‌جویی کنند.

مدیریت سفارش‌ها

اضافه کردن هوش مصنوعی به روال کار کارخانه‌ها و صنایع تولیدی، ثبت سفارش‌ها و تحویل به‌موقع و بدون نقص آن‌ها را ممکن می‌کند.

مدیریت انبار

علاوه‌بر مدیریت سفارش‌ها، هوش مصنوعی می‌تواند سازوکاری درست‌وحسابی برای مدیریت انبار هم فراهم کند.

جمع‌آوری داده‌ها به‌صورت لحظه‌ای، باعث می‌شود در هر زمان وضعیت موجودی‌های و عدم موجودی‌های انبار را بدانید.

خودکارسازی کارهایی مثل زیر نظر داشتن تعداد محصولات داخل انبار و مرتب‌سازی آن‌ها، کلیت فرایند مدیریت آن را راحت‌تر می‌کند.

کاربرد هوش مصنوعی در کارخانجات و صنایع تولیدی

کاربرد هوش مصنوعی در ترید و حوزه‌های مالی

هر وقت بازار رمزارزها صعودی می‌شود، درصد خیلی زیادی از هموطنان فیلشان یاد هندوستان می‌کند و می‌خواهند با ترید کردن بار زندگی خود را ببندند.

تعداد کمی از آن‌ها در این مسیر موفق می‌شوند و باقی آن‌ها بعد از ریزش قیمت‌ها، برمی‌گردند سراغ زندگی قبلی خود.

شاید کاربردهای هوش مصنوعی در این حوزه کار را برای آن‌هایی که پشتکار کمتری دارند راحت‌تر کند و به افزایش تعداد تریدرها منجر شود.

کاربردهایی مثل:

ارزیابی ریسک معاملات

مدیریت ریسک یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که هر معامله‌گر باید بلد باشد؛ هوش مصنوعی می‌توند با ارزیابی ریسک معاملات مختلف، به تریدر کمک کند بهترین تصمیم را بگیرد.

تحلیل سنتیمنت بازار

با بررسی مقالات خبری، پست‌های منشترشده در شبکه‌های اجتماعی و دیگر منابع، هوش مصنوعی سنتیمنت کلی بازار را به تریدر ارائه می‌کند که در تصمیم‌گیری‌ها خیلی به کار می‌آید.

مدیریت پورتفولیو

اگر پورتفولیوی متنوعی دارید (که باید این‌طور باشد)، می‌توانید با استفاده از هوش مصنوعی به بهترین و مؤثرترین شکل آن را مدیریت کنید.

تجزیه‌وتحلیل دیتاست‌های بزرگ و استفاده از الگوریتم‌های مختلف، این امکان را برای هوش‌های مصنوعی به وجود می‌آورد که کاربر را در گرفتن بهترین تصمیم همراهی کنند.

انتشار خودکار گزارش‌های مالی

پس از به دست آوردن داده‌ها از منابع مختلف و آنالیز آن‌ها، هوش مصنوعی می‌تواند انواع گزارش‌های مالی را به‌شکل‌های گوناگون آماده کند و بار سنگینی از روی دوش نیروی انسانی بردارد.

آموزش ترید و مسائل مرتبط با بازارهای مالی

در این مورد به‌خصوص هم هوش‌های مصنوعی می‌توانند در نقش یک استاد حرفه‌ای حاضر شوند که به‌صورت خصوصی و با ترجیحات دانشجو، ترید را به او آموزش می‌دهند.

کاربرد هوش مصنوعی در ترید و حوزه‌های مالی

کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

با فراگیری اینترنت، دیجیتال مارکتینگ از همیشه مهم‌تر شده است و کسب‌وکارها برای بیشتر دیده شدن در فضای دیجیتال، سراغ راهکارهای مختلف آن می‌روند.

هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ به‌شکل‌های زیر کاربرد دارد:

دسته‌بندی مخاطبان

شناسایی گروه‌های گوناگون از مخاطبان پس از جداسازی براساس خصوصیات دموگرافیکی و ترجیحاتی که دارند.

تولید محتوا

بخش بزرگی از تمام اقدامات بازاریابی به انواع مختلف محتوا بستگی دارد و همان‌طور که بالاتر هم گفتیم، هوش‌های مصنوعی می‌توانند در این زمینه فایده‌دار باشند.

بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو

هوش مصنوعی در حوزۀ سئو هم به‌دردبخور است و می‌تواند با کارهایی مثل آنالیز داغ‌ترین موضوعات، پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط، ساختاربندی درست صفحات سایت و… به کمک کسب‌وکار بیاید.

پشتیبانی تمام‌وقت

به‌کارگیری چت‌بات‌های هوشمند در سایت، امکان پشتیبانی شبانه‌روزی در تمام روزهای هفته را به وجود می‌آورد.

ارائۀ چنین خدمتی به‌صورت سنتی، کلی هزینه روی دستتان می‌گذارد.

اولویت‌بندی لیدها

AI توانایی این را دارد که بسته به ارزش احتمالی هر لید یا سرنخ، آن‌ها را اولویت‌بندی کند تا کسب‌وکار با توجه به وضعیت هرکدام از آن‌ها، محتوایی اختصاصی برایشان بفرستد.

بیش‌فروشی (Upselling) و هم‌فروشی (Cross-selling)

جمع‌آوری داده‌های مشتریان توسط هوش مصنوعی، به آن‌ها کمک می‌کند توانایی دادن پیشنهادهای کارآمد برای بیش‌فروشی و هم‌فروشی را به دست آورند.

ماشین‌ها می‌فهمند هر مشتری علاوه‌بر سفارشش ممکن است به چه محصولات دیگری نیاز داشته باشد و این‌طوری به کسب‌وکار می‌کنند سود بیشتری به جیب بزند.

کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

در مقالۀ “بهترین ابزارهای هوش مصنوعی برای استفاده (این لیست را بوکمارک کنید!)” راجع‌به کلی پلتفرم صحبت کرده‌ایم که هرکدام از آن‌ها می‌توانند در بخش‌های مختلف دنیای وسیع دیجیتال مارکتینگ به کار بیایند؛ پس توصیه می‌کنیم حتماً آن مقاله را هم بخوانید.

کاربرد هوش مصنوعی در برنامه‌نویسی

برنامه‌نویسی یکی از اولین حوزه‌هایی بود که هوش‌های مصنوعی به آن ورود کردند.

انواع گوناگون AI، مثل چت‌بات‌های معروف، می‌توانند کاربردهای خیلی زیادی در این زمینه داشته باشند؛ در ادامه به این کاربردها می‌پردازیم:

کدنویسی

اولین و ساده‌ترین کاری که هوش‌های مصنوعی انجام می‌دهند همین کدنویسی است.

به هوش مصنوعی می‌گویید چه می‌خواهید و کمی بعد کد را تحویل می‌گیرید؛ به همین راحتی!

بهینه‌سازی کدها

AI می‌تواند پیشنهادهایی برای بهتر شدن کارآمدی و البته خوانایی کدها ارائه کند.

پیدا کردن باگ‌ها

اگر احیاناً باگی در کد وجود داشته باشد، هوش مصنوعی توانایی پیدا کردن آن را دارد.

ریشه‌یابی مشکلات جدی

برنامه‌نویس‌ها می‌توانند با پلتفرم‌های مجهز به هوش مصنوعی که مختص این کار هستند، ریشۀ برخی مشکلات اساسی را پیدا و آن‌ها را برطرف کنند.

مستندسازی پیشرفت فرایند به‌صورت خودکار

تهیۀ مستندات کامل از روند جلو رفتن کارها براساس کامنت‌ها و ساختار کلی کد.

تکمیل خودکار

وقتی دارید کد می‌نویسید، هوش مصنوعی نخسۀ تکمیل‌شدۀ هر خط را حدس می‌زند و اگر حدس آن‌ درست باشد، صرفه‌جویی چشمگیری در زمان خواهید کرد.

کاربرد هوش مصنوعی در برنامه‌نویسی

شاید در رابطه با حوزه‌های مختلف پزشکی و مسائل پیچیده‌تر، هوش‌های مصنوعی مخصوص و تمرین‌داده‌شده مورد نیاز باشند؛ اما برای کدنویسی (که اتفاقاً کاری سخت و تخصصی است)، انواع چت‌بات‌های معروف مثل ChatGPT و Copilot هم نیازها را برطرف می‌کنند.

علاوه‌بر این‌ها، Gemini هم در این حوزه بسیار توانمند است؛ چت‌بات مجهز به AI که محصول گوگل است و قبلاً در مقاله‌ای با عنوان “هوش مصنوعی گوگل (gemini) چیست؟ + نحوه استفاده از آن” کامل به تمام جزئیات آن پرداخته‌ایم.

کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت سازمان

مدیران سازمانی هم می‌توانند سراغ هوش مصنوعی بروند و برای انجام کارهای خود از آن کمک بگیرند.

موارد زیر جزو کاربردهای هوش مصنوعی در این راستا به حساب می‌آیند:

جذب نیروی انسانی مناسب

شناسایی کاندیداهای برتر، بررسی رزومه‌ها و زمان‌بندی مصاحبه‌های کاری جزو کارهایی هستند که هوش مصنوعی از پس آن‌ها برمی‌آید.

مدیریت عمکلرد نیروی کار

هوش مصنوعی می‌تواند وارد عمل شود و با زیر نظر گرفتن چگونگی عمکلرد هرکدام از کارکنان، با بازخورد دادن و نشان دادن قسمت‌هایی که نیاز به بهبود دارند، بخش مهمی از کار را بر عهده بگیرد.

پیش‌بینی وضعیت مالی

بالاتر راجع‌به توانمندی‌های AI در حوزۀ مالی صحبت کردیم و مدیران سازمان‌ها هم می‌توانند از این توامندی‌ها نهایت استفاده را ببرند.

خودکارسازی خدمات‌رسانی به مشتریان

با استفاده از چت‌بات‌های هوشمند، می‌توان درخواست‌های مشتریان را مدیریت کرد و به پرسش‌های آن‌ها پاسخ دد.

تحلیل داده‌ها

بررسی داده‌های مختلف برای دستیابی به خروجی‌های مشخص، یکی از وظایفی است که بر دوش مدیران سازمانی قرار دارد.

هوش مصنوعی می‌تواند به‌شکلی مؤثر و دقیق داده‌ها را تحلیل کند.

کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت سازمان

کاربرد هوش مصنوعی در گردشگری

کسب‌وکارهای حوزۀ گردشگری (و مسافران) هم می‌توانند از خدمات هوش مصنوعی استفاده کنند تا کیفیت خدماتشان را بالا ببرند و همچنین، کار خود را راحت کنند.

کاربردهای زیر به چنین دستاوردی منجر خواهد شد:

برنامه‌ریزی سفر

هوش مصنوعی در نقش یک دستیار شخصی حرفه‌ای ظاهر می‌شود و با برنامه‌ریزی روز‌به‌روز سفر، کمک می‌کند لحظات شیرینی را تجربه کنید.

ترجیحات خود را در اختیار این دستیار شخصی قرار دهید تا یک برنامۀ درست‌وحسابی تحویل بگیرید و از هر روز سفر خود نهایت لذت را ببرید.

تور لیدر مجازی

دیگر لازم نیست هر بار که به مکانی تاریخی و فرهنگی در مقصد سفر خود می‌روید، برای استفاده از دانسته‌های یک تورلیدر هزینه کنید.

با کمک هوش مصنوعی، می‌توانید تمام اطلاعات موجود دربارۀ یک بنای خاص، یا اثری هنری را به دست آورید.

ردیابی موقعیت دقیق چمدان‌ها

سیستم‌های برخوردار از هوش مصنوعی می‌توانند موقعیت مکانی بار مسافران را به‌صورت لحظه‌ای زیر نظر بگیرند و به این ترتیب، نگرانی‌های رایج در رابطه با گم شدن آن‌ها از بین خواهد رفت.

پیشنهاد مقصدها به‌صورت شخصی‌سازی‌شده و هوشمند

آژانس‌های مسافرتی می‌توانند با استفاده از هوش مصنوعی، تورهای موردپسند هر مشتری را که براساس داده‌های موجود آماده‌ کرده‌اند به آن‌ها نشان دهند.

با این کار، احتمال، تبدیل آن‌ها به مشتری نهایی هم بیشتر خواهد شد.

کاربرد هوش مصنوعی در گردشگری

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت خرده‌فروشی

این‌ها کاربردهایی هستند که انواع هوش مصنوعی در صنایع خرده‌فروشی از خود نشان می‌دهند:

شخصی‌سازی تجربۀ خرید برای هر مشتری

بعد از بررسی دقیق اخلاقیات، ترجیحات و سابقۀ خریدهای قبلی مشتری، هوش مصنوعی با ارائۀ پیشنهادهای شخصی‌سازی‌شده هم باعث بهتر شدن تجربۀ او می‌شود و هم نرخ فروش را بیشتر می‌کند.

تغییر قیمت‌ها براساس شرایط گوناگون

خرده‌فروش‌ها می‌توانند با کمک الگوریتم‌های مختلف هوش مصنوعی، به‌صورت لحظه‌ای شرایط بازار، قیمت رقبا، قیمت خرید هر محصول و البته تقاضا برای هر کالا را بررسی کنند.

با این کار، امکان قیمت‌گذاری دقیقاً مطابق با استراتژی‌های تعریف‌شده برای کسب‌وکار به وجود می‌آید.

مدیریت انبار و پیش‌بینی نیاز مشتری‌ها

بالاتر هم گفتیم که هوش مصنوعی در زمینۀ مدیریت انبار به کار می‌آید و طبیعتاً مشاغل این حوزه‌ هم می‌توانند از چنین توانایی‌ای نهایت استفاده را ببرند.

به‌علاوه، با بررسی پترن‌های مختلف می‌توان پیش‌بینی کرد که در آیندۀ نزدیک و دور، مشتری‌ها به چه کالاهایی بیشتر نیاز دارند تا از قبل آن‌ها را آمادۀ فروش کرد.

فراهم کردن امکان جست‌وجوی تصویری

اضافه کردن چنین قابلیتی به سایت فروشگاهی یک خرده‌فروشی، به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد با بارگذاری تصویر محصولی که دنبالش هستند، آن را راحت‌تر در سایت پیدا کنند.

پیش‌بینی نرخ پرش مشتریان

هوش مصنوعی وارد عمق جزئیات مربوط به میزان تعامل مشتری‌ها می‌شود و با تجزیه‌وتحلیل پارامترهای مختلف، می‌تواند نرخ پرش یا Churn Rate را پیش‌بینی کند.

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت خرده‌فروشی

کاربرد هوش مصنوعی در حوزه املاک

صنعت املاک هم از مزایای هوش مصنوعی بی‌نصیب نمانده است و کاربردهای زیر، به‌لطف این تکنولوژی انقلابی، برای آن ممکن می‌شوند:

ارزشیابی خودکار املاک

بررسی تاریخچۀ ملک، موقعیت‌ قرارگیری آن، خصوصیات املاک و…، به الگوریتم‌های هوش مصنوعی کمک می‌کند قیمت واقعی و منصفانۀ هر ملک را تعیین کنند.

بهینه‌سازی پورتفولیوی سرمایه‌گذاران در این حوزه

می‌توان سودآوری یک پورتفولیوی شامل املاک مختلف را با کمک ماشین لرنینگ و آنالیز دیتاست‌های خیلی بزرگ بهتر کرد.

کارهایی مثل پیش‌بینی ارزش هر ملک در آینده، درآمد حاصل از اجاره دادن آن‌ها و نوسان‌های احتمالی در این بازار توسط هوش مصنوعی انجام می‌گیرند و اطلاعات ارزشمندی در اختیار سرمایه‌گذار می‌گذارند.

همچنین، امکان مدیریت ریسک به‌شکل مطمئن‌تری توسط هوش مصنوعی هم وجود دارد.

بازدید از ملک‌های مختلف به‌صورت مجازی

دیگر لازم نیست برای بازدید هر ملکی شال‌وکلاه کنید و به موقعیت مکانی آن بروید.

هوش مصنوعی امکان بازدید از ملک به‌صورت مجازی را فراهم می‌کند.

حالا چه با استفاده از هدست‌های VR که قطعاً تجربۀ بهتری رقم می‌زنند و چه با استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی که سازوکاری مشابه Google Street دارند.

مدیریت راحت‌تر املاک در دست اجاره

مشاوران املاک یا هرکسی که چندین ملک دارد و آن‌ها را اجاره می‌دهد، می‌تواند با کمک هوش مصنوعی بسیاری از کارها را خودکار کند و بار سنگینی را از روی دوش خود بردارد.

مثلاً اگر فلان مستاجر مبلغ اجاره را تا فلان تاریخ در هر ماه واریز نکرد، پیامی برای او فرستاده شود.

به‌علاوه، انجام کارهای پیچیده‌تری مثل نوشتن قرادادهای اجارۀ هر ملک را هم می‌توان به هوش مصنوعی سپرد.

کاربرد هوش مصنوعی در حوزه املاک

کاربرد هوش مصنوعی در حوزه مدیا و سرگرمی

با وجود این همه کاربرد جدی در صنایع مختلف، همچنان درصد خیلی زیادی از مردم سراسر دنیا برای سرگرم شدن سراغ پلتفرم‌های مجهز به هوش مصنوعی می‌روند.

حتی برندهای فعال در این صنعت بزرگ هم می‌توانند کاربردهای زیر را از آن انتظار داشته باشند:

ساخت عکس

یکی از توانایی‌هایی که هوش‌های مصنوعی از خود نشان دادند و چشم‌ها را خیره کردند، قدرت بسیار بالای آن‌ها در ساخت تصاویر بود.

کلی AI تصویرساز وجود دارند که هرکدام خصوصیات خاص خود را دارند و هم برای سرگرمی و هم برای کارهای جدی به درد می‌خورند.

مقالۀ “معرفی بهترین سایت‌های هوش مصنوعی عکس‌ ساز (۱۴ مورد)” را بخوانید تا با این پلتفرم‌ها آشنا شوید.

داستان‌سرایی

گرفتن ایده برای خلق داستان، ساخت شخصیت‌ها و حتی نوشتن کل سناریوی یک داستان را می‌توان به هوش مصنوعی سپرد.

ساخت موزیک

آن دسته از پلتفرم‌ها که با هدف ساخت موزیک توسعه داده‌ شده‌اند، فعلاً بیشتر در مراحل اولیه هستند و فقط سرگرم‌کننده نشان می‌دهند؛ ولی در آیندۀ نه‌چندان دور، آن‌ها به ابزارهایی مهم برای موزیسین‌ها و هرکسی که دستی در صنعت موسیقی داشته باشد، تبدیل خواهند شد.

طراحی بازی

بهتر و طبیعی‌تر کردن NPCها (همان سیاهی‌لشگری که در انواع بازی‌ها دیده می‌شوند)، کلیت طراحی بازی را جذاب‌تر و بهتر می‌کند.

کلاً هوش مصنوعی می‌تواند مکانیزم بازی را ارتقا بدهد و با ساخت مراحل حرفه‌ای‌تر و چالش‌برانگیزتر، به افزایش جذابیت بازی‌ها کمک کند.

ساخت و ویرایش ویدیو

محتوای ویدیویی روزبه‌روز محبوب‌تر می‌شود و کسب‌وکارها خیلی خوب می‌دانند که باید سعی کنند بیشترین استفادۀ ممکن را از این نوع محتوا داشته باشند.

از آنجایی که ساخت ویدیو کار راحتی نیست و ویرایش آن می‌تواند سخت‌تر هم باشد، خیلی از برندها سراغ انواع هوش‌های مصنوعی می‌روند و در هر دو مرحله از آن‌ها کمک می‌گیرند.

AI مخصوصاً در ساخت انیمیشن خیلی به‌دردبخور نشان می‌دهد و قبلاً در مقالۀ “۷ ابزار هوش مصنوعی ساخت انیمیشن و ویدیو (رایگان و پولی)” خیلی کامل دربارۀ این موضوع صحبت کرده‌ایم.

ساخت تبلیغات شخصی‌سازی‌شده

می‌دانیم هرچقدر تبلیغاتی که مخاطبان هدف می‌بینند بیشتر برای آن‌ها شخصی‌سازی‌شده باشد، احتمال موفقیتشان هم بیشتر خواهد بود.

هوش مصنوعی با توانایی‌هایی که دارد، هر تبلیغ را دقیقاً به آن بیننده‌ای که باید نشان می‌دهد؛ این کار در بلندمدت و کوتاه‌مدت فایده‌های زیادی برای برند خواهد داشت.

کاربرد هوش مصنوعی در حوزه مدیا و سرگرمی

کاربرد هوش مصنوعی در صنایع خودروسازی

خودروسازان مطرح بین‌المللی خیلی خوب توانمندی‌های AI را درک کرده‌اند و این تکنولوژی هم کاربردهای زیر را کادوپیچ به آن‌ها تحویل می‌دهد:

ساخت سیستم‌های مسیریابی حرفه‌ای‌تر

مسیریاب‌هایی که با هوش مصنوعی کار می‌کنند، پا را فراتر می‌گذارند و صرفاً به استفاده از GPS قانع نمی‌شوند! تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به‌صورت لحظه‌ای، به آن‌ها کمک می‌کند راننده را به بهترین مسیر ممکن هدایت کنند.

پیشگیری از خرابی قطعات

اضافه کردن سنسورهای مختلف و کمک گرفتن از هوش مصنوعی برای تحلیل داده‌های آن‌ها، باعث می‌شود قبل از خرابی قطعات، صاحب خودرو بتواند آن‌ها را تعویض یا تعمیر کند.

ساخت نسخۀ اولیه از مدل‌های جدید

با استفاده از هوش مصنوعی در سیستم‌های ساخت پروتوتایپ‌ خودروها، این کار، یعنی ساخت نسخه‌های اولیه از مدل‌هایی جدیدی که کمپانی می‌خواهد روی خط تولید بفرستد، خیلی راحت‌تر، سریع‌تر و بهینه‌تر انجام می‌گیرد.

بهتر کردن وضعیت کلی تولید

جلوگیری از متوقف شدن خط تولید به‌خاطر خرابی‌های وقت‌وبی‌وقت و فراهم کردن امکان همکاری بین انسان و ماشین، کارهایی هستند که در نهایت وضعیت تولید را بهتر می‌کنند.

انتخاب هوشمندانۀ مواد اولیه

AI با پیش‌بینی چگونگی عملکرد مواد اولیۀ مختلف در شرایط گوناگون، به کمپانی سازنده در انتخاب درست آن‌ها برای محصولات کمک می‌کند.

شبیه‌سازی تصادف‌ها با شدت‌های مختلف

برای بررسی مقاومت خودرو در تصادف‌های مختلف و ایمنی آن، می‌توان از هوش مصنوعی برای شبیه‌سازی تصادف‌ها با شدت‌های مختلف کمک گرفت.

ساخت ماشین‌های خودران

شاید باورش برای ما که در ایران زندگی می‌کنیم سخت باشد؛ اما ماشین‌های خودران در کشورهای تراز اول جهان اصلاً چیز عجیبی نیستند و در برخی نقاط به تعداد زیاد دیده می‌شوند.

اصلی‌ترین تکنولوژی‌ای که رسیدن به چنین دستاوردی را ممکن کرد، هوش مصنوعی است.

کنترل مصرف انرژی در ماشین‌های برقی

سیستم‌هایی که از هوش مصنوعی برخوردارند در ماشین‌های برقی قرار می‌گیرند و میزان مصرف انرژی توسط آن‌ها را با دقت بالا کنترل می‌کنند.

کاربرد هوش مصنوعی در صنایع خودروسازی

کاربرد هوش مصنوعی در حوزه فشن و مد

آخرین مورد از لیست کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف، به قابلیت‌های این تکنولوژی در حوزۀ فشن و مد اختصاص دارد.

کاربردهایی مثل:

طراحی لباس

ابزارهای مختلف هوش مصنوعی با ارائۀ پیشنهادهای مختلف به طراحان کمک می‌کنند بهترین مواد اولیه را با توجه به طرحی که مد نظرشان است به کار بگیرند.

ساخت پروتوتایپ از انواع طرح‌ها، یکی از اصلی‌ترین کاربردهای این ابزارها است.

کاستومایز کردن لباس برای مشتری

آن‌هایی که دوست دارند خاص باشند، می‌توانند با هوش مصنوعی لباس انتخابی خود را شخصی‌سازی یا همان کاستومایز کنند.

تغییر پارچه، رنگ و حتی طرح لباس جزو امکاناتی هستند که در اختیار مشتری‌ها قرار دارند.

پیش‌بینی مد آینده

با بررسی پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی، داده‌های به‌دست‌آمده از تیم فروش و پترن‌های مرتبط دیگر، هوش مصنوعی می‌تواند مد چند وقت بعد را با دقت زیاد پیش‌بینی کند؛ به این ترتیب، کسب‌وکار فعال در این زمینه می‌تواند برای تصاحب بازار در ماه‌های بعدی برنامه بریزد.

مدیریت زنجیرۀ تأمین

پیش‌بینی مد و خواستۀ مشتری‌ها در آینده، همراه‌با مدیریت هرچه‌ بهینه‌تر انبار و کاهش دورریزها، باعث می‌شوند مدیریت کل زنجیرۀ تأمین به بهترین شکل ممکن انجام بگیرد.

هوش مصنوعی همۀ این کارها را انجام می‌دهد و از این جهت هم به کسب‌وکارهای حوزۀ فشن و مد کمک می‌کند.

کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه فشن و مد

اینجا آخر خط است! پس بیایید با اشاره به یک نکتۀ مهم مقاله را جمع‌بندی کنیم.

بهره‌وری حداکثری از هوش مصنوعی نیازمند بلد بودن کار با آن است!

همۀ این کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه‌ های مختلف، فقط در صورتی ممکن می‌شوند که بتوانید از این تکنولوژی به‌درستی استفاده کنید.

بسته به ابزارهایی که سراغ آن‌ها می‌روید و کاربردهایی که از این تکنولوژی انتظار دارید، احتمالاً باید آموزش‌های تخصصی ببینید.

هرچند، برای یاد گرفتن یک سری قواعد و اصول کلی که همه‌جا کاربرد دارند، می‌توانید مقالۀ “چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم؟ هوش مصنوعی در کار و زندگی روزمره” را مطالعه کنید.

این را هم بگوییم که هوش مصنوعی علاوه‌بر این ۱۶ صنعت، در بسیاری از حوزه‌های دیگر هم کاربرد دارد.

ضمن اینکه ما هم تنها برخی از اصلی‌ترین کاربردها را بررسی کردیم و بدون شک، توانمندی‌های این تکنولوژی برای هر زمینه خیلی بیشتر از این حرف‌ها است! مخصوصاً با توجه به پیشرفت سریع و حیرت‌انگیز AI.

حالا بیایید کمی گپ بزنیم؛ شما چه استفاده‌هایی از انواع هوش مصنوعی در زندگی شخصی و کاری خود دارید؟ برایمان کامنت بگذارید.

منابع: LeewayHertz | AIT Global Inc

google rating | reviews
Google rating: 4.3
مجله شرکت شهروندان کد خبر: « 122071 »
« ویراستار: سعید حسینی »

مجله شرکت شهروندان بازدیدها: 12756 4 هفته پیش

مجله شرکت شهروندان لینک منبع خبر:
https://limoo.host/blog/ai-use-cases-and-applications/