آموزش راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس در ۵ قدم ...



دردسرها و محدودیت‌های فروش حضوری یک‌طرف، هزینه سرسام‌آور راه‌اندازی و تجهیز کردن یک فروشگاه فیزیکی لباس باعث شده که بازار فروش آنلاین پررونق‌تر از همیشه باشد.

خودتان هم با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شوید که راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی به‌مراتب سود بیشتر و زحمت کمتری را به دنبال دارد.

حالا چرا در این مقاله می‌خواهیم به راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس بپردازیم؟

چون در بین محصولاتی که می‌توانید برای فروش آنلاین انتخاب کنید، پوشاک و لباس همیشه یکی از بهترین و سودآورترین گزینه‌هاست.

شاید تلویزیون منزل‌تان را ۱۰ سال یک بار عوض کنید، اما تقاضا برای خرید لباس هیچ‌وقت از بین نمی‌رود!

با این مقدمه، بیایید برویم سر اصل مطلب و صفر تا صد راه اندازی فروشگاه اینترنتی پوشاک را بررسی کنیم.

چرا داشتن سایت برای فروش اینترنتی پوشاک واجب است؟

می‌پرسید: در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام یا فروشگاه‌های بزرگ مثل دیجی‌کالا و ترب هم که می‌توانیم لباس بفروشیم؛ چرا باید سایت داشته باشیم؟!

خب خیلی‌ از کسب‌وکارهای اینترنتی برای فروش آنلاین به سراغ اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی می‌روند؛ الحق که برای شروع کار انتخاب بدی هم نیست، ولی به روزهایی فکر کنید که مشتریان زیادی جذب کرده‌اید و حتی با چند نفر ادمین هم از پس پاسخ‌گویی به آن‌ها برنمی‌آیید!

با داشتن سایت دیگر لازم نیست که وقت‌تان را برای اعلام موجودی محصول به مشتری، ثبت سفارش و… در دایرکت اینستاگرام تلف کنید؛ چون مشتری‌ها می‌توانند فقط با چند کلیک از اولین تا آخرین مرحله خرید را (از چک کردن موجودی کالا گرفته تا ثبت و پیگیری سفارش‌ و پرداخت و…) در یک مکان پیش ببرند.

پس راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس هم به نفع شماست، هم مشتری.

از این گذشته، داشتن سایت برای فروشگاه‌های لباس چندین مزیت دیگر هم دارد:

سود بیشتر

وقتی در مارکت‌پلیس‌هایی مثل دیجی کالا و ترب می‌فروشید، باید به آن‌ها کارمزد و کمیسیون بپردازید.

در مقابل، زمانی که از طریق سایت فروش مستقیم دارید، دیگر نیازی به پرداخت این هزینه‌ها ندارید و سود شما بیشتر می‌شود.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس

آزادی عمل کامل

مالکیت و کنترل کامل سایت در اختیار شماست، ولی زمانی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنید، باید تابع قوانین، سیاست‌ها و تغییرات آن‌ها باشید.

به علاوه، با سختگیری‌هایی که اینستاگرام دائما به الگوریتم‌هایش اضافه می‌کند و محدودیت‌هایی که ما کاربران ایرانی با آن مواجه هستیم، منطقی است که با داشتن سایت، جای پای‌تان در اینترنت را محکم کنید تا اگر صفحه اینستاگرام‌تان به هر دلیلی از دسترس‌تان خارج شد، بتوانید در سایت‌تان همچنان به فعالیت‌ ادامه دهید.

شناخت بیشتر مشتریان

وقتی مشتریان از سایت شما خرید می‌کنند، شما مالک داده‌هایشان هستید؛ از جمله اطلاعات تماس، سوابق خرید و رفتار مشتری.

این مزیت برای شناخت عمیق‌تر مشتریان و پیش‌بینی رفتار احتمالی مشتری در آینده بسیار مهم است.

در واقع با داشتن سایت می‌توانید اطلاعات مفیدی دربارهٔ رفتار خرید مشتریان‌‌تان جمع کنید و هر وقت لازم بود، مثلاً برای اجرای کمپین‌های تبلیغات هدفمند، از این داده های ارزشمند استفاده کنید.

فرصت آزمون و خطا

شما در سایت فروشگاهی خودتان این آزادی را دارید که انواع استراتژی‌های بازاریابی را بدون محدودیت امتحان کنید و ببینید کدام یک برای افزایش فروش بهتر جواب می‌دهد.

ارائۀ خدمات باکیفیت

تعامل مستقیم با مشتریان و ارائۀ خدمات پس از فروش با سایت شخصی راحت‌تر است.

مثلاً می‌توانید پشتیبانی مشتری را بهتر مدیریت کنید و از حل سریع مشکلات آن‌ها مطمئن شوید.

مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس

قبل از اینکه به سراغ راه اندازی فروشگاه اینترنتی پوشاک بروید، باید یک‌سری پیش‌نیازها را فراهم کنید.

اول از همه، مخاطب هدفتان را بشناسید و بدانید که دقیقاً چه کسانی قرار است محصولات شما را بخرند.

بعد هم باید به فکر روش‌های تأمین و ارسال کالا باشید.

اگر مشخص کرده‌اید که می‌خواهید محصولات را از کجا تهیه کنید و چطور به دست مشتری برسانید، وقت راه‌اندازی بوتیک آنلاین شما رسیده!

۱) زیرساخت‌ها را مهیا کنید

اگر پایه و ستون سایت‌تان را درست انتخاب نکرده باشید، رشد و روی غلتک افتادن آن هم سخت‌تر می‌شود.

منظورمان از زیرساخت سایت‌های فروشگاهی انتخاب یک دامنه و هاست مناسب است.

cta

خرید انواع هاست 🍋

بهترین سرویس‌های میزبانی وب را از لیموهاست بخواهید

ما متناسب با نیازهای شما، سرویس‌های مختلفی را با سرعت و قدرت فوق‌العاده و قیمت‌های به‌صرفه آماده کرده‌ایم.

شروع قیمت از سالیانه ۵۹۰ هزار تومان

خرید هاست

هاست چیست؟

اگر بخواهیم خیلی خلاصه بگوییم هاست چیست، باید بگوییم هاست میزبان سایت شماست؛ فضا و حافظۀ مشخصی از یک سرور که تمام محتوای سایت در آنجا ذخیره و پردازش و در نهایت به کاربران نمایش داده می‌شود.

بدون خرید هاست، سایت شما وجود خارجی ندارد و در فضای اینترنت نمایش داده نمی‌شود.

شرکت‌های هاستینگ این فضای امن میزبانی را به شما برای مدت مشخصی اجاره می‌دهند.

هزینه‌ای که به این شرکت‌ها می‌پردازید، به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله پلن انتخابی، اندازه، ترافیک و تعداد بازدید سایت.

حالا منظورمان از هاست مناسب برای فروشگاه اینترنتی چیست؟

منظور هاستی است که با قالب و افزونه سایت‌های فروشگاهی سازگار باشد، سرعت و امنیت بالایی داشته باشد و در زمان اوج ترافیک بتواند با سرعت و پایداری بالا، به درخواست‌ها پاسخ بدهد و آپتایم بالایی داشته باشد.

برای انتخاب هاست مناسب فروشگاه اینترنتی لباس، ما این سرویس‌های لیموهاست را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

هاست اشتراکی: مناسب برای فروشگاه‌های کوچک با کمتر از ۱۰۰۰ بازدید روزانه هاست ووکامرس: بهترین انتخاب برای فروشگاه‌های متوسط با ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ بازدید روزانه سرور فروشگاهی: بهینه برای فروشگاه‌های بزرگ با بیش از ۲۵۰۰۰ بازدید روزانه

تمام این سرویس‌ها در لیموهاست با آپ‌تایم ۹۹.۹ درصد، زیرساخت‌های امنیتی و بکاپ‌گیری از داده‌های سایت ارائه می‌شوند.

سایت شما دائم رصد می‌شود و در صورتی که با مشکلی مواجه شدید، می‌توانید از خدمات پشتیبانی ۲۴ ساعتۀ لیموهاست استفاده کنید.

هاست سایت را که معرفی کردیم؛ حالا نوبت آشنایی بیشتر با دامنه است.

خرید هاست و دامنه

دامنه چیست؟

دامنه همان آدرس اینترنتی اصلی سایت است که از دو بخش نام دامنه و پسوند دامنه ساخته می‌شود.

دامنه حکم آدرس خانۀ اینترنتی شما را دارد و کاربران با جست‌وجوی آن در مرورگرشان، می‌توانند وارد سایت شوند.

بهتر است نام دامنه‌ای که انتخاب می‌کنید، کاملاً همسو با نام برند و ماهیت کسب‌وکارتان باشد تا کاربران به‌راحتی آن را به خاطر بسپرند.

برای انتخاب یک نام دامنه استاندارد و مناسب به این نکات توجه کنید:

کوتاه باشد عدد، خط تیره و آندرلاین نداشته باشد املای کلمات کاملاً درست باشد حاوی اصطلاحات عامیانه یا خیلی تخصصی نباشد کلمات اختصاری و مخفف در آن به کار نرفته باشد

 بعد از اینکه نام دامنه را انتخاب کردید، نوبت انتخاب پسوند آن است.

فروشگاه‌های اینترنتی ایرانی معمولاً از پسوندهای .com و .ir استفاده می‌کنند.

البته شما امکان انتخاب بیش از ۸۰۰ پسوند دامنه را در لیموهاست دارید و می‌توانید از گزینه‌های دیگر مثل .shop، پسوند .org و .net و… هم استفاده کنید.

بعد از اینکه نام دامنه را انتخاب کردید، باید استعلام بگیرید تا ببینید آزاد است یا نه.

اگر کسی قبل از شما آن را ثبت کرده باشد، نمی‌توانید دامنه را ثبت کنید.

برای استعلام گرفتن نام دامنه، به صفحۀ خرید دامنه لیموهاست بروید، نام و پسوند دلخواه را وارد کنید و از وضعیت آن مطلع شوید.

cta

جست‌و‌جو و ثبت دامنه

از بین بیش از ۸۰۰ پسوند مختلف، دامنه دلخواهتان را جست‌و‌جو و ثبت کنید.

شروع قیمت از ۴۹ هزار تومان

خرید دامنه

۲) بستر فروشگاه را بسازید

بعد از خرید هاست و دامنه، حالا نوبت ساختن بستر سایت فروشگاهی و انتخاب روش مدیریت محتوا رسیده است.

برای ساخت سایت فروشگاهی ۳ تا انتخاب دارید: 

روش اول: سیستم‌های مدیریت محتوا

با سیستم‌های مدیریت محتوا یا همان CMSها می‌توانید بدون داشتن دانش فنی زیاد و نیاز به کدنویسی، یک سایت فروشگاهی کاربرپسند داشته باشید.

یکی از محبوب‌ترین CMSها که احتمالاً نامش را زیاد شنیده‌اید، وردپرس است که بیش از ۴۲ درصد سایت‌های جهان روی آن ساخته شده‌اند.

با نصب افزونه فروشگاه‌ساز ووکامرس روی وردپرس، می‌توانید با کمترین هزینه یک سایت داشته باشید و کار تولید و اصلاح محتوا را به‌راحتی روی سایت انجام دهید.

این CMS محبوب و رایگان بیش از ۱۰۰ زبان زندۀ دنیا را از جمله فارسی پوشش می‌دهد و سازگاری آن با انواع افزونه‌ها و قالب‌ها باعث شده دست کاربر برای طراحی و شخصی‌سازی سایت کاملاً باز باشد.

روش دوم: فروشگاه‌سازهای ایرانی

استفاده از فروشگاه‌سازها یکی از آسان‌ترین روش‌های راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس است.

فروشگاه‌سازهای ایرانی یک پنل کاربری بسیار ساده و کاربرپسند در اختیار شما قرار می‌دهند که با هر سطحی از توانایی فنی از پس مدیریت آن برمی‌آیید.

فروشگاه ساز پرتال

هزینۀ راه اندازی فروشگاه اینترنتی پوشاک با فروشگاه‌ساز نسبت به طراحی سایت از صفر، خیلی کمتر است.

اگر در ابتدای مسیر راه‌اندازی آنلاین‌شاپ خود هستید، استفاده از فروشگاه‌سازهای ایرانی برایتان کاربردی است و این امکانات را در اختیارتان قرار می‌دهد:

درگاه پرداخت اینترنتی حذف و اضافه کردن محصولات مدیریت امور مالی و پرداخت‌ها تاریخچۀ سفارش‌های مشتریان مدیریت و دسته‌بندی محصولات

روش سوم: کدنویسی سایت

اگر می‌خواهید طراحی سایت را به‌صورت تخصصی و شخصی‌سازی‌شده انجام دهید، بهتر است به سراغ روش آخر یعنی کدنویسی سایت بروید.

در این روش، طراحی سایت را به یک تیم حرفه‌ای از طراحان وب و برنامه‌نویسان می‌سپارید تا آن‌ها یک سایت اختصاصی و بهینه برایتان بسازند و قالب سایت را از صفر برایتان طراحی و اجرا کنند.

۳) یک قالب اختصاصی انتخاب کنید

بعد از اینکه چارچوب کلی سایت‌‌تان شکل گرفت، باید قالب درخوری برای آن انتخاب کنید.

قالب سایت شما بخشی از هویت برندتان را نشان می‌دهد و نباید آن را از سایت‌های دیگر کپی کنید. وقتی از هماهنگی قالب با هویت برند صحبت می‌کنیم، یعنی باید حواستان به پالت رنگی، فونت، لوگو و حتی فاوآیکون سایت (لوگوی کوچک در سمت چپ URL) هم باشد.

قالب سایت فروشگاهی مثل ویترین مغازه است و تأثیر زیادی بر جذب شدن یا نشدن مشتری دارد.

بنابراین مهم است که یک قالب جذاب، کاربرپسند و البته پرسرعت برای سایت انتخاب کنید.

برای نمونه این قالب فروشگاهی را ببینید:

نمونه قالب فروشگاه اینترنتی لباس

۴) محصولاتتان را اضافه کنید

تا اینجا چهارچوب اصلی سایت آماده است و حالا باید به سراغ ریزه‌کاری‌ها بروید.

در این مرحله از راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس، باید تصویر محصولاتتان را به سایت اضافه کنید و برای هرکدام از آن‌ها توضیحاتی بنویسید.

اگر یک مغازۀ فیزیکی داشتید، می‌توانستید این توضیحات را شفاهی به مشتری منتقل کنید یا به او پیشنهاد دهید که لباس را امتحان کند.

حالا که این امکان در آنلاین‌شاپ فراهم نیست، باید برای عکاسی از محصولات و نوشتن توضیحات به قدر کافی وقت بگذارید.

هنگام عکاسی از پوشاک، این نکات را رعایت کنید:

جزئیات پارچه و دوخت آن را نشان دهید از رنگ‌بندی مختلف و تن‌خور آن عکس بگیرید از نور طبیعی برای عکاسی استفاده کنید کیفیت و حجم تصاویر را بهینه کنید تا سرعت سایت‌تان پایین نیاید

برای نوشتن توضیحات محصول هم این موارد را در متن ذکر کنید:

ویژگی‌های مهم ظاهری محصول مثل سایز، رنگ‌بندی، جنس پارچه و حتی نسبت الیاف پارچه به یکدیگر فصل مناسب پوشیدن لباس مزیت رقابتی محصول (چرا مشتری باید از شما خرید کند؟) نقاط قوت و کیفیت محصول ایرادهای محصول (طوری که بر فروش اثر منفی نگذارد!) راهنمایی انتخاب سایز درست نحوۀ شست‌وشوی لباس

اگر بتوانید برای نوشتن توضیحات محصول به یک قالب مشخص برسید، خیلی خوب است.

این‌طوری یک سایت فروشگاهی منسجم دارید که همۀ اجزای آن هماهنگ هستند و روی روال پیش می‌رود.

۵) از بازاریابی محتوایی غافل نشوید

فروشگاه اینترنتی خود را راه‌اندازی کرده‌اید و به بهره‌برداری رسیده است.

البته کار همین‌جا تمام نمی‌شود! سایت شما باید دائم جلوی چشم مشتریان باشد تا رشد کند و به رتبه‌های بالای گوگل برسد.

چطور می‌توانید به این هدف برسید؟

چارۀ کار در بازاریابی محتوایی و تولید محتوای منظم است.

علاوه بر محتوای توضیحات محصول و صفحات اصلی (لندینگ‌ها)، به فکر راه‌اندازی بلاگ سایت هم باشید و به‌طور مرتب روی آن محتوای یونیک، هدفمند و سئوشده منتشر کنید.

در بلاگ پاسخگوی دغدغه‌ها و سؤالات واقعی مخاطبان باشید تا ترافیک ارگانیک زیادی از طریق آن جذب کنید و به فروش بیشتر برسید.

پیش به سوی فروش چندبرابری!

یک مغازۀ فیزیکی در گوشه‌ای از شهر، فقط می‌تواند اهالی همان منطقه یا نهایتاً اطراف آن را جذب کند.

اما با راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس می‌توانید از سراسر ایران مشتری داشته باشید و به معدن مشتری گوگل وصل شوید!

توصیه می‌کنیم اگر در حال حاضر فروشگاه فیزیکی لباس دارید و حالا می‌خواهید کسب‌وکارتان را به فضای آنلاین بیاورید، یا دنبال روشی مناسب برای کسب درآمد از فروش اینترنتی هستید همین حالا دست به کار شوید و هرچه سریع‌تر به سراغ راه اندازی فروشگاه اینترنتی پوشاک بروید. 

اگر به راهنمایی بیشتری نیاز دارید و سوالی برایتان بی‌پاسخ مانده، در قسمت کامنت‌‌های همین مقاله مطرح کنید تا خیلی زود جواب‌تان را بدهیم!

منابع: shopify

google rating | reviews
Google rating: 4.6
مجله شرکت شهروندان کد خبر: « 121838 »
« ویراستار: نادر حسین پور »

مجله شرکت شهروندان بازدیدها: 15122 3 ماه پیش

مجله شرکت شهروندان لینک منبع خبر:
https://limoo.host/blog/create-online-clothing-shop/