آموزش طراحی و ساخت سایت فروشگاهی ...



در سال 2023، مجموع فروش سایت‌های فروشگاهی یا تجارت الکترونیکی در دنیا، به تقریبا 5.8 تریلیون دلار رسید.

بنابراین بدیهی است که اگر محصول خاصی برای ارائه و فروش داشته باشید، دنبال آموزش طراحی و ساخت فروشگاه اینترنتی باشید.

اما موفقیت یک فروشگاه اینترنتی را عوامل گوناگونی رقم می‌زنند، از جمله کیفیت محصول، نام برند، هزینه‌های ارسال محصول، سیاست‌های مرجوعی محصول، اعتماد مشتری و خدمات مشتری.

با وجود این، طراحی سایت فروشگاهی نیز بر تجربه کاربری بسیار اثر می‌گذارد و تضمینی برای فروش بالای شما است.

اما در این مسیر باید به چه چیزهایی دقت کنید و چه مراحلی را طی کنید؟ در پاسخ به این سوال، این مقاله را به آموزش طراحی سایت فروشگاهی اختصاص داده‌ایم، پس همراهمان بمانید.

انتخاب دامنه مناسب سایت فروشگاهی

اولین گامی که قبل از طراحی سایت فروشگاهی باید بردارید، انتخاب دامنه مناسب است.

دامنه موردنظر شما باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

برند شما را نشان دهد. کاربران به‌راحتی آن را به یاد بسپارند. جالب و جذاب باشد. به سئوی فروشگاه اینترنتی شما نیز کمک کند.

همچنین هنگام انتخاب نام دامنه باید به استراتژی بازاریابی خود دقت کنید.

مثلا اگر اولویت برایتان جذب کاربر به‌صورت طبیعی از موتورهای جستجو یا بازاریابی درونگرا است، شاید بهتر باشد در دامنه خود از کلمه کلیدی استفاده کنید.

اما اگر به جذب ترافیک از رسانه اجتماعی، تبلیغات کلیکی و پولی، بازاریابی با ایمیل یا برنامه‌های افیلیت بیشتر توجه دارید، استفاده از کلمه کلیدی در نام دامنه ممکن است اولویت اصلی نباشد.

زمان انتخاب باید به نکات زیر نیز دقت کنید:

نام برند خود محصول اصلی و حوزه فعالیتتان گروه مشتریان هدف احساسی که فکر می‌کنید محصول شما انتقال می‌دهد.

یکی از نکات مهم آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی این است که در نام دامنه خود از کلماتی مانند shop، store، market و mall هم استفاده کنید که ماهیت فعالیت شما را نشان می‌دهد.

نکته دیگر پسوند فروشگاه الکترونیکی آینده شما است که .com شناخته‌شده‌ترین و رایج‌ترین پسوند برای سایت‌های تجارت الکترونیکی است.

اگر می‌خواهید از پسوند .ir مخصوص سایت‌های کشورمان استفاده کنید، باید بگوییم در آینده قادر به استفاده از تبلیغات گوگل به دلیل تحریم‌ها نخواهید بود.

هاست و میزبانی مناسب برای سایت‌های فروشگاهی

دومین مرحله از طراحی سایت فروشگاهی انتخاب هاست و میزبانی مناسب است.

ابتدا باید بدانید هاست‌های مختلف چه ویژگی‌هایی دارند.

هاست اشتراکی

اگر تصمیم به استفاده از هاست اشتراکی گرفتید، به همراه چند سایت دیگر از منابع یک سرور مانند فضای دیسک، پهنای باند و قدرت پردازش استفاده خواهید کرد.

در سرویس‌های هاست اشتراکی، هر سایت دایرکتوری و فضای جداگانه خود را روی سرور دارد اما همه سایت‌ها از منابع یک سرور استفاده می‌کنند.

این هاست برای کسب‌وکارهای کوچک یا فروشگاه‌های با حداقل ترافیک و منابع مناسب است، چون هزینه کمی دارد.

اما از معایب آن باید به منابع محدود و مشکلات بالقوه عملکردی اشاره کنیم.

سرور مجازی خصوصی (VPS)

در این نوع خدمات میزبانی، با استفاده از فناوری مجازی‌سازی، یک سرور فیزیکی به چند سرور مجازی تقسیم می‌شود که هر کدام عملکرد مستقلی دارند.

ساده بخواهیم بگوییم، VPS خصوصیات مشترک هاست‌های اشتراکی و اختصاصی را دارد.

به‌نحوی که هر سرور بین چند مشتری تقسیم می‌شود، اما منابع بین آن‌ها مشترک نیست و بنابراین عملکردی امن‌تر و پایدارتر را شاهدیم.

این گزینه برای کسانی که کسب‌وکار رو به رشد دارند و می‌خواهد کنترل بیشتر، قابلیت سفارشی و منابع بیشتری داشته باشند، مناسب است.

البته برای مدیریت منابع سرور باید کمی دانش فنی داشته باشید.

هاست اختصاصی

اگر هنگام ساخت سایت فروشگاهی خود تصمیم به استفاده از هاست اختصاصی بگیرید، یک سرور فیزیکی کامل در اختیار خواهید داشت.

این سرویس میزبانی برای سایت‌های با ترافیک بالا و نیازمند به امنیت فراوان، مناسب است و کاربر روی محیط سرور کنترل کامل دارد.

البته برای استفاده از آن باید هزینه زیادی پرداخت کنید

هاست ابری

برخلاف راه‌حل‌های سنتی میزبانی که تکیه به استفاده از یک سرور فیزیکی دارند، هاست ابری بار و منابع را بین شبکه‌ای از سرورها که اغلب از آن‌ها به اسم ابر یاد می‌شود، توزیع می‌کند.

این سرور‌ها در همکاری با یکدیگر منابع را فراهم می‌کنند و کاربر تنها بابت منابعی که استفاده می‌کند، هزینه می‌دهد.

این گزینه برای همه نوع کاربردی مناسب است از سایت‌های کوچک گرفته تا راه‌حل‌های شرکتی با مقیاس بزرگ.

نکته دیگری که در این بخش از آموزش طراحی سایت فروشگاهی اشاره می‌کنیم این است که هاست شما باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

آپ تایم 99 درصد

باید مطمئن شوید که سرویس میزبانی موردنظر با آپ تایم 99درصد همیشه سریع و در دسترس است.

شما باید سرویسی را انتخاب کنید که زمان بارگزاری سریع داشته باشد و جلوی عملکرد آهسته را بگیرد.

مقیاس‌پذیری ساده

شما باید بتوانید در صورت نیاز منابع هاست خود را توسعه دهید مانند پردازشگر، رم، فضای ذخیره‌سازی و هرگونه منابع الزامی دیگر.

گاهی در مواقعی مانند مناسبت‌های خاص یا اعیاد مختلف، فروش ویژه یا با تخفیف، ترافیک فروشگاه شما ممکن است افزایش یابد که در چنین مواقعی باید از لود سریع آن مطمئن باشید.

مقیاس‌پذیری ساده هاست باید به شما اجازه دهد که تجربه خرید کاربر را مانند همیشه ساده و مطمئن حفظ کنید.

فتح رتبه 1 گوگل با دوره سئو آکادمی ژاکت

امنیت بالا

مهم‌ترین نکته در آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی، توجه به امنیت آن است.

زمانی که یک فروشگاه آنلاین دارید، اطلاعات مالی و شخصی کاربران در سایت شما ثبت خواهد شد و آن‌ها باید برای سوء استفاده نکردن از این اطلاعات به شما اعتماد می‌کنند.

شما باید از خدمات میزبانی ارائه‌دهندگانی استفاده کنید که امنیت بالای سرویس‌های خود را تضمین کنند تا اطلاعات بانکی، شخصی و شماره کارت کاربران به خطر نیافتد.

هاست شما باید امکاناتی مانند فایروال، مجوزهای SSL، امکان شناسایی بدافزار و مانیتورینگ داشته باشد.

پشتیبانی شبانه‌روزی

حتی اگر بهترین سرویس میزبانی را برای فروشگاه خود انتخاب کنید که تمام ابزارها و پلاگین‌ها را در اختیارتان قرار دهد، باز هم در مواقعی ممکن است با مشکل روبه‌رو شوید.

شرکت ارائه‌دهنده خدمات میزبانی باید در چنین مواقعی در دسترس باشد و خدمات پشتیبانی شبانه‌روزی داشته باشد.

فراموش نکنید حتی از دسترس خارج شدن فروشگاه شما برای مدت اندکی، ممکن است ضررهای سنگینی به همراه داشته باشد.

بکاپ‌گیری خودکار

برای فروشگاه‌های آنلاین هیچ چیزی مهم‌تر از گرفتن نسخه پشتیبان از سایتشان نیست.

گاهی تغییرات در قالب سایت باعث خواهد شد دیتابیس سایت شما به هم بریزد و ضرر بزرگی کنید.

اگر به آخرین نسخه‌های بکاپ فروشگاه خود دسترسی نداشته باشید، رفع مشکلات ممکن است زمان‌بر و هزینه‌بر باشد.

بنابراین زمان انتخاب هاست باید به بکاپ‌گیری خودکار دقت کنید.

مشخص کردن نحوه طراحی سایت

قبل از شروع طراحی سایت فروشگاهی باید بدانید که این کار را می‌خواهید چطور انجام دهید.

آیا می‌خواهید فروشگاه خود را باکدنویسی طراحی کنید یا قصد استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس را دارید؟ اگر تصمیم به انتخاب روش اول بگیرید، باید دانش فنی بالایی داشته باشید و به زبان‌های برنامه‌نویس لازم مسلط باشید.

در صورتی که بخواهید طراحی فروشگاه خود به این روش را به فرد یا شرکت خاصی بسپارید، باید هزینه زیادی برای آن در نظر بگیرید.

اگر فروشگاه خود را به‌صورت اختصاصی و با برنامه‌نویسی بسازید، از مزایای زیر برخوردار خواهید شد:

امکان سفارشی‌سازی بالا انعطاف‌پذیری سایت شما طبق دلخواهتان برای نمایش صحیح هویت برندتان طراحی می‌شود. مستقل از منبع.

به‌عبارت دیگر وابسته به پلتفرم یا تامین‌کننده خاصی نخواهید بود. امکان بهبود راحت عملکرد و سرعت سایت

راهکار دیگر استفاده از وردپرس است.

کار با این CMS بسیار ساده است و نیاز به دانش فنی بالایی ندارد.

وردپرس محبوبیت بسیار بالایی دارد و چون متن باز است، هر توسعه‌دهنده‌ای قادر است تغییرات موردنظر خود را به هسته اصلی آن اضافه کند.

از طرفی با استفاده از افزونه‌های متعدد وردپرس مانند ووکامرس که مخصوص سایت‌های فروشگاهی است، می‌توانید فروشگاه خود را سریعا سفارشی کنید.

اگر می‌خواهید مراحل آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی را با انتخاب وردپرس پیش ببرید، باید از مزایای این CMS برای سایت‌های فروشگاهی مطلع شوید.

از جمله:

ارائه افزونه‌های فراوان برای افزایش عملکرد فروشگاه اینترنتی مانند افزونه ووکامرس. دارای قالب‌های متعدد با امکانات مختلف. سئو پسند بودن. استفاده راحت. امنیت قابل اعتماد. بهینه برای پلتفرم‌ها و مرورگرهای موبایل.
انتخاب قالب مناسب سایت فروشگاهی

در این بخش از آموزش طراحی سایت فروشگاهی به مرحله مهم انتخاب قالب مناسب می‌رسیم.

برای طراحی سایت فروشگاه خود می‌توانید از قالب استفاده کنید.

قالب‌های فروشگاهی زیادی در اینترنت با امکانات گوناگون وجود دارند.

اما قبل از انتخاب باید گزینه‌ای را انتخاب کنید که ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

1.

قابل سفارشی سازی باشد

گرچه نیاز به توضیح نیست، اما قالبی را تهیه کنید که امکان ویرایش و سفارشی‌سازی آن طبق نیازهایتان وجود داشته باشد.

بعضی از قالب‌ها ممکن است جذاب به نظر برسند، اما به شما اجازه نمی‌دهند که عناصر طراحی را تغییر دهید.

بنابراین توانایی فروش موثر محصولاتتان را محدود خواهد کرد و نمی‌توانید هویت برند خود را به‌خوبی نشان دهید.

2.

تنوع پالت رنگی

قالبی را انتخاب کنید که برای طراحی فروشگاه گزینه‌های رنگی متنوع زیادی داشته باشید.

شما باید بتوانید از انواع رنگ‌ها برای فونت‌ها، حواشی، هدرها و فوترها استفاده کنید.

اگر برای فروشگاه خود پالت رنگی خاصی در نظر دارید، مطمئن باشید که در قالب موردنظر بتوانید به آن رنگ‌ها دسترسی داشته باشید.

3.

طراحی‌های مختلف برای صفحه محصول

بسیاری از قالب‌ها اجازه می‌دهند طراحی‌های مختلف را برای صفحه محصول امتحان کنید تا محصولات خود را طبق دلخواهتان به مشتری نشان دهید.

شما باید روی موارد زیادی مانند استفاده از اسلایدشو کنترل داشته باشید.

همچنین اگر می‌خواهید برای نمایش محصولات خود ویدئو اضافه کنید، باید مطمئن شوید که قالب موردنظر از ویدئو پشتیبانی می‌کند.

4.

گزینه برچسب‌زدن و دسته‌بندی

اگر می‌خواهید تجربه خرید مشتریان شما بهتر باشد، باید بتوانید محصولات خود را به‌راحتی برچسب بزنید و دسته‌بندی کنید تا بتوانند آن‌ها را ساده‌تر پیدا کنند.

اکثر قالب‌ها چنین قابلیتی دارند تا فروشگاه شما را برای کاربر منظم، حرفه‌ای و مرتب نشان دهند تا کاربر به راحتی بتواند محصول مورد نظر خود را پیدا کند.

شروع طراحی سایت فروشگاهی

به مهم‌ترین بخش آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی یعنی شروع طراحی سایت فروشگاهی می‌رسیم.

طراحی سایت به تخصص و تجربه نیاز دارد و باید در نظر بگیرید که فروشگاه شما پل ارتباطی شما با مشتریان شما است، بنابراین هرگونه مشکل در آن به کسب‌وکارتان لطمه می‌زند.

هنگام طراحی باید به نقد و بررسی محصولات، امکان پرداخت آنلاین با استفاده از درگاه‌های اینترنتی، دسته‌بندی صحیح محصولات، فراهم‌سازی بخشی برای ارائه نظر مشتریان، امکان به‌اشتراک‌گذاری محصول در رسانه‌های اجتماعی و لود سریع فروشگاه دقت کنید.

اما مواردی که گفتیم تنها قسمت کوچکی از چیزهایی هستند که باید رعایت کنید.

برای اطلاعات بیشتر و اینکه بدون نیاز به کمک دیگران خودتان بتوانید فروشگاهتان را طراحی کنید، دوره طراحی وب سایت آکادمی ژاکت را می‌توانید تهیه کنید.

در این دوره نحوه استفاده از وردپرس برای طراحی سایت، CSS و HTML که برای طراحی سایت فروشگاهی ضروری هستند، نحوه افزایش سرعت سایت، نحوه طراحی بنر سایت و طراحی صفحه فرود را که اهمیت زیادی در افزایش فروش شما دارند، یاد خواهید گرفت.

از مزایای دیگر این دوره ارائه هاست و دامنه و پنل پیامکی رایگان است تا در بخشی از هزینه‌هایتان نیز صرفه‌جویی شود.

دوره طراحی سایت و کسب درآمد از طراحی سایت

اضافه کردن محصولات و توضیحات آن‌ها

اگر می‌خواهید فروشگاه اینترنتی شما متفاوت از رقبا باشد، باید مشتری را ترغیب به خرید از خود کنید و برای آن باید محصولات شما متفاوت باشند.

در این مرحله از آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی، باید محصولات و محتوای خود را در سایت بارگذاری کنید.

توصیه می‌کنیم محصولات را برای راحتی بیشتر، دسته‌بندی کنید و با استفاده از فیلترهایی مانند محدوده قیمت، رنگ، اندازه، برند و غیره، به کاربر اجازه دهید محصول دلخواه خود را جستجو کند.

همچنین مشخص کنید که یک محصول موجود است یا تمام شده است.

اما مهم‌ترین نکته زمان اضافه کردن محصولات، استفاده از تصاویر با کیفیت است.

محصول را از زوایای مختلف نشان دهید تا خریدار برای انتخاب ساده‌تر تصمیم بگیرد.

اگر می‌توانید با استفاده از ویدیو، استفاده از محصول را در عمل نشان دهید تا کاربر بداند با خرید آن چه انتظارهایی داشته باشد.

علاوه‌بر این، دکمه خرید یا اضافه کردن محصول به سبد خرید، باید در دسترس کاربر باشد تا فرایند خرید ساده شود.

اما اگر می‌خواهید از این مقاله آموزش طراحی سایت فروشگاهی بهتر نتیجه بگیرید و فروشگاه شما در آینده فروش بالایی داشته باشد، نوشتن توضیحات محصول را باید حتما جدی بگیرید.

توضیحات محصول باید طبق اصول سئو نوشته شود، مزایا و معایب محصول را نشان دهد و کاربر را مجاب به خرید کند.

اما زمان نوشتن توضیحات باید به چه نکاتی دقت کنید؟ پاسخ در دوره تولید محتوا آکادمی ژاکت است.

در این دوره شما به‌صورت حرفه‌ای با نحوه نوشتن محتوا آشنا خواهید شد و به یک محتوانویس ماهر تبدیل می‌شوید.

از سرفصل‌های مهم در این دوره، آموزش محصول‌نویسی و سئو محتوا است که کمک می‌کنند بهترین نتیجه را از نوشتن توضیحات محصولات خود بگیرید.

ارائه مثال‌های واقعی نیز کمک می‌کند نکات آموزشی را بهتر متوجه شوید.

شروع سئو سایت فروشگاهی

به پایان مراحل آموزش طراحی سایت فروشگاهی رسیدیم که اهمیت بسیار بالایی نیز دارد.

تمامی مراحل بالا زمانی نتیجه‌بخش خواهند بود که فروشگاه شما طبق اصول سئو به بهترین شکل بهینه شده باشد.

سئو کمک می‌کند خریداران هنگام جستجوی محصول یا خدمات موردنظر خود، فروشگاه شما را پیدا کنند که نتیجه آن افزایش فروش است.

هنگام سئو سایت فروشگاهی باید به نکات مختلفی دقت کنید از جمله تحقیق صحیح کلمات کلیدی، سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال، بازاریابی محتوا و بهینه‌سازی صفحات گوناگون از نظر تیترها، ساختار لینک و غیره.

تمامی این مباحث را می‌توانید با تهیه دوره سئو سایت آکادمی ژاکت یاد بگیرید و از نکات آن در فروشگاه خود استفاده کنید.

همچنین با تهیه این دوره نحوه کار با ابزارهای گوگل سرچ کنسول و اسکریمینگ فراگ را نیز متوجه خواهید شد تا بتوانید عملکرد فروشگاه خود را پیگیری کنید.

یک مزیت دیگر این دوره این است که در پایان آن شما می‌توانید پروژه‌های سئو را نیز قبول کنید و بعد از مدتی درآمد خود را نیز افزایش دهید.

سخن نهایی

اگر کسب‌وکاری هستید که هنوز طراحی سایت فروشگاهی خود را شروع نکرده‌اید، توصیه می‌کنیم بیشتر از این آن را به عقب نیاندازید.

با توجه به افزایش دسترسی مشتریان بالقوه شما به اینترنت، طبیعی است که آن‌ها بیشترین خرید خود را به‌صورت آنلاین انجام دهند.

داشتن یک فروشگاه اینترنتی مزایای زیادی دارد از جمله درک بهتر رفتار مشتری، تقویت برند و صرفه‌جویی در هزینه‌هایی مانند اجاره فروشگاه فیزیکی.

اما اولین گامی که باید بردارید آموزش طراحی سایت فروشگاهی است که در این مقاله تمام مراحل آن را توضیح دادیم.

google rating | reviews
Google rating: 4.8
مجله شرکت شهروندان کد خبر: « 121501 »
« ویراستار: فاطمه مشفقی »

مجله شرکت شهروندان بازدیدها: 8281 4 ماه پیش

مجله شرکت شهروندان لینک منبع خبر:
https://academy.zhaket.com/create-ecommerce-website/