رزومهنویسی برای کارشناس شبکههای اجتماعی ...
به نظر شما طراحی یک رزومه حرفهای، چگونه میتواند در آینده شغلی ما تأثیرگذار باشد؟ طبق گزارش وبلاگ تخصصی Jits.jobs آپدیت کردن رزومه میتواند شانس شما را برای بهدست آوردن فرصتهای شغلی جدید، نزدیک به 20% افزایش دهد.
بااینحال اضافهکردن اطلاعات جدید به رزومه، بهخودیخود برای موفقیت شما کافی نیست.
در این مطلب قصد داریم بهصورت تخصصی به نحوه نوشتن رزومه کارشناس شبکههای اجتماعی بپردازیم.
اگر دیجیتال مارکتر یا سوشال مدیا منیجر هستید و قصد دارید در فضای کسبوکار ایران خوش بدرخشید، خواندن این مقاله برای شما ضروری است.
در این مطلب ابتدا با اهمیت رزومهنویسی آشنا میشویم.
پس از آن به سراغ تواناییهای فنی و مهارتهای یک دیجیتال مارکتر میرویم تا یاد بگیریم داشتن چه مهارتهایی ورود به بازار کار را برای شما آسانتر خواهد کرد.
در نهایت فضای یک جلسه مصاحبه را در کنار هم بازسازی میکنیم و از باید و نبایدهای مصاحبههای کاری مطلع میشویم.
اگر شما هم قصد تغییر شغل یا ورود به دنیای سوشال مدیا دارید، پیشنهاد میکنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.
چگونه رزومه مناسبی برای استخدام بنویسیم؟
«کارفرمایان رزومه شما را استخدام میکنند، نه مهارت شما را! وبینار رزومهنویسی حرفهای در سوشال مدیا، بهتازگی توسط دو نفر از متخصصان این حوزه یعنی علیرضا کاظم زاده و صادق اشرفی برگزار شد.»
در ابتدای این وبینار علیرضا کاظم زاده، مشاور و تحلیلگر صنعت شبکههای اجتماعی، اهمیت رزومهنویسی را اینگونه توضیح داد:
«تصور کنید صاحب یک کسبوکار هستید و برای جذب نیروی جدید، به سراغ وبسایتهای کاریابی میروید.
معمولاً برای هر آگهی پوزیشن شغلی، در طی یک هفته بیش از ۱۰۰ رزومه مرتبط و غیرمرتبط ارسال میشود.
پس این یک حقیقت ناخوشایند است؛ در چنین شرایطی، متأسفانه یا خوشبختانه فرصت کافی برای بررسی جزئی مهارتهای شما وجود ندارد.
برای آنکه بتوانید از میان صدها رزومه مختلف دیده و انتخاب شوید، رعایت ۵ گانه زیر در طراحی رزومه حیاتی است.»
5 گانه شبکههای اجتماعی؛ مهارتهایتان را ارائه دهید
زمانی که پای نوشتن رزومه کارشناس شبکههای اجتماعی به میان میآید، یک سؤال اساسی وجود دارد؛ چه چیزی بنویسیم؟ علیرضا کاظمزاده، مدرس و مشاور در حوزه دیجیتال مارکتینگ، تمامی آنچه را که باید از مهارتهایمان در رزومه سوشال مدیا بنویسیم، به ۵ دسته تقسیم کرده است:
شناخت پلتفرمها مدیریت اکانت بازاریابی محتوا طراحی کمپین آنالیز و تحلیلدر ادامه درباره این 5دسته بیشتر صحبت خواهیم کرد.
برای مشاهده و تهیه ویدئوی این وبینار روی تصویر زیر کلیک کنید
شناخت پلتفرمها؛ چه مقدار بر روی کار با شبکههای اجتماعی مختلف تسلط دارید؟یکی از مشکلات روز دیجیتال مارکترهای ایران، محدودیت در تسلط بر شبکه اجتماعی اینستاگرام است.
در سال ۲۰۲۲، ۷۴ درصد از ایرانیان با داشتن حداقل یک اکانت فعال در اینستاگرام یکی از پررنگترین کشورهای کاربر در این پلفترم شناخته شدند، پس شاید بتوان این سوشال مدیا را محبوبترین شبکه اجتماعی میان کاربران ایرانی اینترنت دانست.
اگرچه بازاریابی اینستاگرام معمولاً تنها روشی است که کسبوکارها دانستن و انجام آن را از شما انتظار دارند، بااینحال بهتر است محدود به این شبکه نباشید.
یک راه برای افزایش دانش نسبت به شبکههای اجتماعی دیگر وجود دارد که ما آن را «برگه تقلبی برای موفقیت» مینامیم!
کافی است در شبکههای اجتماعی مختلف یک اکانت شخصی بسازید و نحوه تعاملات، اکانتهای موفق و الگوریتمهای شبکه را زیر نظر بگیرید.
به این صورت میتوانید حتی بدون انجام یک پروژه مارکتینگ واقعی، تصویر شفافی از نحوه کار در سوشال مدیاهای غیرمعمول بهدست آورید.
اگرچه بیشتر افراد فعال در حوزه منابع انسانی اکیداً به شما پیشنهاد میکنند که در رزومه خود فعالیتهای شغلی غیرمرتبط را ذکر نکنید، بااینحال تجربه ادمینی در شبکههای اجتماعی نکتهای طلایی برای ذکر کردن است.
یک دیجیتال مارکتر وظیفه تعامل با مخاطبان را ندارد، اما بهتر است نحوه صحیح آن را بداند.
به همین دلیل اگر در کارنامه شغلی خود تجربه ادمینی را داشتهاید، از آوردن آن در رزومه خود غافل نشوید.
تجارب مرتبط با بازاریابی محتوا را در رزومه خود ذکر کنید. طراحی کمپین؛ نگران پروژههای کوچک نباشید!
اگر بهعنوان یک دیجیتال مارکتر نقش مؤثری در هدایت و برگزاری کمپینهای تبلیغاتی کوچک و بزرگ را داشتهاید، در رزومه خود ذکر کنید.
همچنین بهتر است علاوه بر نام کمپین، میزان موفقیت آن را با اعداد و ارقام به خواننده اعلام کنید تا تأثیر مطلوبی بگیرید.
آنالیز و تحلیل؛ یک سر و گردن بالاتر از رقبایتان باشید.مهارتهای مرتبط با آنالیز و تحلیل، میتوانند نقطه تمایز شما نسبت به صدها رزومه دیگر باشند.
اگر نحوه تحلیل میزان موفقیت کمپینهای تبلیغاتی و ارائه گزارشهای مرتبط با آن را میدانید، رزومه خود را با ارائه دانش در این زمینه چشمگیرتر کنید.
این پنجگانه فقط در رزومه شما دیده نمیشوند.
تسلط بر این ۵ فاکتور بدون شک در جلسه مصاحبه شما نیز نمود خواهد داشت و دید مصاحبهکننده به شما را تغییر خواهد داد.
۱۰ نکته طلایی در رزومهنویسی
اما حالا که میدانیم در رزومه سوشال مدیا چه بنویسیم، بهتر است به این موضوع بپردازیم که چگونه دانش و مهارتهایمان را ارائه کنیم؟
در ادامه این مقاله، ۱۰ نکته طلایی برای رزومهنویسی از زبان صادق اشرفی، مدیر برند کارفرمایی کارگزاری آگاه در سوشال مدیا را با هم مرور میکنیم.
1- صادق باشید!
غلو و بزرگنمایی در مهارتها، مسئلهای است که در طراحی رزومه کارجویان زیادی دیده میشود.
بهتر است این نکته را در نظر بگیرید که بهاحتمال زیاد، پس از مصاحبه فنی عدم صداقت شما در رزومه بهراحتی قابل تشخیص خواهد بود.
پس بهتر است صداقت را در نگارش رزومه دستکم نگیرید.
2- سرراست باشید!
طراحی رزومه را طوری انجام دهید که در همان نگاه اول تخصص، مهارتها و سابقه شما به خواننده معرفی شود.
بهتر است اطلاعات اساسی در بخش اول و توضیحات اضافه و جزئی را در قسمتهای بعدی مقاله بیاورید تا مسیر آسانی برای خواننده ایجاد کنید.
3- تمرکز بر مهارتها را فراموش نکنید!
برخلاف تصورات رایج کارجویان، مسئولان HR هر شرکت، بهصورت نسبی با وظایف و مسئولیتهای هر جایگاه شغلی آشنایی دارند.
به همین دلیل بهتر است در رزومه اصلی نیز مهارتهای تخصصی خود را بهصورت کلی شرح دهید.
4- از اعداد کمک بگیرید!
دستاوردهایتان در زمینه دیجیتال مارکتینگ را با اعداد و ارقام نشان دهید تا بازخورد بهتری بگیرید.
خوشبختانه نشاندادن نتایج کمپینهای تبلیغاتی در پروژههای دیجیتال مارکتینگ بسیار آسان است.
پس قسمت تأثیرگذاری را بر عهده اعداد بگذارید.
5- توصیهنامه را به رزومه اضافه کنید!
بخشی از رزومهتان را به توصیهنامهها اختصاص دهید.
توصیهنامه میتواند متشکل از نام و تصویر یک فرد تأثیرگذار در کارنامه شغلیتان (مانند مدیر سابق شما) باشد که ویژگیهای فنی و شخصیتی و دلیل شایستگی شما برای پوزیشن شغلی موردنظر را ذکر میکند.
همچنین میتوانید با اضافهکردن این توصیهنامهها در پروفایل لینکدین و اتصال رزومه به اکانت لینکدین، از شلوغی و طولانی شدن محتوای رزومه جلوگیری کنید.
6- خلاق و جذاب باشید!
قالبهای معمولی را فراموش کنید.
بسیاری از افراد برای ساخت رزومه خود از قالبهای آماده در فضای وب کمک میگیرند.
اما برای آنکه از میان صدها رزومه موجود، چشمگیرتر باشیم، دیزاین شخصی رزومه میتواند عامل بسیار کمککنندهای باشد.
7- یک خلاصه برای خواننده تهیه کنید!
قراردادن یک خلاصه یا Summary در بخشی از رزومه، باعث افزایش کیفیت محتوای رزومه شما میشود.
یک توضیح مختصر به خواننده کمک میکند در کوتاهترین زمان ممکن با شما آشنا شده و در مورد آغاز همکاری با شما تصمیم بگیرد.
8- بر کیفیت متن نظارت کنید!
غلطهای املایی یا نگارشی، سادهترین دلیل حذف شما از پروسه رسیدن به شغل هستند.
شاید تابهحال اهمیت نگارش رزومه را دستکم گرفتهاید.
بااینحال بهتر است بدانید یک رزومه دارای غلط املایی، دید غیرحرفهای و آماتور نسبت به شما در ذهن خواننده ایجاد میکند و احتمال حذف شما از پروسه انتخاب رزومه را بالا میبرد.
9- طولانی ننویسید!
نهمین نکته طلایی برای طراحی حرفهای رزومه دیجیتال مارکتینگ، حجم رزومه است.
اشتباه رایجی که در این حوزه پیش میآید، یکی دانستن رزومه با پورتفیلو یا کاتالوگ است.
رزومه شما فضایی برای محتوای تصویری و ارائه نمونه کار نیست.
پیشنهاد میکنیم مطالب را به محتواهای ارزشمند محدود و رزومهتان را در حداکثر ۳ صفحه طراحی کنید.
10- از هد لاینهای دقیق و مشخص استفاده کنید!
دقیقاً برای چه کاری اپلای کردهاید؟ داشتن هد لاینهای مشخص مثل جایگاه شغلی، سابقه شغلی، مهارتها و حوزه فعالیت آخرین نکتهای است که برای طراحی حرفهای یک رزومه دیجیتال مارکتینگ به آن نیاز دارید.
۶ اشتباه رایج در رزومهنویسی
۶ اشتباه رایج در رزومهنویسی تازهکارها وجود دارد که بهراحتی سبب سوگیری خواننده نسبت به شما میشود.
مطالعه ادامه این مطلب شما را از انجامدادن این ۶ عمل خطرناک در امان نگه خواهد داشت.
چگونه یک جلسه مصاحبه استخدامی موفق داشته باشیم؟
تا اینجای مقاله، درباره نوع رزومهنویسی و مهارتهای فنی صحبت کردیم.
اما زمانی که کار از بررسی رزومههای دیجیتالی فراتر میرود و برای گفتوگو به میز کار کارشناس منابع انسانی یک شرکت دعوت میشوید، اوضاع میتواند کمی پیچیده شود.
در جلسه مصاحبه، تمرکز اساسی بر روی مهارتهای نرم شما است.
به همین دلیل پیشنهاد میشود با کسب اطلاعات مختلفی مانند فرهنگ سازمانی شرکت یا روحیات و خصوصیات مصاحبهکننده، تاج مهارتهای نرم یعنی اعتمادبهنفس را بر سرتان بگذارید.
در قدم اول، ارتباط چشمی برقرار کنید، زبان بدن دوستانه داشته باشید و باانرژی صحبت کنید تا در چشم مصاحبهکننده مشتاق و مطلوب دیده شوید.
پس از آن بهتر است به فکر دست و پا کردن یک داستان جذاب باشید.
مسیر شغلی خود را با یک داستانسرایی کوتاه اما فکر شده آغاز کنید تا تأثیرگذاری را به بیشترین حد خود برسانید.
نکته طلایی در داستانسرایی آن است که بر بخشهای مهم و مرتبط متمرکز شوید تا زمان را هدر ندهید و حوصله مخاطبتان را سر نبرید.
در قدم سوم باید برای سؤالهای احتمالی آمادگی کافی کسب کنید.
سؤالهای رایج در مصاحبههای شغلی را بشناسید، هدف از پرسیدن آنها را یاد بگیرید و پاسخ مناسب را در ذهن خود تمرین کنید.
در نهایت میتوانید با پرسیدن چند سؤال پایانی، زمین بازی را به نفع خود تغییر دهید.
سؤالات زیر میتوانند از شما فردی حرفهای بسازند و سطح دغدغهتان را از حد عادی فراتر نشان دهند.
نبایدها در جلسه مصاحبه استخدامی
دیر نکنید؛ سعی کنید چند دقیقه پیش از شروع مصاحبه برسید تا مسئولیتپذیر جلوه کنید. ظاهر مرتب داشته باشید؛ ظاهر نامرتب و شلخته ناخودآگاه سبب سوگیریهای غلط ذهنی میشود. پاسخهای یککلمهای ندهید؛ پاسخهای کوتاه نشاندهنده عدم آمادگی و مهارتهای ارتباطی ضعیف شما هستند. به سؤالات شخصی پاسخ ندهید؛ بهتر است با گفتن «ترجیح میدهم سؤالات شخصی را پاسخ ندهم» از ارائه اطلاعات بیش از حد خودداری کنید. دستبهسینه یا تکیه داده به عقب ننشینید؛ کمی به جلو خم شوید و دستهایتان را بر روی پاهایتان بگذارید تا زبان بدن دوستانه و مشتاق داشته باشید. از شرکتهای قبلی شکایت نکنید؛ گله و شکایت از فضاهای کاری سابق، شما را فردی غیرقابلاعتماد و گاه پرخاشگر معرفی میکند. نقاط ضعفتان را بروز ندهید؛ گاهی اوقات در جلسات مصاحبه با سؤالاتی مانند «نقطهضعف شما چیست؟» مواجه میشویم.بهتر است در چنین حالتی پاسخ مشخصی به مصاحبهکننده ندهید تا از سوگیری ذهنی جلوگیری کنید.
چگونه یک سوشال مدیا مارکتر حرفهای باشیم؟
با وجود تمام مواردی که تا این لحظه خواندید، نباید فراموش کنیم که یک رزومه قوی نمیتواند بهتنهایی شما را به یک سوشال مدیا مارکتر حرفهای تبدیل کند.
تمامی ویژگیهایی که برای تبدیلشدن به یک حرفهای نیاز دارید، در سه عنوان مهارتهای نرم، مهارتهای فنی و کانالهای آموزشی قابل دستهبندی است.
اگر مایلید یک سوشال مدیا منیجر حرفهای باشید، پیش از ساختن رزومه برای کارشناس شبکههای اجتماعی ادامه این مطلب را بخوانید.
مهارتهای نرم؛ آماده تغییر باشید
یکی از مهمترین ویژگیهای دیجیتال مارکترهای حرفهای، تطبیقپذیری است.
به نظر میرسد قواعد و ویژگیهای دنیای مجازی با سرعتی بیش از سرعت نور در حال تغییر هستند.
اگر نتوانید خودتان را با این سرعت وحشتناک وفق دهید، بهراحتی از میدان به در خواهید شد.
کنجکاوی برای یادگیری، صداقت، مهارتهای کار تیمی، توانایی گوشدادن به نظرات دیگران و از همه مهمتر خلاقیت، فاکتورهای دیگری هستند که پرورش آنها موجب بهبود کارنامه شغلی شما خواهند شد.
مهارتهای فنی؛ محدود به یک شاخه نباشید
ارتباطات، مهمترین بخش مهارتهای فنی یک دیجیتال مارکتر یا مدیر سوشال مدیا است.
شما باید بتوانید علاوه بر تعامل با تیم داخلی، دانش کافی برای گفتوگو و مذاکره با آژانسها، اینفلوئنسرها و مشتریان مختلف را داشته باشید.
علاوهبرآن، یک سوشال مدیا منیجر حرفهای، از سرک کشیدن در بخشهای دیگر کسبوکار غافل نمیشود.
برای آنکه بتوانید نظارت خوبی بر پروژهها و منابع انسانی بخشهای مختلف داشته باشید، آشنایی یا تسلط بر تولید محتوا، بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ، پشتیبانی مشتریان، دیزاین و قواعد بیزینس نیاز اساسی شما است.
بنچ مارک یکی دیگر از مهارتهای فنی موردنیاز برای شما است.
بهترین ایدههای تبلیغاتی در واقع آثاری هستند که از نمونههای ضعیف دیگر کپیبرداری و بهینهسازی شدهاند.
نحوه بنچ مارک یا کپیبرداری خلاقانه را یاد بگیرید و آن را در کسبوکار خود پیاده کنید.
بسیاری از متخصصان دیجیتال مارکتینگ، دانستن نحوه گزارشدهی و آنالیز دیتا را یکی دیگر از مهارتهای اساسی موردنیاز خود میدانند.
برای آنکه بتوانید دستاوردها، میزان شکست و موفقیت و پیشروی کمپینها را اندازهگیری کنید، آنالیز دیتا از شما جداییناپذیر خواهد بود.
کار با ابزارهای آنالیز و تحلیل را یاد بگیرید و نحوه ارائه تأثیرگذار را بیاموزید.
رسانههای آموزشی؛ یادگیری بیانتها در مارکتینگ
افرادی که در زمینه دانش دیجیتال فعالیت میکنند، نیازمند یک ویژگی اساسی هستند؛ دانش بهروز و آپدیت! چککردن چند رسانه و شرکت در دورههای آموزشی چند کالج معتبر را در برنامه روزانه خود قرار دهید تا یک سوشال مدیا مارکتر حرفهای و موفق شناخته شوید.
برای آنکه مسیر رسیدن به دانش آپدیت برای شما سادهتر باشد، ما چند نمونه از بهترین رسانههای آموزشی را برای شما جمعآوری کردهایم.
بهترین پلتفرمهای آموزشی برای شرکت در وبینارها و دورههای آنلاین
ایسمینار Udemyبهترین رسانههای آموزشی برای مطالعه اخبار و مباحث مرتبط با دیجیتال مارکتینگ
وبلاگ HubSpot وبلاگ Social Media Today رسانه Aliz Social رسانه DmBoardبهترین مؤسسههای آموزشی برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ
رهنما کالج MyDMCعلاوه بر این افزایش ارتباطات و یادگیری از افراد باسابقهتر مانند فعالیتهای کارآموزی یا منتورینگ نیز میتواند شما را تا حد قابلتوجهی در حوزه کسبوکارتان بهبود ببخشد.
رزومه حرفهای کارشناس شبکههای اجتماعی؛ بیش از هر چیز، خودتان باشید
علاوه بر مهارتهای نرم و دانش فنی، عامل مهمتری در نگارش رزومه و جلسات مصاحبه وجود دارد که دانستن آن برای هر کارجو حیاتی است.
بیش از هر چیز، خودتان باشید! حفظ ادب و احترام برای ایجاد یک First Impression مناسب، نکته مهمی است.
بااینحال تظاهر به کسی که نیستید نداشته باشید تا در نهایت فضای کاری متناسبتری با روحیات خود پیدا کنید.
به نظر شما، مهمترین ویژگی یک فضای کاری خوب چیست؟ چه عاملی برای شما میتواند باعث انتخاب یک شرکت برای آغاز همکاری باشد؟ فراموش نکنید که این مقاله با نظرات شما تکمیل خواهد شد!
Google rating: 4.3
کد خبر: « 121780 »
« ویراستار: ناهید نامدار »