سئو تکنیکال چیست؟ چک لیست سئوی تکنیکال یا فنی ...



با توجه به گستردگی مباحث سئو، تخصصی شدن در قسمت‌های مختلف آن یعنی سئو تکنیکال، داخلی و سئو خارجی بیش از قبل اهمیت یافته است.

بسیاری از افراد، سئو فنی یا تکنیکال را سخت ترین بخش SEO سایت و یکی از مهمترین قسمت های آن می‌دانند.

با توجه به اهمیت این روش بهینه‌سازی سایت، در این مقاله خواهیم گفت سئو تکنیکال چیست و چک لیست آن را نیز معرفی خواهیم کرد تا در انجام فرآیند سئوی فنی بدانید که چه مواردی اهمیت بیشتری دارند.

پس همراهمان بمانید.

سئو تکنیکال یا فنی چیست؟

سئو تکنیکال، در تعریف به‌معنای بهینه‌سازی عناصر فنی سایت شما و سرور آن است که روی عملکرد سایتتان و تجربه کاربری آن اثر می‌گذارند.

به‌طور کلی هدف از سئو فنی، بهینه‌سازی سایت شما برای خزش راحت‌تر و ایندکس بهتر مطالب آن است.

منظورمان از خزش توانایی موتورهای جستجو در دسترسی به صفحات سایت شما است.

سئو فنی به زبان ساده مانند پی ریزی و آماده سازی سایت از لحاظ فنی برای ورود ربات موتورهای جستجو و فرآیند ایندکس و رتبه گیری در آن‌ها است.

چرا سئو تکنیکال مهم است؟

حالا که متوجه شدید technical seo چیست، باید علت اهمیت آن را نیز بگوییم.

بسیاری از صاحبان سایت‌ها اهمیت سئوی داخلی (on page seo) و محتوا را می‌دانند اما سئوی فنی را چون پیچیده به نظر می‌رسد، نادیده می‌گیرند.

اما سئوی تکنیکال در حقیقت موضوع بسیار مهمی است، چون به موتورهای جستجو کمک می‌کند سایت شما کراول کنند و به آن در صفحه نتایج جستجو رتبه دهند.

سئو فنی شامل تمام مولفه‌هایی می‌شود که سایت شما را سریع، موبایل‌ و کاربر پسند و کاربردی می‌کنند.

بدون توجه به این مقوله مهم، ممکن است سایت جذابی داشته باشید که لود آن آهسته است، امکان استفاده از آن روی دستگاه‌های موبایل وجود ندارد، کاربران را به سمت اطلاعاتی که نیاز دارند هدایت نمی‌کند یا زمانی که کاربران سعی می‌کنند با شما تماس برقرار کنند یا محصولاتتان را بخرند، مشکل دارد.

اگر سئو فنی سایت شما مشکل داشته باشد، تمامی کارهایی که انجام شده است؛ هرچند خوب مانند طراحی جذاب یا محتوای کاربر پسند، به کاربر به درستی نمایش داده نمی‌شوند در نتیجه هدفی که مد نظر است تحقق نمی‌یابد نه برای کاربر که به دنبال محصول یا خدمت مورد نیازش است و نه برای شما که به دنبال جذب مخاطب و گرفتن رتبه خوب در موتورهای جستجو هستید.

فتح رتبه 1 گوگل با دوره سئو آکادمی ژاکت

چک لیست سئو تکنیکال

حال که متوجه اهمیت سئو فنی (technical seo) شدید، داشتن چک لیست کمک می‌کند مرحله به مرحله برای بهبود سایت خود پیش بروید.

این چک لیست از موارد زیر تشکیل شده است.

اما قبل از آشنایی با آن‌ها باید بگوییم این مباحث به‌صورت مختصر توضیح داده شده‌اند و شما با تهیه دوره سئو تکنیکال (سئو فنی سایت) می‌توانید نحوه انجام آن‌ها و ابزارهای لازم را کامل‌تر بشناسید.

سرفصل‌های این دوره مانند تگ‌های HTML، تگ تصویر، گواهی SSL و HTTPS به همراه موارد دیگر کمک می‌کنند نه تنها بدانید سئو فنی چیست، بلکه سایت خود را کاملا از این نظر بهینه کنید.

جک لیست سئو فنی شامل موارد زیر است که در ادامه به شرح کامل هرکدام می‌پردازیم:

بهبود Core Web Vitals بهینه سازی کدهای HTML ،CSS و Java Script استفاده از تگ کنونیکال مناسب برای جلوگیری از همنوع خواری بهبود بودجه خزش سایت اطمینان از نمایش بهینه محتوا در دستگاه‌های موبایل بررسی امنیت سایت و گردش امن در آن اصلاح لینک‌های شکسته بهینه سازی ساختار یو آر ال (URL Structure) سایت ساخت و بهینه سازی فایل سایت مپ بهینه سازی فایل Robots.txt اضافه کردن داده های ساختاریافته مانند اسکیما
بهبود هسته حیاتی وب (Core Web Vitals)

هسته حیاتی وب گوگل، شاخص‌های مهمی هستند که تجربه کاربری کلی یک سایت را بررسی می‌کنند و روی رتبه آن اثر می‌گذارند.

این شاخص ها به‌طور خلاصه عبارتند از:

بزرگ‌ترین عنصر محتوای صفحه (LCP): مدت زمانی را طول می‌کشد که بزرگ‌ترین عنصر صفحه لود شود (یعنی حجیم‌ترین تصویر).

برای فراهم‌سازی یک تجربه کاربری مثبت، این زمان باید حداکثر 2.5 ثانیه باشد.

معمولاً برای صفحه اصلی سایت اولین تصویر برگه و برای برگه محصولات عکس محصول است. سرعت پاسخ گویی المان به کلیک شما (INP): سرعت پاسخگویی یک صفحه وب‌سایت را در تمام بخش‌های آن اندازه می‌گیرد.

INP در 12 مارس 2024، جایگزین شاخص تاخیر اولین ورودی (FID) شد.

مقدار قابل‌قبول INP زیر 200 میلی‌ثانیه گزارش شده است.

بعنوان مثال وقتی بر روی دکمه ” افزودن به سبد خرید” کلیک می‌کنید این المان کار خود را شروع کرده و بررسی می‌کند که چقدر طول می‌کشد تا محصول وارد سبد خرید شود. تغییر چیدمان تجمعی (CLS): این فاکتور بررسی می‌کند عناصر صفحه در طول لود شدن چقدر تغییر می‌کنند تا برای تعامل با کاربر آماده شوند.

سایت‌ها باید تلاش کنند که مقدار CLS را زیر 1 ثانیه نگه دارند.

شما می‌توانید این سه فاکتور رتبه‌دهی را در یک گزارش سرچ کنسول گوگل اندازه بگیرید که نشان می‌دهد کدام URLها مشکلات بالقوه دارند.

برای بهبود هسته حیاتی وب گوگل، ابزارهای متعددی وجود دارند.

بهترین گزینه، ابزار PageSpeed Insights گوگل است.

سایت Webpagetest.org نیز سرعت لود صفحات مختلف سایت شما را از موقعیت‌های جغرافیایی، سیستم عامل‌ها و دستگاه‌های مختلف، بررسی می‌کند.

برای بهبود سرعت سایت خود توصیه می‌کنیم که با شرکت در دوره افزایش سرعت سایت ژاکت آکادمی سرعت سایت خود و موارد کور وب وایتالز مربوط به آن را بصورت کاملاً اصولی و تضمینی بهینه کنید.

بهینه سازی کدهای HTML ،CSS و Java Script

می‌دانیم که زبان های نشانه گذاری یعنی HTML و CSS و زبان Java Script پایه و اساس ساخت وب‌سایت است و حتی در سایت های وردپرسی نیز این زبان ها بکار رفته اند.

اما گاهی به علت استفاده از قالب و یا در حین طراحی سایت بصورت اختصاصی برخی از این کدها بصورت بهینه بارگزاری یا نوشته نمی‌شوند.

نتیجه می‌شود که سایت یا دارای طراحی غیر اصولی خواهد بود یا دارای سرعت پایین.

برای چک کردن این موارد متخصص سئو فنی می‌توان با طراح سایت و تیم فنی که کدنویسی سایت را انجام داده‌اند تعاملی را داشته باشد و بررسی کند که این کد ها از لحاظ سئو برای سایت بهینه هستند یا خیر .

استفاده از تگ کنونیکال مناسب

همنوع خواری یا (Cannibalization) فرآیندی است که موتور جستجو به اشتباه به ازای جستجوی کاربر بجای نمایش یک محتوای کاربردی، 2 محتوا از یک سایت را به او نمایش می‌دهد.

مشکل همنوع خواری در صفجه جستجوی موتور جستجو (سرپ)، کاهش اعتبار محتوای اصلی و تقسیم این اعتبار بین 2 صفحه است.

متخصص سئو تکنیکال با استفاده از تگ کنونیکال مناسب از بروز محتوای تکراری در سرپ جلوگیری کرده و به کاربر و موتور جستجو کمک می‌کند که به محتوای درست برسند.

بررسی تگ کنونیکال با استفاده از ابزارهای مختلف به راحتی قابل انحام است.

کاربردی ترین و دقیق ترین ابزار حال حاظر اسکریمینگ فراگ است که با شرکت در دوره اسکریمینگ فراگ پیشرفته می‌توانید به راحتی المان ها و تگ های سایت خود را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید.

بهبود بودجه خزش سایت

موتورهای جستجو برای هر وبسایت میزان مشخصی از ربات‌هایشان را معین می‌کند که به بررسی (کراول) و ایندکس آن سایت بپردازند.

پس باید از این بودجه و میزان محدود بهینه استفاده کرد.

استفاده درست از بودجه خزش (crawl budget) بر بهینه بودن ساختار صفحات شما تأکید دارد.

اینکه کراول‌های موتور جستجو چه تعداد صفحاتی که نیاز هست را برای نمایش در سرپ باید بررسی و ایندکس کنند و چه تعدادی را که تنها برای کاربر هستند را نیاز نیست که ایندکس کنند (مانند صفحه سبد خرید یا پروفایل کاربری) از بخش های سئو تکنیکال یا فنی است.

متخصص سئو تکنیکال با بهینه سازی ساختار سایت و صفحه بندی مناسب کمک می‌کند که بودجه‌ کراولر بصورت درست و بهینه استفاده شود.

اطمینان از نمایش بهینه محتوا در دستگاه‌های موبایل (موبایل فرندلی)

گوگل می‌گوید که صفحات سایت باید سریعاً لود شوند، مسیریابی در آن‌ها ساده باشد و تعامل با آن‌ها روی تمام دستگاه‌های موبایل راحت باشد.

یکی دیگر از موارد مهم در چک لیست سئو تکنیکال این است که مطمئن شوید صفحات طراحی رسپانسیو دارند و برای نمایش روی صفحات به اندازه مختلف بهینه شده‌اند.

اندازه و کیفیت تصاویر را برای بهبود سرعت سایت، بررسی کنید.

علاوه‌بر آن، منوها، لینک‌های داخلی، مسیرهای راهنمای (بردکرامب‌‌ها) و دکمه‌های تماس را برای بهبود مسیریابی، بررسی و درصورت وجود مشکل اصلاح کنید.

بررسی امنیت سایت و گردش امن در آن

گوگل در سال 2014، پروتکل HTTPS را به‌عنوان یک فاکتور رتبه‌دهی معرفی کرد.

اگر سایت شما همچنان از HTTP استفاده می‌کند، وقت اضافه‌کردن سرتیفیکیت امنیتی TLS یا SSL است.

HTTPS از داده‌های بازدیدکنندگان محافظت می‌کند، تضمینی برای رمزنگاری و سد دفاعی در برابر هکرها و نشت داده‌ها است.

این پروتکل عملکرد وب را افزایش می‌دهد و از قابلیت‌های جدیدی مانند پوش نوتیفیکیشن‌های وب و قابلیت‌های فعلی مانند پرکردن خودکار اطلاعات کارت اعتباری و HTML5 geolocation API که زمان استفاده از HTPP امن نیستند، پشتیبانی می‌کند.

برای بررسی وضعیت امن سایت خود از ابزار گوگل به اسم Safe Browsing استفاده کنید.

گزارش HTTPS این ابزار تعداد صفحات ایندکس‌شده سایت شما که از پروتکل HTTP و HTTPS استفاده می‌کنند، نشان می‌دهد.

اصلاح لینک‌های شکسته

هیچ چیزی آزاردهنده‌تر از این نیست که کاربران روی یک لینکی در سایت شما کلیک کنند و متوجه شوند آن لینک کار نکرده یا به محل درستی آن‌ها را هدایت نمی‌کند.

لینک‌های شکسته اثر منفی بر تجربه کاربری دارند و از نظر سئو نیز بد هستند.

زمانی که طبق چک لیست سئو تکنیکال پیش می‌رود، به سلامت لینک‌های داخلی و خارجی سایت خود و موارد زیر دقت کنید:

لینک‌هایی که به یک صفحه خطا هدایت می‌شوند (مانند کد خطای 401، 403 و 404) لینک‌های با کد خطای 301 یا 302 که به صفحه دیگری هدایت می‌شوند. صفحات یتیم (صفحاتی که لینکی به آن‌ها داده نشده است.)

برای اصلاح لینک‌های شکسته، URL هدف را با لینک یک صفحه سالم به‌روزرسانی کنید.

اگر محتوای اصلی دیگر وجود ندارد، لینک را حذف کرده و از ری‌دایرکت استفاده کنید.

بهینه سازی ساختار یو آر ال (URL Structure)

URLها یا لینک‌های بیش از حد پیچیده با ایجاد تعداد بالایی از لینک‌های غیر ضروری که به یک محتوای مشابه در سایت شما اشاره می‌کنند، باعث ایجاد مشکل برای ربات‌های خزنده موتورهای جستجو می‌شوند.

در نتیجه، گوگل ممکن است کاملا نتواند محتوای سایت شما را ایندکس کند.

گوگل پیشنهاد می‌کند ساختار URL تا جای ممکن ساده باشد و از استفاده از موارد زیر خودداری کنید:

شناسه سشن (Session ID) یا دیگر پارامترهای غیر ضروری کاراکترهای غیر قابل خواندن (مانند یونیکد یا ایموجی‌ها) استفاده از زبان‌های خارجی که از یونیکد UTF-8 استفاده نمی‌کنند در URLها استفاده از زیر خط به‌جای خط فاصله
ساخت و بهینه‌سازی سایت مپ XML

سایت مپ XML همانطور که از اسم آن پیداست، نقشه سایت شما برای ربات های موتور جستجو است.

سایت مپ به موتورهای جستجو ساختار سایت شما را می‌گوید و اینکه چه چیزهایی باید ایندکس شوند.

با توجه به این توضیحات حتماً متوجه شده‌اید که سایت مپ در بهبود بودجه خزش به متخصص سئو تکنیکال کمک می‌کند.

یک سایت مپ XML بهینه باید شامل موارد زیر باشد:

تنها URLهای با کد وضعیت 200 در آن قرار گیرند. هرگونه محتوای جدیدی که به سایت شما اضافه می‌شود، مانند پست‌های جدید بلاگ، محصولات و غیره. بیشتر از 50 هزار URL در آن نباشد.

سایت‌های دارای URL بیشتر، باید از چندین سایت مپ XML استفاده کنند تا بودجه خزش را به حداکثر برسانند.

در سایت مپ XML باید موارد زیر را قرار ندهید:

URLهایی که حاوی تگ نو ایندکس یا کنونیکال هستند یا کد ری‌دایرکت 301 دارند. URLهای دارای کد وضعیت 4xx یا 5xx URLهای دارای پارامتر محتوای تکراری

با بررسی گزارش Index Coverage در سرچ کنسول گوگل می‌توانید بررسی کنید سایت مپ سایت شما خطا دارد یا نه.

بهینه‌سازی فایل ربات Robots.txt

بدون تردید دوست ندارید که تمام صفحات سایت شما در موتورهای جستجو ایندکس شوند.

فایل robots.txt حاوی دستورالعمل‌هایی برای ربات‌های موتور جستجوست تا بدانند کدام صفحات سایت شما را بخزند و ایندکس کنند.

در این فایل باید نمونه URLهای زیر را disallow کنید که ربات ها آن‌ها را کراول و ایندکس نکنند:

صفحات ادمین. فایل‌های موقت. صفحات مرتبط با جستجو در سایت. صفحات تکمیل فرایند خرید. URLهایی که حاوی پارامتر هستند.

فایل Robots.txt به‌خصوص برای سایت‌های بزرگ (دارای بیش از 5 هزار صفحه) مفید است که باید بودجه خزش خود را مدیریت کنند.

یعنی حداکثر تعداد صفحاتی از یک سایت که یک موتور جستجو در یک بازه زمانی خاص کراول می‌کند.

کانفیگ صحیح این فایل به مدیر سایت‌های بزرگ اجازه می‌دهد ایندکس‌شدن مهم‌ترین صفحات را در اولویت بگذارند و از بودجه خزش، موثرتر استفاده کنند.

این فایل باید همچنین مکان سایت مپ XML را در خود داشته باشد.

اضافه‌کردن داده‌های ساختاریافته و اسکیما

داده‌های ساختاریافته، کدی هستند که اطلاعاتی درباره یک صفحه و محتوای آن نشان می‌دهد.

این کد به گوگل می‌گوید صفحه سایت شما درباره چه چیزی است و به کسب رتبه آن در صفحه نتایج موتور جستجو، کمک می‌کند.

یکی از رایج‌ترین انواع داده‌های ساختاریافته، اسکیما مارک‌آپ نام دارد که همچنین شامل فهرست‌ها و جداول می‌شود.

انواع مختلفی از اسکیما مارک‌آپ برای داده های ساختاریافته برای مردم، مکان‌ها، سازمان‌ها، کسب‌وکارهای محلی و موارد متعدد دیگر وجود دارد.

شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای آنلاین کد اسکیما مارک‌آپ را درست کنید.

ابزار Rich Results گوگل نیز کمک می‌کند اسکیما مارک‌آپ را برای سایت خود چک و بررسی کنید.

سخن نهایی

سئو تکنیکال، سئو داخلی و سئو خارجی همه در کنار یکدیگر باید به بهترین شکل رعایت شوند تا ترافیک طبیعی سایت شما افزایش یابد.

با آنکه تکنیک‌های سئو داخلی و خارجی اغلب زودتر به‌کار گرفته می‌شوند و در اولویت قرار می‌گیرند، اما سئو فنی نیز نقش مهمی در افزایش رتبه سایت شما و آشناکردن مخاطب شما با محتوایتان ایفا می‌کند.

در این مقاله گفتیم technical seo چیست و با توجه به چک لیست سئو تکنیکال که معرفی کردیم، می‌توانید از رعایت نکات لازم مطمئن شوید.

اما همان‌طور که گفتیم بهترین راه یادگیری تخصصی این بخش از سئو، تهیه دوره سئو تکنیکال (سئو فنی سایت) ژاکت آکادمی است.

سوالات متداول

فایل ربات چیست؟

فایل robots فایلی با فرمت txt است که در آن لیست صفحاتی که نمی‌خواهیم ربات‌ها مورد بررسی قرار دهند را قرار داده.

این فایل به حفظ کراولر باجت کمک می‌کند.

متخصص سئو تکنیکال مسئول بهینه سازی فایل روبوتس است.

بهینه نبودن نرخ خزش چه عواقبی برای سئو دارد؟

درصورتی که کراولر باجت سایت بهینه نباشد، صفحات مهم مورد بررسی ربات‌های موتور جستجو قرار نگرفته و رتبه گیری افت پیدا کرده و به دنبال آن ترافیک سایت کاهش پیدا می‌کند.
google rating | reviews
Google rating: 4.5
مجله شرکت شهروندان کد خبر: « 121499 »
« ویراستار: حامد آریانفر »

مجله شرکت شهروندان بازدیدها: 21067 3 ماه پیش

مجله شرکت شهروندان لینک منبع خبر:
https://academy.zhaket.com/what-is-technical-seo/