معرفی کامل انواع ایونت در گوگل آنالیتیکس نسخه 4 (GA4) ...



گوگل آنالیتیکس یکی از بهترین ابزارها برای تحلیل رفتار کاربران یک سایت است.

در واقع مدیران وب‌سایت‌ها با استفاده از آن می‌توانند به اطلاعات فراوانی درباره رفتار کاربران در سایت یا اپلیکیشن خود دست پیدا کنند.

گوگل در نسخه جدید این ابزار تمرکز خود را بر ایونت‌ها یا رویدادها گذاشته است.

بنابراین در این مقاله انواع ایونت در گوگل آنالیتیکس (ga4) را معرفی خواهیم کرد تا با بتوانید به بهترین شکل رفتار کاربران را تحلیل کرده و به رشد کسب‌وکار خود کمک کنید.

پس همراهمان بمانید.

مفهوم ایونت در آنالیتیکس نسخه 4

قبل از توضیح انواع event در گوگل آنالیتیکس (ga4)، باید ابتدا این مفهوم را بشناسید.

ایونت یا رویداد، عملی است که یک کاربر در سایت شما انجام می‌دهد.

رویداد‌ها می‌توانند هر چیزی باشند از کلیک روی یک لینک گرفته تا پرکردن فرم درخواست تماس.

هدف از انواع ایونت در analytics این است که بتوانید نحوه تعامل کاربر با سایت و محتوای خود را پیگیری کرده و درک کنید.

اما مهم است که بدانید نحوه عملکرد انواع ایونت در ga4 متفاوت با یونیورسال آنالیتیکس است.

در نسخه قبلی آنالیتیکس، هدف از ایجاد ایونت‌ها پیگیری اعمالی بود که در یک صفحه انجام می‌شدند.

اما در GA4، از رویدادها برای فرستادن داده‌های مختلف به گزارش‌های شما استفاده می‌شود و هرچیزی می‌تواند باشد از اعمال کاربران در سایت تا جزئیات مربوط به آن‌ها و موارد بیشتر.

در گذشته یعنی در آنالیتیکس نسخه یونیورسال، این نوع داده‌ها به‌عنوان یک «hit» (یا درخواست بازدید) فرستاده می‌شدند و مجبور بودید فهرستی از hits درست کنید که می‌توانستید آن‌ها را به گزارش خود بفرستید.

یعنی قادر نبودید که هرگونه اطلاعات سفارشی را جمع‌آوری کنید.

انواع درخواست بازدید در یونیورسال آنالیتیکس عبارت بودند از:

درخواست بازدید صفحه درخواست رویداد درخواست تجارت الکترونیک درخواست‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی بروز خطا درخواست بازدید صفحه نمایش (برای اپلیکیشن‌ها) درخواست کاربر و مدت زمان آن

حالا جای درخواست‌ها یا hits را ایونت‌ها گرفته‌اند و می‌توانید داده‌های هرچیزی را که دوست دارید، جمع‌آوری کنید.

انواع ایونت در گوگل آنالیتیکس

انواع event در analytics در 4 دسته مختلف قرار می‌گیرند که در ادامه توضیح می‌دهیم.

گوگل آنالیتیکس به شما اجازه می‌دهد حداکثر در اکانت خود 500 رویداد (event) را تعریف کنید.

اما به یاد داشته باشید که نمی‌توانید ایونت‌ها را پاک کنید، بنابراین قبل از ست و تعریف کردن event، مطمئن باشید که می‌دانید به چه داده‌هایی نیاز دارید.

انواع ایونت در گوگل آنالیتیکس نسخه 4 شامل موارد زیر هستند که در ادامه به طور کامل در مورد کاربرد هرکدام توضیح خواهیم داد.

ایونت‌های خودکار (Automatically Collected Events) ایونت‌های پیشرفته (Enhanced Measurement Events) ایونت‌های پیشنهادی (Recommended Events) ایونت‌های سفارشی (Custom Events)
ایونت‌های خودکار (Automatically Collected Events)

گوگل آنالیتیکس 4، به‌صورت پیش‌فرض این دسته از ایونت‌ها را بررسی می‌کند.

این رویداد‎ها اطلاعات پایه درباره نحوه تعامل کاربران با سایت یا اپلیکیشن شما را فراهم می‌کنند، مانند صفحاتی که بازدید می‌کنند، کارهایی که انجام می‌دهند و مدتی که در سایت شما سپری می‌کنند.

بعضی از ایونت‌های خودکار در GA4 عبارت‌اند از:

first_visit: این ایونت زمانی فعال می‌شود که یک کاربر برای اولین مرتبه از یک سایت بازدید کرده یا اپلیکیشن موبایل را نصب می‌کند. session_start: این ایونت زمانی فعال می‌شود که یک کاربر در سایت یا اپلیکیشن شما یک سشن جدید را شروع می‌کند. User_engagement: زمانی که کاربر برای بیشتر از 10 ثانیه در سایت شما حضور دارد یا از اپلیکیشن شما استفاده می‌کند.
ایونت‌های پیشرفته  (Enhanced Measurement Events)

در بین انواع ایونت در ga4، تفاوت اصلی بین رویداد‌های خودکار و پیشرفته این است که انواع خودکار به‌صورت پیش‌فرض فعال هستند، اما ایونت‌های پیشرفته را می‌توانید فعال یا غیرفعال کنید.

همچنین ایونت‌های پیشرفته اطلاعات بیشتری درباره نحوه تعامل کاربران با سایت یا اپلیکیشن شما فراهم می‌کنند.

بهترین آن‌ها این است که به‌صورت خودکار داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند، بدون اینکه نیازی به کد یا پیکربندی اضافه باشد.

برای یافتن این ایونت‌ها به بخش Admin و سپس Data Streams بروید و web data stream را انتخاب کنید.

پنجره‌ای باز خواهد شد که در آن باید گزینه Enhanced Measurement را ببینید.

تعدادی از ایونت‌های پیشرفته در گوگل آنالیتیکس 4 به شرح زیر هستند:

Video engagement: این ایونت زمانی فعال می‌شود که یک کاربر یک ویدئو را در سایت یا اپلیکیشن شما مشاهده می‌کند. File download: این ایونت زمانی فعال می‌شود که یک کاربر یک فایل را از سایت یا اپلیکیشن شما دانلود می‌کند. Search: این ایونت زمانی فعال می‌شود که یک کاربر در سایت یا اپلیکیشن شما چیزی را جستجو کند. Checkout: این ایونت زمانی فعال می‌شود که یک کاربر در سایت یا اپلیکیشن شما فرایند تسویه حساب را شروع می‌کند. Purchase: این ایونت زمانی فعال می‌شود که یک کاربر در سایت یا اپلیکیشن شما چیزی می‌خرد.

همان‌طور که گفتیم، هر زمان که خواستید می‌توانید ایونت‌های پیشرفته را فعال یا غیرفعال کنید.

برای انجام آن در بخش Enhanced Measurement روی آیکون چرخ‌دنده کلیک کرده و از دکمه‌های موجود استفاده کنید.

همچنین با استفاده از تنظیمات پیشرفته می‌توانید بعضی ایونت‌های خاص را طبق نظر خود شخصی‌سازی کنید.

ایونت‌های پیشنهادی (Recommended Events)

ایونت‌های پیشنهادی مجموعه ایونت‌هایی هستند که گوگل پیشنهاد می‌دهد و بر اساس شرایط کسب‌وکارهای مختلف دسته‌بندی شده‌اند.

این ایونت‌ها اطلاعات ارزشمندی درباره نحوه تعامل کاربران با سایت یا اپلیکیشن شما فراهم کرده و کمک می‌کنند کمپین‌های بازاریابی و طراحی سایت خود را بهبود بخشید.

دقت کنید که این ایونت‌ها به‌صورت خودکار فعال نیستند و باید دستی آن‌ها را اجرا کنید.

این رویداد‌ها مناسب کسب‌وکارهای مختلف از جمله گردشگری، آموزشی و فروشگاهی هستند.

مثلا شما با استفاده از ایونت Online-purchase می‌توانید تعداد تراکنش‌ها و مقدار درآمد را در گزارش خود داشته باشید.

ایونت‌های سفارشی (Custom Events)

ایونت‌های سفارشی یا دستی، در گزارش‌های استاندارد دیده نمی‌شوند.

بنابراین خودتان باید آن‌ها را تعریف و تنظیم کنید.

توصیه می‌کنیم زمان تنظیم این ایونت‌ها از اسامی مشخص و معنی‌دار استفاده کنید.

مثلا برای خبرنامه از newsletter استفاده کنید.

نحوه ست و تعریف کردن event در آنالیتیکس

در این بخش نحوه تعریف انواع ایونت در گوگل آنالیتیکس را شرح می‌دهیم.

گوگل آنالیتیکس را از طریق پروفایل ادمین خود باز کنید و سپس از سمت راست ردیف انتهایی پنل سمت چپ، گزینه Configure را پیدا کرده و روی Events کلیک کنید. به صفحه Custom Events هدایت خواهید شد که در آن انواع event در گوگل آنالیتیکس را می‌بینید. Select Events را انتخاب کنید.

در گوشه سمت راست و بالای جدول ایونت‌ها دکمه آبی به اسم Create Event را مشاهده خواهید کرد.

روی آن کلیک کنید تا به مرحله بعد بروید. در این بخش باید نام ایونت و شرایط آن را مشخص کنید.

برای نام فقط از حروف، اعداد و زیر خط استفاده کنید. پس از ایجاد ایونت روی Create کلیک کنید تا رویداد موردنظر به جدول ایونت‌ها اضافه شود.

برای بررسی عملکرد یک ایونت می‌توانید گزارش لحظه‌ای خود را بررسی کنید یا منتظر بازدیدکنندگان سایت خود باشید تا آن رویداد را فعال کنند که این اتفاق معمولا تقریبا یک روز یا کمتر طول می‌کشد.

توضیحاتی که در بالا دادیم، تنها مقدماتی برای آشنایی با انواع event در analytics بود.

برای آنکه تسلط بیشتری بر ساخت انواع ایونت در گوگل آنالیتیکس و کار با این ابراز پیشرفته و جامع داشته باشید، بهترین تصمیم تهیه دوره گوگل آنالیتیکس ژاکت آکادمی است.

چون در این دوره با ابزار تگ منیجر هم آشنا خواهید شد و سرفصل‌هایی مانند تحلیل رفتار کاربر، معرفی انواع گزارش‌ها و توضیح داشبورد گوگل آنالیتیکس کمک خواهد کرد تمام نکات مربوط به این ابزار را یاد بگیرید.

فراموش نکنید توجه به رفتار کاربران راز موفقیت کسب‌وکارهای اینترنتی و رشد آن‌ها است.

سخن نهایی

قبل از آنالیتیکس نسخه 4 (GA4)، ایونت‌ها برای بررسی رفتار کاربران در صفحات سایت یا اپلیکیشن شما طراحی می‌شدند.

مثلا اگر می‌خواستید تعداد دفعاتی که کاربران یک فایل را از سایت شما دانلود کرده‌اند پیگیری کنید، باید event tracking را اجرا کرده و از event reports برای مشاهده تعداد دانلودها استفاده می‌کردید.

دو مشکل اصلی ایونت‌ها در نسخه قبلی گوگل آنالیتیکس، محدودیت اطلاعاتی بود که می‌توانستید جمع‌آوری کنید و محدودیت‌های گزارش‌دهی.

اما در GA4، همه چیز در گزارش‌های شما به‌عنوان یک ایونت فرستاده می‌شوند تا رفتار کاربران را بهتر و بیشتر درک کنید.

در این مقاله انواع ایونت در analytics نسخه 4 را معرفی کردیم که بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آن‌ها و نحوه ایجادشان، دوره گوگل آنالیتیکس GA4 ژاکت آکادمی را تهیه کنید.

سوالات متداول

در گوگل آنالیتیکس نسخه 4 چند نوع ایونت داریم؟

بطور کلی در گوگل آنالیتیکس نسخه جدید 4 نوع ایونت وجود دارد: ایونت‌های خودکار –  پیشرفته – پیشنهادی و سفارشی.

برای بررسی این‌که کاربری ویدیو داخل سایت را تماشا کرده است از کدام نوع ایونت باید استفاده کنیم؟

برای بررسی این مورد لازم است که ایونت Video engagement که بخشی از ایونت‌های پیشرفته است را ست کنید.

آیا پس از ست کردن ایونتی در GA4 می‌توان آن ایونت را پاک کرد؟

خیر، Eventها قابل پاک کردن نیستند؛ تنها می‌توان آنها را غیرفعال نمود.
google rating | reviews
Google rating: 4.6
مجله شرکت شهروندان کد خبر: « 121495 »
« ویراستار: علی اکبر عرفانی »

مجله شرکت شهروندان بازدیدها: 17710 3 ماه پیش

مجله شرکت شهروندان لینک منبع خبر:
https://academy.zhaket.com/event-types-in-ga4/