همه چیز در مورد اینستاگرام ...
داستان رشد اینستاگرام، چیزی شبیه به درخشش یک ستاره پرنور بود که روشنایی آن به چشم میلیونها انسان روی کره زمین رسید.
شاید جالب باشد که بدانید، تنها چند هفته پس از انتشار این اپلیکیشن در اپ استور، نزدیک به یک میلیون کاربر به عضویت این پلتفرم در آمدند.
این اپلیکیشن، به عنوان اولین پلتفرمی شناخته میشود که قابلیت به انتشار گذاشتن عکس و ویدیو را در اختیار کاربران قرار داد.
اما داستان پیدایش و ورود آن به کشورهای مختلف از جمله ایران، از چه قرار است؟
در ادامه این مطلب، با انواع موضوعات مهم، تاریخی و اساسی در رابطه با اینستاگرام آشنا خواهید شد.
شاید کمتر کسی فکرش را میکرد که چند وقت پس از انشتار این اپلیکیشن، حجم وسیعی از کاربران دنیای مجازی برای به انشتار گذاشتن عکسهایشان، دست به کار شوند.
با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا به صورت مفصل در رابطه با اولین اپلیکیشن عکس و ویدیو آشنا شویم و تمامی حقایق تاریخی و اجتماعی آن را مورد واکاوی قرار بدهیم.
برای شروع، لازم است که در ابتدا مروری بر تاریخچه این اپلیکیشن و سال انتشار آن داشته باشیم تا بدانیم که دقیقاً چندسال از ورود این پلتفرم جذاب و منحصربهفرد به دنیای مجازی میگذرد.
اینستاگرام از چه سالی ساخته شد؟
ایده طراحی و ساخت این اپلیکیشن، برای اولین بار در سال 2009 به ذهن کوین سیستروم Kevin Systrom خطور کرد.
در آن سال، هنوز هیچ تصوری از اولین اپلیکیشن به اشتراکگذاری عکس وجود نداشت و داستان خلق چنین اپلیکیشنی، تنها یکسال پیش از انتشار اولیه آن صورت گرفت.
به ششم اکتبر سال 2010 میرویم، سالی که کوین سیستروم 27 ساله تصمیم گرفت تا اولین اپلیکیشن به اشتراکگذاری عکس و ویدیو را وارد دنیای مجازی کند.
البته ناگفته نماند که اپلیکیشن اینستاگرام در ابتدا، تنها یک پلفترم برای به اشتراکگذاری عکس بود.
اولین نمونه این اپلیکیشن که در 6 اکتبر 2010 راهاندازی شد، یک نسخه وب با نام Burbn بود که از علاقههای شخصی کوین الهام گرفته شده بود.
پس از راهاندازی این اپلیکیشن در اکتیر 2010، فضای این پلتفرم در روز نخست با 25 هزار کاربر جدبد مواجه شد و همین کافی بود تا کوین به آینده این برنامه امیدوار شود.
تنها 2 سال بعد، کمی قبلتر از عرضه اولیه و عمومی این اپلیکیشن در سال 2012، کمپانی فیسبوک، آن را به مبلغ یکمیلیارد دلار (هم به شکل سهام و هم در قالب پول نقد) خریداری کرد.
اینستاگرام از چه سالی وارد ایران شد؟
همانطور که گفتیم، سال 2012 همان دورهای بود که استفاده از اولین اپلیکیشن به اشتراکگذاری عکس در بین کاربران دنیای مجازی، همهگیر شده بود.
ایرانیان و کاربران دنیای مجازی در ایران هم از این قاعده مستثنی نبوند و با ارائه اولین نسخههای اندرویدی و IOS در جهان، کاربران ایرانی هم از آن استفاده کردند.
با توجه به اینکه نسخههای اولیه این اپلیکیشن در ابتدا برای سیستم عامل IOS عرضه شد، نمیتوان تاریخ دقیق ورود این پلتفرم به ایران را به درستی مشخص کرد.
در آن سالها استفاده از سیستم عامل IOS در ایران آنقدرها هم رایج نبود و تا عرضه نسخه اندرویدی این اپلیکیشن، کمی طول کشید تا ایرانیها هم به جرگه کاربران این اپلیکیشن بپیوندند.
با همه این اوصاف، اواسط و اواخر سال 2012 را میتوان تاریخ مناسبی برای ورود این اپلیکیشن به ایران معرفی کرد.
با گذر زمان و محبوبیت هرچه بیشتر فضای اینستاگرامی در بین کاربران جهان و ایران، سال 2018 برای اینستاگرامیها به یک سال تاریخی تبدیل شد.
طبق آمار ارائه شده، بیش از 40 میلیون کاربر ایرانی، به عضویت این اپلیکیشن محبوب درآمدند و از فضای پر پتانسیل آن استفاده کردند.
با توجه به اینکه هماکنون بیش از صدها میلیون کاربر در سرتاسر جهان، عضو این اپلیکیشن محبوب هستند، پرسش بعدی اینگونه مطرح میشود: دنیای اولین اپلیکیشن اشتراکگذاری عکس و ویدیو دقیقاً چند کاربر دارد؟
اینستاگرام چند کاربر دارد؟
از زمان راهاندازی این اپلیکیشن در سال 2010 تا هماکنون، فضای این پلتفرم، شاهد عضویت نزدیک به یک میلیارد کاربر از سرتاسر جهان بوده است! این موضوع به آن معناست که دنیای اینستاگرامی ما در حال حاضر جزو 4 شبکه اجتماعی برتر دنیاست و تقریباً یکچهارم کاربران فعال دنیای اینترنت، در این پلتفرم فعالیت میکنند.
در یک جمعبندی، همه چیز واضح است که چرا کمپانی فیسبوک در سال 2012 در حالیکه تنها 24 ماه از راهاندازی این اپلیکیشن میگذست، اقدام به خریدن آن کرد.
جدول زیر، حاوی اطلاعات آماری موثقی است که به آگاهی شما در رابطه با تعداد کاربران فعال در دنیای اینستاگرامی کمک خواهد کرد:
با ورود آخرین نسخه ارائه شده این اپلیکیشن، معلوم شد که علاوه بر یک میلیارد کاربر فعال، در 9 ماهه اخیر سال 2021، بیش از 200 میلیون کاربر به عضویت این پلتفرم درآمدهاند.
این آمار نشانگر آن بود که در ماههای اخیر سال 2021، رکورد کاربران جدید سالانه که پیش از این یه 100 میلیون میرسید، حالا در عرض 9 ماه، 2 برابر شدخ است.
در حالت کلی، حدود 28.88 درصد از 4.8 میلیارد کاربر فعال اینترنت در دنیا به این اپلیکیشن دسترسی دارند و حدود 26.3 درصد از 5.27 میلیارد کاربر فعال اینترنت تلفنهای همراه از این اپلیکیشن استفاده میکنند.
اولین پستی که در اینستاگرام گذاشته شد
داستان اولین پست در اپلیکیشن Instagram به تصویر یک سگ مربوط میشود.
کوین سیستروم 27 ساله (خالق ایده Instagram) چندوقت پیشتر از آنکه بخواهد این اپلیکیشن را ارائه کند، با انتشار یک تصویر، آن را به اصطلاح تست کرد.
این تصویر که به اولین پست Instagram معروف شده است، تصویری از یک سگ ولگرد و بامزه را نشان میدهد که در کنار کوین سیستروم ایستاده و به دورین زل زده است.
البته در این پست، تنها یک نشانه از حضور کوین وجود دارد و آنهم پای راست اوست که دمپایی پوشیده است.
آقای سیستروم، بعدها اعتراف کرده بود که اگر میدانست، قرار است تا این عکس به عنوان اولین پست اینستاگرام ثبت شود، حتماً تلاش بیشتری میکرد.
این تصویر به لحظهای مربوط میشود که کوین به مکزیک رفته بود و با دیدن یک سگ، تصمیم گرفت تا یک تصویر جالب با آن به ثبت برساند.
کشور سازنده اینستاگرام
اپلیکیشن Instagram که هماکنون متعلق به کمپانی فیسبوک است، یک اپلیکیشن آمریکایی محسوب میشود و در کشور ایالات متحده به ثبت رسیده است.
البته این اپلیکیشن مختص کاربران آمریکایی ساخته نشده است و همانطور که میدانید، در دسترس تمامی کاربران دنیای اینترنت قرار دارد.
این اپلیکیشن امکان به اشتراکگذاری تصاویر و ویدیوها با لوکیشنهای مختلف از سرتاسر دنیا را فراهم میکند و در واقع، یک پلتفرم جهانی تلقی میشود.
تعداد کاربران کشورهای مختلف در اینستاگرام چقدر است
همانطور که گفته بودیم، اپلیکیشن Instagram در حال حاضر، نزدیک به یک میلیارد کاربر فعال را در فضای خود جا داده است.
هماکنون، کشور هند با 180 میلیون کاربر فعال و پس از آن، ایالات متحده یا 170 میلیون کاربر فعال در صدر جدول بیشترین کاربران این اپلیکیشن قرار گرفتهاند.
کشور برزیل هم با 110 میلیون در رتبه سوم قرار دارد و در کل، در حال حاضر، حدود 17.54 درصد از جمعیت 7.9 میلیاردی کره زمین، عضو اپلیکیشن Instagram هستند.
ما تصمیم گرفتیم تا با ارائه یک آمار دقیق از تعداد کاربران این اپلیکیشن در کشورهای مختلف، درک بهتری از محبوبیت Instagram را در اختیار شما قرار دهیم.
به ادامه این مطلب توجه کنید:
درآمد اینستاگرام از کجاست؟
ارزش این اپلیکیشن در سال 2018 به 100 میلیارد دلار رسید و به موازات آن، درآمد این پلتفرم هم رو به روز در حال افزایش است.
همانطور که گفتیم، در سال 2012 و پیش از انتشار اولیه این اپلیکیشن، کمپانی فیسبوک آن را خریداری کرد.
جالب است بدانید که عمده درآمد فیسبوک در سال 2019 از طریق تبلیغاتی بود که منبع آن به اپلیکیشن Instagram مرتبط میشد.
درآمد Instagram از طریق تبلیغاتی است که از طریق تمامیت کمپانی فیسبوک به دست میآید.
اما به طور کلی، این اپلیکیشن هم مثل بسیاری از شبکههای اجتماعی دیگر دارای درآمدهای پنهان و آشکار بسیاری است که دقیقاً نمیتوان آنها را رصد کرد.
با بررسی منایع درآمدی آشکار اپلیکیشن Instagram متوجه خواهیم شد که این پلتفرم از 3 منبع “تبلیغات، بورس و سهام” درآمد کسب میکند.
از طرفی، با روی کار آمدن کسبوکارهای مستقل و بیزنسهای بزرگ و کوچک در محیط اینستاگرام، فضای این اپلیکیشن به محیطی برای خرید و فروش محصولات و خدمات تبدیل شده است.
اپلیکیشن Instagram با تکیه بر قابلیتهای هوش مصنوعی خود، میتواند تمامی اطلاعات مربوط به رفتارهای مشتریان و کاربران را در اختیار کسبوکارها قرار دهد.
ارائه و فروش اطلاعات و رفتار مشتریان هم میتواند یکی از منابع درآمدزایی پنهان این اپلیکیشن به شمار برود.
آیا اینستاگرام قابل ردیابی است؟
پاسخ کوتاه به این پرسش، مثبت است.
منظور از قابل ردیابی بودن این اپلیکیشن، پیدا کردن موقعیت مکانی، آدرس مستقیم یا IP کاربرانی است که در حال فعالیت هستند.
بسیاری از نهادهای دولتی یا افرادی که به اصطلاح هکر هستند، میتوانند با استفاده از روشهای مخحتلف، IP کاربران را به راختی پیدا کنند و حسابهای اپلیکیشن Instagram را تحت ردیابی قرار دهند.
البته بسیاری از کاربران برای غیر قابل ردیابی کردن حسابهای خود، اقدام به نصب اپلیکیشنهای VPN میکنند تا IP خود را به مکانی غیر از محل زندگی واقعی خود تغییر دهند.
تنها در همین حالت میتوان در محیط اپلیکیشن Instagram غیر قابل ردیابی فعالیت کرد و از تعقیبهای متعدد در امان بود.
حداقل سن برای اینستاگرام
طبق قوانین اپلیکیشن Instagram افرادی که میخواهند در این پلتفرم عضو شوند و از قابلیتهای آن استفاده کنند، باید حداقل 13 سال سن داشته باشند.
این اپلیکیشن با محدود کردن سن افراد به 13 سال، میکوشد تا محیط پلتفرم خود را برای نوجونان و جوانان سرتاسر دنیا امن نگه دارد.
بنابراین هر کاربری که در دنیای اینترنت مشغول به فعالیت است، برای ورود به این اپلیکیشن، در ابتدا باید اطلاعاتی را ارائه دهد که در ادامه آن، اندازه سن او مورد پرسش قرار میگیرد.
در صورتی که سن کاربر زیر 13 سال باشد، امکان عضویت او در شبکه Instagram لغو میشود و از او حضور او ممانعت خواهد شد.
البته اینستاگرام همیشه سعی کرده ویژگیهایی را برای محافظت از کاربران جوان اضافه کند.
دنیای محبوب اینستاگرام در سال 2010 و در ادامه تصورات یک جوان 27 ساله به دنیای اینترنت معرفی شد.
اولین نسخه این اپلیکیشن در قالب یک نسخه وب (و نه یک اپلیکیشن) بود که با عنوان Burbn شناخته میشد.
در ادامه، وقتی که قرار بود در سال 2012 اولین نسخه اپلیکیشنی Instagram به کاربران عرضه شود، کمپانی فیسبوک، آن را به قیمت یکمیلیارد دلار خریداری کرد.
با خریداری اینستاگرام توسط فیسبوک، همهچیز به نفع مارک زاکربرگ و تیم او تمام شد.
اوج محبوبیت این اپلیکیشن در سال 2018 صورت گرفت و هماکنون حدود یکمیلیارد کاربر فعال در فضای آن مشغول به فعالیت هستند.
منبع درآمد Instagram از طریق تبلیغات و فروش سهام به وجود میآید و بسیاری از کاربران دنیای کجازی، کسبوکارهای خود را در فضای همین پلتفرم به جریان انداختهاند.
Google rating: 4.5
کد خبر: « 121784 »
« ویراستار: صمد نادریان »