هوش مصنوعی Meta AI در اینستاگرام و واتساپ! می‌توان آن را خاموش کرد؟ ...



هوش مصنوعی Meta AI این روزها با چت بات جدید خود در واتساپ و اینستاگرام کار خود را آغاز کرده هست.

در این مقاله از پلازا می خواهیم به معرفی کامل این هوش مصنوعی ارائه شده از متا بپردازیم.

به همین صورت بخوانید :قوی ترین سایت‌های ادیت عکس با هوش مصنوعی + ترفندهای AI

هوش مصنوعی این روز ها یکی از مهمترین موضوعات در فناوری های روز دنیا به شمار می رود و در کاربرد های مختلفی به کار گرفته می گردد.

یکی از شرکت هایی که در زمینه هوش مصنوعی دستی داشته و می توان گفت از پیشرو های این حوزه به حساب می آید، متا یا همان فیسبوک سابق هست که از سال ۲۰۱۸ این کار را به صورت جدی دنبال می کند و باید گفت که بازدهی خوبی داشته و محصولات زیادی را روانه بازار کرده هست.

هر چند باید گفت که متا با ارائه 1 هوش مصنوعی تجاری خوب مثل سایر شرکت ها کمی فاصله داشته هست.

هوش مصنوعی Meta AI که این روز ها می توان آن را در اینستاگرام و واتساپ دید، یکی از همین محصولات هست که می خواهیم آن را به طور کامل معرفی کنیم.

فهرست مطالب

هوش مصنوعی Meta AI چیست؟تاریخچه هوش مصنوعی Meta AIمکانیزم کاری هوش مصنوعی Meta AIویژگی‌های اصلی هوش مصنوعی Meta AIدسترسی جامع در تمامی برنامه‌هاکنترل مرکزیاوپن سورس بودناتصال به موتورهای جستجوامکان تولید تصویر و ویدئوویژگی‌های بصری خوبآیا می‌توانیم اکنون از هوش مصنوعی Meta AI استفاده کنیم؟آیا می‌توان هوش مصنوعی Meta AI را خاموش کرد؟نتیجه گیری
هوش مصنوعی Meta AI چیست؟

هوش مصنوعی Meta AI این روز ها در وب سر و صدای زیادی راه انداخته هست و تبدیل به یکی از نام هایی شده هست که در هر برنامه و پلتفرمی شنیده می گردد.

البته اگر نگاهی به ماهیت آن و کارهایی که برای ما می کند بیندازیم، باید گفت که واقعا هم همینطور بوده و در خور این تعریف ها و تمجید ها هست.

اگر بخواهیم به صورت ساده و سریع بگوییم که این هوش مصنوعی چیست و تعریفی از آن ارائه کنیم، باید گفت که Meta AI 1 دستیار هوش مصنوعی توسعه یافته توسط شرکت متا یا همان فیسبوک سابق هست که قرار هست به کاربران کمک کند که در اپلیکیشن های ارائه شده توسط متا، تجربه کاربری بهتری را داشته باشند.

هوش مصنوعی Meta AI چیست

برای درک بهتر هوش مصنوعی Meta AI لازم هست که این تعریف را کمی باز تر کنیم.

اولین موردی که در تعریف به چشم می خورد، دستیار بودن این امکان یا همان Assistant بودن آن هست.

مطمئنا شما با هوش مصنوعی های زیادی کار کرده اید و بسیار از چت بات ها مثل برنامه ChatGPT را دیده اید.

اتفاقی که در اکثر این هوش مصنوعی ها می افتد این هست که شما نمی توانید کارهای زیادی را از آنها بخواهید و تمام چیز در قالب همان محیط چت باقی خواهد ماند.

ولی هوش مصنوعی Meta AI 1 دستیار هست که می تواند کارهایی که به آن محول شده را در برنامه ای که دارید با آن کار می کنید، انجام دهد.

به عنوان مثال، وقتی در برنامه واتساپ از این هوش مصنوعی استفاده می کنید، می توانید از آن بخواهید که تصویر پروفایل شما را حذف کرده و یا تنظیمات را برای شما طوری تغییر دهد که صرفا مخاطبین شما اجازه دیدن آن را داشته باشند.

همانطور که می بینید این نوع از هوش مصنوعی بسیار عملیاتی تر بوده و اختیار عمل بیشتری دارد.

در کنار این موارد باید گفت که هوش مصنوعی Meta AI روی هر چیزی که شرکت متا یا همان فیسبوک ارائه داده باشد، کار خواهد کرد.

از مهمترین برنامه هایی که اکنون بیشترین استفاده را دارند و این هوش مصنوعی روی آنها ارائه شده است، می توان به این موارد اشاره کرد:

برنامه اینستاگرام: در این پلتفرم از هوش مصنوعی Meta AI در بخش اکسپلور استفاده شده هست و در ارائه پیشنهادات به کاربران می تواند عملکرد مفیدی داشته باشد.برنامه واتساپ: این هوش مصنوعی در این برنامه به صورت 1 چت بات ارائه می گردد و در بین لیست چت ها می توان به آن دسترسی داشت.

متا ای آی کارهای مختلفی مثل ارائه تنظیمات روی برنامه و یا ساخت و تولید استیکر ها، ایموجی های خاص و همینطور تولید تصویر از روی متن را برای کاربران ارائه می دهد.فیسبوک: هوش مصنوعی Meta AI در پلتفرم فیسبوک در تایم لاین اصلی قرار گرفته هست و می تواند در موارد متعددی مثل بررسی صحت اخبار و پست های ارائه شده، پیدا کردن محتوای مورد نظر و کارهایی از این دست به کاربران کمک کند.وبسایت Meta.ai: علاوه بر برنامه های یکه متا ارائه می کند، شما می توانید از طریق 1 وب اپلیکیشن که با آدرس خود هوش مصنوعی متا یعنی Meta.ai نیز به این ابزار دسترسی داشته باشید.پیام رسان مسنجر: کاربرد این هوش مصنوعی در مسنجر تا حد زیادی به واتساپ شباهت دارد و به عنوان 1 چت بات در آن عرضه شده هست.

هوش مصنوعی Meta AI در برنامه های مختلف

تاریخچه هوش مصنوعی Meta AI

متا یا همان فیسبوک سابق یکی از قدیمی ترین شرکت های تکنولوژی هست که وارد هوش مصنوعی شده و دستاورد های خوبی هم در این زمینه داشته هست.

در سال می توان گفت که Meta AI نام بخش هوش مصنوعی شرکت متا هست که ریشه های آن به سال ۲۰۱۳ باز می گردد.

با گسترش هوش مصنوعی، فیسبوک به فکر افتاد که وارد این حوزه گردد و گروهی را به نام «گروه تحقیقاتی هوش مصنوعی فیسبوک» یا Facebook Artificial Intelligence Research تاسیس کرد که به صورت اختصاری FAIR نامیده می شد.

این گروه در نیویورک مستقر بود و همکاری نزدیکی را با دانشگاه نیویورک داشت.

این گروه کار خود را ادامه داد و بسیار از چهره های برتر علم کامپیوتر و فعالان هوش مصنوعی، یادگیری عمیق و یادگیری ماشین مثل یان لی کان و ولادیمیر وپنیک در آن مشغول به کار شدند.

این مجموعه در سال ۲۰۱۸ توانست به جمع ۱۰ موسسه برتر هوش مصنوعی در جهان راه پیدا کند و بعد از آن نیز به عنوان یکی از اعضا موثر این حوزه فعالیت می کرد.

به دنبال ریبرند شدن فیسبوک به متا و تغییر نام آن در سال ۲۰۲۱ موسسه FAIR نیز به نام Meta AI تغییر نام داد.

این موسسه روی پروژه های زیادی کار می کند که هوش مصنوعی Meta AI تنها یکی از آنها به شمار می رود.

به عنوان مثال، می توان هوش مصنوعی Emu Video را از این بین نام برد که کار آن تولید ویدئو از روی متن هست.

هرچند این موسسه پروژه های مختلفی داشته ولی هیچ 1 از آنها تا به اینجا نتوانسته بود با عنوان اصلی Meta AI عرضه گردد و به نظر می رسد این دستیار هوش مصنوعی جدید توانسته انتظارات متخصصن متا را به خوبی برآورده کند.

در ادامه بیشتر در مورد موارد تخصصی این هوش مصنوعی صحبت خواهیم کرد.

تاریخچه هوش مصنوعی Meta AI

مکانیزم کاری هوش مصنوعی Meta AI

یکی از مهمترین بخش هایی که برای بررسی انواع هوش مصنوعی باید در نظر داشت، مکانیزم کلی و هسته ای هست که این نوع هوش مصنوعی از آن استفاده می کند.

این روز ها اکثر هوش مصنوعی به سراغ استفاده از GPT ها می روند.

همان هسته ای که اوپن ای آی از آن استفاده کرده هست و می توان به نوعی آن را 1 هسته بی نقص دانست.

ولی باید گفت در مورد هوش مصنوعی Meta AI داستان به صورت کامل متفاوت بوده و متا هسته ای را برای خود طراحی و طراحی هست که به نظر می رسد برتری خوبی نسبت به GPT ها دارد.

به همین صورت بخوانید :آموزش بالا بردن کیفیت عکس در هوش مصنوعی بصورت آنلاین

هسته استفاده شده در این هوش مصنوعی Llama نام دارد.

در واقع لاما سرواژه ای از عبارت Large Language Model Meta AI به معنای «مدل زبانی بزرگ متا ای آی» هست.

این هسته، که طراحی و ساخت آن توسط خود متا انجام گرفت، برای اولین بار در ابتدای سال ۲۰۲۳ رونمایی شد و نکته جالب این بود که در اختیار عموم نیز قرار گرفت! این هسته هوش مصنوعی، بر خلاف سایر هسته های تجاری که انحصاری باقی می مثل، به صورت اپن سورس عرضه شده و 1 هفته بعد از منتشر شدن آن از طریق سیستم تورنت قابل دانلود شدن بود‍!

نسخه لاما استفاده شده در هوش مصنوعی Meta AI، ورژن ۳ این هسته می باشد که در سایز های ۸ و ۷۰ میلیارد پارامتری آموزش داده شده هست و می توان آن را یکی از بهترین و روانترین هوش مصنوعی ها موجود دانست.

نسخه قبلی این هوش مصنوعی، که با ۱۵ میلیارد پارامتر آموزش داده شده بود، توانسته بود در تست های مختلف GPT 3 را به صورت کامل مغلوب کند.

البته در مورد مقایسه نسخه های جدید لاما و GPT ها مثل هوش مصنوعی GPT 4 تاکنون اقدامی صورت نگرفته است، ولی با ارائه هوش مصنوعی متا ای آی به نظر می رسد به زودی شاهد این آزمایش ها نیز باشیم.

مکانیزم کاری هوش مصنوعی Meta AI

ویژگی‌های اصلی هوش مصنوعی Meta AI

تا به اینجا با هم تعاریف مختلفی از هوش مصنوعی Meta AI و اینکه چطور کار می کند را بررسی کردیم، ولی تاکنون در مورد اینکه این ابزار چه ویژگی هایی دارد که آن را از سایر چت بات ها متمایز کرده هست و روی چه مواردی از آن می توانیم حساب کنیم، حرفی به میان نیامده هست.

در این بخش می خواهیم این موضوعاتی را دنبال کنیم و ببینیم که شرکت متا برای این محصول چه قابلیت هایی در نظر گرفته هست.

مهمترین مواردی که می توان در بین ویژگی های ریز و درشت هوش مصنوعی Meta AI دید، این گزینه ها می باشند:

دسترسی جامع در تمامی برنامه‌ها

همانطور که گفتیم شما می توانید هوش مصنوعی Meta AI را در چهار برنامه فیسبوک، اینستاگرام، واتساپ و مسنجر داشته باشید، همینطور نسخه وب جامعی نیز برای کاربرانی که می خواهند آن را جدا از برنامه های دیگر امتحان کنند و با آن کار کنند وجود دارد که می توان با کمک اکانت فیسبوک به آن دسترسی داشت.

شاید این موضوع در ابتدا زیاد هم قابلیت بزرگی به نظر نرسد، ولی شما چند هوش مصنوعی را می شناسید که بتواند به صورت یکپارچه روی هر پلتفرمی به شما سرویس دهی کند؟

به همین صورت بخوانید :معرفی کامل مدل هوش مصنوعی GPT-4

در جواب این سوال نمی توان گزینه ای به جز هوش مصنوعی Meta AI را معرفی کرد و باید گفت در حال حاضر این سرویس تنها هوش مصنوعی کراس پلتفرم به شمار می رود.

کنترل مرکزی

وقتی که ابزاری به صورت کراس پلتفرم ارائه گردد، استفاده از آن و مدیریت تمام نسخه های آن به صورت همزمان کمی سخت خواهد بود.

ممکن هست این ابزار ها در برخی از پلتفرم ها به خوبی دیگری کار نکنند.

ولی باید گفت که هوش مصنوعی Meta AI از این موارد نیست! در واقع متا مدیریت جامع و کنترل مرکزی را برای این هوش مصنوعی در نظر گرفته هست که می تواند کیفیت کار با آن را در سایر برنامه ها حفظ کرده و با کمک آن، مجموعه امکانات مدیریتی خوبی را در اختیار کاربران قرار دهد.

البته در زمان نگارش این مقاله، یعنی اردیبهشت ۱۴۰۳ که دستیار هوش مصنوعی متا در حالت تستی قرار دارد، این کنترل مرکزی تاکنون فعال نشده هست و ویژگی های آن به صورت دقیق معین نیست.

ویژگی های اصلی هوش مصنوعی Meta AI

اوپن سورس بودن

یکی دیگر از مواردی که می تواند منجر به پر طرفدار شدن هوش مصنوعی Meta AI گردد، این هست که هسته آن به صورت اوپن سورس و منبع باز ارائه شده و در اختیار کاربران قرار گرفته هست.

عموما برنامه هایی که با این وضعیت ارائه می شوند، پیشرفت های قابل توجهی دارند و می‌توان آنها را برنامه هایی تمام عیار و بدون نقطه ضعف دانست که معمولا پیشرفت های خوبی حوزه مربوطه خود ارائه می دهند.

در مورد هسته لاما و هوش مصنوعی متا ای آی هم می‌توان همین انتظارات را داشت.

بدیهی هست وقتی هسته آن به صورت علنی عرضه شده باشد، شرکت ها و دانشمندانی از سراسر دنیا روی آن وقت و انرژی گذاشته و آن را تکمیل و بهتر می کنند.

این نوع از برنامه ها می تواند با شتاب بسیار بیشتری نسبت به برنامه هایی که صرفا توسط 1 شرکت توسعه پیدا می کنند تکمیل شوند و به جاهای بسیار بهتری برسند!

اتصال به موتورهای جستجو

یکی از ویژگی های خوبی که چت بات های هوش مصنوعی Meta AI دارند این هست که قابلیت اتصال و استفاده از دو موتور جستجوی گوگل و بینگ به صورت همزمان در آنها وجود دارد.

با استفاده از این ویژگی لازم نیست که نگران دریافت پاسخ های قدیمی از آنها باشید.

در صورتی که تجربه کار با برنامه هایی مثل نسخه رایگان چت جی پی تی را داشته باشید می دانید که این برنامه نمی تواند در مورد مسائل روز دنیا چندان اطلاعات مفیدی به شما بدهد و اطلاعات آن بروز نیست.

ولی در متا ای آی این مشکل به صورت کامل رفع شده هست.

به همین صورت بخوانید :هوش مصنوعی Suno AI چیست + آموزش استفاده
امکان تولید تصویر و ویدئو

یکی از ویژگی های خوب دیگری که هوش مصنوعی Meta AI می تواند ارائه دهد این هست که تنها 1 تولید کننده متن نیست و شما می توانید با کمک آن تصاویر و ویدئو های کوتاه را نیز بسازید و ویرایش کنید.

همینطور قابلیت هایی مثل تولید استیکرها و ایموجی ها نیز در این ابزار وجود دارد که کرابران می توانند به کمک آنها 1 تجربه فوق العاده را در پیام رسان ها تجربه کنند.

علاوه بر تولید این نوع از محتوا، هوش مصنوعی Meta AI می‌تواند  ویدئو های مختلف را درک کند و در مورد آنها اطلاعات مختلفی را در اختیار شما بگذارد.

در صورتی که 1 ویدئو را به آن نشان داده و در مورد اتفاقی که در آن می افتد از این هوش مصنوعی سوال گردد، می تواند به خوبی سوالات را هندل کرده و جواب آن را به شما بدهد.

امکان تولید تصویر  و ویدئو در متا ای آی

ویژگی‌های بصری خوب

هوش مصنوعی Meta AI در کنار کاربرد های خوب و قدرتمندی که دارد، از نظر راحتی کارکرد و ویژگی های ظاهری و بصری نیز 1 گزینه خوب به شمار می رود.

البته عمدتا متا در مورد ویژگی های بصری برنامه های خود وسواس بالایی دارد (به جز واتساپ!).

این هوش مصنوعی می تواند با جلوه های گرافیکی خود در مورد پیشنهاداتی که ارائه می دهد و همینطور صفحه لودینگ و انتظار جذابی که دارد، یکی از برنامه های خوب و حرفه ای تلقی گردد.

اگر بخواهیم از نظر ظاهر و رابط کاربری هوش مصنوعی Meta AI را با سایر هوش مصنوعی ها مثل هوش مصنوعی Character AI یا چت جی پی تی مقایسه کنیم، باید گفت که متا ای آی ظاهری بسیار کاربر پسند تر از این هوش مصنوعی های خسته کننده و ساده دارد.

آیا می‌توانیم اکنون از هوش مصنوعی Meta AI استفاده کنیم؟

در این خصوص باید گفت که هوش مصنوعی Meta AI در حال تست و آزمایش می باشد ولی به صورت محدود اجزای استفاده از آن برای کاربران فراهم شده هست.

شما می توانتید با مراحعه به وبسایت Meta.ai از این هوش مصنوعی استفاده نمایید.

برای فعال کردن و لاگین به آن نیاز دارید تا 1 اکانت فیسبوک داشته باشید.

ولی باید در نظر داشته باشید که ایران جزو کشور های تحریم شده توسط فیسبوک بوده و اگر پروفایل فیسبوک شما ایرانی باشد امکان استفاده از آن را نخواهید داشت.

پس برای استفاده لازم هست ابتدا آی پی خود را با استفاده از 1 برنامه تغییر دهنده آی پی عوض کرده و سپس به سراغ سایت فیسبوک بروید.

در اینجا با 1 ایمیل جدید 1 اکانت فیسبوک جدید ایجاد کرده و ترجیحا محل زندگی جدید خود را همان کشوری انتخاب کنید که آی پی خود را به آن تغییر داده اید.

بعد از تکمیل شدن اکانت می توانید از هوش مصنوعی Meta AI روی وب استفاده نمایید.

آیا می توانیم اکنون از هوش مصنوعی Meta AI استفاده کنیم؟

آیا می‌توان هوش مصنوعی Meta AI را خاموش کرد؟

همانطور که در بخش قبلی هم توضیح دادیم ویژگی های مدیریت مرکزی برای هوش مصنوعی Meta AI تاکنون راه اندازی نشده هست و در این مرحله در صورتی که هوش مصنوعی Meta AI را راه اندازی کنید، نمی توانید آن را قطع کنید و باید تا زمان آپدیت های بعدی از آن استفاده نمایید.

البته راه هایی برای اینکه بخواهید از استفاده از آن اجتناب کنید وجود دارد.

به همین صورت بخوانید :معرفی هوش مصنوعی Claude 3 و مقایسه با Gemini و ChatGPT

برای راحت شدن از دست هوش مصنوعی Meta AI در واتساپ و مسنجر می توانید با پاک کردن چت بات و دلیت کردن آن به صورت موقت آن را غیر فعال کنید.

همینطور در اینستاگرام و فیسبوک نیز باید از انتخاب کردن آن و کار با آن دوری کنید تا تاثیری که این هوش مصنوعی در تجربه کاربری شما می گذارد حداقل بماند.

نتیجه گیری

در این مقاله با هم به بررسی هوش مصنوعی Meta AI پرداختیم.

1 دستیار هوش مصنوعی جدید از شرکت متا که می توان آن را از بهترین و کاربردی ترین نمونه های این ابزار ها دانست.

این سوریس که در پنج پلتفرم برنامه واتساپ، اینستاگرام، فیسبوک، مسنجر و 1 نسخه وب اپلیکیشن قابل دسترس می باشد، ویژگی هایی مثل امکانات جامع، کنترل مرکزی، اوپن سورس بودن، اتصال به موتور های جستجو و رابط کاربری ساده و حرفه ای را در اختیار کاربران خود می گذارد.

در صورتی که در مورد این هوش مصنوعی جدید شرکت متا سوال و یا نظری داشتید، خوشحال می شویم آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

منتخب کاربرانهوش مصنوعی (هوش ماشینی) چیست؟ | تاریخچه، ویژگی ها و کاربردهاپژوهشگران دانشگاه MIT 1 ربات کنترل شونده توسط امواج مغز ساختندهوش مصنوعی گوگل خواهد توانست زمان مرگ بیماران را پیش بینی کند
google rating | reviews
Google rating: 4.3
مجله شرکت شهروندان کد خبر: « 121546 »
« ویراستار: سیده زهرا امیر ابراهیمی »

مجله شرکت شهروندان بازدیدها: 17215 3 ماه پیش

مجله شرکت شهروندان لینک منبع خبر:
https://www.plaza.ir/140302/587311/what-is-meta-ai/