مالیات بر ارزش افزوده قراردادهای پیمانکاری 1403 – راهنمای کامل ...



مالیات بر ارزش افزوده قراردادهای پیمانکاری از جمله مواردی است که شرکت های پیمانکاری درباره نحوه محاسبه آن دچار مشکل میشوند.

امروز قصد داریم تا به توضیح کامل هر آنچه که لازم است درباره مالیات حقوق بدانید بپردازیم.

مالیات بر ارزش افزوده پیمانکاری

پیش تر به طور کامل به مالیات قراردادهای پیمانکاری پرداخته ایم و امروز قصد داریم که به مالیات بر ارزش افزوده پیمانکاری بپردازیم.

تمامی شرکت هایی که پرونده مالیاتی دارند، موظف هستند که با تکمیل ثبت نام خود در سامانه مودیان و ورود به کارپوشه و تکمیل اطلاعات مربوط به ارزش افزوده خود هستند.

پیمانکاران با ثبت مالیات بر ارزش افزوده در صورت وضعیت و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در موعد مقرر (15 روز بعد از پایان هر فصل) علاوه بر اینکه میتوانند گواهی ارزش افزوده را به کارفرما ارائه دهند، از پرداخت جرایم سنگین نیز در امان خواهند بود.

مالیات بر ارزش افزوده قراردادهای پیمانکاری 1403

تا سال 1402 مالیات بر ارزش افزوده قراردادهای پیمانکاری 9% بود اما در سال 1403 مالیات بر ارزش افزوده قراردادهای پیمانکاری نیز به 10% افزایش پیدا کرده است که تحت عنوان مالیات و عوارض دریافت میشود.

” بیشتر بخوانید: مالیات بر ارزش افزوده 1403 – لیست مشاغل و اصناف ارزش افزوده “

پرداخت ارزش افزوده قراردادهای پیمانکاری

از شروع سال 1403، بر اساس فاکتورهای خرید و فروش مودیان مالیاتی که در سامانه مودیان ثبت شده استريال یک اظهارنامه ارزش افزوده به صورت پیش فرض آماده و بارگزاری میشود که مودیان مالیاتی در صورت درست بودن اطلاعات میتوانند آن را تایید و پرداخت نمایند و در صورت نیاز به ویرایش، آن را اصلاح نمایند.

پس توجه داشته باشید که لازم است فاکتورهای مربوط به خرید و فروش شما به درستی در سامانه مودیان ثبت شده باشد تا هم ارزش افزوده شما به درستی محاسبه شود و هم بتوانید از اعتبار مالیاتی ارزش افزوده خود بهره مند شوید.

پرداخت مالیات بر ارزش افزوده پیمانکاری بر عهده کارفرما یا پیمانکار؟

یکی از سوال های متداوال در خصوص مالیات قراردادهای پیمانکاری این است که پرداخت مالیات قراردادهای پیمانکاری بر عهده کارفرما است یا پیمانکار؟ مهم است بدانید که پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بر عهده مصرف کننده نهایی است (کارفرما) .

اما پیمانکار وظیفه دارد که آن را در بازه های زمانی مقرر به سازمان امور مالیاتی پرداخت نماید.

لازم است پیمانکاران مدارک و مستندات مربوط به ارزش افزوده (از فاکتور خرید تا رسید پرداخت ارزش افزوده به سازمان امور مالیاتی و گواهی ارزش افزوده) را نزد خود نگه دارند تا در هنگام تسویه بتوانند آن را از کارفرما مطالبه کنند.

مهلت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده قراردادهای پیمانکاری

هر سال به چهار دوره مالیاتی تقسیم میشود(چهار دوره سه ماهه).

هر یک از این دوره ها از ابتدای فصل شروع و در انتهای فصل خاتمه مییابند.

مودیان مالیاتی در انتهای هر فصل یا به عبارتی هر دوره مالیاتی، تا 15 ماه بعد فرصت دارند که ارزش افزوده خود را به سازمان امور مالیاتی پرداخت نمایند.

به طور مثال مهلت ارسال ارزش افزوده فصل بهار تا 15 تیرماه است.

” ماخذ محاسبه مالیات بهای کالا یا خدمت مندرج در صورتحساب خواهد بود در مواردی که صورتحساب موجود نباشد و یا از ارائه آن خودداری شود و یا به موجب اسناد و مدارک مثبته احراز شود که ارزش مندرج در آنها واقعی نیست.

ماخذ محاسبه مالیات بهای روز کالا یا خدمت به تاریخ روز تعلق مالیات میباشد”

” بیشتر بخوانید: صورت وضعیت پیمانکاری چیست؟ آموزش ثبت در سامانه مودیان “

نحوه پرداخت ارزش افزوده پیمانکاری

برای اینکه بتوانید نسبت به ثبت، مشاهده و پرداخت ارزش افزوده خود اقدام نمایید لازم است که مراحب زیر را طی نمایید

      ورود به درگاه مالیاتی به نشانی https://my.tax.gov.ir/       وارد نمودن شناسه ملی و رمز عبور (توجه داشته باشید که برای مشاهده ارزش افزوده حتما با شناسه ملی خود وارد حساب کاربری شوید و از کد ملی و سایر روش های ورود استفاده نکنید)       پس از ورود به کارپوشه مالیاتی از منو سمت راست ابتدا “فهرست پرونده های مالیاتی” و سپس “پرونده های عملکرد و ارزش افزوده” را انتخاب کنید.       اکنون بر روی پرونده مالیاتی خود کلیک کنید.

شما در این صفحه پرونده مالیاتی خود را مشاهده میکنید.

از میان گزینه های موجود در بالای صفحه گزینه ” ورود به سامانه ارزش افزوده” را انتخاب کنید.       اکنون به صفحه مربوط به مالیات بر ارزش افزوده هدایت شده اید.

در کادری که در سمت چپ صفحه مشاهده میکنید اطلاعات مربوط ثبت نام و گزینه پرداخت را مشاهده میکنید.

در صورتی که مایل به مشاهده اطلاعات خود هستید گزینه اول و در صورتی که مایل به پرداخت ارزش افزوده هستید وارد بخش پرداخت شوید       توجه داشته باشید که از بهار 1403 ، اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده به صورت پیش فرض توسط سازمان امور مالیاتی و بر اساس فاکتورهای خرید و فروش شما در سامانه مودیان آماده میشود.

در صورتی که این اظهارنامه ارزش افزوده پیش فرض به اصلاح نیاز دارد، لازم است که با اصلاح اطلاعات، ثبت فاکتورهای فروش و… پیش از اتمام مهلت ارسال ارزش افزوده آن را ویرایش نمایید.
بهترین روش ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان

این روزها تمام کسب و کارها و فعالان اقتصادی مشمول ثبت نام در سامانه مودیان و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان هستند و ارسال به موقع صورتحساب الکترونیکی برای در امان ماندن از هر مشکل مالیاتی ضروری است.

با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو میتوانید به صورت رایگان صورتحساب الکترونیکی خود را به سامانه مودیان ارسال کنید.

فینتو نیازی به نصب و راه اندازی نرم افزارهای گران قیمت و پیچیده ندارد و شما میتوانید همین حالا و با ایجاد یک حساب کاربری، صورتحساب الکترونیکی خود را به سامانه مودیان ارسال کنید:

نرم افزار حسابداری آنلاین

google rating | reviews
Google rating: 4.5
مجله شرکت شهروندان کد خبر: « 121642 »
« ویراستار: نازنین شمس »

مجله شرکت شهروندان بازدیدها: 14766 2 ماه پیش

مجله شرکت شهروندان لینک منبع خبر:
https://blog.finto.ir/12478/مالیات-بر-ارزش-افزوده-قراردادهای-پیما/