بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست (SOCIAL MEDIA MARKETING) ...



اکثر افراد پس از اینکه می‌شنوند از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌توان درآمد کسب کرد، ابتدا باور نکرده و انکار می‌کنند اما پس از گذشت زمانی با ایجاد کانال یا پیج موضوع درآمدزایی را امتحان می‌کنند.

شاید باورتان نشود، اما درست براساس حدسی که زده‌اند؛ به این نتیجه می‌رسند که درآمد از شبکه‌های اجتماعی دروغی بیش نیست و هیچ فروشی برای آن‌ها رقم نمی‌خورد.

علت این اتفاق، عدم اطلاع درباره شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی است، چرا که فکر می‌کنند با گشت و‌گذار در فضای مجازی فروش اتفاق می‌افتد.

در صورتی که برای فروش در فضای مجازی، باید درست مانند یک فروشگاه حضوری که در سطح شهر فعالیت می‌کند عمل کنید.

یعنی تمام فرایند‌هایی که در بازار از تهیه محصول تا فروش طی می‌شود، باید در شبکه‌های اجتماعی هم اجرا شود.

یکی از مهم‌ترین مراحل هر کسب و کاری بازاریابی است.

شما بدون بازاریابی مشتریان خود را نمی‌شناسید و همچنین مشتریان از وجود شما اطلاع پیدا نمی‌کنند؛ پس برای فروشگاه آنلاین خود، باید بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را آموزش دیده و اجرا کنید.

تعریف بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

اول از هر چیز به معنا و مفهوم این واژه می‌پردازیم.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به این معناست که افرادی که در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند از فعالیت شما آگاه شده و یا به سمت شما بیایند.

شما می‌توانید با بارگذاری محتوا‌های متفاوت در شبکه‌های اجتماعی افراد را به وبسایت خود و یا آدرس حضوری ارجاع دهید تا از شما خرید کنند.

برای مثال وقتی از دیدن پستی که عکس کفشی را به اشتراک گذاشته در اینستاگرام خوشتان می‌آید، به سراغ آن پیج رفته و با راهنمایی‌هایی که انجام می‌شود؛ روی لینک موجود در بایو پیج ‌زده تا از وبسایت خریداری کنید.

این یک نمونه ساده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است.

ولی اکثر افراد توجه ندارند که چه موضوعی باعث می‌شود دیگران شما را دنبال کرده و یا به صفحه کسب و کارتان سر بزنند.

اصلی‌ترین موضوعی که باعث می‌شود یک کسب و کار آنلاین رشد پیدا کرده و بازاریابی موفقی داشته باشد، محتوا است.

محتوا یعنی مفهومی که در قالب متن ویدیو عکس و یا حتی صدا با مخاطب خود به اشتراک می‌گذارید؛ و هر چقدر محتوای شما برای مخاطبانتان جذاب‌تر باشد شانس بیشتری در فروش دارید.

به صورت کلی افرادی که در فضای مجازی به بازاریابی می‌پردازند، یکی از سه اهداف زیر را دنبال می‌کنند:

در اکثر مواقع برای کسب و کار‌هایی که به تازگی در فضای مجازی حضور پیدا کرده‌اند، بازاریابی به هدف آگاهی و اطلاع‌رسانی از برند استفاده می‌شود.

یعنی اینکه برای اولین بار با برند شما رو به رو شوند و از وجود شما اطلاع پیدا کنند. عده‌ای دیگر می‌خواهند با مخاطبان خود تعامل بیشتری داشته باشند، تا هم از علایق آن‌ها آگاه شده و هم اینکه مخاطبان تماشاچی خود را به خریدار تبدیل کنند. و مهم‌ترین هدفی که در نهایت همه افرادی که در فضای مجازی فروشگاه دارند دنبال آن هستند، افزودن به تعداد مشتریان است.

حتی بنابر نظر متخصصین بازاریابی، دو هدف قبلی نیز مقدمه‌ای برای دست یافتن به این هدف است.
مراحل بازاریابی در فضای مجازی

برای اینکه بتوانید بازاریابی موفقی در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید، باید برای خود استراتژی بازاریابی تعیین کرده و مراحل مشخصی را پشت سر بگذارید؛ چرا که اساساً بدون طی کردن این مراحل نمی‌توانید از پس بازاریابی و پیدا کردن مشتری در شبکه‌های اجتماعی برآمده و دیر یا زود شکست می‌خورید.

در ادامه به این ۸ مرحله مهم می‌پردازیم و در هر مرحله به مثال‌های کاربردی اشاره می‌کنیم:

هدف خود را تعیین کنید

درست مثل هر اقدام دیگری که برای انجام دادن آن نیاز به یک هدف دارید، برای بازاریابی و فروش خود باید هدف تعیین کنید.

اینکه با انجام دادن بازاریابی می‌خواهید به کجا برسید؟ آیا هدف شما فروش است یا آگاهی از برند و یا عقب نماندن از رقبا؟

توجه داشته باشید که هدف شما در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی با توجه به شرایطی که دارید، باید به صورت واقع بینانه در نظر گرفته شود.

یعنی بر اساس آرزو‌ها و‌ایده‌آل‌هایی که دارید هدف تعیین نکنید، بلکه به شرایط کنونی خود و قدم بعدی بنگرید.

در غیر این صورت برنامه بازاریابی شما غیر واقعی تدوین می‌شود؛ برای مثال اگر شما در ابتدای مسیر هستید نمی‌توانید هدف فروش را در نظر بگیرید بلکه باید ابتدا دیگران را از وجود برند خود آگاه کنید.

نگران نباشید پس از طی کردن هر هدف، اهداف بعدی از راه می‌رسند تا شما به سمت جایگاه و فروش‌ایده‌آل خود حرکت کنید.

اهداف بزرگ را خُرد کنید

فرض کنید برای اولین بار انسان‌ها در صنعت خانه‌سازی، طبقه دوم را ساختند.

برای رسیدن به طبقه دوم باید چه می‌کردند؟ راهکار ساختن پله‌های کوچک و پشت سر هم بود، تا آن‌ها را به طبقه دوم برساند.

برای اهداف خود در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیز عجله نکنید؛ پس از اینکه یک هدف را تعیین کردید مسیر رسیدن به آن هدف را به بخش‌های کوچکی تقسیم کنید.

این کار مزایای زیر را به دنبال دارد:

اول اینکه از درصد موفقیت و شکست خود در هر مرحله از کار مطلع می‌شوید، تا نقطه ضعف‌های خود را به صورت موضعی جبران کنید.

نه اینکه بخواهید دوباره مسیر رفتن به هدف را از ابتدا طی کنید.

دوم پس از دست یافتن به اهداف کوچک و طی کردن هر پله، برای رسیدن به هدف انگیزه بیشتری در شما شکل می‌گیرد و ناخواسته تشویق می‌شوید.

سوم در میانه رسیدن به هدف مسیر خود را گم نمی‌کنید، تقسیم‌بندی‌های کوچک درست مانند نشانه‌گذاری‌هایی است که شما را راهنمایی می‌کند تا از هدف خود منحرف نشوید.

شبکه اجتماعی مخصوص خود را انتخاب کنید

اکثر افراد به اشتباه فکر می‌کنند که تمام شبکه‌های اجتماعی مانند یکدیگر هستند و صرفاً نوع محتوایی که در آن‌ها بارگذاری می‌شود متفاوت است.

اما باید بدانیم که هر شبکه اجتماعی با دیگری کاملاً متفاوت می‌باشد.

نوع بارگذاری محتوا صرفاً یک تفاوت ظاهری است، آن چیزی که اهمیت دارد این است که نوع مخاطبینی که در هر شبکه اجتماعی حضور دارند نیز با دیگری تفاوت دارد.

برای مثال افرادی که در اینستاگرام حضور دارند بیشتر به دنبال سرگرمی و مطالب متفرقه هستند، در صورتی که افراد حاضر در لینکدین مانند دانشجویانی هستند که در یک دانشگاه و یا یک محیط کاری حضور دارند.

بنابراین اگر شما یک دوره آموزشی برای مدیران عالی دارید، فضای مناسب شما اینستاگرام نیست و قطعاً مشتری خوبی به دست نمی‌آورید.

انتخاب مناسب شبکه‌ای که می‌خواهید در آن فعالیت کنید، یکی از شروط اساسی برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی است.

برای کسب و کار خود یک لحن و ساختار مشخص تعریف کنید

مشکل عده زیادی از افرادی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند، این است که ساختار مشخصی برای محتوای خود تعیین نکرده‌اند.

صرفاً هر روز به سبکی متفاوت محتوا را تولید می‌کنند.

این نوع رفتار در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی مردود می‌باشد.

شما باید برای رفتار و محتوای خود چهارچوب معینی در نظر گرفته و طبق آن حرکت کنید.

نکته دیگری که بسیار اهمیت دارد، لحن و نوع گفتار شما با مخاطبینتان است.

برای مثال اگر شما در رابطه با اسباب بازی فعالیت می‌کنید باید از زبان کودکان سخن بگویید، زبان طنز و شوخی و عامیانه؛ لحن و بیان کلاسیک حوصله سر بوده و با کسب و کارتان سازگاری ندارد.

به بودجه‌بندی اهمیت دهید

پس از اینکه پله‌های خرد کسب و کارتان، شرایطی که دارید و اهدف موردنظر را تعیین کردید، آماده فعالیت هستید.

ولی قبل از آن باید برآورد کنید که برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چه مقدار هزینه نیاز دارید.

انجام این کار باعث می‌شود که در صورت داشتن بودجه و سرمایه‌ی بزرگ از هزینه‌های گزاف جلوگیری شده و به جا هزینه کنیم؛ و اما در صورتی که بودجه مناسب را نداشته باشید، بین وظایفی که باید به آن‌ها بپردازید اولویت‌بندی انجام کرده و علاوه بر آن از راه‌های مقرون به صرفه و جایگزین استفاده می‌کنید.

برای مثال اگر متوجه شوید که برای خرید ملزومات تولید محتوا بودجه کمی دارید و در موقعیتی دیگر این هزینه ضروری‌تر است، از روش‌های جایگزین استفاده می‌کنید و با تجهیزات کمتر تولید محتوا را شروع می‌کنید تا سرمایه مورد نیاز را به دست‌آورید و پس از آن لوازم تولید محتوای خود را ارتقا می‌دهید.

رقبای اصلی خود را پیدا کرده و تحلیل کنید

آخرین مرحله که اکثر افراد از آن غفلت می‌کنند؛ پیدا کردن رقیب‌های درجه یک و بزرگ حوزه خود، و تحلیل آنهاست.

چرا که این رقبا برای رشد بیشتر در این بازار هزینه‌های زیادی می‌کنند و به طور معمول از کارشناسان و متخصصان لازم استفاده می‌کنند.

این تحلیل در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای شما دو مزیت مهم دارد:

یک اینکه شما نمی‌خواهید مانند آن‌ها هزینه کنید و به نوعی با الگو گرفتن از رفتار آن‌ها، انگار به طور غیرمستقیم از یک متخصص و کارشناس مشورت گرفته‌اید.

و دوم در صورت الگوگیری از آن‌ها از هزینه‌های اضافی برای تست کردن روش‌های متفاوت رشد جلوگیری می‌کنید.

همچین فرایند پیشرفت شما سرعت بیشتری می‌گیرد.

نتیجه‌گیری

آموختیم که فعالیت در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی درست مانند حضور در یک بازار حضوری است.

نیاز به مهارت‌های زیادی دارد، از جمله مهارت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی که از استراتژی و مراحل مشخصی پیروی می‌کند.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی مزیت‌های مهمی دارد که مهمترین آن‌ها صرفه‌جویی در هزینه‌های گزاف تبلیغات، ارتباط مستقیم و تعامل بیشتر با مشتریان است.

به صورت کلی افراد با یادگیری این مهارت، متوجه می‌شوند که در کدام نقطه از بازار حضور داشته، باید به کدام سمت حرکت کرده و اقدامات لازم برای فروش بیشتر در حوزه کاری آن‌ها چیست.

در پایان یادآور می‌شویم، در صورتی که برای کسب و کار خود نیاز به بازاریابی شبکه‌های اجتماعی دارید؛ با کارشناسان مجموعه حمید صباغی در ارتباط باشید.

سوالات متداول
1.

سوال: چرا بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی مهم است؟

پاسخ: بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی مهم است زیرا به کمک این شبکه‌ها می‌توانید به راحتی با مخاطبان خود در ارتباط باشید، برند خود را تبلیغ کنید و ترافیک و فروش را افزایش دهید.

2.

سوال: چگونه می‌توانم بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی را شروع کنم؟

پاسخ: برای شروع بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، باید ابتدا استراتژی بازاریابی خود را تعیین کرده و سپس حضور در شبکه‌های معروف مانند فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و لینکدین را ایجاد کنید.

3.

سوال: چه نوع محتوایی برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی مناسب است؟

پاسخ: محتوای مناسب برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی شامل محتوای تصویری، ویدئویی، متنی و محتوای تعاملی مانند نظرسنجی‌ها و رویدادهای زنده است.

4.

سوال: چگونه می‌توانم عملکرد بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی را اندازه‌گیری کنم؟

پاسخ: برای اندازه‌گیری عملکرد بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید از ابزارهای آنالیتیک شبکه‌های اجتماعی مانند Facebook Insights، Instagram Insights و Twitter Analytics استفاده کنید.

5.

سوال: چگونه می‌توانم جامعه مخاطبانم را در شبکه‌های اجتماعی رشد دهم؟

پاسخ: برای رشد جامعه مخاطبان خود در شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید از استراتژی‌هایی مانند ارائه محتوای ارزشمند، تعامل با مخاطبان، استفاده از هشتگ‌ها و همکاری با تأثیرگذاران استفاده کنید.

ما در این مسیر همراه شما هستیم و منابع و اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

هرگونه پرسش و نظری داشتید می‌توانید در بخش نظرات و کامنت ها عنوان کنید، منتظر نظرات گرمتان هستیم.

google rating | reviews
Google rating: 4.8
مجله شرکت شهروندان کد خبر: « 122111 »
« ویراستار: سیروس صداقت »

مجله شرکت شهروندان بازدیدها: 20033 2 هفته پیش

مجله شرکت شهروندان لینک منبع خبر:
https://hamidsabaghi.ir/social-media-marketing/