تفاوت ثبت اختراع و طرح صنعتی چیست؟ ...



بسیاری از افرادی که قصد دارند طرح صنعتی یا اختراع خود را ثبت کنند، به طور دقیق تفاوت این دو را نمی‌دانند.

تفاوت ثبت اختراع و طرح صنعتی دارای ابعاد زیادی است.

این دو چه در مفهوم، چه در کاربرد، چه در مراحل ثبت و چه از نظر اعتبار گواهی‌نامه تفاوت‌هایی اساسی با یکدیگر دارند.

اگر شما هم دوست دارید بدانید این تفاوت‌ها شامل چه مواردی است، تا پایان مقاله با موسسه ثبت شرکت سفیر صلح ، همراه باشید تا این موضوع را به طور کامل توضیح دهیم. 

ثبت اختراع چیست

قبل از اینکه درباره تفاوت ثبت اختراع و طرح صنعتی توضیح دهیم، لازم است که بدانیم تعریف ثبت اختراع چیست.

تعریف رسمی ثبت اختراع از منظر سازمان جهانی مالکیت معنوی، ارائه محصول یا فرایند صنعتی جدیدی است که برای اولین بار ارائه شود و مشکلی خاص را حل کند.

ثبت اختراع دارای گواهینامه مشخصی است که طبق آن تعیین می‌شود صاحب یا صاحبان اختراع چه کسی است و تنها مخترع حق فروش و بهره برداری از آن را دارد.

اگر قصد دارید بهتر با ویژگی‌های ثبت اختراع آشنا شوید، با کارشناسان ما در سفیر صلح تماس بگیرید تا شما را کامل راهنمایی کنند.

با این حال به طور خلاصه زمانی اختراع ثبت می‌شود که دارای ویژگی‌های زیر باشد:

برای اولین بار ارائه شود و در آن نوآوری دیده شود.سودمند باشد و راهی مناسب برای حل مسئله پیشنهاد کند.حتما مرتبط با یک صنعت مشخص باشد.
طرح صنعتی چیست

حال که دانستیم تعریف ثبت اختراع چیست، باید تعریف طرح صنعتی را هم بدانیم تا تفاوت ثبت اختراع و طرح صنعتی برای ما به طور واضح مشخص شود.

طرح صنعتی، ارائه یک محصول یا فرایند نه لزوما جدید، اما با شکل و طرحی جدید است.

برای مثال اگر شخصی یک طرح جدید برای ارائه بسته‌های شکلاتی که قبلا وجود داشته ارائه کند، این کار او ثبت طرح صنعتی نامیده می‌شود.

بهتر است برای درک بهتر طرح صنعتی تعدادی از ویژگی‌های آن را نام ببریم:

طرح صنعتی در شکل و ظاهر باید خلاقانه باشد ولی نیاز به ارائه فرآیند یا محصولی جدید به عنوان طرح صنعتی نیست.در طرح صنعتی باید از خطوط و شکل‌ها به شکلی خلاقانه ارائه شود تا متمایز از دیگر طرح‌های موجود باشد.ارائه یک طرح صنعتی جدید مثل مدل جدیدی برای طراحی صندلی و مبلمان، دارای حق امتیاز است و قابل کپی نیست. 

اینکه دقیقا در کدام صنایع امکان ارائه طرح صنعتی وجود دارد شامل جزئیات زیادی است که می‌توانید با راهنمایی مشاوران ما در سفیر صلح تمام این جزئیات را متوجه شوید.  جهت اطلاع از شرایط ثبت طرح صنعتی مقاله آموزش ثبت طرح صنعتی را بخوانید.

مقایسه طرح صنعتی و ثبت اختراع

با تعریف‌هایی که برای ثبت اختراع و ثبت طرح صنعتی ارائه شد، اکنون می‌توانیم از ۴ جنبه به مقایسه تفاوت ثبت اختراع و طرح صنعتی بپردازیم.

این ۴ وجه هر چند تمام تفاوت‌های این دو نیست، اما تا حدی روشن‌کننده است.

اگر شخصا در حال ثبت اختراع یا ثبت طرح صنعتی هستید و این تمایزها را دقیق نمی‌دانید، کارشناسان ما در سفیر صلح منتظر تماس شما هستند.

این ۴ جنبه شامل موارد زیر است:

نوآوری: نوآوری برای ثبت اختراع شامل ارائه یک فرآیند یا محصول جدید برای اولین بار است، اما نوآوری برای طرح صنعتی اینطور تعریف می‌شود که شکل و ظاهری جدید برای محصولی که از قبل وجود دارد ارائه شود. سودمندی: یکی دیگر از مهم‌ترین موارد تفاوت ثبت اختراع و طرح صنعتی مرتبط با مفهوم سودمندی است.

هدف از ثبت اختراع ارائه یک راه حل جدید و سودمند برای مشکلی صنعتی است، اما هدف از ارائه طرح صنعتی لزوما ارائه راه حل نیست بلکه بیشتر مارکتینگ و تبلیغ محسوب می‌شود. حوزه ارائه: حوزه ارائه ثبت اختراع شامل تمام صنایع می‌شود اما ارائه طرح صنعتی محدود به یک سری صنعت خاص است.

اگر دوست دارید در این باره بیشتر اطلاعات کسب کنید با متخصصان ما در موسسه سفیر صلح تماس بگیرید.حق امتیاز: هم ثبت اختراع و هم ثبت طرح صنعتی دارای حق امتیاز هستند، اما از نظر اعتبار گواهی نامه با یکدیگر تفاوت دارند که در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت. 
تفاوت مراحل ثبت اختراع و طرح صنعتی

یکی از جنبه‌های مهم تفاوت ثبت اختراع و طرح صنعتی که در قسمت قبل به آن اشاره نکردیم تا به طور جدا آن را توضیح دهیم، مراحل ثبت هر کدام است.

به طور خلاصه مراحل ثبت اختراع شامل موارد زیر است:

ثبت مشخصات هویتی مالک یا مالکان اختراع در سایت ثبت اختراعاتوارد کردن مشخصات تخصصی و فنی فرآیند یا اختراع جدید در سایتثبت اظهارنامه ثبت اختراع و بارگذاری آن در سایتپرداخت هزینه‌های نهایی برای ثبت اختراع

مراحل ثبت طرح صنعتی که با ثبت اختراع تفاوت دارد و جزو یکی از مهم‌ترین جنبه‌های تفاوت ثبت اختراع و طرح صنعتی است شامل موارد زیر می‌شوند:

تکمیل اظهارنامه طرح صنعتی (دو نسخه)ارائه مشخصات و مدارک هویتی صاحب طرح صنعتیارائه نمونه طرح گرافیکی از طرح (برای طرح‌های دو بعدی)ارائه نمونه ماکت طرح صنعتی (برای طرح‌های سه بعدی)پرداخت هزینه‌ها و ثبت طرح صنعتی
تفاوت طرح صنعتی و اختراع از نظر اعتبار گواهی نامه

گفتیم که یکی از جنبه‌های مهم تفاوت ثبت اختراع و طرح صنعتی در حق امتیاز و اعتبار گواهی‌نامه‌ای است که برای هر کدام ارائه می‌شود.

تعدادی از مهم‌ترین جنبه‌های تفاوت ثبت اختراع و طرح صنعتی از نظر اعتبار گواهی‌نامه شامل موارد زیر است:

مدت اعتبار گواهی‌نامه برای ثبت اختراع ۲۰ سال و برای طرح صنعتی ۵ سال است. مقدار هزینه پرداختی برای تمدید اعتبار ثبت اختراع و ثبت طرح صنعتی با یکدیگر تفاوت دارند. اعتبار گواهی‌نامه ثبت اختراع بعد از ۲۰ سال باطل می‌شود و قابل تمدید نیست اما اعتبار گواهی‌نامه ثبت طرح صنعتی بعد از ۵ سال دوباره قابل تمدید برای یک دوره ۵ ساله دیگر است. 

اگر قصد دارید برای ثبت طرح صنعتی یا ثبت اختراع اقدام کنید، تلفن خود را برداشته و با کارشناسان ما در موسسه سفیر صلح تماس بگیرید تا تمام مراحل را به شما توضیح دهند و در همه این مراحل کنار شما باشند. 

نتیجه گیری

در این مقاله درباره تفاوت ثبت اختراع و طرح صنعتی توضیحاتی کامل ارائه دادیم.

این توضیحات به شما کمک می‌کند بتوانید در مرحله اول تفاوت ثبت اختراع و ثبت طرح صنعتی را بدانید و در مرحله بعدی براساس این تفاوت‌ها که در مرحله ثبت نیز خودش را نشان می‌دهد، برای ثبت هر کدام که مدنظر دارید اقدام کنید.

امیدواریم در نهایت مطالب گفته شده برای شما مفید بوده و بتوانید کارهای ثبت اختراع یا ثبت طرح صنعتی را با کمک مشاوران سفیر صلح به بهترین شکل انجام دهید. 

google rating | reviews
Google rating: 4.7
مجله شرکت شهروندان کد خبر: « 122070 »
« ویراستار: علیرضا حسن آبادی »

مجله شرکت شهروندان بازدیدها: 19427 4 هفته پیش

مجله شرکت شهروندان لینک منبع خبر:
https://sabtsherkatha.com/تفاوت-ثبت-اختراع-و-طرح-صنعتی/