چک لیست وظایف حسابدار – جامع و خلاصه ...



حسابداری ستون مالی هر کسب و کاری است و حسابدار در هر مجموعه ای وظایف مهم دارد که متناسب با آن کسب و کار لازم است آن ها را به نحو احسنت انجام دهد.

از آنجایی که بسیاری از مواقع کارفرما و حسابدار به کارهای مهمی که لازم است توسط حسابدار انجام شود آگاه نیستند امروز و در این آموزش از فینتو، صفر تا صد چک لیست وظایف حسابدار را باهم میخوانیم.

چک لیست وظایف حسابدار

چک لیست وظایف حسابدار متناسب با نیازها و نوع شغل هر مجموعه ای میتواند متفاوت باشد .

اما چک لیستی که در زیر برای شما آماده کنیم کرده ایم چک لیست جامعی از وظایف مهم حسابدار در تمام مجموعه های کوچک و بزرگ و استارت آپ ها است.

در ادامه این وظایف را باهم میخوانیم

وظایف عمومی حسابدار
همکاری با کارفرما در تهیه فرم ها، اوراق و انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری ثبت و طبقه بندی اسناد حسابداری و انتقال آن ها به دفاتر روزنامه ثبت انواع فاکتورهای خرید، فروش ، برگشت از خرید و برگشت از فروش تهیه لیست حقوق و مزایای کارکنان تحریر و ثبت چک های شرکت مطابق با توافق انجام شده با مدیرعامل و ثبت حسابداری چک ها و بایگانی چک های دریافت شده صدور سندهای مرتبط با کسورات شرکت مانند وام های دریافت شده، بیمه و مالیات تهیه و ارائه گزارش مالی از وضعیت مطالبات شرکت، پرداخت ها و بدهی ها ارائه گزارش از وضعیت نقدینگی شرکت محاسبه و ارسال به موقع لیست مالیات حقوق و لیست حق بیمه کارکنان تهیه لیست پرداختی های هفتگی و ماهانه شرکت.

طبقه بندی و دسته بندی پرداخت ها بر اساس رفتار مالی طرف مقابل و وضعیت شرکت.

به عنوان مثال اگر یک مشتری ابتدای هر ماه پرداختی خود را انجام میدهد و … نظارت بر جریان وجوه نقد و کالاها و دارایی های شرکت پیگیری اختلافات مالی شرکت با اشخاص حقیقی و حقوقی
 وظایف ماهانه حسابدار
ارسال به موقع صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان تهیه لیست بودجه ماهانه برای شرکت با توافق با کارفرما و بررسی آن به صورت منظم تهیه تراز آزمایشی ماهانه (به منظور اطمینان از ثبت صحیح اسناد حسابداری ماهانه و رفع اشتباهات مالی و حسابداری) صورت مغایرت گیری بانکی ماهانه و ارائه آن به مدیرعامل
وظایف فصلی حسابدار
ارسال اظهارنامه ارزش افزوده در انتهای هر فصل و تا 15 ماه بعدی

 بیشتر بخوانید: ارزش افزوده 1403 – موارد معاف و مشمول از ارزش افزوده

وظایف سالیانه حسابدار
محاسبه عیدی و پاداش پایان سال کارکنان (حسابداری حقوق و دستمزد) بستن حساب های موقت و تهیه تراز اختتامی بستن صورت های مالی پایان سال و ارائه گزارش به کارفرما.

برای بستن حساب ها در پایان سال لازم است صورت سود و زیان، صورت جریان وجوه نقد و ترازنامه تهیه شود. اصلاح حساب های مالی در پایان سال برای حساب هایی که نیاز به اصلاح یا تغییر دارند. بایگانی اسناد و مدارک مالی و حسابداری و دفاتر قانونی در انتهای سال در حد فاصل بین ماه خرداد تا اواسط تیرماه (معمولا) ، موعد ارسال اظهارنامه مالیاتی است.

حسابدار وظیفه دارد که پیش از پایان مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی، اظهارنامه شرکت را ارسال نماید و مدارک و مستندات و اسناد حسابداری را به دقت بررسی کند.

همچنین خوب است که از معافیت های مالیاتی نیز آگاه باشد.

چرا که در بسیاری از موارد برای بهره مندی از معافیت های مالیاتی لازم است قوانین آن ها را بدانید و اسناد حسابداری خود را بر آن اساس طبقه بندی و ارائه کنید.
وظایف حسابدار در مقابل موجودی انبار

در کسب و کارهایی که به هر نحوی انبار و موجودی کالا وجود دارد، وظایف حسابدار به شرح زیر خواهد بود:

بررسی رسیدهای مربوط به ورود و خروج کالا از انبار و مطابقت دادن آن ها با فاکتورهای خرید و فروش تهیه کد مخصوص برای هر کالا و تعریف آن در سیستم/ نرم افزار حسابداری بررسی خریدهای انبار، کالا یا مواد مصرف شده و ضایعات ثبت شده (حسابداری ضایعات) سایر همکاری های مورد نیاز با بخش انبار و انبارگردان و انباردار به منظور ثبت صحیح اسناد حسابداری مرتبط با انبار و مغایرت گیری ارائه گزارش موجودی انبار به مدیرعامل در بازه های زمانی توافق شده .

مواردی که در بالا عنوان کردیم در صورتی که با هوش و درایت و آگاهی از قوانین مالیاتی و قانون تجارت ترکیب شوند، شما را به یک حسابدار زبده و ماهر تبدیل خواهد کرد.

با استفاده از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو میتوانید به تمام امور مالی و حسابداری کسب و کار رسیدگی کنید.

فینتو 30 روز مهلت استفاده رایگان از تمامی امکانات نرم افزار حسابداری را برای شما پیش بینی کرده است که همین حالا با کلیک بر روی تصویر زیر میتوانید به صورت رایگان حسابداری را با فینتو آغاز کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین

google rating | reviews
Google rating: 4.6
مجله شرکت شهروندان کد خبر: « 122162 »
« ویراستار: ناهید نامدار »

مجله شرکت شهروندان بازدیدها: 19634 1 هفته پیش

مجله شرکت شهروندان لینک منبع خبر:
https://blog.finto.ir/12821/وظایف-حسابدار/