مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ راهنمای کامل 1403 ...



درآمد اتفاقی و همچنین مالیات بر درآمد اتفاقی از موارد مبهم مالیاتی برای عموم جامعه است که برای بسیاری جای نگرانی دارد که مشمول پرداخت این مالیات نشوند.

امروز قرار است به این موضوع بپردازیم که درآمد اتفاقی چیست؟ به چه چیزهایی تعلق میگیرد و چگونه محاسبه خواهد شد.

پس مثل همیشه تا انتها همراه فینتو باشید.

درآمد اتفاقی چیست؟

مطابق با ماده 119 قانون مالیات مستقیم، درآمد اتفاقی به درآمد نقدی یا غیر نقدی گفته میشود که حاصل هیچگونه فعالیت اقتصادی یا تجاری نباشد و به عبارتی کالا یا خدماتی در مقابل دریافت آن انجام نشده باشد و یا معامله به صورت محاباتی انجام شده باشد.

منظور از معامله محاباتی معامله ای است که با ارزشی غیرواقعی و کمتر از ارزش حقیقی انجام شده باشد.

تصور کنید شما یک خودرو به ارزش واقعی 2 میلیارد تومان را در ازای دریافت 1 میلیارد تومان فروخته باشید.

این یک معامله محاباتی است.

موارد دیگری مانند دریافت جایزه و دریافت وجه نقد یا غیر نقد به صورت بلاعوض مصداق های درآمد اتفاقی هستند

ماده 119 قانون مالیات مستقیم:

” درآمد نقدی و یا غیرنقدی که شخص حقیقی یا حقوقی به صورت بلاعوض و یا از طریق معاملات محاباتی و یا به عنوان جایزه یا هر عنوان دیگر از این قبیل تحصیل می نماید مشمول مالیات اتفاقی به نرخ مقرر در ماده (131) این قانون خواهد بود”

مالیات بر درآمد اتفاقی

در متن ماده 119 قانون مالیات مستقیم به این موضوع به صورت صریح اشاره شده است که درآمد اتفاقی مشمول پرداخت مالیاتی با عنوان مالیات درآمد اتفاقی است و محاسبه آن مطابق با نرخ ماده 131 قانون مالیات مستقیم محاسبه خواهد شد

نکته اول:  املاکی که در اجرای مفاد ماده (64) این قانون برای آنها ارزش معاملاتی تعیین شده است ، ارزش معاملاتی ماخذ محاسبه مالیات قرار خواهد گرفت.

نکته دوم: در مورد صلح معوض و هبه معوض به استثنای مواردی که مشمول ماده (63) این قانون می باشد درآمد مشمول مالیات موضوع این فصل عبارت خواهد بود از مابه التفاوت ارزش عوضین که بر اساس مقررات این ماده تعیین می شود نسبت به طرف معامله های که از آن منتفع شده است (تبصره ماده 120 قانون مالیات مستقیم)

معافیت های مالیات بر درآمد اتفاقی

مطابق با ماده 127 قانون مالیات مستقیم، درآمدهایی که مشمول معافیت مالیات بر درآمد اتفاقی هستند شامل موارد زیر است:

  جوایز دولت برای تشویق صادرات و تولید و خرید محصولات کشاورزی   کمک های بلاعوض توسط دولت به شرکت های دانش بنیان و واحدهای مستقر در پارک های علم و فناوری با هدف توسعه فناوری   وجه یا کمک های مالی اهدا شده به خسارت دیدگان جنگ، زلزله و سیل و آتش سوزی یا حوادث غیرمترقبه دیگر   کمک‌های نقدی و غیرنقدی بلاعوض سازمان‌های خیریه یا عام‌المنفعه یا وزارت‌خانه‌ها یا موسسات دولتی و شرکت‌های دولتی یا شهرداری‌ها یا نهادهای انقلاب اسلامی به اشخاص حقیقی غیر از مواردی که مشمول مالیات فصل حقوق است.   موارد مشمول مالیات بر ارث

“ حتما بخوانید : مالیات مکسوره چیست؟ توضیح کامل انواع مالیات مکسوره“

نرخ ماده 131 سال 1403

مالیات بر درآمد اتفاقی نرخ های ماده 131 قانون مالیات مستقیم هر سال به روزرسانی میشود و توسط سازمان امور مالیاتی ابلاغ میشود.

در ادامه باهم نرخ ماده 131 برای اشخاص حقیقی و همچنین تبصره های این ماده قانونی را میخوانیم.

مالیات درآمد اتفاقی اشخاص حقیقی

مطابق با نرخ های ماده 131 قانون مالیات مستقیم.

محاسبه مالیات درآمد اتفاقی برای اشخاص حقیقی به صورت پلکانی مطابق با نرخ های جدول زیر است:

 

نسبت به مازاد 200 میلیون تومان تا سقف 400 میلیون تومان

نسبت به مازاد 400 میلیون تومان

نکته: در صورتی که مودی مالیاتی بدهی مالیاتی نداشته باشد و اظهارنامه مالیاتی خود را در موعد مقرر ارسال کرده باشد، به ازای هر ده درصد (10%) مازاد بر چهل درصد (40%) افزایش درآمد ابرازی مشمول مالیات نسبت به درآمد ابرازی مشمول مالیات سال گذشته، حداقل 1% و حداکثر 5%  از نرخ محاسبه مالیات آن هاکسر خواهد شد.

نرخ مالیات بر درآمد اتفاقی اشخاص حقوقی

نرخ مالیات درآمد اتفاقی برای اشخاص حقوقی 25% است.

رسیدگی به مالیات بر درآمد اتفاقی اشخاص حقوقی مطابق با ماده 128 قانون مالیات مستقیم و از طریق رسیدگی به دفاتر قانونی انجام میشود اما از آنجایی که از انتهای اردیبهشت ماه 1403، دفاتر پلمپ قانونی توسط سازمان امور مالیاتی منسوخ شدند، ثبت های این دفاتر پایان اردیبهشت 1403 مورد بررسی قرار میگیرد و پس از آن ملاک بررسی، نرم افزارهای حسابداری مورد تایید سازمان امور مالیاتی هستند.

برای رسیدگی به امور مالی و حسابداری خود میتوانید از نرم افزار حسابداری فینتو استفاده کنید.

فینتو 15 روز مهلت استفاده کاملا رایگان از تمامی امکانات نرم افزار حسابداری را برای شما پیش بینی کرده است.

 “حتما بخوانید: مالیات شرکت های تازه تاسیس – راهنمای کامل“

مالیات بر درآمد اتفاقی در قانون مالیات های مستقیم

در قانون مالیات مستقیم به دفعات موارد و شرایط استثنایی را برای مالیات بر درآمد اتفاقی پیش بینی کرده است.

مطابق با متن ماده های قانونی، این موارد به شرح زیر هستند:

  در صورتی که اختیار منافع مالی به صورت همیشگی یا کوتاه مدت به صورت بلاعوض به شخص دیگری داده شود، انتقال گیرنده وظیفه دارد مالیات سودهای هر سال را در سال بعد بپردازد.

موعد ارسال اظهارنامه و پرداخت این مالیات تا انتهای اردیبهشت هر سال است (ماده 123 ق.م.م)   تمام نقل و انتقال های مربوط به مالیات بر ارث، مشمول پرداخت مالیات بر درآمد اتفاقی خواهد بود.   صلح مشروط به اختیار فسخ کردن و هبه با حق برگشت از لحاظ مالیاتی قطعی محسوب می شود اما چنانچه به مدت شش ماه از زمان به وقوع پیوستن انجام معامله فسخ یا اقاله یا ارجاع شود، مبالغی که تحت عنوان مالیات بر اساس این فصل به دست آمده را می توان استرداد کرد.

(ماده 121 ق.م.م)   درباره صلح مالی که منفعت های آن تا آخر عمر یا در زمان مدت مشخصی به مصالح یا شخص ثالث اطلاق می شود ارزش مال به منبع مجموع ارزش عین و منفعت در زمان تعلق گرفتن منافع، منابع مالیاتی شخص صلح کننده در زمانی که گفته شد، خواهد بود (ماده 121 ق.م.م)

برای انجام کلیه امور مالی و مالیاتی میتوانید از نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو استفاده کنید.

فینتو نیازی به نصب و راه اندازی نرم افزارهای پیچیده و گران قیمت ندارد و تنها با ایجاد یک حساب کاربری میتوانید به تمام امور حسابداری و همچنین ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان رسیدگی کنید.

نرم افزار حسابداری فینتو 15 روز مهلت استفاده رایگان دارد و شما میتوانید همین حالا رسیدگی به تمام امور مالی و حسابداری خود را با فینتو آغاز کنید

نرم افزار حسابداری آنلاین

google rating | reviews
Google rating: 4.5
مجله شرکت شهروندان کد خبر: « 121949 »
« ویراستار: حامد آریانفر »

مجله شرکت شهروندان بازدیدها: 12038 2 ماه پیش

مجله شرکت شهروندان لینک منبع خبر:
https://blog.finto.ir/12532/مالیات-بر-درآمد-اتفاقی/