انتقال سوابق بیمه 1403 – راهنمای جدیدترین قوانین ...



انتقال سوابق بیمه که اخیرا مصوبه ای نیز برای آن تصویب شده از مهم ترین و پر سوال ترین امور بیمه ای است که امروز قرار است به صفر تا صد هر آنچه لازم است درباره آن بدانید بپردازیم پس مثل همیشه همراه فینتو باشید.

قانون نقل و انتقال سوابق بیمه ای 1403

مطابق با مصوبه ای که در دی ماه 1402 ابلاغ و تصویب شد، انتقال سابقه بیمه بین صندوق های بازنشستگی و همچنین انتقال سابقه از سایر صندوق های بازنشستگی به تامین اجتماعی و بالعکس، برای بیمه پردازها فراهم شده است.

به این ترتیب سوابق پرداخت حق بیمه برای آن ها تجمیع خواهد شد.

توجه داشته باشید که اگر سابقه بیمه شخصی در دو صندوق با یکدیگر هم پوشانی داشته باشد، ملاک پذیرش سابقه، صندوقی خواهد بود که فرد متقاضی درخواست آن را بدهد.

انتقال سابقه در دو حالت زیر ممکن است که در ادامه صفر تا صد هر دو آن ها را میخوانیم:

  انتقال سابقه بیمه از سایر صندوق ها به تامین اجتماعی و صندوق های دیگر   انتقال سابقه بیمه از تامین اجتماعی به سایر صندوق ها
انتقال سابقه بیمه به تامین اجتماعی

در گذشته حق بیمه سنوات گذشته شخص متقاضی به صورت یکسان از صندوق مبدا به صندوق مقصد منتقل میشد اما از زمان تصویب قانون جدید انتقال سوابق، حق بیمه یا کسور بازنشستگی بر اساس آخرین نرخ سود اوراق مشارکت اعلامی از سوی بانک مرکزی هنگام درخواست از سوی صندوق مبدا محاسبه  میشود و به همراه اصل حق بیمه به صندوق بازنشستگی مقصد منتقل میشود.

در نهایت با این روش جدید محاسبه، مبلغ ما به التفاوتی که شخص باید پرداخت کند کمتر است و برای پرداخت این ما به التفاوت نیز امکان تقسیط فراهم شده است.

در ادامه فرمول محاسبه این ما به التفاوت را نیز با هم یاد میگیریم.

بیشتر بخوانید: مالیات بر ارزش افزوده 1403 – لیست مشاغل و اصناف مشمول ارزش افزوده

نحوه محاسبه مابه التفاوت انتقال سابقه بیمه

برای انجام انتقال سابقه بیمه از یک صندوق به صندوق دیگر یا تامین اجتماعی لازم است که ما به التفاوت بین دو صندوق محاسبه شود.

ما به التفاوت عبارت است از تفاوت مبلغ قابل پرداخت توسط بیمه شده بابت حق بیمه سنوات قابل انتقال به صندوق مقصد پس از کسر مبلغ حق بیمه به روز رسانی شده.

برای محاسبه ما به التفاوت، از فرمول زیر استفاده میشود:

انتقال سوابق بیمه

نکات مهم در محاسبه مبلغ حق بیمه قابل انتقال:

      بعد از این که مبلغ حق بیمه هر سال بروزرسانی و محاسبه شود، مجموع وجه قابل انتقال آن از صندوق بازنشستگی مبدا به صندوق بازنشستگی مقصد منتقل میشود.       حق بیمه به روز رسانی شده حداکثر تا سقف مبلغ ما به التفاوت سهم بیمه شده در صندوق مقصد قابل انتقال است و مابقی مبلغ به شخص برگشت داده میشود.
نحوه پرداخت ما به التفاوت انتقال سوابق بیمه

افراد میتوانند برای پرداخت این ما به التفاوت هم به صورت اقساط و هم به صورت نقدی اقدام کنند.

در شرایط اقساط تعداد اقساط به شعبه و مبلغ قابل پرداخت بستگی دارد و میتواند تا 20 قسط باشد.

تاریخ سر رسید اولین قسط نیز یک ماه پس از تاریخ درخواست متقاضی است.

مبنای محاسبه ما به التفاوت برای افرادی که بیمه بیکاری دارند

افرادی که بیمه بیکاری دریافت میکنند نیز میتوانند تقاضای درخواست انتقال سابقه بیمه خود را بدهند اما نحوه محاسبه ما به التفاوت قابل پرداخت برای آن ها متفاوت است و به شرح زیر است: آخرین حقوق و مزایای مبنای کسر حق بیمه زمان اشتغال قبل از دریافت غرامت دستمزد و یا دریافت مقرری بیمه بیکاری پس از اعمال افزایش‌های مربوط به حداقل دستمزد مصوب شورایعالی کار تا زمان تقاضا، مشروط بر اینکه از حداقل دستمزد مشمول کسر حق بیمه زمان تقاضا کمتر نباشد، به عنوان دستمزد جدید تلقی و با آخرین حقوق و مزایای مبنای برداشت کسور در صندوق قبلی مقایسه و هر کدام بیشتر باشد به عنوان دستمزد مبنای محاسبه مابه التفاوت محسوب خواهد شد.

مبنای محاسبه ما به التفاوت برای افرادی که مستمری میگیرند

افرادی که مستمری بگیر نیز هستند امکان انتقال سابقه بیمه را دارند.

اما مبنای محاسبه ما به التفاوت برای آن ها به شرط مقابل است: آخرین حقوق و مزایای مبنای کسر حق بیمه (روزانه) پرداختی به سازمان پس از اعمال افزایش‌های مربوط به حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار تا زمان تقاضا یا آخرین حقوق و مزایای مبنای برداشت کسور (روزانه) در محل خدمت قبلی (هر کدام بیشتر باشد)، مشروط بر اینکه از مستمری دریافتی زمان تقاضا کمتر نباشد.

ضمناً در خصوص بازماندگان چنانچه حکم مستمری مربوطه صادر نگردیده باشد، محاسبه مابه التفاوت متعلقه بدون لحاظ مستمری دریافتی زمان تقاضا امکان پذیر خواهد بود.

چه کسانی میتوانند سابقه بیمه خود را انتقال دهد؟

در بالا قانون انتقال سوابق بیمه و همچنین نحوه محاسبه آن را با هم مشاهده کردیم.

اما چه کسانی میتوانند سوابق خود را از سایر صندوق ها به صندوق دیگری یا به تامین اجتماعی انتقال دهند؟

بیمه شدگان فعال (کسانی که هنگام درخواست انتقال سابقه، بیمه پرداز سازمان باشند) بیمه شدگانی که به علت انتقال، استعفا، بازخرید خدمت، اخراج، انفصال دائم و همچنین تغییرات ساختاری ناشی از ادغام انحلال و واگذاری‌ها، رابطه استخدامی آنان با کارفرمای متبوع قطع و به تبع آن از عضویت و شمول صندوق بازنشستگی مربوط خارج یا به سبب بیمه پردازی مشترک صندوق بازنشستگی جدید شده یا بشوند بیمه شدگانی که به سبب تبدیل وضعیت استخدامی و یا سایر مقررات و ضوابط قانونی صندوق بازنشستگی آنان تغییر نموده و مشترک صندوق بازنشستگی جدید شده یا بشوند.

نکته مهم: سوابق منتقله از سایر ‌صندوق‌ها به سازمان تأمین اجتماعی در احراز شرایط و میزان مستمری از کار افتادگی و بازماندگان عیناً ملاک محاسبه قرار خواهد گرفت.

مدارک مورد نیاز برای انتقال سابقه بیمه به تامین اجتماعی

برای ارائه درخواست انتقال سابقه به صندوق مقصد، لازم است که مدارک زیر ارائه شود:

اولین حکم استخدامی که به وسیله آن شخص مشمول آن صندوق شده است حکم قطع رابطه استخدامی یا حکم و مستندات مربوط به استعفا، انتقال، بازخرید خدمت، اخراج، انفصال دائم، تغییرات ناشی از ادغام انحلال و واگذاری ها اعلام تاریخ شروع و پایان مدت پرداخت کسور بازنشستگی به همراه میزان آن با درج ایام مرخصی بدون حقوق، غیبت، ایام انفصال موقت اعلام اصل مبلغ حق بیمه و مبلغ حق بیمه بروز رسانی شده قابل انتقال (اعم از سهم بیمه شده و کارفرما) از سوی صندوق بازنشستگی مبدا. متقاضی مکلف است ظرف ۱۰ روز کاری از تاریخ اعلام، مراتب تایید یا انصراف از درخواست خود را از طریق تکمیل فرم پیوست شماره ۴ به شعبه اعلام نماید.

به استناد تبصره ذیل بند ۳ ماده ۱۰ آئین نامه اجرائی قانون مورد اشاره، عدم اعلام تایید از سوی متقاضی در مهلت مذکور، به منزله انصراف محسوب می‌گردد و ثبت مجدد تقاضا منوط به طی مراحل صدرالذکر (بند ۲، قسمت د بند ۳ و بند ۶) خواهد بود. چنانچه متقاضی در مهلت یاد شده تمایل خود را به انتقال کسور بازنشستگی و پرداخت مابه التفاوت متعلقه اعلام نماید، شعبه ذیربط می‌بایست به منظور واریز مبلغ کسور منتقله، در اسرع وقت مطابق فرم پیوست شماره ۵ مراتب را به صندوق بازنشستگی مبداء اعلام نماید. متعاقب واریز کسور بازنشستگی یا حق بیمه به حساب سازمان، واحد امور بیمه شدگان شعبه ذیربط مکلف است حداکثر ظرف یک هفته کاری میزان ما به التفاوت متعلقه را محاسبه کند و به او اعلام کند.

چنانچه به هر نحو امکان دسترسی به متقاضی فراهم نباشد می‌بایست با هماهنگی واحد امور اداری ابلاغ قانونی صورت پذیرد.
انتقال سابقه بیمه از تامین اجتماعی به سایر صندوق ها

در صورتی که بیمه تامین اجتماعی صندوق مبدا باشد و قرار به انتقال سابقه بیمه به صندوق دیگری باشد، لازم است که مبلغ حق بیمه سال های قابل انتقال بر اساس نرخ سود اوراق مشارکت یک ساله از سوی بانک مرکزی محاسبه و بروزرسانی میشود و به همراه اصل حق بیمه به صندوق مقصد منتقل میگیرد.

همچنین در صورتی که ‌صندوق‌های مشمول این ماده طبق مقررات، علاوه بر پرداخت حقوق بازنشستگی، از کارافتادگی اعم از کلی و جزئی و فوت، مشترکان خود را در برابر بیماری‌ها، کمک هزینه ازدواج، بارداری، حقوق ایام بیماری و غرامت نقص عضو بیمه نموده باشند، هنگام انتقال حق بیمه یا کسور بازنشستگی به صندوق مقصد، سهم درمان به علاوه یک درصد (۱%) بابت مزایای یاد شده از وجه قابل انتقال کسر می‌شود” قبل از انجام به‌روزرسانی، سهم درمان (۹/۲۷) و و سهم تعهدات کوتاه مدت (۱/۲۷) از مبلغ حق بیمه قابل انتقال کسر خواهد شد.

 بیشتر بخوانید: نحوه پرداخت حق بیمه معوقه تامین اجتماعی – راهنمای کامل

نحوه انتقال سابقه بیمه از تامین اجتماعی به سایر صندوق ها
      ارائه درخواست کتبی از سوی صندوق مقصد به همراه ضمیمه مدارک و مستندات از جمله حکم استخدامی و یا موارد جایگزین در حالتی که امکان ارسال حکم استخدامی وجود ندارد با اعلام صندوق مقصد و ذکر تاریخ اشتراک در صندوق حق بیمه قابل انتقال.       بررسی مستندات و مدارک درخواست توسط واحد امور بیمه شدگان اخرین تامین اجتماعی که شخص بیمه خود را انجام داده است و اعلام استعلام نتایج ظرف مدت یک هفته.       پس از پذیرش درخواست واحد امور بیمه شدگان موظف است ظرف مدت یک ماه مبلغ حق بیمه قابل انتقال را مطابق با فرمول زیر محاسبه نماید و به متقاضی اعلام کند.

و پس از دریافت موافقت متقاضی به صندوق مقصد منتقل نماید. 
فرمول محاسبه اصل حق بیمه قابل انتقال 

 اصل حق بیمه قابل انتقال با فرمول زیر محاسبه میشود.

انتقال سوابق بیمه

در فرمول بالا جمع حق بیمه های ذریافت شده در هر سال برابر است با مجموع حق بیمه های وصول شده سهم کارفرما و بیمه شده به استثنای 3% حق بیمه بیکاری

در فرمول بالا منظور از حق بیمه سهم درمان، جمع حق بیمه های دریافت شده در هر سال ضرب در نه بیست و هفتم است

و همچنین منظور از حق بیمه سهم تعهدات کوتاه مدت، جمع حق بیمه های دریافت شده در هر سال ضرب در یک بیست و هفتم است.

نحوه بروز رسانی حق بیمه برای هر سال

سوابق بیمه

 آیا امکان انتقال سوابق غرامت دستمزد ایام بیماری، بارداری و بیکاری وجود دارد؟

مهم است بدانید سوابق بیمه ای مربوط به غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری و بیکاری قابل انتقال نیستند.

از آن جایی که در این بازه های زمانی، حق بیمه ای به سازمان واریز نمیشود و آن ها تنها در سوابق شخص ثبت میشوند، قابل اعلام هستند اما قابل انتقال نیستند.

با استفاده از نرم افزار حقوق و دستمزد فینتو میتوانید حق بیمه تمامی پرسنل را به صورت آنلاین محاسبه کنید و دیسکت های بیمه و مالیات تهیه کنید.

فینتو 30 روز مهلت استفاده رایگان از تمامی امکانات نرم افزار را برای شما پیش بینی کرده است و شما میتوانید همین حالا با کلیک بر روی تصویر زیر حساب کاربری خود را ایجاد کنید و به تمامی امور حقوق و دستمزد خود رسیدگی کنید.

نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین

google rating | reviews
Google rating: 4.4
مجله شرکت شهروندان کد خبر: « 122021 »
« ویراستار: فاطمه مشفقی »

مجله شرکت شهروندان بازدیدها: 17045 1 ماه پیش

مجله شرکت شهروندان لینک منبع خبر:
https://blog.finto.ir/12609/انتقال-سوابق-بیمه/