قرارداد کار موقت چیست؟ راهنمای کامل ...



قرارداد کار موقت از جمله مواردی است که معمولات اختلافات زیادی درباره قوانین آن وجود دارد و بی اطلاعی از مفاد قانونی آن باعث دردسر برای کارگر و کارفرما میشود.

در این آموزش از فینتو به صفر تا صد هرآنچه لازم است درباره قرارداد کار موقت بدانید میپردازیم پس مثل همیشه تا انتها همراه ما باشید

قرارداد کار موقت چیست

قانون کار قرارداد کار موقت را اینگونه تعریف میکند: قرارداد کار موقت عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که کارگر در مشاغل غیر مستمر در قبال دریافت حق السعی برای مدت موقت برای کارفرما انجام دهد.

توجه کنید که قوانین قرارداد کار موقت مشمول مشاغل جاری مستمر نیست.

مشاغل غیر مستمر

تا پیش از سال 98 طبقه بندی و تعریف مشخصی برای مشاغل غیر مستمر وجود نداشت اما مطابق با مصوبه هیات وزیران در اسفند ماه 98، مشاغلی که معیارهای زیر را داشتهباشند جزو مشاغل غیر مستمر محسوب میشوند:

کارهایی که طبیعت آن ها جنبه غیر مستمر دارند از جمله: تمامی کارها در کارگاه هایی که برای انجام ماموریتی خاص ایجاد شده اند و ماموریت آن ها در تاریخ معینی به اتمام میرسد.

مانند کارگاه های سد سازی، راه سازی و ساخت کارخانه تمامی کارها در کارگاه هایی که فعالیت آن ها مقید به زمان خاصی نیست و در طول زمان تداوم دارند ولی جزو فعالیت ها و وظایف اصلی کارگاه نیستند.

مانند ساخت سوله، ساختمان یا خط تولید جدید و..

حداکثر مدت قرارداد کار موقت

حداکثر مدت قرارداد کار موقت برای کارهایی که ماهیت غیر مستمر دارند همواره توسط وزارت کار اعلام میشود.

در حال حاضر حداکثر مدت قرارداد این قرارداد ها 4 سال است.

نکته: اگر در قرارداد کار مدت زمان آن درج نشود، به عنوان قرارداد کار دائم تلقی میشود

دائمی شدن قراردادهای موقت

گفتیم که حداکثر مدت قرارداد کار 4 سال است.

در صورتی که در مشاغل غیر مستمر بعد از 4 سال قرارداد و همکاری بین کارفرما و کارگر ادامه داشته باشد این قرارداد و همکاری در حکم قرارداد کار دائم است و کارگران مشمول دریافت تمام مزایای قرارداد کار دائم خواهند بود.

توجه داشته باشد این قانون تنها برای مشاغل غیر مستمر لحاظ میشود.

بنابراین در صورتی که افراد در کارهای جاری مستمر قرارداد کار موقت داشته باشند مشمول اجرای این قانون نیستند و قرارداد کار موقت این افراد با گذشت 4 سال از همکاری، به قرارداد کار دائم تبدیل نمیشود.

قرارداد کار موقت بدون بیمه

تمامی کارفرمایان موظف به پرداخت حق بیمه کارگران خود هستند و موضوع بیمه کارگر ربطی به نوع قرارداد ندارد.

بنابراین در قرارداد کار موقت نیز کارفرما وظیفه دارد که کارگر را بیمه کند.

حتی اگر کارگر در قرارداد کار پذیرفته باشد که از بیمه خود صرف نظر کند، این توافق بر خلاف قانون است و از سوی وزارت کار پذیرفته شده نیست و کارگر همچنان میتواند در این خصوص از کارفرما شکایت کند.

بیشتر بخوانید: حق بیمه 1403 چقدر است؟ حق بیمه تامین اجتماعی

تعطیلی یا توقف پروژه

در صورتی که کارگاه یا پروژه به هر دلیلی متوقف یا تعطیل شود این تعطیلی به عنوان ماه های همکاری کارگر و کارفرما محاسبه نمیشود و به سقف قرارداد کار موقت اضافه میشود.

به عنوان مثال اگر شخصی قرارداد کار موقت یک ساله در یک کارگاه داشته باشد و کارگاه سه ماه تعطیل شود، سقف قرارداد کار موقت به یک سال و سه ماه تغییر میکند و سه ماه تعطیلی کارگاه نیز به سقف قرارداد این قرارداد اضافه میشود.

چه مواردی باید در قرارداد کار موقت درج شود؟

هنگام تنظیم قوانین قرارداد موقت لازم  است که موارد زیر را به صورت دقیق و شفاف تعیین کنید

تعیین دقیق حقوق و دستمزد و مزایای رفاهی ( مزد و مزایای کارگر نمیتواند کمتر از حداقل هایی باشد که به صورت سالیانه توسط اداره کار اعلام شده است) درج تاریخ شروع و پایان قرارداد به صورت دقیق تعیین موضوع کار: زمینه فعالیت کارگاه و مسئولیت و شغل کارگر در مدت همکاری به صورت دقیق درج شهر و محل فعالیت کارگاه: لازم است در متن قرارداد، شرح و نشانی محل فعالیت کارگاه به صورت دقیق نوشته شود تعیین تعطیلات و مرخصی ها: مهم است که اگر کارگاه مرخصی ها و تعطیلاتی خارج از عرف و تقویم رسمی دارد در قرارداد ذکر شود تا بعدا در محاسبه کارکرد و محاسبه حقوق و دستمزد اختلافی رخ ندهد درج تعهدات دو طرف قرارداد: لازم است که در متن قرارداد به طور دقیق ذکر شود که کارگر و کارفرما چه تعهداتی نسبت به یکدیگر دارند
حق سنوات به قرار داد کار موقت تعلق میگیرد؟

بله.

همانطور که در آموزش کامل حق سنوات هم گفته شده است، مطابق با ماده 27 قانون کار، پایان همکاری در هر نوع قراردادی (دائم، موقت، ساعتی) و به هر شکلی( متناوب یا متوالی)  مشمول دریافت حق سنوات است.

بنابراین اگر کارگر یک سال یا بیشتر در یک کارگاه فعالیت نماید، در هر صورت مشمول دریافت حق سنوات است.

برای آموزش محاسبه حق سنوات و قوانین آن، آموزش زیر را مطالعه کنید:

حق سنوات چیست؟ آموزش محاسبه حق سنوات 1403

فسخ قرارداد کار موقت

بسیاری گمان میکنند که در قرارداد کار موقت کارفرما اجازه فسخ یک طرفه قرارداد را دارد.

در صورتی که این طور نیست.

در قراردادهای کار موقت یا معین هیچ کدام از طرفین به تنهایی و یک طرفه اجازه فسخ قرارداد را ندارند.

نکات قرارداد کار موقت
تبدیل قرارداد موقت به کار دائم اجباری نیست.

(تنها در قراردادهای موقت غیر مستمر، قرارداد پس از 4 سال به قرارداد دائم تبدیل میشود) دریافت چک و سفته به عنوان ضمانت حسن انجام کار، از نظر قانونی ممنوع یا تایید نشده است.

اما در صورت بروز اختلاف، وظیفه رسیدگی به چک یا سفته تضمین بر عهده دادگاه است و در صلاحیت اداره کار نیست کارفرما پس از پایان قرارداد نمیتواند کارگر را وادار به ادامه همکاری کند.

حتی اگر پروژه هنوز تکمیل نشده باشد. اگر کارفرما بیش از موعد پایان قرارداد قصد فسخ قرارداد یا پایان همکاری را داشته باشد، کارگر میتواند به اداره کار شکایت نماید و درخواست بازگشت به کار کند. اگر کارگر قبل از اتمام قرارداد قصد ترک کار را داشته باشد، کارفرما میتواند از وی به اداره کار شکایت نماید.

برای کنترل تردد پرسنل میتوانید از دو روش نرم افزار حضور و غیاب یا دستگاه حضور و غیاب فینتو استفاده کنید.

دستگاه حضور و غیاب فینتو با قابلیت اتصال به نرم افزار حضور و غیاب، امکان ثبت تردد پرسنل را از طریق کارت، تشخیص چهره و اثر انگشت فراهم میکند و در صورتی که تمایل به اتصال دستگاه به نرم افزار حضور و غیاب را داشته باشید میتوانید علاوه بر ثبت تردد پرسنل، انواع شیفت و قوانین تردد را ایجاد کنید، انواع سیاست های کاری را اعمال و گزارشات مرخصی پرسنل را تهیه کنید.

برای اطلاع از دستگاه های حضور و غیاب و 30 روز استفاده رایگان از تمامی امکانات نرم افزار حضور و غیاب فینتو بر روی لینک زیر کلیک کنید:

نرم افزار حضور و غیاب

google rating | reviews
Google rating: 4.6
مجله شرکت شهروندان کد خبر: « 122100 »
« ویراستار: شمیم عارفان »

مجله شرکت شهروندان بازدیدها: 19445 3 هفته پیش

مجله شرکت شهروندان لینک منبع خبر:
https://blog.finto.ir/12763/قرارداد-کار-موقت/