خطاهای لیست بیمه – لیست کامل + راه حل ...



ارسال صحیح و به موقع لیست بیمه از اصلی ترین لزوم هر کسب و کاری است اما گاهی هنگام ارسال لیست بیمه یا دیسکت بیمه با خطاهای مختلفی مواجه میشویم که نمیدانیم معنی و راه حل آن ها چیست.

امروز در فینتو قرار است صفر تا صد خطاهای لیست بیمه را به همراه راه حل برای در اختیار شما قرار دهیم پس مثل همیشه تا انتها همراه ما باشید

لیست خطاهای بیمه به همراه راه حل

پیش تر به صورت کامل درباره حق بیمه 1403 و نکات مهم حق بیمه صحبت کرده ایم و امروز قرار است که به توضیح کامل خطاهای لیست بیمه و راه حل آن ها بپردازیم پس بدون اتلاف وقت در ادامه آن ها را با هم یاد میگیریم

خطای غیر مغایرت لیست بیمه – خطای 9123

یکی از خطاهای متداولی که کاربران با آن مواجه میشوند خطای 9123 است.

کد خطای 9123 تامین اجتماعی یا خطای غیر مغایرت لیست بیمه مربوط به عنوان شغلی است.

منظور از این خطا این است که شغلی که برای شخص بیمه شده در لیست بیمه درج شده است با عنوان شغلی که هنگام آخرین بازرسی کارگاه توسط بازرس تامین اجتماعی در سیستم درج شده است مغایرت دارد.

برای رفع این خطا لازم است به سامانه بازرسی تامین اجتماعی در سایت تامین اجتماعی مراجعه کنید و کد شغلی در لیست بیمه را دقیقا مشابه با کد شغلی درج شده در آخرین بازرسی کارگاه ثبت کنید.

خطای داخلی پردازش در ارسال لیست بیمه

خطای داخلی پردازش هنگامی رخ میدهد که اظهارات کارفرما با نتیجه پردازش تامین اجتماعی مغایرت باشد.

برای رفع این مغایرت که اغلب به دلیل مغایرت در دستمزد درج شده است، لازم است که دستمزد درج شده در لیست بیمه را بررسی کنید (مغایرت گیری کنید) و مجدد اعداد و ارقام صحیح را وارد کنید.

خطای 9116 در لیست بیمه

اگر با خطای 9116 در لیست بیمه مواجه شده اید به این معنا است که تعداد روزهای کارکرد کارکنان (یک نفر یا چند نفر) را اشتباه وارد کرده اید و میزان کارکرد ثبت شده کمتر از یک ماه کامل (31 و 30 روز) است.

بنابراین لازم است که میزان کارکرد کارکنان را به عدد درست تغییر دهید.

خطای بازدارنده در لیست بیمه

خطای بازدارنده در لیست تامین اجتماعی معمولا به این دلیل اتفاق میفتد که قرارداد بیمه با تامین اجتماعی منعقد نشده یا شخص دارای بیمه آزاد است.

در این حالت لازم است که وارد سامانه تامین من شوید و در قسمت “بیمه شدگان خاص ” با انتخاب گزینه انعقاد قرارداد نسبت به انعقاد قرارداد جدید با تامین اجتماعی اقدام کنید.

بیشتر بخوانید : حق بیمه قراردادهای غیرعمرانی 1403 – راهمای کامل

 غیرفعال بودن کارگاه در لیست بیمه – خطای 183 لیست بیمه

این خطا مربوط به زمانی است که کارگاه به دلایلی مانند بدهی به بیمه، بازرسی و جریمه در سامانه تامین اجتماعی غیرفعال شده است.

برای رفع این خطا لازم است که به صورت حضوری به شعبه تامین اجتماعی مراجعه کنید و علت غیرفعال شدن کارگاه را سوال و نسبت به رفع مشکل پیش آمده اقدام کنید.

لیست خطاهای لیست بیمه

در ادامه جدول کامل خطاهای لیست بیمه را به همراه راه حل آن ها باهم میخوانیم

کد خطا عنوان و راه حل خطا 003 لیست بیمه خطای مشکل اطلاعات هویتی (معمولا درج اشتباه کد ملی) – کد ملی پرسنل را با کد ملی درج شده تطابق دهید.

در صورت مغایرت برای پرسنل نامنویسی اینترنتی انجام دهید و در صورتی که مشکل برطرف نشد پرسنل شخصا به شعبه مراجعه نماید (با در دست داشتن مدارک هویتی کامل) خطا 009 لیست بیمه خطای عدم نام نویسی شخص بیمه شده در تامین اجتماعی- برای رفع این خطا برای شخص بیمه شده نام نویسی اینترنتی انجام دهید خطا 010 لیست بیمه خطای “تاریخ شروع/ ترک کار با تاریخ عملکرد لیست مطابقت ندارد” – راه حل : تاریخ ترک کار را اصلاح کنید.

تاریخ ترک کار باید یک روز پس از پایان همکاری فرد با کارگاه باشد خطا 011 لیست بیمه خطا به علت مغایرت حق بیمه پرداخت شده با دستمزد درج شده – برای برطرف کردن این خطا لازم است مبلغ حق بیمه را مطابق با دستمزد اعلام شده اصلاح کنید. خطا 012 لیست بیمه عدم درج کد کارگاهی در لیست بیمه – راه حل : کد کارگاهی خود را به درستی در لیست بیمه وارد کنید. خطا 024 لیست بیمه عدم درج نوع قرارداد در لیست بیمه – راه حل: نوع قرارداد را به درستی در لیست بیمه وارد کنید خطا 035 لیست بیمه خطای “پیمان در محدوده تاریخ وارد شده معتبر نمی باشد” –این خطا به علت پایان قرارداد نمایش داده شده است.

راه حل: یک نسخه از قرارداد جدید را به شعبه محل اجرای پیمان ببرید و کد کارگاهی و ردیف پیمان جدید دریافت کنید. خطا 042 لیست بیمه عدم درج تاریخ شروع و پایان قرارداد – راه حل : تاریخ شروع و پایان قرارداد را در لیست بیمه وارد کنید. خطا 043 لیست بیمه عدم درج دستمزد در لیست بیمه – راه حل: دستمزد پرسنلی که دستمزد آن ها وارد نشده را در لیست بیمه وارد کنید خطا 047 لیست بیمه عدم درج ساعت کار در لیست بیمه – ساعت کار صحیح پرسنل را وارد کنید خطای 048 لیست بیمه عدم درج نوع بیمه در لیست بیمه – راه حل: نوع بیمه پرسنل را به صورت درست وارد کنید. خطا 049 لیست بیمه عدم درج مبنای کسر حق بیمه – راه حل: مبنای کسر حق بیمه را وارد کنید. خطا 050 لیست بیمه عدم درج نرج حق بیمه – راه حل : نرخ حق بیمه را به صورت صحیح وارد کنید خطا 051 لیست بیمه عدم درج مبلغ حق بیمه – راه حل: حق بیمه پرسنل را به صورت صحیح وارد کنید. خطا 213 لیست بیمه عدم عقد بیمه کارفرمایان واحد فنی بیمه شدگان – راه حل: کارفرما لازم است به شعبه تامین اجتماعی مراجعه کند و ضمن عقد قرارداد، نام خود را در ردیف لیست حق بیمه درج نماید. خطای 216 لیست بیمه خطای “ بیمه شده در اطلاعات هویتی کارگاه به عنوان کارفرما معرفی شده است ولی در لیست ارسالی فاقد کد شغل کارفرمائی میباشد.” – راه حل : کارفرما باید با مراجعه به شعبه تامین اجتماعی نسبت به عقد کارفرمایی اقدام کنند تا پس از تایید نام او در لیست یمه کارگاه ثبت شود. خطا 217 لیست بیمه دستمزد کارفرما نباید از حداکثر دستمزد مقطوع کارگاه کمتر باشد.

راه حل: دستمزد کارفرمایی کارگاه را ارسال کنید. خطای 9103 لیست بیمه ه دليل درج مزایای ماهانه جهت کارفرما امکان دريافت ليست وجود ندارد – راه حل: در لیست بیمه نباید برای کارفرما مزایای ماهانه درج کنید زیرا در محاسبه حق بیمه لحاظ نخواهد شد. خطای 9109 لیست بیمه کد های 9140،9142، 9109 مربوط به ثبت مزایای رفاهی و انگیزشی پرسنل از قبیل حق مسکن، حق خوار و بار، حق ایاب و ذهاب و… هستند.

راه حل: موارد رفاهی کارگاه را چک کنید و رقم هایی که اشتباه درج شده است را اصلاح کنید خطای 9116 لیست بیمه کارکرد فرد بیمه شده کمتر از یک ماه است – راه حل : روزهای کارکرد شخص یا اشخاص بیمه شده را بر اساس ماه کامل (30 یا 31 روزه) اصلاح کنید. خطای 9123 تامین اجتماعی خطای مغایرت در لیست بیمه –(شغل درج شده در لیست بیمه با شغلی که در آخرین بازرسی از کارگاه برای آن پرسنل درج شده مغایرت دارد) – راه حل: ورود به سامانه تامین من و تطبیق کد کارگاهی پرسنل دقیقا مطابق با کد کارگاهی درج شده برای پرسنل در آخرین بازرسی کارگاه” خطای 9140 لیست بیمه کد های 9140،9142، 9109 مربوط به ثبت مزایای رفاهی و انگیزشی پرسنل از قبیل حق مسکن، حق خوار و بار، حق ایاب و ذهاب و… هستند.

راه حل: موارد رفاهی کارگاه را چک کنید و رقم هایی که اشتباه درج شده است را اصلاح کنید خطای 9142 لیست بیمه کد های 9140،9142، 9109 مربوط به ثبت مزایای رفاهی و انگیزشی پرسنل از قبیل حق مسکن، حق خوار و بار، حق ایاب و ذهاب و… هستند.

راه حل: موارد رفاهی کارگاه را چک کنید و رقم هایی که اشتباه درج شده است را اصلاح کنید خطای 9143 لیست بیمه مزایای ماهانه بیشتر از مزایای رفاهی  و کمک هزینه مسکن در کارگاه های مشمول دستمزد ثابت وارد شده است – راه حل: ارقام مزایای رفاهی و انگیزشی پرسنل مانند حق مسکن، حق اولاد و….

وارد شده را بررسی و اعداد اشتباه را اصلاح کنید. خطای 9154 لیست بیمه کارکنان رسمی دولت و اتباع مشمول قانون کار نیستند – راه حل : به شعبه تامین اجتماعی و کارشناس واحد درآمد مراجعه کنید و درخواست فعال سازی عدم تعلق بیمه بیکاری برای این پرسنل فعال شود.
مهلت اصلاح لیست بیمه

مهلت اصلاح لیست بیمه برای هر ماه تا انتهای ماه بعد است.

به طور مثال برای ارسال و اصلاح لیست بیمه مهرماه تا آخر آبان ماه فرصت خواهید داشت.

بسیاری از کارفرمایان از این فرصت استفاده میکنند تا لیست بیمه کارکنان را دو ماه یک بار و برای دو ماه متوالی ارسال کنند.

انجام این کار هرچند رایج است اما آن را پیشنهاد نمیکنیم چرا که به طور مثال اگر انتهای آبان نسبت به ارسال لیست بیمه مهر و آبان اقدام کنید، فرصت اصلاح و ویرایش لیست بیمه مهرماه را (در صورت بروز خطا) از دست خواهید داد و این موضوع برای شما دردسر ساز خواهد شد.

خطاهای زرد در لیست بیمه

هنگام ارسال لیست بیمه معمولا با دو نوع خطا مواجه میشویم.

خطاهای قرمز و خطاهای زرد.

خطاهای قرمز آن دسته از خطاهایی هستند که لازم است حتما آن ها را برطرف کنید و خطاهای زرد خطاهایی هستند که خوب است اگر آن ها رفع کنید اما کارشناسان تامین اجتماعی معتقد هستند در صورتی که با وجود خطاهای زرد امکان پرداخت حق بیمه برای شما وجود دارد، عدم رفع این خطاها برای شما مشکل ساز نخواهد بود.

با استفاده از نرم افزار حقوق و دستمزد فینتو میتوانید نسبت به تهیه دیسکت بیمه و مالیات اقدام کنید.

نرم افزار حقوق و دستمزد فینتو همچنین امکاناتی از جمله محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان، تهیه و مشاهده و چاپ فیش حقوقی، تعریف عوامل دلخواه، تعریف انواع وام و مساعده و قابلیت اتصال به نرم افزار حضور و غیاب را دارد.

فینتو 30 روز مهلت استفاده کاملا رایگان از تمامی امکانات نرم افزار را برای شما پیش بینی کرده است که همین حالا با کلیک بر روی تصویر زیر میتوانید به تمامی امور حقوق و دستمزد خود با فینتو رسیدگی کنید.پ

نرم افزار حقوق و دستمزد آنلاین

google rating | reviews
Google rating: 4.3
مجله شرکت شهروندان کد خبر: « 122076 »
« ویراستار: ناهید نامدار »

مجله شرکت شهروندان بازدیدها: 13643 3 هفته پیش

مجله شرکت شهروندان لینک منبع خبر:
https://blog.finto.ir/12746/خطای-لیست-بیمه/