قرار تامین مالیات چیست؟ صفر تا صد قوانین قرار تامین مالیات ...



قرار تامین مالیات از جمله موارد مالیاتی است که مودیان اطلاعات کامل و دقیقی درباره آن ندارند و وقتی با آن مواجه میشوند از شروط و قوانین آن آگاه نیستند.

بنابراین در این آموزش از فینتو با هم به صفر تا صد هرآنچه لازم است درباره ان بدانید میپردازیم پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

قرار تامین مالیات چیست؟

مطابق با ماده 161 قانون مالیات مستقیم قرار تامین مالیات به نوعی از تضمین وصول مالیات گفته میشود که پس از صدور برگ تشخیص مالیات و پیش از صدور برگ قطعی برای مودی صادر میشود.

هدف از صدور این قرار جلوگیری از فرار مالیاتی یا جلوگیری از عدم پرداخت مالیات از سوی مودی است.

صدور قرار تامین به سازمان امور مالیاتی کمک میکند تا بتواند معادل مالیات پرداخت نشده توسط مودی را از اموال او توقیف کند.

درخواست قرار تامین مالیات توسط سازمان امور مالیاتی به هیات حل اختلاف مالیاتی (به عنوان مرجع بی طرف) ارسال میشود و هیئت حل اختلاف پس از بررسی پرونده از نظر حقوقی، میتواند قرار تامین را صادر کند و یا درخواست سازمان امور مالیاتی را رد کند و این قرار را صادر نکند

شرایط صدور قرار تامین مالیات

برای اینکه هیات حل اختلاف مالیات این قرار را صادر نماید لازم است که یکی شروط زیر برقرار باشد:

صدور برگ تشخیص مالیات: برای تامین قرار مالیات لازم است که برگ تشخیص مالیات برای مودی صادر شده باشد اما برگ قطعی صادر نشده باشد.

این موضوع به این معنا است که مالیات تعیین شده برای مودی یا باید پرداخت نشده باشد و یا بیشتر از سی روز از صدور برگ تشخیص نگذشته باشد.

چرا که میدانیم پس از صدور برگ تشخیص مودی 30 روز مهلت پرداخت یا اعتراض به برگ تشخیص مالیات را دارد.

و در صورت پرداخت یا عبور از این بازه زمانی، برگ قطعی مالیات برای او صادر خواهد شد. بیم تفریط پرداخت مالیات: قانون مالیات مستقیم به صراحت اعلام کرده است که اگر سازمان امور مالیاتی “بیم تفریط” پرداخت مالیات از سوی مودی را داشته باشد، میتواند درخواست صدور مالیات را به هیات حل اختلاف ارائه دهد.

پس در صورتی که سازمان امور مالیاتی ترس از عدم پرداخت مالیات توسط مودی را داشته باشد به تنهایی برای ارائه درخواست صدور این قرار کافی است و نیاز به ارائه دلایل دیگری ندارد. قصد فرار از مالیات: مطابق با ماده 161 قانون مالیات مستقیم و همچنین ماده 108 قانون آیین دادرسی در صورتی که مودی قصد فرار مالیاتی داشته باشد و سازمان بتواند آن را ثابت بکند، میتواند درخواست صدور قرار تأمین مالیات برای مودی را بدهد.

اما باید توجه داشته باشید که دلایل احتمال فرار مالیاتی لازم است از سوی سازمان امور مالیاتی ثابت شود و اثبات حقوقی این موضوع کار دشواری است. ارائه دلایل کافی: هیات حل اختلاف باید در حمایت از مودی، از درست بودن این درخواست مطمئن شود.

مطابق با ماده 166 و 167 قانون مالیات مستقیم، هیات حل اختلاف مالیاتی موظف است که برای صدور این قرار، دلایل و مستندات کافی از سمت سازمان امور مالیاتی دریافت کند.

ماده 107 قانون آیین دادرسی کیفری نیز صدور قرار تامین را مشروط به ارائه دلایل و مستندات کافی از سوی سازمان امور مالیاتی دانسته است.

بیشتر بخوانید: نرخ صفر مالیات چیست؟ جدیدترین بروزرسانی 1403

سقف مبلغ قرار تامین مالیات چقدر است؟

برای تعیین مبلغ قرار تامین مالیات حداقلی تعیین نشده است اما حداکثر آن نمیتواند بیشتر از میزان بدهی مالیاتی مودی باشد.

سازمان امور مالیاتی هنگام ارائه درخواست صدور قرار، مبلغی را به هیات حل اختلاف مالیاتی پیشنهاد میدهد اما تایید یا رد این مبلغ بر عهده هیات حل اختلاف است و در واقع هیئت حل اختلاف تعیین کننده نهایی مبلغ قرار تامین مالیات است.

جریمه فرار از قرار تامین مالیات

در صورتی که برای مودی مالیاتی قرار تامین مالیات صادر شود، ممیز مالیاتی موظف است که معادل قرار صادر شده، بخشی از اموال مودی را توقیف نماید.

از زمانی که قرار توقیف اموال صادر میشود تا هنگامی که مبلغ مالیات مورد بحث، توسط مودی تامین و پرداخت بشود او حق انتقال اموال توقیفی و خارج کردن اموال از تصرف خود را نخواهد داشت.

مطابق با ماده 161 قانون مالیات مستقیم انجام هر گونه تخلفی در این خصوص مشمول حبس تعزیری درجه شش خواهد بود.

حبس تعزیری درجه شش شامل مجازات های زیر است:

  حبس از شش ماه تا دو سال   جزای نقدی 2 تا 8 میلیون تومان   31 تا 99 ضربه شلاق   ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی و اجتماعی برای اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت زمان ۵ سال   محرومیت از حقوق اجتماعی از 6 ماه تا 5 سال
اعتراض به قرار تامین مالیات

آیا میتوان به قرار تأمین مالیات صادر شده اعتراض کرد؟ قانون به صورت شفاف در این باره سکوت کرده است اما با توجه به ماده 247 قانون مالیات مستقیم پس از صدور رای قرار تأمین مالیات تا مدت 20 روز شخص میتواند به آن اعتراض کند و هیات حل اختلاف مالیاتی مسئول رسیدگی به این اعتراض و تجدید نظر (در صورت لزوم) است.

با استفاده از نرم افزار حسابداری فینتو میتوانید به تمامی امور حسابداری و همچنین ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان که اولین قدم برای در امان ماندن از مشکلات مالیاتی است اقدام کنید.

فینتو یک نرم افزار حسابداری آنلاین است و نصب و راه اندازی نیازی ندارد.

شما میتوانید همین حالا و با ایجاد یک حساب کاربری، از 15 روز مهلت استفاده رایگان از نرم افزار حسابداری فینتو استفاده کنید و به تمامی امور مالی و حسابداری خود با فینتو رسیدگی کنید

نرم افزار حسابداری آنلاین

google rating | reviews
Google rating: 4.5
مجله شرکت شهروندان کد خبر: « 122048 »
« ویراستار: سیده زهرا امیر ابراهیمی »

مجله شرکت شهروندان بازدیدها: 19799 1 ماه پیش

مجله شرکت شهروندان لینک منبع خبر:
https://blog.finto.ir/12715/قرار-تامین-مالیات/