آموزش باید و نباید‌های بازاریابی مزون + مثال‌ های کاربردی ...



بازاریابی مزون در واقع به تمام فعالیت‌هایی اشاره دارد که برای تبلیغ و ترویج مزون و محصولات آن انجام می‌شود.

این شامل استراتژی‌های تبلیغاتی، استفاده از رسانه‌های اجتماعی، رویدادهای تبلیغاتی، ارتباط با مشتریان، ترویج از طریق وب‌سایت مزون و دیگر روش‌هایی است که به منظور افزایش شناخت و شهرت مزون و جلب مشتریان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این استراتژی‌ها باید با توجه به مخاطبان مزون، نوع محصولات، رقبا و شرایط بازار طراحی و اجرا شوند تا به حداکثر اثربخشی و بازدهی برسند.

پس از اینکه تصمیم بگیرید قدم در مسیری بگذارید، درست سؤالات یکی پس از دیگری شروع می‌شوند.

شاید تصور ذهنی شما از راه‌اندازی یک مزون؛ رسیدن به علاقه‌ی‌تان، حال و هوای آن، لذت طراحی لباس، فروش و به درآمد رسیدن از آن باشد.

در حالی که همه چیز به این موارد خلاصه نمی‌شود و این توصیف‌ها صرفاً تصویری از زمانیست که شما به نتیجه رسیده‌اید و به اصطلاح معروف کارتان گرفته است.

بیایید کمی از عقب‌تر نگاه کنیم، درست زمانی که شما شروع می‌کنید به اقدام کردن، تا تصمیمات ذهنی خود را عملی کرده و مزون خود را راه‌اندازی کنید؛ سؤالات زیر در ذهن شما نقش می‌بندد:

کدام مِتُد طراحی را در پیش بگیرم؟ از کدام مغازه پارچه تهیه کنم؟ در کدام منطقه از شهر مزون خود را تأسیس کنم؟ اصلاً برای راه‌اندازی یک مزون به چه فضایی نیاز دارم؟ گذشته از این‌ها از کجا مشتری پیدا کنم و آن‌ها را بشناسم؟ و هزاران سؤال دیگر…

جواب همه سؤالات شما در یک دانش است، دانش که تمامی کسب و کار‌ها به آن وابسته‌اند؛ شما باید بازاریابی بلد باشید.

مطمئنم پس از خواندن این جمله این سؤال در ذهن شما به وجود می‌آید که بازاریابی چیست، چه فایده‌ای دارد و به چه موضوعاتی می‌پردازد.

این مقاله درست برای شما و تمام کسانی که می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند، نوشته شده است؛ تا با مفهوم و صفر تا صد باید‌ها و نباید‌های بازاریابی و کوچ مزون، آشنایی پیدا کنید.

مفهوم بازاریابی

به محض راه‌اندازی کسب و کار و یا مزون، نیاز پیدا می‌کنید تا خود را به افراد جامعه معرفی کرده و برای خود مشتری جذب کنید.

برای این کار به طور خلاصه شما باید تشخیص بدهید چه کسانی مخاطب شما هستند؟ به چه لباس‌هایی علاقه دارند؟ توان خرید آن‌ها تا چه اندازه هست؟ و سؤالات دیگر، که با این سؤالات مخاطب خود را می‌شناسید.

سپس بر اساس آن محصولات خود را طراحی کرده و بعد از آن باید به تبلیغات بپردازید و از این نقطه فروش شروع می‌شود.

به مراحل طی شده بازاریابی می‌گویند.

اما این فرایند به همین سادگی نیست؛ یا باید خودتان این دانش را به طور کامل فراگرفته و تمرین کنید و یا باید از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

بازاریابی و کوچ مزون، شما را از اولین مراحل یعنی تعیین کردن هدف برای مزون همراهی می‌کند، تا زمانی که محصولات شما فروش برود؛ این فرایند تا زمانی که مزون خود را دارید ادامه دارد و تکرار می‌شود.

اهمیت بازاریابی مزون

تصور کنید شما تمام سرمایه خود را به کار می‌گیرید و مزون را راه‌اندازی می‌کنید، اما پس از راه‌اندازی مزون در پیدا کردن مشتری مشکل دارید، یا اینکه خرید مشتری از شما نهایی نمی‌شود، در مقابل رقبا عقب افتاده‌اید و…

اینجا شما به فکر می‌افتید و دنبال این هستید که اشکالات خود را پیدا کنید و آن‌ها را برطرف کنید.

جایی که مزون خود را راه‌اندازی کرده‌اید، بازخورد مناسب را نگرفته و حالا به وسیله آزمون و خطا بعضی از تجربیات را کسب کرده‌اید.

در بهترین حالت اگر مجبور نشوید مزون خود را جمع کنید، سرعت پیشرفت شما تا حد ممکن پایین می‌آید.

در صورتی که بازاریابی قبل از هرگونه اقدام و راه‌اندازی مزون، به تحقیقات گسترده می‌پردازد و همه اطلاعات مورد نیاز برای یک کسب و کار موفق را در اختیار شما قرار می‌دهد.

برای مثال شما در طراحی دکوراسیون داخلی فقط به سلیقه خود و زیبایی توجه می‌کنید؛ در حالی که اگر بازاریابی بلد باشید یا از یک مشاوره بازاریابی و کوچ مزون استفاده کنید، به شما می‌گوید که، رنگ و المان‌هایی که در طراحی دکوراسیون استفاده می‌شوند باید با علایق و رنج سنی بازار هدف شما مطابقت داشته باشد.

حال که اهمیت آن را دریافته‌اید، در ادامه به این موضوع می‌پردازیم؛ که در بازاریابی مزون چه مراحلی را باید طی کرده و به چه نکاتی باید توجه کنید.

بیشتر بخواتید: کوچینگ دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

6 مرحله مهم در بازاریابی مزون
مرحله اول: شما باید هدف را تعیین و شرایط خود را لیست کنید

قبل از هر چیز ابتدا باید هدف خود را تعیین کنید:

شما در کدام قسمت از بازار می‌خواهید فعالیت کنید؟ مزون خود را از جهت گستردگی تعریف کنید، آیا یک مزون معمولی هدف شماست یا یک مزون در مقیاس‌های بزرگتر؟ چه سرمایه‌ای برای راه‌اندازی مزون در نظر گرفته‌اید؟ همچنین ساعات کاری و فعالیت شما چگونه است؟ و در آخر هدف شما بیشتر بازار آنلاین است یا بازار حضوری؟ آیا تولید‌کننده هم هستید یا فقط عرضه‌کننده محصول؟

پرسیدن سؤالاتی از این قبیل و جواب دادن به آن‌ها، ادامه مسیر شما را روشن می‌کند؛ و شما را برای اقدامات لازم آماده می‌کند.

طبیعیست احتمالاً به جواب این سؤال‌ها تا به حال فکر نکرده‌اید، اما بازاریابی و کوچ مزون شما را متوجه نکات فراموش شده می‌کند تا آن‌ها را نیز در نظر بگیرید.

مرحله دوم: انتخاب مکان مناسب در شهر برای راه‌اندازی مزون

راه‌اندازی مزون، مانند یک هایپر مارکت نیست که در هر قسمت از شهر آن را راه‌اندازی کنید، مشتریان خود را داشته باشید.

قبل از هر چیز باید به تحقیقات گسترده بپردازید، و اطلاعات مورد نیاز را از مناطق مختلف شهر جمع‌آوری کنید.

برای مثال ممکن است در منطقه‌ای از شهر مزون خود را افتتاح کنید، که خرید کردن از شما در توان مالی آن‌ها نیست.

و یا اگر در میان مزون‌های شناخته شده و برند شروع به فعالیت کنید، فرایند رشد و جذب مشتری به سختی طی می‌شود؛ چرا که میان تعدادی از رقبا با سابقه و تجربه کاری بالا، حضور دارید.

و برعکس اگر مزون خود را در مکان‌های دور و نقاطی که کمتر در دسترس افراد است افتتاح کنید، برای مثال به دور از خیابان اصلی احتمال رو به رو شدن بازار هدف با مزون شما پایین می‌آید.

همچنین اگر شرایط چند منطقه از شهر را برای افتتاح مزون مناسب باشد، بازاریابی و کوچ مزون می‌گوید: به جیب خود نگاه کنید؛ بودجه شما تعیین‌کننده بهترین مکان برای شماست.

آموزش باید و نباید‌های بازاریابی مزون + مثال‌ های کاربردی

مرحله سوم: قصد فروش چه محصولاتی دارید و از کجا آن‌ها را تهیه می‌کنید

گام بعد انتخاب محصولات عرضه شده و پیدا کردن بهترین مکان‌ها برای تهیه کردن و خرید آنهاست.

شما باید تعیین کنید که آیا فقط می‌خواهید محصولات مخصوص به خود را تولید کنید، یا اینکه فقط عرضه‌کننده محصولات دیگران هستید و مزون شما از محصولات برند تشکیل شده و و یا از هر دو نوع محصولات در کنار هم استفاده می‌کنید؟ به یاد داشته باشید، مزون مانند فروشگاه‌های لباس نیست؛ و محصولات شما باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

چون بازار هدف شما همانند مخاطبان هدف فروشگاه‌های لباس نیست و به دنبال کیفیتی در سطح معمول نیستند.

هنگامی که محصول خود را تعیین کردید، وقت آن رسیده است که تولیدکنندگان بزرگ و با کیفیت را برای تهیه محصولات شناسایی کنید و از آن‌ها محصولات خود را خریداری کنید.

توجه داشته باشید که در صورت امکان تمام واسطه‌ها و فروشنده‌های میانی را حذف کرده و به صورت مستقیم از تولیدی محصولات را تهیه کنید؛ تا بتوانید محصولات را با حداقل قیمت خریداری کنید.

علاوه بر موارد یاد شده، یکی از نکاتی که باید در تهیه محصولات خود توجه کنید؛ خریداری پوشاک و اکسسوری‌های جانبی است.

برای مثال اگر شما یک مزون کودک دارید؛ در کنار لباس‌های نوزادی و کودک؛ محصولات بهداشتی و مراقبتی، اسباب بازی و وسایل سرگرمی را تهیه کنید.

در این حالت افراد علاوه بر خرید پوشاک، محصولات مورد نیاز خود از ملزومات کودک را نیز خریداری می‌کنند.

بازاریابی و کوچ مزون یادآوری می‌کند که رعایت این نکته علاوه بر اینکه حاشیه سود شما را بالا می‌برد، برای خریدار محصولات شما نیز حس بهتری به وجود می‌آورد.

مرحله چهارم: فضاسازی، طراحی دکوراسیون داخلی و چیدمان محصولات در مزون

در فضاسازی و طراحی دکوراسیون داخلی، نکات زیر را رعایت کنید:

در نورپردازی وسواس زیادی به خرج دهید، نه آنقدر باید نور کم باشد و نه آنقدر نور را زیاد کنید که رنگ واقعی محصولات شما مشخص نشود.

همچنین در انتخاب رنگ برای فضای مزون باید به ویژگی‌های بازار هدف خود توجه کنید.

اگر بازار هدف و محصولات شما متناسب با مرد‌های جوان می‌باشد، به علاقه و استایل آن‌ها توجه کنید؛ و رنگ را بر اساس سلیقه آن‌ها انتخاب کنید.

رنگ‌های سرد و خشک انتخاب مناسبی هستند.

در فضاسازی مزون از المان‌هایی که بازار هدف شما به آن علاقه دارند استفاده کنید.

برای مثال اگر شما مزون عروس دارید؛ می‌توانید در فضاسازی مزون خود از المان‌هایی همچون گل‌های رنگارنگ، تاج، فرشته و طرح‌های کاپلی استفاده کنید.

در مزون خود مکان‌های مناسب و زیادی برای نشیمن قرار دهید، تو افراد احساس راحتی کرده و از خرید خود لذت ببرند.

اگر شما یک مزون برای زنان هستید از کودکان آن‌ها فراموش نکنید، حتماً تخت کوچکی برای خواب یا بازی آن‌ها در نظر بگیرید.

در صورتی که می‌خواهید به خریداران خود حس خوب را القا کنید، از موزیک‌های آرام و ملایم فراموش نکنید؛ صدای آن را زیاد نکنید تا حوصله خریدار به سر نیاید.

و مهمتر از همه متعادل نگه داشتن دما و هوای مزون است؛ در فصل تابستان باید مزون شما خنکای کافی را داشته باشد و در زمستان سرد نباشد.

در ضمن اتاق پرو شما نیز باید فضای کافی را داشته و نور پردازی آن مناسب باشد، تا مشتری در آینه‌های قدی بتواند محصولات شما را کامل ببیند و انتخاب کند.

بازاریابی و کوچ مزون برای چیدمان محصولات در سالن مزون می‌گوید:

محصولات پرطرفدار و پرفروش شما باید بیشتر از بقیه محصولات در دسترس مشتریان باشند.

همچنین ملزومات جانبی که در فروشگاه خود قصد فروش آن‌ها را دارید، در طبقه‌های جداگانه از محصولات قرار می‌گیرند.

و در آخر به شما یادآور می‌شویم که درباره ملزومات جانبی افراط نکنید.

به نام آن‌ها دقت کنید محصولات جانبی هستند و قرار نیست نسبت به محصولات اصلی فضای بیشتری از مزون شما را به خود اختصاص دهند.

مرحله پنجم: تأمین و چگونگی منابع انسانی

پس از راه‌اندازی مزون و گسترش آن، طبیعتاً شما نیاز به نیروی بیشتری دارید و دنبال این هستید که افرادی را استخدام کنید.

اما چه افرادی را استخدام کنید، که کارایی بیشتری داشته و نرخ بهره‌وری کسب و کار شما را افزایش دهند؟

با توجه به بازاریابی باید افرادی را استخدام کنید که علاوه بر مهارت فروشندگی دارای صبر زیاد بوده و با مشتریان به خوبی برخورد نمایند؛ از مکان و قیمت‌گذاری محصولات اطلاعات کامل داشته و آن‌ها را به خاطر بسپارد.

همچنین یکی دیگر از فاکتور‌هایی بسیار مهم، اخلاق یک نیروی کار است.

اینکه وظایف خود را به درستی انجام دهد، در صورت به روز مشکل اعصاب خود را کنترل کند و با مشتریان مختلف با روی باز و خوش اخلاقی برخورد کند

نگران نباشید اگر نیروی کار شما فاقد تعدادی از مهارت‌های ذکر شده است، بخشی از وظیفه بازاریابی و کوچ مزون تربیت نیروی کار است؛ با این توصیف می‌توانید برای او برنامه‌ای تدوین کنید تا مهارت‌های موردنیاز را آموزش ببیند.

مرحله ششم: تحلیل رقبا و استفاده از متد‌های روز در دنیای مد

از دید بازاریابی و کوچ مزون، شما مراحل ابتدایی را طی کرده‌اید و حالا در این مرحله باید وارد بازار رقابت شوید.

بنابراین رقبای خود را باید زیر نظر بگیرید و مدل بازاریابی و کسب و کار آن‌ها را تحلیل کنید.

همچنین اطلاعات خود از متد‌های روز و ترند در دنیای مد را، به صورت مداوم تازه کنید و محصولات خود را در راستای آن‌ها تولید کنید.

توجه داشته باشید که استایل‌های مد روز در دنیا، ممکن است با شرایط کشوری که شما در آن زندگی می‌کنید همخوانی نداشته باشد؛ در نتیجه شما باید از آن‌ها الگوگیری کرده و در مقیاس بومی و همخوان با وضعیتی که در آن زندگی می‌کنید، آن را تولید کنید.

جمع‌بندی

راه‌اندازی مزون از کسب و کار‌های پردرآمدی است که نسبت به زمانی که به آن اختصاص می‌دهید، حاشیه سود بالایی دارید.

اما بدون توجه به بازاریابی و کوچ در مزون، مثل هر کسب و کار دیگری فروش اتفاق نمی‌افتد.

با توجه به بازاریابی شما متوجه می‌شوید اهداف شما چیست، بازار هدف شما در کجا قرار دارند، چه محصولاتی را باید تهیه کنید، چگونه رقبای خود را تحلیل کرده و با آن‌ها به رقابت بپردازید و به طور کلی تا اتفاق افتادن فروش چه نکاتی را رعایت کنید.

حال برای انجام بازاریابی یا باید خود آن را فرا گرفته و یا باید کارشناس بازاریابی استخدام کنید.

یک کوچ بازاریابی با توجه به علم کوچینگ در تمام مراحل بازاریابی شما را همراهی کرده و پس از هر مرحله به تحلیل داده‌ها می‌پردازد.

به هر حال اگر تصمیم گرفته‌اید برای بازاریابی آموزش ببینید یا نیاز به نیروی استخدامی در زمینه بازاریابی و کوچ مزون دارید، با کارشناسان «مجموعه حمید صباغی» در ارتباط باشید.

google rating | reviews
Google rating: 4.6
مجله شرکت شهروندان کد خبر: « 121355 »
« ویراستار: علی اکبر عرفانی »

مجله شرکت شهروندان بازدیدها: 17929 6 ماه پیش

مجله شرکت شهروندان لینک منبع خبر:
https://hamidsabaghi.ir/mesone-marketing/