بهترین کتاب افزایش بهره وری و مدیریت زمان در [۲۰۲۴] ...



_جناب لطفاً سریع‌تر برید، دیر شده!

_این کار را امروز نمیرسم انجام بدهم، باشد برای فردا

_متاسفانه دیر رسیدید، گیت بسته شده است.

_نمی‌دانم میرسم این کار را تمام کنم یا نه؟

حتماً شما هم تجربه این جمله‌ها را دارید، جمله‌هایی که هیچکس خاطره خوبی از آن‌ها ندارد؛ ولی متأسفانه تا به امروز بار‌ها با آن‌ها روبرو شده‌ایم، و تا زمانی که مدیریت زمان را یاد نگرفته باشیم با آن‌ها روبرو می‌شویم.

در عصر جدید مدرنیته و تکنولوژی، اکثر افراد در مدیریت زمان خود با مشکل رو به رو هستند.

همه چیز گسترش یافته و جهان به سرعت در حال پیشرفت است.

سرعتی که هر روزه بر آن افزوده می‌شود، در این میان انسان نیز برای نیاز‌ها و دغدغه‌های جدید نیاز به زمان بیشتری دارد؛ جایی که کار‌ها و وظایف افراد از ۲۴ ساعت شبانه روز خارج می‌شود.

شاید با خود فکر کنید این واقعیت جهان امروز است و باید با آن کنار آمد، در صورتی که اینطور نیست.

بلکه واقعیت جهان امروز این است که، اکثر افراد مدیریت زمان و بهره‌وری از فرصت‌های خود را نیاموخته‌اند و همیشه از برنامه‌های خود عقب مانده‌اند.

مطالعه کردن و آموزش دیدن، بهترین راهکار برای نجات از وضعیت موجود می‌باشد.

اگر برای شرکت کردن در کلاس‌های مدیریت زمان وقت کافی را ندارید، مشکلی نیست از کتاب‌های مدیریت زمان غفلت نکنید.

با بررسی انجام شده از نظرات کاربران و پرفروش‌ترین کتاب‌های سایت‌های جهانی، در این مقاله برای شما ۱۲ تا از بهترین کتاب افزایش بهره‌وری و مدیریت زمان را لیست کرده‌ایم، که پس از معرفی به صورت خلاصه به بررسی هر یک از این کتاب‌ها می‌پردازیم.

تقسیم‌بندی کتاب افزایش بهره وری و مدیریت زمان

کتاب‌های مطرح شده در این مقاله به دو دسته تقسیم می‌شوند:

دسته اول کتاب‌هایی که ناکامی در مدیریت زمان را ریشه‌یابی کرده، تفکر ذهنی شما را تصحیح می‌کنند و پس از مطالعه کتاب به صورت کلی راهکار خود را می‌یابید. اما دسته دوم کتاب‌هایی هستند که به شما مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و راهکار‌های مدیریت زمان را ارائه می‌کنند، که آن‌ها را تمرین کرده و از بین آن‌ها چند روش را انتخاب می‌کنید.

اگر از ما بپرسید که پیشنهاد شما برای مطالعه کدام دسته است؟ به شما می‌گوییم که بهترین نتیجه را از ترکیب می‌گیرید؛ یعنی کتاب‌هایی که برای مطالعه انتخاب می‌کنید، ترکیبی از کتاب‌های هر دو دسته باشد.

چون قبل از یاد گرفتن تکنیک و راهکار‌های عملی، ابتدا باید ذهنیت شما به درستی موضوع مطرح شده را درک کند.

تا پس از به کار گرفتن راهکار‌ها، در در مدیریت زمان به نتیجه‌ی مطلوب برسید.

طبق تجربیات،سایت entrepreneur.com درباره بهترین کتاب‌های مدیریت زمان می‌گوید:

Since I’m an avid reader, I’ve learned over the years that the best way to improve my time management and productivity skills have been through books.

Of course, it can be overwhelming when you’re searching online or browsing in a book store for literature that can assist you in living a more fruitful life.

از آنجایی که من یک کتاب خوان مشتاق هستم، در طول سال ها آموخته ام که بهترین راه برای بهبود مهارت های مدیریت زمان و بهره وری ام از طریق کتاب بوده است.

البته، زمانی که در حال جستجوی آنلاین یا جستجو در کتابفروشی برای یافتن ادبیاتی هستید که می تواند به شما در داشتن یک زندگی پربارتر کمک کند، می تواند بسیار زیاد باشد.

معرفی بهترین کتاب افزایش بهره وری و مدیریت زمان
دسته اول: کتاب‌های مدیریت زمان مؤثر بر ذهنیت و دیدگاه
کتاب در ستایش آهستگی یا «In Praise of Slowness»

چرا همیشه برای به پایان رساندن کار‌ها عجله داریم؟ و اصلاً چه کسی برایمان تعریف کرده که سرعت در انجام کار‌ها خوب است؟ همچنین چرا فکر می‌کنیم سرعت بخشیدن به کار‌ها راه حل مشکلات است؟ این موضوعی است که «کارل اونوره» در کتاب ستایش آهستگی به آن پرداخته است.

اینکه از کودکی به ما آموخته‌اند، هرچه سریعتر کار‌ها را انجام داده و به سراغ کار‌های بعدتر برویم، یا اینکه همراه غذا خوردن خود کار‌های دیگر را نیز انجام می‌دهیم و…

جایی که وقتی همه کار‌ها سرعت می‌گیرد و شما شبیه یک ماشین صنعتی مشغول تمام کردن کار‌های خود هستید؛ نمی‌توانید از کار انجام‌شده لذت ببرید.

در نتیجه پس از مدتی خستگی و کسل بودن به سراغ شما می‌آید؛ و زندگی معنی خود را از دست می‌دهد.

و برای انجام کار‌های خود در طول روزمره بی‌انگیزه شده و مدیریت زمانتان را از دست می‌دهید.

مطمئناً اکثر افراد از پنجره نگاه نویسنده این کتاب دنیای بیرون را ندیده‌اند، این کتاب در مدیریت زمان به شما نگاهی تازه ارائه می‌کند.

نگاهی که به شما می‌گوید: نیاز نیست برای رسیدن به کار‌هایتان عجله کنید، بلکه باید در سبک زندگی خود تجدید‌نظر کنید.

کتاب کِی یا «When»

همیشه قبل از تصمیمات روزمره و به طور کلی همه کار‌ها، این سؤال برایمان مطرح می‌شود که «کی؟ »

کی به مدرسه بروم؟ کی شروع به کار کنم؟ کی زمان غذا خوردن است؟ کی زمان تفریح است؟ و موارد دیگری از این قبیل کی‌ها، که در واگویه‌های ذهنی خود هر روز، با آن‌ها تصمیم می‌گیریم.

به صورت کلی ما در طول روز، بر اساس برخی از عوامل و شرایط برای هر «کی» زمانی در نظر می‌گیریم، و نمی‌دانیم که آیا این تصمیم درست است یا اشتباه؟ همچنین توجه نمی‌کنیم که شاید بعد از ظهر‌ها، برای ما زمان مناسبی برای مطالعات حفظی نباشد.

بهترین کتاب افزایش بهره وری و مدیریت زمان در [۲۰۲۴]

در این کتاب از کتاب‌های افزایش بهره‌وری و مدیریت زمان، «دنیل پینک» پس از جمع‌آوری تحقیقات مختلف، در پسِ زندگی افراد، چند الگو و روش پنهان‌شده را به تصویر می‌کشد.

شاید برایتان جالب باشد که براساس این کتاب به صورت کلی انسان‌ها از چند نوع الگو برای زمانبندی استفاده می‌کنند، این الگو‌ها برای همه مناسب نیست.

اگر هر کسی متناسب با الگوریتم بدن خود، برای مدیریت زمان از یکی از این شیوه استفاده کند، پس از انجام کار‌ها بازخورد بهتری دریافت می‌کند.

کتاب چک لیست

از میان کتاب‌های افزایش بهره‌وری و مدیریت زمان، اسم این کتاب در ظاهر شاید ساده باشد، اما بسیار کاربردی است و می‌تواند در مواقع مختلف به کارتان بیاید.

خیلی از اوقات زمانی که می‌خواستید برای خانه خرید کنید، برای فراموش نکردن اسم کالا‌های مورد نظر را بر روی کاغذ نوشتید؛ این همان چک لیست است.

شاید فکر کنید که این موضوع بسیار سطحی و پیش پا افتاده است، در صورتی که اگر شما همان کاغذ چک لیست را همراه خود نداشته باشید؛ پس از فراموش کردن موارد مورد نیاز، متوجه اهمیت چک لیست می‌شوید.

برای گذران زندگی هم همین است، درست هر روز صبح برای کار‌هایی که قرار است انجام دهید یک لیست تهیه کنید، و تمام کار‌های خود را یادداشت کنید.

هرچند ساعت یک‌بار در میانه‌ی روز باید به چک لیست مراجعه کنید و در پایان روز هم کار‌های انجام‌شده را خط بزنید.

در واقع چک لیست مانند یک مشاور در میان شلوغی و رفت و آمد روزمره شما، کار‌های از قلم افتاده را گوشزد می‌کند.

«آتون گاوندی» در این کتاب به این موضوع اشاره می‌کند که اصولاً چک لیست‌ها چه نقشی ایفا می‌کنند و چرا باید از آنها استفاده کرد.

سپس به شما می‌آموزد که به سادگی چک‌لیست متناسب با نیاز خود را طراحی کنید.

چرا که طراحی کردن چک‌لیست به همین سادگی که بالا مطرح شد، نیست.

باید به نکات مهمی توجه داشته باشید و بدانید چه مواردی را باید لیست کرد و در چه مواقعی از کدام موارد باید صرف‌نظر کرد.

کتاب قدرت عادت

با دیدن این کتاب، در نگاه اول حتماً دو سؤال در ذهن شما شکل گرفته است:

از خود پرسیده‌اید که مدیریت زمان به عادت چه ارتباطی دارد؟ و یا اینکه مگر قرار است زمان خود را با عادت مدیریت کنید؟

جواب شما یک سؤال است: یادتان می‌آید؛ چقدر از زمان‌های خود را، به خاطر عادت‌های اشتباه از دست داده‌اید؟

یادتان که هست هنوز در دسته اول از کتاب‌های بهره‌وری و افزایش مدیریت زمان هستیم و نیاز است که ذهنیت و رفتار خود را بازسازی کنیم.

«چارلز دوهیگ» در این کتابِ پرفروشِ نیویورک تایمز، به این موضوع می‌پردازد که اساساً فرایند شکل‌گیری عادت‌ها درون افراد چگونه است؟ در جواب به سه موضوع می‌رسد.

نشانه، روال، و پاداش؛ به این صورت که عادت‌های ما از نشانه‌های کوچک شروع شده و پس از طی کردن روال روزمره‌ی خود با دریافت کردن پاداش تمام می‌شوند.

در مرحله بعد به این نکته اشاره دارد، حال که فرایند را آموخته‌ایم می‌توانیم از آن برای تغییر عادت‌ها استفاده کنیم.

به این شیوه که نقطه شروع عادت خود را پیدا کرده و از آنجا عادت‌های مخرب خود را تغییر می‌دهیم.

سپس به طور تدریجی با یک عادت صحیح جایگزین می‌شود‌.

یکی از ضروری‌ترین موارد برای تغییر عادت، عادت‌های اشتباهی هستند که زمان شما را تلف می‌کنند.

پس از مطالعه‌ی این کتاب، می‌توانید عادت‌های اشتباه خود را تغییر داده و نسبت به زمان خود مدیریت بهتری داشته باشید.

دسته دوم: کتاب‌های راهکاری و تکنیکال مدیریت زمان
کتاب روشی برای بهتر انجام دادن کار‌ها

اگر از بین کتاب‌های بهره‌وری و افزایش مدیریت زمان فقط می‌خواهید یک کتاب مطالعه کنید و اکثر تکنیک‌های معروف مدیریت زمان را بیاموزید؛ این کتاب را به شما توصیه می‌کنیم.

دیمون زاهاردیاس در کتاب خود به ۱۰ روش متفاوت از جمله روش کانبان، ماتریکس و GTD و… برای برنامه‌ریزی و مدیریت زمان اشاره می‌کند.

پس از آن به نکات مهم برای مدیریت زمان که اگر به آن‌ها توجه نکنید برنامه‌ریزی شما نتیجه نمی‌دهد، اشاره می‌کند.

برای مثال اکثر افراد هنگامی که می‌خواهند برای کار‌های روزمره خود برنامه‌ریزی کرده تا زمان خود را بهتر مدیریت کنند؛ تمام کار‌های کوچک و بزرگ روزانه را ثبت کرده به ترتیب لیست شروع به انجام دادن آن‌ها می‌کنند.

در حالی که دیمون در کتاب خود یادآور می‌شود که این نوع برنامه‌ریزی اشتباه است، و شما باید بین کار‌های مهم و غیر ضروری خود اولویت‌بندی کنید.

کار‌های مهمتر را ابتدا و کار‌های غیر ضروری را به آخر برنامه خود موکول کنید.

همچنین کار‌های کوچک روزمره را نباید در لیست خود یادداشت کنید.

کتاب برنامه‌ریزی به روش بولت ژورنال

اگر تا به حال روش‌های دیگر برنامه‌ریزی و تکنیک‌های یاد شده به کار شما نیامده است، به شما توصیه می‌کنیم از روش بولت ژورنال استفاده کنید.

اونقدر اسم این روش معروف است که حتماً یک بار به گوشتان خورده و یا اگر به گوشتان نخورده باشد، دفترچه‌های برنامه‌ریزی به روش بولت ژورنال رو در گوشه و کنار فضای مجازی؛ بدون اینکه از کاربردش خبر داشته باشید دیده‌اید.

»رایدر کارول» پس از اینکه روش‌های مختلف برنامه‌ریزی رو بررسی کرد و به نتیجه دلخواه خود نرسید، دست به ابداع روش جدیدی زد که به بولت ژورنال معروف شد.

روشی که شما را از برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت‌های اشتباه خلاص می‌کند.

روش بولت ژورنال یک ویژگی شاخص دارد که آن را از میان تمام روش‌هایی که در کتاب‌های بهره‌وری و افزایش مدیریت زمان مطرح شده، متمایز می‌سازد.

روش بولت ژورنال یک ویژگی شاخص دارد که آن را از میان تمام روش‌هایی که در کتاب‌های بهره‌وری و افزایش مدیریت زمان مطرح شده، متمایز می‌سازد.

روش بولت ژورنال نسبت در مقایسه با روش‌های دیگر از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است، یعنی برای تمامی افراد از سن نوجوانی تا کهنسالی کاربرد دارد و علاوه بر آن به صورت هدفمند طراحی می‌شود.

به صورت کلی رویکرد این روش بر زمان گذشته حال و آینده مبتنی است؛ یعنی شما در این روش برای مدیریت زمان، ابتدا مسیر و تجربیات گذشته را بررسی کرده سپس برنامه کاری و شخصی زمان حال را ترسیم کرده و در مرحله سوم آینده‌ی خود را به تصویر می‌کشید.

این روش فقط نیاز به یک دفترچه سفید دارد، ولی در عین سادگی؛ جزئیات و نکاتی دارد که از اهمیت بالایی برخوردارند.

پروژه بهره وری (اثر کریس بیلی)

و آخرین کتاب از مجموعه کتاب‌های افزایش بهره‌وری و افزایش مدیریت زمان، که به شما کمک شایانی می‌کند کتاب پروژه بهره‌وری است.

موضوع این کتاب درباره زمانی است که شما به طور جدی و دقیق برای زمان‌های خود برنامه‌ریزی کرده و به اصطلاح مدیریت زمان دارید؛ اما با این وجود نتیجه کار‌های شما فوق‌العاده نیست و بهره‌وری چندان مناسبی ندارید.

شاید برنامه شما برای مدیریت زمان اشتباه است و شاید‌های دیگر.

کریس بیلی پس از مطالعه گسترده خود در زمینه مدیریت زمان، اطلاعات و داده‌های خود را به مدت یک سال مورد آزمایش قرار داد؛ و در پایان تمام نتایج و دستاورد‌های خود را در کتابی به نام «پروژه بهره‌وری» منتشر کرد.

این کتاب از آن جهت که برگرفته از تجربیات و داده‌های عملی یک آزمایش یک ساله است، از ارزش بالایی برخوردار می‌باشد و خواندن آن به حلِ مشکلاتی که در مدیریت زمان تجربه می‌کنید، کمک می‌کند.

جمع‌بندی

دانستیم که مدیریت زمان در تمام بخش‌های کوچک و بزرگ زندگی انسان تأثیر می‌گذارد، و حتی در مؤلفه‌های موفقیت یکی از اصلی‌ترین نقش‌ها را مدیریت زمان ایفا می‌کند.

در مقاله فوق، بهترین و کاربردی‌ترین کتاب‌های بهره‌وری و افزایش مدیریت زمان را با هم بررسی کردیم، و گفتیم که برای درست کردن الگوی مدیریت زمان، نیاز است علاوه بر تکنیک‌ها ذهنیت خود را درباره گذران زندگی و زمان‌ها اصلاح کنیم.

نکته‌ی پایانی مقاله، این است که صرف خواندن کتاب‌های بهره‌وری و افزایش مدیریت زمان، نمی‌توانید زمان خود را مدیریت کنید.

بلکه باید تکنیک‌های خوانده شده را در روزمره و برنامه‌های مختلف خود، به صورت مستمر و مداوم تمرین کنید.

همچنین یادتان باشد در روز‌های ابتدایی، احتمالاً تمرین‌ها را ناقص انجام می‌دهید و در کار‌هایتان چالش ایجاد می‌شود.

اما نگران نباشید؛ بعد از گذشت چند هفته، احساس سبکی خاصی کرده و راهکاری که بیشتر به کار شما می‌آید را پیدا می‌کنید.

در صورتی که نمی‌توانید در انجام تمرین‌ها استمرار داشته باشید و به اصطلاح آن‌ها را پشت گوش میاندازید، به احتمال قوی شما مبتلا به «اهمال‌کاری» هستید؛ به روی متن آبی رنگ زیر‌زده و مقاله «۴ کتاب کاربردی برای مقابله با اهمال‌کاری» را مطالعه کنید.

google rating | reviews
Google rating: 4.3
مجله شرکت شهروندان کد خبر: « 121353 »
« ویراستار: فرزانه نیکراه »

مجله شرکت شهروندان بازدیدها: 9511 6 ماه پیش

مجله شرکت شهروندان لینک منبع خبر:
https://hamidsabaghi.ir/best-time-management-book/