مزایا و معایب ثبت شرکت ...



مزایا و معایب ثبت شرکت

در دنیایی که زندگی می‌کنیم تمام رفتارها و هنجاری‌های اجتماعی باید مطابق با قانون باشند.

یکی از موارد بسیار مهمی که امروزه باید مطابق قانون انجام شود، ثبت شرکت است که قوانین مختلفی برای موسسه ثبت شرکت در قانون کشور برای آن اتخاذ شده است.

تمام شرکت‌هایی که در قانون تجارت نام برده شده‌اند باید به ثبت برسند در غیر این صورت از سوی دادستان صدور انحلال شرکت داده می‌شود یا این که جریمه نقدی باید پرداخت شود.

بنابراین ثبت شرکت از اهمیت فراوانی برخوردار است. ثبت شرکت همانند دیگر پدیده‌های حقوقی از مزایا و معایب خاصی برخوردار است.

ورود به عرصه تجارت، اخذ کارت بازرگانی، اخذ وام و تسهیلات، حضور در مزایده‌ها و مناقصه‌های دولتی از مزایای ثبت شرکت محسوب می‌شوند.

حقوق قانونی کارگران تحت استخدام شرکت و الزام به پرداخت مالیات از معایب ثبت شرکت هستند‌.

در این مقاله ما به بررسی هدف از ثبت شرکت و مزایا و معایب آن پرداخته‌ایم.

همه افراد بعد از تشکیل شدن شرکت و تغییر شرکت به سراغ مراحل ثبت شرکت می‌روند.

در این جا می‌خواهیم بررسی کنیم که چرا ثبت شرکت اهمیت زیادی دارد و هدف از ثبت شرکت چیست.

اصلی‌ترین دلیل برای ثبت شرکت این است که دولت بتواند مطابق با قوانین حاکمه کشور روی فعالیت شرکت نظارت کافی را اعمال کند.

در اقتصاد یک کشور شرکت‌ها نقش بسیار مهمی دارند و طرف معاملات اقتصادی هستند.

بنابراین عدم نظارت بر فعالیت شرکت‌ها می‌تواند، به اقتصاد آسیب‌های جبران‌ناپذیری مانند پولشویی و دیگر مفاسد اقتصادی را وارد کنند. عدم ثبت شرکت باعث می‌شود، شرکت شخصیت حقوقی نداشته باشد و هر گونه فعالیت آن غیرقانونی محسوب شود.

در نتیجه برای اعضای شرکت سخت و تقریبا غیرممکن است که فعالیت تجاری خود را انجام دهند و سود کسب کنند.

بعد از ثبت شرکت امتیازات مختلفی را اعضای شرکت می‌توانند، کسب کنند.

به طور مثال به راحتی می‌توانند نمایندگی‌های داخلی و خارجی برای شرکت خود ایجاد کنند. هنگامی که شرکتی به ثبت می‌رسد از طرف دولت امتیازات فراوانی را می‌تواند به دست آورد که از این امتیازات می‌توان به معافیت‌ مالیاتی، اخذ وام و حضور در مزایده‌ها و مناقصه‌ها اشاره کرد.

ثبت شرکت مزایا و معایب متعددی به همراه دارد.

از مزایای ثبت شرکت می‌توان موارد زیر را نام برد:

بعد از این که شرکت به ثبت رسید در مرجع ثبت شرکت‌ها، اساسنامه شرکت هم به ثبت می‌رسد که این باعث شده در هنگام بروز اختلاف بین شرکا یا مشتریان به راحتی با مراجعه به اساسنامه شرکت بتوان این اختلافات را از بین برد.با ثبت شرکت نمایندگان شرکا می‌توانند در مناقصه‌ها، مزایده‌ها و حراج‌ها شرکت کنند.

در واقع شرکت می‌تواند در معاملات پرسود شرکت کند.باعث می‌شود، شرکت شخصیت حقوقی پیدا کند تا در فعالیت در عرصه‌های مختلف بتواند اعتماد مردم را جلب کند تا مشتریان زیادی به سوی شرکت جذب شوند.بعد از ثبت شرکت، اطلاعات اساسی و اصلی شرکت مانند موضوع فعالیت، نام شرکت و نشانی شرکت در اختیار اشخاص ثالث من جمله مشتریان قرار می‌گیرد تا اعتماد آن‌ها به شرکت بیشتر شود. باعث می‌شود، شرکت با اخذ کارت بازرگانی بتواند به تجارت خارجی وارد شود و به صادرات و واردات بپردازد. شرکت‌هایی که از لحاظ قانونی ثبت می‌شوند، می‌توانند برای گسترش فعالیت خود از کمک‌های دولتی و تسهیلات بانکی استفاده کنند.اخذ و اعطای نمایندگی‌های داخلی و خارجی یکی از مزایا ثبت شرکت است که موجب گسترش دامنه فعالیت شرکت خواهد شد.

در کنار هزینه ثبت شرکت از دیگر معایب ثبت شرکت می‌توان موارد زیر را نام برد:

بعد از ثبت شرکت، نماینده قانونی شرکت باید دفاتر مالیاتی پلمپ شده را تکمیل و آن را به اداره مالیات تحویل دهد.مدیران شرکتی که ثبت شده است باید مطابق با قانون کار حقوق کارگران را پرداخت کنند و آن‌ها را بیمه نمایند.شرکت باید برای انجام فعالیت‌های خود اقامتگاه مشخصی ایجاد کند که این می‌تواند هزینه زیادی را به دوش شرکای شرکت وارد کند.‌شرکای شرکت باید مطابق با حداقل‌های مقرر در قانون سرمایه اولیه شرکت را تامین کنند تا بتوانند شرکت را ثبت نمایند که این می‌تواند هزینه‌ای زیادی را به دوش موسسین شرکت بگذارد.بعد از ثبت شرکت، شرکت باید هر سال در موعد مشخصی به دولت مالیات بپردازد که نرخ مالیات هر سال افزایش پیدا می‌کند و عدم پرداخت مالیات مشمول جریمه خواهد شد که این می‌تواند، هزینه سنگینی را برای شرکت داشته باشد.

مزایای ثبت شرکت

تا این جا به خوبی با مزایا و معایب ثبت شرکت آشنا شده‌اید.

در این قسمت مقاله قصد داریم چگونگی و مراحل ثبت شرکت را شرح دهیم.

ابتدا باید به سامانه ثبت شرکت‌ها وارد شوید و فرم اولیه که شامل اطلاعات هویتی متقاضی می‌شود را تکمیل کنید.متقاضی ثبت شرکت باید به ترتیب اولویت پنج نام مختلف که تکراری و غیرایرانی نیستند را برای شرکت انتخاب و ثبت کند تا توسط اداره ثبت شرکت یکی از این نام‌ها انتخاب شود.اطلاعات شرکت مانند مدت فعالیت (محدود یا نامحدود)، موضوع فعالیت شرکت، تعداد و ارزش سهام، مقدار سرمایه، شماره تلفن و آدرس شرکت باید در سامانه ثبت شرکت‌ها وارد شوند.ثبت اطلاعات هویتی اعضای شرکت مانند نام، سمت در شرکت و نشانی آن‌ها هم باید ثبت شوند.در صورتی که متقاضی به تاسیس شعبه یا شعباتی برای شرکت خود نیاز دارد باید اطلاعات پیشنهادی شعبه در سامانه ثبت شود.در مرحله بعد آپلود اسناد شرکت مانند اقرارنامه اعضای شرکت، اساسنامه مصوب شرکت، شرکت‌نامه، اظهارنامه باید در سامانه ثبت شرکت انجام شود.بعد از این که مدارک از طرف سامانه تایید شد باید توسط پست مدارک به اداره ثبت شرکت ارسال شود.بعد از این که اداره ثبت شرکت‌ها مدارک را تایید کرد متقاضی باید به اداره ثبت مراجعه و نسخه‌ای از مدارک را تحویل بگیرد.در نهایت در روزنامه رسمی، ثبت شرکت همراه اطلاعات اساسی شرکت باید آگهی شود.

ثبت شرکت یکی از موارد مهمی است که بعد از تشکیل شرکت باید انجام شود در غیر این صورت جریمه سنگینی را صاحبان شرکت باید پرداخت کنند یا توسط دادستان شرکت انحلال می‌شود.

ثبت شرکت مزایا و معایب زیادی دارد.

به طور مثال با ثبت شرکت، شرکت شخصیت حقوقی و قانونی پیدا می‌کند و می‌تواند در فعالیت‌های پرسود مانند مناقصه‌ها یا مزایده‌ها شرکت کند.

با ثبت شرکت، اعضای شرکت می‌توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند. با ثبت شرکت، دولت می‌تواند روی فعالیت‌های شرکت‌ها مطابق قانون نظارت کند که این می‌تواند از ایجاد مفاسد اقتصادی مانند پولشویی شرکت‌ها جلوگیری کند‌.

بنابراین ثبت شرکت از اهمیت زیادی برخوردار است و بدون آن هیچ شرکتی نمی‌تواند، فعالیتی انجام دهد‌.

پرداخت مالیات، پرداخت حقوق کارکنان و کارگران شرکت‌ها و بیمه کردن آن‌ها از معایب ثبت کردن شرکت‌ هستند‌.

برای ثبت کردن شرکت ابتدا باید به سامانه ثبت شرکت‌ها مراجعه کنید و اطلاعات شرکت و شرکای شرکت را ثبت نمایید.

ناوبری مطلب
google rating | reviews
Google rating: 4.4
مجله شرکت شهروندان کد خبر: « 121449 »
« ویراستار: دکتر محسن حسن پور »

مجله شرکت شهروندان بازدیدها: 11311 7 ماه پیش

مجله شرکت شهروندان لینک منبع خبر:
https://sabtsherkatha.com/مزایا-و-معایب-ثبت-شرکت/